Simon mágus (1999) ☆ 👁

(Enyedi Ildikó)

francia-magyar dráma

4,1
★★★★☆
182 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-03-23 21:31:54 dittike (5) #23

Bölcsen cselekedett Simon mágus, mindig tudta mikor, hova, milyen viselkedést tanúsítva menjen és távozzon a kellő időben.

2020-01-17 13:41:28 DevilTakeU (4) #22

Én is így vagyok vele,rendkívül izgalmas (és tanulságos!) akár mai,akár 6-8-10 éves kommenteket olvasni. Ahány ember,annyi nézőpont,hozzászólások,vélemények,észrevételek,felvetések,érvek és ellenérvek,vagy akár csak néhány kiegészítő gondolat egy adott filmmel,rendezővel,színésszel kapcsolatban...kis túlzással olyan mint egy filmklub. :) (Annak meg külön örülök ha pár általam leírt sor megszólít valakit,de ez fordítva is így van:néhány nicknév kommentjét szinte már "régi ismerősként" fogadom,olvasom,sőt egyenesen várom,azt hiszem nem túlzás kijelenteni hogy az én életemben is mehatározó,illetve - jó értelemben természetesen - befolyásoló tényező lett a KT. :)

előzmény: oscarmániás (#21)

2020-01-17 07:53:19 oscarmániás (3) #21

Már hónapok óta tervezem, de mindig elmarad ez a dicséret: naponta belefutok ilyen tartalmas és jó hozzászólásba, ismertetőbe, amiért érdemes a KT-val kezdeni és befejezni a napot. (Akinek inge, vegye magára nyugodtan :))
Andorai nem kedvencem, de a minőséget jelenti a szememben, mindig örülök, ha felbukkan a filmekben. Egy öt másodperces felvillanásának is jelentősége van. Nagyszerű és kész.

előzmény: DevilTakeU (#20)

2020-01-16 21:32:44 DevilTakeU (4) #20

Ha valaki megkérdezné hogy ajánlom-e neki Enyedi Ildikó hatodik rendezését,minden további nélkül azt mondanám hogy igen. Ha ugyanez az illető rákérdezne hogy miért,esélyes hogy válasz helyett - elszaladnék. :P

A hangulat nagyon rendben van,mondhatnám stílszerűen: Enyedi - egyedi. A történet finoman szólva sem hétköznapi,a film fantasy vonalát furcsamód mégis az olyan hétköznapi jelenetek húzzák alá,mint például egy egyszerű(nek tűnő) kávézás. (Ha már szóba került: Julie Delarme-be szerelmes lettem. Egy életre.) Andorai Péter talán az egyik legfoglalkoztatottabb magyar filmszínész,ennek ellenére nagyítóval kell keresni a szokásostól picit is gyengébb alakításait. Engem mindig,mindenben lenyűgöz,legyen az a Csinibaba megrögzött anarchistája,a Legényanya orvosa (Béla!),az Eldorádó Bercije,vagy akár csak egy Linda-epizód három perces jelenete. Itt is uralja a vásznat,meg sem kell szólalnia,borzasztó erős jelenléte van. Nem állítom hogy mindig mindent értettem - sem a tetteivel kapcsolatban,sem a filmben úgy globále -,illetve ez a kierőszakolt párbajozás is inkább elvitt,sokkal jobban örültem volna a randizós szál kibontásának,a szerelem szárba szökkenésének (mint megrögzött és javíthatatlan romantikus,khm),de akkor az már egy másik film lett volna. :)

Bár hatásos,de azért kicsit zavarba ejtő hogy Simon befolyásoló képességei csupán sejtetve vannak,a magyar mágus-francia rendőr közös borozgatása szintén felettébb szürreálisra sikerült (Anderson,Jeunet szelleme felrémlett olykor),ha egy ember idegen nyelven filozófálgat egy helyivel két percen keresztül,akkor talán a minimum elvárás hogy legalább egy csöppnyi értetlenkedés legyen az illető részéről bamba mosolygás helyett (egy másik olvasatban: szavak nélkül is megértik egymást - akár még jogos is lehet a felvetés,ha már fantasy,de nekem ez pont a rendőrrel kapcsolatban kicsit erőltetett magyarázat).

Ezeket nem hibaként jegyeztem meg,sokkal inkább figyelemfelkeltőnek szánom,örülnék ha minél többen megnéznék még így ennyi év után is,mert tényleg nem mindennapi élmény - aztán majd egyszer valaki,valahol (remélhetőleg ITT!) megfejti a megfejtendőt! ;)


kiegészítés: elolvastam a film wikijét,hátha okosabb leszek...nem kellett volna! :D Teljes K.O. Ja,és sajnos ez is lemaradt,pedig mindenképpen ki szeretném emelni : Másik János filmzenéje zseniális!!

2017-03-15 23:28:15 somogyireka (5) #19

Igen. Ahogy leírtam nekem is ez jutott eszembe, csak az út volt odáig zavaros..ez azért biztató magamra is nézve.

előzmény: ryood (#18)

2017-03-15 23:11:08 ryood (4) #18

hát talán pont ott áll, ahol a filmjének a vége..

előzmény: somogyireka (#17)

2017-03-15 22:30:59 somogyireka (5) #17

Nem is tudom, hány kört futottam, hogy értelmezzem. De azt hiszem, az igazi művészet az túl van azon, hogy értsük, az régen nem a nappali elmének szól..
Viszont picit zavart itt ott amott én azért éreztem benne, nem volt számomra abszolút pontos az Enyedi Ildikó-féle alapállás..na de majd most az új filmnél kiderítem, hol is van ő igazán.

Az meg külön jó, amit a spoilerre írsz, maradjunk is ott, arra nincs magyarázat, abban csak gyönyörködni lehet.

előzmény: Mizi (#16)

2017-03-15 00:34:42 Mizi (4) #16

Nehezen értelmezhető (nekem nem is igazán sikerült), de ugyanakkor az utóbbi idők egy legjobb filmes élménye volt a számomra. És Tetszett az is, amit írtál a filmről.
Remek hangulata van. Szóval most kap tőlem egy négyest.
A spoileres részre: Én azt láttam, amit te is.

előzmény: somogyireka (#13)

2017-03-12 22:25:08 somogyireka (5) #15

Többször is megnéztem a végét, de még mindig nem vagyok biztos, hogy jól láttam-e..szóval, míg Péter élve kikerül a sírból addig Simonból "semmi sem marad" csak az üres sír. De mégis találkozik a lánnyal ott vhol téren és időn túl, és amikor 3 órát üt az óra, és eljön a megbeszélt randevú időpontja akkor a lány szemében az a ragyogás csillan fel, hogy meglátja a "feltámadt" Simont, a valódit? juj, így leírva kicsit papírízű ez a gyönyörűség, de vmi ilyesmi, ugye? vagy megint saját mozit néztem..

2017-03-12 18:29:41 ryood (4) #14

jöhet a testről és lélekről.

előzmény: somogyireka (#13)

2017-03-12 17:32:06 somogyireka (5) #13

Kezdjétek az Apostolok cselekedetei 8-cal, ahol a bibliai Simon története fedi fel magát. Ennek fényében Simon egy a szentlelket pénzen megvásárolni akaró, ördöggel cimboráló varázsló..A film mégis valami másra utal, gondoltam akkor keresek tovább, és hamar kiderült, számos kutató szerint a helyzet éppen az ellenkezője. Simon Jézus szövetségese volt, Keresztelő Szt.János tanítványa, az istennő-kultusz helyreállítója, a korrumpálódó egyház leleplezője és így tovább. Mégis az egyház aztán Péterre építi nagy házát, azért gyanús már az eleje, nem?...

Nos Enyedi Ildikó bátran megy a Bibliának neki, és a második variációit erősíti meg, emlékművet állítva ezzel Simon valódi alakjának.
Aki - fittyet hányva a Bibliára - nem levitálva, vagyis 21.századi módon repülővel érkezik megbizattatása helyszínére, hanem vonattal. Fenének fogok nektek repdesni, mert tudom, nektek az kell, ez az olcsó kis trükk! Még egy varjú is meg tudja tanulni..Az én csodám ennél kimondhatatlanabbul egyszerűbb, de aki nem ártatlan szívében él, észre sem veszi, annak repülő mágus kell.

Párizs városában, Simon legújabbkori megbizásának helyszínén, ahol egy büntényt kell lelepleznie, melyet úgy old meg, hogy a helyszínen virágzó növényeket faggatja ki.. úgy alakul, hogy Simon összefut a legújabbkori Péterrel, igen az anyaszentegyházassal, aki szuper kis bizniszt épített ki a mágiáva alacsonyodott hitéből. Azért ez elég merész, kész csoda, hogy nem visít az egyház, valószínű ez a szimbolúmrendszer annyira nehezen fejthető fel, hogy elkerülte figyelmét. Pedig végül is csak az egésznek, öröklött erkölcsrendszerünknek, ennek a kereszténynek nevezett hazugságnak mutat fityiszt Ildikó, annak a keresztény egyháznak, mely csírájában sem őrzi az eredetit..Az eredeti itt van még Simonnál, ő a nagy "varázsló", számára élet és csoda nem két külön ügy.
Az ő csodatevő képessége csupán annyi, hogy önazonos, szívében él. Ennek okán az átlagnál finomabban érzékel, mert nincsenek rajta felesleges védőrétegek. Simon a normális, az eredeti ember, és az átlag a lefokozott, de mióta féllábú focisták vannak többen a pályán egy kétlábú már csodaszámba megy.

Valószínű Jézus sem csodákat tett, hanem annyira közel volt ÖNmagához, hogy aki OTT van az ilyen. Az csak ilyen tud lenni. Ha megszólal az csoda, ha felemeli a kezét az is az..Ennyi. És ez az út most sincs elzárva előttünk. Enyedi Ildikó ezzel a filmmel nyitotta meg a 21.századot, remélem, egyre többen halljuk őt, a valódi, csak a forrása felől megismerhető keresztény egyházat. Ami nem kősziklára...

És hát a szerelem, itt is csak virágzik. Simonnak valódi küldetése sem más, mint a szerelem beteljesítése, amiért még meghalni sem gyáva. Az ő feltámadása az igazi, Péterére még szavam sincs, annyira kevés. Éljen a szerelem, amit nem érint meg a halál se.

2017-02-20 21:11:37 ryood (4) #12

van a filmnek valami megmagyarázhatatlan vonzereje...varázserő...
kicsit egyenetlen a film ritmusa, de a vége csodás!

2017-02-19 22:53:35 Ehun69 (3) #11

Nem jött át a story, miért lett szerelmes, mi az élet célja az emelkedett szinteken...nem hinném hogy csak a szerelem...ja és az állandó cigarettázás...1x nézhető

2012-08-09 16:38:50 caulfield (5) #10

Vajon 'A sötét lovag - Felemelkedés' kapcsán hány embernek ugrik be Enyedi ezen mesterműve? És fordítva.

2012-03-06 16:07:36 jesi (4) #9

Tegnap vettem meg 299 Ft-ért, kíváncsi vagyok rá.

2009-11-05 09:54:54 [: Azuroo andrew :] (3) #8

Azt le kell szögeznem hogy szerintem is egy-egy történet kontextusának ismerete nagyobb élményt nyújthat, akkor hogy ha a alapvetően jó film.

Igen egyetértünk.

előzmény: sleepingdancer (#6)

2009-11-05 00:44:04 puttancsospeti (4) #7

Nekem úgy ahogy volt tetszett az egész. Lehet, hogy feljebb is emelkedik majd az osztályzat. Szívbemarkoló volt.

2009-11-04 23:57:18 sleepingdancer (4) #6

egyetértünk. szerencsére a Simon mágus a bibliai háttér ismerete nélkül is élvezhető, befogadható film, de a háttérismeret ez esetben nagy mértékben gazdagítja, kitágítja a film jelentését.

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#5)

2009-11-04 23:08:24 [: Azuroo andrew :] (3) #5

Szerintem egy film élvezeti és esztétikai értékét alapvetően nem a bibliai műveltség határozza meg, mint például attól hogy ismerjük Leonardo alkotói pályáját, vagy mondjuk egyik kevésbé ismert képét a Szent Anna harmadmagával-t, nem biztos hogy az ezt feldolgozó film magától értetődően jó lenne.

előzmény: sleepingdancer (#4)

2009-11-04 22:58:41 sleepingdancer (4) #4

nagyon szép, okos film. nem árt hozzá ismerni a bibliai Simon mágus történetét

2009-01-20 17:50:04 [: Azuroo andrew :] (3) #3

Jogos.

2009-01-20 17:15:45 operett (3) #2

Egyetértek. Dde játékidő ide-oda, a tartalom mindenkpp némi kavarról és koncepciótlanságról (forgköny!) árulkodik.

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#1)

2009-01-20 16:42:59 [: Azuroo andrew :] (3) #1

Az atmoszférára nem lehet panasz és színészekre (arcokra) sem, a hiba a tartalom vs játékidő aránytalanságában leledzik.

10/5