Csak a szél (2012) ☆ 👁

Just the Wind

(Fliegauf Benedek)

francia-magyar-német dráma

3,4
★★★☆☆
160 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2016-03-23 02:17:39 Mizi (1) #29

Rettentően amatőr, silány munka ez, kérem, és több szót nem is érdemel.

2016-02-12 00:18:28 Klein András (5) #28

Maximális tisztelet Fliegauf Benedeknek, hogy ilyen reális és tárgyszerű módon volt képes belenyúlni a témába. Igazi élmény volt a film. Talán szerepelhetett volna több "profi" roma színész is (igaz, nagyon kevesen juthatnak el a Színházi és Filmművészeti Egyetemre). Köszönöm.

2014-05-13 21:41:08 critixx (2) #27

Hát ez olyan közepes. Volt benne jó is, rossz is.

2013-08-26 16:52:38 Glasseye (?) #26

Bele-bele néztem ebbe a filmbe. Azonban csak olyan alkotást osztályozok és mondok róla véleményt amit végig néztem így a csak a szél című "mestermunka" nem kapott tőlem országos egyest! Ilyen vontatott, unalmas, semmitmondóan közhelyes alkotást rég volt szerencsém látni

2013-05-17 22:54:46 ChrisAdam (3) #25

Nem azért, hanem mert az ő gyomruk nincs hozzászokva ehhez a tempóhoz. Sajnos.

előzmény: Umberto (#24)

2013-05-17 22:49:20 Umberto (2) #24

Miért ne tudnák végignézni? Nem olyan hosszú film, ha jól emlékszem.

előzmény: ChrisAdam (#23)

2013-05-17 22:21:48 ChrisAdam (3) #23

Pontosan. Szinte elfelejtették ezt a filmet....! Le kéne adni tv-ben, jobban reklámozni, órákra bevinni... Nem is értem, előbb kerül piacra egy szar B-film, mint egy magyar film, ami az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb magyar alkotása.
Mondjuk azt tudom, hogy az osztálytársaim nem tudnák végignézni. :P

előzmény: TomPowell (#22)

2013-05-17 22:07:20 TomPowell (3) #22

Abszolút egyet értek, pedig amikor én moziban láttam, akkor a készítőket (producer, színész, operatőr) volt alkalmam meginterjúvolni és így a megtekintéskor egy kicsit jobban rá láttam arra, hogy egy-egy jelenet, színészi teljesítmény mögött milyen sorsok húzódnak meg, de 3-asnál jobbra én se tudom értékelni, viszont fontossága miatt a te korosztályodnak az iskolákban "kötelező jelleggel" levetíteném.

előzmény: ChrisAdam (#21)

2013-05-17 21:50:56 ChrisAdam (3) #21

Adhatnék rá akár négyest is, mert fontos film, mind a magyar fimgyártásban, mind a témáját illetően. Azonban amiatt, ahogy ezt a témát ilyen nyersen előadja, nem kerül cseppet sem közel a nézőhöz a sztori, az egész bemutatott magyar Harmadik Világ. Persze nehezen tud egyébként is átjönni a nézőnek ez az egész helyzet, de úgy éreztem, a film nagyon is arra hajt, hogy elvigyen minket erre a szegény helyre.
Na, persze nem mondom, valamennyire ott tudtam lenni, de ez főleg a kitűnő nyers hangulatnak köszönhető.
De nem is ez volt a legfőbb bajom. Fliegauf nagyon jó témát választott, amit tényleg hatásosan, sokkolóan lehetett volna bemutatni, de ő.... mintha csak körüljárná, szaglászgatná, majd csak a végén ugrana fejest a nagy dolgokba.
A végén pedig tényleg csak a szél kellett volna, és ott utána nyissz.

De ugyanakkor: kiválóan vonultatja fel a karaktereket, melyek közül tényleg vannak olyanok, akik igazán jó színészek, de vannak olyanok is, akik csak mondják a szöveget. A karakterek viszont a helyén vannak, főleg a három főszereplő. A kameraman is jó munkát végzett, valamint a zene is hozzátett ehhez az idegen, furcsa, távoli nyersességhez, mely az atmoszférát megalkotta.
Jó film, vagyis.... a film jó, de az utána levő keserű szájíz nem, ezért képtelen vagyok megadni a négyest. Pedig még a tempója is tetszett, nem úgy mint a Wombnál... brrrr.

Érdemes megnézni, legalább egyszer, többször úgyse fogom/d. Mondjuk nekem most szerencsém volt, mert láthattam moziban, de ha egyszer kijön DVD-n... Vagy a magyar filmeket tényleg nem adják ki DVD-n?

2013-02-13 04:43:53 mokiszin (4) #20

képtelen elszakadni a közhelyektől? szerintem éppen az árnyaltság ennek a filmnek az erőssége. mindkét oldalról látunk sok mindent.
az meg nem jutott eszedbe, hogy az üldözéses jelenetet nem akarták tisztán láthatóvá, kivehetővé tenni? hogy nem véletlenül sikeredett így?
a szájbarágásról (pl. 2 rendőr) én is ezt gondolom. szerintem ez a film hibája.

előzmény: Umberto (#12)

2013-02-06 09:31:07 Tenebra (4) #19

Korábbi kijelentéseim fényében meglepő, amit írok, de pozitívam csalódtam ebben a filmben. Már előre készültem, hogy egy Vespaszerű szarság lesz.

Végülis nem lett az, és szerintem azért Fliegauf hű maradt mind saját stílusához, mind témájához, mind pedig ahhoz, amit kiírt a film előtt. Tehát nem egy szélsőségesen liberális propagandafilm. Szerintem.

Az egészet szenvtelen, távolságtartó, nyugodt stílusban mutatja be, ahogy azt pl. a Dealerben tette. Itt talán objektívebb is, mert a képi világ nem tükrözi olyan expresszíven a karakterek belső világát, mint ott.
A vége ennek is különösképp sokkoló, pont e szenvtelenség miatt. A nyers, illúziómentes valóság kendőzetlen bemutatása. Legalábbis eléggé meghökkentő, ahogy a hullaházban öltöztetik őket, mint valami kirakati bábukat.

A témát végülis jól bemutatta, és a világ sem volt egy fantáziavilág. Bár ezek a cigányok is kicsit furák voltak számomra, de tény, hogy ilyenekkel már találkoztam, ellenben a Vespa mesefiguráival. :D Illetve itt nem hallgatta el a cigányság árnyoldalait sem. Persze azért módjával... De pl. az iskolai öltözői jelenet az hatásos volt. Ugyan ilyen durva dolgot nem láttam még soha (de a mai tizenévesek között simán el tudom képzelni), de emlékszem pár esetre, amikor a testnevelés óra előtti öltözői színteret kihasználva terrorizáltak minket is csak úgy poénból...
És persze azért megmutatta Fliegauf, hogy a magyar sem egy kopaszra borotvált neonáci, hanem tud normálisan is bánni a cigányokkal.

Tehát ez értékelendő a filmben, hogy próbálta árnyaltan bemutatni a két oldalt, és nem akart bűnbakká tenni senkit. A gyilkosokat nem is mutatja például, hanem ugye egy éjszakai, elég paranoid jelenetben, szinte antifilmes eszközökkel, csak hanggal érzékelteti a borzalmat.

A filmmel tehát ideológiailag semmi probléma nincs, és stílusában is képes megkapó lenni. A téma is beilleszkedik Fliegauf eddigi filmjei közé, mivel itt e kényes aktualitáson kívül azért egy egyetemesebb létproblémát is megmutat, akárcsak a Rengetegben vagy a Dealerben tette.

A probléma az, hogy a film didaktikus. A rendőrös jelenet a leginkább, az szánalom. :D De igazából az egészről árad egyfajta modorosság. Értem én, hogy egy nagyon feszes, célirányos sztorit akart ebből kikerekíteni a rendező, de ezt sokkal természetesebben is meg lehetett volna oldani. Némelyik jelenetből nagyon süt a "mondanivaló".
Illetve nem voltam túlzottan megelégedve a szereplőkkel sem. Ok, amatőrök, de számos példát láttunk már mondjuk az olasz neorealizmusban, hogy mennyire remek módon tudnak ők is "alakítani". Itt ez nem volt meg. Persze Fliegaufnál soha nem ez a része volt a filmek erőssége.

De ezt leszámítva egyáltalán nem rossz film. Viszont csak a téma miatt kiemelkedő, amúgy nem egy nagy Fliegauf-film. Erős 3-as.

2013-01-01 22:47:25 Adam Taylor (5) #18

Az utolsó előtti jelenet teljesen felesleges, sőt, bőven ront is az összképen, de nem akarok én is egy jegyet rontani emiatt. Mert ez a film az egyszerűsége, a nyerssége ellenére is fontos és kiváló alkotás; a feszültségadagolást pedig szintén a helyén éreztem.
Tényleg nem történik semmi egetrengető - egy cigány család egy átlagos napját látjuk csupán. Épp ezért a Csak a szél nem is akar nagydolgozat-szerű témafelvázolást és megoldást adni. Csak megmutatja, mennyi apró, de húsbavágó összeütközés történik egyetlen hétköznap alatt is két népcsoport között. A történetnélküliség, az üres jelenetek valójában ellentétpárok, párhuzamok:
Cigányok támadnak egyszerű járókelőre a kocsma előtt, cigányok rabolnak ki és erőszakolnak meg idős nyugdíjast - cigányokra támadnak felfegyverzett csoportok, cigány takarítót zaklatnak munkahelyén; magyar segít cigányon - cigány magyaron; egy iskolás lányra cigány és magyar tör rá együtt - de ugyanúgy vegyesen fürödnek és szórakoznak a helyi tóban
Az egész tehát szépen, bár néhol kissé közhelyesen van felépítve - de vékony jégen járt a rendező, és ehhez mérten én így is bátornak tartom a filmet.

2012-09-07 15:44:07 critixx (2) #17

Az Akadémia mindig is vevő volt a rasszizmus, kisebbségek témájára függetlenül attól, hogy az mennyire van a valóságnak megfelelően ábrázolva. Fliegauf stílusa viszont nem hiszem, hogy a kedvükre lenne.

előzmény: Majvaldo (#16)

2012-09-07 14:56:05 Majvaldo (?) #16

Magyarország ezzel nevez az Oscarra.

A további jelöltek még a következők voltak:
http://kritikustomeg.org/film/35991/Az_ember_trag%C3%A9di%C3%A1ja_2011
http://kritikustomeg.org/film/43354/A_vizsga_2011

Szomorú, de ez van - gondoljon mindenki arra, amire akar.

2012-05-28 19:08:29 hhgygy (4) #15

Csak "szolidaritásból" négyes, ez a film a felháborodás eredménye, de attól még nem lett jó, és a fesztiváldíj is inkább politikai, mintsem művészeti. Persze sok magyar film készül egy éjszaka alatt vagy akár forgatókönyv nélkül, ezért ne csak ezt az egyet ekézzük...

2012-04-22 22:21:42 somogyireka (3) #14

ja, az egyetértek és nem egyet értek,már megint bosszankodom,hogy nem lehet itt utólag javítani.legalább a saját hozzászólásoknál lehetne ..

2012-04-20 15:13:59 somogyireka (3) #13

Köszönöm a linket! Hoppá, akkor nem lőttem annyira mellé, pedig csak egy érzet volt. Egyet értek itt előttem Umbertoval is, én nem mertem/tudtam ilyen bátran kimondani.

előzmény: useless (#11)

2012-04-20 00:01:25 Umberto (2) #12

Ez a film rossz: úgy is gyenge mint film és úgy is mint politikai-szociológiai témát boncolgató alkotás. A legfőbb gondja a tartalmatlanság, illetve az, hogy nem tud, egyszerűen képtelen elszakadni a közhelyektől, ha pedig mégis megpróbálja, akkor annak az eredménye izzadtságszagú hiteltelenség.
A kamera belemászik a szereplők arcába, otrombán jelezve ezzel, hogy intim közelségbe hozza a működőképes forgatókönyv híján egyébként személytelenné váló karaktereket. Ha beszélnek a szereplők, többnyire közhelyeket puffogtatnak, ráadásul a didaxis sem áll távol a filmtől: vérciki a két rendőr beszélgetése, a lány internetezéséről nem is beszélve...
Mint film lassú, s sajnos az is látszik, hogy az alkotóknak még egy tisztességes üldözés-jelenet levezénylése is túl nehéz feladat.
Nincs elég erő a filmben: Fliegauf annyira eltávolodott az érzelmességtől, hogy az egyébként meghatónak szánt jelenetek is közömbösek, semmitmondóak lesznek.
A Csak a szél így lesz valójában csak fuvallat.

3/10

2012-04-19 21:12:46 useless (?) #11

Ajánlom figyelmedbe Kate Winslet "coming out"-ját, miszerint bizonyos témákban garantált a díj.

http://index.hu/kultur/cinematrix/ccikkek/2009/02/24/oscarfu/

előzmény: somogyireka (#10)

2012-04-18 20:56:57 somogyireka (3) #10

A legjobb jóindulattal hármas, na mert egy drámára,amit azért az élet írt nem illik kettest adni.Na de nem kéne a valós drámát a filmmel kevernem. Nekem nagy-nagy csalódás volt. De,mint ahogy a Holocaustos filmeknél itt sem biztos, hogy maga a film kapta díjat,hanem...de ennyire nem értek a dolgokhoz.jajjj

2012-04-17 14:58:24 manuva (4) #9

Mindenkinek a rendőrök párbeszédével van baja, szerintem az egyik legjobb jelenet. Ott aztán van feszültség a rendőrök között, a színészek is nagyon jók.

2012-04-17 08:03:18 Zalaba Ferenc (3) #8

Csoda nem történt: olyan típusú művészfilmet láttam, melyet annyira nem kedvelek (MMMM, Revans - hogy csak kettőt említsek az utóbbi évek sztároltjai közül). A rendezés, a vágás és az operatőri munka nemzetközi színvonalú (ez sajna még mindig dicsérni való tényező mifelénk), az alig másfél órás játékidőt viszont sok-sok kihúzott és elnyújtott (számomra) töltelékjelenet lassította, melyek java sem az első öt percben világossá vált élethelyzetet nem tágították, sem az atmoszférát nem erősítették, de még a feszültséget se feltétlenül húzták. Igazából tetszett, hogy a publikumot foglalkoztató események többnyire a perifériára szorultak, de a szájbarágást (a két rendőr beszélgetése, a lány szörfözése a neten) igazán mellőzhették volna, és az utolsó jelenetre se nagyon volt szükség. A három szereplő (anya, lány, fiú) vonala közül egyértelműen az utóbbi volt a legjobb (az odú-jelenet számomra a film csúcspontja) - ráadásul a nőnemű társaival ellentétben ebbe a fiúba szorult is némi színészi tehetség. És igen, megnéznék egy társfilmet is.

2012-04-05 22:12:47 sleepingdancer (4) #7

minimális történet - furcsán elidegenitö, részletekbe feledkezö, érzékeny (kézi)kamerázással sikerül közel hozni a hösöket és felépíteni egy öntörvényű világot, baljós-fenyegetö atmoszférát - egy-két momentumtól eltekintve hihetö nem tul idealizált szereplök és jó dialógusok - jó ritmus - de szerintem ott van a film vége amikor elhangzik "csak a szél" - a gyilkosságok bemutatása már fölösleges

2012-04-05 17:19:24 Majvaldo (?) #6

no comment

2012-03-07 21:28:37 hhgygy (4) #5

Nem te mondtad, a felvezetésben szerepel.

előzmény: limupei (#4)

2012-03-07 21:20:08 limupei (?) #4

És mondtam én ilyet? Ő a Zsűri Nagydíját nyerte.

előzmény: hhgygy (#3)

2012-03-07 21:15:55 hhgygy (4) #3

Az Ezüst Medve az Arany Medve melletti legrangosabb díj. Hat kategóriában osztják, ebből az egyik a Zsüri Nagydíja. Ezen kívül a legjobb rendezés, legjobb női és férfi szereplő, egy sogenannte kiemelkedő művészi teljesítményért, végül a második legjobb rövidfilm.
Arany Medvét kettőt osztanak: a legjobb egész estés film és a legjobb rövidfilm.

(Tehát az a fogalmazás, hogy Fliegauf Bence nyerte AZ Ezüst Medvét pontatlan.)

előzmény: limupei (#2)

2012-02-22 18:31:57 limupei (?) #2

Nem, a Zsűri Nagydíja a Zsűri Nagydíját jelenti. Az Ezüst Medve csak egy szobor.. Az Oscaron Oscart kap a legjobb hangmérnök, az Oscar mégsem legjobb hangmérnököt jelent.

előzmény: Rohmer (#1)

2012-02-22 14:50:15 Rohmer (?) #1

Február 18. este hivatalos díjkiosztó gálán jelentették be, hogy Fliegauf Bence Csak a szél című alkotása nyerte az Ezüst Medvét a berlini filmfesztiválon. Ezzel a mostani zsinórban a második év, hogy magyar rendező hozza el Berlinből ezt a díjat: tavaly ugyanezt az elismerést Tarr Béla A torinói ló című filmje kapta meg. A Csak a szél című alkotást a 2008-2009-es magyarországi romagyilkosságok ihlették. A film egy roma család egyetlen fiktív nyári napját meséli el, amelyre feszültség és kiszolgáltatottság nyomja rá bélyegét - egészen a végkifejletig.

A Berlinálén a zsűri nagydíja jelenti az Ezüst Medvét ?