Popiol i diament (1958) ☆ 👁

Hamu és gyémánt

(Andrzej Wajda)

lengyel dráma, háborús film

4,3
★★★★☆
167 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-08-02 13:57:43 critixx (5) #15

Persze, hogy divatirányzat volt. A hollywoodi stúdiók így harcoltak a tévé ellen, ami akkoriban fekete-fehér, kicsi és 4:3 volt.

előzmény: csabaga (#14)

2020-08-02 13:44:57 csabaga (?) #14

Engem a mindössze 78 perces Spencer Tracy film, az Igazság napja zavart a legjobban ebben a tekintetben.
Szinte egy párbeszédekre épülő kamaradarab, de 2.50:1 a képaránya, teljesen mellőzve a premier plánokat.
Mintha egy divatirányzat lett volna az 50-es években a szuper széles kép, használták, ha kellett, ha nem.

Tényleg jól jött Leone, aki aki a totálképeivel "műfajt" teremtett.

előzmény: critixx (#13)

2020-08-02 09:32:11 critixx (5) #13

Igen. David Lean és Sergio Leone mindketten igazi mesterei voltak a szélesvásznú komponálásnak. A harmadik a fiatal(abb) Jancsó Miklós. A negyedik bizonyos filmjeiben Kuroszava. Ezekben a filmekben az a szép, hogy tényleg kihasználták az elnyújtott képmező adta lehetőségeket, ellenben a "scope" arányú filmek többségével.

előzmény: ryood (#12)

2020-08-02 01:32:57 ryood (5) #12

amit hirtelen eszembe jut: Híd a Kwai folyón és Sergio Leone spagetti-westernjei. ezeknél mondjuk szerintem működik a széles vászon.
én mondjuk annak, hogy mozifilmeknél van egy ilyen törekvés, kifejezetten örülök. bár, akkor lenne igazán jó, ha tényleg lenne "funkciója" is a szűkebb képnek. nem csak azért, mert most "mi legyünk mások", mint a tévések, vagy mert ez annyira hipszter. (1:1 meg aztán pláne).
de pl. a Saul fiánál érzékeltem konkrétan, hogy kell az a nem széles kép, valóban sokkal fullasztóbb lett az egész a szűkség által.

előzmény: critixx (#11)

2020-08-02 00:38:54 critixx (5) #11

Szerintem a 2.35:1 "scope" képaránynak nem sok értelme van, kivéve, ha valami nagyon látványos panorámaszerű dolgot akarnak filmre vinni. Sajnos manapság iszonyúan átestek a ló túloldalára, minden vígjátékot és drámát ilyen szélesben komponálnak, teljesen feleslegesen (a szobabelsőkhöz és emberi arcokhoz minek szélesvászon?). Lehet, hogy azért, mert mára a 16:9 lett a tévé képaránya és a mozifilmek kényszeresen próbálnak eltérni tőle, "nem tévésnek" látszani, nem tudom.

előzmény: ryood (#10)

2020-08-01 21:45:53 ryood (5) #10

egyre inkább úgy vagyok vele, hogy sokkal jobban kedvelem, és érdekesebbnek tartom a 4:3, 3:2 (avagy ebben az esetben 1.66:1) arány körüli kompozíciókat, vizualitást, mint a szélesvásznút.
a film meg persze csodálatos, és olyan szuggesztív atmoszférája van, ami az 50-es évek tájékán egészen ritka, de tulajdonképpen amúgy is...

2019-05-21 01:18:11 mimóza (5) #9

Megdöbbentő erejű alkotás hihetetlen képi megoldásokkal... nem elég egyszer látni, újra meg újra találsz benne finom elemeket, amiken korábban talán átsiklott a figyelmed, ám amikre ezután már örökre emlékezni fogsz.

2011-12-30 14:21:15 Hannibal Lecter (4) #8

Valóban nagyszerű, az amerikai műfaji konvenciókból sokat merítő, mégis szerzői kézjegyeket is magán hordó generációs dráma, melyet méltóképpen koronáz meg a lengyel James Dean kitűnő alakítása.

2011-11-26 13:35:31 Tenebra (5) #7

Ütős film! Szinte olyan érzésem volt nekem is, ahogy azt az alább író említette, mintha egy nagyon kiváló amerikai rendező készítette volna - de mégis, több egy klasszikus hollywoodi alkotásnál. Nagyon is lengyel. Semmiféle idétlen giccs, vagy melodramatikusság nincs benne. Szinte lírai módon bomlik ki a dráma, és a főhős is fokozatosan válik bizonytalanná küldetése véghezvitele szempontjából. (Többek között ezért írtam, hogy "klasszikus hollywoodi", mert nagyon erősen ütköztetett az érzelmi és a küldetésbeli motiváció - leginkább egyébként a Casablanca jutott nekem is eszembe a film nézése közben. )

S persze a fényképezést is ki kell emelni. Nem kirívó, de mégis érezhetően profi operatőri munka jellemzi a filmet. Különös figyelmet érdemelnek a kiváló mélységkompozíciók, melyeket agyonidéznek filmszakos kurzusokon. :D (Ilyen az elején a telefonálós jelenet, melyet a 6 éves képzés alatt párszor ellőttek. )

Wajda nagy rendező. Pont.

Azzal viszont vitatkoznék, hogy háborús film, minthogy pont a háború után vagyunk, a győzelem éjszakáján. :D

2011-07-30 16:28:20 tractorking (5) #6

Az operatőri munka is tökéletesen elleszkedik a film egészébe: a szokatlan kamera-állások, kompozíciók az adott jelenetek értelmét és hatását nagyszerüen szolgálják.
Valóban a legkiválóbb filmek közt a helye.

2011-07-30 12:38:44 caulfield (5) #5

Wajda örökké aktuális mesterműve. Erősen szuggesztív képsorai, felülmúlhatatlan dialógusai révén - Krystyna és Maciek jelenetei a Casablanca-t idézik színvonalukban - a film minden kockája átütő. Generációs életérzést tömörít magába, fontos kultuszfilm, akárcsak például amerikai társa a Haragban a világgal.
A mozi magját a főszerepet zseniálisan hozó Zbigniew Cybulski küzdelme adja: a világégésben "joggal" tezaurált embertelenség, a gyilkolás mentalitásával való szembefordulás utáni vágy, s a megtisztult, valódi életre való törekvés, amit a szerelem és a béke eljövetele katalizál.
A konklúzió pedig megrázó.

Szomorú aktualitását a film nyitányában tévesen és hidegvérűen lemészárolt szerencsétlenek sorsa adja. A pusztán politikai ideológiára épülő merénylet jelenete és a főhős kálváriája kidomborítja az erőszak abszurditását. Ennek ellenére napjaink megmutatta, hogy a vérre az ember mindig szomjazik, lehet emögött megbúvó motiváció a háború befejezése vagy épp annak elkezdése is. Az ölés utáni vágy végzetes kövezkezményét nem lehet elkerülni, csak az agóniát lehet elnyújtani.
A pusztító ember már rég feladta az emberségét, így a tömeggyilkos eleve halálra van ítélve.

2011-01-06 16:09:31 Ugor (5) #4

Láttátok, hogy meg lehet már venni? A MédiaMartk-ban láttam, teljesen meglepett, mert sehol nem hallottam, hogy meg fog jelenni. Igaz, csak lengyel nyelven, felirattal.
Nagyon régen láttam, még nem osztályozom le.

2010-12-19 19:10:48 Feri bátyó (5) #3

Ezt a filmet az arra érdemes nyolcadikos osztályoknak le szoktam vetíteni. Döbbenetes, hogy mennyire értik! Igaz, előtte felhívom a figyelmet egy-két szempontra: a gyilkolás ördögi köréből kitörni nem tudó fiatalra, aki egyébként láthatóan szomjazza az emberit. A halál és az élet gyönyörűen egymás mellé állított jelképeire a templomromi jelenetben. Nálam ez a legjobb lengyel film, pedig ragyogó alkotásokból arrafelé igaz sok van.

2009-12-24 22:33:28 critixx (5) #2

Alapmű. Fantasztikus film.

Mélyen egyetértek.

2009-12-24 22:01:13 Jereváni Rádió (5) #1

Végre sikerült megtekintenem. Alapmű. Fantasztikus film.