American History X (1998) ☆ 👁

Amerikai história X

(Tony Kaye (I))

amerikai dráma

4,5
★★★★☆
1691 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
2020-09-12 02:14:12 Doc (5) #127

Újranéztem. Még mindig ötös...

2020-05-30 21:53:26 Corso666 (5) #126

Vagy kamu, vagy Mandela effect. :)
Ez a verzió nekem is kimaradt, pedig számtalanszor láttam számtalan forrásból...

előzmény: Mario Brothers (#125)

2020-05-30 21:04:55 Mario Brothers (5) #125

Látta amúgy már valaki egyáltalán a hajlenyírós befejezést? Mert én elég régóta keresem és sehol nem találom. Kezdem azt hinni, hogy ez a befejezés csak egy mendemonda...

2018-08-06 15:32:19 XERADERIN3 (3) #124

Köszi.Az igaz,hogy embernek ábrázolja őket.

előzmény: kaamir (#123)

2018-08-06 13:06:10 kaamir (5) #123

Sztem nem akar ez a film lejáratni semmit, inkább csak kendőzetlenül bemutat egy szubkultúrát. Én pont azt szeretem benne, hogy embernek ábrázolja az - általam amúgy igencsak megvetett - szkinhedeket. Humánummal, megértéssel fordul feléjük, így megérthetjük őket, de azért azt nem hallgathatja el a film, hogy ezek őrültségekben hisznek, és egy primitív erőszakkultusz rabjai.

előzmény: XERADERIN3 (#122)

2018-08-06 12:50:16 XERADERIN3 (3) #122

Ez a film ritka és sajnos mostanában kezdi megkapni az igazi aktualitását.A látszattal ellentétben a fajgyűlölet lejáratását szolgálja,bármilyen tálalásban is teszi.Aki picit is ért hozzá,az észreveszi,aki pedig nem,annak amúgy sem fontos.Ez a legtöbb rész kidolgozásán tetten érhető,rengeteg példát lehetne sorolni,ha majd akad vitaképes partner,talán érdemes lesz beszélni róla.

2018-01-02 23:39:07 dorothygale (4) #121

Újra megnéztem...SPOILER.
miert vártak volna a feketek 3 évet az öccs kivégzésével? Hogy jobban fájjon...? Ennek a filmnek valaha lesz e folytatasa? lehet e ezt folytatni egyatalan. Kíváncsi lennék a rendező v forgatókönyv gondolatara a hogyan tovabbról....

2017-07-05 12:03:50 Alex2000 (?) #120

Igen igazad van critixx pedig 1999-ben nem volt olyan erös a mezöny simán beférhetett volna a jelöltek köze!!

2017-07-04 22:01:24 critixx (4) #119

Szerintem is sokkal jobban megérdemelte volna mint Benigni a bohóckodásával. Önmagában azt sem értem, miért csak erre az egy Oscarra jelölték a filmet. Pedig egyébként egy teljesen klasszikus hollywoodi stílusú dráma. (Persze a jelölések elmaradásába belejátszhatott a stúdió és a rendező konfliktusa. Mindannyian tudjuk, hogyan lehet tönkretenni egyes filmek fogadtatását - lásd: Aranypolgár.)

előzmény: Alex2000 (#118)

2017-07-04 15:11:29 Alex2000 (?) #118

Elképesztően jó film szerény véleményen szerint!Az egyik legjobb ha nem a legjobb film a témaba és Edward norton alakitása elképesztő szerintem ö érdemelte volna meg az Oscart Roberto Benigni helyett!

2016-09-25 22:59:24 Channá (3) #117

Próbáltam ezt a filmet a mondandója miatt felcsillagozni, de egyszerűen nem vesz rá a lélek, hogy csak azért adjak rá hármast, hogy elkerüljem a kritikákat amiket ez után fogok kapni.
Nagyon jónak találtam a színészeket, vagyis inkább Edward Nortont, tetszett a mondandója -átfogalmazom, amire ki akart lyukadni-, tetszett a történet vezetése, a képek, a szereplők benne, de ennyi. Egyszerűen nem tudom, engem nem ütött mellbe még az idézettel a végén sem. Lehet túl sokat vártam a filmtől, vagy egyszerűen ostoba embereket láttam csak, akikkel sosem tudtam azonosulni, és mindig is szánni valónak és nevetségeseknek találtam. (olyan klisékre gondolok, hogy nem iskolázottak -És tekintsünk el attól, hogy Derek nem volt ostoba, de láthattuk eredményét meddig tartott ki, sőt valahogy mindegyik kivetett egyének, akik azért csatlakoznak egy segg után, hogy ne érezzék magukat olyan szánalmasnak, hiszen csürhébe tartozni még mindig jobb, mint beismerni, hogy pl. egy túlsúlyos, undormány etc.)
ha az alternatív befejezés lett volna, számomra az is csak annyit jelentett volna, hogy azért áll vissza a bandába, hogy befejezze, vagyis lezárja. Ahogy kérték tőle. És nem azért, hogy bosszút álljon az öcsén.
Számomra a legjobb élmény a faji megkülönböztetés, és úgy zusammen a gyűlölködés ostobaságáról, még mindig a Ne bántsátok a feketerigó c. könyv volt. Filmen még nem láttam, de könyvként a világ egyik legjobb könyve. Ezért sem tudom ezt a filmet 3-nál többre értékelni. Sajnálom!

2015-12-11 23:26:18 Ugor (4) #116

Elképesztően erős és aktuális. Két helyen recseg-ropog nálam, és az egyik a legvége. Sajnos azok a szavak nem születnek meg egy ilyen történetben.

2015-11-04 12:31:50 zéel (4) #115

Kösz! Nekem abszolút hihető ez a történet.

előzmény: St4nt0N (#114)

2015-11-03 20:16:37 St4nt0N (?) #114

Kaye valóban így akarta volna befejezni a filmet, de nem az övé volt a végső vágás joga. A New Line és Norton keresztbe tett neki, amin annyira felháborodott, hogy megpróbálta levetetni a nevét a stáblistáról.

előzmény: Mizi (#110)

2015-11-03 19:57:16 ChrisAdam (5) #113

Nem hinném, akkor az egész film tök felesleges lenne... :)

előzmény: Mizi (#110)

2015-11-03 19:40:03 Killjoy (5) #112

Én azt a befejezést még sosem láttam. Nem csak egy városi legenda? Mintha valahol azt olvastam volna.

előzmény: Mizi (#110)

2015-11-03 19:22:49 BonnyJohnny (5) #111

Az pont a film lényegét venné el. :)

előzmény: Mizi (#110)

2015-11-03 18:41:32 Mizi (5) #110

A Veszettek-et nem láttam még, de az Amerikai Históriának van egy alternatív befejezése, amelyben Derek az öccse halála után újra leborotválja a fejét.

előzmény: zéel (#109)

2015-11-03 18:29:35 zéel (4) #109

Ja, meg az egész film!
De fenntartom, a Veszettek befejezése szerintem életszerűbb. (Meg, ugye, az ÉLETben is megy tovább a gyűlölködés. Sőt, egyre jobban.)

előzmény: Leo_Stotch (#108)

2015-11-03 17:50:43 Leo_Stotch (5) #108

Az utolsó 20 perc kell ahoz, hogy az a 2 perc üssön a végén.

előzmény: zéel (#107)

2015-11-03 17:14:44 zéel (4) #107

Nem az utolsó 2-3 percre gondoltam.

előzmény: Mizi (#106)

2015-11-03 17:02:08 Mizi (5) #106

Szerintem meg a vége nélkül csak egy jó kis tanmese lenne, nem pedig egy zseniális film. Kellett az oda.

előzmény: zéel (#105)

2015-11-03 16:57:11 zéel (4) #105

Nálam ez a film abszolút ötösre állt, majdnem végig. De az utolsó 10-20 perc miatt végülis csak négyes.
Megjegyzem, hogy a hasonló témájú Veszettek befejezését sokkal életszerűbbnek, sokkal hitelesebbnek tartom.

2015-03-08 16:22:42 TheDriver (5) #104

Tegnap este néztem meg, már franc se tudja hanyadszorra, de még mindig zseniálisnak tartom! A legjobb film nem csak a témájában, hanem úgy kompletten is all time top 20. Legalábbis nekem.

2014-11-05 11:33:43 Bong (?) #103

Így van. Reggelinél mesél az apjának egy új tanárról az iskolában aki nagy hatással van rá, és mellékesen fekete. Fekete irodalmat is tanít nekik. Az apa pedig elmondja, hogy nemrég a munkahelyére két feketét vettek fel a bőrszínük miatt. A film azért megmutatja azt is, hogy a megkülönböztetés is kétoldalú. A mondókája végét azzal is zárja, hogy: "niggerbaromság". Talán itt gyulladt Derekben egy parányi szikra, és ahhoz, hogy lángra lobbanjon az apja halálára volt szükség.

előzmény: budaik (#102)

2014-11-05 10:49:44 budaik (5) #102

Szerintem az első rasszista hatások az élő apjától érik, ha jól emlékszem valami kötelező olvasmánnyal kapcsolatban....

És igen. Ez a legjobb film, ami ebben a témában született. Meg amúgy is a legjobbak között van. Önállóan. Tematikai besorolás nélkül.

előzmény: Bong (#97)

2014-08-14 00:51:49 Bong (?) #101

Félig-meddig :)
A fekete iskola igazgatót is csak az apja haláláig tiszteli.

előzmény: betti (#99)

2014-08-13 23:17:25 GeryFlash (5) #100

Hát az ismerőseid nem tévedtek sokat :)

előzmény: betti (#99)

2014-08-12 10:08:46 betti (3) #99

Háát, ezért kéne újra megnéznem. Pl amiket az első mondataidban írsz, arra nem is emlékeztem. De egy fekete tanár vagy legalábbis felnőtt pasi, akivel jó volt a kapcsolata, arra jól emlékeztem, nem?

Egyébként emlékeim szerint eleve úgy ültem le, hogy mindenki azt mondta, "ez egy fantasztikus film, a legjobb, ami ebben a témában születhetett" stb, valszeg ez sem tett nagyon jót, csodát vártam, de az elmaradt. Mindegy, ha sikerül újra megnéznem, és máshogy gondolom, úgyis visszajövök :)

előzmény: Bong (#97)

2014-08-12 10:04:01 betti (3) #98

Köszi!

előzmény: csabaga (#96)

2014-08-08 23:05:44 Bong (?) #97

Derek első rasszista megnyilvánulásai rögtön az apja halálát követően jelennek meg. Az apját munka közben feketék lőtték agyon. Ilyenkor azt kezdi el mondani ,hogy amikor fehérek jöttek ebbe az országba virágzásnak indult. A feketék körében a legnagyobb a bűnözés ,tehát próbálja ész érvekkel alátámasztani gondolatait. Ennek ellenére egyértelmű ,hogy ez csak a harag és düh ami tombol benne mert elvesztette apját. Ezt elég jól alátámasztja ,hogy sírva teszi ezeket a kijelentéseket. Cameron ekkortájt környékezi meg a fiatal nagyon értelmes viszont manipulálható gyereket. Meglátja benne a tökéletes vezetőt és kihasználja a gyerek dühét. Ergo érzelmi alapon lesz rasszista.
Mikor a börtönben rájön ,hogy azok a rasszisták akikkel egy csapatba keveredik dél amerikaiakkal üzletelnek rögtön kifejezi nem tetszését. Intelligens és tudja azt ,hogy a börtönben kell ilyen áldozatokat hozni de nem bírja ezt elnézni mert nem tud emberszámba venni egy kisebbséget sem. Kiszáll a csapatból és maga ellen fordít mindenkit a börtönben. Pedig tudja ,hogy ez az életébe kerülhet. Hát mi ez ha nem elvakult mélyről jövő gyűlölet ? Szó sincs arról , hogy ő tudja azt h vannak jó négerek is. Arra akkor fog rájönni mikor attól akitől a halált várja megmenti őt. Nemhogy megmenti ,megváltja. Ha a náci barátai védték volna meg a kóterben élve kikerült volna az igaz de a gyűlöletét nem hagyta volna bent. Mivel egy néger mentette meg megváltást kapott Derek.
Az öccsére már igaz amit mondtál ő pontosan tudja h vannak "jófejnégerekis" ezt meg is említi.
Ő azért lett Bonhead mert a bátyjának akart imponálni.

előzmény: betti (#95)

2014-08-08 16:30:09 csabaga (3) #96

Persze,ez egy nevelő-oktató alkotás,de nem mindenben sikerült.Mindenben egyetértek veled.
Engem másodszorra,már kevésbé fogott meg.

előzmény: betti (#95)

2014-08-08 14:30:02 betti (3) #95

Előrebocsátom, nagyon régen láttam, most már alig emlékszem (ideje lenne újra megnézni, vajon most mi lenne róla a véleményem). Akkor, amikor láttam, úgy éreztem, hogy bár nagyon jó film, mégis, van vele egy nagyon komoly gond:
A srác nem érzelmi alapon rasszista, nagyon komoly elmélet van mögötte (gazdasági, társadalmi problémák, stb). Még mielőtt börtönbe kerülne, akkor is pontosan tudja, hogy vannak "jó" négerek, pl a tanára stb. Ő soha nem is volt olyan, aki úgy közelíti meg, hogy "a zösszes nigger egy rohadék", hanem inkább mint egy roppant tárgyilagos náci vezető, "ez így nem hatékony, nem jó nekünk, meg kéne oldani". Intelligensebb annál is, hogy ne tudná, a rassziszták (fehérek) között jé, vannak extra rohadékok. Persze, más mindezt (a fehérek szemétkednek, a fekete srác rendes vele) a börtönben megélni, de NEKI EZ NEM ÚJDONSÁG, okosabb annál, hogy ez őt meglephetné.
De jó, mindegy, annyira erős a börtön hatása, az érzelmi zűrzavar, hogy egy (ha jól emlékszem, EGYETLENEGY) fekete srác hatására ez felülír benne mindent. Okés. Kijön, és ezt elmeséli a tesójának, ugye? És őt, akit ugyanúgy észérvekkel győzött meg korábban, mivel győz meg? Jaj te, volt egy rendes fekete srác, a fehérek meg rohadékok voltak, visszaszívok mindent, amit régen mondtam. A tesó meg első szóra rögtön, problémamentesen fordul 180 fokot, elfogad mindent...

Nekem ez az egész lógott a levegőben. Még ha el is tudok képzelni (a való életben) egy ilyen szitut (a börtönben) és egy ilyen testvéri kapcsolatot (miért is ne) mint film, főleg: mint rasszizmus-ellenes film, ami az elején abszolut gazdasági stb érvekkel operál, nekem iszonyat kevés.
És emiatt anno én is úgy éreztem, hogy nagyon didaktikus. Azt éreztem a végén, hogy ha eredendően nem lennék rasszizmus ellenes, akkor ez a film lenne az utolsó, ami meggyőzne, hogy a rasszizmus rossz + nem áll meg a lábán :(

2014-03-13 16:33:07 hektorr (4) #94

Iskolával néztük meg múlt héten, és nagyon örültem neki hogy színvonalas alkotásokat is megtekinthetünk filmművészet óra keretei között!

2014-03-13 15:16:24 Szökkencs (4) #93

Ha kevesebb a belassítás, ha kevésbé pátoszos, ha nem ennyire hollywoodi, ha az öcsit nehézkesebben, lassabban lehet visszatéríteni a jó útra, vagy ha 15 évvel fiatalabb koromban látom, akkor zseniális.

2013-04-16 17:13:33 Tenebra (4) #92

Az a jó, ha valaki tizenévsen még nem érti, miről szól e film. Sajnos ma már ez igen ritka.

2013-04-16 16:43:46 Xuja (4) #91

Én meg örülök, hogy nem vártam. :P

előzmény: Bordás Máté (#90)

2013-04-16 16:33:03 Bordás Máté (5) #90

Örülök hogy vártam 23 éves koromig ezzel a filmmel!

2013-02-14 17:58:48 Ryennin (5) #89

Tudom, hogy már mindent elmondtak róla előttem, de ez a film...szóval emellett senki nem tud szó nélkül elmenni. Brutális és kendőzetlen, és olyan témát feszeget, ami igencsak tabu, ezáltal provokatív. Edward Norton meg eszméletlenól zseniális....fantasztikus, ahogy 3 különbözően gondolkodó, és más élettapasztalatokkal bíró embert képes egy filmen belül megjeleníteni.

2013-01-13 17:06:02 Horváth Szabolcs (5) #88

Megint ment a filmánián most megnéztem én is. A padkás rész kivágva, a zuhanyzós megtartva. Na ezt magyarázza meg valaki!

2012-11-17 09:53:21 ChrisAdam (5) #87

Film Mánia, este 11-kor, 18-as karikával. Nem is értem, miért vágták ki.

előzmény: Tenebra (#86)

2012-11-17 09:49:00 Tenebra (4) #86

LOL? Akkor viszont a film nagy részét is megvágták gondolom, mert az a rész még lightos, de vannak benne kifejezetten vérfröcsögős jelenetek. Nem tudom hol ment, de csak tippelni tudok, hogy a Film+-on, az csinál ilyen ocsmányságokat.

előzmény: Jereváni Rádió (#84)

2012-11-17 09:46:43 ChrisAdam (5) #85

Bameg, szentségtörés... :@

előzmény: Jereváni Rádió (#84)

2012-11-17 00:03:19 Jereváni Rádió (5) #84

Újranézve még mindig zseniális, de csesszék meg, nézem a tévét, és a padkás jelenetből a reccset kivágták!

2012-10-21 21:21:13 manuva (4) #83

Basszus, a kosaras jelenet annyira gusztustalanul hatásvadász a túl szép, lassított képeivel meg az arcátlanul tolakodó zenéjével, borzalmas. Nem is emlékeztem rá.

2012-08-21 15:16:38 Corso666 (5) #82

És ez a sokszínű kavargástól olyan ütős igazán. :)

előzmény: ChrisAdam (#81)

2012-08-20 17:07:09 ChrisAdam (5) #81

Engem akkor ez a mondanivaló fogott meg igazán, akkor, szinte friss élményként annyi minden kavargott az agyamban, amit képtelen voltam szavakba önteni.
Amit te írtál, tökéletesen igaz.

előzmény: Corso666 (#80)

2012-08-20 16:17:15 Corso666 (5) #80

Eléggé leegyszerűsíted a mondanivalót szerintem, sőt, inkább csak 1 apró momentumot ragadsz ki ("A film központi témája az, hogy nem vagyunk egyformák.... "), de ez csak a véleményem. :)
Számomra fontosabb mondanivaló, h ne állj be semmi eszme mögé, legyen az a horogkereszt vagy épp dávid csillag.
Valamint a gyűlölet, gyűlöletet szül tartalom.

előzmény: ChrisAdam (#77)

2012-05-13 16:22:45 ChrisAdam (5) #79

Kösz! :) Hát nem tudom, nem írok. Talán majd második megtekintésre egy kicsit később.

előzmény: BonnyJohnny (#78)

2012-05-13 16:20:51 BonnyJohnny (5) #78

Ha elemzést írsz, a végét idézettel zárd! :)

előzmény: ChrisAdam (#77)

2012-05-13 15:44:11 ChrisAdam (5) #77

Nem szokásom végigolvasni a hozzászólásokat, ha ilyen sok van belőle, de most megtettem. A film elején máris arra gondoltam, hogy ez egy nácik által megrendelt film lehet és már ott gondolkodtam azon, hogy mi lenne ha most itt abbahgynám a filmet, mert erre nem vagyok kíváncsi. Csak ez a 4,45 és a 8,6 vitte tovább. Aztán amikor Derek visszatér a börtönből hajjal, akkor már sejtettem, hogy itt más lesz a sztori. Amikor a börtönbe került, ott kezdtett a film felemelkedni és amikor a jó öreg Sweeney bemegy hozzá és megkérdezi tőle: Jobb lett-e az életed attól, amit tettél?. Eszméletlen mondat. Törli a rasszista kijelentéseket, az egészet teljesen a visszájára forgatja. A mondanivaló leesik és nagyot toccsan a földön. A vége gyönyörűen zseniális. Amikor elmeséli ezt Dannynek és mennek haza leveszik a horogkeresztet meg a Hitler-posztereket. Gyönyörű, aztán a kisgyerekkori szemcsés videók, a zene. Visszaemlékezések, az elválás. Otthon találkozunk. Aztán megfordulás lassítással. Baljós érzések. És egy kitörés a végén. Az ember fél attól, hogy Derek újra skinhead lesz. Furlong pedig csak vértócsában fekszik és mondja a sötét, ám reménykeltő monológját, mely mintha azt sugallaná, hogy ezt Dereknek mondja, aki nem fogja leborotválni a haját. Hű, zseniális alkotás két kimagasló színészalakítással. Norton nagyszerű színész, mostmár bebizonyosodott előttem. Furlong pedig jó színész lehetett volna. A végét én úgy értelmezem, hogy Derek nem tért vissza a bőrfejű életmódhoz, hanem továbbra is az új életét vívta. A film központi témája az, hogy nem vagyunk egyformák - pont ez az, hogy lehet, hogy az egyik néger lelőtte Dannyt, attól még a másik lehet jófej. És ezt Derek megértette. Ezért nem tér vissza a skinheadséghez. Az emlegetett törölt jelenet pedig csak megkavarás, olyan számomra nem létezik...!
Csodálkozva láttam, hogy elemzés még nem született. Gondolkodtam rajta, hogy írni kéne egy komolyabbat, hosszabbat, de mivel egyáltalán nem vagyok szakértő a témábn, kihagyom, talán majd pár év múlva. Egyébként majdnem biztos voltam, hogy Hannibal már írt hozzá egy szép hosszú költeményt az elemzések fülbe. Ezért csodálkoztam. :)
Nagyon ajánlom, aki még nem látta, mert filmélmény³!
110! Top 10-es lett!

2012-04-21 20:42:29 BonnyJohnny (5) #76

Én is csak az eredeti befejezést láttam. A másik nem fellelhető. Állítólag az eredeti moziszalagon a végefőcím után volt. De későbbi kiadásokról már lemaradt.
Ahogy lentebb megtárgyaltuk, valószínűleg jobb is így. A film mondanivalójával ellentétes lenne. De a kétség szerintem nyilvánvaló. Én már mikor először láttam (még gimnazistaként), akkor is megfordult a fejemben, hogy Derek visszaeshet. Egyrészt bánatból, másrészt bosszúból, vagy mert rájön arra, amit Umberto is írt, hogy az nem elég ha ő változik, ha a világ olyan marad.

előzmény: Horváth Szabolcs (#75)

2012-04-21 20:15:22 Horváth Szabolcs (5) #75

Én csak az eredeti befejezést láttam, ezt ahhoz a verzióhoz értettem. A másikat hol lehet elérni?

előzmény: BonnyJohnny (#73)

2012-04-21 20:12:43 Horváth Szabolcs (5) #74

Igazad van de ez nem az Ő személyes érzelme, hanem a konklúzió.

előzmény: Umberto (#72)

2012-04-21 14:02:48 BonnyJohnny (5) #73

De van kérdés a végével kapcsolatban. És ezt nem csak én mondom. Meg amúgy a rendező szándéka szerinti befejezés is azt bizonyítja, hogy igen is van kérdés.
Egyébként én is úgy vélekedek, ahogy te. Lentebb írtam is. De ettől függetlenül látom a kétséget. Szerintem szűklátókörűség (vagy naívság) nem látni.

előzmény: Horváth Szabolcs (#71)

2012-04-21 13:54:30 Umberto (5) #72

Nekem nem ezt jelenti a vége, hanem azt, hogy
hiába változik meg egyetlen ember, ennek az egésznek sajnos sosem lesz vége, mindig újra és újra elölről kezdődik oda-vissza.

előzmény: Horváth Szabolcs (#71)

2012-04-21 13:44:08 Horváth Szabolcs (5) #71

Szerintem nincs kérdés a végével kapcsolatba hiszen magát okolja a wc-ben nincs benne harag, csak mély fájdalom, sirva kérdezi:mit tettem, Istenem mit tettem

előzmény: BonnyJohnny (#68)

2012-04-21 11:27:13 simijohnny (4) #70

Ütős ez a film, nagyon régen láttam utoljára, akkor is csak félig-meddig. Azt hiszem mindent leírtatok már előttem, de még talán annyit, hogy Furlongnak is lehetett volna egy szebb karrierje.

2012-03-20 09:44:59 Lil Martin (4) #69

Furcsamód, szerintem a film alapot adna a rasszizmusra is. ez így van. mondjuk én régebben, mikor jobban hajlottam a szélsőséges irányzatok felé (hungarizmus, vagy fasizmus vagy nácizmus vagy falangizmus, vagy nevezzük bárhogy ezt a nagy rakás butaságot), inkább a "Otthonra lelsz itt, fáradt, éhes és szegény." Ez van kiirva a Szabadság-szoborra, holott az amerikai nép fáradt, éhes és szegény. És amig ez nincs megoldva, álljon ott az, hogy "Bezár a bazár!" -féle monológ felől közelítettem meg a filmet, és úgy is nagyon tetszett, még ha nem is értettem meg a mondanivalóját. de nagyon föltüzelt, az tuti.

2012-03-18 22:44:30 BonnyJohnny (5) #68

Újranézve határozottan állítom, hogy a normális befejezéssel sokkal jobb. Egyrészt benn van a nézőre bízott döntés joga, meghagyja az esélyt a reményre, és az említett befejezés el is ütne a film mondanivalójától (ezt lentebb PhilipMorris fogalmazta meg jól).
Hihetetlen indulatokat és keserűséget ébreszt bennem a film. Számomra megkérdőjelezhetetlen a zseniális osztályzat (ettől még elfogadom, hogy másnak igen). Amellett igen fontos érvek hangzanak el mindkét oldal mellett (mind szavakban, mind cselekedetben). Furcsamód, szerintem a film alapot adna a rasszizmusra is. Elég sokat érvel az mellett is. Szóval a didaktikusság érve nálam nem áll meg.

2012-03-12 10:33:34 Lil Martin (4) #67

ne haragudj, ezt nem tudtam. mármint hogy elég néhány pillanat. így már érthető, bár nehezen hiszem hogy tényleg le tud konyulni pár pillanat alatt. utánaolvastam, tényleg így van, le tud. akkor a film tökéletesen hibamentes!

2012-03-12 10:01:02 BonnyJohnny (5) #66

Nem is értem, miért méltatom válaszra ezt a kifogást, de ha egyszer erre is tudom a magyarázatot, kötelességemnek érzem fényt vinni a sötétségbe. :)
Eltelik pár pillanat, amíg felül és felveszi a boxerját, majd feláll. Ugyebár ekkor látható a kérdéses terület. Pár pillanat pedig elég, hogy adrenalintól túlfűtve lekonyuljon a zászló. És Derek adrenalintól túlfűtött lett a hírre, hogy két nigger próbálja elrabolni a kocsiját... Ez gondolom számodra is egyértelmű.
na csak ennyi.

előzmény: Lil Martin (#65)

2012-03-12 09:55:00 Lil Martin (4) #65

viszont rájöttem egy apró hibára (vagyis nem én, a barátnőm, én nem nagyon figyeltem föl rá) : az elején, mikor Derek szexel a barátnőjével és beszól az öccse hogy a niggerek törik föl a kocsiját, na és mikor kiszáll az ágyból, nem áll a pélója :DD pedig állítólag az szokott szex közben, vagyis én úgy hallottam :) na csak ennyi.

2012-03-11 22:09:57 critixx (4) #64

Szerintem a film pont attól hiteles, hogy a rasszizmust és újfasizmust nem önmagában, mint valami "az ördög által a világra szabadított gonoszt" mutatja be, hanem tünetként, mintegy szélsőséges válaszreakcióként olyan dolgokra, mint a gettónégerek bandáinak bűnözése vagy az, hogy sok amerikai úgy érzi, a bevándorlók elveszik előle a munkalehetőséget. És sajnos sokak úgy vélik, erőszakra erőszak a válasz, nincs más alternatíva, csak a kölcsönös gyűlölködés. Ebből születik azután az az ideológia, amit Derek és elvbarátai képviselnek. A film két végét illetően: a "másik véget" annyiból érezném hitelesebbnek, hogy kevésbé optimista. Azt mondja, a gyűlölet köréből nem lehet kilépni, mert, mivel a gyűlölet gyűlöletet szül, ez örökkön örökké így fog menni. A stúdió által elfogadott vég pedig ennél jóval optimistább, hiszen itt Dereknek sikerül kilépnie ebből a körből és megszakítania a "láncot".

2012-03-11 21:39:25 PhilipMorris (?) #63

Ez így van ,a gyűlölet gyűlöletet szül.És attól még hogy ez a film ilyen állati jó és a tanulsága is az ,hogy ne gyűlölködjünk ,amíg itt vagyunk a földön próbáljunk békességben élni. Attól még ez egy embert nem változtat meg világnézetében(legalábbis hosszú távon),de legalább jó próbálkozás.
A filmről annyit hogyha azzal zártak volna hogy Derek leborotválja a fejét akkor a mondanivalója, a ne gyűlölködjünk mert az csak gyűlölet szül ,füstbe megy. És a tanulság az lenne ,hogy "ne dőlj be annak ha véletlenül találkozol egy niggával és az pont jó arc,attól még a többi ugyanolyan söpredék és kinyírja a tesód"lenne.

2012-03-11 21:36:03 Jereváni Rádió (5) #62

A normál befejezésből nem következik ez egyértelműen. Ezt csak te adod, te gondolod hozzá. Lehet, hogy igen, lehet, hogy nem.

előzmény: Lil Martin (#59)

2012-03-11 21:07:53 critixx (4) #61

"A szemet szemért vakítja meg az egész világot." ("An eye for an eye makes everyone blind.") - Gandhi

2012-03-11 20:16:04 BonnyJohnny (5) #60

az ősrégi példázat pedig egyszerűen parasztosan, hogy mindenki megértse azt jelenti hogy maradjunk birkák és mosolyogjunk ha gyomron öklöznek.
NEM
mert
"Csöndesen, némán haladsz, Uram. Igaz tehát, hogy van ideje a szónak és van ideje a hallgatásnak is?
Igaz, Uram, hogy ideje van a harcnak és ideje van a békességnek is, hogy csendben hordjuk önmagunk és a Világ minden bűnét?"

Amúgy nekem a film legelső nézésekor (11.-es, 12.-es lehettem, nem tudom) eszembe jutott, hogy a tragédia után Derek visszacsúszik. De mivel nem mutatta a film, megnyugodtam, hogy nem. Azóta tudom, hogy a befejezés nyitott. Talán igen, talán nem. Mindenki eldöntheti.

előzmény: Lil Martin (#59)

2012-03-11 20:11:09 Lil Martin (4) #59

de a normál befejezésből arra lehet következtetni, hogy Derek nem torolja meg az öccse halálát. Én még véletlenül sem gondoltam volna magamtól arra a lehetséges befejezésre hogy újra leborotválja, de így lenne igazán értelme a filmnek. az ősrégi példázat pedig egyszerűen parasztosan, hogy mindenki megértse azt jelenti hogy maradjunk birkák és mosolyogjunk ha gyomron öklöznek.

2012-03-11 19:13:31 Jereváni Rádió (5) #58

Épp ez az. A rendező nem mutatja be, hogy Derek mit csinál az öccse halálát követően, csak Furlong monológját halljuk. A következtetést a rendező a nézőre bízza.

előzmény: BonnyJohnny (#57)

2012-03-11 18:46:21 BonnyJohnny (5) #57

Pedig a gyűlölet gyűlöletet szül alapon indokolt lenne az a befejezés. Valamint egy ilyen nagy fájdalom meggyőzhetné Dereket, hogy az amiben a megváltozása óta hitt, csak tévedés, akkor volt igaza, mielőtt még megváltozott. Egy ilyen tragédia egy "normális" embert is szélsőségessé tehet. Egy egykori szélsőségest pedig méginkább. Valamint a filmnek is úgy lenne igazán sötét a vége, hogy Derek lelke végérvényesen elveszett, pedig tényleg jóútra tért, de a világ nem hagyta, hogy ott is maradjon.
Én egyébként (attól, hogy nem mutatja), még nem tartom kizártnak azt a véget (mivel azt sem mutatja, hogy nem). Inkább nyitott befejezésnek tartom. Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy melyiket képzeli a film után. Én egyébként, bár elképzelhetőnek tartom a sötétebb véget, remélem, hogy Derek nem süllyed vissza. És éppen ezért örülök is, hogy a film nem mutatja. Így még van remény.

előzmény: Jereváni Rádió (#56)

2012-03-11 18:37:08 Jereváni Rádió (5) #56

Nem érted a lényeget, a lényeg nem a csöpögősségen, hanem egy ősrégi példázaton van: a gyűlölet gyűlöletet szül. A filmnek éppen az a nagyon nagy erénye, hogy nem úgy van bemutatva, hogy az Edward Norton az egy szemét náci, a feketéket gyűlöli pusztán a bőrszínük miatt, no lám mi lett is ennek a vége. Nem, a film éppen azt mutatja be, hogy a gyűlölet nem csak egy oldalon lehet, illetve pluszként igen részletesen bemutatja Derek motivációit, egészen a tinédzserkorától kezdve. Épp azt a példázatot hozza, hogy a gyűlölet egy idő után már olyan szintté válik, hogy egy ördögi körbe megy át, hacsak nem egyszer csak azt mondod magadban, hogy most állj, ezt tovább nem csinálom. Az egy más kérdés, hogy a környezet is fel van-e készülve erre, illetve, kivonhatod-e magad a gyűlöletkörből, ha a környezeted nem erre predesztinál? A kérdést nyitva hagyja Tony Kaye, az állítólagos, soha le nem forgatott befejezésben megadja a rendező a választ, de őszinte leszek, jobb, hogy nem ez került bele a filmbe.

előzmény: Lil Martin (#55)

2012-03-11 18:20:29 Lil Martin (4) #55

megnéztem megint, és majdnem négyesre csúszott az osztályzat. a vége nagyon csöpögős, az a szeretetes idézet... hogy túl rövid az élet hogy gyűlölködjünk, vagy micsoda. ilyen alapon a 48-as és 56-os hősök is felfoghatók úgy, mint a filmben szereplő hőbörgő csürhe, akik csak a balhét keresik. vagyis nekem ez jutott eszembe. igenis le kell rázni magunkról a nemkívánatos hatalmat. legyen az éppen az az osztrák,ruszki "rezsim". direkt nem szúrtam be ide a zsidó szót is, nehogy nekem essetek.

2012-03-09 11:56:02 Lil Martin (4) #54

oké, bocsesz, nem akartam senkit megbántani. ennek örömére meg is nézem eme remekművet!:D

2012-02-10 13:17:50 Horváth Szabolcs (5) #53

csak vigyázz véletlenül be ne kerülj valami miatt.

előzmény: Lil Martin (#51)

2012-02-09 21:26:44 limupei (5) #52

Egy kicsit azért fogd vissza magadat, és az ilyen jellegű megjegyzéseket tartsd meg magadnak.

előzmény: Lil Martin (#51)

2012-02-09 21:24:05 Lil Martin (4) #51

nagyon jó film, fúú de nagyon. de ettől még ugyanúgy rühellem a cigányokat, és ha amerikai/francia/stb lennék, a feketéket is gyűlölném. szerintem aki böribe kerül, az totál mindegy hogy fekete vagy fehér, ugyanolyan szar ember. kinn pedig -valljuk be- arányaiban több akad a nem fehér bőrszínű semmirekellőkből.

2011-11-08 09:40:09 elmouse (5) #50

És ezt látta is valaki?

előzmény: slawter (#48)

2011-11-07 17:19:27 The 7th Evil 666 (4) #49

Ez nem pletyka, a moziban eredetileg a vége főcím után volt egy bevágás
amikor Derek újra leborotválja a fejét
Aztán ez a kép a VHS-ről és a DVD-ről is lemaradt de az eredeti mozikópiákon még rajta volt
Lehet, hogy tényleg az ellentmondások miatt törölték és mivel a moziban csak kevés néző várja meg a főcím végét így ez feledésbe is merülhet
Én ezért szoktam megvárni a végefőcímet is mert már sok filmnél volt úgy, hogy a végére is hagytak valami "poént".
De manapság azokban a fos pláza mozikban nem lehet még ezt se megtenni, mert kitessékelnek hiszen 5 perc múlva jön a következő vetítés ezért nem is adják le néhol még a végefőcímet sem.

előzmény: andras_a (#41)

2011-07-26 01:24:36 slawter (5) #48

Remek film, csak ajánlani lehet!

2011-06-12 19:03:32 PhilipMorris (?) #47

Nincs alternatív befejezése a filmnek! Elég sokat kerestem pl. youtubeon más oldalakon legyen az angol vagy magyar. Azt a befejezést csak leírták de le nem forgatták soha. És tényleg értelmét vesztené a film ha az lenne a befejezése.

2011-05-31 03:54:19 datsyuk (5) #46

Akinek tetszett a film, az ne keresse, ne akarja látni az alternatív befejezést, mert gyakorlatilag a film kifordítása, az egész mondanivaló semmissé tétele, értelmetlen agyrém! A film a közismert befejezéssel zseniális.

2011-03-06 11:28:10 gerbence (5) #45

Ez bizony még mindig egy jó film. Sot, most még jobban tetszett, mint elsore, amikor még a moziban láttam. Szeretem, ahogy a gyulöletrol beszél, és aztán pont helyett egy kérdojelet tesz a végére.
A rendezés, a színészek, a képek, a fekete-fehér és a színes felvételek használata mind-mind jól lett eltalálva. Hiteles, hogy a fajgyulölo skinheadvezér ezúttal nem egy tufa, balhézós, gonosz huligán, hanem okkal, és racionális módon gyulölo, intelligens figura. Tetszik, hogy nem a gyulölet alaptalanságáról, hanem az értelmetlenségérol beszél.
De a legfobb pozitívum az, hogy a film nem pusztán egy antirasszista prospektus, hanem muködoképes dráma. A vége tényleg lesújtó, és manapság egyre ritkább az, amikor egy rendezonek a két óra alatt sikerül eljutnia A-ból B-be. Ebben a filmben sikerült, idotálló, újranézos darab lett.
A szinkron pedig egyszerűen hibátlan.

2011-03-06 01:23:57 lizardking (5) #44

Először kb 8-10 éve láttam ezt a filmet, akkor azt gondoltam, hogy elég jó kis mozi. De most újranézve, eggyel jobb osztályzatot kellett, hogy adjak. A film fő mondanivalója, hogy ne gyűlölködjünk. De, ami még remek benne, hogy e közben olyan kérdésket vet fel, ami megkérdőjelezi ezt a mondanivalót. Mindkét félnek igazat lehet adni egy bizonyos pontig. Mert ha valahonnan, valakitől csak gyűlöletet kapunk, akkor mit adjunk cserébe? Szeretetet? Békére való hajlást? Akkor az gyengeségnek fog számítani és mi leszünk a prédák. Ha pedig mi is kővel dobunk vissza, akkor elfajulhatnak a dolgok odáig, amit a filmben is láthattunk. Mi hát a megoldás? Az arany középút, persze. De az nem olyan könnyű. Megtalálni az egyensúlyt. Ilyen és ehhez hasonló dolgokat boncol a film, amin igenis el kell gondolkodni. Mert tuti, hogy sokan jártak és járnak hasonló cipőben és nehéz a döntés. És a film végén, egyből eszembe jutott, hogy Derek vajon most mit gondolhat? Azt, hogy "Ide vezetett a sok gyűlölködés, mit tettem?!" Vagy azt, hogy "Nem megoldás, ha meghúzom magam, bosszút állok az öcsémért! Szemet szemért!" És ki az, akinek nem fordulna meg a fejében hasonló esetben, hogy véres bosszúra vágyik és utat enged a gyűlöletének? Szerintem szinte senki.Szóval, mi a megoldás? Választ nem kapunk, de a problémára remekül rámutat a film. Le a kalappal.

2011-01-08 14:54:36 edi95 (?) #43

Az egyik legjobb film amit valaha láttam ,minden perce szórakoztató volt számomra.Bevallom nekem is voltak előítéleteim a cigányok felé ennek fő oka apám volt ő nevelte ezt belém.De ezt a filmet látva nekem is eléggé megváltoztak az előítéleteim sosem voltam egy bőrfejű rasszista de nem egyszer mocsok cigányoztam le valakit -ezt ma már nagyon megbántam és azóta se tettem ilyet- ez a film tényleg komoly mondanivalóval rendelkezik.Vannak az országunkban is olyan cigány családok akik a mi fizetésünkből élnek példát is tudnék rá mondani ismertem a családot és komolyan csak segélyből élnek,a mai napig is!De nem szabad be skatulyázni az embereket azért mert egy bizonyos fajúak NEM SZABAD ,MARHASÁG ,a film nem csak ezt de ezt is megmutatja.

2010-08-06 17:14:56 critixx (4) #42

Nem, nem pletyka. Habár én nem láttam az alternatív véget, létezik és tudtommal valamelyik DVD kiadásra is rákerült extraként. Egyébként ha jól tudom, ez lett volna a rendező eredeti vége, de a stúdió/producerek nem mentek bele és kötelezték őt, hogy a mára ismertté vált véget leforgassa. Kaye erre majdnem megtagadta, hogy nevét adják a filmhez, később a "szokásos" Alan Smithee névvel akarta magát kiíratni a stáblistára, végül nem tudom mi vitte rá, hogy mégis "felvállalja" a művét.

előzmény: andras_a (#41)

2010-08-06 15:22:03 andras_a (5) #41

Jó film. Ám hallottam egy alternatív befejezésről, amelyben
Derek újra leborotválja a fejét
Igaz ez?
ami szerintem a film kifordulása magábol lenne, mert:
Miután összehaverkodott azzal a feketével, és sajátjai elárulták tudatosult benne, hogy ugyanolyanok a feketék,fehérek kreolok stb.
Szal remélem ez az egész csak pletyka....

2010-05-27 09:21:34 Bruce94 (5) #40

Szerintem is jót alakít Norton, de azért a Harcosok klubjában jobb. A film igazi tannmese, teljesen valószerű.

100%

2010-02-03 07:08:57 Sógorod (4) #39

"Számomra a történet kissé didaktikus volt..." - Nos, igen. Első megnézésekor nekem is volt egy olyan érzésem, hogy ez a film akár kormányzati megrendelésre és forrásokból készült tanmese is lehet(ne) a "politikailag korrekt" gondolkodásról a kétségtelenül kényes témát illetően. És, hogy nem lepődnék meg, ha azt hallanám, hogy az amerikai középiskolákban kötelezően (vagy legalábbis ajánlottan) vetítik az ifjúság nagy-erős okulására...
Másodszorra ezen érzet némileg halványult, de nem tűnt el teljesen. Ezzel együtt jó film, egy négyest simán megér.

2009-11-12 15:38:10 Truffle (4) #38

16 years of alcohol , This is England , Made in England , Dazlak Skinhead , Skinhead attitude , The Firm , Pariah , Meantime , Romper Stomper , Bronco Bullfrog és No skin off my ass - Ennyi jutott eszembe.

2009-10-07 18:18:54 acidphase (5) #37

akkor varjuk toled azokat a muveket amik mervadoka, nagy fajsulyuak ebben a temaban. köszi

előzmény: Truffle (#36)

2009-10-07 16:16:25 Truffle (4) #36

Leszögezem: JÓ film.Tényleg jó.DE a fajgyűlölet/neonáci témakörben azért koránt sem mondanám mérvadónak vagy nagy fajsúlyunak. Ez egy amerikai mese a rosszfiú, jó útra téréséről. Mint ahogy a Rómeó és Júliát is, ezt is számtalanszor feldolgozták már, csak a körítés változott.

2009-08-09 07:41:01 svili (5) #35

"1000%-os film Edward Norton legnagyobb alakításával"

Hát én nem láttam benne semmilyen különösen nagy alakitást. Sőt. Ahogy ezt valaki itt megjegyezte a vége jelenetben mikor
siratja a vécében az öccsét
konkrétan röhejesen szörnyü az alakitása Nortonnak.
Egyébkent tenyleg jeles osztályzatú film, de nem a szinészek játéka miatt mert az szerintem finoman szólva is átlagos.

2009-08-06 21:29:51 puttancsospeti (4) #34

Megértem a lelkesedésed de szerintem azért van még egypár film a világon, ami igazi alkotás "remek színészekkel, komoly mondanivalóval. "
;-)

Ez is közéjük tartozik-nem vitás.

előzmény: jo21 (#33)

2009-08-06 21:27:30 jo21 (5) #33

Végre egy igazi film, remek színészekkel, komoly mondanivalóval. A második felétől kezdve attól féltem, hogy a családját fogják megtámadni, azok, akik elhajtottak a ház előtt, de nem. Döbbenetes volt, mikor lelőtte a srácot. Nem bírtam megállni, hogy ne sírjak rajta. Éreztem, hogy nagy tragédiával fogják lezárni, de mégis szorítottam értük, hogy új életet kezdjenek:((( Mélységesen elszomorító, hogy ilyen megtörténhet, mert nekem annyira életszerűnek tűnt az egész film. Szerencsére a film pártatlan, ami csak tovább erősíti a hitelét! Nagyszerű alkotás, megtekintése kötelező!

2009-05-15 00:55:04 acidphase (5) #32

fu de sulyos ez a film pedig nem eloszor neztem

2009-05-06 00:06:51 kezdetektől (?) #31

Eleinte még annyira nem volt jó (elmegy), de a vége annyira megható volt, hogy zseniálisra értékelem filmet (a végén az utolsó 30 percet értem).

2009-05-02 23:12:13 Livcsy (5) #30

Durva ez a film. Szerintem az a ,,baj" vele (de ezt már említették előttem), hogy sokan nem azt látják benne, amit kéne.
A történelem tanárunk ezzel a filmmel akarta kikúrálni az egyik neonáci osztálytársunkat (te jó ég, de rég volt!). Hát mit ne mondjak, nem sikerült neki... A srác a "fejborotválós" befejezésre hivatkozott és lezártuk a témát.

Engem konkrétan sokkolt ez a fajgyűlölet-dolog...Elég régen láttam már ezt a filmet, de arra emlékszem, hogy utána hetekig nagyon le voltam törve. A film után döntöttem el végérvényesen, hogy a fajgyűlölet oltárinagy butaság... (előtte sem tartottam okos dolognak, de ez kifejezetten ellene hangolt)

Lényegében aki eddig neonáci volt, az az is marad (én ezt láttam, de azért remélem, hogy nagy általánosságban nem így van), aki meg nem volt fajgyűlölő, az még inkább nem lesz az a filmtől...

2009-04-25 21:44:50 puttancsospeti (4) #29

Nincs kegyelem! :D

előzmény: acidphase (#28)

2009-04-25 19:00:32 acidphase (5) #28

ejj bogart úr de szigorunak tetszik lenni a film kapcsan.. :D

előzmény: Cesare Gonzago (#27)

  • 1
  • 2