Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) ☆ 👁

Nosferatu - Drakula
Nosferatu, A Symphony of Horror

(Friedrich Wilhelm Murnau)

német dráma, fantasy, horror, némafilm

4,4
★★★★☆
283 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-07-10 14:12:32 Bogár Bence (4) #15

Tetszett. Egyike az első horror és vámpírfilmeknek egyaránt. Nem rémisztő, viszont nagyon hangulatos, már csak emiatt is érdemes megnézni, ha eddig kimaradt valakinek.

2017-10-26 21:21:45 Norbert Simon (5) #14

Filmtörténeti mérföldkő! Ezt a filmet joggal mondhatjuk a horror műfaj kezdetének. A sztori egyszerű. Egy vámpírról szól aki éjfélkor vérre szomjazik egy gyöngéd, törékeny nő vérére. A film nagyon szép példája a német expresszionizmusnak. Köszönjük neked Németország ,hogy elindítottad a kedvelt műfajomat amelyet úgy hívunk ,hogy Horror. Stoker könyvének egyfajta adaptációja a film. Hihetetlenül tehetséges a rendező úr Murnau. Művészet! Nincs más szó rá. Ez a vámpír nem más mint maga a megtestesült Gonosz. (pici spoiler) Ahogyan felkel a koporsóból az nagyszerű. 1922-es te jóságos Isten csaknem 100 éves film. Hihetetlen! Nem szabad kihagyni még youtubon néztem meg, talán még fenn is van.

2012-09-05 12:10:57 Tenebra (5) #13

Sőt, ha úgy vesszük, nem pusztul el a vámpír, hiszen Harker változik át vámpírrá. S ezért tetszik nekem is jobban Herzog verziója. Ami ráadásul teljesen áthágja a korábbi vámpírkódokat, hiszen Harker a végén fényes nappa lovagol el. Ami a "klasszikus" vámpírt megölte, az a modernnel nem tud végezni. Hiszen a modern kór az sokkal összetettebb egy bűnbaknál. És ebbe még sok mindent bele lehet magyarázni így. :D Hiszen a totalitárius diktatúrák abban különböznek pl. a fogyasztói reklámdiktatúrától, hogy nincs egy markáns vezető ("vámpír"), akinek kiiktatásával megdől a rendszer. A fogyasztói társadalmat, azaz Herzog világát sem lehet többé megváltoztatni egy szerencsétlen, beteges "rém" kiiktatásával, mivel a társadalom maga vált deviánssá.

előzmény: critixx (#12)

2012-09-05 11:16:27 critixx (5) #12

Szerintem ennél sokkal tágabb, egyetemesebb "társadalmi mondanivalót" lehet beletenni ebbe a filmbe, ha mindenképp akarjuk. A gonosz, amint a világban terjed, mint egyfajta ragály, ami megfertőzi az emberek lelkét, majd halált és pusztítást hoz maga után.

Viszont pont emiatt sokkal jobban tetszik Herzog Nosferatujának a végkifejlete:
Murnaunál legyőzik a gonoszt, a vámpír eltűnik a világból. Herzognál csak a vámpír pusztul el, de az általa terjesztett kór tovább él és fertőz a világban. Tehát, egy-egy gonosz ember (pl. Hitler) elbukhat, de a gonosz ettől még nem hal meg, hanem folytatja terjedését.

előzmény: Tenebra (#10)

2012-09-05 11:12:44 Norbii92 (5) #11

Az első igazi vámpír film és a német expresszionizmus egyik jeles "rém" képviselője, egy igazi klasszikus amibe képtelen volt az idő vasfoga mélyen belemarni, mert annyira jó! Amúgy Bram Stoker Draculájának egy nem hivatalos adaptációja a film, mert annak idején még nem járultak hozzá az író rokonai! Murnau azonban leleményes volt és a karakterek nevét és a helyszíneket megváltoztatva forgatta le ezt a nagyszerű, a mai napig meghatározó művét! És nyugodtan kijelenthetjük, hogy a létező összes klasszikus vámpír film magában hordozza ennek a műnek a gótikus vonásait! Egyáltalán megközelíteni azonban nem sok képes rá!
Maga az eredeti is nagyrészt levél formában íródott és nagyon kevés párbeszédet és sok leírást tartalmaz (volt szerencsém elolvasni), ami a képi történetmesélésre épülő némafilm számára tökéletes! Miközben végig egy még ma is rendkívül hátborzongató(an is jó) zene szól! De nem csak a zene hátborzongató a mai napig, hanem Max Schreck is! A sminkje, a megjelenése, s az alakítása is fantasztikus, nem is csoda hát, hogy valódi vámpírnak képzelték anno!
Összességében annak ellenére, hogy egy 1922-es filmről beszélünk, le a kalappal előtte, mert a mai napig zseniális mű! Érdemes volt hát megtekintenem! Óriási klasszikus, ne hagyja ki senki!

2012-07-30 14:46:09 Tenebra (5) #10

Nem is kell ebbe társadalmi mondanivaló szerintem. :D

Egyébként meg értelmezhető több szinten is, csak éppen ebben kevésbé direktek az áthallások, mint a korbaeli, 3 évvel korábbi Dr. Caligariban. Érdemes elolvasni Siegfried Kracauer Caligaritól Hitlerig című elemzését, ő rávilágít, hogy nagyon is van társadalmi vonatkozása a Nosferatunak is. Csak éppen burkoltabb. Igaz, Kracauer elemzése néha mesterkéltnek tűnik, de a Caligarinál nagyon nyilvánvaló, hogy az ébredező nácizmus tömegmanipulatív jellege tükröződik. Ennél a filmnél a vámpír alakjában jellegzetes zsidó vonásokat vél felfedezni a szerző, s eképp értelmezhető úgy a film, mint az akkori korhangulat kifejezője. Azaz a vámpír alakjába a nép félelmeit vetítették bele. Félelmeiket a zsidóktól, mint "másik"-októl.

Hátőőő, problematikus ez az olvasat, de védhető és logikusnak tűnik. Viszont a probléma az, ha így olvassuk, akkor félreérthető lehet a film, minthogy Murnau nem egy náci propagandafilmet akart készíteni, melyben a vámpírnak (=zsidónak) halnia kell. :D

Egyébként Herzog viszont már tökéletesen, direkten átfordította ugyanezt a sztorit egy nagyon erős apokaliptikus társadalomkritikába.

Mindegy. Szerintem formai vívmányai és a Drakula-mítosz egyik első adaptációjaként még simán zseniális. Mai szemmel is félelmetes olykor. A történet naiv, de hát nem minden lehetett akkoriban Dr. Caligari vagy Metropolis.

előzmény: gomez1000 (#9)

2012-07-30 14:24:03 gomez1000 (2) #9

Számomra nagyon nehezen nézhető, vontatott film, nulla társadalmi mondanivalóval. Bár érdekes képsorok vannak benne, a végeredmény mégsem nekem való.

2012-04-01 00:09:53 grofjardanhazy (5) #8

Az első Drakula-film egyébként valószínűsíthetően magyar volt, de szintén Bram Stoker örökösének engedélye nélkül, mint a Nosferatu.

Véleményem szerint az 1922-es Nosferatu a valaha készült legjobb némafilm. A többek által említett Das Cabinet des Dr. Caligari nekem például harmadennyire sem tetszett.
Max Schreck Orlok grófja máig borzongásra késztet.

előzmény: Duc de Richleau (#1)

2011-01-22 18:53:48 Póda Gergő (?) #7

Tény, ma már nincs akkora hatása, mint régen, de egyáltalán nincs túlértékelve.
Amikor legelőször láttam - kb. 10 éves lehettem - a hideg kirázott Orlok gróf árnyékától... Egyedül, ami zavart, a magyar kiadás zenéje, anno jobb aláfestővel hallottam.

2011-01-22 18:46:45 kezdetektől (?) #6

Voltak a filmben igen hatásos jelenetek (a leghatásosabb szerintem Nosferatu árnyéka volt), és néhol elég feszült volt a hangulat, a film elején gyönyörű tájakat láthatunk, szépen felvezetik a történetet, az operatőri munka nagyon tetszetős, de szerintem egy ici-picit mégis túl van értékelve a film. Ahogy gaillard is mondta, a 2 évvel korábbi Dr. Caligari sokkal jobb film.

75%

2010-04-05 23:08:01 gerbence (5) #5

A film tökéletes, és bár a téma első filmfeldolgozásaként tartják számon, azt kell mondanom, túlélte a később jövőket. Aki porosnak, anakronisztikusnak érzi a romantikusan arisztokratikus, felsőbbrendű, ám titokzatosan kettős életű vámpír-grófok kosztümös meséit, az is máig frissnek találhatja Murnau eme sokkal ösztönszerűbb, a legbelsőbb, általános félelmeknek testet adó rémről készített filmjét. Ennek a filmnek egyszerűen nem sikerült megöregednie. Ellentétben Herzog hűen, ám mégis a rendező határozott értelmezésében lemásolt feldolgozásával (ahol az örök magánytól legörbült ajakkal szenvedő vámpír kicsit a szeretethiány miatt dacból gonoszkodásba menekülő rosszgyerekre emlékeztethet), ebben a filmben nem kapunk Orlok alakjához használati utasítást, és így sokkal többrétű marad a film rémalakja, tágabb értelmezést, ellentmondásosabb érzelmi viszonyulási lehetőségeket hagyva a befogadónak; talán ez a titka annak, h ez az alkotás nem laposodott el a a téma százszori feldolgozása után sem. Nem csak az elsőség jogán, hanem saját értékén is a Nosferatu maradt minden idők legjobb vámpírfilmje.
Az újra felvett zene pedig fantasztikusan jó, gyönyörűen szól és hátborzongató pontossággal illik a képsorokhoz.

2010-01-10 19:33:39 VVega (5) #4

Nagyszerű film, a zene tökéletesen fokozza a feszültséget, igazi horror.

2009-05-15 23:23:22 bali113 (5) #3

Zseniális film. Az előttem szólokhoz annyit mondanék, hogy ez a film 1922-s. Az elvárások, ennek tükrében formálódjanak.

2008-09-20 10:44:52 gaillard (?) #2

Meglehetősen kezdetleges és sivár horrorklasszikus, pláne a két évvel korábbi Caligarihoz képest.

2008-09-20 10:32:09 Duc de Richleau (?) #1

Végre-valahára sikerült megnéznem a híres-híhedt "első" Drakulát, ami voltaképpen nem biztos, hogy első, és nem Drakula.
Az elvárásaim igen nagyok voltak egy-két korábban látott jelenetnek és az általános elismerésnek köszönhetően. Ehhez képest a film enyhe negatív csalódás volt, de ez tényleg csak a "magas léc" miatt volt így. A film ugyanis hatásos és szórakoztató, sőt helyenként majdhogynem félelmetes. Sajnos a legtöbb hatásos és szuggesztív jelenetet már láttam - Orlok gróf megjelenik a csúcsíves ajtóban, Orlok árnyéka a lépcsőházban, Orlok a felemelkedik koporsójából (ez talán a legfélelmetesebbre sikerült epizód).
Kellemes, szórakoztató darab, Drakula-fanatikusoknak kötelező!
(És érdekes volt megtudni, honnan "lopta" Coppola azt az egy-két hatásos ötletet, amit 1992-ben felhasznált...)