Mad Max (1979) ☆ 👁

(George Miller (II))

ausztrál akciófilm, exploitation, kalandfilm, sci-fi

3,6
★★★☆☆
709 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-08-03 21:59:47 dittike (5) #36

Erőszakfaktora elég nagy amiként persze igy sem veszit értékéből.

2018-07-24 09:48:27 Mario Brothers (5) #35

A modern akciófilmek egyik (ha nem a) legnagyobb mérföldköve a Mad Max. Mel Gibson ekkor is nagyszerű és szimpatikus színész volt, a világ, amiben játszódik, a lepusztult hangulat, a sebességmámorban úszó gyilkos motorosok (és rendőrök), a minden irányból leselkedő veszély érzete mind-mind fantasztikusak! Persze mai szemmel már érződnek bizonyos hibák, pl. a kis költségvetés, de az akciók és Max ultrafaszályos kisugárzása mind a mai napig ugyanolyan lenyűgözőek, mint 1979-ben!

2018-05-30 17:49:43 csabaga (3) #34

Én nem tekintem a világ összeomlásának, hogy Ausztrália egyik kietlen vidékén már nem igazán a törvény az úr, és egy megkeseredett és ezért szabadságolt és nem leszerelt(!) rendőr, miután már személyesen is érinti az ügy, egymaga próbál igazságot tenni, bosszút állni..

Sok hasonló alkotás létezik ( a Piszkos Harry filmekben is általában szabadlábra helyezett gyilkosok folytatják, ahol abbahagyták és egy rendőr lép fel ellenük, még a feletteseit is megkerülve ), én ezt továbbra sem érzem bele, a hogy a réges-régi mozis megtekintésnél sem gondoltam.

A "morális apokalipszis" szerintem rengeteg filmre ráhúzható.Persze elfogadom,hogy te másként gondolod.:)

előzmény: pietro (#33)

2018-05-29 22:31:28 pietro (4) #33

Ezt azért én a film védelmére kelve árnyalnám, mert kissé szíven ütött. :) Tény hogy valóban egy motorosbanda vs rendőr az alapszituáció, de ahogy Max egyre "Mad"-ebb lesz, úgy a világ is egyre jobban elveszti a civilizációs jegyeit. A film elején a rendőr a törvény őre, a motorosbanda pedig egy bűnözőbanda. A film vége felé a motorosbandák a világurai, a törvényeket már nem védi semmi és senki - már nincs is mit! Ahogy Max veszít el fokozatosan mindent - a társát, a családját majd végül civilizációs énjét, úgy válik a világ is fokozatosan, jelenetről-jelenetre egy disztópiává. Max sem rendőr már a film végére, hanem egyfajta ronin - nincs kit szolgálnia már, a jogállam is megszűnt. Ez egyébként sokkal realistább apokalipszis elképzelés, mint az ezt követő filmek elszállt, jobban átgondolva kissé gyerekesen elképzelt poszt-apokaliptikus világa. Ez nem annyira látványos apokalipszis, sokkal inkább morálisan zajlik. Max maga az összeomló civilizáció. Valahogy úgy aránylik a Mad Max 1 a többi részhez, mint a First Blood a többi Rambohoz (az első egy feszült dráma, a többi Rambo meg már tulajdonképpen csak nagyköltségvetésű trash). Szerintem pont emiatt és ebben zseniális, ahogy a világ összeomlását párhuzamosan futtatja Max állapotával és érzékelteti az ő szemszögéből. Más szempontból persze tény, hogy nem zseniális, de ennyire alacsony költségvetés mellett és első filmnek azért ez bitang kezdés volt a maga idejében Millertől. Hogy ma már mennyire állja meg a helyét, az más kérdés, ezt nem is vitatnám, de azt, hogy a világ összeomlásáról nincs egy szó sem benne, azt egy nagyon erős, kissé igazságtalan túlzásnak érzem. :)

előzmény: csabaga (#32)

2018-05-29 17:37:45 csabaga (3) #32

Újranézve, egy motorosbanda ( száguldozó autós)-kontra (bosszúálló) rendőr film.

Egy szó nincsen itt a világ összeomlásáról, olajhiányról, mindezt utólag írták bele a folytatásokba.
Minimalista mozi, logikátlanul viselkedő szereplőkkel és erőltetett konfliktussal, 20 évenként meg lehet egyszer nézni.

2015-08-17 19:51:57 Killjoy (4) #31

Egy film abból az időből, amikor még voltak ötletek, és akkor is lehetett belőle ismert film, ha nem volt rá pénz. Csak úgy süt az egészből, hogy szinte semmi pénz nem volt. Egy autó széles "főutak", földutak a semmi közepén, robbanások csak messziről, hogy ne kelljen a tényleges robbanást mutatni. És mégis működik. Az elején az üldözésnél még dolgoztak a kaszkadőrök, törtek az autók, de utána kifogyott a pénzesbugyelláris. Ha most jönne ki, a kutya sem nézné meg, de '79-ben (nálunk meg a '80-as évek második felében hangalámondásos VHS-en) ez ütött. Mára már sablonossá vált a sztori, de akkoriban ez még nem volt lerágott csont.

2015-05-26 17:48:46 csabaga (3) #30

Pont az általad leírtak miatt hagytam ezt a sorozatot és manapság sem érdekel már.
Emlékeim szerint alig vártam,hogy véget érjen a film.

előzmény: Tenebra (#29)

2015-05-26 12:29:17 Tenebra (4) #29

Ennél is rontottam az osztályzaton. Egyszerűen szarul van felépítve a forgatókönyv és kész, nincs ezen mit szépíteni. Ami alapjáraton nem lenne baj, hiszen a világ összeomlása szépen be van mutatva a motorosbandák garázdálkodásai révén, csak hát azok a "fákking" családi jelenetek, meg a címszereplő háttérbe szorítása a fináléig annyira nem volt jó megoldás. Sokkal jobb lett volna szerintem, ha már az elején bevonják Maxet mint bosszúállót, és ezzel párhuzamosan látjuk, hogy omlik össze a civilizált világ. Persze ez egy alacsony költségvetésű exploitation, de hát attól még miért ne lehetne jól megcsinálva, a lehetőségeihez mérten?

Viszont a maga az atmoszféra itt is stimmel, és a logikátlanságok, ostobaságok ellenére a finálé is elég intenzív, a végkifejlet pedig nagyon kiábrándult.

2015-05-25 19:04:09 JeszKar (3) #28

Úgy döntöttem, hogy mielőtt megtekintem a legújabb epizódot, meg, illetve újra nézem az első három részt.
Ezzel az epizóddal továbbra sem tudom mit kezdeni. Igen a hangulata néhol egész jó, de ezt minden, amit tud. Unalmas, aránytalan és ritmustalan. És őszintén még a dicsért akciójelenetek is széjjel vannak vágva.

2015-05-25 18:14:38 deathcode (4) #27

Itt akkor szerintem meg is állhatsz egész nyugodtan :)

előzmény: ChrisAdam (#26)

2015-05-25 09:57:29 ChrisAdam (2) #26

Nagy csalódás. Valahogy gondoltam, hogy nem lesz akkora nagy átütő élmény, de ez kifejezetten unalmas volt. Vagyis: pontosítok, az első 40-45 perc (míg Maxék elmennek vakációra), egyszerűen nem áll össze. Mint egy jó kis saláta. Megvan benne minden, az öntet is, de valahogy nem érnek össze az ízek. Az első jelenet meg jó lenne, ha nem lenne végtelenül idegesítő az a két menekülő karakter. Szörnyű. Van határa ennek is.
Az utolsó 10-15 perc meg végre beindul, éreznénk, hogy na, akkor most jön a híres akció, a megtorlás, de aztán ahol éppen beindulna, ott jön a stáblista. WTF???!!
Erős kettes. Remélem a kettő jobban elnyeri tetszésemet.

2015-05-22 00:11:30 Oscee (2) #25

Huh, nem gondoltam volna, hogy ez ennyire hajlik egy bugyuta B-filmbe.

2013-08-12 18:08:06 Ubul (5) #24

mihez képest gagyi, vagy miben gagyi?

előzmény: Csende Kristóf (#23)

2013-08-12 00:08:45 Csende Kristóf (2) #23

Ez valami irtózatosan gyenge és gagyi film. Hatalmas csalódás...

2013-06-24 22:48:13 Dynast Grausherra (4) #22

Kár, hogy a film két részre oszlik. Van egy bevezető, Goose esetéig, ami jóindulattal éppen közepesnek nevezhető. Ott még a hangulat se jött be igazán, és szerintem elég rossz megoldás, hogy csak az utolsó előtti percben tudjuk meg, hogy miért is engedték el a film harmadánál az egyik motorost. A sztori onnan indul be igazán, hogy Max és a családja elmennek vakációzni. Remekül elkapták a helyzet feszültségét, tudjuk, hogy érkezni fognak a motorosok, ott van az emberben a rossz érzés, de nem olyan rábólintósan, hanem igazán. De úgy látom, nem vagyok egyedül azzal, hogy a film második felét tartom sokkal erősebbnek.

2012-05-15 21:15:50 Tenebra (4) #21

Kb. 2 éve láthattam utoljára, tehát lehet, hogy tényleg nincs benne konkrét utalás erre. :D De emlékeim szerint számomra már az első megtekintés után (olyan 10-12 évesen láttam először) úgy jött le, hogy ezek az üzemanyagért ölik egymást. Csórónak én nem nevezném őket, mert hát milyen kocsikkal száguldoznak már. :D Meg ugye a főgeci egy kiskirály gyakorlatilag, azt szerez meg magának, amit akar az ölebei jóvoltából. Viszont ők a sebesség addiktjai (pl. már az elején az egyik "punk" azt ordítja, hogy "a sebesség istene vagyok!!!44"), amihez meg ugye kell a fekete lé.

Egyébként ha még nem láttad a II-t, akkor mindenképp nézd meg! Egyik haverom is ki nem állhatta az I. részt, de a II. a kedvenc filmjévé vált. Tehát ne bátortalanítson el ez, ha nem tetszett. Ez még inkább egy low budget kezdet -amit szerintem jól eltaláltak-, a II. viszont egy jó kis disztópia, persze akcióra kihegyezve.

előzmény: Corso666 (#20)

2012-05-15 20:42:06 Corso666 (2) #20

Azokat még nem láttam, de ebben szerintem tényleg nem utal semmi rá. Rabolni azért is rabolhatnak, mert csórók. :)

2012-05-15 20:27:18 Tenebra (4) #19

Pedig ez a sztori mozgatórugója. A bandák számára a sebesség ugyanolyan, mint a drog, a sebességhez meg benzin kell. A filmbeli témának pont ebben rejlik a kegyetlensége, hogy egy kanna olajért képesek ölni. A II. részben ez még inkább kidomborodik, hiszen ott összeomlott a gazdaság, az állam, az olajkészlet megcsappant, és csak nagyon elvétve vannak finomítók (ugye ilyen az ostromlott város). A III. rész meg ezt viszi még tovább, habár irtózatosan béna módszerrel (disznószarból nyernek metánt LOL).

előzmény: Corso666 (#18)

2012-05-15 20:02:24 Corso666 (2) #18

Nekem igazából semmi féle olajválság, atom stb. nem jött át. :S

előzmény: Tenebra (#17)

2012-05-15 16:14:36 Tenebra (4) #17

Szerintem is a II. rész az igazi, de ebben van valami nagyon beteg, ami miatt mégis megfogott annyira, hogy 5-öst adjak rá. Talán szerintem az benne a különleges, hogy a legtöbb disztópiában "csak" a disztopikus állapot jelenik meg. Itt viszont látjuk, ahogy a "még normális, de már lezüllő" világ az Apokalipszisbe hajt. Illetve stílusosan: száguld. Persze a kataklizma itt is kimarad. Vagy hát: nem tudom. A II. rész ebben kicsit "sántított" nekem mindig is, mert ott atomháborút említenek, míg az I. rész nagyon is inkább az olajválság felé mutat, ami csak mostanában "fog bekövetkezni". De számomra logikusabb lett volna ezután egy olyan verzió, hogy elfogyott az olaj, és ezért bomlott fel a társadalmi rend, nem egy atomháború miatt. (Persze ok: az atomháború akkor nagyon is a levegőben lógott + itt is azzal kezdenek, ha jól emlékszem, hogy az olaj miatt indult meg a háború.)

előzmény: BonnyJohnny (#16)

2012-05-15 15:41:47 BonnyJohnny (4) #16

Szerintem közepes film, amit a hangulat húz fel négyesre.
De egyébként nem is ez a legendás, hanem a második rész.

előzmény: Corso666 (#15)

2012-05-15 15:35:56 Corso666 (2) #15

Nekem kimaradt gyerekkoromból, de nem is baj. Mesélje el valaki aki szintén most nézte meg, mi tetszett benne neki? Történt lapos, a várt leírt világ bemutatásáról ne is beszéljünk. Nem értem, hogy lett klasszikus. :S

2011-06-05 13:24:25 DrSzolon (2) #14

Szerintetek az ajánlóban miért lövik le az első 75 perc eseményeit?

2011-04-02 15:41:33 Olórin (4) #13

Újranézve felcsúszott egy kicsit gyenge négyesre. Van benne erő és hangulat, ami most jobban elkapott, mint annak idején, viszont amik régen nem tetszettek benne, azok nem tetszenek most sem. Nem tesz jót neki a lassú tempó, mert sem a sztori sem a karakterek nem olyan jók, hogy ilyen körülmények közt elvigyék a hátukon a filmet. Max elembertelenedése meg inkább dialógusokban van megemlítve, mint ténylegesen megmutatva - vagy a családja lemészárlását kellett volna előbbre hozni a cselekményben vagy az addig történteket kellett volna jobban kidolgozni.
Az akciójelenetek persze nagyszerűek, de nem ártott volna, ha nem a legelején lövik el a legjobbat.

2010-12-04 22:30:50 Bruce94 (4) #12

Végre valahára megnéztam, és azt kell mondjam némely szempontból csalódást okozott. Az eleje eléggé vontatott, és picit unalmas. A film felétől viszont mintha más filmet nézne az ember. Az utolsó fél óra átkozottúl erős lett. A fiatal Gibson telitalálat a szerepre, nagyon elkapja a figurát. Sajnos csak négyet adok rá, de egy baromi erős négyest.
Jövő héten valószínű megnézem a 2-t és a 3-t, mert kiváncsi vagyok, mennyiben változik Max sorsának alakulása. :)

2010-11-27 23:24:22 [: Azuroo andrew :] (4) #11

ami már viszont nevetségesen szar

Kicsit eltér a véleményünk, nemrég újranéztem BR megjelenés kapcsán...bár a képpel nem tudtak csodát csinálni a Mad Max 2-t továbbra is minden idők egyik legjobb poszt-apokaliptikus filmjének gondolom és az akciófilm all time top 10-ben is kétségtelenül ott a helye, kár hogy Miller nem csinált több ilyen műfajú (és színvonalú) filmet.

előzmény: whiteman 01 (#2)

2010-11-27 22:39:01 Pete (4) #10

A hangulata miatt (is) számomra abszolút etalon. Sokakkal ellentétben úgy gondolom hogy a második rész egy tipikus posztapokaliptkus akciófilm, míg a Mad Max egy akciókban szegényebb dráma, ami látszólagos vontatottságával "magas fordulatszámon száguld és kegyetlenül zakatol a vég felé" hogy egy korábbi hozzászólót idézzek, ezt nem tudnám én se szebben mondani.

A kevesebb akció pedig döbbenet kimunkált autós üldözéseket jelent. Nem értem miért esik olyan kevés szó erről, azaz ha autós jelenetekről van szó mindenkinek beugrik a Francia kapcsolat, a Driver, vagy a Bullit, pedig szerintem Mad Max-nek is ott lenne a helye ezen a palettán.
És a fantasztikus zene...
Valahogy így kell jó akciófilmet csinálni. :)

2010-07-27 08:40:01 ronin07 (?) #9

Felcsúszott ötösre. Tegnap újranéztem, és rájöttem, hogy ez bizony óriási drámai töltettel bír. Afféle társadalomkritika, amely természetesen legitimálja a második részben látható halott világot. Miller itt még arról regél, hogyan kapja el a becsületes tisztet a káosz, és hogyan ölnek ki belőle minden emberséget. 85 perces felvezetés után csak a vége számít, és ezt olyan kis nüanszok bizonyítják, mint az orvosok rezonőrszerepe (Miller foglalkozását tekintve sebész - Goose halálánál és Jessie sérülésénél mindig ott állnak a fehér köpenyesek, és ők Max legrelevánsabb veszteségei), valamint az, hogy a békefészkek (otthon, kényszervakáció a farmon) kisebbségben lesznek a pokoli területekkel.

2010-05-16 14:00:29 Raul (5) #8

Az előttem szólóhoz nehéz mit hozzátenni, teljesen egyetértek. Ami nem tetszett, hogy a motorosbanda karakterei kissé parodisztikusra sikerültek, mintha a Rendőrakadémia sorozatból pottyantak volna ide.
Kár hogy a rendező 20 év múlva a Babe-ig majd a Táncoló talpak-ig tudott eljutni...

2010-04-08 21:07:26 gerbence (5) #7

Gyors, pörgős, agresszív, karcos film, az elejétől kezdve magas fordulatszámon száguld és kegyetlenül zakatol a vég felé. Gyönyörűen fényképezett és profin koreografált autós/motoros üldözések, akciók, karambolok, borulások, egyszerű, de átérezhető karakterek, életszerűen kimunkálatlan párbeszédek (vagy inkább párbeszéd-csökevények), kellő időben elhelyezett sokkjelenetek, túlhangsúlyozatlan és ettől hatásos brutalitás jellemzik ezt a mítosz- és stílusteremtő filmet, ami az Alien-filmekhez hasonlóan nem tudott megöregedni elkészülte óta.
Zsigerre ható, koszos és hangos poszt-apokaliptikus cyber-western kirobbanó és egyedi hangulattal, és egy visszafogott, de erőteljes Mel Gibsonnal. Szinte érezni a fékolaj és a V8-as által kiokádott benzinfüst szagát, miközben a mennydörgő motorhang pörölyként csap fejbe.
Tökös, de érzelmileg is átélhető film, amit kábé annyiszor fogsz a csajoddal együtt megnézni, ahányszor sör-virsli versenyt játszol vele, viszont ha már elaludt, éjjel újra és újra végig fogod izgulni.
Klasszikus!

2010-01-14 09:35:39 BonnyJohnny (4) #6

Sajnos én előbb láttam a második részt, így az első rész ahhoz képest egy kicsit csalódás volt. Persze jó a film, és jól bemutatja mind a posztapokaliptiku világot, mind Maxet, de valahogy nem fogott meg. A történet túl komoly akar lenni. A rossz elleni küzdelem, meg a családja megölése, meg a bosszú. A második rész egyszerű mint a kő, de mégis jobban megfog. Talán éppen azért.
Persze látszik, hogy az autós akciójeleneteket ugyanaz rendezte.

2009-11-24 14:08:50 simijohnny (5) #5

Vagy tíz év után, tegnap este megint megnéztem. Lehet hogy "eljárt felette az idő", de még mindig van egy hangulata.

2008-12-09 14:01:42 dhfear (4) #4

nekem nagyon bejön mind a 3...csak az a fránya Interceptor hiányzik a Thunderdome-ból XD.Számomra hatalmas feelingje van a filmnek.

2008-11-08 21:18:45 osi (4) #3

Nekem a második rész nagy kedvencem. Szerintem fantasztikus a Háború utáni kegyetlen világ és az üzemanyagért folytatott harc ilyetén megjelenítése. Amikor már semmi sem számít, egy harcos rója az utakat, szörnyű múltja gyötri, csak a túlélés hajtja, és végül talál egy új célt, értelmet életének. Az első rész számomra inkább a második előkészítése, ezért nélkülözhetetlen. Azt az emberi őrületet, gonoszságot mutatja, ami a második rész alapszituációjához vezet. A harmadik rész viszont rossz, teljesen felesleges.

előzmény: whiteman 01 (#2)

2008-11-08 19:50:17 whiteman 01 (3) #2

Teljesen egyetértek! Ezenkívül még nekem az nem tetszett, hogy elvileg ez egy sci-fi, de a képi világa abszolút fantáziátlan. Az, hogy eljárt felette az idő, végülis nem a film hibája. Ez a nem szokványos történetvezetés sztem annak tudható be, hogy eredetileg is trilógiának készült.(de lehet, hogy tévedek, csak tipp)Mindenesetre nem ajánlom senkinek, mert ez még nézhető, de a lezáratlan cselekmény miatt arra késztet, hogy megnézzük a másodikat is, ami már viszont nevetségesen szar.

előzmény: k3pl3r (#1)

2008-11-08 19:28:56 k3pl3r (?) #1

Ez így elsőre nem nagyon nyerte el a tetszésemet. Tipikusan az a film, ami felett eljár az idő. Egyedül az autós-száguldós jelenetek voltak jól megcsinálva, mind rendezésileg, mind fényképezésileg. A legnagyobb hiba a történetben van. Se eleje se vége. Ilyet még szinte nem is láttam. Megy a film, és egyszer csak jönnek a feliratok. Majd utánanézek, hogy nem-e egy megvágott változatot láttam, mert ez így elég kevés. Nem is értem ezt a viszonylag magas átlagot. Pár napja néztem meg a Johnny Mnemonic-ot, ami szerintem körülbelül hasonlóan igénytelen, és mégis majdnem egy egésszel magasabb ennek az átlaga. Gondolom sok mindenkinek gyerekkori kedvence:), vagy lehet én nem értek valamit.