Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) ☆ 👁

Nosferatu - Drakula
Nosferatu, A Symphony of Horror

(Friedrich Wilhelm Murnau)

német dráma, fantasy, horror, némafilm

4,3
★★★★☆
322 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2022-07-18 06:57:04 fempolip (5) #22

Ez egy alapmű nálam. Olyan hatásokkal, ami ma is megállja a helyét. Olyan alkotás, ami kortalan és ez nagyon, de nagyon kevés filmre igaz. Itt csak szuperlatívuszokban tudok beszélni erről az alkotásról. Nem lehet mit leírni tovább, ezt látni kell. A filmművészet egyik csúcsa. Minden más pozitív ömlengést már leírtak előttem..

2020-08-19 21:26:50 BonnyJohnny (4) #21

Tíz év után újranéztem ezt a közel száz éves filmet, amit minden pozitív értékelés, dicsérő hozzászólás és tagadhatatlan legendás mivolta ellenére is "csak" négyesre osztályoztam anno.
Ez az értékelés csak megerősödött a szememben. Közvetlenül a Caligari után nézve nem hat olyan különlegesnek a látványvilága (több megkapó beállítása ellenére sem). Hosszabb terjedelmét sem tölti ki olyan feszülten. És ahogy lentebb is megjegyzik többen: a néhány zseniális (és azóta legendássá vált) momentumot nem számítva, inkább "csak" jó.
Ami miatt most viszont különösen fintorogtam, hogy ritka rossz adaptáció. Persze, Murnau keze meg volt kötve a szerzői jogok miatt... de éppen az miatt nem kellett volna olyan görcsösen ragaszkodni bizonyos dolgokhoz, hogy aztán elfecsérelje őket. Van Helsing (akarom mondani Professor Bulwer) szála teljesen elfecsérelt. Tulajdonképpen miért is van ott? Egy inzertben látjuk tanítani, arra sertepertél néha, a végén pedig szomorúan belenéz a kamerába. Még a tudását is elvették tőle, mert minden, amit a vámpírokról tudunk, egy könyvből derül ki. Akkor minek szerepel? Lucy és Lord Godalming (akarom mondani Annie és Harding) is teljesen feleslegesek, saját szerepük nincs, csak helyet adnak Minának (akarom mondani Ellennek), akivel azonban minden történhetett volna a saját házában is.
Mindez úgy, hogy amúgy mindaz, amit Murnau hozzátett, működik: a napfény okozta halál elmaradhatatlan kánonná vált (még a Penge 2 mutáns vámpírjainak is az olt az egyetlen gyengesége, ami megmaradt). Ellen önfeláldozása remek történeti elem, és jól is van kivitelezve. Nosferatu patkányszerű megjelenítése, és a patkányokkal illetve a pestissel való összefüggésbe hozása is remek ötlet, ami ugyan csorbítja a karizmatikus vérszívó imázst, de helyette kis háttér mondanivalót is belecsempész.
Szóval felemás az érzésem. Amit Murnau hozzátett az alapműhöz, az kiváló (és tulajdonképpen korai mivolta ellenére máris egy olyan adaptációval áll elő, ami hozzátesz az eredetihez), illetve tagadhatatlanok a legendássá vált zseniális húzásai is. De teljes játékidőben nekem nem adja ki a zseniális érzést. (Míg a két évvel korábbi Caligari, igen.)

2020-05-20 12:30:38 acidphase (5) #20

Igen akinek ez a film bejön annak a Caligari mégjobban befog jönni ! és 100 éves az a Film !!

2020-05-19 21:09:15 Mario Brothers (5) #19

A Caligarit még nem láttam, de köszönöm az ajánlást, mindenképp megnézem!

előzmény: Xuja (#18)

2020-05-19 20:24:11 Xuja (4) #18

Igen, de ha már horror, akkor ott van a 2 évvel korábbi Caligari, ami szerintem minden tekintetben jobb film ennél.

Egyébként filmrajongóként nekem nem okoz gondot átszellemülni akár 100 évet is, nem ezért róttam fel a hiányosságait. Főleg a forgatókönyvet éreztem összecsapottnak, illetve a karakterrajz sem túl acélos (ellenben azok a dolgok kifejezetten tetszettek, amik mai szemmel már elavultnak hathatnak, pl a gróf maszkja, a parás jelenetek, a képi világ és a díszletek stb).

előzmény: Mario Brothers (#17)

2020-05-19 19:27:59 Mario Brothers (5) #17

Persze, mert a későbbi horrorfilmek (szinte) mindegyike ebből inspirálódott. A mára már klisévé vált ötletek/megoldások nagy része ebből a filmből táplálkozik. Nyilván egy 1922-es filmet képtelenség manapság úgy élvezni, mint abban az érában, de ha helyén kezeljük a dolgokat, akkor egy igazán remek filmélménnyel lehetünk gazdagabbak.

előzmény: Xuja (#16)

2020-05-19 14:56:02 Xuja (4) #16

Filmtörténeti mérföldkő ide vagy oda, rezgett a léc hogy négyesen maradjon. Kifejezetten jól és hangulatosan indul (érdekes volt megfigyelni az elején a sok mára már horrorklisévé vált sztorielemet), de aztán túlságosan kapkodóvá és logikátlanná válik. A befejezés pl kifejezetten gyenge, bár ha a Drakulából indulunk ki, azt veri..

Ami viszont nagyszerű, az a gróf figurája: még ma is félelmetes jelenség, hozzá fűződnek a főbb ikonikus jelenetek. A "narráció" is kimondottan tetszett, sokat adott az (amúgy sokszor vékonyka) atmoszférához.

2019-07-10 14:12:32 Benny Bug (4) #15

Tetszett. Egyike az első horror és vámpírfilmeknek egyaránt. Nem rémisztő, viszont nagyon hangulatos, már csak emiatt is érdemes megnézni, ha eddig kimaradt valakinek.

2017-10-26 21:21:45 Norbert Simon (5) #14

Filmtörténeti mérföldkő! Ezt a filmet joggal mondhatjuk a horror műfaj kezdetének. A sztori egyszerű. Egy vámpírról szól aki éjfélkor vérre szomjazik egy gyöngéd, törékeny nő vérére. A film nagyon szép példája a német expresszionizmusnak. Köszönjük neked Németország ,hogy elindítottad a kedvelt műfajomat amelyet úgy hívunk ,hogy Horror. Stoker könyvének egyfajta adaptációja a film. Hihetetlenül tehetséges a rendező úr Murnau. Művészet! Nincs más szó rá. Ez a vámpír nem más mint maga a megtestesült Gonosz. (pici spoiler) Ahogyan felkel a koporsóból az nagyszerű. 1922-es te jóságos Isten csaknem 100 éves film. Hihetetlen! Nem szabad kihagyni még youtubon néztem meg, talán még fenn is van.

2012-09-05 12:10:57 Tenebra (5) #13

Sőt, ha úgy vesszük, nem pusztul el a vámpír, hiszen Harker változik át vámpírrá. S ezért tetszik nekem is jobban Herzog verziója. Ami ráadásul teljesen áthágja a korábbi vámpírkódokat, hiszen Harker a végén fényes nappa lovagol el. Ami a "klasszikus" vámpírt megölte, az a modernnel nem tud végezni. Hiszen a modern kór az sokkal összetettebb egy bűnbaknál. És ebbe még sok mindent bele lehet magyarázni így. :D Hiszen a totalitárius diktatúrák abban különböznek pl. a fogyasztói reklámdiktatúrától, hogy nincs egy markáns vezető ("vámpír"), akinek kiiktatásával megdől a rendszer. A fogyasztói társadalmat, azaz Herzog világát sem lehet többé megváltoztatni egy szerencsétlen, beteges "rém" kiiktatásával, mivel a társadalom maga vált deviánssá.

előzmény: critixx (#12)

2012-09-05 11:16:27 critixx (5) #12

Szerintem ennél sokkal tágabb, egyetemesebb "társadalmi mondanivalót" lehet beletenni ebbe a filmbe, ha mindenképp akarjuk. A gonosz, amint a világban terjed, mint egyfajta ragály, ami megfertőzi az emberek lelkét, majd halált és pusztítást hoz maga után.

Viszont pont emiatt sokkal jobban tetszik Herzog Nosferatujának a végkifejlete:
Murnaunál legyőzik a gonoszt, a vámpír eltűnik a világból. Herzognál csak a vámpír pusztul el, de az általa terjesztett kór tovább él és fertőz a világban. Tehát, egy-egy gonosz ember (pl. Hitler) elbukhat, de a gonosz ettől még nem hal meg, hanem folytatja terjedését.

előzmény: Tenebra (#10)

2012-09-05 11:12:44 Norbii92 (5) #11

Az első igazi vámpír film és a német expresszionizmus egyik jeles "rém" képviselője, egy igazi klasszikus amibe képtelen volt az idő vasfoga mélyen belemarni, mert annyira jó! Amúgy Bram Stoker Draculájának egy nem hivatalos adaptációja a film, mert annak idején még nem járultak hozzá az író rokonai! Murnau azonban leleményes volt és a karakterek nevét és a helyszíneket megváltoztatva forgatta le ezt a nagyszerű, a mai napig meghatározó művét! És nyugodtan kijelenthetjük, hogy a létező összes klasszikus vámpír film magában hordozza ennek a műnek a gótikus vonásait! Egyáltalán megközelíteni azonban nem sok képes rá!
Maga az eredeti is nagyrészt levél formában íródott és nagyon kevés párbeszédet és sok leírást tartalmaz (volt szerencsém elolvasni), ami a képi történetmesélésre épülő némafilm számára tökéletes! Miközben végig egy még ma is rendkívül hátborzongató(an is jó) zene szól! De nem csak a zene hátborzongató a mai napig, hanem Max Schreck is! A sminkje, a megjelenése, s az alakítása is fantasztikus, nem is csoda hát, hogy valódi vámpírnak képzelték anno!
Összességében annak ellenére, hogy egy 1922-es filmről beszélünk, le a kalappal előtte, mert a mai napig zseniális mű! Érdemes volt hát megtekintenem! Óriási klasszikus, ne hagyja ki senki!

2012-07-30 14:46:09 Tenebra (5) #10

Nem is kell ebbe társadalmi mondanivaló szerintem. :D

Egyébként meg értelmezhető több szinten is, csak éppen ebben kevésbé direktek az áthallások, mint a korbaeli, 3 évvel korábbi Dr. Caligariban. Érdemes elolvasni Siegfried Kracauer Caligaritól Hitlerig című elemzését, ő rávilágít, hogy nagyon is van társadalmi vonatkozása a Nosferatunak is. Csak éppen burkoltabb. Igaz, Kracauer elemzése néha mesterkéltnek tűnik, de a Caligarinál nagyon nyilvánvaló, hogy az ébredező nácizmus tömegmanipulatív jellege tükröződik. Ennél a filmnél a vámpír alakjában jellegzetes zsidó vonásokat vél felfedezni a szerző, s eképp értelmezhető úgy a film, mint az akkori korhangulat kifejezője. Azaz a vámpír alakjába a nép félelmeit vetítették bele. Félelmeiket a zsidóktól, mint "másik"-októl.

Hátőőő, problematikus ez az olvasat, de védhető és logikusnak tűnik. Viszont a probléma az, ha így olvassuk, akkor félreérthető lehet a film, minthogy Murnau nem egy náci propagandafilmet akart készíteni, melyben a vámpírnak (=zsidónak) halnia kell. :D

Egyébként Herzog viszont már tökéletesen, direkten átfordította ugyanezt a sztorit egy nagyon erős apokaliptikus társadalomkritikába.

Mindegy. Szerintem formai vívmányai és a Drakula-mítosz egyik első adaptációjaként még simán zseniális. Mai szemmel is félelmetes olykor. A történet naiv, de hát nem minden lehetett akkoriban Dr. Caligari vagy Metropolis.

előzmény: gomez1000 (#9)

2012-07-30 14:24:03 gomez1000 (2) #9

Számomra nagyon nehezen nézhető, vontatott film, nulla társadalmi mondanivalóval. Bár érdekes képsorok vannak benne, a végeredmény mégsem nekem való.

2012-04-01 00:09:53 grofjardanhazy (5) #8

Az első Drakula-film egyébként valószínűsíthetően magyar volt, de szintén Bram Stoker örökösének engedélye nélkül, mint a Nosferatu.

Véleményem szerint az 1922-es Nosferatu a valaha készült legjobb némafilm. A többek által említett Das Cabinet des Dr. Caligari nekem például harmadennyire sem tetszett.
Max Schreck Orlok grófja máig borzongásra késztet.

előzmény: Duc de Richleau (#1)

2011-01-22 18:53:48 Póda Gergő (?) #7

Tény, ma már nincs akkora hatása, mint régen, de egyáltalán nincs túlértékelve.
Amikor legelőször láttam - kb. 10 éves lehettem - a hideg kirázott Orlok gróf árnyékától... Egyedül, ami zavart, a magyar kiadás zenéje, anno jobb aláfestővel hallottam.

2011-01-22 18:46:45 kezdetektől (?) #6

Voltak a filmben igen hatásos jelenetek (a leghatásosabb szerintem Nosferatu árnyéka volt), és néhol elég feszült volt a hangulat, a film elején gyönyörű tájakat láthatunk, szépen felvezetik a történetet, az operatőri munka nagyon tetszetős, de szerintem egy ici-picit mégis túl van értékelve a film. Ahogy gaillard is mondta, a 2 évvel korábbi Dr. Caligari sokkal jobb film.

75%

2010-04-05 23:08:01 gerbence (5) #5

A film tökéletes, és bár a téma első filmfeldolgozásaként tartják számon, azt kell mondanom, túlélte a később jövőket. Aki porosnak, anakronisztikusnak érzi a romantikusan arisztokratikus, felsőbbrendű, ám titokzatosan kettős életű vámpír-grófok kosztümös meséit, az is máig frissnek találhatja Murnau eme sokkal ösztönszerűbb, a legbelsőbb, általános félelmeknek testet adó rémről készített filmjét. Ennek a filmnek egyszerűen nem sikerült megöregednie. Ellentétben Herzog hűen, ám mégis a rendező határozott értelmezésében lemásolt feldolgozásával (ahol az örök magánytól legörbült ajakkal szenvedő vámpír kicsit a szeretethiány miatt dacból gonoszkodásba menekülő rosszgyerekre emlékeztethet), ebben a filmben nem kapunk Orlok alakjához használati utasítást, és így sokkal többrétű marad a film rémalakja, tágabb értelmezést, ellentmondásosabb érzelmi viszonyulási lehetőségeket hagyva a befogadónak; talán ez a titka annak, h ez az alkotás nem laposodott el a a téma százszori feldolgozása után sem. Nem csak az elsőség jogán, hanem saját értékén is a Nosferatu maradt minden idők legjobb vámpírfilmje.
Az újra felvett zene pedig fantasztikusan jó, gyönyörűen szól és hátborzongató pontossággal illik a képsorokhoz.

2010-01-10 19:33:39 VVega (5) #4

Nagyszerű film, a zene tökéletesen fokozza a feszültséget, igazi horror.

2009-05-15 23:23:22 bali113 (5) #3

Zseniális film. Az előttem szólokhoz annyit mondanék, hogy ez a film 1922-s. Az elvárások, ennek tükrében formálódjanak.

2008-09-20 10:44:52 gaillard (?) #2

Meglehetősen kezdetleges és sivár horrorklasszikus, pláne a két évvel korábbi Caligarihoz képest.

2008-09-20 10:32:09 Duc de Richleau (?) #1

Végre-valahára sikerült megnéznem a híres-híhedt "első" Drakulát, ami voltaképpen nem biztos, hogy első, és nem Drakula.
Az elvárásaim igen nagyok voltak egy-két korábban látott jelenetnek és az általános elismerésnek köszönhetően. Ehhez képest a film enyhe negatív csalódás volt, de ez tényleg csak a "magas léc" miatt volt így. A film ugyanis hatásos és szórakoztató, sőt helyenként majdhogynem félelmetes. Sajnos a legtöbb hatásos és szuggesztív jelenetet már láttam - Orlok gróf megjelenik a csúcsíves ajtóban, Orlok árnyéka a lépcsőházban, Orlok a felemelkedik koporsójából (ez talán a legfélelmetesebbre sikerült epizód).
Kellemes, szórakoztató darab, Drakula-fanatikusoknak kötelező!
(És érdekes volt megtudni, honnan "lopta" Coppola azt az egy-két hatásos ötletet, amit 1992-ben felhasznált...)