Trust (2010) ☆

(David Schwimmer)

amerikai dráma

3,9
★★★★☆
122 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2018-02-13 15:51:58 mimóza (4) #15

Igen, ezt az idézetet én is öt vörös vonallal aláhúzva kiírtam volna, de zöldfülűként még nincs meg az a kiváltságom, hogy az idézetek fül alá írjak. No, majd, ha törzstag leszek...! Sajnálom, hogy azt a részt egy kicsit nem bontották ki jobban... a nyomozó igazán összefoglalhatta volna egy mondatnál hosszabban, hogy mi számít kiskorúakkal való visszaélésnek. A felnőtt részéről bizony, hogy erőszak már a szavak szintjén elkövetett csábítás is, az érzelmi zsarolás is, nem csak az, ha fizikai erejénél fogva legyőzi. És 100 %-ig az övé a felelősség. Ez vitathatatlan, egyáltlalán NEM lehet vita tárgya.
Nem hiába Trust, azaz Bizalom a film címe. Mert mire vágyik egy kiskamasz/kamasz? Arra, hogy valaki önmagáért tartsa szerethetőnek és értékesnek, sőt, különlegesnek; bízzon benne, dicsérje, ismerje el, valamit építsenek együtt. A film erős jelenete, amikor már személyesen találkozik a csábító a lánnyal, és titkos köszönésre tanítja. Ez is hozzátartozik a jól felépített módszerhez: titkos világot kitalálni, és abban élni, ami csak kettőjüké. Persze, hogy egy tizenéves lánynak még nincs arra antennája, hogy ezeket a "módszereket" beazonosítsa, és kiszagolja a veszélyt. Hogy is lenne? Bízik még - gyerekkorából maradt bizalomdarabkákkal -, hogy a szeretet látszatával kiejtett szavak is szeretetet jelentenek. Az is erős a film vége felé, amikor összeomlik a kártyavár, és csak fájó szívvel gondolhatjuk át, hogyan fog megküzdeni éveken át újra azért, hogy egyáltalán még valakiben bízzon...

előzmény: BonnyJohnny (#14)

2018-02-11 21:43:24 BonnyJohnny (4) #14

A film számomra kicsit unalmas volt, valamint erősen az apára és lányára koncentrál, a többiek elsikkadnak. Ezért nem ötös. Amúgy tényleg jól járja körbe a témát, kiváló színészi prezentálásban.
Ami miatt sokáig nem tetszett, hogy a kislány tök hülyének tűnik. Még a tipikus "az ilyen megérdemli, amit kap" gondolat is megfordult a fejemben. És egy idő után akarva akaratlanul eljutunk a pontra, ahol az áldozatot hibáztatjuk. Szinte észre sem lehet venni, hol van a fordulópont... egyszer csak a túloldalon találod magad. És tudod, hogy nem jó helyen vagy (legalábbis morálisabban szilárd emberek tudják... felfordul a gyomrom, ha arra gondolok, hogy vannak, akik TÉNYLEG képesek az áldozatot hibáztatni). Aztán egy adott pontján ráébreszt a film, hogy a kislány nem hülye volt, hanem megvezetett, és akkor visszamenőleg is felértékelte a film középső részét. Számomra a legjobb jelenetsor a filmben az, amikor a kislány rájön, hogy átverték, kihasználták és megerőszakolták. Rájön, hogy a szerettei, a tanácsadó, a nyomozó, mindvégig tisztában voltak ezzel a ténnyel, és akképpen reagáltak, miközben ő haragudott rájuk, és kirekesztve érezte magát (miközben kirekesztettségbe vonult... ja... mondtam, hogy hülyének gondoltam). Akkor rázódik helyre minden mindenkiben... lányban, apában, nézőben egyaránt.
És bár kiskorú elleni nemi erőszakról van szó (amit könnyebb elítélni, mint egy hollywoodi cápa hatalmával való visszaéléseit felnőtt nőkön, akik "tudják, hogy mit csinálnak"), elhangzik a filmben egy tanulságos mondat, amit bátorkodtam kiidézni.
Sajnos, akiknek ez új információ lenne, azokat ez sem győzné meg... de nekem plusz erőt adhat, ha előkerül még hasonló vita (nem feltétlenül itt a KT-n).

2018-02-11 10:16:35 mimóza (4) #13

Mondhatnám, teljesen "véletlenül" kezdtem el nézni ezt a filmet, mert egy másik Trust c. mozit szerettem volna látni (A semmi ágán), de neeem, véletlenek nincsenek, úgyhogy írom is az ajánlót.
Erről a drámáról nagyon nehéz higgadtan és távolságtartóan írni. (Az osztályzás is olyan prózai "feladatnak" tűnik itt...) Hogy kötelező? Ettől a szótól óvakodnék, és ki is kerülném, ám írnám azt, hogy erősen ajánlott, és szigorúan tanácsos a megtekintése mindenkinek, aki gyereket nevel (a téma szempontjából szinte mindegy, hogy fiút vagy lányt).
A Trust egy elég alapos, mozgóképen megjelenített tanulmány arról, hogy milyen személyiségjegyei / módszerei / attitűdjei vannak a gyerekek, vagy épp a serdülőkor határán lévő tizenévesek iránt vonzódó személynek (Elég finoman fogalmaztam? :( Figyelem!!! Szó szerint bicskanyitogató, ahogy ezt a színész alakítja!); milyen folyamatok zajlanak abban a fiatalban, akit így fűznek meg; milyen magasságokba és mélységekbe tud kerülni rövid- és hosszú távon is; ha megtörtént a baj, milyen örvények következnek az apában, anyában, testvérekben; hogyan reagál a környezet (igen! iszonyú korlátolt módon leginkább a gyereket hibáztatják és szégyenítik meg); milyen megoldási módszerekhez menekülnek az áldozatok s a hozzátartozók; mi az, ami valóban hasznos, és mi az, ami zsákutca.
A film zseniálisan felépített, nagyon mértéktartó és reális ábrázolás, az én meglátásom szerint sehol sem elrugaszkodott; amit klisének érez itt-ott a néző, az sajnos inkább a valóságos mintázat. Igaz, hogy lehúz, igaz, hogy megráz, akkor is, ha - szerencsénkre - nem éltünk át hasonlókat, de érett, tudatos felnőtteknek mindezek végiggondolása kikerülhetetlenül szükséges.
Szakértő pszichológusok bizonyára tudnának még megjegyzéseket fűzni ahhoz, hogy mit lehetett volna még inkább kibontani a történetben, de így is kerek egész. Én magam csak laikus vagyok ugyan, de nagyon régóta érdekel a pszichológia, és önképzés céljából sokat olvastam és tanultam arról, hogy miként is működünk, mi, emberek; s persze nagyon sok fájdalmas sorsot végig is hallgattam. Csupán ezek alapján írtam, amit írtam, ne vegye senki okoskodásnak.
Egy szó, mint száz, nézzétek meg ezt az intelligensen megalkotott filmet, és ajánljátok másoknak is! (Szólhat belőlem az idealista? Hátha ezzel is valakit megmentünk...)

2012-01-13 23:36:24 Dibon (5) #12

Ez valami iszonyat jól felépített film egy napjainkban nagyon is aktuális csapdáról. A forgatókönyvet nem győzöm én sem dicsérni. Az ötlet és a színészi játék, főleg a lányt és az apát alakító Liana Liberato és Clive Owen zseniálisak!

2012-01-11 23:43:26 dézi (5) #11

hú, tényleg, ezt nem is figyeltem eddig, köszi, megnézem! :)

előzmény: Umberto (#10)

2012-01-11 19:59:09 Umberto (5) #10

dézi, nézd meg az Érzékeny pont-ot! A Sírhant Művek alkotója készítette, tetszeni fog.

előzmény: dézi (#9)

2012-01-10 14:01:54 dézi (5) #9

hát ez a film nagyon meglepett. hihetetlen okos és szép film egy (sőt több) nem könnyű témáról. bravó.

2011-10-10 20:45:46 Dió (4) #8

Az tetszett, hogy nyitva hagyták, és nincs meg a happy end, de ez a kamerába kacsintós utolsó snitt nekem olyan volt, mintha Schwimmer túl sok hasonló filmet/befejezést látott volna, és nem tudott volna jobbat kitalálni, mint ezt a copyzást.

előzmény: Rorschach (#6)

2011-10-10 20:44:19 Dió (4) #7

Erre nem számítottam: intelligens film, ami a sablonokat bár nem, de a szokásos érzelgősséget az utolsó (medencés) jelenetig egész jól kerüli. Owen volt már jobb is (igazából a karakterével van a gond), de a kislány egész jól játszik. Szép combos az összhatás, úgyhogy egy megnézésre minimum jó.

2011-07-22 17:59:47 Rorschach (5) #6

Hihetetlen volt. Nem tudok nagyon mást mondani, mint az előttem értekezők, de azt elmondhatom még egyszer.
Eszerint Liana Liberatónál jobb fiatal színésszel életemben nem találkoztam, Owen is meglepően jól teljesít, így kicsit kiszakadva az akcióhős szerepéből.
A film maga pedig k*rvanagy ötös. Az éven nem láttam még ilyen mértéktartóan, intelligensen megírt szövegkönyvet, az a bizonyos utolsó jelenet pedig olyan leírhatatlanul nagy pofonnal szolgál, amire még jó sokáig emlékezni fogunk. Én legalábbis egész biztosan.
Szinte tökéletes, az ilyesfajta gyöngyszemekért nézek filmeket.

2011-07-18 01:23:14 HejjaX (5) #5

piszok erős forgatókönyv és remek színészi alakítások jellemzik ezt a príma kis drámát. az annie-t játszó kiscsaj rohadt jó és még az általam annyira nem kedvelt clive owen is szuper (sőt, nehéz kimondanom, de lehengerlően játszik). nem hiába dicsérik a kritikák, valóban kötelező film a 2010-es kínálatból. nálam 9/10.

2011-07-14 08:37:58 "L" (4) #4

vegre, szomjaztam mar egy jo filmre es tegnap megkaptam. oriasi drama, minden perce faj, de megis remeknek mondhato. az utolso kepsorok megdobbentoek, de az egesz film egy nagy sokk tulajdonkeppen.
az meg, hogy a jobaratok Ross-ja rendezte csak meg kulonlegesebbe teszi az elmenyt. jo film egy erzekeny es felkavaro temarol. ajanlott nagyon.

2011-07-07 23:19:12 VVega (5) #3

Ma néztem a Martyrs-t is, azt egy vállrándítással letudtam, ez viszont nagyon megterhelő volt. Schwimmer meglepően érzékletesen és valósághűen járja körül a család drámáját, Clive Owen és Liana Liberato zseniálisat alakítanak. Kemény film.

2011-07-04 23:35:37 Umberto (5) #2

Megdöbbentően hiteles lélektani dráma, amit én is kötelezővé tennék. Nekem az Érzékeny pont jutott az eszembe, noha Schwimmer filmje épp a másik oldal felől mutatja be az eseményeket. A főszereplőt alakító lányról (Liana Liberato - milyen szép név!) még hallani fogunk, ugyanakkor Clive Owent is csak dicséret illetheti.
A 2010-es év egyik legjobb filmje szerintem.

2011-07-04 23:09:16 uccse (5) #1

Bakker, na ezt kötelezővé tenném.

Az utolsó képkockák a Furcsa játékot juttatták eszembe.