American Beauty (1999) ☆ 👁

Amerikai szépség

(Sam Mendes)

amerikai dráma, szatíra, szerelmi történet

4,4
★★★★☆
1784 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-12-12 12:05:59 Mario Brothers (3) #86

Nem igazán jött be. Ennyi véletlen egybeesést a mesében se látni...

2019-11-21 20:28:39 mimóza (5) #85

Oly sok szép dolog van a világban. Néha úgy érzem, hogy egyszerre látom mindet... esőként rám hullik az egész, és nem érzek mást, csak hálát - hülye kis életem minden egyes percéért.

2017-03-08 17:01:43 Bubu (5) #84

Szerintem nem csak azt jelenti az amerikai szépség, hogy a felszín szép, a dolgok mélye pedig már nem. A tökéletlenség szépsége az, amire nagyon jól rámutatott a film. Jane asszimetriája, Ricky egyéni látásmódja, Lester és Carolyn hibái mind szépek a maguk módján. Ezektől, és a diszfunkcionális kapcsolataiktól lesznek egyéniek, és a közönség megtanulja ezt szeretni bennük. Számomra Lester nem annyira hős, mint intő példa, hogy arra figyeljek, amim van, és ami jó az életben, ahelyett, hogy arra koncentrálnék, ami nincs, és ami nem érték. Ő egy jó példa arra, hogy ha elveszettnek érzed magad, ne félj változtatni. Sosem késő visszatérni a kezdetekhez, és megkeresni, hol is ment félre minden. Ezt Lester sem tanulja meg egészen a film végéig. Ünnepelni az életet, szeretni és elfogadni. Nem úgy, mint Lester családja, akik elfordulnak egymástól, ahelyett, hogy egymásban keresnék mindezt.
Persze az is része a film üzenetének, hogy sokan eltévesztik szem elől, mi az igazán fontos. Rengeteg áldozatot hoznak olyan célokért (hatalom, szépség, státusz, pénz), aminek elérése nem elégíti ki őket, a sok áldozat pedig átformálja őket, és a helyükre vagy újabb, szügségtelen célok lépnek, vagy üresség és frusztráltság. Ami a végén marad, az a pangó kirakat, tele dühös, túlkompenzáló emberekkel, akik nélkülözik a spontaneitást, figyelmet, szeretetet, az igazi szépséget. Nem csak, hogy nem kapnak, de nem is adnak. Az éjszakában ott a család, az otthon, de ők inkább lepkék módjára kergetik a fényt, hogy aztán elégjenek benne.
Ami nagyon tetszik, a film szimbolikája. A sok kék-vörös-fehér díszlet, jelmez, amik mindig mást jelentenek, de nagyon is kifejezőek. Különösen a végére, amikorra eluralkodnak a vásznon felváltva a kezdeti semleges, szürke-bézs színvilágot. Legyen szó a házról, ruhákról, virágokról, sminkről, mindig megalapozzák a hangulatot, és plusz jelentéssel ruházzák fel a történetet.
A másik, ami kiemeli az Amerikai szépséget, az a zenéje, ami nem, hogy életre kel, de önálló szereplővé válik. Nem sok ilyen zene van a filmtörténetben. (Szégyen, hogy Thomas Newman nem kapott ezért méltó elismerést)
Ami a történet lelke, az a forgatókönyv, a kiváló rendezés és operatőri munka és a színészgárda. Sok mindenen elbukhatott volna a film ezek közül, de mindenki egytől egyig odatette magát. Kevin Spaceytől kezdve Wes Bentley-ig mindenkiből kihozták a legjobb formáját. Egy felesleges perc sincs a filmben és minden szava arany. Érezhető azon is, hogy kíváncsivá tesz, nem csak az, hogy hogyan jutottak idáig, hanem az is, mi lesz utána a fél tucatnyi gyanúsítottal, és Laster végnapjai és elvesztése felébresztik-e a többieket is. (Isten őrizz, hogy folytatás készüljön belőle, ez így jó, ahogy van, mindenki megalkothatja a saját verzióját.) Az ilyen filmeket hiányolom Hollywoodból mostanában, ami lehet, hogy kockázatos, de megért minden munkát.
És most megyek, sétálok egyet a kék ég alatt a kutyámmal, és várom a velünk táncoló zacskót :)

2017-02-26 02:21:39 The Cortez (5) #83

Amerikai szépség=Amerikai álom, de tudom sokaknak Amerikai szépség=Mena Suvari, mint ahogy régebben nekem is. A film erről a bizonyos álomról, vagyis a kamu idillről, a látszat boldogságról, a nyugati, azon belül leginkább az amerikai társadalom képmutatásáról, és a legnagyobb hazugságai egyikéről rántja le a leplet. Bemutatja, hogy semmi/senki nem az, mint aminek/akinek látszik. Se a családod, se a házasságod, se a szomszédod. Ez az alkotás az ébredésről szól (érdekes, hogy pont 1 évben jött ki a Mátrixal), arról amikor ráeszmélsz arra, hogy mi az ami körül vesz téged. A sztori szerint ezt teszi Lance is, a kapuzárási pánikban szenvedő, családos béta pali, miután a lánya barátnőjével való megismerkedés hatására, kőkemény önfejlesztésbe vág bele. Lance magasról szarni kezd a képmutató környezet elvárásaira, és azt csinálja amihez kedve van.
A téma, a történet, a rendezés kiváló, mint ahogy a zenék is. Spacey dumáit sokadszorra is simán végig lehet röhögni, a film végi váratlan fordulatok pedig minden alkalommal ütnek.
A fontos mondanivaló persze nem lehet mindenkinek egyértelmű, valószínűleg az Akadémiának sem volt az, mivel a mozi elég rendesen meg lett szórva díjakkal.

2016-09-04 13:42:21 Channá (2) #82

Biztos valakinek a lelkét mélyen karcolja, csak nem enyémet. Igaz, nem tartoztam a "szomszéd fűje mindig zöldebb" picsogók közé. Kb. az eleje volt izgalmas, amikor az apa elmondta, hogy mi várható, én meg balga 2 órán keresztül szenvedtem, hogy a vége felé megkapjam a "tanulságot", amit már az első fél órában is kitaláltam, csak a kivitelezést találtam olyan nagyon izzadságszagú művészkedést utánzó semminek. Olyan
Freddie Prinze Jr. A csaj nem jár egyedülben áll a színpadon az egy szem babzsákjával és skandálja, hogy "nem eshet le, nem eshet le. Persze a végén mindig leesik". Vagy ahogy a filmben is, amikor a semmi filmjét kezdi el magyarázni a szomszédsrác a csajnak. Vagy amikor elmondunk egy viccet, és utána elmagyarázzuk a poént, hogy miért (nem) vicces.
Jaj, hát és természetesen a végén kellett volna leesni az államnak, de annyira nem kötött le a főszereplő, hogy nem érdekelt, ki tette.
viszont a srácnak minden elismerésem, szépen rávezette az apját, és hát a csajáért mindent
Annyira egyszerű a képlet, hogy az arcunkba van nyomva, márpedig az apa a példaképed lesz, ha bele is halsz, akkor is.
Nincs előzménye a történetnek, nincs kibontva.
Annyira természetesnek vesszük, hogy szegény apát mindenki csak kihasználja, és hát ne felejtsük el a bizonyos kapuzárás előtti pánik az nem csak humbug...
Adott egy hárpia feleség, de hogyan lett hárpia egy tisztes apa mellett, aki áldozatkészen mindig a családjáért élt. Meg hát a tinédzser, aki persze tinédzser ezért lázad, és így már kész tény, hogy ki is lehet az áldozat ebben a családban.
Nincsen mögöttes tartalom, hogy anyuci miért munkában próbál kompenzálni, nincs kibontva, hogy a tinédzser miért nem nyit az apa. Egyértelmű, hogy ők is hibásak a történésekben.
Csak ha átnézünk a szomszédba, akkor máris sajnáljuk a szomszéd srác anyját, akinél a szemünkbe köpi a rendező a miértet, hogy el sem gondolkodunk vajon szegény áldozati apának miért olyan a felesége, és a lányával a kapcsolata. Sajnáljuk a szomszéd srácot, a szomszéd feleséget, a főszereplőt, tulajdonképpen mindenkit, csak éppen a két fő mellékszereplőt nem, mert ugye ez a film akkor nem lenne hatásos, és kirobbanó -egyesek szerint-, ha egy kerek történetet kapnánk.
Kicsit sem elgondolkodtató, hogy a főszereplő agyi képessége és emocionálisan még gyermek szinten ragadt. Szarj le mindenkit, ne foglalkozz senkivel, és akkor eljutsz a "világ tele van szépséggel, és szétcsordul, és majd megszakadok" szindrómához. szerintem az a legjobb, ha megmaradsz magadnak, és nem nősz fel, mert akkor milyen elégedett leszel.
Nem, olyan alternatíva nincsen, hogy csak szimplán másképpen tekintesz a dolgokra, és ami addig kudarc volt, azt megpróbálod megjavítani, és megleled a szépséget.

2016-08-09 08:44:10 BonnyJohnny (5) #81

Akkor miért csak négyes? :)

előzmény: fklaudiaa (#80)

2016-08-08 22:22:34 fklaudiaa (5) #80

Több helyen is olvastam az Amerikai szépségről és mivel mindenki zseniálisnak tartotta, egyértelművé vált számomra, hogy látnom kell ezt a filmet. Lester film eleji monológja nagyon megfogott, viszont a kezdeti szárnyalás után egy kicsit megijedtem, mert átcsapott egy tipikus amerikai családi drámává és ugyan a hangulata nagyon magával ragadó, mégis attól féltem, hogy nem fog akkorát ütni, mint amit elvárnék tőle (sosem szabad előre ítélkezni!!). A film végére szerencsére megváltozott a véleményem, ugyanis amikor teljes képet kaptam a filmről, akkor rájöttem, hogy minden egyes jelenetnek igenis volt értelme és minden apró rész kellett ahhoz, hogy a vége nagyot üssön. A színészi játék rendben van, a karaktereket szépen kidolgozták, a rendező munkája lenyűgöző. A film nem csak a vakvilágba beszél, hanem komoly mondanivalója van, illetve minden karakternek megvan a maga problémája, aminek köszönhetően szinte bárki azonosulhat valamelyik szereplővel. Mindenképpen kötelező látni!
Annak ellenére, hogy az elején Lester konkrétan kimondja, hogy egy éven belül meg fog halni, engem teljesen váratlanul ért a végkifejlet. Olyan jó érzés volt látni, ahogy végül megvilágosodik és rádöbben arra, milyen fontos is számára a család, hogy én magam is idétlenül mosolyogtam a képernyő előtt.. aztán lassan beúszott a képbe egy pisztoly és arcomra fagyott az a bizonyos mosoly. De ennek így kellett lennie, ettől a mérhetetlen iróniától olyan emlékezetes a film és miközben eltorzul az arcunk a felismeréstől és úgy érezzük, hogy ennél már nincs lejjebb, a rendező még akkor is tud meglepetést okozni a gyilkos kilétének felfedésével. (Valld be, hogy te is a feleségre gondoltál.) Egyszerűen lenyűgöző.

2015-10-16 00:14:50 ChrisAdam (5) #79

Mestermű ez a film, zseniális! Hű, de ütött. Jól tettem, hogy tartogattam. Nagyon mély, drámai téma, szatirikus humorral tálalva, minden egyes jelenet, főleg a végefele olyan precízen van megkomponálva, hogy öröm nézni. Hihetetlen jó tempója van, a színészek brillíroznak... satöbbi és satöbbi.

Mestermű. Csillagos ötperöt.

2014-05-15 10:59:55 schankox (5) #78

Néha kissé lassú folyású cselekmény, de nagyon megéri végignézni. Kevin Spacey zseniális ebben a szerepben!
80%

2013-12-08 11:54:39 zozonagy (5) #77

Nagyon nagy film. Top 10

2013-02-23 23:08:34 caulfield (3) #76

Lynch (Kék bársony), Redford (Átlagemberek) a maguk módján sikeresek voltak - bátorságuknak hála elkerülték a felszínességet. Azonban Mendes bár technikailag végtelenül profi cuccot tesz le az asztalra, többnyire zökkenőmentesen építkezik, elnézhető túlzásokkal operál, de a konklúzió (ami tkp. nincs is) megmérgezi az egészet.
Nehéz eldönteni, mert Ball forgatókönyve még rendben is lenne (a be nem került tárgyalótermi jelenettel különösen), de Mendes rendezése, dacára annak, vagy éppen azért, mert közvetlen, és terhelten precíz - mind színészileg, operatőrileg, vágásilag, zeneileg - végső soron felhigítja, közönségbaráttá igyekszik tenni a filmet. Valódi önreflexió híján belezuhan a szentimentalizmus bugyrába, s bárgyúan semmitmondóvá válik.

2013-02-23 01:38:52 Tibcsaninja (5) #75

Lehet, hogy itt nem illik kritizálni a beküldött elemzéseket, de depositum írására szeretnék röviden reagálni! Ekkora oltári baromságot már régen olvastam. Én nem ezért nézek filmeket. Nagyon erősen belemagyarázott dolgokat - ennyi erővel az Anyám tyúkja náci himnusz... Ja, és a csúcs: "nietzcheiánus superman". wtf???
Már bocsánat!

2013-02-20 22:49:58 critixx (3) #74

Kicsit erőltetettnek éreztem, de lehet ha újranézném, felkúszna négyesre. A "témában" sokkal jobb alkotás Todd Solondztól A boldogságtól ordítani. Mendestől pedig A kárhozat útja.

2013-02-20 22:37:31 csabaimate (?) #73

Egy családos csóka beleszeret a lánya barátnőjébe és állandóan róla fantáziál, még gyúrni is elkezd, hogy tessen neki, illetve rákap a fűre... Ennyit tudtam a filmről és egy vígjátékot vártam. Hát nem... :) De jó volt.

2012-11-03 12:27:20 Ubul (1) #72

én mondjuk felénél kikapcsoltam, de biztos velem van a baj.

előzmény: THE (#71)

2012-11-03 00:10:37 THE (2) #71

Lehet, hogy ehhez még nem vagyok elég fenőtt, majd 10 év múlva, amikor annyi leszek, mint a főhős, újraértékelem.

2012-09-08 13:23:54 Loretta (5) #70

Hát ez bizony még mindig 5-ös, akárhányszor nézem újra.

2012-06-14 18:52:59 noomi (5) #69

Briliáns. Nem tudok róla sokat beszélni, mert egyszerűen nem is lehet. Kevin Spacey pillantásai mindig a sírás állapotáig megérintenek, ha választani kéne, ki az a színész, aki a legnagyobb hatás teszi rám az alakításaival az biztos, hogy ő és Sean Penn.

2012-05-31 06:57:01 Majvaldo (5) #68

OK, vettem. Nincs további kekeckedés :) Megértettem a rendszeredet.

előzmény: depositum (#67)

2012-05-30 23:24:06 depositum (1) #67

Eléggé kekeckedésnek érzem ezt a számonkérést, de számítottam rá, hogy néhány embernek majd szúrja a szemét egy ilyesféle film leértékelése. Ezért is írtam az elemzésemhez azt a néhány sor "előszót". Ebből és az elemzésemből azt hittem, hogy kiderül, hogy ez a film az 5-ös skálán miért 1-es. (Itt a KT-n emellé az van írva, hogy "nézhetetlen", én inkább azt írnám: "borzalmas" vagy "szörnyű"). A Battleship egyrészről egy más kategóriájú film. Nem lehet egymással méregetni a dinnyét és a ribizlit, ahogy egy családi filmet, vagy egy pop-corn sci-fit sem lehet összemérni egy Bergman- vagy egy Dreyer-kategóriával. Több súlycsoportban, pontosabban több sportágban is lehetnek bajnokok és kedvencek.
A tőlem beidézett részlet pedig a másik szemszögből világítja meg, hogy miért lehet 3-as pl. egy Battleship. Elárulom a rendszeremet. Két tényezője van: 1. Minőség vagy nevezzük Anyagnak. Ezt lehet vizsgálgatni, elemezni puszta filmes górcsövek alatt. Én ezt egy 10-es skálán állapítom meg, igyekezve azon, hogy ezt objektíve állapítsam meg, de figyelembe véve a "sportágakat". 2. Moralitás/spiritalitás, "világ-látás" vagy nevezzük Út-nak, amin a film (témája, mondanivalója, üzenete) jár, vagy amire el akar vezetni. Ez egy -4-től +4-ig terjedő skálán mozog nálam. Ez is objektív mérce, ami azonos a katolikus hitemmel. (Ebbe a mondatba kérlek ne köss bele, hidd el, hogy meg tudnám indokolni. :-)) Nos, ha van egy film, aminek az Anyaga egy jó közepes minőségű, mondjuk pl. 6/10-es, viszont az Útja a mélybe vezet, pl. -3-as vagy -4-es, akkor ez lecsúsztatja a film ÉRTÉK-ét a "rossz" vagy "borzalmas" megítélés alá. Ha pedig egy film Anyaga ugyancsak egy közepes minőségű, pl. 4/10-es, viszont az Útja közömbös, lapos vagy enyhén emelkedő, pl. 0-ás, vagy +1-es, akkor a film ÉRTÉK-e marad a közepes megítélés alatt.
Amúgy én mindezt szívesen kiírnám a nevem alá is, de úgy tudom, nincs rá lehetőség.

előzmény: Majvaldo (#60)

2012-05-30 22:22:31 Majvaldo (5) #66

Gyere inkább át az Idétlen Időkig fórumra, és beszéljük meg, hogy az neked miért nem tetszet... :)

előzmény: Xuja (#64)

2012-05-30 22:17:16 Majvaldo (5) #65

Már meg is kérdezted :) de ok - igazatok van; sőt: depositum indokolt is egyfajta szemszögből.
Ennyi Battleship rajongóval még nem találkoztam :)

előzmény: Xuja (#64)

2012-05-30 16:51:49 Xuja (5) #64

Ennyi erővel én is megkérdezhetném, hogy a Meet the Parents hogy lehet 5, ha az Apocalypse Now 2-es, de semmi értelme nem lenne. Szerintem mindenki úgy osztályoz, ahogy akar, persze az nem árt, ha meg tudja indokolni, hogy mi tetszett / nem tetszett neki, különben csak a levegőbe beszél az ember.

előzmény: Majvaldo (#60)

2012-05-30 15:30:52 Majvaldo (5) #63

Tényleg off; értem amit mondasz...
Megjegyzem én láttam mind a két filmet, gondolom depositum is. A Battleship-nél a trailerből indultam ki...lett belőle ami lett, nekem nem adta, sokkal többet vártam és kaptam helyette egy k*kát :)

Viszont én azt találtam "felháborítónak" ugyanakkor számomra viccesnek is, hogy depositum komoly elemzéssel egybekötött kritikát fogalmazott meg szerintem egy kultfilm számára és nézhetetlen kategóriába sorolta, bezzeg a Battleship :)

Nagyon off és természetesen szubjektív a véleményem ("számomra", "szerintem"), remélem nem sértődik meg semelyik BShip rajongó sem, más az emberek ízlése - elfogadtam.

Peace mindenkinek!

előzmény: Simpleton Larry (#62)

2012-05-30 13:06:22 Simpleton Larry (4) #62

( ( ( Hát ez nagyon off meg személyeskedő, de gondolom ott keresendő, hogy ki hogyan használja az oldalt. Ha nem kritikákra meg értékelésre, hanem hogy a pontozó rendszer és az összehasonlítgatósdi segítségével olyan ismeretlen filmeket találj, amiket nem láttál még, de tetszethetne... akkor úgy használod, hogy amik tetszettek, azokat felpontozod (még ha filmként pocsék is), s amik nem, azokat lepontozod (még ha remek is, csak mert nem a te stílusod, etc.). Tehát szubjektíven. ) ) )

előzmény: Majvaldo (#60)

2012-05-30 11:33:24 Majvaldo (5) #61

depositum: -"A magam részéről azokat a filmeket tartom jó filmeknek, amelyek – ha nem is szorosan véve – követik a Canterbury mesék fogadósának kritériumát, vagyis mind tanulságosak (azaz építőek, s nem destruktivak; felemelnek, s nem lealacsonyítanak a jóra vezetnek, s nem a rosszra stb.), mind élvezetesek (azaz művészetileg, technikailag „munka” és érték van bennük szép és/vagy szórakoztató; stb.). Vagyis egy erkölcsi, morális, etikai és egy művészeti, esztétikai, dramaturgiai faktor együttes figyelembevételével értékelek. Mondhatnám úgy is, hogy egy „jó filmben” a „jó” szónak e kettős értelmében egyaránt érvényesülnie kell."
Na most ezek után még mindig nem értem a Battleship hármas osztályzatát :)

2012-05-30 11:31:39 Majvaldo (5) #60

Számomra érthetetlen és engem - mint viszonylag jó ízléssel rendelkező embert . fel is háborít, hogy miként adhatott depositum erre a filmre egyest, a BattleSHIT-re pedig hármast... Valaki világosítson fel? depositum, te is megteheted :)

2012-02-21 20:33:07 Karesz84 (5) #59

Imádom benne, ahogyan végigvezeti a "mutatott kép" szétomlásának folyamatát és annak szerteágazó hatásait. A beteg, hazug és képmutató világban az őszinteség brutális mellékhatásokkal járhat.
Ricky Fitts (Wes Bentley) zacskós-videós jelenete nagyon emlékezetes.

2011-11-09 20:44:20 Csende Kristóf (5) #58

Nem tudom nem szeretni ezt a filmet, Kevin Spacey mégiscsak nagy kedvenc.

2011-08-18 15:13:27 Adam Taylor (5) #57

Már legalább 5-6-szor láttam, de még mindig élmény újranézni. Nem sok filmre aggatnám rá a "tökéletes" vagy legalábbis ahhoz közeli jelzőt, de az Amerikai szépségre igen. Lebilincselő színészi játék, tökéletes karakterek, az egész film egyszerűségében gyönyörködtet. Minden megtekintéskor újabb értelmet, eddig fel nem fedezett apró kis dolgokat találok benne.
A talán legtöbbször hallott értelmezés-szerű összefoglaló a filmmel kapcsolatban a "kívülről pedáns és tökéletes kisvárosi élet és családok, de belül mindez romlott" és társai, de az Amerikai szépség sokkal több ennél. Szinte az összes szereplő külön tanulmányt érdemelne problémáikkal, életükkel, de ahogy a forgatókönyv mozgatja őket, ahogy közeledünk a már előre sejthetően baljós végkifejlethez- majd kiderül, hogy talán nem is olyan sötét a befejezés. Elképesztő, hogy az élet szép (vagy legalábbis az is lehet, ha te ezt választod)- állítással szöges ellentétben álló alaphelyzetből hogy kerekedik mégis ki ez a sokszor és általában giccses-sablonos módon prezentált igazság.

2011-08-14 22:34:34 Rorschach (5) #56

Basszus, mekkora mázli, hogy véletlenül bekapcsoltam a tévét. A TV2 most adja (pont az, vétéef?), még viszonylag az elején járnak, szóval ha valaki kedvet érez hozzá...

2010-12-17 12:04:13 ipartelep (5) #55

Igazi remekmű.

2010-10-29 08:50:23 sleepingdancer (3) #54

Tetszik a filmben az önmagunkkal való szembenézésre sarkalló szándék, a változni és változtatni merésre való biztatás, a szépség befogadására való hajlam fontosságának megmutatása, egyfajta humánus érzékenység kifejlesztésére való sarkallás, egynémely jelenet pedig, mint a szélben táncoló nejlonzacskóé, sokáig nem felejthető. Nem tetszik, hogy túlságosan didaktikus és tanmeseszerű, hogy valójában keveset bíz a nézőre, hogy néha túl egyszerűen pszichologizál, és képileg is sablonos. Valahogy mégis érdekes film, nagyon gyenge négyes.

2010-10-18 11:51:27 aero2zero (5) #53

A hétvégén újranéztem, mert már nem emlékeztem a részletekre. És most világosodtam meg, hogy szenzációs film, alapmű! A zene, a sztori, a színészi játék, a groteszk humor, minden a topon.

2010-08-01 11:31:04 gomez1000 (3) #52

Nagyon sok filmnek lehetne folytatást csinálni. Az más kérdés, hogy ez kinek jut eszébe, és ki tudja megvalósítani.

előzmény: slozi (#51)

2010-07-01 07:53:40 slozi (5) #51

Tegnap, miután újranéztük a filmet, az öcsém viccesen megjegyezte, hogy milyen ügyes kis krimit lehetne rittyenteni ennek a folytatásából, és tényleg. Csak a poén kedvéért érdemes eljátszani az ötlettel, hogy ha továbbgondoljuk a sztorit, tulajdonképpen van vagy fél tucat tökéletes gyanúsított, tökéletes indítékokkal. Annak persze nem feltétlenül örülnék, ha ez az óceán túlsó felén az egyik illetékesnek jutna eszébe, de szerintem érdekes gondolat.

2010-01-24 14:26:18 anyegin (4) #50

Spacey nagyot alakit benne - számomra ő viszi a hátán az egeszet. Nagyszeru a zene. Megláthatjuk, mi folyik az amerikai máz alatt. Nekem Annette Bening alakitasa ripacs, affektálos volt - szerintem tuljátszotta a szerepet: 4-es.

2010-01-07 00:36:57 iker222 (5) #49

még meg kell néznem még egyszer - csak most lett vége - , hogy igazán le tudjam írni, mit is érzek. de zseniális, azt már tudom :P

2009-08-16 13:33:42 largo (5) #48

A finálét illetően számomra több részből tevődött össze a katona döntése - vagyis a gyilkosság. Szvsz a fő indíték az, hogy a katona titka (a rejtett homoszexualitás) az elutasítást követően feltehetően kitudódik/hat. E mellett mérhetetlen irigységet táplál a fia iránt, akit szintén homoszexuálisnak vél, és aki egyszerűen szólva élvezi az életet, drogozik, teszi ami neki tetszik, saját véleményt formál mindenről stb., míg az apa a korábbi társadalmi normák okozta nyomás és gyengesége/gyávasága miatt elfojtani volt kényszerült a vágyait. Valamint az, hogy Lester testesíti meg mindazt a kiegyensúlyozott, boldog embert, aki ő nem tudott lenni. Mindezek együttese és az önmaga iránt érzett szánalom szülte harag, ami szerintem a gyilkosságra kényszeríti. A tette azonban az amerikai álomkép egyik sokadik lerombolása, hisz az ország, ahol mindent lehet és szabad, valójában szűklátókörű és nem fogadja el azt ami kicsit is más, mint a megszokott. Erre alkalmas példa a homoszexualitás, hisz ez nem önálló döntés, vagy időszakos hóbort, hanem születési tulajdonság, amit a világ egy része „defektesnek” tart.

előzmény: R.I.C. (#47)

2009-08-16 11:49:05 R.I.C. (5) #47

Ez a film nem ötperöt, vagy tiizpertiiz, ez ZSE-NI-Á-LIS!

Egyébként a fináléhoz:
Szerintem azért lőtte le, mert azthitte, csak a fiával szereti, és nem vette jó néven az elutasitást.

2009-05-31 11:06:30 -senki- (5) #46

Hihetetlen utazás a lélek mélységeibe, a hangulatért 5.

2009-05-18 15:30:10 B-side (5) #45

Tegnap ismét megnéztem a tv-ben. Nagyon el lett találva. A szomorú az, hogy nem csak amerikaiakra igazak a filmben bemutatottak, hanem nálunk is megvannak egyre inkább, igaz, sok minden kicsit másképpen.

Off: Én is most hagytam egy multit, ahol számomra elfogadhatatlan mentalitást próbáltak rámerőltetni, sajnos nekem nem sikerült ilyen hősiesen távoznom :(

2009-05-18 00:21:24 simijohnny (5) #44

Nem lehet vele betelni ennyi év után sem, minden pillanata tökéletes, gyönyörű film.

2009-05-07 22:57:47 Jereváni Rádió (4) #43

Jó a hasonlatod.

előzmény: terika (#41)

2009-05-07 21:17:52 terika (5) #42

javítás: mintha engem

előzmény: terika (#41)

2009-05-07 21:17:03 terika (5) #41

Az már túl nyers volt oda vagy valami ilyesmi... Olyan felemelkedett volt az egész. Nekem olyan volt, mint engem (a nézőt)lőne le.

előzmény: Jereváni Rádió (#40)

2009-05-07 21:12:26 Jereváni Rádió (4) #40

A befejezés nem tetszett, bár a forgatókönyv szempontjából ez teljesen logikus volt. Tudom, hogy ezzel ellentmondok magamnak, de a kiloccsanó agyvelő az addigi emelkedett/katartikus közeli érzésemet lerontotta. Újra meg kell, hogy nézzem a filmet.

2009-02-10 13:12:57 Toldi Kristóf (5) #39

Ez a film a megvilágosodásról szól

2008-10-20 12:59:38 sebibaba (5) #38

már évek óta a kedvenc filmem...

2008-09-13 21:56:06 Dió (5) #37

Ezt a kérdést én is feltettem elsőre magamnak, akkor még talán kicsit zavart is. Második nézésre már leesett, h ez így van jól. Nem mondom, h forgatókönyvíróként mindenképp ezt a fonalat választottam volna a finálé konfliktusának eléréséhez, de nekem így is tetszik.

2008-09-13 21:50:52 krihu (5) #36

Szerintem azért, mert tévedésből felfedte Lester előtt a titkát, hogy a saját neméhez vonzódik, s így Lester látta őt elesettnek, szeretetre éhesnek. Ez nagyon elüt attól a képtől, amit ez az ember magáról közvetíteni akar, s nem tudott volna nap mint nap ezzel azembesülni.

előzmény: bruce (#35)

2008-09-13 20:54:47 bruce (5) #35

Ez a film az egyik legjobb amit valaha is láttam a zene a színészek a képi világa a rendezés mind mind mestermű.De egyvalamit nem értek.Miért öli meg Lester a szomszédja?azért mert nem akart vele összejönni vagy azért mert azt hiszi hogy kikezdett a fiával?

2008-08-03 19:55:54 budaik (5) #34

Te is :D

előzmény: Ivan/ (#16)

2008-07-09 08:57:25 firtos (?) #33

Az American Beauty az egyik legjobban megkomponált film, amit valaha láttam. Sam Mendes-nek sikerült a „nagy” amerikai álmot és a mögötte húzódó szakadékot úgy bemutatnia, hogy mindenki számára világossá váljon: nem az anyagi jólét (vagy nemcsak) a legfontosabb az életben. Lester Burnham lázad a sekélyesség ellen, és jól érzi magát. Életének derekán veszi a bátorságot, hogy önmaga legyen. A film vége azonban mintha azt szuggerálná - mintegy sorsszerűen - hogy az amerikai társadalom valójában nem képes erre az ugrásra, ezért Lesternek tragikusan végződiksorsa. Az, hogy egy félreértés áldozata lesz, nemcsak a történet „technikai” megoldása, hanem allegória. Ebben a társadalomban már régesrég alszanak, s talán csak a fiatalok egy részében ötlik fel az igazi szépség gondolata. Feltéve, ha még nem tették teljesen tönkre őket is. Szerintem a film egy zseniális alkotás.

2008-06-05 18:09:15 Scarface (5) #32

Valóban, Mena Suvari eszméletlen jól néz ki a filmben.Messze ez a legjobb filmje egyébként.:)

előzmény: Denice (#20)

2008-06-05 18:06:23 Scarface (5) #31

Na az ilyen filmekért a kedvencem Kevin Spacey.Alakítása minden idők egyik legkiemelkedőbbike Lester szerepében.Maga a film megúnhatatlan tökéletes.Kiváló képet ad arról hogy egyes emberek a látszat ellenére nem is olyan boldogok.A rendezés tökéletes,a zenék úgyszint az operatőri munka pedig midnen idők egyik legjobbika.Meg az a szöveg amit Lester levág a film elején és végén...Ide nem írok többet mert az Amerikai szépség a Sebhelyesarcúval és a David Gale életével együtt nem fér be a skálázási rendszerbe.Legszívesebben 10et adnék mindegyiknek mert minden idők legahtásosabb filmjei.

2008-04-03 17:11:50 mrfaktor (5) #30

Ez a nagybetűs FILM.

2008-03-29 00:51:01 Kérdés (5) #29

Megvan! Ha valakit még essetleg érdekelne: Annie Lennox-dont let it bring you

2008-03-26 19:20:02 Kérdés (5) #28

Sziasztok! Nincs ötlete véletlenül valakinek hogy mi lyen zene ment a filmben amikor Angel és Lester összejöttek? Nem az "angela undress"-re gondolok hanem még az előtte lévő jelenetre amikor amikor megközelítik egymást az ablakban.Angela kapcsolta be a zenét. Tudna valaki segíteni ebben?

2008-02-26 19:36:47 Balint (5) #27

Egy filmnél sem sajnáltam ennyire, hogy vége lett. Sajnáltam, hogy nem mutatja részletesebben a szereplők hétköznapjait, életét. Ez nem negatívum, így is hibátlan film szerintem, de szívesen megnéznék egy 10-15 részes kissorozatot erről a filmről.

2008-02-12 10:18:10 Dió (5) #26

A minap eldöntöttem, h újranézem, és elkövettem egy hibát, miszerint elolvastam előtte az eredeti forgatókönyvet, tehát gyakorlatilag kívülről tudtam a filmet, mire leültem, és valszeg ez az egyetlen dolog jelenleg, ami visszatart tőle, h a 100%-ot rávágjam...
Az utóbbi 10 év egyik legtökéletesebb alkotása: a sztori a leghétköznapibb igazságokon keresztül is képes felnyitni az ember szemét, emellé talált magának két elképesztő színészt, egy tehetséges rendezőt, egy átlagon felüli operatőrt, és egy zeneszerzőt, aki megalkotta a filmtörténelem egyik talán legemlékezetesebb (és legérzékenyebb) főtémáját (lehet röhögni, de erre a főtémára ugyanúgy emlékezni fognak 20 év múlva is). Ezek után átalakult nálam a Mendes-toplista, az amerikai szépség váltotta ugyanis az (amúgy szintén zseniális) Road to perditiont. A finálé meg... ehh, nehéz lenne szavakba foglalni.

2008-01-28 00:50:02 imhouse (5) #25

Najo, akkor segítek: a látszat, az szép. Ami alatta van, nos, az van a filmben.

2008-01-27 15:06:29 imhouse (5) #24

Akinek nem tetszett, annak adok egy kulcsot a kezébe: a film címe. Vajon mi az amerikai szépség?

2008-01-27 13:06:55 Kremy (2) #23

Magamba néztem.
Nem történt semmi.
Még mindig 2-es.

2007-09-22 19:06:29 na (4) #22

Ez egy nagyon különösen jó film, Kevin Spacey pedig egy nagy különösen jó színész...:)

2007-08-09 09:32:54 Mr. Bandi (2) #21

Nekem nem tetszett. Ez a "mindenki boldogtalan"-stílus sose jött be.

2007-07-22 18:42:23 Denice (5) #20

Mena Suvari annyira szép :)
Ezt a filmet konkrétan még kisebb koromban láttam először, de ennek ellenére tetszett már akkoris.

2006-11-08 19:09:20 deviant (2) #19

magamba néztem, de nem láttam meg a fényt.

előzmény: zephon (#18)

2006-11-08 17:39:37 zephon (5) #18

milyen ember lehet az, aki erre a filmre 1-t vagy 2-t ad??? simán 5-ös!

2006-09-16 14:42:43 deviant (2) #17

magamba néztem, de nem láttam meg a fényt.

előzmény: lely (#15)

2006-09-16 14:32:20 Ivan/ (?) #16

Elfelejtettél osztályozni:)

előzmény: lely (#15)

2006-09-16 14:30:56 lely (?) #15

Tökéletes film.Aki mást mond nézzen egy kicsit magába és rá fog jönni.

2006-07-06 01:54:50 operett (2) #14

Egyáltalán nem találom undorítónak a film egyetlen jelenetét sem. Döbbenetesnek sem. Sajnos azzal egyetértek, hogy a sikereiben szerepet játszik az amerikaiak prüdériája, ez náluk már tabudöntögetés. Ettől még a film nem lesz jó. Nem is az. Álságos történetvezetés, pszichológiailag meg nem támogatott karakterek, hollywoodi gagyi művészfilm-álcába csomagolva.

2006-06-22 14:07:20 rewin (5) #13

Legjobb!! Fejből tudom az összes szöveget:))

2005-12-31 00:00:02 magor (4) #12

Jó film, példa a jellemek változására. Szegény feleség nem tud önmaga lenni, míg a többieknek (ugye a fiatal szőkén kívül) ez kvázi sikerül.

A befejezés (értem ezalatt az utolsó 1/4-1/3ad részt) viszont kiszámítható, 'amerikás' lett, sajnálom.

egy laikus

2005-10-24 22:29:29 Dió (5) #11

Mert ez volt az első film, amiben egy Spacey hírnevű fazon hosszú percekig rejszol a zuhany alatt. Messzebre ment, mint a többi film. Szexjelenetet láthatsz minden harmadik drámában, de ilyet nem. Ezért döbbent le angel, én meg ezért lepődtem meg.
Nem értem a kijelentésed miszerint nincsenek tabuk. Ha így lenne, ennél százszorta durvábbakat is mutathattak volna (ezt remélem a fantáziádra bízhatom), olyanokat, hogy már te IS ledöbbentél volna. Így csak a nézők egy része döbbent le. Lehet vitatkozni azon, hogy kinek mi a tabu, nálam ez a rejszolás-dolog határeset, ezért lavíroztam a "kell bele" és az "elfér a filmben" határán. (Persze te csak az utóbbit írtad be példának:D)

2005-10-24 19:51:41 Olórin (4) #10

Én viszont nem értem meg, miért mondja rá. Igazából azt sem értem, hogy Te miért döbbentél le ezen. Ez nem "elfér" a filmben, hanem szerves része annak ,szükség van rá. Nincs miért csodálozni azon, hogy ilyen dolgokat is megmutatnak. Ma már nem léteznek tabuk. LEgalábbis nem kellene, hogy létezzenek.

2005-10-24 16:02:18 Dió (5) #9

Khm. Nem arról van szó, hogy nem tudok végignézni egy ilyet mert prűd vagyok mint az amerikaiak (amivel egyébként nem értek egyet), hanem arról, hogy nem a 40 éves szűzről, se nem az amerikai pitéről van szó (ahol 10szer ilyen durva szexcentrikus baromságokon is tud mosolyogni az ember ha elég "tahó" hozzá - nem rossz értelemben), hanem egy kőkemény, megrázó, felkavaró, elgondolkodtató Sam Mendes drámáról.
Ha eddig zsebhokizást láttam filmen, azon röhögni kellett, nem pedig elámulni és ledöbbenni. (Azt, hogy Beninget kufircolja valamelyik pacák, szigorúan nem értendő ide, csak Spacey örömszerzési jelenetei). Ezen újít be az amerikai szépség, és ezen hökkentem meg picit elsőre. De - mint lejjebb is írtam - a végére rájöttem, hogy ezek is kellettek bele, szóval végső soron elfértek a filmben. De amellett, hogy ez a véleményem, megértem, mire mondja angel hogy "undorító". So that's it.

2005-10-24 15:01:19 Olórin (4) #8

Undormány?
Már bocsánat, de szerintem megelehetősen maradi és bigott gondolkodásúnak kell lenni ahhoz, hogy valaki undorítónak nevezzen egy jelenetet, csak mert pl. zsebhokizik benne. Ennyire talán még az amerikaiak sem prűdek...

2005-10-23 22:39:13 Dió (5) #7

"Undormány? Hol volt benne undorító jelenet?"
Hát, angel mellé állva, azért nem minden filmben rejszol Spacey hosszú pillanatokig a zuhany alatt, a takaró alatt, stb. Az, hogy a szomszédja meleg és bepróbálkozik nála nem zavar, de az előbbire találóak voltak angel szavai. Ez persze mind mellékes, mert ez is kell ahhoz, hogy 100% megértsük a filmet. Nálam 85%

2005-08-14 16:46:59 Trib (5) #6

Szeintem is inkább szép! Pl én nagyon meghatódtam annál a jelenetnél mikor a legvégén megnézte a képet a családjáról és visszaemlékezett arra, hogy az élete mégiscsak csodálatos volt!

2005-08-14 15:46:39 Leslie (5) #5

Nekem nem ugrik be egy undormány rész sem.
Szerintem zseniális és inkább szép film.

2005-08-14 15:36:20 Trib (5) #4

Undormány? Hol volt benne undorító jelenet? (max 1-2 meleg, gyilkolós jelenetet leszámítva).
Nekem akkor is egyik kedvenc filmem. Emlékszem mikor elsőnek láttam éppenhogy csak belenéztem, hogy milyen film és már csak arra lettem figyelmes, hogy egy órája nézem tátott szájjal. Nagyon jó film szerintem!

2005-08-13 18:37:17 angel (4) #3

Jó,de kicsit undormány néhol...

2005-03-04 22:24:26 feri (5) #2

Már legalább 10 szer láttam, nagyon jó film!
Nagyon jó karakterek, nagyo jó színészek!

2004-08-06 03:19:57 Sellei Zoltán (5) #1

Elgondolkodtató és ilyesztő. Kedvenc!