Le trou (1960) ☆

Az odú

(Jacques Becker)

francia-olasz dráma, krimi, thriller

4,8
★★★★★
46 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-03-21 21:21:46 dikalosz (5) #26

Ennek örülök :)

előzmény: Modric (#25)

2017-03-20 23:09:32 Modric (5) #25

Dikalosznak köszönhetően én is megtekintettem ezt a filmet... És csak annyit írnék, hogy akkora ötös, mint a ház.

És a Roland-ot alakító színész Anthony Quinn-re emlékeztetett.

2017-02-06 16:35:30 dikalosz (5) #24

Tessék jelentkezni a filmért!!

2017-02-06 16:35:06 dikalosz (5) #23

Na ilyet..... Hát akkor kicsit nagyobb feladat lesz így.. Ettől függetlenül is terjeszteni kell ezt a mesterművet, ritka az ekkora ötös! [A p*csába, jól lelomboztál most :(]

előzmény: ChrisAdam (#22)

2017-02-06 16:31:50 ChrisAdam (5) #22

Egyébként most, hogy nézem a toplistát, lehet, hogy el kell keserítselek, de most beugrott, hogy a legutóbbi KT újracsomagolásnál felugrott ez a küszöb 100-ra 50-ről a mindenkori legjobb filmek listáján. De ezt cucu tudja megerősíteni, mert nem emlékszem tisztán (de a listát nézve valószínű így van, mert nincs 100 szavazat alatti film rajta).

előzmény: dikalosz (#21)

2017-02-06 16:26:52 dikalosz (5) #21

Azért basszus, ahogy így elnézem szép helyet foglalna el a mindenkori toplistán!

előzmény: ChrisAdam (#20)

2017-02-06 13:35:09 ChrisAdam (5) #20

Örülök, hogy megnézted! És ez a kihívós dolog jó ötlet, csabaga, rajtad a sor. :)

előzmény: BonnyJohnny (#18)

2017-02-05 23:13:18 dikalosz (5) #19

Az ajánlatom áll: Ha valakinek kell az eredeti hangú, feliratos, kiváló minőségű fájl szóljon, és feltöltöm neki. Habár még mindig van olyan, akinek elküldtem és nem is válaszolt.. Az illedelmesebbik fajtájúak :D

2017-02-05 22:26:43 BonnyJohnny (5) #18

Köszönöm én is az ajánlást! :) Cserébe zseniális osztályzatommal hozzájárultam, hogy mihamarabb minél méltóbb helyet kapjon a KT filmlistáján.
Én meg ajánlom a filmet csabagának (nincs a neve sem az osztályozók, sem a "meg akarom nézni" emberek között). Ilyen Ice Bucket Challenge módszerrel csak sikerül összeszedni a félszáz szavazatot. :D
Amúgy a vége valóban hirtelen, de nem kevésbé ütős. A folyosót ellepő őrsereg feltűnése a tükörben jump scare-el felérő impulzus volt.

előzmény: ChrisAdam (#16)

2017-02-05 15:21:49 dikalosz (5) #17

Haha nincs mit. Örülök, hogy kimagaslik Nálad is!
Már csak 9 szavazat, és belép a nagyfiúk közé.

előzmény: ChrisAdam (#16)

2017-02-05 01:40:59 ChrisAdam (5) #16

Mit is mondhatnék, rettenetesen erős alkotás, beállok dikalosz mögé, ezt a filmet látni kell, terjeszteni kell. Ahogy lent is írták, nekem is el kell mondanom, hihetetlenül precíz film, zseniálisan mutatja be a cselekmény minden apró kis részletét, jó messze áll a megszokott filmes elemektől, így teljes mértékben kiszámíthatatlan. A felépítés, a tetőpont és az utolsó jelenetek pedig hatalmasat ütnek, miközben a bő két órában az öt karaktert szépen kibontja a film, de mégiscsak annyira, amennyire kell. Tisztán érződik, hogy ez nem Hollywood, itt nincsenek felesleges dialógok, nosztalgiapercek a múltban, ahol elmeséli mind az öt szereplő (vagy éppen egy-kettő főbb szereplő), hogy miként és hogyan jött világra és melyik lányba, melyik iskolában volt szerelmes és hogy mennyire hiányzanak az otthoni ízek. Éppen emiatt lesz szikár és száraz a történet, éppen annyira, mint az a por és kosz, ami ott a cellában uralkodik. Az egész közeg bezárt, s nem is enged kitekintést, hogy pontosan, hol lehetünk, csak a szűk cella négy falát jegyezhetjük meg és persze a járatok sötét zugait. Különösen zseniális ugyanakkor az, hogy egy rövid jelenet erejéig a hajnali Párizs utcáin lehetünk, s a külvilágról igazából ez az egy képünk marad és megyünk vissza a sötét járatokba és a cellába.
A finálé pedig hatalmasat üt, engem teljesen lesokkolt, valahogy biztos voltam abban, hogy a folyamat nem annál a pontnál lesz bonyodalmas, hanem sokkal később - ez pedig merően elüt a filmes elemektől, ahol általában az utolsó pillanatban bukik el, vagy éppen hősies küzdelem után nyeri meg a "filmbéli csatát" a szereplő. Itt viszont egy teljesen ártalmatlan jelenet közepén érkezik az ív és szinte megáll egy percre a szív és teljes sokk, amiből csak a "Poor Gaspard." mondat ébreszt fel. Nos, igen. Az erkölcsileg alulmaradt, de intelligensnek tűnő Gaspard, akinek nem lesz jó helye ezek után a börtönben... és a lelkében sem.


Rettenetesen jó alkotás, a zseniális jelzőt semmiképpen sem fosztanám meg tőle, nagyon is érdemes látni és átélni. A hosszú játékidő ellenére pattanásig feszült, a hosszú, egy kamerabeállásból felvett snittek egy percig sem untatóak. Ha jól észleltem egyébként, az egész játékidő alatt - a stáblista kivételével, nincs zene. Különösen jót tesz, nem is illett volna. Egy amerikai, hollywoodiánus alkotásban biztos, hogy kimaradhatatlan lett volna ez, mint ahogy a happy end, ami merész és jó húzás.

Ajánlom mindenkinek. Köszi, dikalosz, hogy nyüstöltél vele hetekig!

2017-02-04 21:42:51 noresz02 (4) #15

Tényleg a legjobb börtönfilm, amit eddig láttam, de talán a téma, talán a film "kora" miatt nálam "csak" erős négyes. A szökés kivitelezése és az előkészületek hihetetlenül erősek, kidolgozottak.
Amikor a cellában törik a betont és Gaspard befogja a fülét komolyan majdnem én is azt tettem. Szerintem amikor a 2 órás igazgatói vizitről visszatért a többieknek már nem volt más választásuk csak hinni Gaspard-nak, hiszen árulás esetén úgyis végük, így hát inkább naivan reménykedtek. Ezt támasztja alá a már előbb említett betontörésnél is a rövid szóváltás, amit az idézetekbe tettem.

előzmény: dikalosz (#11)

2017-01-15 12:13:47 necksprain (5) #14

nem nagyon hasonlít a dombra hangulatában, az jóval harsányabb, vagy mi.

előzmény: Korben (#12)

2017-01-11 08:47:05 dikalosz (5) #13

Egyfelől küldöm, másfelől pedig sajnos azt a filmet még nem láttam. Hangulatilag (én legalább is) Henri-Georges Clouzot Le salaire de la peur c. klasszikusához hasonlítanám leginkább, talán egy kicsit 'csöndesebb'.
Hozzáteszem az a film is 10/10, minimum.

előzmény: Korben (#12)

2017-01-11 08:39:18 Korben (?) #12

Már énis betettem a filmet a megnézendők közé. A film hangulatilag nem lehet, hogy hasonlít A domb (The Hill, 1965) c. Sidney Lumet filmre?

előzmény: dikalosz (#10)

2017-01-11 08:32:34 dikalosz (5) #11

Az én értelmezésem szerint Gaspard-ot az igazgató alapvetően azért hívatta, mert felfedezni vélte benne az intelligenciát, szimpátiát, illetve hogy elmondja, a feleség visszavonta a vádakat, és valószínűleg szabadulni fog. Na mármost ebben az esetben ha Gaspard a többiekkel tart, akkor bűnrészes lesz, és ha elkapják megint bevarrják a sittre. Ő úgy ítélte meg a helyzetet, hogy ha már úgyis szabadulni fog, miért vállaljon felesleges kockázatot, miért szökjön el?
Az öt éves téma, amit visszaérkezésekor a cellatársaknak mondott, gyorsan kitalált ürügy volt, hogy miért is tartotta bent az igazgató, miről beszélgettek.

Egyébiránt pedig a raboknak (akik abszolút a nagybetűs FÉRFI sztereotípia megtestesítői [igazából a tekintetük már mindent elárul -> brilliáns színészi teljesítmény]) más választásuk nem volt, mint bízni Gaspardban, hinni neki. Ha nem hisznek, alapból bukásra van ítélve a szökés, ennél úgymond a fifty-fifty (vagy köpött, vagy nem) hozzállás elfogadhatóbb, hiszen magában hordozza a szabadulás lehetőségét.

Az utolsó mondat pont ezekből adódóan arra utalt, hogy hiába Gaspard az, aki a legjobban jön ki ebből a szituációból, ezt egy olyan tulajdonságának köszönheti, ami (és itt viszatérnék a fentebb említett FÉRFI sztereotípiára) alantas, a többieknél ez fel sem merült volna, éppen ezért erkölcsileg sokkal alacsonyabb szinten áll, mint a másik négy főszereplőnk. Darbant ezért is mondja neki, hogy: -Szegény Gaspard. Megmenekült, valóban, de emberileg hozzájuk képest sehol nincs.

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#2)

2017-01-11 07:46:48 dikalosz (5) #10

Ezt a filmet mindenkinek látnia kell, addig fogom tolni amíg meg nincs az 50 szavazat és nem foglalja el méltó helyét a mozgóképek toplistáján :D
Egy PM szükséges, és már küldöm is bárkinek. Hajrá!

2017-01-09 23:16:19 dikalosz (5) #9

Harmadjára újranézve dobogós a kedvenc filmjeim listáján. Micsoda hangulat, micsoda precizitás!
Lenyűgöző!

2016-12-23 21:55:33 dikalosz (5) #8

Tessék csak, tessék!
Én most egy napra rá újráztam :)

előzmény: ryood (#7)

2016-12-23 19:23:40 ryood (5) #7

az a gond, hogy kb három éve láttam a filmet, és már nem emlékszem igazán...újra kellene néznem, hogy most erre érdemben tudjak reagálni..

előzmény: dikalosz (#6)

2016-12-23 15:54:50 dikalosz (5) #6

Mi zavaros a végével kapcsolatban, megkérdezhetem (persze spoilerben szigorúan)?

előzmény: ryood (#3)

2016-12-22 03:23:04 dikalosz (5) #5

Ritka az ekkora ötös. Nagyon ritka..

2015-02-22 17:20:40 TheDriver (4) #4

A legvége nekem is zavaros, de addig fantasztikus. Az egyik legjobb börtönfilm az tuti...

2013-12-06 23:28:25 ryood (5) #3

a legvége nekem kicsit zavaros..ahogy lentebb utalnak rá spoilerben is..de ennek ellenére annyira lebilincselően van az egész kivitelezve, hogy nem tudok rá 5-ösnél gyengébbet adni.

2013-04-27 21:18:42 [: Azuroo andrew :] (5) #2



Mesterien részletgazdag, nagyon jó film a Le Trou. Bevallom, az egyik kedvenc „alműfajom” a börtönfilm, ennél fogva sok jó ám sajnos még több gyenge alkotást láttam ebben a témában, és ha a összességében legkiválóbbnak nem is mondhatom Jacques Becker filmjét, de a legkimunkáltabbnak, legaprólékosabbnak egyértelműen a Le Trou-t mondanám. A filmben egy-egy közelin láthatunk olyan megoldásokat, trükköket, a szökéshez kapcsolódó leleményességet, amelyet sem előtte sem utána nem nagyon tudott senki ebben a témában megmutatni a vásznon a nézőnek.

Az elbeszélés valamelyest keretesnek is tekinthető, mivel az első percekben illetve az utolsó percenkben (az izgalmak és nyilvánvaló düh mellett) a cellatársak közötti bizalom (majd árulás) és a befogadás a fő témák, ugyanakkor nem ez, hanem kőzete látható télak előkészületeinek részletei az igazán értékesek. A kicsit váratlan és gyors befejezés kapcsán óhatatlanul felmerül a nézőben a dilemma, nem lett e volna jobb, ha csak az utolsó métereken hiúsul meg a szökés, egy pattanásig feszült, suspense elemekkel gazdagított jelenetsor végén. Szerintem igen, ugyanakkor bevallom ez az igencsak váratlan belefejezés megint csak kiemeli a többi börtönfilm mezőnyéből a Le Trou-t.

Közvetlenül a filmélmény után eszembe jutott egy másik francia börtönvonatkozású film is. Belmondo az 1968-as Autóversenyző című filmjében, szintén egy olyan zárkába kerül, ahol a földre terített szivacsokon összezsúfolva fekszenek a rabok. Belmondo karaktere azonban a Le Trou rabokkal ellentétben nem kitartó és keserves fizikai munkával szándékozik kivitelezni a szökést, hanem egy nagyon szemtelen és leleményes trükkel.

Ki hogy értékeli az utolsó mondatot Darbanttól? Pontosan mit kapott (kaphatott) Gaspard a vamzer tevékenységért? Közvetlenül a szökés előtt miért mentek el olyan könnyen amellett a tény mellett a többiek, hogy 2 órán át volt az igazgatónál Gaspard vagy, hogy az ellene szóló vádak visszavonása ellenére is szökni akart (ő maga 5 éves letöltendőre hivatkozik, talán pont ezt engedték el neki a feldobásért? - ehhez az ajánlathoz azonban már alapból tudnia kellett az igazgatónak a szökés tervéről)

2008-09-09 17:50:10 dabo (5) #1

Robert Bresson "Egy halálraítélt megszökött" című filmjéhez hasonlóan itt is a hosszú, vágás nélküli jelenetek által kerülnek emberközelségbe a rabok. Több perces beállításokban mutatják be vérverejtékes erőfeszítéseiket a szabadságban útjukat álló vastag betonfalak kivájására, melyet ad hoc jellegű, fabrikált eszközeikkel kísérelnek meg végrehajtani.
A film hitelességét tovább javítja, hogy a forgatókönyv egyik szerzője (Jean Aurel)maga is volt börtönben, a Roland szerepét játszó Jean Keraudy pedig egyike volt azon 5 fogvatartottnak, akiknek szökési kísérletéről tulajdonképpen szól a film.