Bitter Moon (1992) ☆ 👁

Keserű méz
Lunes de fiel

(Roman Polański)

amerikai-angol-francia dráma

4,1
★★★★☆
510 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2021-05-07 14:29:28 einstein (5) #26

Az egyik legjobb film a kategóriában. Nagyon mély, és elég drámai.

2020-03-30 22:24:02 Lady Ópium (5) #25

Ahányszor megnézem ezt a filmet lelkileg teljesen szétszaggat.
Mint egy puzzle-t kell saját magam összeraknom, hogy újra magamra találjak.
A zenéje zseniális..

2018-06-06 17:08:38 guybrush (5) #24

Elképesztően camp, de a szó legnemesebb értelmében. Gyakorlatilag nincs olyan jelenet a filmben, amely ne lenne szándékosan vagy szándékolatlanul vicces.
Az 5-ösöm akkor vált betonbiztossá, amikor Peter Coyote figurája elkezdett úgy áradozni az arcra pisálásról, mint a Nílusról, Gangeszről, második keresztelőről.

2017-11-01 12:18:09 terika (5) #23

Itt bezzeg nincs komment áradat, mint az árnyalatoknál. (...)

"férfi és nő örök harca"
Szerintem pont nem ezt mutatta be a film.

Számomra a kodependencia tipikus eseteit mutatta be a film. Az ilyen kapcsolat abnormális viszonyt takar. Az más kérdés, hogy sajnos ez igaz jelen korunk kapcsolataira is. A mai társadalom kodependens. És ez ezért nem tűnik fel, mert majdnem mindenki ilyen kapcsolatban van. Az ilyen kapcsolatok egyik fő jellemezője, hogy a felek közötti kommunikáció nem megfelelő vagy egyáltalán nincs is, arról nem is beszélve hogy még véletlenül sem őszinte és nem tükröz valós szándékokat, a felek játszmáznak egymással vagy tudatosan vagy önkéntelenül, igényeiket pedig végképp nem vallják be egymásnak. És leginkább attól félnek, amitől Mimi és Nigel is, hogy elvesztik a másikat.
Igen ez az a pont, ahol mindenki nyugodtan elgondolkozhat azon, hogy a mellette levővel milyen a kapcsolata, mennyire őszinte az, tisztában van- a másik céljaival, vágyaival, egyáltalán úgy érzi-e hogy az a másik önmaga-e, illetve saját magával kapcsolatban is fel kell tennie ezeket a kérdéseket, tudnak-e egyáltalán úgy beszélgetni, hogy meghallják a másikat. ... Sok ember fel sem meri magának tenni ezeket a kérdéseket, ezért olyan jól fizető szakma manapság a coach (legyen az párkapcsolati vagy üzleti jellegű, az emberek egyszerűen képtelen normálisan kommunikálni egymással).

Nem gondolom azt, hogy az életünket arra kellene áldozni, hogy az ellenkező nemmel harcoljunk. A kapcsolat nem harc. Az érzelmek szenvedélyes megélése sem harc. A félelem legyőzése minden kapcsolatban megnyitja az együttélés lehetőségét. Természetesen mindkét fél kell ehhez. És szerintem ez ugyanúgy vonatkozik egy - mondjuk úgy - normális kapcsolatra, mint egy extrém igényű kapcsolatra. Viszont ez azért nagyon nehéz, mert meztelenre kell vetkőztetnünk egymás lelkét, személyiségét. Tévedés, hogy álarcban könnyebb az élet. Én minden rosszindulat nélkül úgy látom, hogy az ember a saját sorsát nehezíti meg, szándékosan.

Szerintem a szerelem sorsa az, hogy elmúlik. Helyette jön valami sokkal tartalmasabb és elmélyültebb érzés, ami ahhoz nem fogható (legyen az gyűlölet vagy szeretet). A szerelem olyan magas érzelmi potenciálon pörög, amit nem lehet sokáig fenntartani. Szerintem. Egy idő után átalakul valami mássá - a kapcsolattól függően.

Oscar nagyon önző volt végig, egész élete folyamán és mivel kilátástalannak találta az életét, ezért megölte Mimit majd magát. "Imádata" tárgyát nem engedte szabadon.

Végső soron Nigel/Fiona és Oscar/Mimi kapcsolata nem is olyan nagyon különböző. Csak másképpen kínozzák egymást.

2016-11-10 03:10:33 Ugor (5) #22

Megnéztem újból. Muszáj volt javítanom rajta egyet!

2015-09-29 11:06:16 nejmed (4) #21

Szerintem is volt egy jó adag művi megcsináltsága a filmnek, de tagadhatalanul egyedi hangulata van. Kicsit többet vártam azért.

2014-06-15 00:32:39 Szaracén (5) #20

Számomra a legjobb szerelemről szóló film. Őszinte, velős és kegyetlen. A kedvenc filmjeim közé tartozik. <3

2014-03-23 12:15:50 Kalevala (4) #19

Jó ez a film. Polanski boncoló asztalán mikroszkóp alatt látunk két párkapcsolatot. Az egyiket a végletekig kiélezi és eltúlozza, hogy lássuk, mivé fajulhat a szerelem, a szenvedély, ha már csak mesterségesen lehet fenntartani: két ember függőségi viszonyává. Engem az lep meg, mennyire képesek gyűlölni egymást, mennyire embertelenül és kegyetlenül tudják kínozni egymast egy fedél alatt élő párok. Mert ha a szerelem elmúlik, ott van még a gyűlölet, ki lehet élni a végsőkig. Minden érzelem és cselekvés szélsőséges, megszünik a normalitás, minden megnyilalatkozásnak éle van. Polanski szembe állítja ezt a perzselő, mindent felemésztö kapcsolatot Fiona és Nigel konvencionális, szinte jégbe hűtött házasságával, ahol minden konfliktus némaságba fullad, nehogy megzavarja a harmóniát (de azért a felszín alatt ott is már érezhető a változás, e hajóút után soha semmi nem lesz már olyan, amilyen elötte volt).

Végül is Fiona és Nigel levonhatja a tanulságot ebből a történetből, mert végre megismerték önmagukat és egymást (7 év után!), egy pillanatra levetkőzték a konvenciókat. Talán képesek lesznek arra, hogy még időben változtassanak a házasságukon.

2013-12-27 19:30:27 angel (?) #18

Mégsem akarom megnézni. (...)

2013-10-09 13:25:21 flake (5) #17

Igen, már a komment megírásánál gondoltam, hogy félreérthető lehet a dolog. Én a másik lényére való vágyakozásra gondoltam úgy általában.

előzmény: betti (#16)

2013-10-09 11:45:01 betti (3) #16

flake: A kérdésemben "vágy" alatt kifejezetten "szexuális vágy"-at értettem. A filmben attól a pillanattól, hogy a lány már szexuálisan nem izgatja fel a pasit, már szerelmet sem érez iránta. Lehet, hogy szerinted az "igaz szerelem" pont addig tart, ameddig szex is van, szerintem nem, a szex előtt, után és hiányában is nagyon-nagyon tud szerelmes lenni az ember.Tény, hogy együtt az igazi :)

előzmény: flake (#14)

2013-08-30 23:31:51 somogyireka (2) #15

viel Lärm um nichts..mi van? ilyen egy párkapcsolat, ez a "szerelem" sorsa, ennyi..ők egy kicsit tovább húzták a kelleténél, és nem találtak egyéb célt az életben,mint egymást.Amúgy meg az egész film idegesítően megcsinált, művi..(Fiona meg mekkora melleket csináltatott magának..ő lenne a mama az Only God forgivesben? - hát ez is megható)

2013-08-07 17:28:41 flake (5) #14

Milyen szerelem az, amelyik egy napig sem bírja, ha a vágy már kihunyt?

Igaz szerelem.

előzmény: betti (#13)

2013-05-15 11:47:31 betti (3) #13

Ezzel a filmmel sehogy sem tudtam napirendre térni. Nem igazán tudtam megfogalmazni magamnak, mi a bajom vele (semmiképpen sem az, hogy "beteg", ez önmagában nem valami árnyalt meghatározás, és Polanski-nak vannak olyan filmjei, amelyek szerintem sokkal "betegebbek" - és jobbak). Érdekes dolgokat írtál, nekem ez a megközelítés (a ffi démonizálása stb) nem jutott eszembe, de elgondolkodtató.

Más: elég régen láttam, úgyhogy fogalmam sincs, hol, mikor hangzik el, és kinek a szájából, de a két főszereplő egyike egyszer beszél a szerelmükről, arról, hogy milyen öldöklő, szenvedélyes szerelem ez. Na ezt nem tudtam egyetlen pillanatig sem elhinni, amíg a filmet néztem. Nem is annyira a szereplőknek nem hittem el, hanem - és ez nyilván nagyon hülyén hangzik - hanem Polanskinak. Már, hogy ugyanazt érti szerelem alatt, mint én. Mert ez a film nem a szerelemről szól, a ffi és a lány az első pillanattól kezdve kívánja egymást, a lány rajong érte (na jó, ezt talán lehet szerelemnek nevezni), a ffi imádja a lány testét. Aztán elmúlik a szexuális vágy (egyszer beszél róla, h ott fekszik, gyönyörű, és semmit sem érzek), és ahogy az elmúlik, szó szerint SEMMI sem marad. Milyen szerelem az, amelyik egy napig sem bírja, ha a vágy már kihunyt?

Miután végignéztem annakidején a filmet, vhogy úgy éreztem: lehet, hogy ez egy jó film, lehet, h egy nagy film, de isten tudja miért, rám vhogy semmilyen hatást nem tett. Nem gondolkodtatott el, nem okozott katarzist, semmi. Érzelmileg kicsit undorított - zavar, ha vki ennyire megalázza magát, zavar, ha ezt vki ilyen gusztustalan módon kihasználja, de ennyi.

előzmény: puttancsospeti (#6)

2013-03-18 20:14:01 Dynast Grausherra (4) #12

Egyik oldalról zseniális alkotás, jellegzetesen Polanski elborult módján. Másrészről viszont elég vontatott, pedig én szeretem a csendes, lassú filmeket, de ez nem az. Inkább olyan franciásan gyötrelmes. De Polanski ezt olyan kiválóan tudja tálalni, hogy szinte elfelejtem, hogy többnyire mennyire nehézkes is ez a film.

2012-05-01 14:10:28 Cesare Gonzago (5) #11

Régen láttam, kedvet kaptam hozzá, bár nem egy május elsejei film, annyi szent. Megdöbbentő, nevetséges, brutális, és gyermeteg módon katartikus.

2012-02-11 00:36:35 Zsoca87 (5) #10

Szerintem is nagyon jó film. A befejezés szerintem nem az igazi, a semmiből jön a dolog kicsit, de ennek ellenére nem volt annyira nagyon zavaró.

2010-05-24 21:27:19 Heted-Hét-Határ (5) #9

Nagyon megrázó film, a bennünk lakó démonokról.

2010-04-18 10:34:00 szigiri (4) #8

A történet nem rossz. Csak számomra irritálóan van fényképezve és kicsit sok az üresjárat benne. Na meg a zene idegesítő, Vangelis ide vagy oda (a háromnegyede amúgy a zenéknek 80-as 90-es évek geil slágerei). Szóval az a lassú film, amit nem állhatok. Mert alapvetően szeretem a lassú filmeket, de ez alatt vakaróztam.

2010-02-04 14:17:48 jesi (5) #7

Néhol beteg, mégis van benne valami, amitől nem nagyon lehet abbahagyni. Polanski egyik legjobbja, bár a vége nekem sok, főleg a szilveszteri bulis részek

2008-12-29 13:45:41 puttancsospeti (2) #6

Huh! De harciasnak tetszik lenni! :) Nem baj, hátha én is csiszolódok általa. Namost. Szerintem azért nevetséges, mert-és ez az én szerény véleményem semmi több, dehát nem is beszélek senki más nevében-kiszámítható és megkonstruált klisé mintákkal mutatja be ezt az ún. "férfi és nő örök harca" c. fejezetet, és ahogy a főszereplő fickó elkezdi alázni a nőt, már rögtön tudom előre, hogy milyen keményen fog lakolni érte, és hogy a nőé a második felvonás, és mindíg a második a súlyosabb. És valamiféle végzetreszerű, igaszságosztó jelleget is kap ettől, míg végül a faszi beteljesíti a dolgot mindkettejükön. Ah! :) Én valamiféle csinált, csöpögős melodramatikát vélek benne felfedezni, ami nem túl eredeti, valamint a köztudatban elfogadott általános véleményt, a férfiak diabólizálását. Itt is: a férfi kegyetlensége megvetendőnek, a nő kegyetlensége pedig végzetszerűnek, tehát emelkedettebbnek van ábrázolva. A befejezés is várható és kiszámítható. Mondjuk, ahogy nézegettem a hozzászólásaidat úgy látom, hogy te az ún. "elborultabb" irányvonalra szakosodtál, ami egyáltalán nem baj, de azok közt is van eredeti és kevésbé eredeti. Én-és ez megint csak én vagyok-ezt, az utóbbihoz sorolnám, de nem kell velem egyetérteni, lehet cáfolni, vitázni, kardokat élesíteni... :)

2008-12-29 13:27:03 emőke (5) #5

Szerintem inkább a hozzászólásaid azok. :)

Miért gondolod, hogy nevetséges lenne? Elkeserítőnek elkeserítő, de pont azért lesz zseniális. Persze nem muszáj élvezd, nem arról van szó, csak nem szeretem, amikor valaki üres jelzőkkel dobálózik a levegőben.

előzmény: puttancsospeti (#4)

2008-12-29 11:29:27 puttancsospeti (2) #4

Ez a film egyszerre nevetséges és elkeserítő.

2008-10-23 18:08:34 DjManian (5) #3

Ez volt a második Polanski film amit láttam eddig és meg kell, hogy mondjam nem csalódtam.Szerintem a Zongoristához hasonlóan ez is zseniális alkotás.

2007-09-23 20:09:12 Gaby (5) #2

Szerintem is "beteg", de a szó jó értelmében...nekem nagyon tetszett, meg is vettem dvd-n is, azóta többször is végignéztem, és sztem nagggyon jó! Oké, vannak benne kicsit megbotránkoztató részek, de annyi más jó film van, amiben hasonlóan érdekes megvilágításba helyeződik az emberi szexualitás kérdése...

2007-09-22 18:52:18 na (3) #1

Fú, ez a film nagyon beteg....:)