Sunset Blvd. (1950) ☆ 👁

Alkony sugárút
Sunset Boulevard

(Billy Wilder)

amerikai dráma, film noir, szatíra, szerelmi történet

4,5
★★★★☆
426 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-10-24 20:07:29 Norbert Simon (5) #73

Ez egy nagyon kiemelkedő és nagyon szép film. A fekete fehér háttér nagyon jól passzol hozzá. Ezt a filmet színesben el sem lehetne képzelni. Kritikus szemszögből vizsgálódik a film. A hollywoodi csillogás nem mindig leányálom! Kiváló betekintést nyújt nekünk a néma filmes korszakba amikor az olyan színésznők voltak a dívák mint például Gloria Swanson vagy Greta Garbo. Több olyan színművész, rendező is megjelenik benne akiket mi már nem ismerhettünk. Nekem egy ismerősöm szerezte meg még szülinapomra. Különleges hangulatú végig. Egy nagyszerű példa a film noirok közül. Azok akik régi film rajongók mindenképpen kihagyhatatlan.

"All right Mr DeMille I am ready for my closeup". Norma Desmond (Swanson)

2017-03-31 17:56:43 Olórin (5) #72

Oké, megnyugtattál:) (Amúgy a listát biztos fel lehet lelni a neten.)

előzmény: ChrisAdam (#71)

2017-03-31 17:49:25 ChrisAdam (5) #71

Tökre nem releváns a borító, mert a fele film, ami ott szerepel, a 100-as listában nincs, mint ahogy a James Bond film sem. :) A válogatás eléggé jó, sőt. Majd ha egyszer otthon leszek, talán közzé is teszem, lehet közte találni igazán jó csemegéket.

előzmény: Olórin (#70)

2017-03-31 17:02:16 Olórin (5) #70

Az ott komolyan a Világ nem elég a borítón? Az belefért a 100 legjobba?:D Jó-jó, tudom, ez szubjektív/nem létezik tökéletes lista/mindenkinek nem lehet a kedvére tenni estébé-estébé... de hát akkor is.

A Sunset Blvd.-t év elején láttam újra több év után egy londoni moziban, nem akármilyen élmény volt:)

előzmény: ChrisAdam (#67)

2017-03-31 16:49:10 ChrisAdam (5) #69

Dehogynem, ismerem hát. De ezek csak a könyvtárból voltak meg, ez előbbi a polcomon volt/van.

előzmény: csabaga (#68)

2017-03-31 16:05:09 csabaga (5) #68

A másikat ( 100 híres film) olvastad?A Star Wars abban is benne van:),sok nagy klasszikus mellett.Persze spoileres...Van még 501 és 1001 film is,az utóbbi a nívósabb.A filmkultúránk a béka feneke alatt van,a csehektől kell magyar vonatkozású alkotásokat beszerezni.

előzmény: ChrisAdam (#67)

2017-03-31 14:53:36 ChrisAdam (5) #67

Nem, ez a könyv volt.

2017-03-31 12:40:34 csabaga (5) #66

Gondolom,a neves kritikus,Roger Ebert könyvére gondolsz.Spoiler nélkül ilyen könyvet nem lehet megírni,nem lehet rendesen filmet elemezni.Kár,hogy a folytatást már nem adtuk ki,ahogy az is szégyen,a DVD sem jelent meg itthon.

előzmény: ChrisAdam (#63)

2017-03-30 23:01:27 Ugor (?) #65

Mindenkinek kösz!

2017-03-30 22:57:39 critixx (5) #64

Egy időben gyakran ment a köztévében / Duna TV-n. De ennek vagy tíz éve.

előzmény: Ugor (#61)

2017-03-30 22:54:52 ChrisAdam (5) #63

Billy Wilder életművét mostanság fedezem fel, habár nevét évek óta ismerem. Nemrég láttam a Van, aki forrón szereti címűt is, természetesen bivalyötös az is. Ma este a Double Indemnity lesz terítéken. Az Alkony sugárút pedig amúgy régen ismert számomra, zsenge tinédzserként kaptam egy könyvet, "100 legjobb film" címmel, ami többek közt ezt is tartalmazta. (Az más kérdés, hogy a könyv csúnyamód lespoilerezte az egészet, elejétől végéig, de szerencsére sok éve volt már és nem emlékeztem rá. Amúgy meg remek kiadvány, számtalan olyan filmet ismerek onnan, ami mellett talán még itt is - ahol az ismeretlen gyöngyszemek kicsi rivaldafényt kaphatnak - csak az én szavazatom áll.)

Ja, egyébként kihagytam, pedig fontos: nagyon is jó a zenéje, megjegyzendő.

Ugor: A csabaga által említett DVD.

előzmény: critixx (#60)

2017-03-30 22:14:52 csabaga (5) #62

Külföldről beszerezhető egy sok és magyar feliratos extrás DVD-n.

előzmény: Ugor (#61)

2017-03-30 21:47:44 Ugor (?) #61

Tíz éve vadászom rá.

előzmény: critixx (#60)

2017-03-30 21:40:02 critixx (5) #60

Nagyon érik már egy újranézés. Talán a legeslegjobb noir a világon (de legalábbis nekem a kedvencem). Egyszerűen minden tökéletes benne. A légkör - mint te is mondtad - dermesztő, Swanson és Holden zseniálisak.

Ha már itt tartunk, az Ace in the Hole-t se hagyd ki Wildertől! :-)

előzmény: ChrisAdam (#59)

2017-03-30 20:50:27 ChrisAdam (5) #59

Súlyos egy film, nem is számít rá az ember, hogy ennyire tömören zúdul a nézőre ez a sűrű atmoszféra. A kezdő képsorok már sejtetik ezt a sötét, nyomasztó hangulatot, a baljós hangú narráció, a zseniális képsorok elővetítik a film történéseit és ez a keretes szerkezet kiváló narratívát ad. Többször is az Adaptáció és a Hollywoodi lidércnyomás jutott eszembe: hasonlóan élete zsákutcájába került író, utána enyhén abszurd jelenetsorok és történések, bezárkózott hangulat és a mondanivaló is valahol egy helyen áll meg. Itt viszont azért több mindenről van szó, kicsit tágabb és univerzálisabb, itt egy egész kort temet a film, a némafilm korának letűnt színészeit. Bizony, kevesen voltak, akik a némafilmben virágozva tudtak az átalakult filmben is helytállni. A filmben pedig nem maradhat el a csinos kis románc, egy aranyos gesztus, ahol fellélegezhet a néző ebből a dermesztően nyomasztó hangulatból, ami egy pillanatra sem marad a képernyőn belül.
Swanson egyébként elképesztő, megfagy az ereimben a vér a finálé jeleneteiben, hihetetlen, minden egyes mozzanata libabőröztető. William Holden pedig emellett a félelmetes színészi erő mellett vígan elvan, a gyeplő fele az ő kezében is landol, pedig aztán Swanson nagyon keményen szorongatja azt. Hiba lenne szó nélkül elmenni a képi világ mellett is, a noiros stílus szépen látszik a képen harapható hangulatot adva a filmnek. Tipikusan az a film, amit egyrészt nem egyszer lát az ember élete során, hanem visszatérő élmény, előre látom ezt, másrészt pedig bármennyire is nem tudok hibát találni a filmben - mert tényleg nem tudok, mégsem tudom például azt mondani, hogy korszakos mestermű, minden idők legjobb filmjei közt van. Az Alkony sugárút rendkívül erős film, elsöprő színészi játékkal, gyönyörű operatőri munkával, precíz, kiemelkedő rendezéssel (volt, hogy Billy Wilder valaha melléfogott?), méltán kapja meg az ötösét és a vele járó 100%-ot.

2015-09-02 16:44:24 The man who laughs (5) #58

Még egy film, ami semmit sem öregedet. Bár Hollywood rengeteg változáson ment át az elmúlt 65 évben, a kiöregedett, és egykori hírnevét elengedni képtelen és, ahhoz már-már megszállottan ragaszkodó filmsztár (tragikus) története, akár napjainkban is játszódhatna. A két főszereplő - mind a karaktereiket, mind pedig az alakításaikat tekintve) egyaránt remek.

2013-04-29 17:13:39 csabaga (5) #57

Egy érdekes vélemény(Filmvilág) szerint a Casablancában Peter Lorre figurája az igazi hős.Ő öli meg a német futárokat,két később fontos útlevelet(menlevelet) szerezve.

előzmény: critixx (#55)

2013-04-29 17:11:18 csabaga (5) #56

Szerintem Ingrid és Audrey sem hagyományos,szabályos szépség.Audrey túl vékony,"zsiráfnyakú",Ingrid még Audrey-nál is magasabb,kicsit testes.

Azt szeretem bennük,egyik sem az az általad is említett cicababa típus.Őket is karakteresnek érzem.
Nagyon egyedi és szép arca van mindkettőnek.Egyéniségek!

előzmény: BonnyJohnny (#54)

2013-04-29 16:28:18 critixx (5) #55

"Szerintem az a kategória,amit felsorolsz,kezdetben is adott ismert színészeket,csak igazán nagy sztárokat nem.Vagy ha igen,mindig ugyanazt alakították.Egy külföldi rosszfiú,akcentussal.Peter Lorre."

Ez így van, de azért vessük össze, mondjuk hányan ismerik/ismerték Lorre-t név szerint és hányan mondjuk Bogartot, Gable-t, Jimmy Stewart-ot. A beskatulyázás kapcsán Lorre a Nemo kapitány forgatásán ironikusan megjegyezte: "Ebben a filmben az óriási tintahal játssza azt a szerepet, amit általában én szoktam."

előzmény: csabaga (#53)

2013-04-29 16:19:26 BonnyJohnny (5) #54

Viszont a nőknek(szegényeknek) mindig szépnek kellett lenniük,ha igazi sztárok akartak lenni...:)
Valamennyire a férfiaknak is meg kellett maradni a dekoratív (kameraképes) szinten. Azért Dustin Hoffman, vagy Al Pacino nem azok a kifejezetten ronda fickók. Másrészt meg a női sztárok sem mind olyan bomba nők. Katharine Hepburn vagy Bette Davis (mindamellett, hogy szép nők) sokkal karakteresebb arcúak, mint a lágy vonású Audrey Hepburn és Ingrid Bergman. Az olyan cicababáktól pedig mint Marilyn Monroe és Rita Hayworth kifejezetten messze vannak.

előzmény: csabaga (#53)

2013-04-29 16:09:19 csabaga (5) #53

Igaz,bár ez alapján az igen magas és erős John Wayne azonnal sztár lehetett volna,de kellett vagy 10 év.
Az alacsonyak közül sokan gengsztereket játszottak.Cagney,Bogart,Robinson.Egész jó kis főszerepek voltak ezek.

Szerintem az a kategória,amit felsorolsz,kezdetben is adott ismert színészeket,csak igazán nagy sztárokat nem.Vagy ha igen,mindig ugyanazt alakították.Egy külföldi rosszfiú,akcentussal.Peter Lorre.

A 60-as évek végén tényleg sok minden megváltozott.Az alacsony Dustin Hofmann vagy Al Pacino régebben nem lett volna sztár.

Viszont a nőknek(szegényeknek) mindig szépnek kellett lenniük,ha igazi sztárok akartak lenni...:)

előzmény: critixx (#52)

2013-04-28 20:50:58 critixx (5) #52

"Mondjuk "Arnoldot" két mondat után elzavarták volna...:)"

A klasszikus érában csak akkor lehetett valaki filmsztár, ha jól nézett ki, (látszólag) magas és jó testalkatú volt és tökéletes angolt beszélt. (Ezért hordott csomó sztár parókát, tömte ki a cipőjét, sminkelte agyon magát, stb.) A többiek mehettek karakterszínésznek egzotikus mellékszerepeket vagy gonosz külföldieket / indiánokat játszani. A hollywoodi reneszánsz idején változtak meg a dolgok, mikortól alacsony, előnytelen külsejű, akcentussal beszélő, vállaltan olasz/zsidó/egyéb származású színészek is nagy sztárok lehettek. Ez egy óriási dolog volt.

előzmény: csabaga (#49)

2013-04-28 20:43:26 hollyaudreyanne (5) #51

Napokig motoszkált bennem ez a film, főleg Gloria Swanson ördögi tekintete miatt. Megviselt, és átgázolt rajtam, az biztos, hogy elfelejteni nem fogom

2012-10-17 12:22:50 zéel (5) #50

A régi (1981-ben készült) szinkron kiváló: Végvári Tamás, Benkő Gyula...és a film női főszereplőjének magyar hangja: Lukács Margit. (Ő akkora sztár volt a régi, nagy Nemzeti Színházban, mint egykor Gloria Swanson.)

előzmény: critixx (#38)

2012-08-28 17:20:50 csabaga (5) #49

Garbo és Chaplin kivételével ismersz nagy sztárt,aki átmentette magát a hangosfilmre?

Néha az az érzésem,túl nagy követelményeket állítottak.Rengeteg mai sztár akkor nem került volna képbe.Sokszor egy kis akcentus vagy nem pont olyan hang,amit vártak elég volt a süllyesztőhöz.

Mondjuk "Arnoldot" két mondat után elzavarták volna...:)

előzmény: Tenebra (#47)

2012-08-27 20:37:17 critixx (5) #48

Wenders A dolgok állása mellett a legpesszimistább film, amit a filmkészítésről csináltak.

2012-08-27 19:26:57 Tenebra (5) #47

Szerintem e film azért gyönyörű, mert két olyan nagyágyút sikerült megszerezni a az antagonisták szerepére, akiknek VALÓBAN problémája volt az, amit feltár Billy Wilder műve. Stroheim és Gloria Swanson tényleg margóra szorult némafilmes sztárok voltak. Sőt, Stroheimet köztudott, hogy Irving Thalberg lehetetlenítette el sokszor, miatta szorult rendezői pozícióból színészi mellékszerepekbe. Azaz a komornyikkarakter tökéletes önreflexív gesztus. Ahogy persze a Swanson által játszott figura minden mozzanata.
Ez az egész szerintem a legszebb megnyilvánulása az önreflexiónak, a Hollywood-kritikának. Nem a története a lényeg, hanem a szituáció, a jelenetek, melyek önmagukban elmondanak mindent erről az egész szórakoztatóipari gépezetről. És persze szerintem Amerikáról is. A 20-as évek aranykora után az 50-es évekre egy embertelen képződménnyé degradálódott úgy az állam, ahogy az Álomgyár. (Gondolok itt a Paramount-case-re, a Blacklistre, meg a HUAC-tevékenységekre). A Délidő mellett szerintem az egyik legkeményebb kritikája ez a politikai és a szórakoztatóipari rendszernek.

2012-08-27 15:57:49 csabaga (5) #46

Persze,a film nem erről szól.
Szerintem te valamiféle nagy spoilerre vártál a filmben,de ez akkor nem volt divat.

előzmény: gomez1000 (#45)

2012-08-26 20:16:24 gomez1000 (4) #45

A komornyik múltjának felfedése igazából nem sokat dob az egész történet lényegén.
Értem én, hogy a szereplőkben lejátszódó folyamat a lényeges, de mivel a film úgy kezdődik ahogy végződik, sejteni lehet, hogy mi az egész alapja. Igy viszont nem igazán ütős. Egy egyszerű történet szerelemről, féltékenységről régi köntösben.

előzmény: Xuja (#43)

2012-08-26 16:13:34 csabaga (5) #44

Engem mindig meglep,hogy akkor ilyen nyíltan le lehetett leplezni a stúdiókat.A sztárolt majd elfeledett színészeket.
A Paramount kerül képbe,akárcsak a Frances c. filmben.

2012-08-26 13:30:06 Xuja (5) #43

Kiszámítható a végkifejlet? Na ne mondd, jó hogy a végével kezdődik el a film, és az egész tulajdonképpen egy flashback. Ezért nyilván nem maga a vége érdekes, hanem hogy hogyan jutnak el oda a szereplők, hogyan sodródik az író elkerülhetetlen végzete felé. A történet egyébként szolgál csavarokkal, gondolj csak a komornyik múltjára.

előzmény: gomez1000 (#42)

2012-08-26 02:43:20 gomez1000 (4) #42

Én megpróbálok egy filmet nem a visszhangja alapján értékelni, hanem belső szubjektív véleményemre támaszkodok, ami azt sugallja, hogy ez egy mindenképpen jól megmunkált darab, de a története túl egyszerű, és túl egyértelmű. Nem kell csavarokra számítani, és a végkifejlet is egészen kiszámítható. Nem akarok leszólni egy ilyen klasszikusnak kikiáltott darabot, de láttam már ennél sokkal jobb film noir-t is. Nekem itt hiányérzetem támadt. Bár a színészek játéka tényleg kiváló, és igazán eredetinek hat, a film pedig kiállta az idő vasfogát, számomra egyszernézhető darab.

2011-09-13 17:09:42 csabaga (5) #41

És Fülöp Zsigmond,mint Cary Grant az Arzén és levendula klasszikus szinkronjában?
Én már a régi szinkronokal sem vagyuk kibékülve.Főképpen ha a "szinkronstáb" dolgozott csupán rajtuk.
Fülöp Zsigmond,Szersén Gyula,Dallos Szilvia,Képessy József stb.

előzmény: critixx (#38)

2011-09-13 14:11:07 Hannibal Lecter (4) #40

Én is csak akkor nézek régi klasszikusokat magyar szinkronnal, ha a szinkron viszonylag korabeli, nívós szövegű, és ütős színészekkel vették fel (mint mondjuk a Tizenkét dühös ember vagy Az édes élet esetében), azt viszont borzasztóan természetellenesnek tartom, amikor azt hallom, hogy egy '30-as vagy '40-es évekbeli filmhez már a rendszerváltás után csináltak magyar változatot. (Sok ősrégi Hitchcock-filmmel "bántunk el" így.) A Sunset Boulevard esetében is a kiváló eredeti hangsávot élvezhettem - ami viszont a klasszikus szinkront illeti, én úgy tudom, hogy abban Végvári Tamás kölcsönözte Holden magyar hangját, nem pedig Mécs Károly.

2011-09-12 23:33:29 BonnyJohnny (5) #39

OFF

Wayne szinkronszínészei szerintem is jobbak voltak, mint maga Duke, de, Wayne hangja akkor is karakteres, és száz közül is megismerhető. Hogy feleslegesen tovább növeljem a felsorolást, Bogart és Cagney.

ON

Amúgy kedvenc filmnoirom. :)

2011-09-12 22:41:15 critixx (5) #38

Azért John Wayne esetében ezen azért vitatkoznék (nem létező színészi kvalitásairól itt már jópár vita nyílt), de tény, hogy nem tudják visszaadni ezen színészek játékát, ezért nem is nagyon nézek szinkronizálva klasszikusokat. Bár nem vagyok a "szinkron csakis rossz lehet" dolog híve, ami marha nagy sznobizmus, mert hiszen azért régen készült pár kiváló szinkron. A mostaniakról inkább nem beszélnék, azok tényleg csapnivalóak (a Szabó Sípos Barnabás mint Cary Grant és hasonló kombinációktól a falra mászok...).

Wilder zseniális filmje 15 éves korom óta egyik kedvencem, és az első öt-hat megtekintés esetében szinkronnal néztem, hiszen VHS kazettán volt meg a tévéből felvéve. Azóta még ennyiszer láttam eredeti nyelven. :)

előzmény: Tenebra (#37)

2011-09-12 22:29:44 Tenebra (5) #37

Szinkronnal én semmiképp nem néznék klasszikus filmeket (kortársat is csak akkor, ha '90 környéki, mert akkor még jók voltak a szinkronszínészek). Ekkor még tényleg léteztek színészóriások, akiknek kár elkúrni a játékát, melyhez hozzátartozik a hangjuk is. John Wayne, James Stewart vagy Jean Gabin - mindnek csak szarabb a magyar hangja, mint amilyen az övéké.

Egyébként a filmhez annyit: mikor május körül először láttam, nem vártam tőle túl sokat, a címe alapján azt hittem, valami gejl hollywoodi vígjáték lesz, amolyan "kulisszák mögé betekintős". Tehát számomra elég szar a címválasztás. :D De ami utána jött! Tulajdonképpen egy gyönyörű önreflexív film noir ez, melyben a noir-narratíván keresztül tisztelegnek a némafilmes korszak előtt, és tekintenek vissza a Golden Age-re az '50-es évek elején kezdődő hanyatlásból. Megdöbbentően jó történetet szőttek ebből, mely megfelelően komor és nosztalgikus is egyben. Gyönyörű, ahogy Gloria Swanson szinte eljátsza önmagát, és egy szokatlan, bár ismerős femme fatale válik belőle. A lezárás pedig filmtörténeti zsenialitás. Pure zsenialitás

2011-09-12 16:44:11 critixx (5) #36

Az eredeti, Mécs Károlyos szinkronja kiváló, de az újfajta változat, amivel a tévében ment nemrégiben csapnivaló. Egyébként én is eredeti nyelven szeretem a legjobban.

előzmény: Dibon (#35)

2011-09-11 20:15:45 Dibon (5) #35

Szinte már fájdalmasan zseniális alkotás, akárcsak A nagy karnevál.

Egyébként ilyen típusú filmnek eleve nem ülök neki szinkronosan, csak ha nagyon nincs más lehetőség. Nagyot tud rombolni, ha nem jó, pláne, ha első megnézés.

2011-08-15 22:15:02 Hannibal Lecter (4) #34

Tegnap éppen belefutottam a Viasaton. Ugyan nem ismerem az eredeti szinkront, de minden bizonnyal jobb, mint az, amivel most vetítették. Borzalmas volt még csak belenézni is. Szépen kiherélték vele a filmet.

2011-08-15 22:05:25 Muhrel (?) #33

Kitűnő film noir !

2011-02-06 00:03:32 Jereváni Rádió (5) #32

Tökéletes film. Lenyűgöző.

2010-11-21 19:12:54 BonnyJohnny (5) #31

Ismét egy film, ami nem csak, hogy lenyűgözött, de második megtekintésre csak még tovább növekedett az amúgyis magas ázsiója a szememben.
Ismét egy elejétől kezdve egyre fokozódó értékű film, ami a legvégén egy szenzációs fináléban csúcsosodott ki.
Billie Wilder forgatókönyvíróként és rendezőként is zseniálisat alkotott. Sajnálatos, hogy belefutott az All About Eve-be. Hiába erős mindkét bika, végül csak az egyikük... khm... győzhet.
Swanson, von Stroheim, Holden és Olson mind nagyszerű alakítást nyújtottak. De a színészeket, ahogy az előbb említett filmben is, itt is mellőzték az Oscar gálán.
Mivel nemrég láttam a Double Indemnity-t is, végre valahára el tudtam dönteni, hogy melyik filmet tartom a legjobb Wilder filmnek. Ugyanakkor az általam legjobbnak tartott film noirt is meg tudom már nevezni. Bár Hawks nálam beelőzte Wildert, Wilder ezzel a filmmel visszaelőzött. Ezek persze szigorúan magánvélemények, de talán nem kapok kőzáport egy ilyen noir dobogóért. Legalább az egyik biztos a legtöbbeknél ott van.

2010-11-09 01:49:18 lizardking (4) #30

"Minden színész annyit ér,amennyit az utolsó mozija."

2010-08-29 22:44:54 borosta (5) #29

zseniális a reflektorfényes jelenet a studióban.

2009-12-29 01:33:51 Cesare Gonzago (5) #28

Valóban leforgatták a hullaházas képsort. A DVD-kiadás extrái között megtaláltam. (Jól elrejtetteék.) A kihagyott jelenet legjobb esetben is az abszurd és a bizarr jelzőkkel minősíthető. A hang nem maradt fenn, de a mellékelt forgatókönyvből kiderül, hogy Bill Holden hullája egy kövér ember holttestének "meséli el" az úszómedencénél történteket. A tesztvetítések közönsége sírt a röhögéstől, ezért Billy Wilder elvetette ezt a változatot. Nagyon jól tette, hiszen ha meghagyja, a film nem váltja ki a nézőkből a kívánt hatást.

előzmény: critixx (#18)

2009-12-28 22:23:55 Cesare Gonzago (5) #27

Szerintem is. Wilder alig hibázott. Csaknem egyenletes színvonalú életművet hagyott maga után.

Swanson visszatérése frenetikus, Holden karrierjét is sínre tette (jó értelemben), de a "viaszbabák" szerepeltetése láttán úrrá lett rajtam némi letargia: az "álomgyár" úgy hajítja el régebbi kedvenceit, mint az összegyűrt pípírszemetet.

előzmény: ronin07 (#26)

2009-12-28 22:06:31 ronin07 (?) #26

Amúgy szerintem Wilder ezzel a filmmel messze meghaladta a korát a személyiségen lyukat ütő médiakátrány-elbeszélések terén.

2009-12-28 21:33:54 Cesare Gonzago (5) #25

Bizony, ott állt! És rendezett! De - hogy a nemiség vizein kalózkodjunk -, a film finoman sugallja, hogy Normának bizony megvolt a jó öreg Joe: gondolj a vízzel teli medencére; napsütés, Norma fürdőruhában.

előzmény: ronin07 (#24)

2009-12-28 21:30:36 ronin07 (?) #24

Nocsak, ő is ott állt a lépcsőnél? Nem vettem észre másodjára sem.:(

előzmény: Cesare Gonzago (#22)

2009-12-28 21:29:26 ronin07 (?) #23

"Ami Maxot illeti, teljesen rendben van a múltja: Norma nem létezhet nélküle, de ő sem Norma nélkül."

Jing és Jang, vagy ami a noir-ban gyakoribb: egymás gúzsba kötése. Pókháló-effektus. Verhoeven utolsó holland filmjét, A negyedik embert ajánlanám most a hasonlaton felbuzdulva, ott a pókasszony végzetes csipését szexuális úton kivánja beadni a kanos, homoszexuális, keresztény ideákat kérdőre vonó férfiúnak.

2009-12-28 21:27:21 Cesare Gonzago (5) #22

Az utolsó rezdülés: beállítja a felvételre a Paramount Híradó kameráit, és irányítja Normát, aki azt hiszi, hogy Cecil B. De Mille épp rendezi a hőn áhított filmet.

előzmény: ronin07 (#20)

2009-12-28 21:25:35 Cesare Gonzago (5) #21

Mívesebben nem is írhattad volna! :) Hát nem megejtő, hogy Joe egy banális defekt miatt kerül a lepukkant villába, amely nemcsak hatalmába keríti, hanem sírja is leend? Ettől jó a jó noir...

Ami Maxot illeti, teljesen rendben van a múltja: Norma nem létezhet nélküle, de ő sem Norma nélkül. Kölcsönösen kínálják egymásnak a régi dicsőség kopott illúzióit.

előzmény: ronin07 (#20)

2009-12-28 21:14:49 ronin07 (?) #20

Nem emlékszem mi volt Max von Mayerling utolsó rezdülése, igy ha kérhetlek, beavatnál a logikádba?:) Szerintem Erich von Stroheim önvallomása úgy a film közepén világossá válhat a járatos nézőnek, pontosan arra gondolok, amit te is irtál: hogy ő az aranykorban ünnepelt direktor volt, akárcsak Stroheim, akinek realista, borongós törekvéseit nem dijazta Hollywood. A szimptomatikus interpretáció (Bordwell) esete ütötte fel nálam a fejét, mikor márciusban újranéztem a filmet: Norma glamúrra vágyó, a múltat fényező jelleme és a jelent patologikusan elháritó (azért az utolsó alakitására szerintem mindenki emlékszik, aki látta a filmet:)) viselkedése mintha egy horrort vizionálna nekem a sorok között. Vén inas, a múltbéli sikerekbe fogódzás, beteges megszállottság, rongyolódott villa - tisztára mintha egy valószerűbb életunt vérszivó felségterületén rejtené el kocsiját Joe Gillis.

előzmény: Cesare Gonzago (#19)

2009-12-28 20:06:29 Cesare Gonzago (5) #19

Ma délután imét megtekintettem az Alkony sugárutat. Nem értem, mi zavaró Max múltjában? Netán az, hogy ő volt Norma első férje, és kezdeti mozisikereinek rendezője? Ha jól meggondoljuk, az utolsónak is... Stroheim zseniális karaktere és szerepeltetése a fináléban, mintegy varázsütésre nyeri el végső értelmét.

2009-10-17 11:30:10 critixx (5) #18

Én úgy tudom, hogy

le is forgatták a hullaházi narráció jelenetét, de a tesztvetítéseken a közönség túl morbidnak találta

és ezért újraforgatták és újravágták a film elejét, ami miatt több hónapot csúszott a premier (eredetileg már 1949-ben bemutatták volna a filmet).

előzmény: Cesare Gonzago (#17)

2009-10-16 22:05:06 Cesare Gonzago (5) #17

Billy Wilderékben felmerült, hogy William Holden, boncasztalra kiterített hullaként egy másik hullának mesélje el a történetet a hullaházban. Elvetették az ötletet, mondván annyira abszurd, hogy a nézők nem díjaznák. Utólag is egyetértek a bölcs belátással. Veled ellentétben viszont nem találok a megvalósult változatban semmi kivetnivalót. Antihősünk forgatókönyveket írt, hulla-léte kellő szenvtelenséggel ruházza fel a karaktert: a nagy író "megírta" élete főművét, a tökéletes filmnovellát. Kellően groteszk húzás, nekem nagyon tetszett.

A belső narrációt nem tartom egyedinek. Voltaképp Scorsese sem tett egyebet a Casinóban, amikor Nicky Santorót (Joe Pesci) a testére mért első ütésig beszéltette.

előzmény: largo (#16)

2009-10-16 21:36:54 largo (4) #16

Mindkét oldallal egyet tudok érteni, a dicsérőkkel és a középszerre tendáló –senki- véleményével is. – senki-nek- mondanám, hogy ez a film közel 60 éve készült, s ezen kontextuson kívül, mai szemmel vizslatni, öreg hiba. Bizonyos „hibák”, pl. a cselekmény lassú tempója a mai generáció ingerküszöbét nyilván nem birizgálja annyira – s tűnik így unalmasnak. És persze igen, ott van, hogy sikkes polírozni egy klasszikot, amit mindenhol etalonként emlegetnek, de nem csak azért nyomják a filmet, mert régi, hanem mert a maga korlátain belül kiált egy próbát, méghozzá 59 év próbáját. Poros kissé, de nem zabálták föl az évek, ahogy a kor legtöbbjét. Nem színes, nem 5.1 meg imax 3d, de a cselekmény ma is elég bizarr, így-úgy de perverz, a szereplők alakítása pazar, a dialógok nem felolvasás szagúak (sőt), a zene meghaladta korát, etc… Következetes, ívelt cselekménnyel, jellemfejlődésekkel. Nem olyan mint egy felszínes matiné.
És persze nem lehet nem mai szemmel is nézni, hisz mi „csak így” tudjuk. S innen tekintve felróhatók bizonyok „hibák”. A cselekmény az én véleményem szerint is változatlan szinten halad, nincs hullámzása, s ez a viszonylagos egysíkúság könnyedén „unalmat” szülhet, ahogy én is már-már vontatottnak éreztem, főleg a háromnegyedénél. A főhős jellemébe a romantika szomorúsága van szőve, ezért számomra pl. indokolatlannak tűnik, hogy milyen ész érv tartja tulajdonképpen Norma villájában? Miért nem kér pl. heti fizetést, miért távozik ily nyíltan, tudvalevőleg hogy ezt Norma nem fogja hagyni, miért dobja el az érdeklődésre számot tartó forgatókönyvet… És ami mai szemmel már dilettáns, miért egy halott meséli el a történetet?
Talán keveset tudok a noirról, de a belső monológon kívül a nyakam rá, hogy ez köszönőviszonyban sincs a noirral.

2009-09-18 15:06:05 critixx (5) #15

Kb. ötször láttam a filmet, de mindannyiszor magával ragadott. Érdekes, hogy Swanson előtt féltucatnyi némafilmszínésznő utasította el a szerepet. Norma Desmond egyike a legerősebben megformált női figuráknak. Nem is vitás, hogy ki a domináns fél a Joe-val való kapcsolatában.

előzmény: bali113 (#14)

2009-09-18 14:56:32 bali113 (5) #14

Gloria Swanson uralja a vásznat, ez nem vitás. Az álltala alakította karakter lélektani drámáját láthatjuk a vásznon, és nem a halott William Holden alakította karakter elbeszélését. Ez a látszat áll fenn ugyanis. A színésznő hiányát a film, megérezné, ebben biztos vagyok. A forgatókönyv nem a legeredetibb, de a Erich von Stroheim és Gloria Swanson alakítása kárpótol mindezért. A film engem odaszögezett a fotelhez, és ez az erősségét mutatja. Ajánlom mindenkinek!

2009-03-14 00:39:40 Cesare Gonzago (5) #13

Én is így gondolom, nem is értettem, miért lehetett ez akkora probléma.

előzmény: s.csaba (#12)

2009-03-13 23:39:17 s.csaba (4) #12

Szerintem Max múltja rendben van, illik a képbe.

előzmény: McMurphy (#1)

2009-01-29 14:23:25 -senki- (3) #11

:D Lehet bennem van a hiba hogy nem tetszik minden ami filmklasszikusnak van kikiáltva... de azért van ami tetszett. Pl. a Casablanca; az Elfújta a szél; A nap, mikor megállt a Föld :) - hogy ismerteket említsek.

előzmény: nejmed (#10)

2009-01-29 04:02:38 nejmed (?) #10

Komolyan fura szerzet vagy.:) Miért nem adod föl, a nagy filmklasszikusok egyértelműen nem neked valók. (nehogy komolyan vegyél);P
Kíváncsi vagyok a Patyomkin Páncélos tetszene-e. Tervezed megnézni?

előzmény: -senki- (#9)

2009-01-29 03:45:27 -senki- (3) #9

Az itt-ott igényesebb monológok, dialógusok, néhol a rendezés és film-világ bemutatása (örült kiöregedett sztár) értékelendő - de számomra a film rövid idő után rendkívül unalmas volt, az én olvasatomban az egész abszolút középszer.

Látszik hogy igényességre próbálkoztak, de nekem ez igen gyenge. A történet gyengus hosszú távra, sok a körítés és egyáltalán nem ütős. A legvége talán ami még felhozta, hogy ne 2-es fele menjek...

Bocs. :)

2008-12-27 20:21:57 Cesare Gonzago (5) #8

Méltán kultfilm, bár nekem a Gyilkos vagyok egy fokkal jobban tetszett, ettől függetlenül az Alkony sugárút is 10/10.

előzmény: sztich (#7)

2008-12-27 20:20:28 sztich (5) #7

Kiváló. Kultfilm.

2008-12-01 21:30:48 matykocska (5) #6

Max múltja például, ahogy azt McMurphy is megjegyezte, de ez csak apróság.

2008-11-30 14:38:18 Cesare Gonzago (5) #5

"Igen, vannak benne apróbb zavaró dolgok, de a régi nagy kultfilmek kedvelőinek csak ajánlani tudom."

Miféle "zavaró dolgokra" gondolsz?

előzmény: matykocska (#4)

2008-11-30 14:36:42 matykocska (5) #4

Tökéletes, elgondolkodtató film egy nagyszerű rendezőtől. Igen, vannak benne apróbb zavaró dolgok, de a régi nagy kultfilmek kedvelőinek csak ajánlani tudom.

2008-08-08 18:39:22 Jugendlich (?) #3

Trónfosztás történt!!! Első helyen az alkony sugárút.

2007-09-30 05:20:50 McMurphy (5) #2

Akarom írni Swanson, és nem Olson... De Olson is nagyot játszik persze, és milyen csinos nő volt...

előzmény: McMurphy (#1)

2007-09-30 05:19:18 McMurphy (5) #1

Igazi kultfilm, minden a kellő időben, minden a kellő helyen... Holden és Olson játéka felülmúlhatatlan. Wilder rendezői munkája csillagos ötös. Egyszerűen nem tudok betelni vele.

Talán egy dolgot tudnék felróni, ami zavaró volt: Max múltja...

10/9