Public Enemies (2009) ☆ 👁

Közellenségek

(Michael Mann)

amerikai-japán dráma, életrajzi film, krimi, thriller, történelmi film

3,1
★★★☆☆
610 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
2016-02-02 14:50:22 Rorschach (2) #154

Penge film is az a Collateral.

Kicsit szetneztem a Blackhat topikjaban, hat... az ovacio lattan inkabb jegelem meg egy kicsit :D

2016-02-01 16:42:12 Leo_Stotch (3) #153

Ennél a Blackhat gyengébb. Bár mindkettőre 3mast adtam, de ez ahhoz képest egy jó film.
Viszont egy újrázás ráférne....

előzmény: Rorschach (#151)

2016-02-01 15:17:14 BonnyJohnny (3) #152

Már Mann sem a régi. Az utóbbi másfél évtizedben csak a Collateral lett "osztatlanabb" kritikai siker tőle.
Sőt, pénzügyi siker is csak az volt az, de az nem másfél évtizede (Insider), hanem két évtized óta (Heat) óta! :O

előzmény: Rorschach (#151)

2016-02-01 13:54:09 Rorschach (2) #151

Rossz nezni, ahogy kicsuszik a narrativa Mann kezei kozul. Azt hinne az ember, hogy egy ilyen rutinos rendezo kepes egyben tartani egy viszonylag egyszeru, linearis filmet... de nem.
Dillinger alakja sekelyes, a szerelmi szal alig lett felhanyva a vaszonra, maris lesoprik, hogy vegul megis csak az legyen a mozgatorugo, a Bale-Crudup-FBI resz pedig harmatgyonge vazlat. Oriasi kar, de legalabb technikai oldalon (zene + kosztumok) nem vall szegyent a Kozellensegek.

2009-re egy Michael Mann-filmet tenyleg ezzel a "dicserettel" kellett a sarokba kuldeni? Oh boy, alig varom a Blackhatet.

2013-07-23 21:04:47 Lil Martin (4) #150

tegnap volt az évfordulója hogy lelőtték az ürgét.

2012-03-09 16:01:36 ChrisAdam (3) #149

:D Pontosan. Részeg kamerás. Nekem sokszor már a gyomrom fordul ki ezek miatt (zoom ki/be)... :)

előzmény: Lil Martin (#147)

2012-03-09 11:16:43 Lil Martin (4) #148

jaa bocsi, és még egy dolog. nem néztem meg miről szól a film, mielőtt neki kezdtem, így nagy meglepetés volt. azt hittem, a Public Enemy nevű rap banda életművének feldolgozása lesz, meg is lepődtem már az első jelenetnél is, hogy mi a fene, érdekesen kezdődik:D

2012-03-09 11:14:47 Lil Martin (4) #147

olvasgatva a kommenteket, látom nem csak én vontam le a kamerázás és a részegség közötti párhuzamot a filmmel kapcsolatban:D (ChrisAdam)

2012-03-09 11:13:15 Lil Martin (4) #146

nem értem mért ilyen rossz az átlaga. szerintem nagyon jó film, 4 és 5 között mozog bőven. tetszik a részeg kamera is (vagyis én ezt így hívom), bár lehet hogy már kicsit sok belőle. jó film nagyon, az a lényeg.

2012-03-04 22:59:46 Cesare Gonzago (2) #145

Mindenek előtt a műfaj harmincas-negyvenes évekbeli remekműveivel ismerkedj meg. A többi várhat.

előzmény: ChrisAdam (#133)

2012-03-04 22:57:51 Cesare Gonzago (2) #144

Addig örülj, míg nem látod...

előzmény: critixx (#139)

2012-03-04 22:51:58 padi(xpress) (5) #143

Patthelyzet :)

2012-03-04 22:50:12 Brumi (3) #142

Én ezt inkább erre mondanám. :)

előzmény: padi(xpress) (#141)

2012-03-04 22:44:28 padi(xpress) (5) #141

Ujjgyakorlat,de az se rossz :)

2012-03-04 22:42:35 Brumi (3) #140

... még mindig az Amerikai gengszter. :)

előzmény: padi(xpress) (#138)

2012-03-04 22:42:06 critixx (?) #139

Én inkább A kárhozat útjára mondanám ugyanezt, bár Mann filmjét még nem láttam.

előzmény: padi(xpress) (#138)

2012-03-04 22:37:59 padi(xpress) (5) #138

Az új évezred eddigi egyetlen igazán említésre méltó gengszterfilmje, szvsz.

2011-12-05 19:15:15 dorothygale (4) #137

Mindenkinek más a lényeg ... :D ....

2011-12-04 08:35:34 ChrisAdam (3) #136

Nem arra gondolsz, dorothygale, hogy ilyen vallomás kell a csajoknak? (de attól még nem ez a lényeg)

2011-12-04 07:56:57 budaik (3) #135

Ez kell a csajoknak? Még szerencse, hogy ez egy gengszter életrajzi film akar lenni, s nem a Forró rágógumi :)

előzmény: dorothygale (#134)

2011-12-03 22:32:14 dorothygale (4) #134

Depp itt nagyon jól jàtszik. A ruhatàras bemutatkozós jelenet nagyon jó. S ez a lényeg .... Ez kell a csajoknak..

2011-11-30 16:38:45 ChrisAdam (3) #133

Igazából nem nagyon merültem bele a gengszterfilmek világába, talán az elsők közt van ez, amit megnézek (még a Keresztapákat se láttam), így hát még jó a szavazatom, de szerintem le fog menni hármasra, vagy még alább.

Nem valami szívrengető film, egyáltalán nem olyan, ami után még percekig nézzük a stáblistát és azon újra végiggondoljuk a filmet. Itt máris megnyomjuk a STOP gombot és irány vissza az életbe (nálam fel a KT-ra :) ).
Az operatőri munka siralmas (ez a formula nem nagyon jön be nekem, mert mindig elképzelem, ahogy az kameraman részeg). Ez a dülöngélő kamerázás nem rossz, de ez már túllőtt a célon. Talán ezért nem nagyon tetszett a film.
Johnny Depp most is jó volt, viszont Bale nem valami világrengető... A film és a történet nem rossz, de többet ki lehetett volna hozni Dillinger. Látványos, főleg HD-ban, de néha az volt az érzésem, mintha a próbákon és a forgatáson azt mondta volna Mann: "Hé emberek, gyorsan, nem kell túljátszani, legyünk túl az egészen!" Némelyik jelenetben rengeteg baki van (első látásra) és néha a fények is olyanok lettek volna, mintha otthoni családi kamerázás lett volna.
Még 70%...

2010-07-02 12:52:32 QTfan21 (2) #132

Ez a film a gengszterfilmek megcsúfolása üres karakterekkel, 0 karakterjellemzéssel, 0 feszültséggel és 0 párbeszédekkel...

2010-05-07 07:40:11 ronin07 (?) #131

Igen, meglepő is, hogy örökké a HD képzi a vita tárgyát, miközben bűnügyi drámaként is csaknem minősíthetetlen fércmű a Közellenségek. Eszméletlenül hideg és érzelemmentes sztorival akad dolgunk, a legtöbb színész - különösen az általam eddig nagyra becsült Christian Bale - telefonregiszter-olvasói manírral formálja meg Purvis G-Man-t, noha a halhatatlan Szemtől szemben és a direktori kredit olvasása után joggal várná a nagyérdemű, hogy Michael Mann az interjúiban is agyonhangoztatott rétegzett jelképkatalógusát az állítólag valóban labilis Dillinger és az állítólag fokozottan stresszes Melvin Purvis belső kapcsainak összekattintásának szentelje. És ehhez nem is kellett volna neki hosszadalmas kutatást végeznie, mint Los Angeles zsiványvilágáról, alapvetően ezerszer könnyebb dolga lett volna szerintem: átrágja magát az ismeretterjesztő írásokon, és a maga drámai affinitását gyúrja bele az olvasottakba. Istenem, egy csettintésre is klasszikus válhatott volna ebből a sztroiból, minden ki volt borítva a műhelyasztalra.

2010-05-07 01:55:41 Hannibal Lecter (3) #130

Bárcsak a vizuális ízlésterror lenne az egyetlen tétel a film számláján... ez egy betonátlagos, sokszor bágyasztó és vontatott darab. Semmiféle karakterisztikai vagy hangulati bravúr nem lengi be a vásznat, Depp viszont szó szerint aranyat csihol a szarból. Nagyjából ennyi. John Milius Dillingere csupán arasznyival jobb ennél, abban a változatban kissé kidolgozottabb a rabló-pandúr kapcsolat (egyesek szerint a Pat Garretthez hasonlítható a nexusuk, én ezt erős túlzásnak tartom - nem minőségileg, hanem az ábrázolásmód tekintetében), és összességében színészfronton is erősebb. Mann viszont lelketlen mészárossá vált az utóbbi időben, és ez szomorú: ez csak egy egyszer használatos tucatfilm alkotói spiritusz nélkül.

2010-05-07 00:36:47 gringo (1) #129

És nem az a baj, hogy rángatják a kamerát, lehet a 35mm-es kamerát is rángatni, már Kubrick is rángatta, hanem hogy szinte minden operatőri döntés rossz a filmben, kezdve a blende/fókusztávolságtól a plánozásokon keresztül a világításig. Olyan a képe egy Mann-filmnek, mint egy Zsigmond Dezsőének. Botrányos, na.

2010-05-07 00:34:01 gringo (1) #128

Egész egyszerűen nem bírtam végignézni, rendesen röhejes, amikor a sokmilliós színészek, díszletek, kosztüm és miegymás között amatőr módra bóklászik a hádé-kamera. Lehet realista egy gengszterfilm, de nem így, hanem annak már a forgatókönyvnél kell elkezdődnie. Ezzel a filmmel az a baj, hogy minden, de minden klasszikus, kivéve a képi világot, ami viszont olyan, mint a legrosszabb tévés bűntény-rekreálások.

2010-05-02 20:34:55 Cesare Gonzago (2) #127

„A gyerekek mindig mentek moziba, a probléma az, hogy manapság szinte csak ők mennek. Olyan magas a rizikófaktor, hogy senki sem mer kockáztatni. A filmeknek minél egyszerűbbnek kell lenniük, hogy a gyerekeket még véletlenül se zárják ki a nézők köréből, és ha körülnézel, észreveszed: az a bizonyos szint, ami alá már nem illendő menni, ma már tényleg nagyon alacsonyan van” - állítja Martin Scorsese a Nagyítás című hetilapnak adott interjújában.

Scorsese ítélete a Mann-filmre is érvényes. Sajnos.

előzmény: ronin07 (#125)

2010-05-02 20:29:40 ronin07 (?) #126

És megszólalt bennem a kisördög, lehet, hogy Mann-nek is be kellett hódolnia a népigények.

2010-05-02 20:28:39 ronin07 (?) #125

Lehet egy gengsztefilm realista, miért is ne lehetne? Ha például favella-miliőben (Isten városa), netán South L.A.-ben (Fekete vidék) bonyolódik a cselekmény. Meirelles-ről nem vagyok megesküdve, hogy kézből filmezett (bár nagyon hajlok rá), lehet, hogy digitális összemosásra kérte a szakikat, Singleton viszont tutira nem, azt a vak is látja. Egy klasszikus periódust idéző gengsztermozihoz viszont tényleg kurvára nem illik ez a képi világ.

előzmény: gringo (#124)

2010-05-02 20:21:40 gringo (1) #124

Gyenge! Mann és operatőrje ellustultak. Azt hitték, a realizmus a digitális kézikamerától jön meg. Holott egy gengszterfilmnek még csak realistának sem kellene lennie. Szomorú!

2010-03-11 16:18:18 Surfandór Roland (2) #123

Huh, hát a kézikamera miatt semmit sem látni az akciójelenetekből. De komolyan, miért hiszik azt manapság a rendezők, hogy ettől jobb lesz a film?
Johnny Depp pedig... teljesen átlagosan alakított. Nagyszerű az olyan szerepekben, mint Ollókezű Edward vagy Jack Sparrow, de ha egy normális embert kéne eljátszani abba rendszerint beletörik a bicskája.

2010-02-26 14:33:22 Hannibal Lecter (3) #122

Engem kisebb dózisban nem zavart volna a kézikamera, de így már túl sok volt. Mann pedig úgy tűnik, már nem az az ötletes és perfekcionista rendező, aki a '90-es években volt.

2010-02-26 12:50:04 Cesare Gonzago (2) #121

Megvásároltam a film DVD-kiadását, de a véleményem nem változott. A remegő kamera elviselhetetlen. A moziban is, otthon is megfájdult tőle a fejem. Nem értem, miért kell a mozgó ajkakra közelíteni, amikor valaki beszél.

előzmény: grafikusTibi (#120)

2010-02-26 11:38:07 grafikusTibi (3) #120

A folyton mozgó, remegő kameramozgásokból elég lehetne már! Tudni kell, hogy hol, mikor és meddig használják. Pl: Pasolini filmjeiben jellemző, hogy a kamerát nem állvánnyal együtt használják, de azokban nem rángatják és a képek, kompozíciók tisztán kivehetőek. Nem mosódnak el.
Viszont még azt se értem, hogy egy szobában, ahol két ember kettesbe lehet mért kell ruhába testi kapcsolatot létesíteni?:D Elképzelhető én nem vagyok elég tapasztalt még a témában, de minek ruha, ha meztelen is lehet az ember?? De az amerikai filmekre ez amúgy is jellemző, hogy legyen meg a szex, de csak utalva rá. Nem szabad csúnyát mutatni! XD Amúgy meg akadt egy-egy élvezhető jelenet!

2010-02-25 20:41:27 Viktória0312 (2) #119

nekem kapj el ha tudsz 2 volt, de annál 6-szor rosszabb, abban valahogy több volt az érzés, meg a színészi játék, meg a sztori is.

2009-12-28 21:35:36 slick (4) #118

ok, rabló-pandúr oppozíció nincs mert a pandúr csak egy gép, aki teszi a dolgát (azt hiszem ilyesfajta szerepekre pont jó is Christian Bale). Dillingerként Depp viszont "szólóban" is elég jó (nem élete alakítása, de még így is remek). Én a forgatókönyvet nem éreztem fájóan üresnek és a forgatókönyvírók mentségére szóljon, hogy a történelmi hitelesség miatt meg volt kötve valamelyest a kezük. A képek Manntól megszokottan szépek, a filmzene szintúgy, Dillinger halála és a záró jelenet különösen hatásosra sikerült.

Persze ha valaki úgy ül le, hogy a Heat2-t fogja nézni akkor jogos a csalódás.

előzmény: Hannibal Lecter (#117)

2009-12-25 02:04:12 Hannibal Lecter (3) #117

Elég méretes csalódás ez a film. Manntól azt vártam, hogy visszacsempészi a Szemtől szemben fantasztikus rabló-pandúr oppozícióját, megindít, lenyűgöz, bekebelez. Ehelyett két jeles színész kényszerül arra, hogy egy hézagos, helyütt kínosan üres forgatókönyv alapján asszisztáljanak egy látványos, néhol igazán pörgős, de összességében jellegtelen és középszerű filmhez. John és Billie kapcsolatában egy üdítő pozitívum van: az azt aláfestő zeneszám. No meg az utolsó jelenet...

2009-11-22 19:47:54 osi (4) #116

"én speciál egyáltalán nem éreztem át Dilinger és Billie kapcsolatát"

Semmi izzás nem volt köztük, semmivel sincs alátámasztva a kapcsolatuk, csak úgy egyszerűen belehabarodnak egymásba és utána a végletekig kitartanak egymás mellett. Az ő száluk a film egyik gyengepontja.
A másik a látványvilág. Ezek a steril képek egyszerűen összeegyeztethetetlenek a 30-as évek légkörével. Lehet csak megszokásból, de az én szemem kívánja a szűrőt, a sárgás-barnás képi világot. A kamerakezeléssel kapcsolatban felemásak az érzéseim, az akciók pergők, mozgalmasak voltak, helyenként lenyűgözőek, de sokszor követhetetlenek.
Purvis karaktere véleményem szerint elég vékonyra sikerült, nem igazán kerültünk hozzá közelebb, így maradt egy elbukó antihősünk a kiélezett macska-egér játszma helyett.
Díszletekben, jelmezekben, a használati tárgyakban nagyot domborít a film, jár a csillagos ötös az elkövetőknek.
Összességében csalódás a film, de a műfaj iránti rajongásom és az 1-2 zseniális jelenet elgyengít, ezért nyomok rá egy négyest.

előzmény: k3pl3r (#114)

2009-11-21 20:43:27 w.e.g.a. (3) #115

Hát elég semmilyenre sikerült ez a film. Pedig jobb forgatókönyvvel és rendezéssel jóval többet is ki lehetett volna hozni a történetből. A karakterábrázolás is elég gyengécske (pedig egy ilyen filmnél ez kiemelten fontos lenne), és a bejezés se a legjobb, sőt...
A 30as évek hangulatát mondjuk jól visszaadta, és nekem a kamerakezeléssel se volt semmi bajom. Az akció jelenetek is jól sikerültek (főleg az erdei fogadón való rajtaütés tetszett).

Összességében azoban ahhoz képest, hogy számomra az év egyik legjobban várt filmje volt, mindenképpen csalódás. Bár a jelenleginél azért szerintem jobb átlagot érdemelne, de csak ezért nem fogok 4est adni neki.

2009-11-16 13:37:03 k3pl3r (?) #114

A gépfegyveres akciójeleneteken kívül igazából semmi pozitívum nem nagyon jut eszembe. Viszont azok a jelenetek egytől egyig zseniálisak. Mintha Mann is ezekre helyezné a hangsúlyt. Mindegyik ilyen lövöldözős jelenet a végletekig kidolgozott, de az őket összekötő részeket eléggé összecsapta. Karakterek se nagyon voltak, és én speciál egyáltalán nem éreztem át Dilinger és Billie kapcsolatát. De, a már említett fegyveres jelenetek miatt, nem tudom nem szeretni ezt a filmet. Viszont négyest egyelőre nem kap tőlem.

2009-11-11 17:58:36 ronin07 (?) #113

"De egy ilyen filmben nem igaz, hogy nem lehet fogni egy állványt, és arra rárakni a kamerát."

Tényleg felháboritó. A Bourne-ra gondolok én is különben, oda tényleg illik.

2009-11-11 17:56:48 JeszKar (3) #112

Azt a mondatot félreírtam, egy nem szóval több van benne.
Nekem sincs mindenhol bajom vele, a Bourne trilógiában például nem zavart. De egy ilyen filmben nem igaz, hogy nem lehet fogni egy állványt, és arra rárakni a kamerát.

előzmény: ronin07 (#111)

2009-11-11 17:49:55 ronin07 (?) #111

"És azt árulja el valaki, meddig lesz trend ez a kamera rángatás, mert egyre jobban nem nyomják, még olyan filmekbe, ahol egyáltalán nem működik."

Felőlem trend lehet akármeddig, amig ott használják, ahová illik. De gengszterfilm-hommage-ba azért tényleg ne.:)

2009-11-09 15:31:12 JeszKar (3) #110

Nem értem ezt a sok negatív kritikát, én kellemesen csalódtam ebben a filmben. Bár az valószínűleg sokat segített, hogy nem vásznon láttam a Hd-t, így nem fárasztottam szememet annyira.
Nem hibátlan film, nagyon feszült, izgalmas, és a film nagy részében nem unatkozunk. A lő párbajok látványosak, és piszok jól hangzanak (Heat óta nem volt ilyen jó fegyverropogáshoz szerencsém.) A zene is néhol egész jó.
Visszont a 2/3-nál elapósodik, egyre több lesz a logikai hiba benne (ez sajnos Mann.nél gyakran jelen van.), a végét meg nem is tudom, hogy gondolták.
Színészek tekintetében senki se kiemelkedő, Depp jó de nem több, a karaktere is jó, de nem több, viszont Bale-hez és a szürke zsaru karakteréhez képpest szinte megváltás.

És azt árulja el valaki, meddig lesz trend ez a kamera rángatás, mert egyre jobban nem nyomják, még olyan filmekbe, ahol egyáltalán nem működik.

2009-10-28 10:53:38 Gasz András (3) #109

Másodszori nézésre lejjebb kúszott. Depp elmegy kategória de a többiek kétségesek hogy mindent beleadtak e és beleélték e magukat nagyon a szerepbe.
A HD továbbra se hatalmas negatívum nálam, de a rendezés a történet vontatottsága egy 1930-as gengszterfilmnél a romantikus elemek fő elemmé vétele fura. Viszont mert véres lenni ami egy gengszterfilmnél úgyis alap lenne.
Sokkal többet ki lehetett volna hozni a filmből érzés fogott el mind végig. Persze az életrajzi elemek szűkítettek de a rendezői fantázia behúzhatott volna még 1-2 plusz akciót pl.

65%

2009-10-25 15:44:02 Cesare Gonzago (2) #108

Nemsokára megjelenik a film DVD-változata. Kíváncsi vagyok, otthoni körülmények között milyen hatással lesz rám a HD.

előzmény: kakukkka (#106)

2009-10-25 15:16:20 critixx (?) #107

A Dead Man Depp (egyik) legjobb filmje! :)

előzmény: kakukkka (#106)

2009-10-25 15:10:46 kakukkka (3) #106

Igenyes diszlet es kezikameras felvetel(HD cucc)...na ne maa!!Meghozza vontatott is...egyik leggyengebb Depp-i alakitas.Meg a Dead man-ben is nagyobb a feszultseg.Reg nem aludtam el filmnel de ennel sikerult:P

2009-10-24 12:45:28 useless (3) #105

"Depp jó színész, Bale talán még jobb,"

..és Cotillard a legjobb! :) Sürgősen nézd meg a Piaf-ot, nem fogsz csalódni. (Tán ezt kéri Karácsonyra?)

2009-10-18 12:24:22 ali (2) #104

de, teljesen.

előzmény: beelzeboss (#69)

2009-10-18 00:18:30 metal_face (4) #103

A közeljövőben adják a Cinemaxon.

előzmény: Cesare Gonzago (#101)

2009-10-18 00:12:56 ronin07 (?) #102

Állitólag az a film tényleg Dillinger-ről szól.
A Közellenségekhez még annyit, hogy bár nem tudok sokat arról, Purvis mikor kezdett megzakkanni, de ha pl. utalásokat hintettek volna el arra, hogy 61-ben azt a pisztolyt nyeli le, amivel lelőtte Dillinger-t, nem volna olyan piszok érdektelen az epilógusa a filmnek.

előzmény: Cesare Gonzago (#101)

2009-10-18 00:04:34 Cesare Gonzago (2) #101

Ezt a filmet szívesen megnézném: [link]

előzmény: ronin07 (#100)

2009-10-17 23:50:10 ronin07 (?) #100

Vagyis, itt is karizmatikus volt a fickó, de ezt a lépést én se tudtam mire vélni.

2009-10-17 23:48:37 ronin07 (?) #99

Igen. Lang-nak előre láthatóan jobban fog állni az Avatár kőkemény parancsnoka.

előzmény: Cesare Gonzago (#98)

2009-10-17 23:46:32 Cesare Gonzago (2) #98

Nagyon jó meglátás, teljesen más megvilágításba került a rendezői hommage! Tisztelgett Clark Gable, Willam Powell és Myrna Loy előtt, de jobb híján velük zárta le Dillinger történetét.

A dokumentarista sivárságot Mann utolsó húzása is hitelteleníti: épp a texasi bűnvadásznak kell érzelmesen közölnie a nővel kedvese halálhírét? "Bye Bye Blackbird"

előzmény: ronin07 (#97)

2009-10-17 23:35:23 ronin07 (?) #97

Végül is passzolnak a Manhattani melodráma egyes részei Dillinger utolsó pillanataihoz, de az is erőltetett, Mann épp rákapott erre a pillanatra, mert - úgy jött le - ez jutott a kobakjába. Az is csipte még a csőröm, hogy 90%-os dokumentarista stilus után a gengszter kijön a Biograph-ból, és lassitva zuhan a földre... Valahogy ezt az erőltetett, mindenáron jelképekben beszélni akarást vetitette elő a hajtóvadászat-Dillinger-Gable párhuzamos montázsszekvencia. Hoover-ről ugyanazt gondolom, és volt egy legjobb barátja Dillinger-nek, aki ausztrál akcentussal beszélt. Nos, az ő utolsó pillanataik is levegőben lógtak.
beelzeboss: Igen, moziban láttam a Közellenségeket, a premierhéten.

előzmény: Cesare Gonzago (#95)

2009-10-17 23:31:17 Cesare Gonzago (2) #96

HD-minőséget nyújtó monitoron valóban más élményt nyújthat a kifogásolt technika. Annál is inkább, mert a Hunnia mozi nem a kifinomult filmvetítőiről híres. :) Ettől függetlenül fenntartom korábbi véleményemet: az újítás inkább elvett a filmből, és kevesebbet adott hozzá, mint a rendező remélte volt.

előzmény: beelzeboss (#93)

2009-10-17 23:26:56 Cesare Gonzago (2) #95

Szóval csak fel-felvillan egy-egy alak a panteonból, de nem aktivak, csak rájuk mutathatsz, "Jé, ő is itt van."

Pontosan. J. Edgar Hoover is áldozatul esett a szálak elvarratlanságának, bár az ő nyúlfarknyi epizódszerepe volt a legkiérleltebb: féltette az újonnan létrehozott szövetségi bűnüldöző szervezetet, és mindenáron eredményt akart felmutatni.

A 94. hozzászólásban kifejtettekkel mélyen egyetértek, és Mann javára írom, éppúgy, mint a Manhattan Melodrama ihletett jeleneteinek felidézését Dillinger utolsó perceiben. Clark Gable a végzet megértésének kulcsa.

előzmény: ronin07 (#92)

2009-10-17 23:12:54 ronin07 (?) #94

Nelson interpretálása szerintem utalás James Cagney gengszterszerepeire igy bő 7 évtized után, annál is inkább, hogy a végzetes éjszakán Cagney-t majmolja a haverjainak. Mit gondolsz, Cesare?

2009-10-17 23:10:40 beelzeboss (4) #93

Pont azt szerettem volna kérdezni mindkettőtöktől, hogy moziban láttátok-e. Mivel nekem nem állt módomban, vidéki lévén, viszont hd minőségben néztem, monitoron.
Előző kérdésedre, volt a film elején egy mellékalak, talán Walter nevezetű, aki amolyan apafigura szerű volt, de karaktere nekem,, úgy lógott a levegőben, később említésre került, de dramaturgiailag nem volt különösebb indoka erre, pedig jobban ki lehetett volna dolgozni. Nelson karaktere tényleg ott volt a szeren, ellentétben a Stephen Dorf által megformált tárrsal akit szinte nem is vettem észre. A nagy buflák rendőrtiszt sem játszott rosszul...

előzmény: Cesare Gonzago (#91)

2009-10-17 23:03:49 ronin07 (?) #92

Jobbak-rosszabbak is akadtak, de kohéziót az ő viszonyuk se alkotott. Mikor lejjebb irtam a rázkódós kameramunkáról, nos, annak a levét leginkább a mellékszereplők itták meg. Az elején Dillinger cimborájának leléptetése is ennek az áldozata, de Alvin Karpis, pár szövetségi és tulajdonképpen Babaarcú Nelson is észrevehetetlen maradt volna, ha Stephen Graham nem ilyen veszettül játssza a bűnözőt, hogy legalább rá szegeződjön mindenki tekintete. Igazából még Winstead, a keménykötésű texasi járőr birt markáns jelenléttel, hála Stephen Lang-nek. Billie-ről viszont azt gondolom, hogy csak egy kegytárgy, egy státusszimbólum. Nem éreztem, hogy annyira dobogna érte Dillinger lelke, mivel a forgatókönyv az ő kapcsolatukat is sematizálta. Szóval csak fel-felvillan egy-egy alak a panteonból, de nem aktivak, csak rájuk mutathatsz, "Jé, ő is itt van."

előzmény: Cesare Gonzago (#90)

2009-10-17 22:59:16 Cesare Gonzago (2) #91

Az alábbi kérdésem természetesen neked is szól. Örülök, hogy kivesézzük a Közellenségeket. Mint alább írtam, mindössze harmadmagammal ültem a Hunnia vetítőjében... Persze a bemutató után bő két hónappal egy kisebb fővárosi moziban, de őszintén meglepett az érdektelenség.

előzmény: beelzeboss (#89)

2009-10-17 22:57:31 Cesare Gonzago (2) #90

Más téma. Mit gondolsz a mellékalakokról? Mennyiben lendítettek a filmen, pontosabban, előbbrevitték egyáltalán a cselekményt?

előzmény: ronin07 (#88)

2009-10-17 22:57:15 beelzeboss (4) #89

Persze, semmi gond. Nem akarok magamra haragítani senkit, inkább én kérek elnézést, ha túl reagáltam.

2009-10-17 22:53:46 ronin07 (?) #88

"Bár nem tisztem figyelmeztetni, de ne vesszetek össze. :) "

Én nem is akarok.:) beelzeboss reakciója érthetetlen volt számomra.
Különben meg azért reagáltam kétszer, mert 1: mikor leirtam az egyik üzenetet, itt ékeskedett egy másik beelzeboss-tól, amihez szintén hozzá kivántam szólni 2: mivel hirtelen irtam le a véleményem, figyelmetlenségem miatt egymás után, ezért tűnhetett úgy a kollégának, ahogy.

előzmény: Cesare Gonzago (#86)

2009-10-17 22:50:45 Cesare Gonzago (2) #87

Szerintem sem feltétlenül rossz dolog, ám Mann mintha elveszítette volna azt az arányérzékét, amely korábban méltán érdemelt osztatlan elismerést: a Heat is sok szálon fut, de nem esik szét. A Közellenségek végefőcímének lepergése után úrrá lett rajtam a kínzó érzés, hogy valamiféle olcsóbb melodrámát láttam "Életképek egy gengszter mindennapjaiból" címen.

előzmény: beelzeboss (#84)

2009-10-17 22:46:57 Cesare Gonzago (2) #86

Bár nem tisztem figyelmeztetni, de ne vesszetek össze. :)

Saját nézőpontomra tagadhatatlanul rányomja bélyegét a harmincas-negyvenes évek gengszterfilmjei iránti hódolatom. Lehet, hogy túlságosan magasra tettem a mércét, és méltányosabban kéne bánnom az új Mann-filmmel?

Felmerült a filmzene problémája is. Nos, Diana Krall ("Bye Bye Blackbird") nagyon a helyén volt; a legtelejesebb elismerésem a zenei szerkesztőnek! A harmincas évek stílusától elütő, kortárs motívumok sem zavartak annyira, mint vártam.

előzmény: ronin07 (#83)

2009-10-17 22:45:58 ronin07 (?) #85

Ha kioktatóan hangzott, akkor a Cesare-é is. Különben meg ezen az oldalon ennyire mindenki kioktató. Van különbség az én stilusom és a feltűnési viszketegségben szenvedő odamondogatók attitűdje között, hidd el.

előzmény: beelzeboss (#84)

2009-10-17 22:43:51 beelzeboss (4) #84

Kioktatóan hangzott a hozzászólásod, és ez zavart egy kicsit.

Cesare Gonzago: "Mann nem gengszterfilmet kívánt forgatni"
- Nem is kötelező beskatulyázni egy műfaji sémába. Műfajok, stílusok keveredhetnek, és ez nem feltétlenül rossz dolog.

előzmény: ronin07 (#83)

2009-10-17 22:36:30 ronin07 (?) #83

"Jól van, értelek én, csak ne kóstolgass."

Hé, hé, én nem kóstolgatlak. Azt hittem, konstruktiv vitába bonyolódtunk, elsőként amúgy is Cesare véleményéhez szóltam hozzá.

2009-10-17 22:32:59 beelzeboss (4) #82

Jól van, értelek én, csak ne kóstolgass. Nézőpont kérdése, vélemények ütközhetnek.

előzmény: ronin07 (#80)

2009-10-17 22:32:26 Cesare Gonzago (2) #81

A méltányosság kedvéért: nem vártam természetesen, hogy egy dramaturgiailag jól megfontolt pillanatban Depp és Bale kedélyesen kávézgassanak Chicago valamelyik elegáns szállodájának dzsessztől hangos bárjában, melyet kékre fest a szivarfüst, de azt joggal vártam volna, hogy antihősünk és főhősünk lelki húrjait avatott ujjak pengessék: nékem vajmi kevés volt Purvis detektív részéről a J. Edgar Hoover-féle eredményfelelősség könyörtelen érvényesítése, és Dillinger is halvány magyarázattal szolgált a motivációit firtató ifjú hölgy kérdéseire. A túlélés kényszere előtt fejet hajtok, de önmagában erre nem szerencsés filmet alapozni.

beelzeboss: "Depp szerepe nem az a klasszikus gengszter archetípusa" - utólag vagy azzal magyaráznám, hogy Depp nem nőtt fel a figurához (elvégre ő nem James Cagney, sem Edward G. Robinson, s legkevésbé sem Humphrey Bogart), vagy pedig azzal, hogy Mann nem gengszterfilmet kívánt forgatni.

előzmény: ronin07 (#74)

2009-10-17 22:27:21 ronin07 (?) #80

"Ez a megközelítés határozottan nem megcsúfolása a műfajnak."

Határozott vagy, tudod-e? :) Szerintem annyira nem illik össze a kettő, mint ahogy Batman-hez nem illettek a mellbimbók. Van a dokumentarizmus és van az epika. Két, egymástól fényévnyi távolságra lévő stilus.

előzmény: beelzeboss (#78)

2009-10-17 22:21:21 ronin07 (?) #79

"Nem azt állítottam, hogy a 30-as évek filmjei mellett sorakoztatnám fel a Közellenségeket."

Nem is mondtam, hogy oda soroltad vagy sorold.:) Pusztán arról van szó, hogy disszonánsnak tartom a filmet, viszont az aktuális Dillinger-képpel nem értek egyet, ez a gengszterkirály nekem olyan vértelen volt, hogy el se tudom mondani.

előzmény: beelzeboss (#77)

2009-10-17 22:21:16 beelzeboss (4) #78

Ez a megközelítés határozottan nem megcsúfolása a műfajnak.

2009-10-17 22:18:45 beelzeboss (4) #77

Nem azt állítottam, hogy a 30-as évek filmjei mellett sorakoztatnám fel a Közellenségeket.
Egészen máshogy viszonyul a szereplőkhöz az ember ha megnézi Mann filmjét, és egy régi klasszikust. Ez a fajta dokumentarista megközelítése a dolgoknak, ahogy te említetted, nem a szemet gyönyörködteti, én csak azt mondom hogy ennek is magvan a maga szépsége. Nem emeli olyan látványosan magasságokba a hőst, Depp szerepe nem az a klasszikus gengszter archetípusa, ugyan megvan benne (ahogy sztárolja magát, beleszeret egy nőbe...), de ez pont úgy van tálalva, hogy mégis elhiszem neki amit tesz. Ehhez járul hozzá a dokumentarista stílus.

2009-10-17 22:09:56 ronin07 (?) #76

Nincs nekem különben problémám a shaky cam-es metódussal, a Bourne-sorozat hátba szúrt, és a nagykutyák elől kóbor kutyaként rohanó CIA-gyilkosának lelkiállapot kivetitéséhez tökéletes és a District 9 rothadó gettómiliőjéhez vagy tudományos kizsákmányolás-szintereihez is marhamód passzol, de ebbe a műfajba ezt beletenni öngyilkosság volt.

előzmény: critixx (#75)

2009-10-17 21:59:58 critixx (?) #75

"Hát, én egy gengszterfilmtől vagy egy gengszterfilm-hommage-tól inkább letisztult látványvilágot, tisztább szineket várnék, de nem ilyen Zsaruk-valóságshow imitációt."

Tökéletesen egyetértek.

"ez az egyfolytában őrült módon vonszolt kamera gyakran gátolta a figurák arcának memorizálását"

Ez a mai hollywoodi filmek nagyrészére érvényes sajnos.

2009-10-17 21:47:08 ronin07 (?) #74

"Nehezményeztem, hogy a rabló és a pandúr viszonyát Mann szinte egyáltalán nem domborítja ki. "

A számból vetted ki a szót.:) Mann tollnoka egyszer például egy kinos moralizálást ad Depp szájába ("Nézett már a halottak szemébe? vagy ilyesmi), holott nem illik oda, pont a kidolgozatlan karakterológia miatt. Bennem speciel nevetést gerjesztett a nézőtéren a kávés aranyköpéssel egyetemben. Visszasirtam a Szemtől szemben öndestruktiv ellenfeleit és Dante Spinotti képfestészetét is.

beelzeboss: Hát, én egy gengszterfilmtől vagy egy gengszterfilm-hommage-tól inkább letisztult látványvilágot, tisztább szineket várnék, de nem ilyen Zsaruk-valóságshow imitációt. A '30-as évek nagyivűsége szerintem nem kivánja meg a dokumentarista felvételeket, egy Miami Vice viszont inkább. Az operatőri munkához hozzátenném azt is, hogy ez az egyfolytában őrült módon vonszolt kamera gyakran gátolta a figurák arcának memorizálását, igy azonosulni se tudtam velük, szóval a karakterek kidolgozását igy is sikerült elrontani, nemcsak a borzalmas forgatókönyvvel. És igen, tudom kicsoda Dante Spinotti. Egy remek olasz operatőr, aki legalább 4 Mann-filmhez adta a nevét (Az embervadász, Az utolsó mohikán, Szemtől szemben, A bennfentes), és lenyűgözött a Heat szimbolikus képeivel. Persze, nem kezdő, jó pár filmet fényképezett már az öreg, de ez alapján a munka után idéződhetnek a nézőkben a6notes-hoz hasonló gondolatok. És idéződnek is elég gyakran.

előzmény: Cesare Gonzago (#72)

2009-10-17 21:21:13 beelzeboss (4) #73

Pont azért ahogyan tálalva van, attól lesz formabontó, nekem a kézikamerától ráadásul sokkal életközelibbé válik több esetben is a film, mintha statikusabbak, "klasszikusabbak" lennének a beállításai. Egyébként idézném a6notes hozzászólását miszerint: "Az operatőr ez alapján azt gondolnám, a főiskola óta nem nagyon tanult sokat, ilyen beállításokat amatőr filmekben látni". Az operatőri munka hozzáértéséről csak annyit, hogy a vezető operatőr(Dante Spinotti, IMDB honlapján néztem)nem kezdő a szakmában, és még annyit hogy volt 2 fő kamera, és 1 steadycam operátor, akiket nem 1 kezdő dirigált, szóval szerintem direkt ilyen a képi világ, ezt lehet szeretni, vagy szidni is. Engem meggyőzött a film

előzmény: ronin07 (#71)

2009-10-17 20:37:23 Cesare Gonzago (2) #72

Nehezményeztem, hogy a rabló és a pandúr viszonyát Mann szinte egyáltalán nem domborítja ki. Szinte minden a levegőben lóg.

előzmény: ronin07 (#71)

2009-10-17 19:13:10 ronin07 (?) #71

Nemcsak a lövöldözés a mélypont, hanem az egész képi világ és a szinészek játéka, kivéve Stephen Graham-et, Baby Face Nelson életre keltőjét.

előzmény: Cesare Gonzago (#70)

2009-10-17 19:09:11 Cesare Gonzago (2) #70

A spoilerben említett jelenet a film mélypontja. Nullpont az operatőrnek.

előzmény: beelzeboss (#68)

2009-10-17 18:55:41 beelzeboss (4) #69

Ezt a "B" kategória dolgot azért szerintem nem gondoltad komolyan

előzmény: ali (#67)

2009-10-17 18:53:46 beelzeboss (4) #68

Ízlések és pofonok... A film nálam megállja a helyét. Kezdem a színészi játékkal. Ha ilyen kvalitású színészek szerepelnek, és megvan a rendezőnek az a képessége hogy a legjobbat is kihozza belőlük, márpedig Mann tett le valamit az asztalra akkor abból már van egy támpont. A forgatókönyvre sem lehet panasz. Visszaköszön a Heat, de a jól bevált receptet érdemes továbbfejleszteni. A díszletek, kosztümök zseniális élményt nyújtottak számomra. Az hogy nem celluloidra lett rögzítve egy kísérlet ami lehet hogy nem nyújtja azt a moziélményt de egy jó kísérlet, és bátrak voltak hogy erre építettek. Na, hogy ne fényezzem annyira, azért néha valóban zavart a kamera bizonytalansága, és kicsit kiemelte a figyelmem a filmről, de idővel hozzászoktam. Viszont az éjszakai erdei üldözés fenomenális, ez a pont az operatőré. Az akciójelenetek a frászt hozták rám, úgy beleéltem magam amikor megszólalt egy gépfegyver. Helyükön vannak a hangok, a vágás nem rossz, nincs az az érzés hogy ez már kicsit sok, haladjunk már. Tetszettek a mozikban vett jelenetek. Kategóriájában egy viszonylag jó alkotás született, bár nem tört a csúcsra. Igazságszerint a gengszterfilmek gyengepontjaim, a 30-as évek filmjeitől a mai napig, szóval megengedek magamnak egy kis elfogultságot
Jó kis élmény volt ez, na...

2009-10-17 17:17:38 ali (2) #67

ha nem tudtam volna, h mann rendezte a filmet, és ha depp, bale, és cotllard helyett számomra ismeretlen színészek játszottak volna, azt gondoltam volna, h ez a film egy tipikus b kategóriás film, amit mondjuk a hallmark-on adnak. óriási csalódás. szörnyen unalmas. viszont a géppuskák hangja, és a torkolattüzek látványa nem semmi. nálam kb itt ki is merültek a pozitív tulajdonságok a filmről.

2009-10-15 08:32:18 a6notes (2) #66

Nem tudtam végignézni, nem kötött le eléggé. De a sztorit mondjuk nem említeném a hibák közt. Sokkal inkább a képi világot. Az operatőr ez alapján azt gondolnám, a főiskola óta nem nagyon tanult sokat, ilyen beállításokat amatőr filmekben látni. A lentebb említett digitális kamerás munka nálam is mínusz, totális atmoszféra-rombolás. A zene tolakodó volt és erőltetett. Engem az alakítások sem vágtak földhöz, amit mutattak a színészek, az náluk a rutinmunka kategóriája, egyiket sem nevezném kiemelkedőnek. Azt is éreztem, hogy Mr. Depp se nem egy Bogart, se nem egy Brando hogy ezek a csajnak férfiasan odamondások jól álljanak a szájában.
Jónéhány negatívum, jónéhány átlagos kvalitás, semmi kiemelkedő. Nem értem a hype-ot.

2009-09-23 14:08:03 Cesare Gonzago (2) #65

Súlyos hiányosságot pótoltam tegnap este: a Hunniában harmadmagammal jegyet váltottam a Közellenségekre. Michael Mann filmje akár zseniális mozi is lehetett volna, de sajnos a legkevésbé sem az, több okból kifolyólag. A HD-technika alkalmazása valósággal tönkretette az élményt. Nem értem, hogy egy 1933-ban játszódó filmet miért kell csilli-villi eszközök ármádiájának bevetésével elkészíteni. A legújabb hálivúdi kórság Mann-t és Dante Spinottit is utolérte: idegesítően rángatott kézikamera, értelmetlen premierplánok. Nem értem, hogy egy autóból éppen kiszálló ember ajkain mi az érdekes? Netán a beszéd közben észlelt szájmozgás? Valósággal megfájdult a fejem! Szörnyű látnom, hogy a Heat eleganciájához képest milyen mélységekbe zuhant a jó öreg Mann... Arra számítottam, hogy a film a klasszikus gengszternarratívára épül (nyomor-felemelkedés-bukás), ehelyett számos jelenet egyszerűen nem vitte előrébb a cselekményt, rengeteg szálat elvarratlanul hagytak.

Pozitívumként az aprólékos tárgyi környezetet, Depp, Bale és Cotillard játéka emelhető ki. Valamint J. Edgar Hoover és a korabeli FBI viszonyainak taglalása. Hasonlóan remek húzás volt - s megmentette a filmet a rossz osztályzattól - a Manhattan Melodrama megidézése a végső bukás előtt: William Powell, Myrna Loy és Clarke Gable közel nyolcvan év múltán is jót tettek egy kortárs alkotásnak - és abban a filmben nem látunk egyetlen alkalmatlankodó premierplánt sem.

Közepesen erős közepes. Mr. Mann alkotói kiüresedésének mozgóképes emléke.

5-6/10

2009-08-07 23:00:19 bothbenedek (3) #64

szerintem a zene és depp mindenképp zseniális volt. mekkora film lehetett volna!

2009-08-05 08:44:48 banana (2) #63

Közellenségek

Engem legjobban a technikai koncepció zavart. Annyira, hogy szinte teljesen elvonta a figyelmemet. Nekem is a BBC, illetve azok az Így készült... extrák jutottak eszembe. Anno egy áruházban egy bazinagy HD TV-n ment a Batman Begins, s ott ugyanezt éreztem, ahogy pár percig néztem. Amennyiben ez a HD világ tipikus jellemzője, akkor azt hiszem távol maradok tőle, amíg lehet. A kontrasztot nálam tovább élesítette, hogy a film 1933-ban játszódik. Valahogy ez a Mann mozi most nem kapott el. Ritka eset, de untam a filmet. Azért kíváncsi vagyok, hogy hagyományos technikánál mennyire hatott volna.Talán dvd-n majd újrapróbálom egyszer.

10/5

2009-08-03 22:23:02 ludmilla (1) #62

Ez volt az első film életemben, amiről kijöttem.
És csak azt bánom, hogy nem hamarabb. (Valahol kétharmadnál adhattuk fel, miután többször majdnem elaludtam, és egyszerűen nem érdekelt a vége.)

2009-08-03 11:11:30 dabo (3) #61

A "HD-s dolog" engem végig zavart, de sajna a filmkészítők szeretik, mivel olcsóbb, könnyebbé teszi az utómunkálatokat és nagyobb mozgási szabadságot ad nekik.

előzmény: ThomYerk (#60)

2009-07-28 00:22:41 ThomYerk (4) #60

hmm nemtom hányan fognak egyetérteni, nekem a film csúcspontja a kis faháznál lévő lövöldözés volt, méghozzá azért, mert azt éreztem h semmi zene, semmi extradiegetikus dolog, csak a "valóság", ahogy egy lövöldözést megél az ember, a baromi hangos fegyverektől kezdve a feszült csendig
de amúgy kicsit ellaposodott a 2/3ánál, ezért nem lett kiváló, meg néhol zavart (néha pedig tökre bejött) a HD-s dolog, egyedül kameramozgásoknál zavart a BBC-s képhatás...
7,5/10

2009-07-23 14:51:35 deathcode (2) #59

Nem lehetett több 1-2 percnél, ráadásul nem egyedül voltam, úgyhogy oldalba böktek volna, ha lemaradok valami észbontóról snittről vagy fontos infóról.
Ezzel a bődületes kettessel csak azt mondom, hogy teljesen hétköznapi filmről van szó és amitől ennél rosszabbat adtam rá, az a förtelmes vizuális élmény. (Depp/Bale/többiek ide vagy oda)

előzmény: deviant (#58)

2009-07-23 14:40:47 deviant (3) #58

Az elején lehet, megint aludtam pár percet, de én sem értem mire ébredtem fel.

akkor azért mégiscsak fejben kell letisztázni a dolgokat. :)

2009-07-23 09:48:45 deathcode (2) #57

Én is láttam. Pont a Heat volt az, szóval nem kell messzire menni, pfff...

előzmény: Zalaba Ferenc (#56)

2009-07-23 09:31:17 Zalaba Ferenc (4) #56

fos? hmm, ilyen szépen kamerázott géppuskatüzeket én még életemben nem láttam.

2009-07-23 08:51:06 deathcode (2) #55

Ez P.O.C.S.É.K.! Depp semmi rendkívülit nem nyújtott, csúnyán nézett a hatóságra és szépen a csajra. Bale okés volt, tetszett az akcentusa, de még mindkettőjüknél is jobb volt az összes többi mellékszereplő. Az operatőri munka kiemelkedően fos volt és szerintem még a vágás is. Továbbá: unalmas. Az elején lehet, megint aludtam pár percet, de én sem értem mire ébredtem fel. Kritikán aluli, szégyenld magad Mann. Az Év Csalódása.

  • 1
  • 2