Amadeus (1984) ☆ 👁

(Milos Forman)

amerikai-csehszlovák-francia dráma, életrajzi film, zenés film

4,4
★★★★☆
898 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-03-24 10:52:57 Amokh (5) #51

Nekem is sikerült megnézni az Uránia filmszinházban, felemelő élmény volt. Habár teltházra számítottam, kb 25-en voltunk az esti vetítésen. :(

2016-08-22 04:56:00 sasi89 (5) #50

Tegnap megnéztem kb. ötödik alkalommal, még mindig úgy gondolom hogy zseniális. A casting teli találat, a zenét nyilván nem kell részletezni, Mozart..., a legjobban talán mégis a film atmoszférája ill. látványvilága tetszik.

2016-05-06 19:36:36 csabaga (5) #49

Úgy tudom volt,Salieri valójában segített Mozartnak.Beethoven,Schubert és Liszt Ferenc pályájának elindításában is szerepet vállalt.

előzmény: budaik (#47)

2016-05-06 18:56:14 critixx (4) #48

Egyébként Salieri-t mostanában kezdték újra felfedezni. Mármint az igazit. Nem vagyok zenetörténész vagy kritikus, de állítólag eléggé alulértékelt zeneszerző, akit elhomályosított Mozart zsenije, de korántsem volt annyira banális mint a filmben.

2016-05-06 18:33:11 budaik (5) #47

Számomra a film inkább hasonlít a Parfüm c. filmre mint egy doksira. Egy zseni és a jó mesterember rivalizàlàsáról szòl, s ez esetben a mesterember felejtődött el, s a zseni lett halhatatlan.

Az igazi sztorit nem ismerem, sőt abbab sem vagyok biztos, hogy volt közük egymáshoz. Nyilván a drámaíró zsenijèt bizonyítja , hogy valami egészen másra hívja fel a figyelmet.... A film õnmagában zseniąis, Forman rules :-)

2016-05-06 13:45:17 csabaga (5) #46

Valóban nem,de sok ember mindent elhisz,amit az ilyen jellegű filmekben lát,pedig csak egy valós elemeket is tartalmazó fikció.

előzmény: mazsolazsak (#45)

2016-05-06 05:57:00 mazsolazsak (5) #45

Elég nagy tévedés azt gondolni, hogy a film "hibája" lenne Mozart-ábrázolása. Egyrészt egy színdarab adaptációjáról van szó, másrészt a történet 18. században játszódó részéről, így Mozart karakteréről is az irigy, vén, tébolyodott Salieri mesél az őt látogató papnak. A megbízhatatlan elbeszélő klasszikus esetével van dolgunk: azért látjuk egy infantilis idiótának Mozartot, mert egykori riválisa így tünteti fel őt, valószínűleg eltúlozva gyermetegségét. Ezt kár elfelejteni. Az pedig, hogy Salieri hogyan van ábrázolva, hadd legyen már a film alkotóinak a dolga. Ez nem egy dokumentumfilm.

előzmény: Havierez (#41)

2016-05-05 20:56:17 cucu (5) #44

Es mindez termeszetesen nem Forman "sara", hanem Peter Shaffere, aki a szindarabot irta, amibol a film keszult.

előzmény: csabaga (#43)

2016-05-05 19:29:53 csabaga (5) #43

A legnagyobb művészi "csalás" Salieri intrikusként való ábrázolása.

előzmény: Havierez (#41)

2016-05-05 19:12:43 Ugor (5) #42

Mentsetek meg!

2016-05-05 17:39:40 Havierez (4) #41

Milos Forman valahogy nem tudta hogy Mozart egy zseni volt és nem egy betegeskedő, neurotikus alak akinek ábrázolta őt a filmjében. Elég sokat olvastam Mozart életéről hogy tudjam ebben a filmben irtó nagy tévedések vannak. De jó pontot kap tőlem arra ahogyan a Varázsfuvola jelenetet megoldotta a rendező és a Mozartot alakító színész. Az fenomenális volt nekem nagyon tetszett.

2014-06-29 00:34:52 nandras (4) #40

bajban vagyok.
elolvasva az eddigi véleményeket, komoly problémáim vannak, most vagy én vagyok egy nihilista cinikus farok, vagy ez a film úgy szar, ahogy van.
pontosítok: a zenéje zseniális- de erről legkevésbé a rendező tehet. amit a javára kell írni, hogy pontosan helyezi el azokat.
a film pedig egy nyáltenger, némi cukormázzal körítve. félreértés ne essék, nem az a bajom, hogy meghamisítja a történelmet, azzal még nem lenne semmi bajom, de ahogy meghamisítja... amilyen módon ripacskodásra kényszeríti a jobb sorsra érdemes szereplőket, na, ez már probléma. sajnos nekem nem jött át sem salieri szeretve/gyűlölete, sem mozart zseniális gyermekdedsége.
pontosítok: egy jelenet van, ami zseniális- amikor mozart életet lehel salieri bugyuta és kisszerű himnuszába.
(bár lenyúlás, de ezt a szituációt majd giuseppe tornartore az óceánjáró zongoristában járatja maxra)
azonban engedve a köz ítéletének, és tekintettel mozart zenéjére négyest adok, de nem igaz szívvel :)

2012-07-16 10:13:16 Dynast Grausherra (5) #39

Nem igazán találok megfelelő szavakat, amelyekkel illő módon méltathatnám ezt a filmet. F. Murray Abraham játéka szenzációs, ilyen nagyszerű alakítást ritkán látni. Ráadásul ott van Mozart csodálatos zenéje. A rendezői változatot láttam, de így, közel három is órásan is végig lebilincselő alkotás.

2012-03-29 16:42:07 csabaga (5) #38

Megadom rá a zseniálisat(eddig csak jó volt),de ismét hozzáteszem,mindez részben csak fikció.
Főképpen Salieri szerepe.
Az égvilágon semmi bizonyíték nincsen rá,hogy ártott volna,inkább az ellenkezőjére.
Ha nem történt volna olyan régen,illetve lennének leszármazottai,jogosan perelhetnének a jó híre megsértése miatt.

2012-03-29 13:00:53 coles (5) #37

Elképesztő mozi, valahányszor műsorra tűzik nálunk (M. Forman 80-ik születésnapjának apropóján cseh és szlovák csatornák elég sűrűn), gyökeret eresztek előtte.
Koll... (ismeretlen) ismerősöm szóra bírta az illetékesek egyikét. Lapozható: [link]
Pár nap múlva 90 éves lesz a bácsi: [link]

2012-03-11 02:30:01 Szívtiproimi (5) #36

Az Amadeus név annyit jelent: szeresd az Istent! Talán W A M három nevéből azért választotta Forman a középsőt, hogy erre utaljon, szemben a keresztet tűzbe dobó Salierivel.

2012-02-20 22:53:12 acidphase (5) #35

Toldi moziban nagy élmény volt, 3 óra nagybetűs filmszínház.

respect, Forman.

2011-08-23 16:38:43 Bruce94 (5) #34

Óriási alkotás. A történettel nincs semmi bajom, hiszen Mozart halálának körülményei máig tisztázatlanok, vagy legalábbis sok legenda övezi. És Milos Forman az egyik ilyen legendát használta fel. Közel 3 órás film, de minden percét élveztem, mind a történetvezetés módját, s mind Mozart nagyszerű zenéjét. F. Murray Abraham egyszerűen fantasztikus amit művel, nagyon ráérzett Salieri szerepére, míg a Mozartot alakító Tom Hulce is remekel egy olyan szerepben, melyben az őrült és a zseni jelző egybemosódik.Mivel szinkronosan néztem, így ki kell térnem a címszereplőt szinkronizáló Gyabronka Józsefre aki pazarul ráérzett Wolfgang személyiségére Számomra a filmtörténelem egyik legjobb, de mindenképpen egyik leghatásosabb jelenete az amikor Salieri megfogadja, hogy Mozatot gátolni fogja mindenben, s tűzre veti a keresztet. Nem vagyok vallásos, de ez a jelenet akkor is szíven ütött. Csak azt tudom mondani amit Forman másik Oscar halmoz filmjéről [Száll a kakukk fészkére] , hatalmas klasszikus, s minden díjat jogosan söpört be.

10/10

2011-08-22 10:25:50 zéel (4) #33

Én egy zseniális színházi Amadeust láttam, még az első pécsi POSZT-on. (Darvas Ivánnal és Alföldi Róberttel a főszerepekben. Rendezte: Szikora János.)
Tegnap este tettem egy próbát a filmmel is. De a filmbeli Mozart idétlen vihogása rettenetes idegesített. (A színházban "csak" egy különc zsenit láttunk. De nem volt idétlen.)
Majd még tovább próbálkozom a filmmel is.

2011-07-04 09:41:10 BonnyJohnny (5) #32

Egyébként a film nézése közben rengeteg párhuzamot véltem felfedezni Mozart küszködése, és a mindenkori művészek küszködése között. Köztük a mai filmrendezők között, akiknek zseniét a saját kora nem mindig képes maradéktalanul befogadni, a felsőbb hatalmak beleszólnak a munkába, kivesznek részeket a kész partitóurából, a gyengébb finanszírozással bíró művek világába süllyedés (ahol pont a Varázsfuvola született meg... :), stb...

2011-07-04 09:36:49 BonnyJohnny (5) #31

A film gyönyörű képi világgal bír, a zenéje pedig klasszikus. :)
Ahogy Hannibal írta az elemzésében, ez a film akkor is működne, hogyha a színészek nem brillíroznának, de erről szó sincs, mindenki remekel kisebb nagyobb szerepében, főleg F. Murray Abraham, aki élete alakítását nyújtja, és az Oscar díja teljesen megérdemelt.
Többen említették, én is csatlakoznék, hogy szerintem is a film második fele a gyengébb, de azért még így is zseniális.
Milos Forman ismét egy nagyszerűen megkomponált filmet alkotott meg, amiben a felszín kapargatása után mélyre ás a karakterek lelkében. Igazi drámát kanyarít mindkét főszereplő köré, akik mindkettő eleve bukásra ítélt karakterek. Salierinek hosszú élet és vagyon adatott meg, de az idő próbáját már nem állta ki. Mozart pedig, akit örökké a legnagyobbak közt fognak emlegetni, saját zseniális személyisége és életmódja terelte a bukás felé.
Van pár olyan kulcsjelenet a filmben, amik menthetetlenül a néző agyába égnek, és azt a rendezőt, aki ezt eléri, mindig nagyra tartom.

2010-09-18 16:20:29 csabaga (5) #30

Igazad van,de sokan ezt vélik hitelesnek,annyira igaznak tűnik.Vagyis jó a film.:)
Még egyszer utánanéztem,ott azt olvastam Salieri inkább segítette Mozartot,aki pont a zsenije miatt(nem tudott alkalmazkodni,nem jött rá,a legnagyobb zeneszerző is kevesebb,mint a legkisebb nemes)került hátrányos helyzetbe.

előzmény: Hannibal Lecter (#29)

2010-09-02 20:15:03 Hannibal Lecter (5) #29

Viszont az sincs bizonyítva, hogy az itt bemutatott történet 100%-ban hamis. De ha még úgy is volna, szerintem ez minden idők egyik legjobb filmje, örök kedvencem. Aki Mozartról és koráról hiteles forrásokból akar tájékozódni, az máshol keresgéljen.

2010-09-02 17:44:40 limupei (5) #28

Csakhogy ez nem történelmi film, elmondták már páran. Csak egy fikció, ahogyan egy őrült látja a legnagyobb ellenfelét. Soha, sehol, senki nem mondta, hogy ebből valami is igaz.

előzmény: csabaga (#27)

2010-09-02 17:29:08 csabaga (5) #27

Csak jó,mivel alkalmas a nézők megtévesztésére.Gondolok ittSalieri senki által nem bizonyított ármánykodásának bemutatására.A film voltaképpen őt tezi felelőssé egy nagy zeneszerző haláláért,és ez elég csúnya történelemhamisítás.

2010-07-07 20:24:28 acidphase (5) #26

talan ezert is kapta a 8 oscart :P

előzmény: sarkanyt (#25)

2010-07-07 20:17:33 sarkanyt (5) #25

Anno mielőtt még láttam volna, csak arra tudtam gondolni, milyen unalmas egy film lehet... Elkezdtem nézni és pillanatok alatt eltelt a filmidő úgy, hogy észre sem vettem. Abszolút élvezhető, cseppet sem unalmas.

2010-06-21 18:11:18 Gasz András (5) #24

Amadeus rendezői változat:

Kerek 20 perccel bővebben mélyülhettem el Mozart csodás szerzeményeiben illetve Salieri és Amadeus 'párharcában'. Csodás színészvezetés talán nem oly ismert színészekkel. Így is lehet jó filmet alkotni és sikeressé válni - ez jó üzenet egyes nem épp bevállalós mai stúdióknak.
A rendezés pazar főleg a film első felében, a második fele a filmnek nekem se tetszett annyira, ott kicsit unalmassá válik illetve vontatottá. Nagyszerűek az átvezetések Salieri által mesélt múlt és a már megörült Salieri jelene között. Jók a zenei aláfestések amikor Salieri vagy Mozart beszél egy-egy művéről és közben megy a háttérben az eredeti, kész zenemű. A mellékszereplők is csillognak.
Jeffrey Jones őfelsége karakterében és Elizabeth Berridge Stanzi szerepében bájolog. A korábrázolás is tetszett csodaszép ruhák, korhű épületek, 'a nyelvek közötti operás harc' (olasz-német) bemutatása.
A film második felében tűnik igazán fel szinte cska hogy egy életrajzi filmet néz az ember, addig nem találkozhat az átlagos életrajzi filmek hibájával, azaz hogy vontatottá és unalmassá válnak.
Persze itt is ez csak az utolsó fél órára igaz ami kiszámíthatóbb már.
Milos Formantól a Hair és a Száll a kakukk fészkére erősebb darab ugyan, de itt megmutatta klasszikus zenei műveltségben erős vénáját. :)

90%

2010-01-15 17:08:49 Hannibal Lecter (5) #23

Sajnálom, de IGEN, örök darab. :-)

előzmény: A. B. Normal (#22)

2010-01-15 16:40:49 A. B. Normal (4) #22

Újranézve kicsit szétesett. Feleségem először látta, neki nagyon tetszett. Gyanús! Sajnálom, de nem örök darab. Kevés zseniális-közeli részlet. Ja, és - különösen a film vége felé - túl kiszámítható és rágógumi a sztori. (Ok, a forgatókönyv talált tárgy volt, de akkor is.)

2009-07-27 23:37:56 Marosi Csaba (5) #21

Ez a film egy olyan, ami azon kevesek közé tartozik, amiket tökéletesnek tartok. Peter Shaffer igazi zseni, nem vitás, és Forman sem marad el mögötte. A színészek pedig, akiknek más filmjét nem is ismerem, most káprázatosak. Végül is a nagy rendezők ismérve, hogy a színészből kihozzák a maximumot.
Mindenkinek nagyon ajánlom a drámát olvasásra vagy megtekintésre, ha akkora mázlija van, hogy magyar nyelven láthatja. Nem csodálkozom, hogy Londonban a bemutatóján majd szétszedték a színházat, és hogy sokan a jegypénztárak előtt virrasztottak, hogy láthassák. Én Kecskeméten láttam pár hónapja, Pécsről mentem fel miatta. Remek volt. Apró csalódás, hogy kisebb nagyobb mértékben megnyirbálták, hogy rövidebb legyen. Nagyon nem kellet volna.

2009-03-28 17:48:02 Dió (5) #20

Átlag felett kilométerekkel lévő jellemrajzok, alakítások, társadalomkép... mind a legjobbak közé repítik az Amadeust az általam eddig eddig látott életrajzi filmek közül (még ha nekem az Ember a holdon magasságát nem is éri el).
Külön vicces, hogy az operát a hátam közepére sem kívánom, de ezek a zenei betétek lenyűgöztek - maximum pár kivételtől eltekintve, ahol talán túl nagy hangsúlyt kapott a zene, emellett én az utolsó egy órától picit feszesebb tempót és többet vártam, de összességében akkor sem tudok nem ötöst adni rá.

2008-10-28 17:23:06 Jill (5) #19

Imádom, egyike az örök kedvenceimnek. Nemcssak azért, mert operaőrült vagyok és imádom Mozartot, hanem mert ritka az oylan kosztümös film, ami ennyire jól felidézi egy kor atmoszféráját, és pontosan a kellő arányban tudja használni a humort, a tragédiát, a szentimentalizmust és a pajzánságot.
F. Murray Abraham élete legnagyobb alakítását nyújtja Salieriként. Döbbenetes. Ez a film valójában Salieri srámája, és szerethetővé tudja tenni ezt az ellentmondásos figurát. Feloldozni nem lehet, de megértjük a szenvedését.
Tom Hulce pedig (akit egyébként nemigen láttam más filmben) szintén telitalálat. Már a legendássá vált vihogásáért meg kell szeretni, na meg a beszólásai a császári udvarban... imádnivaló. Mozart nem holmi öntelt, kihaénnem típus volt, mint mondjuk Wagner (szeretem Wagnert, de mint ember elég fura figura volt), hanem egy huncutkodó kölyök. Tessék meghallgatni a vígoperáit, azt a sziporkázó humort, azt az életszeretetet, amit sugároznak. A zenéje egy angyalé, de a gondolkodása nagyon is földi, akárcsak Boccaccio-é vagy Rabelais-é. Éppen ettől olyan jó, ettől más, mint az színtelen kortársai, akik unalmas, koturnuson ágáló, halálkomoly opera seriákat gyártottak, illedelmesen klasszicista, poros zenével.

A történet, persze, nem volt pontosan így, de hát ez fikciós film. A film sodra így is, úgy is magával ragad.

A zene alkalmazása pedig zseniális. Az egyik aprócska részlet: Mozart leül a csembalóhoz, és elkezdi játszani a művet, amit Salieri írt a köszöntésére, és a császár próbált előadni, elég bénán. A hangok egyszerre élni kezdenek, ő pedig nekiáll variálni, és a jellegtelen zene hirtelen csodálatos lesz, aztán egyszer csak a Figaro "Non piu andrai" dallama lesz belőle.

De a nyitókép is hátborzongatóan jó, ahogy a két Leporello-szerű figura a Don Giovanni-nyitány hangjaira rátöri az ajtót Salierire. Már eleve megadja a hangulatot.
A Don Giovannni-finálé hasznélata is fantasztikus, bár a Leopold halála miatti bűntudat kissé túl van hangsúlyozva, de hatalmas erejű jelenet.

A Requiem-diktálás és a temetés meg olyan, hogy azt már sírás nélkül nem lehet kibírni.

10/10

2008-08-16 14:36:41 ronin07 (?) #18

Mozart és Salieri. Ennyit az elvárásokról.

2008-04-24 20:49:32 mrfaktor (5) #17

Valóban zseniális a film minden tekintetben. Nem gondoltam volna, hogy egy majdnem három órás, Amadeusról szóló film így megfog, magával ránt.
Unalomnak nincs nyoma. Így kell ezt csinálni.
A színészek is hihetetletül játszanak, főleg F. Murray Abraham.
100%

2008-04-16 23:10:44 osi (5) #16

Teljesen magával ragadott. A komponálós részeket külön kiemelném. Ahogy a színészek nézték a kottát, és közben a fejükben zenévé állt össze, számunkra pedig a hangszórókon keresztül közvetítették, a film egyik legnagyobb ötlete. F. Murray Abraham félelmetesen hozta az őrülten féltékeny Salierit, míg Tom Hulce a már-már idegesítő, különc zsenit.
100%

2008-03-01 16:20:53 PG (5) #15

Néhány éve láttam egy kis moziban. Döbbenetes élmény volt, hogy lement a film, és utána síri csend volt, némán ment a vásznon a sok felirat, és amikor annak is vége volt, és a villanyt is felkapcsolták, csak akkor mozdult meg néhány ember. Tele volt a mozi, mégis mindenki csendben, döbbenten ült mégy egy jó tiz percet, hogy vége volt a vetítésnek.

2007-06-17 01:05:43 limupei (5) #14

De ha észrevetted, akkor minek írtad azt ott alul?:-)

Már az első öt perc után nyilvánvaló, hogy ez nem Mozart életrajzi filmje lesz, hanem az, ahogyan a féltékenységbe beleőrült Salieri látta Mozartot.

előzmény: -senki- (#13)

2007-06-17 00:59:49 -senki- (4) #13

Nem, én nem vettem észre semmit. Én hülye vagyok.

2007-06-17 00:52:22 deviant (5) #12

egy nyugdíjas otthonban? :)

előzmény: limupei (#11)

2007-06-17 00:43:32 limupei (5) #11

Az elején azért volt pl. érdekes mert előadta hogy a végén ő fog nevetni rajta. Ehelyett símán megörült.

Te nem vetted észre az elején, hogy hol van Salieri?

2007-06-17 00:42:24 limupei (5) #10

Minek az eleje? Az előbb még azt írtad, hogy az elejével semmi baj:-)

Amúgy a Varázsfuvolára gondolsz? (mint harsány)

előzmény: -senki- (#8)

2007-06-17 00:41:01 -senki- (4) #9

Az elején azért volt pl. érdekes mert előadta hogy a végén ő fog nevetni rajta. Ehelyett símán megörült. Na jó akkor nem jött be a terve. Éppen nem rossz, de a végén az eleje miatt többre számítottam

2007-06-17 00:37:25 -senki- (4) #8

Azt pont nem, a többi sokszor igen. (pl. az eleje)

előzmény: deviant (#6)

2007-06-17 00:29:35 limupei (5) #7

-senki- is olyan, mint a császár: "Jó ez, csak túl sok benne a hangjegy":Đ

Jaj, mégis kötekedek...

előzmény: deviant (#6)

2007-06-17 00:22:19 deviant (5) #6

te tényleg más filmet láthattál. nem tudom pl. a requiem és a don giovanni miért is harsány...

előzmény: -senki- (#4)

2007-06-17 00:15:14 limupei (5) #5

második fele szerintem egészen lapos.
...a bejezés is kisszerű

Szerintem nem ugyanazt a filmet láttuk. De nem kötekedek veled ma már:-) Ha így látod, szíved joga:)

2007-06-16 23:16:24 -senki- (4) #4

Az első fele tényleg kifejezetten fantasztikus.

De a második fele szerintem egészen lapos.

A gyilkosság nagy terve kissszerű, nem történik semmi igazán jelentős, Mozart ír még pár művet, felesség elhadja, majd vissza jön (nincs is megalapozva nagyon), Mozart rosszul lesz és meghal, viszik a temetőbe. Ahogy eltemetik az még ép jó.

De a bejezés is kisszerű, nem hozza azt a színvonalat amit elején remekül tálalt Salieri karakterében.
Hiányzik is a második feléből a bevágásai.

Gyengéje még hogy túl sok helyre próbálja benyomni Mozart zenéjét. Ami egyébbként jó elképzelés lenne, de ott is felhangzik, és olyan ahová nem illik - nekem. Úgy vettem észre hogy Mozart zenéje általában nem is alkalmas filmzenének, olyan harsány, ami önállóan jó, de a legtöbb jelenettől eléggé elüt ahová beerőltetik.
pl. szerintem az eleje is ilyen.

Máskülömben a vágás kifejezetten jól illesztkedik a zenéhez, de persze ilyen filmnél alapkövetelmény.

Szóval az eleje zseniális, szerintem.

2007-05-19 00:02:27 deviant (5) #3

hogy lesz ez a film valakinél nézhetetlen!? nem szeretek mások ízlésébe belekötni, de azért érdekelne, hogy mégis, miért?

2005-09-19 12:00:37 limupei (5) #2

A filmnek más a szándéka, a feladata meg sokkal több:)Nem egy szeletkét próbál bemutatni Mozart életéből, figyelembe véve, hogy elég sok dolog nem így történt.

2005-09-17 15:53:42 MAILMAN#32 (5) #1

Ez a film egyszerűen fantasztikus, bár nem szabad elfelednünk azt, hogy Mozart életének csak egy szeletét mutatja meg nekünk, de mégsem érzem, hogy a filmnek más volna a szándéka vagy feladata; nincs igazán gyengéje...