Prometheus (2012) ☆ 👁

(Ridley Scott)

amerikai-angol kalandfilm, sci-fi, thriller

3,4
★★★☆☆
1042 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
  • ...
  • 5
2017-11-22 20:12:19 Norbert Simon (4) #451

A filmben ami nekem igen tetszetős volt az a látványvilág. Szerintem szépre sikerült. Nagyon tetszett még a Fassbender alakítása. ( a többi szerintem csak a "csali" karakter de azért jók) Mint mindig most sem kellett csalódnom. Látszik ,hogy nagyon sok energiát fektetett bele a Scott az elkészítésbe. Díjazni tudom. Abban határozottan biztos vagyok ,hogy nem horror a film hanem egy egész jó sci-fi. Nagyon jó ahogyan bemutatja a lényeknek az eredetét. A film az első fél órájában még a mi teremtéstörténetünk is szerepel igaz a filozófiai vagy teológiai eszmefuttatást már nem vezeti le csak érinti. Nekem ez is tetszett a filmben mint érdekesség. Az űrhajó is tök klassz. Összességében visszagondolva a filmre én négy csillagot adok.

2017-06-03 19:51:48 Charlie O'Brian (3) #450

Nálam tovább megy a gondolatmenet az alábbi videókban. Akcentusos, meg nem a legjobb a hangminőség, meg állandóan ismételgeti magát, de az első pár percben jobban összefoglalja, mint én.

https://www.youtube.com/watch?v=H85Wz0g0Ai0

https://www.youtube.com/watch?v=kN7Vub46uL4

2017-06-03 19:37:11 Charlie O'Brian (3) #449

Igen. Azt gondolom egyébként, hogy az Alien egyik leghátborzongatóbb jelenete, amikor megtalálják a Space Jockey-t, nem tudunk róla meg sokat, de olyan benyomást kelt mintha a székből nőtt volna ki, általában az idegen hajó is olyan, hogy nem lehet eldönteni, hogy mi organikus és mi nem. vizuálisan ez egy csúcsjelenet. H. R. Giger zsenialitását tükrözi. Eléggé sokba került a jelenet, mégis leforgatták, jól tették. Többek között az teszi életszerűvé az Alien, hogy erről mi sem tudunk meg semmit.
Nos ennek fényében a Prometheus egy nagyon rossz, röhejes választ ad. Hogy ezek szép szál legények szkafanderben. A "Tervezők"... Egyrészt azt gondolom, hogy
1. vizuálisan hülyének nézik a nézőt, a két filmet egymás mellé téve, vagy ha az ember emlékszik jól, ez nevetséges. Én egyenest úgy éreztem, hogy Ridley itt engem hülyének néz, még hogy higgyem el, hogy az egy ember szkafanderben... Még rátesz két lapáttal, miszerint
2. uaz a génállományuk is. Jajj.
3. Továbbá, hogy ők teremtettek bennünket, jaajj 2. Nekem annyira röhejes, hogy csak olyan dimenzióban tudott mozogni a képzeletük, hogy valami emberközpontút kellett beleerőszakolni.


Ráadásul, ha H. R. Giger képeit nézzük, vagy a vele készült interjúkat, akkor csupa "biomechanical landscape"-ről van szó. Összességében úgy gondolom, hogy a fentiek okán a "Tervező" karakter az ellentmond Giger zseniális munkásságának és valahol én magam is arculcsapásként éltem meg.
Azt gondolom, hogy a Prometheusos Tervezőknél mérhetetlenül hátborzongatóbb, ha ez egy teljesen idegen bizarr faj, esetleg a székből nőtt ki és úgy esett áldozatul az Alien támadásának, ez különösen szörnyű gondolat. Egyrészt, hogy oda volt nőve, ez emberi ésszel elképzelhetetlen, vagy a legrosszabb rémálmunk, másrészt meg ha semmit sem tehetett a támadás ellen, akkor pláne.
Nagyon kiváncsi lennék, hogy maga Giger hogy értékelte a Prometheust...

Nos, összességében tehát pl ott van köztünk sarkallatos véleménykülönbség, hogy szerinted jó ötlet volt a Tervezőket behozni a képbe, szerintem katasztrofális ötlet volt a fentiek miatt. Természetesen nem muszáj egyetérteni, elfogadom, hogy Neked meg tetszett.

előzmény: purplerain (#443)

2017-06-02 15:02:01 Charlie O'Brian (3) #448

Nem vagyok forgatókönyvíró nyilván*, de az én véleményem általában is az, hogy túl sok bőrt akarnak lehúzni egy egy történetről és ez nagyon a minőség rovására megy, a bevételet meg javítja. (Pl az Alien1-4 esetében is, mondjuk a dolog kifut a 2-dik rész végére, a többi már gyengén sikerült szvsz., de bevételt hoztak kb ugyanúgy...)
Azt gondolom*, hogy nem volt az előzményben 3 filmnyi lehetőség, de egy épkézláb filmre való lett volna.
"Akkor nem is a film hibás hanem az egész koncepció"

-LOL. Így is mondhatjuk erről az a mondás jut eszembe, hogy "nincs baja, csak a torka véres..."

Szerintem NEM volt koncepció. N-szer átírták a forgatókönyvet, nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak. A keletkezése az Alien3-hoz hasonló (állítólag), ahogy az eredmény is.

előzmény: purplerain (#447)

2017-06-02 14:19:48 purplerain (5) #447

Na ja, ez akkor a baj, mert ez kapásból nem egynek volt tervezve :) Akkor nem is a film hibás hanem az egész koncepció :)

előzmény: Charlie O'Brian (#446)

2017-06-02 14:16:56 Charlie O'Brian (3) #446

Alien előzményfilmként szerintem lehetett volna pl. egy viszonylag izgalmas és durva "űrhorrort" csinálni, bizarr képi világgal, bemutatni egy veszélyes, szürreális, távoli és embertelen világot egy kicsit, kb. zéró mondanivalóval. :D Vagy mondjuk annyi lett volna a mondanivaló, hogy milyen távoli helyek vannak az űrben és milyen veszélyek lehetnek odakint.
Giger akkoriban még élt is, talán hajlandó lett volna újabb ötletekkel segíteni egy bizarr-hátborzongató világ megteremtését a filmvásznon.
Ebből egy darab (!) viszonylag épkézláb horror film kijöhetett volna szvsz., de nem három.

előzmény: purplerain (#445)

2017-06-02 13:09:10 purplerain (5) #445

Kénytelen vagyok beleállni, bár igazából csak az ízlések vitatkoznak, tehát értelmetlen :)

1) Mint Alien előzményfilm elégtelen. Te mit vársz egy Alien előzményfilmtől úgy, hogy már akkor tudni lehetett, hogy még van 2 rész készül mellé, mire utoléri az Alient? Gyakorlatilag semmilyen elvárás nem lehetett, szerintem annyira távol esik a kettő egymástól, hogy még az is belefért volna ha semmilyen lény nincs a filmben...

2) Mint horror/thriller nem elég félelmetes.. Most nem azért de ott a Fűrész. Az mennyire félelmetes? Inkább csak undorítónak mondanám... És simán lehet horror/thriller az is...

Egyébként meg vitathatatlan, hogy a közepessel jóindulatúan osztályoztál, mert eléggé végletes a megítélése ennek a filmnek egyébiránt :)

előzmény: Charlie O'Brian (#444)

2017-06-02 11:19:45 Charlie O'Brian (3) #444

A filmről első látás után is az volt a benyomásom, hogy olyan, mintha egy draft verzió lenne leforgatva high-tech szinten. Kiváló hang és látvány, éppen "csak" a forgatókönyv nem igazán sikerült...

Koncepciótlanság uralkodik a filmen. Nem tudom, hogy mi is akar lenni a film.

HA Alien előzmény, akkor 1.

HA filozófikus sci-fi, akkor 1. Annak nagyon kevés, de azért e rendező ilyen horderejű kérdéseket próbál feszegetni, hogy hogyan jött létre az emebriség, kik termetettek de finoman szólva bénán sikerül neki feszegetnie...

HA horror/thriller, akkor meg nem is félelmetes, max 2.

HA kalandfilm/sci-fi , akkor 3.

Ebből is látszik, milyen jóindulatú vagyok, emrt azt az oldalát próbálom nézni, ahol a legjobb/legkevésbé rossz színben tudom értékelni.

2017-06-01 15:59:18 purplerain (5) #443

Mi az a rejtély az első Alien filmben? Hogy honnan jött a lény? :) Amúgy én nem tenném mondjuk a 2001 mellé a polcra ezt a filmet abszolút. Lehet, hogy számodra filozofálgatós sci-fi, de maradjunk annyiban, hogy az űrlények akik létrehoztak minket majd Alieneket csináltak, hogy elpusztítsanak minket az nem az a kaliber ami sok teret hagy a filozofálgatásnak... Szerintem szimplán akart belevinni egy kis csavart a lények eredettörténetébe Scott ami (szerintem) kurva jól sikerült. Nem gondolnám, hogy a Prometheus megtekintése után mindenki ájtatos tekintettel azon agyalna, hogy vajon kik vagyunk hogy jöttünk létre és mi a dolgunk a világban... Maximum azt tudom elképzelni, hogy csettint, hogy de fasza ötlet volt ez az Alien eredet, hogy kicsit a mi teremtésünket is belekeverjük... Szerintem ennyi volt a cél semmi mélyenszántó, vallási meg egyéb szimbolikával terhelni a nézőket...

A Covenantot nézve viszont szerintem nyugodtan mondhatom, ez a film (mármint a Prometheus) így önmagában teljesen feleslegesen készült el, értékelhetetlen. A sztori amibe belekezd, konkrétan félbe lett hagyva, a folytatás biztos ígéretének tudatában így a Prometheus leginkább a Covenantnak köszönheti jelentéktelenségét. De felvázolom máshogy kicsit, egy másik szempontot:

A Prometheus azt ígérte, hogy az EGÉSZ EMBERISÉG kezdetét, létezésének forrását megtudjuk belőle.

A Covenant ehhez képest ahhoz visz közelebb, hogy egy droid eljuttat PÁR BOLYGÓRA lényeket amik PÁR EMBERT meg fognak ölni és kész.


Tehát a történet léptéke az ami kurvára vissza lett véve... Tehát úgy mondom, hogy az emberiség eredetének történetéből lett egy kis piszok valami, egy sztori, hogy egy bolond droid hogy ármánykodik 'kicsit'. Nem tudom érthető-e :)

előzmény: Charlie O'Brian (#442)

2017-06-01 15:11:42 Charlie O'Brian (3) #442

Érdekes módon, az Alien Covenant utóhatása, hogy most döbbentem csak rá, hogy mennyire nem szeretem ezt a filmet.
Ha Alien-előzménynek tekintjük, akkor meggyalázza az eredeti művet, azzal, hogy egy szvsz. teljesen röhej választ ad egy olyan rejtélyre, amit az eredeti Alien film fölvet (és nem mellesleg szándékosan nem ad rá választ az eredeti).

Ha filozófikus sci-fi-nek tekintem, akkor még rosszabb a helyzet. Értem én, hogy sokaknak bejött ez a téma, de hogy őszinte legyek a filozófikus sci-fi kategóriában meg egy olyan mezőny van (Solaris, 2001 Űrodüsszeia...), hogy ez a film majdnem értékelhetetlenül gyenge számomra ilyen szempontból. (Nem akarok senkit megbántani, de azért van ez az oldal, hogy véleményt írjunk)

Horrornak, thrillernek nem félelmetes egyáltalán.

Önmagában nézve egy nézhető, mélyen közepes/teljesen középszerű, klanados sci-fi-nek tartom, nagyon szép technikai kivitelezéssel.

2017-05-25 01:26:06 dikalosz (3) #441

Nekem az első volt, hogy 4-esről visszavettem. Ösztönösen. Fura.

előzmény: BonnyJohnny (#438)

2017-05-25 00:48:30 tomside (5) #440

+1

előzmény: ChrisAdam (#439)

2017-05-24 22:05:21 ChrisAdam (5) #439

A Prometheus nem egy jó folytatás reménye miatt volt számomra zseniális.

előzmény: BonnyJohnny (#438)

2017-05-24 21:53:04 BonnyJohnny (3) #438

És, ha már itt tartunk. Nem kéne egyeseknek visszább venni az értékelésből? Hiszen ez egy beváltatlan ígéret maradt. Akik a folytatásra apelláltak sok mindenben, azok az érvek most mind ugornak.

előzmény: Rorschach (#436)

2017-05-24 19:25:42 ChrisAdam (5) #437

Olvasd el a véleményemet a Covenantban és megtudod. :)

előzmény: Rorschach (#436)

2017-05-24 19:01:14 Rorschach (1) #436

Ha már úgyis Covenant-lázban égtem az elmúlt héten, újráztam a Prometheust is.

Most eltekintve attól, hogy szerintem ez még mindig ötször rosszabb és nem érdemli meg az egyest sem (vagy ha igen, akkor egyszerre többet), a ködös maszlagja láttán azon kezdtem el agyalni, hogy aki ezt annó azzal a frázissal védte, hogy "majd a folytatásban szépen kifejtik/megmagyarázzák a lényeget," az vajon milyen fejjel jöhetett ki a Covenantról...

2017-05-16 09:51:30 MicaHiro (2) #435

Azzal teljesen egyetértek, hogy sci-fi filmként kell ezt nézni. De szerintem ebben a minőségében is rossz :D

Viccet félretéve, komolyan érdekelne, hogy szerinted mi teszi ezt egy különösen jó sci-fi filmmé? Azt én is látom, hogy rengeteg témát érint, de szerintem az érintésnél tovább nem megy.

Gyorsan megjegyzem: attól még, hogy nem magyaráznak el mindent, lehet jó egy film. Vannak olyan alkotások, amiket úgy is nagyra becsülök, hogy nem értem minden részletét. De itt valahogy az érdeklődésem sincs felkeltve. Pont azért, mert máshol kismilliószor látott panelek vannak benne, és semmi egyedi gondolat. Mesterséges intelligencia? Van, nem tudunk meg róla semmi olyat, ami nem merült már fel százszor filmekben és könyvekben. Genetikai módosítást végző fejlett faj? Láttuk sokszor, semmit nem tesz hozzá a film ehhez a témához sem. És még sorolhatnám. Szóval számomra semmi érdekes nincs ebben, sci-fiként sem. De győzz meg, ha van kedved, hátha én vagyok a szemellenzős :)

előzmény: ChrisAdam (#432)

2017-05-16 09:37:12 ChrisAdam (5) #434

Szerintem a lobotómiát bízzuk a xenomorphokra. :)

előzmény: Olórin (#433)

2017-05-16 08:50:56 Olórin (3) #433

"Itt ChrisAdam, a Covenant előtti Alien marathon utolsó túlélője. A csapat mind meghalt, csak én maradtam és büszkén mondom, hogy a Prometheus negyedszerre is zseniális."
Az orvosok és a diagnosztikai rendszerek elemzése szerint a túlélő félrebeszél, ami egyértelműen a csapata elvesztése miatti sokkhatásnak tudható be. Ha téveszméi nem bizonyulnak mulandónak, frontális lobotómiára lesz szükség. /orvosi jelentés vége/

előzmény: ChrisAdam (#432)

2017-05-16 01:32:14 ChrisAdam (5) #432

Itt ChrisAdam, a Covenant előtti Alien marathon utolsó túlélője. A csapat mind meghalt, csak én maradtam és büszkén mondom, hogy a Prometheus negyedszerre is zseniális.

Igazából úgy álltam neki, hogy most keresni fogom a hibákat, szőrszálhasogatok meg majd írom itt a világmegváltó gondolatokat róla, de valahogy az első percekben már beszippantott a hangulata, magával ragadott a sztori és tudom, hogy sokaknak e sorok értelmezhetetlenek, de bizony, a Prometheus a második legjobb Alien film, hosszú lépéssel A nyolcadik utas mögött, ám mégsem fair ebbe a sorba tenni, ugyanis komplett eltérő az első három résztől, valahol nem is lehet összehasonlítani őket.
A jó benne az, ami korábban a másik film topikjában jött fel: ahogy az Aliens az akcióhorror felé mozdul, ahogy az Alien 3. a börtönfilmek hangulatát idézi, úgy a Prometheus sem arra tette fel a fejét, hogy valami korábbit másoljon, hanem egy teljesen újszerű formulát vetett be, mind műfajilag, mind történetileg meredek dolgokat művel. Persze sokan azt várták, amit a jó öreg Alien filmektől megszoktunk: sok-sok vért, xenomorph nyüszítést, sötét, olajos elhagyatott folyosókat és bázisokat és folytathatnám. A Prometheus viszont legkevésbé sem horror, hanem science fiction. És olyan szépen beletalál ebbe a műfajba, hogy bár félek bármi ilyen kijelentést tenni, de a 2010-es évek egyik legjobb sci-fije.
Baromi érdekfeszítő az egész, a feszültséget nem az adja, hogy a sötétben menekülnek meg rohangásznak és folyik a vér, hanem a folyamatos kíváncsiság. Hiába láttam negyedszerre a filmet, mégis izgultam és rettenetesen érdekelt az, hogy mi lesz a következő kocka. Nagyon jól össze van téve, s habár vannak tényleg benne logikátlanságok és történetben megkérdőjelezhető elemek, mégis a film annyira hatása alá kerít, hogy a brutális finálét csak egy dolog rontja el: az utolsó, stáblista előtti ostoba jelenet, amire tényleg mérges vagyok. De azt leszámítva és pár apróságot, remekül hozza mindvégig a zseniális jelzőt.
Van a Prometheusnak egy nagyon erős atmoszférája, szinte csak mélyet kell beszívni a levegőből és érzed azt a távoli, elhagyatott bolygót, és tényleg nem Alien-atmoszféra, az sokkal darkosabb és vészjóslóbb, itt a film nem e felé fordul, de ez válik a javára, fel tud önmaga építeni egy önálló hangulatot, érzést, amiért jár a keksz.
Érdekes gondolatokat is vetnek fel, tudom, sokak számára ez bullshit és minek kell ilyeneket belekavarcolni az Alien szériába, miért nem maradunk meg csak a nyáladzó alieneknél, pedig nem így gondolom. Pont ettől félek a Covenant esetén, hogy nem ad pluszt, nem tesz hozzá semmit, ahogyan a Prometheus, hanem ijedten tér vissza az ősökhöz és inkább megmutatja ugyanazokat a dolgokat, amiket már láttunk korábban, a futkározós-vérengzős horror részét. De a Prometheus ad egy hátborzongató érzést, ahogy ez a film és az első szépen egybeér, megtudjuk a negyven évig őrzött titkokat. Folytathatnám.

Habár tényleg vannak suta dolgok a Prometheusban, nem fukarkodik kibontatlan karakterekben se és a történet is számtalan kérdést vet fel, mégis a film rendkívül komplex, érdekes, hangulatos, az atmoszféra bekebelez, Michael Fassbender játékának minden egyes másodperce élvezet, elképesztő jelenetek vannak benne (műtét, Space Jockey), az utóbbi évek egyik leglátványosabb filmje, díszletek szempontjából is bravúros, a főcím káprázatos. Nem erőlködik, hogy ijesszen, nem erőlködik, hogy a régieket hozza vissza, hanem mer újat alkotni. Szóval, bárki bármit mondhat, a Prometheus még negyedszerre is ütött, nem mondanám, ha nem így lenne.

90%

Várom a Covenantet, de vannak komoly fenntartásaim. Habár nem láttam, csak a legelső előzetest, a korhatárból és a plakátokból kiindulva egyértelműen látszik, hogy inkább biztonsági játékot követve nyúl vissza a korábbi Alienekhez, csak így meg könnyen megihatjuk a sablonlevest. Reméljük, nem lesz baj.

2015-10-28 17:44:11 Charlie O'Brian (3) #431

Egy nézhető sci-fi, nem több, nem kevesebb. Tulajdonképpen az utóbbi idők kínálatában már az is dicséretes, hogy egy párszor nézhető, szórakoztató sci-fi kerekedett ki belőle, de teljesen középszerű film, néhol nevetségesen túlbonyolított részletekkel, néhol meg tökéletesen hihetetlen. Semmiben nem méltó az Alien filmhez. Próbál mélyebbnek tűnni, mint amilyen, de nem tudok benne mély mondanivalót találni.

2015-05-03 09:28:39 Mizi (3) #430

Pontosabban: horror, de sci-fi környezetben. Ezért működik. Itt meg nem megfelelőek az arányok. Horrornak gyenge, sci-fi-nek túl kevés.

előzmény: Leo_Stotch (#429)

2015-05-03 01:58:04 Leo_Stotch (2) #429

Az Alienben sztem nincs kettőség...az kőkemény horror. Nem tudományoskodik, csak szétszed, örök klasszikus. Ez meg, amilyen jól indul, úgy temeti el magát. Pedig mekkora mozi lehetett volna!

2015-05-02 23:38:03 Mizi (3) #428

Nagyon jól kezdődik, aztán átmegy lassacskán középszerűbe. A karakterek vagy ellenszenvesek, vagy idegesítőek, vagy csak egyszerűen közömbösek. Wickers és David azok, akik érdekesek, de ők sem kedvelhetőek.
De a legnagyobb baj, hogy nem tudja eldönteni a film, hogy mi is akar lenni: tudományos fikció, vagy űrlényes akció film. Valahogy az Alienben még működött ez a fajta kettősség, itt már nem. És az a bizonyos atmoszféra sincs már meg.

2015-04-30 21:59:43 ChrisAdam (5) #427

Helyes.

előzmény: Bong (#426)

2015-04-30 21:28:51 Bong (?) #426

Nem ismertem, köszi. Holnap elolvasom és újranézem a filmet.

előzmény: ChrisAdam (#425)

2015-04-30 21:24:31 ChrisAdam (5) #425

És te ezt?

(Mertem remélni, hogy nem fogja senki felhozni ezt az ostoba, átgondolatlan videót.)

2015-04-30 20:38:34 Bong (?) #424

"egy apró lukat nem láttam a sztoriban"

Ezt ismered? [link]

2015-04-30 18:46:22 ChrisAdam (5) #423

Hát megint megnéztem. Három év után.
És jobb, mint valaha. Mikor 2012 júliusában kifelé jöttem másodszori alkalommal a moziból, hazafele és még otthon is a filmet játszottam le magamban. Akkor is nagyon hatása alá kerültem, de akkor valahogy másképp, kevésbé ástam bele magam a filmbe.
Most ahogy néztem, egy csomó minden megfogalmazódott bennem. Többek között az, hogy milyen hatalmas sztori ez. Nem csak a Prometheusé, hanem az Alien úgy egészben. Egy olyan történet, aminek lassan 30 éve nincsen megoldása, nincsen válasza, csak következményei és egyre több kérdései. Persze egy részről rohadt idegesítő tud lenni, mert egyre jobban várom a második részt.
Elképesztően jó film. Minden egyes eleme a helyén van, egy apró lukat nem láttam a sztoriban, brutál izgalmas, feszített tempójú és nagyon-nagyon hangulatos. Némelyik jelenetet még ma is ökölbe szorított lábbal (ahogy John McClane) néztem...
Nem akarok pofázni ennyit, csak tényleg durva, hogy ennyire nem jött be az embereknek. :D De nekem most megütötte a 100%-ot. :)

Zseniális.

2014-08-02 21:33:48 Eddard Stark (4) #422

Szerintem Noomi Rapace elég gyenge volt ebben a filmben. Weaver-nek még csak a nyomába se ér. Nagyon sok pozitív színészi játékot nem tudok kiemelni. Esetleg Michael Fassbender játéka volt az, ami engem lenyűgözött. Esetleg még Idris Elba meg Charlize Theron. A többi szvsz mind gyengén alakított.

2014-08-02 21:33:38 Eddard Stark (4) #421

Láttam az Alien mind a négy részét, és amikor a fülembe jutott a hír, hogy csinálnak neki előzményfilmet, izgatottan vártam már 2012 nyarát.
Beültem rá a moziba. Nem volt rossz, de szvsz az Alien-sorozatnak még csak a nyomában sincs. Reménykedem benne, hogy a folytatások ütősek lesznek majd.
10/7

2013-08-30 19:39:16 marcilu (3) #420

Én vagyok a ritka ember, aki nem látta az Alient (de mindjárt megnézem).
Nálam a Prometheus határeset a rossz és az elmegy között.
Egykori osztályfőnököm tette fel a klasszikus kérdést: "Hát odatennétek aranytányérban a szart?" Ridley Scott válasza pedig pont az, mint az osztálytársamé volt: "Oda hát!"
A középső réteg a legrosszabb tulajdonképpen. A mitológia érdekes, fantáziadús, a látvány és a színészi játék elsőosztályú, e kettő között pedig van egy ocsmány forgatókönyv, ostoba fordulatok, nem létező karakterek. És amiben az utóbbiak vannak, nem lehet jó film nálam.

2013-08-29 08:31:45 Egy filmkritikus (2) #419

Köszi az első két választ, a másodikra viszont magam is rájöttem. :)

2013-08-29 08:12:22 Jereváni Rádió (3) #418

1. A fekete massza a bolygón élő mérnökök által kifejlesztett biológiai fegyver.

2. Azért nőtt polip a hasában, mert a csaj palija ivott a fekete masszából, utána pedig szeretkezett a csajjal, és "megfogant" benne a fekete massza.

3. A nagyranőtt polip a mérnökbe mászott, és ebből lett a xenomorf, az alien.

előzmény: Egy filmkritikus (#417)

2013-08-29 07:38:14 Egy filmkritikus (2) #417

Kérnék egy kis magyarázatot valakitől: Hogy jön a sztoriba a fekete massza?? Mert nem igazán értem, hogy minek kellett belevenni ezt a furcsa szerves masszát. Azt meg, hogy minek nőtt polip a no hasában illetve minek kellett egy aliennel zárni a sztorit végképp nem értem. Nagyon jó vonal volt ez a teremtőink vonal. Érdekes, izgalmas, jó gondolat. De ezzel a zagyválással nekem csak 2 szintet érte el. Volt már egy alien sztori, elég is volt belőle egy ilyen film is...

2013-06-06 21:11:02 tomasso (1) #416

Azt hiszem felesleges is az első részhez hasonlítgatnom, egyszerűen nem tudtam nézni, nem tudtam komolyan venni. Ha rajtam múlt volna, már az első 5 percben kikapcsolom, de volt némi visszatartó erő. Sajnos végül is nekem lett igazam.

2013-01-21 13:30:41 JohnnyJohnny (4) #414

Scotték egy olyan filmet készítettek, ami mert merész lenni, ami nem rágta bele a szánkba a megfejtéseket/megoldásokat, ami érzékeny témához nyúlt, és úgy gondolom nem vallott kudarcot. Hollywoodi blockbusterhez képest igen is korrekt alkotás volt, aminek én is várom már a folytatását, addig pedig élvezem, hogy lehet miről tanakodni, beszélgetni, elmélkedni, teóriákat gyártani.

előzmény: Xuja (#413)

2013-01-18 21:40:00 Xuja (3) #413

Komolyan mondom, egész egyszerűen hihetetlen, hogy egy ennyire jelentéktelen filmen ennyit lehet agyalni. Mondjuk Scott se hülye, elkészít egy (tőle) közepes filmet, amiben viszont olyan ontológiai és egyéb végső kérdésekre választ kereső történetet dolgoz ki, hogy eléri azt hogy az Alien és a sci-fi rajongók egy egész évig a filmjéről beszéljenek. Not bad.

2013-01-17 20:03:37 Dynast Grausherra (3) #412

Egyetértek, az olvasataink egyáltalán nem zárják ki egymást, egyszer egyébként magam is eltöprengtem az istenek mitológiai evolúcióján. Egy lényegi különbség van nálunk, a végkicsengéssel kapcsolatban: a te változatodban az ember és az istenek együttműködése kapcsán kicsit túlozva, rend és béke fog honolni az univerzumban, míg nálam az ember felismeri, hogy az evolúciós harcban végül minden fejlett faj csak veszíteni tud, és az univerzum végül úgyis a xenomorphoké és Davidé lesz. Amúgy nagyon tetszettek a mitológiai párhuzamok, magam is nagyon is szeretem a mitológiát. Kicsit elgondolkoztam a kiméra és társai kérdéskörén. A kiméra Gaia leszármazottja, és úgy rémlik, az ősi vad földet testesíti meg, amit majd az ember és az istenek új nemzedéke megzaboláz. Ugyanígy talán minden mitológiában eleve létezik az az erő, amit le kell győzni. Viszont a xenomorphok a Prometheus szerint csak most jöttek létre, a fekete massza és az ember egyesüléséből. Így ők nem lehetnek az eleve létező fenyegetés, mint ahogy esetleg az Alien során sejteni lehetett. Most ők az új erő, az evolúció csúcsa, akiket Ash tökéletes organizmusnak nevez az Alien során. Igaza van. Egyszerűség és hihetetlen ellenálló testfelépítés, és csak egyetlen cél: élni.
Amúgy Lovecraft ismerete nem feltétlenül szükséges a képalkotáshoz, én is csak jóval a film megtekintése után olvastam el azt az ominózus regényt. Gondolom Ridley Scott lenne az utolsó, aki elismeri, hogy onnan vette a sztorit. Amúgy Lovacraft regényeinek is megvan a maguk mitológiája, a kedvencem, amikor az őrült arabot, Abdul Alhazredet és a szörnyű Necronomicont emlegeti. Pontosabban a lovecrafti mitológia is természettudományos, hiszen az Öregek is természetes eredetű lények, bár csak annyit tudunk meg róluk, hogy repülve érkeztek az Űrön át. Ez végülis 1931-ben még tűrhető.
terika: Szerintem nagy igazság van abban, hogy a film tényleg nem olyan jó, hogy ennyit írjunk róla. Viszont, a téma, amiről elvileg szólni akar, bőven megéri.

előzmény: tomside (#410)

2013-01-17 16:52:18 terika (2) #411

Köszönöm a privát figyelemfelhívást a topicra. :)
Érdekes infokat olvashattam újfent (tényleg van számos megkapó gondolatmenet és íves kérdőjel). Azonban.
Meg kellett állapítanom, hogy ez a film közel sem ilyen jó, hogy hatszáz oldalas agymenések szülessenek róla (és az ember ezen leírások felfogásával töltse az időt).
Egyre inkább porhintésnek tartom az egész filmet, csalódott vagyok és azt kívánom, hogy bár ne is láttam volna...

2013-01-17 16:51:57 tomside (5) #410

Szia, nekem közöm nincs Lovecrafthoz, és ez ezen a felületen talán ciki is lehetne, de ezért is jelöltem ki rögtön az elején, hogy inkább a mitológia felől nézem. Ugyanakkor egyáltalán nem nélkülözi az olvasatom a természettudományokat, hiszen azt tettem meg az egész középpontjának, hogy az Univerzumban szelekció, biológiai versengés van. Amit te írsz - az egy lovecrafti megközelítés; amit meg amit én - az egy mitológiai, ugyanannak a corpusnak a különböző nézetei, tehát olvasatok. És hogy ezek a legkevésbé sem zárják ki egymást, éppen ez az olvasat-alkotás lényege.

Érdekes, amit írtál. :)

előzmény: Dynast Grausherra (#409)

2013-01-17 16:27:51 Dynast Grausherra (3) #409

Tetszik a felvázolt gondolatmenet, egyáltalán nem lenne rossz, de szerintem nem kellene ennyi mitológia az Alien világába. Talán a természettudományos nézeteim miatt, de én az Alien univerzumát is természetes alapon fogom fel, mindenféle isten és hasonló nélkül. Persze, akár az Engineereket is nevezhetjük isteneknek. Kifejtem bővebben, ismét utalva Lovecraftra, mert tőle nem nagyon tudok elszakadni ebben a témában.
Ugorjunk vissza az eredeti Alien filmhez, ami annak idején megmutatta, hogy mi minden rejtőzhet az univerzumban, ami bőven felülmúlja az embert. Azt közölte velünk, mennyi mindent nem tudunk még, és milyen veszélyes is kutakodni azért, hogy mindent megismerjünk. A Prometheus fokozhatta volna a katarzist azzal, hogy az ember egy jelentéktelen lény, amelyet mások, az Engineerek hoztak létre, talán csak azért, hogy kipróbálják magukat. Talán ők is felül akarták múlni az isteneiket. Erre utalhatott volna a fekete massza, Lovecraft Shoggoth-ja, ami felülmúlta alkotóit, és elpusztította őket. A Prometheusban vártam volna valamiféle igazi döbbenetet annak kapcsán, hogy kik is a teremtőink. Hiszen technikailag fejlettek és meglehetősen szívósak, de nem istenek. Leszámítva a külsőségeket, olyanok, mint mi. Mint Az őrület hegyeinek Öregjei. Ilyen alapozással a második rész lehetne talán minden idők legmegdöbbentőbb sci-fije, mert bemutathatná, hogy honnan is jöttek az isteneink. Megmutathatta volna, hogy nem voltak istenek. Nem érdekelte őket a sorsunk. Talán csak a saját fajukat akarták megmenteni valamiféle új technológiával, amelynek mi talán csak a melléktermékei vagyunk. Hadd idézzem itt Lovacraft regényét:
"Ezeket a gerinceseket, temérdek más állati, növényi, szárazföldi, légi életformához hasonlóan az élő sejteknek az Öregek által elindított, de ellenőrzésük alól kikerült fejlődése hozta létre. Azért
alakulhattak szabadon, mert nem kerültek összeütközésbe az uralkodó fajjal. A nem megfelelő
formákat persze automatikusan megsemmisítették. Érdeklődéssel figyeltünk fel a hanyatlás korának
kései faragványain egy cammogó, kezdetleges emlősre, amelyet a szárazföldiek tartottak, hol evésre,
hol mulattató háziállat gyanánt, és amely elmosódottságában is félreismerhetetlen előképe volt a
majomembernek. Szárazföldi építkezéseknél általában egy ismeretlen, hatalmas pterodactylus-fajta
emelte a magasba a tornyok irdatlan kőtömbjeit."

A második rész akkor lenne részemről tökéletes, ha Shaw és David megismerve az Engineerek, a teremtőink történelmét, az elpusztult Paradicsomban, rádöbbentenének bennünket, hogy az ember sorsa is ebbe az irányba tart. Már mi is megteremtettük a magunk Shoggothját, Davidet, ami ugyanúgy túlnő rajtunk, mint Lovecraft Öregein a maguké, az Engineereken meg a massza. Valami, amit fejlettségünk legmagasabb fokán, saját kényelmünkre készítettünk, elpusztít bennünket, mert ha nem is intelligensebb, hiszen az Alienekre ezt nem nagyon lehetne mondani, de mindenképpen szívósabb. Evolúciósan előnyt élvez. A mi esetünk pedig talán még rosszabb, mert David még okosabb is nálunk.
Meg kell mondanom, jobban örülnék ennek, mint valamiféle Isten és ember szövetségének.

előzmény: tomside (#408)

2013-01-16 19:03:17 tomside (5) #408

Na, látom megértetted a gondolatmenetem. :) Hidd el, hatalmas híve vagyok a "kevesebb-több" elméletnek, nagyon szeretem a sejtetést, a ráutalásokat, a nyitott befejezéseket - sőt, lételméleti kérdések feszegetéseknél ez a - szerintem - második leggyakoribb megoldás, mert a leggyakoribb SZVSZ a Möbius-megoldás, tehát a saját farkába harapó kígyó logikai íve, de a Prometheus 2, aminek akár Heraklesz is lehetne a címe (!) konkrétan az a film lesz, amitől elvárom, sőt, követelem, hogy konkrétan odahúzza az ikszet valahová!

előzmény: ChrisAdam (#407)

2013-01-16 18:30:48 ChrisAdam (5) #407

Akkor meg azért fogják útálni. Bár igen, legyen bevállalós, ilyet még úgyse láttunk, hogy a Paradicsomot megmutatja nekünk egy film, hogy honnan ered... Nem jelképekben, hanem AZT, amiről a jelkép szólna. Furcsa lenne, valószínűleg ennél a filmnél is vitatottabb lenne. :))

előzmény: tomside (#406)

2013-01-16 18:27:52 tomside (5) #406

Dehogynem Chris, dehogynem! Félek, hogy nem fogja, és neked lesz igazad, sőt, ennek magam is nagyobb esélyt adok, de olyat már annyit láttunk. Csak hát nem erre vágyom! Ez egy bevállalós film, és ma a szenzációk korát éljük. Adjon választ, még ha el is kúrja, KÖ-VE-TE-LEM!!! ;)

előzmény: ChrisAdam (#405)

2013-01-16 18:22:44 ChrisAdam (5) #405

Nagyon jó!!!! Én is próbáltam párhuzamot keresni, de nem találtam (ismereteim szűkében), de ez nagyon jó!!! A folytatásról meg hasonló elképzelésem van nekem is, csak szerintem ott bukik majd a dolog, hogy megmutatják, azt, amit mesélni fognak legyen itt szó Jézusról, Buddháról vagy akármilyen istenségről. Azt kéne, hogy ott is majd a végén egy kérdés maradjon bennnünk, hogy Honnan ered az élet? Csak ezt nem szabad megválaszolnia a filmnek!

előzmény: tomside (#404)

2013-01-16 18:14:35 tomside (5) #404

Írogattam már oda egy-két dolgot, és a(z egyébként fontos) részletekben elveszni már nem nagyon szeretnék. Ilyen szinten, 40 kérdéssel szétolvasni ezt a művet nincs kedvem. Viszont az ontológiai oldala, amit korábban is feszegettem, sokkal inkább érdekel. Bölcsész vagyok, egyébként irodalomtanár (is) (csak azért mondom, hogy értsétek, én honnan nézem és honnan jelentésesítem a dolgokat) és nagyon megfogott, hogy ez a film milyen élénk és tudatos párbeszédet folytat különböző kultúrákkal. Ez engem - befogadót - abba az irányba terel, hogy a jelentésalkotás terét is ezeket a kultúrákat metszve hozzam létre. Ennek megfelelően:

Prométeus mítosza a görög mitológiában ugyanazt a bűnt mondja el (itt hübrisznek hívják), amit az Ószövetségben a kiűzetés (itt meg ősbűnnek.) Ezt az egyikben a tűz, a másikban két fa szimbolizálja. A jelentéseik: tudás és örök élet. Magyarán: Weyland. Ez maga Weyland, akit a teremtési rendben felette álló (=Enginer) ugyanúgy halállal büntet, mint ahogy a hübrisz elkövetéséért Prométeus (=emberiség) is megkapja a mitikus (=örök időre szóló) büntetését a felette állóktól (=politeista istenvilág), vagy ahogy az ősbűnt elkövető Ádámot és Évát (=emberiség) is megbünteti a teremtési rendben felett álló (=monoteizmus=Az Isten). Elvégre Weylandnál (=emberiség) is akkor durran el az albínó terminátor agya, amikor közli, hogy azért jött, hogy mindentudjon s hát nem utolsó sorban örökéljen. Ez az igen aktív, több kultúrát bevonó párbeszéd nagyon élvezetessé teszi a filmet az inkább az irodalomtudományokban jártas befogadó szemében... ...aki e helyütt nemcsak arra eszmél rá, hogy felpontozás céljából rögvest meg kell nyitnia egy új oldalon a filmet, (megtörtént) de azt is elhatározza, hogy a tehát megalapozott kulturális analógiákból kiindulva betippeli a Prometheus kettőt. Íme:

Azt teszem fel, hogy lesz egy második rész, de nem lesz harmadik. Azt teszem fel, hogy ebben a második részben mi, nézők a "Paradicsomba megyünk". Azt teszem fel, hogy a folytatás lezárja, s hogy az alábbi módon zárja majd le az első rész felvetette kérdéseket. (Zárójelben jelzem a kulturális analógiákat.) A világmindenség, az Univerzum valójában nagyban is a szelekcióra épít, nemcsak itt, a Földön. (Az ókori görögök mindenkor regnáló isteni, tehát Zeusz, Poszeidón, Héra stb, már a harmadik (!) istengeneráció. Az ókori görög istenvilágban is folyamatos harc zajlott a hatalomért, Crhronosék letaszítása stb... Ugyanígy a Bibliában, ahol Lucifer fellázadása - és ez egy kényes teológiai kérdés - az Isten hatalomvesztésének elméleti lehetőségét követeli előfeltételül...) Hogy van-e az enginerek előtt/felett álló hatalom a Prometheus-univerzumban, azt nem tudom, de hogy enginerék részt vesznek egy az Univerzum uralásáért folytatott, a természetes (és most már mesterséges) kiválasztódásra épülő harcban, abban biztos vagyok. Ebben természetesen ellenfélként látnak bennünket, s ha van ő előttük elhelyezkedő evolúciós szint, aki tehát az ő szemükben ugyanúgy isten, ahogyan ők is azok voltak a mi szemünkben, akkor azt is. Szerintem enginerék azok, akik a görög mitológiában héroszok voltak vagy félistenek, sőt, leginkább titánok, a keresztényben pedig angyalok. Mindkét mitológiában van rá precedens, hogy ezek egyaránt lázadtak az őket a hierarchiában megelőző, tehát isteni és az őket a hierarchiában követő, tehát emberi erők ellen. És akkor a legizgalmasabb kérdés: hogyan ágyazható vissza ezekbe a mitológiákba az őslötty (Copyrihgt) és xenomorph? Egyszerűen: az őslötty olyasmi, mint az élet vize vagy a tiltott gyümölcs (Új térnek ki lehet ide nyitni a Gilgames-eposzt is, ott Enkidu az "élet füvét" keresi.), a lényeg egy, az őslötty az Univerzum hatalmi harcában valamiféle indikátor, ezzel lehet "szintet lépni". Nem véletlenül vezet a xenomorphoz, a tökéletes uralkodóhoz, az alfa ragadozóhoz. (Kulcskérdés következik: vajon a xenomorph el tudna pusztulni kiöregedésben??? Komolyan kérdem!) Apropó, xenomorph! Ott hagytam el a kérdést, hogy ez a kis csinosképű, akinek az egyik szája sír, a másik meg harap (Copyright) hogy integrálható vissza a mitológiákba. Ebben az olvasatban simán. A görögök ezer csodalényéből most nem ugrik be semmi olyan, ami kifejezetten passzolna... ....vagyis, dehogynem, hát nézzétek már meg egy chimera képi ábrázolását, bazd meg! A keresztényben még egyszerűbb, ott a sátán. Ezek nem kinézetre hasonlítanak (, habár az a farok...), hanem elspsorban jellemrajzban. Az örök halál urai, akik nemcsak, hogy élni akarnak, de mindenki mást meg is akarnak fosztani az élettől. Sötétek, tovább nem mutálható öncélú ösztönlények. A Prométheusz folytatásában az lesz, hogy a Paradicsomba épp jó ütemben érkezik meg az emberi nem ahhoz, hogy megmentse a z enginerek trónfosztásától az azokat megelőző gendert, az istent. MIndeközben az ultimate ragadozó, a pusztítás istene, tehát a xenomorph őrülten fog tombolni, és válogatás nélkül mindenkit le fog ölni, aki az útjába kerül. Teszi ezt azért, mert azzal, hogy nála az lét célja maga a lét, ő abban érdekelt, hogy mindenki elpusztuljon. Ebben különbözik a többi hatalmi gendertől, akik használat céljából teremtenek újabb gendereket maguk alá (csak nézd meg Davidet! ez a szubsztanciája! sőt, innen nézve meg is válaszoltuk, hogy David miért érdekelt az emberek pusztulásában. Hát az ember, az a felette álló hatalmi gender). Szóval a folytatásban a xenomorph pusztítani fog mindenkit, de egy fontos evolúciós eszköz a diadalmat az embereknek és az enginereket megelőző gendernek hozza meg a diadalt. Ez az evolúciós eszköz pedig nem más, mint az együttműködés - mindezt pedig a mitológiából tudjuk. Együttműködés, azaz Szövetség, Isten és ember szövetsége. Ahol a görögöknél az alvilági lényeket a hős emberek (héroszok, jelen esetben Shaw) és az istenek, a keresztényeknél a sátánt (xenomorph) és/vagy bukott angyalokat (enginerek) az emberek (szentek, jelen esetben Shaw) és az Isten összefogása tiporja el. Netán Jézus analógiája..? Ez lesz a folytatásban, plusz a fő ontológiai kérdésre (Honnan ered az élet?) valami esszenciális válasz. Utóbbi pedig, remélem, jól kifejtve és nemcsak sejtetve. Ez lesz a folytatás. És hogy honnan tudom? Hát onnan, hogy így képzeltem el.

2013-01-16 18:08:19 ChrisAdam (5) #403

Nekem is pont ezért tetszik annyira a film, mert sok kis apró dologról lehet agyalni, sok benne a titokzatosság. Utálom az olyan filmeket, amikben az alapszituáció tartalmazza már az összes, addig fel nem tett kérdésre a választ.
Tök jók ezek a kiegészítések, némelyik az én nézeteimet is új dimenziókba helyezték. A második résztől viszont tartok, mert elvileg Jesus Christ is benne lesz... :D

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#400)

2013-01-16 08:43:57 goromba (2) #402

Újranéztem, levettem kettesre.
Iszonyú gyenge-jó a látvány(ez alatt persze nem Rapace-t, és Weyland maszkját értem), de borzasztóan idegesítő a parasztvakítás jelleg.Meg a hülye vagy ha nem érted hozzáállás.
Meg a tököm bele, hogy mi, miért maradt ki a filmből-nehogy már ezzel magyarázzuk meg a logikátlanságokat.
Ilyenkor(bár nem vagyok filmes szakember) szerintem az lenne a megoldás, hogy a magyarázatokat belerakjuk a filmbe, nem pedig utána megmagyarázzuk, hogy azért vettük ki, mert nem fért el időben, meg szar volt a jelenet megvilágítása, meg hasonló marhaságok.Meg DVD mellékleten elmagyarázzuk, hogy ki kivel van.
Ugyan kérem!

2013-01-14 19:41:46 Simpleton Larry (3) #401

Ez mind mondjuk gigantikus spoilerbuborékba :P
Amúgy pedig továbbra is áll, hogy a 40 kérdés is elment a lényeg mellett, és a 40 válasz is (mármint az okok mellett, ami miatt a film nem volt jó).

2013-01-14 19:29:12 [: Azuroo andrew :] (4) #400

! SPOILEREK ! A Prometheust cikiző 40 kínzó kérdés cikk legérdekesebb pontjai (szubjektív válogatás), egy-egy saját kiegészítéssel, megjegyzéssel. II. ! SPOILEREK !

28. Az Engineerek miért helyeztek el a Földön egy olyan térképet, ami csak az egyik katonai létesítményükhöz vezet?

Nem a katonai létesítményhez vezetett. Elmondják a film elején, hogy a konstellációra kerestek rá, és találtak egy naprendszert, ami egyezik. Ebben a megelőző mérések és megfigyelések szerint van egy hold, ami alkalmas az életre, ezért szerintük oda kell menni, mert meggyőződésük szerint ott laknak a teremtő idegenek. Ez persze tévedés volt, így több mint valószínű, hogy az expedíció pontosan olyan helyre érkezett, ahol semmi keresnivalójuk nem volt, és ennek köszönhető legtöbbjük halála. A másik hihető verzió, hogy a csillagtérkép figyelmeztetés volt az embereknek, hogy ott ne háborgassák őket, vagy az egyik engineer frakció küldte a másikról.
Lehetséges persze az is, hogy szándékosan oda ’invitálták’ az embereket. Ha elég fejlettek az űrutazásra, akkor egy jól őrzött katonai támaszponthoz jönnek, így az engineerek felkészülten várják őket és megakadályozzák, hogy többet tudjanak meg róluk (persze amikor ezt kitalálták még nem pusztult el a holdbázis és a kutatóállomás).


Ez a kérdés és a válasz különösen tetszett. Ez egyfajta szintmérő vagy csapda, melybe csak akkor esik bele a kísérlet alanya, ha annyira már fejlett, hogy idáig eljusson és esetleg rájuk veszélyt jelentsen. Sőt elvileg a csapda akkor is működik (tehát túléli őket), ha ők már esetleg valamiért kihalnak, hisz az oda érkező kíváncsiskodó (mint ahogy a Prometheus legénysége is) előbb utóbb megtalálja a tároló vázákat és így vagy megfertőzi és ott helyben megöli a betolakodót, sőt adott esetben az anyabolygójára visszaértők által azok teljes civilizációját is

33. Az Engineer miért akart elmenni a Földre megölni az emberiséget, holott pont ők teremtettek minket?
Fogalmunk sincsen, hogy ezt akarták-e tenni. Ez a halálra rémült és félőrült Shaw és a legénység kitalációja. Könnyen lehet, hogy erről van szó, de a szigorúan vett tények a következők: a hajó, amin az utolsó Engineer aludt a földre készült, és a rakterében egy csomó urna volt, mely vegyi fegyvernek is használható. Persze hogy arra gondoltak, hogy az Engineerek ki akarták irtani az embereket, de erre a filmben nincs definitív bizonyíték (méghozzá szándékosan). Meg aztán eltelt hihetetlen sok idő mióta beleavatkoztak az evolúcióba és hozzásegítették az embereket a kifejlődéshez. Ki tudja az óta mi minden történt az ő házuk táján? Illetve ki tudja, hogy nem eleve azért teremtették az embereket, hogy aztán használhassák rajtunk a bioformert?


Bár nekem ez nem igazán tetszene, de abszolút elképzelhető, hogy a kísérletük következő szintje az lett volna, hogy megnézik miként reagálna a civilizációnk egy ilyen anyag „fertőzésére”

37. A fekete trutyi támadta meg az Engineereket?
Igen, belélegezték és/vagy lenyelték, így elkezdte szedni az áldozatait. Az is lehet, hogy mutációk során lények jöttek létre, amik vadászni kezdték az Engineereket, vagy akár mindkét verzió egyszerre igaz lehet. A lényeg, hogy mind egy szálig odavesztek, kivéve a négy pilótát (pilótafülke hologram), akik társaik nagy részét rakásba hordták, és akik közül három cryo-sztázisba feküdt mielőtt elindultak volna valahová, feltehetőleg a Földre. A negyedik vezette volna a hajót, később pedig váltják egymást. Hármuk tudtukon kívül fertőzött volt, és hamarosan meg is haltak. A negyediket pedig nem volt ki felébressze a cryo-ból, így ott feküdt kb. 2000 évet, míg Weylandék fel nem keltették.

38. Ha tényleg a fekete trutyi kergette őket és meg akarta őket ölni, akkor az az egy Engineer miért akart annyira bemenni abba a terembe, ahol az urnákban még több fekete trutyi van és az ajtó még le is vághatja a fejét?
A terem alapvetően, bezárt ajtók mellett, oxigén nélkül megállítja a bioformert, ami így alvó állapotba kerül (ezért is tárolják az urnákat ott, és ezért csak akkor olvadnak le a 2000 éve ott rohadó urnák mikor az expedíció kinyitja az ajtót). A menekülők abban reménykedtek tehát, hogy ott egy időre biztonságban lesznek, legalábbis míg elül a járvány, és odakint mindenki meghal. Így is történt. Egyikük azonban lemaradt, és mivel fertőzése előrehaladottabb volt, elkezdett haldokolni, összeesett az ajtóban, és mikor a társai lezárták, pont levágta a fejét. Valaki az extrák közt elmondja, hogy a másik kijáraton (a szoborfej mögött) távozott a többi pilóta később a fej-kamrából, és ők mentek vissza a hajóra. A sors fintora, hogy hárman megfertőződtek (talán éppen a társuk levágott fejétől), csak a tünetek nem jelentkeztek, mert a fejes szobában egy időre alvó állapotba került a fertőzés.


A fent leírtakkal igazán egy problémám van, hogy a David által elindított vetítésén nem éppen úgy érkeznek meg a vezérlő terembe a mérnökök mint akik oda bemenekültek volna, de még csak nem is úgy mint akik több társukat veszítették el egy a telepbolygót leigázó fertőzés miatt. Ez simán lehet egy kisebb hiba is, vagy a felvétel nem akkor készült… (logikusan persze ez követte/vagy zajlott párhuzamosan a barlang járatban vetített menekülős történettel)
Még egy gondolat, a vetítésen látható dolgokkal kapcsolatban: Valószínűleg többen is lehettek a fertőzöttek/menekülők de nem mindenki látszik a felvételen és nem minden mérnők teste maradt meg. Csak úgy látja és rögzíti csak őket a rendszer ha viselik a biomechanikus ruhájukat - a felvételeken csak olyan mérnököt látunk akin van vagy sisakkal vagy sisak nélkül ilyen öltözet.




Ami az esetleges folytatás illeti...

Én magam azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a „Paradise”-ba érkezve nem találnak már egyetlen élő mérnököt sem Shawnék, csupán nyomokat, melyek utalnak majd valamilyen eseményre.. Ez persze elég kockázatos húzás lenne a készítők részéről, hisz gyakorlatilag megismétlődne a Prometheus cselekményének egy része. Ugyanakkor egy újabb misztériumot, kérdést tenne fel: hová és miért tűntek el ? –elvileg a saját planétájukon nem tárolnak a veszély fekete anyagból, arra ott vannak a telepbolygók. Ki az ő alkotójuk (van e egyáltalán) és lehet e köze az kihalásukhoz - ahogy a mérnököknek lett volna az emberiség megsemmisítéséhez…

És bár a cselekmény folytatása nyilván David és Shawn útjából kell, hogy kiinduljon, a legérdekesebb kérdéskör továbbra is a bioformer eredete/hatása illetve xenomorphok eredete marad (mikor és miből jöttek létre?) A Mérnökök alkották meg őket is vagy ők is csak valahol rájuk találtak és bálványozzák (ezért mintázzák anatómiájukat az biomechanikus ruhájukhoz és ezért csinálnak nekik domborművet?) őket felépítésük és túlélési képességük miatt? Így vagy úgy, de ezek elég jó kérdések, témák és cselekmény alternatívák a folytatásra(okra), már csak egy jó író kellene ;).


! SPOILEREK ! lentebb is ! SPOILEREK !

2013-01-12 18:06:08 [: Azuroo andrew :] (4) #399

A Prometheust cikiző 40 kínzó kérdés cikk legérdekesebb pontjai (szubjektív válogatás), egy-egy saját kiegészítéssel, megjegyzéssel.

1.-2 Mi volt a fekete trutyi?

A fekete anyag a bioformer, egy összetett, mesterségesen alkotott, fegyverré alakított szerves massza, amely eredetileg a kulcsa volt az engineerek terraformáló tevékenységének galaxisunkban. Az anyag nagyon instabil, jelentősebb mennyiségű oxigén hatására és szobahőmérsékleten rendkívül fertőző és nehezen kontrollálható, átizzad akár szilárd anyagokon is (a 2000 éves urnák annyira rongálódtak már, hogy az oxigéndús levegő és a meleg hatására az anyag szinte azonnal elkezdte átrágni magát a tárolókon). Az Engineerekre jóval gyorsabban hat, ami alapján feltételezhető, hogy kifejezetten erre a célra fejlesztették. A hivatalos anyag szerint kétféle hatása van élő szervezetekre: a belégzése és a lenyelése két különböző, de egyaránt destruktív hatással bír.
Belégzés esetén (pl. a punk geológus Fifield, aki miután beleesik a sárral keveredett anyagba, mélyet szippant belőle, illetve a támaszpont eredeti lakói és a giliszták is így fertőződtek meg) az alany hamar sokkos állapotba kerül, pár órán belül rosszullét és gyengeség fogja el, 10 és 36 óra közt pedig az anyag lassan átalakítja sejt szinten az élőlényt, amely ha túléli az átalakulást, szuperagresszívvé válik. Az itt megadott idők fajonként váltakozhatnak (a gilisztákon sokkal gyorsabban ment végbe), a szintén mesterséges engineer harcosokon és pilótákon pedig drasztikusabb a hatása: az esetek nagy részében az anyag burjánzó sejteket hoz létre, melyek gyorsan elpusztítják az engineert, lyukakat robbantva a testen (a támaszponton állomásozók nagy része így veszett oda), és csupán kis százalékban alakulnak át agresszív mutánsokká. Feltehetőleg azért van ez, mert ők is genetikai manipuláció és mesterséges serkentés során „készülnek", ezért érzékenyebbek a fertőzésre.
[...]
Két verzió van tehát, de erre jelenleg nincs válasz, és nem is volt a film célja, hogy ezt egyértelművé tegye. Az első, hogy a xenomorphok egy létező faj, akikkel az engineerek találkoztak, és DNS-üket felhasználva hozták létre a bioformert, mely így mindig a xenomorphok tulajdonságait örökíti tovább a fertőzött mutánsokban és a létrehozott új egyedekben. A másik lehetőség, hogy a bioformer programozásának köszönhetően a serkentett evolúció útján előbb-utóbb mindenképpen a csúcsorganizmust hozza létre, és néhány mutációs lépcsőfok után az eredmény mindenképpen a tökéletes létforma, a szupertúlélő: a xenomorph.

A fekete trutyi meg a zöld, foszforeszkálós trutyi nem ugyanaz?

Nem. A zöld, ragacsos anyag, amit David, az android talál a kapcsolókon a templomban, egyfajta memória-zselé. Része a biomechanikus szerkezetnek, amely az ajtót nyitja: impulzusokat és energiát továbbít.


Mi tagadás, ez az egyik érdekesebb, szerteágazó összefoglaló a bioformerről, az pedig külön öröm volt, hogy a szerző különbséget tett a filmben látható két típus között. Én ehhez a ponthoz még azt tenném csak hozzá, hogy Shaw esetében különösen érdekes a hatás. Neki alapvetően speciális (ha úgy tetszik közvetett jellegű) a találkozása a bioformerrel, de hatása itt is érvényesül, nem is akárhogy, hiszen újraindultak bizonyos szervi funkciók. Ez szintén alátámasztja azt az alaptételt mely szerint a bioformer romból, pusztít, lebont, átalakít de ezen folyamatok végén (vagy inkább) következtében képes újat létrehozni – persze az ezzel kapcsolatos folyamatokat teljesen még nem ismerhetjük pusztán a Prometheus cselekménye alapján…

4. Miért Ridley Scott hülye gyereke csinálta az öreg Weyland sminkjét?

A maszk bár kétségkívül nem a legsikeresebb, de annyira nem is rossz, Scott pedig ragaszkodott ahhoz, hogy ne CGI-t használjanak (ami nemcsak szerinte tiszteletlen egy színészre nézve). A lehető legkevesebb számítógépes effektet akarta használni a filmhez. Minderre nem lett volna szükség, hiszen az idős Weylandet nem Guy Pierce, hanem Max Von Sydow játszotta volna a tervek szerint. Pierce a víruskampány részeként megjelent Weylandként a TED Talk-ban, és egy-két álomszekvenciában is szerepelt volna, mint a fiatal Weyland (David kommunikál a cryo-ban alvó Weylanddel az álmon keresztül, ahol a milliárdos fiatalon egy jachton lazít, fürdőruhás modellek társaságában, és utasítja az androidot erre-arra, amit meg kell tennie a Prometheuson). Ezeket a jeleneteket azonban kivágták a hosszúság miatt a stúdió nyomására. Mivel Guy Piercenek már volt viszont szerződése a filmbeli szereplésre, Max Von Sydow-nak pedig még nem, Scott úgy döntött, hogy Pierce öregembermaszkban alakíthatja végig a karaktert. Az alakítás egyébiránt zseniális az utolsó mozdulatig, így azt gondolom nem jártunk rosszul, maszk ide vagy oda.


Én két jelenetről tudok a lentebb leírtakhoz kapcsolódóan , amelyek azonban soha nem lettek leforgatva (tehát nem is kellett, hogy kivágják őket) ám az eredeti (forgatókönyvben) tervekben még szerepeltek – ezekhez több impozáns látványterv is készült. Az első ilyen jelenet az lett volna, amikor Shawnak és Hollowaynak találkozója van Weyland a föld közelében lévő futurisztikus űrállomásán – ezen a találkozón kellet volna a milliárdost meggyőzni az expedíció fontosságáról, lehetőségeiről. A másik jelenet valóban egy flashback lett volna a jachton a modellekkel.

22. Az utolsó engineer miért tökölt azzal, hogy elkapja a két űrhajósnőt? –
Tudtommal csak egy nőt akart elkapni, mert Vickers addigra halott volt. A lényeg, hogy miután azt gondolta nem jelentenek rá fenyegetést az emberek (Shaw egyedül futott el, a többi ember alig tudta megsebesíteni), fel akart szállni, hogy elmenjen. Ekkor viszont egy másik űrhajóval ütközve a saját járműve annyira megrongálódott, hogy használhatatlanná vált. Feltehetőleg rájött, hogy alábecsülte az embereket, és mielőtt újabb dokkolt hajót keres, inkább levadássza a megmaradtakat, nehogy valamivel megint szabotálják. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy dühös volt Shaw-ra, ami érthető. Nem akart elvarratlan szálakat.
(Itt jegyzem meg, hogy egyesek szerint beszélt Daviddel, akitől megtudott ezt-azt a zuhanás után. Egy másik elmélet szerint nem akarta megölni Shaw-t, hanem azzal, hogy a nő megállította, kivívta az elismerését, és kíváncsi volt a nőre; saját népükben nincsenek nők az eredeti forgatókönyv szerint, így kíváncsiak az ember nőkre, vonzódnak hozzájuk. Az eredeti harcjelenetben a végén elég sok olyan jel van, amely arra utal, hogy az Engineer nem végezni akart Shaw-val. Láthatóan többször egy mozdulattal eltehetné láb alól, de ehelyett fogócskázik vele. Hogy pontosan mit akart, beszélni vele, megvizsgálni, megkínozni, stb, azt feltehetőleg sosem tudjuk meg.)


Ez annyiban alátámasztható, hogy kivágott jelenetek között bizony valóban találni olyat, ahol a engineer az űrkabinba jutása után szemmel láthatóan kíváncsi, érdeklődő az ott található tárgyak iránt (pl: a projektor, a csillár) és bár ereje alkalmassá tenné, hogy egy ütéssel megölje Shaw-t, mégsem teszi meg inkább csak lefogni akarja. A prózaibb magyarázat persze az is lehet, hogy szimplán egy elnyújtott üldözős/harcos jelenetet éreztek helyénvalónak a film végére, egyfajta ember versus engineer fináléként.

Foly.köv még 3 ponttal

előzmény: ali (#384)

2012-12-27 22:09:20 ali (4) #398

na igen, a cikk hangvétele valóban olyan "te barom, azért szidod/nem érted a filmet mert nem nézted meg a 18 dvd-nyi kivágott jelenetet, azokban a válasz!" stílusú, de azért vannak benne érdekes dolgok. meg óriási marhaságok is. azzal meg tökéletesen egyet értek, h nehogy már még magán a filmen kívül extrákat, werkfilmeket kelljen nézni ahhoz, h egyetlen választ is kapjak az 1000 kérdésből.
amúgy most néztem másodszorra, és nem tudom miért, de maradt 4-es. tudom, h lehúzás a film, de valamiért magával ragad.

2012-12-27 21:21:47 BonnyJohnny (3) #397

miért nem ette meg Mr. Jonest
Mert olyan aranyos kiscica, hogy még az Alien sem tudja bántani. :)

előzmény: Dynast Grausherra (#396)

2012-12-27 21:15:51 Dynast Grausherra (3) #396

Egy kicsit másképpen értelmeztük az "elrontott" kifejezést. :)
Csak arra gondoltam, hogy a film túl sokat vállalt magára, és nem bírta el. Nem elrontották, összeroskadt magától. Persze a lényeg ugyanaz.
A 40 "kínzó" kérdés közül is csak egy van, ami tényleg lényeges, a többi olyan szőrszálhasogatás, ami csak annak tűnik, akinek egyáltalán nem tetszett a film, és mindenbe bele akar kötni. Csodálom, hogy azt nem kérdezte meg, hogy miért volt fontos karácsonyfát tenni az űrhajóba. Bár bevallhatom, hogy én is kicsit így viselkedtem az Aliens után, amikor abba kötöttem bele, hogy a sav egyszer tátongó lyukakat mar a hajóba, máskor át se hatol egy testpáncélon. De ha a filmmel egyébként minden rendben van akkor ilyen kérdések nem nagyon születnek, nem rémlik, hogy az Alien esetén sokan hibának állítanák be, hogy az Alien ugyan miért nem ette meg Mr. Jonest.

előzmény: BonnyJohnny (#393)

2012-12-27 21:01:10 VVega (3) #395

Egy darabig elolvastam ezt a cinematrixos cikket, szerintem az már régen rossz, ha egy film megértéséhez minden extrán és werkfilmen át kell rágnia magát az embernek. A Prometheus számomra egy közepes film, tele óriási baromságokkal, amik egy ilyen hitelesnek látszani akaró filmben különösen nevetségesek.

2012-12-27 20:47:19 ChrisAdam (5) #394

Jaj bocsánat, nagyon vaksi vagyok... :(

előzmény: Dynast Grausherra (#392)

2012-12-27 20:28:19 BonnyJohnny (3) #393

Úgy érzem, mintha Scott el akarta volna készíteni az Alien és az Űrodüsszeia tökéletes elegyét, megalkotva a sci-fi horror mesterművét.

Én is így érzem. És mivel nem sikerült, ezért neveztem elrontottnak. De ha sikerül (és neki azért esélyt adtam rá), akkor jó lehetett volna. Itt a magyarázat az "elrontott, amúgy jó lehetett volna" jelző második felének. :)

lenyűgöző univerzumot próbált alkotni, de ez a Prometheus során még nem sikerült.

Nem baj, már kétszer sikerült. :) (Egyszer éppen eme film eredetijében.)

előzmény: Dynast Grausherra (#388)

2012-12-27 20:27:51 Dynast Grausherra (3) #392

Már az első említésnél leírtam: Howard Phillips Lovecrafttól Az őrület hegyei (At the Mountains of Madness)

előzmény: ChrisAdam (#389)

2012-12-27 20:27:00 Simpleton Larry (3) #391

H.P. Lovecraft - At the Mountains of Madness // Az őrület hegyei

előzmény: ChrisAdam (#389)

2012-12-27 20:24:19 Simpleton Larry (3) #390

Eeegen... bár aláírom, hogy a 40 kérdés is elég elvakult, direkt megérteni nem akaró, akadékoskodó hangvételű, de ezek a válaszok, ez a magyarázat semmivel nem jobb, csak pont az ellenkezőjét próbálja elérni - de pont ugyanolyan hangnemben, és a magyarázatok helyett a kérdések direkt meg nem értésével.
Ettől még a karakterek ugyanúgy elnagyoltak (finoman szólva), a történet ugyanúgy összecsapott, a feszültség mű. Továbbra is hiányzik mind a hős (mert valahogy Shaw nem eléggé az, David meg főleg), mind egy antihős a filmből (mert egy trutyit nehéz igazi főgonosznak tekinteni, ellentétben a xenomorffal). És továbbra is kilóg a kincsvadász geológus, aki összeszarja magát, mielőtt még bármin is lenne min, vagy a régész, aki nem hogy nem kíváncsi a múlt figuráira (még ha halottak is), de kifejezetten megsértődik rajtuk. És a többi, és a többi, és a többi.

előzmény: BonnyJohnny (#386)

2012-12-27 20:23:27 ChrisAdam (5) #389

Ezt a kisergényt már másodszorra említed. Megosztanád velünk a címét? :)

még nem sikerült
MÉG. Aztán lehet, hogy idővel, mikor egy egész Sagává növi ki magát, majd másképp látjuk.

előzmény: Dynast Grausherra (#388)

2012-12-27 20:20:35 Dynast Grausherra (3) #388

A Prometheus szerintem nem elrontott film, bár igaz, hogy kissé túl sok mindent pakoltak bele. Ez meg is látszik rajta. Úgy érzem, mintha Scott el akarta volna készíteni az Alien és az Űrodüsszeia tökéletes elegyét, megalkotva a sci-fi horror mesterművét. A film ugyan nagyon hangulatos, de nem egy egy Alien, pláne nem egy Űrodüsszeia, és sajnos gyenge utánérzése egy 80 éve írt kisregénynek.
Értékelem Scott munkáját, mert lenyűgöző univerzumot próbált alkotni, de ez a Prometheus során még nem sikerült.

előzmény: BonnyJohnny (#386)

2012-12-27 20:11:50 ChrisAdam (5) #387

Érdekes, most megnézem a filmet és keresem az elrontott dolgokat. :) Jó, amúgy teljesen megértem, ha valakinek nem tetszett! Ez amolyan >csípősbeszólásszarjukle< volt. :D

előzmény: BonnyJohnny (#386)

2012-12-27 20:04:31 BonnyJohnny (3) #386

Szerintem igen fellengzős hangnemben megírt, elvakult írás (bár a beidézett kérdések alapján, a 40 kínzó kérdés is hasonlóan értelmiségi mű lehet :P), ami legtöbbször erőlködve, feltételezésekre és filmen kívüli (kritika szempontjából irreleváns) információkra támaszkodva magyaráz meg dolgokat.

Ez ettől a Prometheus még egy elrontott, amúgy jó lehetett volna film. Az egyik kommentelő szerint ez Scott Avatarja. Szerintem nem. Az Avatar ugyanis egy könnyed, bár üzenetekkel telepakolt, sci-fi/akció/kaland/romantikus szórakoztató film akart lenni. Amit szerintem (az azóta is etalonnak számító látvánnyal együtt) el is ért. Ellenben Scott valami nagyot akart összehozni, és bár nem kétlem, hogy embertelen sok munka volt a project mögött, nem jött össze.

előzmény: ali (#384)

2012-12-27 19:33:19 ChrisAdam (5) #385

Köszönöm, nagyon jó az írás! Szinte tényleg mindenre választ ad!

előzmény: ali (#384)

2012-12-27 18:56:55 ali (4) #384

http://index.hu/kultur/cinematrix/2012/12/27/baromsag_a_prometheust_cikizo_40_kinzo_kerdes/

2012-12-10 17:12:10 Dynast Grausherra (3) #383

Most akadt a kezembe egy kisregény, ami arra késztetett, hogy némileg átértékeljem magamban a Prometheust. A történet nem más, mint Howard Phillips Lovecraft Az őrület hegyei (At the Mountains of Madness) című munkája 1931-ből. Lenyűgöző történet, bár a stílusa nem egészen egyezik az én ízlésemmel, de ettől még kiváló alkotásnak tartom. Szinte biztos vagyok benne, hogy Scott felhasználta ezt a művet a Prometheus megalkotásában.
A történet szerint a Lovecraft által kitalált arkhami Miscatonic Egyetem tudósai az Antarktiszon folytatnak geológiai és paleontológiai kutatásokat. Ekkor találják meg a példányait egy rendkívül ősi fajnak, amelyeket itt Öregeknek hívnak, és szívós természetükkel bizonyos mértékig hasonlítanak a Tervezőkre, bár fizikailag teljesen eltérő felépítésűek. A kisregény szerint a teljes földi élővilágot ők teremtették, elsősorban fogyasztási célra, de a mellékesen kialakuló egyéb fajok nem zavarták őket, kivéve, ha azokat veszélyesnek ítélték. Ezen kívül volt egy szuperteremtményük, a Shoggoth, amely valamilyen protoplazma. Elsősorban építkezéseknél vették hasznát, de a lény aztán önálló tudatra ébredt, a lényeg az, hogy nagyon veszélyes, érzéseim szerint még az Aliennél is jobban.
Lovecraft sztorijához képest azt kell mondanom, hogy a Prometheus elég gyenge munka, bár készséggel elismerem, hogy az embert lovecrafti módon jelentéktelen teremtménynek ábrázolni nem nagyon lehetne Amerikában. De nem tudok elmenni az Öregek/Tervezők és a Shoggoth/Alien analógiája mellett.
Ráadásul most olvastam, hogy Guillermo del Toro meg is akarta filmesíteni Lovecraft kisregényét, de a terv ugrott a Prometheus túlzott hasonlósága miatt.
Akit érdekel, hogy vajon mivel fog Ridley Scott előhozakodni a jövőben, ajánlom Lovecraft regényeit, mert úgy érzem, nem utoljára merített onnan a rendező.

2012-11-13 10:19:19 tomside (5) #382

Ha ez így van, akkor a Prometheus folytatása az angyalok vs bukott angyalok toposzába kapcsolhat majd be bennünket. Ridley Scott filmje amúgy is erősen "összmitológiai" kontextust ad (és ebben az értelemben posztmodern film), mármint a különböző mitológiákat szívesen rántja össze, főleg az antik görögöt és a keresztényt. Szándékolt ez, ha belegondoltok, a csillagkép is, ami alapján elindulnak, a film szerint 6-7 (nem emlékszem pontosan) egymástól teljesen idegen kultúrában, "mitológiában" bukkant fel. Ez egy nagyon erős ontológiai alapja a filmnek. Nekem egyre jobban tetszik az irányvonal amúgy, persze nem azt mondom, hogy nem hiányoznak az ebbe a kontextusba "pusztító démonként" átkonvertált alienek. Ha a folytatásban angyalok vs bukott angyalok párharcát végül az emberi tényező dönti majd el, egy véresebb (uram bocs' "alienesebb") kontextusban, és mindez nem lesz túl direkt, akkor én abszolút vevő vagyok a dologra. Várom.

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#381)

2012-11-12 18:52:53 [: Azuroo andrew :] (4) #381

Én még azt tenném hozzá, hogy nem csak a folyadék vagy Vickers kapcsán van találgatás, az is felmerült már talán itt (is) a fórumon, hogy több nemzetség vagy csoport különíthető el a Mérnökök között.

Amennyiben ez igaz, akkor a film elején látható csoport a vallásos (ezt magyarázza a kivágott jelentben látható rítus) alkotó/teremtő, a telepbolygón kihaltak (így az utolsó alvó mérnök is) pedig egyfajta militarista csoport akik nem hittek illetve esetleg tartottak új fajok megjelenésétől és azok megerősödésétől.

Nekem ezzel azonban több problémám és kétségem is van pl: 2000 évvel ezelőtt milyen értelemben jelenthettünk volna veszélyt rájuk, finoman szólva sem rendelkeztünk akkor még rájuk nézve veszélyes fegyverzettel, űrtechnológiával.

2012-11-12 14:24:31 JeszKar (4) #380

Abban korábban megállapodtunk itt a fórumon, hogy az valószínűleg egy máik folyadék volt. Hiszen avval életet teremtettek a Földön, míg a másikkal el akarták azt pusztítani.

előzmény: Dynast Grausherra (#379)

2012-11-12 14:06:29 Dynast Grausherra (3) #379

Lehet, hogy én értelmeztem félre valamit, de én azt hittem az Alienek maguk a fegyver. A szer, ha azonos azzal, amit a tervező megiszik a film elején, majd szétrobban tőle az én olvasatomban egyfajta katalizátorként működött, ami elősegítette az emberi értelem fejlődését. Lehet, hogy túlságosan kötődöm az Űrodüsszeia-hoz. Génmutációt okozó szer analógja lenne a monolitok értelemfakasztó hatásának? A tervezők fegyvere az elmondás alapján félresiklott, és kicsúszott az irányításuk alól. Hogy is mondta Ash az Alien során: "Tökéletes organizmus. Tökéletes gyilkológép. Nem lehet megölni." Persze tévedhetek is, hiszen a film közel sem olyan egyszerű felépítésű, mint az Alien, és lényegében ez a legnagyobb hibája, mert túl sok mindenbe kap bele, és a felét se bontja ki.

előzmény: JeszKar (#378)

2012-11-12 13:45:24 JeszKar (4) #378

Végül is a szerről csak annyit tudunk, hogy olyan biológia fegyver, amely valamilyen mutációt okoz. A kis féregszerű lények nagyobbak lettek. A geológus erős és agresszív lett tőle (valószínűleg ez a sors várt volna Hollowayra is, ha nem ölik meg). Ami igazán furcsa az ugye tényleg a megtermékenyítés, de valószínűleg eleve már a spermája is mutálódhatott. Arról nem is beszélve, hogy nem is tudom, menyire lehet az egész folyamatot megtermékenyítésnek nevezni.

előzmény: Dynast Grausherra (#377)

2012-11-12 13:32:47 Dynast Grausherra (3) #377

Meredith csak annyit mond, hogy mindent beszerzett, ami neki szükséges. Elismerem, hogy sok a gyanús pont vele kapcsolatban, Janek egyenesen neki is szegezi a kérdést, amellyel aztán szerez magának egy bizonyára kellemes estét. Az, hogy Meredith alszik és apjának nevezi Weylandot nem bizonyíték, viszont gyanús, hogy egy jelenetben kissé lenézően beszél Davidrl, miután az lekapcsolta a kameráját. Átkozott bádogembernek vagy valami hasonlónak nevezi, igaz, hogy az androidok lelkivilágáról nem sokat tudunk. A végjátékban hamar beéri a menekülő Dr. Shawt, viszont nem tudja lehagyni. Bár ott is elég zűrös a helyzet. De ha robot is, és játssza az embert, akkor kell egy magyarázat arra, hogy miért volt férfira kalibrálva a doboz. Nálam egyedül Weyland jön számításba, de végtére is, ő se úgy nézett ki, mint akinél bármiféle komolyabb jelentőséggel bírna egy műtét.
Maga a műtét, hogy ne szakadjak le róla: meglehetősen kis helyen fertőtlenítették a bőrfelszínt. Maga az alapgondolat rendben, az egyetemen is hallottam arról, hogy teljesen lehetséges több ezer műtét adatai alapján beprogramozni egy robotot, de ott is felmerült, hogy a robot nem fog tudni dolgozni a váratlan helyzetekkel. A filmben pedig nem, hogy váratlan, de szabálytalan helyzet állt fenn.
Ettől eltekintve a film igazából több kérdést hagyott nyitva, mint ahányra válaszolt, mert eredetileg csak annyit szerettünk volna tudni, hogy honnan is tudta a Társaság, hogy azon a bolygón lesz valami érdekes. Esetleg, hogy honnan is jöttek az Alienek. Szerintem ezt az utóbbit se válaszolta meg igazán. Voltak ugye a tartályok, amelyből folyt a fekete trutyi. Abból jött ki a savas kígyó. Volt egy kis bigyó, amit Holloway lenyelt. Ezt megölte, de előtte még a spermájában átment Dr. Shawba, aki ezáltal terhes lett egy olyan valamivel, ami normál állapotban az emberek arcára szokott tapadni az eredetiben. Ez nem volt teljesen világos, de ez az izé óriásira nőtt, és összejött egy tervezővel, akiből kibújt egy mini Alien, ami viszont nem hasonlít azokra, amik az emberekből bújnak ki. Ridley Scott vajon tudja még követni az Alienek fejlődési formáit?

előzmény: JeszKar (#376)

2012-11-11 20:56:55 JeszKar (4) #376

Csak azt mondom, hogy valószínűleg nem saját magának volt építve, tekintve, hogy android. Hogy eredetileg mire akarta használni, az szerintem nem mondja el filmben. Bár majd még egyszer meg kell néznem.

előzmény: flake (#375)

2012-11-11 20:55:03 flake (3) #375

És az androidok felépítése egyenlőek egy férfi testéjével? Szegény Cole :) Persze, ha az idegentestre gondolsz, akkor az más :)

előzmény: JeszKar (#374)

2012-11-11 20:38:50 JeszKar (4) #374

Az első spoilerbe említett problémára az lehet a válasz, hogy Meredith lehet, hogy android volt. Erre vannak különböző utalások az egész filmbe.

előzmény: Dynast Grausherra (#373)

2012-11-11 19:54:12 Dynast Grausherra (3) #373

Elnézést, ha ismételnék másokat, de sok ez a 372 hozzászólás.
Tehát elöljáróban:
Amikor megtekintettem az 1979-es Alien filmet, volt egy apró csalódásélményem (a végén lévő, általam feleslegesnek érzett jelenet miatt), de utána rájöttem, hogy ez mégiscsak egy kiváló hangulattal rendelkező sci-fi horror, amely megérdemli az elismerést. A borongós sötét hangulat, a homályba burkolózó Alien, a macska, stb mind mind igazi csoda. A folytatásról inkább nem mondok semmit.
És akkor a Prometheus:
Ridley Scott 30 évvel az Alien után is kiválóan ért a hangulatkeltéshez. Indításként gyönyörű tájat kapunk, az idegen űrhajó felfedezésének jelenete legalább olyan jó, mint az Alien során. És sajnos el is értem a komolyabb pozitívumok végére. A karakterek többsége papírmasé alak, bármiféle komolyabb kidolgozás nélkül (ennél még az általam nem különösebben kedvelt Aliens fogyótermék kommandósai is jobbak voltak), egyedül három alak, David (Michael Fassbender), Dr. Shaw (Noomi Rapace) és Meredith Vickers (Charlize Theron) emelkednek ki közülük, bár utóbbi is meglehetősen háttérbe szorul, de legalább van kisugárzása. Az ő hármasuk és a film egyébként nagyon hangulata eredményezi, hogy jónak értékelem a filmet, mert az Alient (amihez nagyon hasonlít, ah nem is témában, de felépítésben) nem közelíti meg.
Van egy-két elég nehezen emészthető hibája. Oké, hogy high-tech korban élünk, de az a műtét sehogy se áll össze. Idegentest kivétel = császármetszés? Ezt inkább hagyjuk. Ráadásul arról volt szó, hogy az a műtőkabin Meredith saját példánya, akkor miért van férfira kalibrálva? Vagy csak azt akarta leplezni, hogy valójában Weyland miatt itt, akinek a jelenlétét titkolni kellett. Meredith alakjából nem ez jött le a számomra, ha berakatta azt a műtőberendezést, azt csak saját magáért tette. A végén megint bejött ez a felesleges kergetőzés, rendben hogy ebből lett később az utalás, de megint csak azt mondtam magamban, hogy ez nem hiányzott. Ez az egész teremtéstörténet kérdéskör is kicsit nehézkes, különben is ezt a témát az Űrodüsszeia régen ellőtte. És megadta a választ is, ami lényegében annyi, hogy nincs válasz. Nekem az sokkal elfogadhatóbb.
Egyéb: Az Aliennél a hozzászólások között szóba került, hogy Sigourney Weaver eredetileg meztelen lett volna abban a bizonyos végjelenetben, de hát a cenzúra ... A világ harminc év alatt sem fejlődött, pontosabban manapság a pénz diktál, ami pedig a cenzúra általi besorolástól függ, tehát valami van, de nem az igazi. Ez lényegtelen kérdés is lehetne, nem is reméltem volna, hogy ezúttal már nem lesz ruha a hibernáltakon, de az a műtét, ezt is eszembe juttatta. Dr. Shaw kissé túl volt öltözve egy hasi műtéthez. Rendben van sietett, sietett, de az a jelenet nincs rendjén. Persze nem ez a legnagyobb hiba benne, lásd fentebb.
Összegzés: A történetben túl sok mindent belezsúfoltak, viszont túl kevés a kidolgozott karakter, ellenben a hangulatteremtés a helyén van.

2012-11-07 18:03:49 ChrisAdam (5) #372

Na, megnéztem a kimaradt jeleneteket (és alternatív végeket). Sokszor nem értettem a kivágás okát, ugyanis kifejezetten jó jelenetek voltak benne. Persze sok felesleg is, de kettő és fél kiváló, zseniális is volt köztük. Egyik az, amikor Charlie és Ellie veszekednek. Erős jelenet nagyon jó párbeszédekkel. A második az, amikor Fifield visszaérkezik a hajóra. Az egy kibővített jelenet, zseniálisan feszült! Az utolsó, alternatív jelenet pedig kicsit bénácska, de vannak benne jó mondatok, pl. a Paradicsomos dolog. Ami új kérdéseket vet fel és előrevetít a második részre.
Szóval örülnék egy rendezőinek is! :)

2012-11-02 14:33:09 [: Azuroo andrew :] (4) #371

Mely jeleneteket látnád szívesen egy bővített verzióban?

előzmény: deviant (#368)

2012-10-29 13:17:12 flake (3) #370

Az lett volna az év hype-ja! :)

2012-10-29 12:50:50 tomside (5) #369

Kicsit el vagyok tévedve hogy melyik idei és melyik tavalyi, de nekem is van olyan, ami jobb, mint ez. Pl. nekem a Chronicle, és kérlek, ne adjátok elő újból, hogy jó, de ez szubjektív. :) Viszont válaszolva arra, hogy "akkor nem az év legjobb sci-fi-jeként kellett volna reklámozniuk", csak annyit, gondolj bele, hogy kiáll Ridley Scott és azt mondja: Gyerekek, ez az idei év negyedik legjobb sci-fi-je lesz, gyertek el feltétlenül! :D Profi marketing lett volna, nemde? :D

előzmény: vadPINGvin (#367)

2012-10-26 03:10:50 deviant (5) #368

a törölt jelenetek némelyike iszonyatosan jó! remélem ridley azért egyszer elkészíti a bővített változatot.

2012-10-23 08:07:58 vadPINGvin (2) #367

A Looper egy kicsivel jobb, de jobb években sincs 5 jó sci-fi a mozikban, ez meg egy roszabb év. Eddig még nem láttam jót. Második helyre egyelőre bejöhet a Prometheus, ha az év végén sem lesz változás (összesen egy Clous Atlas szólhat bele), de ettől még nem lett jobb film. :)

előzmény: tomside (#365)

2012-10-22 21:10:13 Rorschach (1) #366

Kábé bármi más lehet az elmúlt öt év legjobb sci-fije. Ha valaki fogékony a teremtéstörténettel, teológiával, idegen életformákkal kapcsolatos teóriákra, az úgy-ahogy még megtalálja a számítását a Prométheusszal, de ez nem menti meg a filmet az alól, hogy rosszul van megírva. Sőt, felháborítóan okádék módon.
Személy szerint nekem a papírmasé karakterek, vérciki fordulatok, sugárzó átgondolatlanság, ködös utaláshalmaz, rengeteg plot hole és a sztori erőltetett terelése akkor is maradandó rémálmokat okoznának, ha a felrobbanó fej és a pénisz vaginitisz nem tenné fel az egész moslékra a koronát.
Nem akarok megsérteni senkit.

előzmény: tomside (#365)

2012-10-22 14:07:33 tomside (5) #365

Off(?) - szerinted mi az év 5 legjobb sc-fije? Nem (csak) kötekszem, komolyan érdekelne. :D

előzmény: vadPINGvin (#364)

2012-10-22 13:50:42 vadPINGvin (2) #364

Lehet hogy igazad van, csak akkor nem az év legjobb sci-fi-jeként kellett volna reklámozniuk, hanem a teremtésmitológiai elmélkedésként. Mondjuk annak meg aztán abszolút röhejes, de akkor nem zavarna, mert elkerültem volna. :)

előzmény: tomside (#361)

2012-10-22 12:25:01 flake (3) #363

Hazudnék, ha azt mondanám, egyáltalán nem úgy ültem be a moziba rá, mint akit nem érdekel lesz-e benne Alien avagy sem, de nem is ez motiválta a megtekintést. Egy jo sci-fit akartam Ridley-től, de ez nekem nem jött be.

tomside: érdekes, amit írsz főleg a sejtelem része, de ettől mint FILM nem nő meg a szememben. Viszont, ha a folytatás képes valami érdemi mondanivalót is csempészni a történetbe, akkor sanszos, hogy ezt is másképpen fogom értékelni.

2012-10-22 10:06:12 [: Azuroo andrew :] (4) #362

Ridley Scott egészen odáig megy, hogy sötét angyaloknak nevezi őket egy interjúban -"they are dark angels".

A legtöbben valóban az Alien esszenciát kérik számon (kimondva vagy kimondatlanul) és a csalódottságuk ennek tudható be (ezeket a nézőket pl. valószínűleg a legkevésbé érdekelte a Space Jockey eredete, mítosza), szerintem azonban nem ezt kell számon kérni a filmen - ha ez egy Alien folytatás lenne, persze sokkal inkább helyén való lenne ez a kritika, de hála az égnek nem a negyedik rész folytatása a Prometheus.




2012-10-22 09:31:38 tomside (5) #361

1, A csajszi a végén a paradicsomba indul el, 2, A vénember azért hal meg, ami a keresztény és görög mitológiában is az ősbűn vagy "hübrisz", magyarul, hogy örök életű akar lenni, istenné akar válni. (Prométheusznak is ez volt a bűne, elvette az istenek "erejét" és az embereknek adta. 3. Sejtelem: szerintem ezek a nagy fehértestűek azok, akiket mi angyalokként ismerünk. 4. Akik az alien-szagot kérik számon a filmet, azok joggal sopánkodnak, hiszen a film sokkalta inkább ontológiai irányultságú. Engem ez mondjuk pont nem zavar. Kb. ennyi.

előzmény: flake (#360)

2012-10-21 21:48:46 flake (3) #360

azaz? :)

2012-10-21 20:47:28 tomside (5) #359

na, megnéztem a dvd-s extrákat. Nem ért semmi különösebb meglepi. Nagyjából ezek nélkül is összeraktuk a képet.

2012-10-14 21:24:27 [: Azuroo andrew :] (4) #358

Nem válik világossá a gyenge minősége a forgatás előtt vagy csak nem érdekli a készítőket/producereket?

Pedig a Prometheus forgatókönyvét több hónapon keresztül írta át/újra Spaihts illetve Lindelof 2010-ben.

Ezalatt az idő alatt amúgy megjelent az egyik rajongói oldalon egy fake Jon Spaihts forgatókönyv is, amely azonban teljesen eltért az író valódi munkájától.

előzmény: Simpleton Larry (#357)

2012-10-14 11:06:21 Simpleton Larry (3) #357

Én nem is igazán Scott-nak róvom fel egészében, hanem csak azt nem értem, miért nem ugyanazokkal a forgatókönyvírókkal dolgoztak, mint anno. Miért fogadnak fel két ürgét akiknek az előző munkáit is bőven kritizálták és miért kapnak még mindig munkát ilyen méretű produkciókban? De ha adnak is, nem olvassák el előtte a forgatókönyvet? Nem válik világossá a gyenge minősége a forgatás előtt vagy csak nem érdekli a készítőket/producereket? Ez érthetetlen és oly sokszor történik manapság. Nem is emlékszem mikor láttam utoljára tisztességesen megírt, mélyen kidolgozott karakterekkel bíró akciót vagy horrort utoljára.

előzmény: Tenebra (#356)

2012-10-14 10:27:13 Tenebra (3) #356

Megnéztem végre. Így elsőre én egy erős 3-ast tudok neki adni. Alapvetően jól szórakoztam rajta, és kétségtelenül lehengerlő volt a látványvilág, de a sztori és a karakterek -vagyis egy film sava-borsa- nem volt valami lehengerlő... Minden olyan "Alien-hommage"-nak tűnt, nem egy igazi "pre-Alien"-filmnek. Szépen összekötötték persze az Alien 1-gyel, de amúgy végig úgy éreztem, hogy itt az 1. és 2. rész elemeit variálják.
Rengeteg buta logikátlanság volt benne egyébként, melyek rontottak az összeképen. A legnagyobb állatság talán az volt, mikor a főhősnő gyomrából kioperáltatta a szörnyet, aztán a csaj felpattant a műtőasztalról, és csupán enyhén vérezve utána már futni is tudott. Jó, a ruha felvételekor játszotta, hogy mennyire fáj neki. De amúgy rendkívül idiótán jött ki, hogy felkelt, és már futott is egy ilyen műtét után. :D Persze ez egy sci-fi, de attól ez még baromság.


Szóval így elsőre nem adok rá 4-est. De kétségtelenül nem rossz film, csak Ridley Scott Alienjéhez képest gyenge. Mert hát az ember akaratlanul is ahhoz hasonlítja a sok hasonlóság miatt (történetváz, szituációk), és ahhoz képest ez eléggé "másolat"-nak tűnik. Amivel meg megtoldották, az nem volt elég erős számomra. Illetve itt azért nem volt egy Ripley-hez vagy Ashhez vagy Bisophoz hasonló markáns karakter.

Persze ki tudja, lehet, ez átértékelődik majd, legeslegelső megtekintésre az Alien sem tetszett, aztán most meg kedvenc :D.

2012-10-13 02:38:27 HejjaX (4) #355

"Az ok maga az emberiség,és ahová jutott a fejlődéstörténetében."
Ezt erősen kétlem, hiszem 2ezer éve indultak ide pusztítani, vagyis akkor még nem volt II. vh, atombomba, Holdraszállás, ilyesmik, vagyis nem értem, mi bajuk volt velünk. Hacsak az nem, hogy 2ezer éve született egy istenség...
Netán a Mass Effect sztorija ihlette meg a forgatókönyvírót, ami kb. 2 milliárdszor jobb ennél...

Most néztem újra a filmet és még mindig elég nagy zagyvaság az egész, tele logikátlan marhaságokkal, de valahogy mégis olyan hangulatos és látványos, hogy simán lekötött arra a 2 órára. Vagyis továbbra is jár neki az a halvány gyenge 4-es, minden idiótasága ellenére.

előzmény: hellasverona (#344)

2012-10-12 20:08:47 #NULL (?) #354

A pókemberbe Venom volt hasonló anyagból. :)
Mióta a tudomány ezt feltalálta azóta filmekben elég bevett szokás.
A Prometheus 2 - ami állítólag folyamatban van - remélhetőleg kifejti azt amit az első rész nem.

Helyesírás súgó: Egyelőre nem bontották ki! Egyenlőre a hentes darabol! :)

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#353)

2012-10-12 19:41:29 [: Azuroo andrew :] (4) #353

Értem, a fekete folyadékról illetve a filmben látható hatásmechanizmusokról korábban már beszéltünk itt, a valamiféle teremtő anyag + vala a sötétség érdekes észrevétel, bevallom tetszik. A fekete folyadékkal kapcsolatban az is felmerült már bennem, hogy nem csak egyfajtát látunk belőle a filmben,de ezt egyenlőre nem bontották ki a készítők valóban.

előzmény: hellasverona (#351)

2012-10-12 17:39:52 #NULL (?) #352

Akkor átfogalmazom, hogy jobban érthető legyen. :)
Szóval, szerintem sokkal jobb, hogy egy történetet vitt tovább valamilyen úton-módon, mintha megmagyarázta volna, hogy miképp kerültek a Földre ezek a kis házi kedvencek.

előzmény: ChrisAdam (#350)

  • 1
  • 2
  • ...
  • 5