The Straight Story (1999) ☆

The Straight Story - Igaz történet

(David Lynch)

amerikai-angol-francia dráma, életrajzi film

4,2
★★★★☆
409 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-05-14 22:06:38 Raul (4) #33

Egy Lynch-film, ami nem Lynch-film. De amúgy szép és jó, elégikus hangulatú film az emberi életről, road movie köntösbe csomagolva (a műfaj amúgy nem idegen a rendezőtől, lásd Veszett a világ). Richard Farnsworth pedig valami zseniális, azok az apró arcrezdülések, pislogások...
Teljesen véletlenül pont tegnap néztem A csempész-t, az is egy meglehetősen idős emberről szól, és ráadásul hogy is mondjam, sok köze van a közlekedéshez :) Érdekes, hogy néha hogy fonódnak össze filmek.
8/10

2018-08-18 16:29:27 Edwest12 (5) #32

Alvin Staright 1920-tól 1996-ig élt. ;)
Amúgy érdekes ez a film, hiszen valóban nem hasonlítható Lynch többi filmjéhez. Tőle általában mást várnak, így ezt a filmet valószínűleg gyakran olyan elvárásokkal nézik aminek nem felel, nem felelhet meg, és emiatt csalódást okozhat. Azért szerencsére nem húzzák annyira le; az imdb 8.0-s átlaga azért elég jónak mondható.
Nem tudom, láttuk-e már ezt ezerszer... De őszintén: lehet ma még olyasmit alkotni, ami egészen egyedi? Szerintem éppen ezért legalább annyira fontos a hogyan, mint az, hogy mit tár elénk a rendező.
Nekem amúgy ez a kedvenc filmem, így aztán nem tudom, és nem is akarom kritikával kezelni. :)

2018-08-18 14:10:14 Cassiopeira (?) #31

Méltánytalanul mellőzött.Érdemes megnézni.10/10 A film igaz történeten alapul. Az igazi Alvin Straight 1920 és 1960 között élt.

2018-08-08 00:15:54 ChrisAdam (4) #30

Szép film. És kellett bele Lynch kissé szürrealista fűszerezése is. De amúgy messze lemarad a mester többi filmje mögött, bár egyébként gyakran kapott el a Twin Peaks atmoszférája. Lynch ért ehhez a közeghez.
"Mi a legfájdalmasabb az öregkorban? - Emlékezni arra, hogy milyen volt ifjúnak lenni."

2014-06-11 13:47:07 Tenebra (3) #29

Hát, nekem Lynch elborultabb filmjei jobban tetszenek. Ez jó volt, nem azt mondom, de egy David Lynch-től ez harmatos. Önamgában négyes, mert egy őszinte sztorit mond el, amit ezerszer láttunk, azelőtt és azóta is. (Nebraska, khm. )

2013-11-21 04:18:30 gomez1000 (5) #28

Valószínüleg az fogja értékelni ezt a remekművet, aki fejlett érzelmi intelligenciával rendelkezik. Csodálatos. A főszereplő a lehető legjobb választás volt, a tekintetében minden benne van, ami ehhez a filmhez kellett.
★★★★★

2013-06-02 19:49:30 Hannibal Lecter (5) #27

Azóta már nálam is A nap vége vezeti. :)

előzmény: BonnyJohnny (#25)

2013-06-02 19:31:54 JohnnyJohnny (5) #26

Ahogy lentebb is írták, tényleg hitelesen ábrázolja az időskor világos és árny oldalát, a lassabb tempó pedig kifejezetten kedvezett a történetnek. Nagyon jó, letisztult, lassabb tempójú de mélyen szántó film, amit eddig azért nem néztem meg, mert tartottam Lynch-től. Ezek után valószínűleg sorban nézem meg a filmjeit, még ha ez a stílus a többi alkotásától el is ütött.

2012-03-27 23:46:17 BonnyJohnny (5) #25

Nem tudom, van-e ilyen kategória, de nálam Bergmantól A nap vége vezetné ezt a kategóriát. De ez is közel lenne. A Schmidt és az Indian kicsit hátrébb.

előzmény: Hannibal Lecter (#23)

2012-03-27 16:40:14 csabaga (4) #24

Igen,félúton a vidám(A leggyorsabb Indian) és a letargikus(Schmidt története) között.

előzmény: Hannibal Lecter (#23)

2012-03-26 18:13:51 Hannibal Lecter (5) #23

Amúgy ez az egyik legjobb film, amit az öregségről valaha is készítettek - nálam valahol A sorompók lezárulnak, a Célpontok, a Schmidt története és A leggyorsabb Indian mellett/között helyezkedik el.

2012-03-26 18:10:01 csabaga (4) #22

Az Elefántemberben megmutatta,az "abszurd" nem feltétlenül érthetetlen.Igaz,a téma adta magát.

előzmény: Hannibal Lecter (#21)

2012-03-26 17:46:54 Hannibal Lecter (5) #21

Ha már itt tartunk, akkor Az elefántember sem volt kifejezetten szubverzív mű. Én amúgy bírom mindkét Lynchet, bár való igaz, a retrográd Lynch-hez gyomor kell, nem is kevés. ;)

előzmény: csabaga (#20)

2012-03-26 17:24:24 csabaga (4) #20

Igen,a rendezőnek ilyen filmeket kellet volna készítenie.Szép is,meg főképpen érthető...

előzmény: BonnyJohnny (#19)

2012-03-26 14:14:29 BonnyJohnny (5) #19

Szép, megható, bájos film, mély gondolatokkal. És abszolút egyetértek Ivan/-al, ezt könnyű lett volna elrontani (mondjuk egy Spielbergnek), minimalizmussal hatást elérni nehezebb, vagy nem nehezebb, nem tudom, de az biztos, hogy könnyebb elrontani.

2011-10-31 08:38:24 paradox (5) #18

nem szeretem Lynch filmeket,de ez kiváló,bájos és mély,emészthető és magas...nagyon magas.

2009-10-31 01:56:05 acidphase (5) #17

giccses zene, erzelgos kepek?? ennel baratsagosabb, emberibb filmet én még nemláttam mint ez.. nem az van h nem értetted meg, hanem nem talaltad meg a szépségét...

2009-10-31 01:52:30 mchn (5) #16

Sztem rettentoen tuldimenzionalja az elemzes a filmet.

előzmény: sleepingdancer (#15)

2009-10-30 23:47:49 sleepingdancer (3) #15

még egyszer írnom kell, mert könnyen lehet, hogy első nézésre félreértettem a filmet, és van a mélyén egy rejtett történet, valamint egy csomó finom utalás, szimbólum. tulajdonképpen miért is zarándokol ez a nem is olyan áldott jó lélek a testvéréhez? ha valakit érdekel, itt egy komoly angol nyelvű elemzés: http://www.davidlynch.de/quarterstraight.html

2009-10-30 22:25:17 ThomYerk (4) #14

rám nagy hatással volt, mindig is vonzott a gondolat egy ilyen közép-dél USA-beli túrára, meg ilyen látványokra :)

előzmény: Il Matto (#12)

2009-10-30 21:52:55 sleepingdancer (3) #13

nagyon sajnálom, de nem tetszett: giccses zene, érzelgős képek és párbeszédek, minden valamirevaló kreatív elképzelés nélkül. Erénye a jó szándék, mert végül is ki vitatná, mennyire fontos a szeretet és a család. karácsonykor jól le lehet adni bármelyik csatornán.

2009-09-17 16:12:38 Il Matto (5) #12

Lírai mese a szeretet erejéről, Ciceró Catóját idéző filozófia az öregségről és gyönyörű óda a vidékhez és a vidéken élő emberekhez.

Kíváncsi vagyok, a képek az aranyló kukoricatáblákkal és rajta a hatalmas John Deere kombájnokkal ugyanolyan léleksimogató hatással vannak bárkire, vagy csak az olyanra aki a gyerekkorát többé kevésbé ilyenek közelében töltötte.

2009-04-07 16:43:53 pókmacska (4) #11

Tudom, tudom. De akkor is. Naplemente.

2009-04-07 16:19:25 jesi (4) #10

a napok múlása a naplemente

előzmény: pókmacska (#9)

2009-04-07 16:17:23 pókmacska (4) #9

Ki tudja, hogy happy end-e? Az tetszett viszont, hogy nem volt egymás ölébe borulós, sírós befejezés.
A naplementékért akkor is haragszom, mert unalmas.

2009-04-07 15:52:45 jesi (4) #8

Lynch-es egy dolog miatt: a fények és a színek használta jellemző a mesterre. Igaz a történet egy kedves "mese", de mégis élvezhető
Az elefántember is érthető és abszolút lineáris

2008-11-19 19:02:51 mchn (5) #7

Ujra megneztem es azt kell mondanom, h az eddigi 4es ertekelesem keves volt ehhez a filmhez. A zene gyonyoru, Richard Farnsworth olyat alakit, h az vmi elkepeszto, a tortenet olyan amilyet _nem_ tudott volna barki vaszonra vinni. Az pedig, h a tortenet kicsi, egyszeruen nem igaz. Egy idos ember teljes elete jelenik meg elottunk 110 percben, nem akarmilyen minosegben. Ennel jobb road moviet egyet tudnek mondani, az pedig A nap vege Bergmantol. A kesobb, szinten nagyon jo Ut a vadonba igen sokban hasonlit erre a filmre, azt is erdemes megnezni sztem. Aki nem vilagmegvaltasra, hanem egy szep es emberi tortenetre vagyik, annak ajanlom szeretettel.

2008-06-14 13:41:10 Dr. Hatu (5) #6

Szerintem a film erőssége a finom vonalvezetés. Nem túloz, nincsenek rendkívüli karakterek, konfliktusok vagy jelentetek, de ráhangol, észrevétlenül irányítja rá a figyelmet az alaptémára. Akiknek nincs idejük/kedvük leszállni a városi élet magas frekvenciájáról, azoknak nem ajánlom a filmet.
A szerelem és/vagy hősködés témákon kívül sajnos aránytalanul kevés alkotás szól olyan értékekről, amelyeket ez a film felvonultat (testvéri szeretet, becsület, empátia, megbocsátás, stb.).

2007-11-14 22:45:37 Ivan/ (5) #5

átlagos amerikai film, bármelyik C-kategóriás rendező elkészíthette volna

Ez fájt:) Szerintem nagyon kevesen képesek ilyen filmeket igy megcsinálni, mert hihetetlenül könnyű elrontani.

2007-11-02 18:58:02 ussr (3) #4

Egy teljesen átlagos amerikai film, bármelyik C-kategóriás rendező elkészíthette volna. "Amikor egymás mellett feküdtünk, és néztük a csillagokat!"
Ennél kicsit többet vártam.

2007-06-13 22:30:00 Brumi (5) #3

Pedig mekkora remek kis film ez. Lynch kivetkőzött magából és ez határozottan jót tett neki. Megmutatta, hogy hírnevével ellentétben képes egy végtelenül egyszerű, mélyen emberi történetet is vászonra vinni. Egy lineáris Lynch-film? Vajon mi üthetett ebbe az emberbe? Sokan ilyen és ehhez hasonló kérdéseket tettek fel előzetesen, azonban a rendező minden kétkedőre rácáfolt és megmutatta milyen filmkészítő is valójában. Amikor eszembe jut Alvin Straight története, akkor mindig egy kellemes melegség önt el, ami kevés filmnél szokott előfordulni. Igazából "semmi különös" nem történik, csak az öreg utazik a fűnyíróján és közben megismerkedik új emberekkel, majd a végére eljut a testvéréhez. Gyönyörűen fényképezett, csodálatos filmzenével kísért feel-good movie, egy nagy volumenű rendező műfaji kitérője és egyben egyik legjobb filmje.

előzmény: magor (#1)

2007-06-13 19:26:57 wayage (5) #2

Kellemes meglepetés. Lassú, szép képek, öregember a fűnyírón, bölcs gondolatok, kellemes visszafogott zene. Jól esett. Ha talán megérem az öregkort, megnézem mégegyszer. Bár, lehet gondolok egyet s megnézem holnap is...(ja a dvd borítón van egy nagy hiba: DAVID LYINCH filmje)

2005-12-30 23:53:51 magor (4) #1

Egy totál laikus (én) véleménye:

Szép film. Viszont lehet, hogy nem értek vmit, de nekem ez a történet, film kevés. Az alaptörténet nem rossz, de az egész nekem túl kicsi. Egyszerű film, és 'túl amerikai': egy testvérpár jóban volt, aztán rosszban és most kibékülnek, 'happy ending'.

Azért ha sok időd van, nézd meg.