Touch of Evil (1958) ☆ 👁

A gonosz érintése

(Orson Welles)

amerikai film noir, krimi, thriller

4,4
★★★★☆
271 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2021-11-25 06:30:01 tomside (4) #46

Igen, ezért is dicsértem a kameramunkát. Eléri a célját. Sokszor olyan, mint egy mozgó képregény ez a film.

előzmény: ryood (#45)

2021-11-24 21:01:28 ryood (?) #45

"egyszerűen ránéz az ember, és gusztustalannak tartja"

azt hiszem, ez volt a cél...:)

előzmény: tomside (#44)

2021-11-24 17:56:30 tomside (4) #44

Welles karaktere minden egyes beállításban undorító, egyszerűen ránéz az ember, és gusztustalannak tartja. Csodálatos kameramunka!

2019-06-14 22:06:34 betti (4) #43

Az a baj, h csodára vártam, a film noire kiralyara. Ehelyett kaptam egy elég jó filmet, Orson Welles pazar játékával, korrekt szereplőkkel - de nem állt el eléggé a lélegzetem, ebben a műfajban pedig az ötöshöz az kell.

2017-11-25 08:35:09 Norbert Simon (5) #42

Nincs kétségem afelől ,hogy mestermű A gonosz érintése. Idáig ez volt számomra az egyik legszebb film noir élmény mind közül. Orson Wellesnek elképesztően különleges rendezői stílusa van. Brutálisan borús, sőt mi több sötét az atmoszféra ahogy annak lennie kell és a fényképezése a legfigyelemreméltóbb. És ahogyan a játssza a szerepét a Welles az sem piskóta. Nagyon komplex a karaktere. Nekem a Heston alakítása is nagyon tetszett. Örülök annak ,hogy a film a gyűjteményem része lehet.

2016-12-20 02:07:30 dikalosz (5) #41

Torony magasan a legjobb noir, amit valaha láttam. Kegyetlenül sötét, és nagyon egyedi módon van fényképezve. Leginkább e két dolognak köszönhetően (na jó, illetve Welles brutális figuráját még hadd említsem meg) teljesen magába szippant, és nem ereszt.
Félelmetes.

2016-10-02 12:54:06 csabaga (4) #40

Megint újranézve,nagy szerencse,hogy Welles szerepel benne.Az ő karizmája sokat hozzátesz ehhez a nem túl valószínű és némileg kusza történethez,és a saját maga által alakított,valóságérzékelését már régen elvesztett karaktert is feldobja.Heston és Leigh sajnos nem nyújt jó alakítást,a szerepük is kidolgozatlan és nem eléggé motivált.

2013-11-28 17:15:11 csabaga (4) #39

Olvasom,ponyvaregényből készült,filmen is van némi ponyva jellege.

Jó,de sokkal jobb is lehetett volna.Az "ijesztgetős"jeleneteket feleslegesnek érzem.
A zene túl harsány.

A szereplők pálfordulása motiválatlan.Elsősorban az őrmesterre gondolok,akit a DVD feliratban valami miatt hadnagynak neveznek...Leigh szerepe majdnem felesleges.

Valahogy összecsapottság érzésem van,Welles szó szerint súlyos alakítása nélkül egy szimpla középszerű krimi lenne,semmi több.
Azért érdekelne,a stúdió hogyan képzelte el az alkotást.

2012-09-27 18:19:00 csabaga (4) #38

Nehogy elsikkadjon,a tettes mégiscsak az,akire a nyomozó a szokásos módján rátereli a gyanút.

előzmény: Tenebra (#37)

2012-09-27 18:16:15 Tenebra (5) #37

Ja, erre ráéreztél. Szerintem ebben a filmben a legellenszenvesebb a karaktere. Talán a Macbethben volt még ennyire utálatos. De nem, még ott is azért inkább egy tragikus figura volt. Quinlan viszont max. a végén sajnálható, ahogy mint valami nagyra nőtt szardarab beleborul a vízbe. Viszont szvsz az ő karaktere miatt érdekes a film történetileg, Charleton Heston figurája elég gyengus volt. Már nem a színész, hanem a karakter. Quinlan és Tanya kapcsolata miatt nagyon érdekes ez a film szerintem.

előzmény: ChrisAdam (#35)

2012-09-27 18:16:06 csabaga (4) #36

Annyira nem volt kövér.Ki van tömve...
Nézzed meg a Pert.Ott egészen normálisan néz ki,önmagához képest...
A színészi és rendezői pályája hanyatlásával lett egyre túlsúlyosabb.

Az Óra körbejárban szinte sovány,A sanghaji asszonyban is csak testes,a harmadik emberben sem kövér még.

előzmény: ChrisAdam (#32)

2012-09-27 17:23:36 ChrisAdam (5) #35

Bennem teljesen más kép élt Orson Wellesről. Itt, Falstaffként még szerethető (ahogy ránézek a képre, mert a filmet nem láttam...) De itt... mint egy rongyember.

2012-09-27 14:25:37 Tenebra (5) #34

És micsoda önreflexív kiszólás, mikor a filmben Marlene Dietrich mondja neki, hogy "kicsit kevesebb csokit kéne zabálni, nem?" :DD.

előzmény: critixx (#33)

2012-09-27 13:50:43 critixx (5) #33

Mit szólsz, ha azt mondom neked, fogyókúráznia kellett, hogy eljátssza Falstaff szerepét?

előzmény: ChrisAdam (#32)

2012-09-27 13:38:49 ChrisAdam (5) #32

Sokáig négyesen állt a film, de a vége feltette a pontot az i-re. Már onnan kezd zseniális lenni, mikor Suzie meglátja maga fölött a holttestet. Vérfagyasztó jelenet. Charlton Heston most nem volt igazán kiemelkedő, Janet Leigh viszont annál inkább. Orson Wellest nem véleményezném. Szerintem Lucas innen vette Jabba karakterét. Welles tényleg ilyen nagydarab volt? Mert itt valami undorító volt. Az egész megjelenése....
A kameraman és a látvány is egész meglepő volt, a történet egyszerű, kriminek talán kicsit lanyha, de méltán adhatom neki az ötöst. Habár annak az alsó fele.
90%

2012-07-14 20:43:52 colossus of rhodes (3) #31

Sokkal, de sokkal többre számítottam. Az embernek az a mondás jut eszébe, miután felállt a film elől, hogy "nagyobb a füstje, mint a lángja". Hiába jók a színészek, ha a film nem elég erőteljes. Gyenge B-noir.

2011-11-04 12:39:28 bali113 (3) #30

Teljesen egyetértek veled.

előzmény: csabaga (#28)

2011-09-02 16:30:10 Tenebra (5) #29

"He is a great detective, but a lousy cop" - felejthetetlen. :>

Egyik legjobb filmje szerintem. Mint noir is jó, meg mint Welles-film is. Jó kis sztori, habár néha zavaros, de abszolút befogadható. A karakterei az igazán jók és érdekesek. Quinlan annyira rohadtul ellentmondásos, hogy a zsenialitás magasságába emelkedik. Tényleg nem tudod eldönteni róla, hogy egy rohadék-e vagy sem, mert ugye az igazság érdekében cselekszik, de ugyanakkor meg egy korrupt, aljas zsaru.

Elsőre nekem sem jött át, de két-három megtekintés után nagyon elkapott a hangulata.

Ja, és a kedvenc jelenetem (SPOILERES!)
"He was some kind of a man"

2011-05-05 17:09:43 csabaga (4) #28

Igazából Welles alakítása teszi "jóvá" a filmet.
Heston nem igazán illik ebbe a szerepbe.Leight karaktere pedig kidolgozatlan.Az elején egy kifejezetten okos,határozott ember,de akkor meg miért nem hagyja ott ezt a bűnözőktől nyüzsgő környéket?Persze,a történet miatt maradnia kell,de akkor meg nem így kellett volna az elején bemutatni.

2011-05-05 10:49:17 Gasz András (4) #27

A gonosz érintése:

Orson Welles megint megmutatta mire képes. Nagyon erős képi világot tár elénk a hangulatot is erősítve. Egy technikai baj van csak ebben, hogy a technika ördöge viszont néhol túlontúl elsötétítette a képet és hát a film sem ami csirke. :) A történet és a film számomra igazán csak a 30.-40. perc után indult be utána kezdődött a kavarás az egymásba csipkelődés a sározás stb. Ami ma is sajnos aktuális ezen a szinten is amit a film mutat. Heston és Welles párosa s felejthetetlen játéka amire sokan emlékezni fognak ebből a filmből és a film-noir hangulati elemekre is.
1-2 szereplő az akiket annyira nem tartottam erősnek mint pl a női főszereplő vagy a fiatal Grandikat alakító kölköket.
Tetszett, hogy hajazott egy picit a suspense-re is a film, a meglepetésekre amolyan Hitchcock krimi módra.
S a filmnek a mondanivalója egy igazi körforgást alkotott az elejétől a végéig. A végén bezárult a kör.
A filmzene se rossz szerintem sőt igazán hozzáad ehhez a sejtelmes ármányokkal, bandákkal és korrupcióval teli vidékhez. Ez a senki földje (a határvidék) majdnem ahogy a filmben is mondják.
Ez a film viszont sokak filmje azt hiszem emlékezetes de számomra azért nem nyújtott akkora klasszikus minőséget mint az Aranypolgár Wellestől. Méghozzá azért mert csak a közepétől kezdett izgalmassá érdekessé válni addig csak puhatolóztunk a sötétben úgy, hogy közben nem kaptunk sokat.
Mindezek ellenére emlékezetes film és a mai fiatalok számára is fontos lehet.

82%

2011-03-07 19:16:37 Cesare Gonzago (5) #26

Így igaz!

előzmény: Olórin (#24)

2011-03-07 19:15:51 critixx (5) #25

A zseniális Russell Metty érdeme - aki végül a Spartacusért kapott Oscart, amit tulajdonképpen Kubrick fényképezett. :)

előzmény: Olórin (#24)

2011-03-07 19:12:41 Olórin (5) #24

Dehogyis egymagában! Pl. a képi világa az egyik legtökéletesebb a noirok közül.

2011-03-07 17:34:22 csabaga (4) #23

Úgy néz ki,ez a szerep szinte egymagában teszi az filmet klasszikussá.
Nem kiváló,mivel a történet számomra teljesen kiszámítható,ellentétben más noir-okkal,de Welles tényleg nagyot játszik benne.Nélküle ez a film egy átlagos alkotás lenne.Alig kapta meg tudtommal a szerepet.

előzmény: Hannibal Lecter (#22)

2011-03-07 00:06:34 Hannibal Lecter (4) #22

Nem tudom, számomra Quinlan figurája az igazán zseniális (ahogy alul is írtam), de a többi annyira nem tetszett. Ám valahol érzem én, hogy ez egy nagyon jó film, és talán egy esetleges újranézés (meg az, ha nem mérem az utolérhetetlen Aranypolgárhoz) egyszer majd segíteni fog a jeles megajánlásában.

előzmény: BonnyJohnny (#21)

2011-03-06 23:23:57 BonnyJohnny (5) #21

Tudom, a börtönben nem illik megkérdezni, hogy "Miért kerültél be?", és itt a fórumon se, hogy "Miért csak négyes?"... De miért csak négyes?

előzmény: Hannibal Lecter (#20)

2011-03-06 23:18:56 Hannibal Lecter (4) #20

Így van.

előzmény: BonnyJohnny (#19)

2011-03-06 23:17:50 BonnyJohnny (5) #19

:D
nekem=neki

Egyébként éppen az a szerepe, hogy hiányzik. Ha ott lenne Quinlannek, akkor az nem csúszott volna annyira le. Ő egy olyan lehetőség, ami "egy tökéletes világban" másképp alakíthatta volna mindkettőjük sorsát, de nem jött össze... mint ahogy a valóságban sem szokott legtöbbször.

előzmény: Hannibal Lecter (#18)

2011-03-06 23:12:48 Hannibal Lecter (4) #18

"Bár csak pár perc játékidő jutott nekem"

Előbb is szólhattál volna, hogy te is játszol a filmben. :) Egyébként valóban, Dietrich itt is maga lett volna a tökéletes femme fatale, ha nagyobb a mozgástere. Maga a történet viszont egyáltalán nem követeli meg, hogy többet szerepeljen, úgyhogy jól van ez így.

előzmény: BonnyJohnny (#17)

2011-03-06 23:10:02 BonnyJohnny (5) #17

Egyébként szerintem a famme fatale sem teljesen hiányzik a filmből. Bár csak pár perc játékidő jutott nekem, én elhiszem Marlene Dietrichnek, hogy az általa játszott nő emberek sorsát képes megfordítani.

2011-03-05 19:31:04 Hannibal Lecter (4) #16

Nincs benne femme fatale, való igaz, de Hank Quinlan figurájában maga az esszenciális film noir ölt testet. (Szerintem máig az egyik legnagyobb karakter a filmtörténetben.)

2011-03-05 17:46:54 Olórin (5) #15

A kötelező elemek nagyjából ennyiban merülnek ki: fekete-fehér, '40-es, '50-es évekbeli, alvilági környezetben játszódó krimi. De vannak film noirnak titulált alkotások, amikben még ezek az elemek sincsenek mind meg. Amire (szerintem) te gondoltál, a cinikus magándetektíves-szövevényes-romlott femme fatale-os film afféle tömény zsáneresszencia.

előzmény: csabaga (#12)

2011-03-05 16:23:46 csabaga (4) #14

Igen,de a film-noir nem arról szól,mindenkinek van valami vaj a füle mögött?

előzmény: BonnyJohnny (#13)

2011-03-04 18:05:01 BonnyJohnny (5) #13

Ennek a filmnek nem Heston a főszereplője. ;)

előzmény: csabaga (#12)

2011-03-04 17:32:09 csabaga (4) #12

Melyek a kötelező elemek?
Én még a Heston által játszott rendőrt is túl tisztességesnek találom.

előzmény: Olórin (#11)

2011-03-03 19:52:52 Olórin (5) #11

A végzet asszonya egy tipikus, de nem kötelező eleme a zsánernek. A gonosz érintése akkora film noir, mint egy ház.

előzmény: csabaga (#10)

2011-03-03 17:19:30 csabaga (4) #10

Szerintem nem az.Hol a férfiakat kihasználó,őket átverő végzet asszonya?

előzmény: BonnyJohnny (#9)

2010-12-17 22:30:17 BonnyJohnny (5) #9

Parádés szereposztás, kiváló karakterek, mesteri alakítások, elképesztően zseniális kamerakezelés, mély párbeszédek (igaz csak a film utolsó tíz percében), és valami elképesztően erős hangulat, ami az elején megragad, és a végéig nem ereszt. Amellett szerintem a téma is elég kényesnek számíthatott 52(!) évvel ezelőtt.
A film gyengéje(?) a többi nagyobb film noirral szemben, hogy kevesebb tűz van a szereplőkben. Vagy karót nyeltek, vagy kiégtek. A pergő párbeszédeknek és szenvedélyes párosoknak nincs keresnivalójuk ebben a filmben. A főszereplő pedig, ahogy valaki már lentebb írta, túl tökéletes.
De elég erőteljes rendezése van a filmnek. Nem láttam még olyan film noirt, ami ennyire gyomorba ütne.
Film noir ez egyáltalán? Ha az, nálam esélyes a film noir dobogó tetejére.

2008-02-10 01:32:33 Paul Ricard (5) #8

Ha eltekintek a parádés szereposztástól és a kamerakezelés zsenialitásától, akkor ez egy igencsak középszerű alkotás. Film-noirként sem említhető egy lapon olyan klasszikusokkal, mint a Máltai sólyom, Hosszú álom, Harmadik ember stb.

2007-05-28 10:05:14 Olórin (5) #7

akkor jó, csak az xpressen 95 percesnek van feltüntetve, azért hittem, hogy a vágott verzió került rá... már megint Amerikából kellett volna DVD-t rendelnem:P
köszi

2007-05-28 00:50:40 Cesare Gonzago (5) #6

A film elején tájékoztatják a nézőt, hogy az eredeti, Welles-féle instrukciók szerint 1998-ban helyreállított filmet látja.

Már a film nyitó képsorait nézve is érzékelhető a különbség. A hajdan bemutatott változatban megjelenik a főcím, holott Welles kifejezetten tiltakozott emiatt; úgy vélte - joggal - hogy rontaná az élményt.

előzmény: Olórin (#5)

2007-05-27 22:37:01 Olórin (5) #5

jól látom, hogy az itthon megjelent DVD-n nem a Welles eredeti elképzelései szerint, 1998-ban helyreállított verzió van, hanem a megvágott, jó negyed órával rövidebb???

2007-01-17 17:14:43 Cesare Gonzago (5) #4

Azok az utolsó mondatok... Hát, igen. Feledhetetlenek.

Gondolom, arra is rájöttél, hogy a Coen-fivérek nagyszerű noir-jából (The Man Who Wasn't There) ismerős Creighton Tolliver - a parókás házaló ügynök - figurája is feltűnik A gonosz érintésében: ő Joe Grandi nagybácsi.

előzmény: Daemiaen (#3)

2007-01-17 09:17:38 Daemiaen (5) #3

A film, amit az utolsó mondatai tesznek zseniálissá. Welles minimalista noirja mellőzi a műfajra jellemző hangulatkeltő elemeket (amiket nagyon is hiányoltam), de karakterábrázolása, na és persze szereposztása kárpótol érte. És azok az utolsó mondatok...

2006-12-17 15:24:08 Cesare Gonzago (5) #2

Most jelent meg DVD-n, vegyétek bátran!

előzmény: Cesare Gonzago (#1)

2006-12-17 15:23:26 Cesare Gonzago (5) #1

A gonosz érintését szokás az utolsó klasszikus film noir-nak tekinteni. Úgy vélem, nem igazán "sötét film", éspedig a szereplők karaktere miatt: a történet sem tartogat meghökkentő fordulatokat, Heston is lehetne erkölcstelenebb hős, és a femme fatale-t is csupán epizódszerepre (Marlene Dietrich) kárhoztatta Welles. Ettől függetlenül zseniális, és az osztályzat Welles alakításának és a film képi világának köszönhető.