Alien (1979) ☆ 👁

A nyolcadik utas: a halál

(Ridley Scott)

amerikai-angol dráma, horror, sci-fi, thriller

4,3
★★★★☆
1565 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
2024-03-04 13:37:59 Nesselrode (5) #195

Szerintem máig a legjobb Alien film.

2024-02-23 10:28:24 Xuja (5) #194

Újranézve is marad az ötös természetesen. Már az első percektől magával ragadó az űr monumentalitása, a szép lassan beinduló cselekmény teret ad némi filozofálásnak is, de igazából az első félóra után indul be, és utána egy nagyon szép ívű, feszült, kellemesen nyomasztó atmoszférájú, jó tempójú és tökös sci-fi horror / thrillerré növi ki magát. Scott nagyon jól érzi az arányokat és ezért egy percre sem ül le, a korszak simán legszórakoztatóbb filmje a Star Wars mellett.

Nem tudja mindegyik karaktert annyira kibontani, de ez nem is volt a koncepciója, és a műfajhoz képest így is remek a jellemábrázolás - a szorongó Hurt már ránézésre is tengeribeteg, Kotto macsó, de szimpatikus, Holm pedig egészen ördögi. Persze nyilván Weaver viszi a prímet - korábban sose volt női karakter ennyire üdén pragmatikus, tökös, de ugyanakkor mégis nőies és szexi: az utolsó 10 perc az ő magánszereplésével simán a film legütősebb része.

2021-05-06 19:45:53 geminijan (3) #193

Nem vágom ezt a nagy "elemi félelem dolgot" se itt se az Elm utcában sem bárhol máshol más klasszikusnál.
Ráfanyalodtam a Fűrész 1 re, a Démonok között (The Conjuring) re is, hogy ne csak a régi naagy horrorokat minősítsem, de ehh.
Ezekben a rávezetés, mint ebben a filmben is, ok ok elmegy. Viszont a nagy kiteljesedés, a jumpscare, a nagy reveal részekhez elérvén röhejesek.
Várnék valami zsigeri tébolyt, valami leírhatatlant, lehet meg se kéne mutatni semmit nemtom... de ez így sz@r.
Visszakanyarodva csak ehhez a filmhez: képek, atmoszféra zseni. Félhomályhoz nagyon értettek a díszletesek! A stroboszkópos szellőzők, kézikamerás loholás, lihegés fullos!
Csak a megijesztés meg mellé az a hülye butyuta durranó hangeffekt ne lenne.. smh

2021-03-03 16:38:17 csabaga (5) #192

Jó régen beszéltünk róla.

A könyvben egy egy párbeszéd a két nő között, hogy lefeküdtek- Ash-sel, Ripley itt már gyanakodott.

előzmény: critixx (#123)

2020-10-07 16:55:50 Rorschach (5) #191

Abszolút érthető :)

2020-10-07 16:22:16 macready (5) #190

Persze, ez érthető, a titokzatosság, a felfoghatatlan itt fokozza az élményt.
De talán az sem szorul magyarázatra, ha egyes filmek rajongói a sokadik megnézés után többet szeretnének megtudni és kicsit mélyebben beleássák magukat a témába. :)

előzmény: Rorschach (#189)

2020-10-07 16:12:47 Rorschach (5) #189

Szerintem az a legjobb az egészben, hogy a lenti magyarázatból ilyen részletességgel semmi nincs átadva a filmben, mégsem ránt ki az élményből, hogy nem tudod, miért és honnan csöpög egy űrhajón a víz, meg mi célt szolgálnak a láncok. Mire idáig jutunk, már elfogadta a néző, hogy ezt a hatalmas mérnöki teljesítményt nem fogja megérteni, és valahol még inkább a bőre alá hatol a felismerés, hogy nem elég, hogy az alien felpiszkálja az ősi iszonyaidat, de még a jövő környezetébe is gördülékenyebben belesimul mint az emberek, akik konkrétan ebben élnek és ebbe születtek.

előzmény: macready (#188)

2020-10-07 15:41:23 macready (5) #188

A "gyáregységről" jut eszembe, régen úgy képzeltem, hogy a vontatmányban is játszódnak egyes jelenetek, de később rájöttem, hogy a filmben kizárólag a Nostromo belső tereit látjuk, a finomítót pedig csak kívülről. Persze amikor nem az LV-426-on mászkálnak éppen.
Brett utolsó jelenetében, a Nostromo C szintjén, a leszálláshoz szükséges "futóműlábak" helyisége tényleg elég idegen-szerű környezet. Scott szerint valamilyen klímával kapcsolatos kondenzációs meghibásodás miatt folyt felülről a víz. Ugyanezen a szinten tárolták a munkagépeket is. A belógó láncok állítólag nehéz eszközök mozgatására szolgáltak.

előzmény: Rorschach (#187)

2020-10-07 13:56:29 Rorschach (5) #187

Ez szóról szóra így van, plusz a rendezői változatban van két olyan másodperc, ami pedig egy másik nézőpontot is behoz: Mielőtt Brett meghal, a nézővel együtt meglátja az idegent láncokon lógni lefelé a hatalmas, kiismerhetetlen és megérthetetlen gyáregység egy csarnokában - és fel sem tűnik neki, mert annyira idegen számára a technológia, amivel egyébként dolgozik, hogy az alien alakja egyáltalán nem lóg ki belőle.

előzmény: kaamir (#186)

2020-10-06 15:56:57 kaamir (5) #186

Meghoztad a kedvem egy újabb újranézésre :)

Egyébként szerintem abban van ennek a filmnek a titka (már az elképesztő atmoszférán és technikai megvalósításon túl), hogy valami egészen ősi, zsigeri félelmet piszkál fel.

Itt van ez a lény, olyan mint egy hatalmas rovar, ami már eleve rémisztő. A zugokban közlekedik, a repedésekből mászik elő, a sötétből, az árnyékok mögül. Mire megpillantod, már késő. A fejed felett, a talpad alatt ólálkodik, azt se sejted, hogy ott van.

Mindez kinn az űrben, a totál kiszolgáltatottságban, ahonnan nincs hova menekülni, nincs hova bújni.

Az ősember retteghetett így a barlangjában kuksolva, ahogy az Alien szereplői az űrhajón.

előzmény: Rorschach (#185)

2020-10-06 15:39:26 Rorschach (5) #185

Ideje volt már újranézni ezeket a filmeket is, hiszen az első kettőt néhány éve, moziban láttam utoljára, a többit pedig még annál is régebben. Úgyhogy elő a rendezői meg assembly meg extended cutokat!

Zseniális az első film továbbra is, nyilván. Azt hittem, kicsit lapos lesz mai szemmel, viszont egyáltalán nem untam magam rajta - az Alien nem egy telefonnyomkodós film még negyven évvel később sem, ez pedig óriási eredmény. Mesteri a feszültségkeltés, aminek szerintem az isteni dizájn a legnagyobb megénekeletlen hőse.

Szerintem mindenkinek megvan a space jockey, az egész tojásos jelenet, az utolsó vacsora, az elkóborolt macska, a visszaszámlálás, meg a többi. Ezek nekem is beégtek a tudatomba. Viszont az, hogy az űrhajó gigantikus méretén, furcsán iparinak ható belterein, gyárias csarnokain, különös rendeltetésű apróságain mennyit kocsizik a kamera, és hogy ezek voltaképpen milyen vastagon felelősek a bőr alá kúszó idegenkedés érzéséért, az bennem csak most tudatosult. Jócskán akad pozitív jelző a folytatások set desingjára is, ezen a téren nem nagyon érhette szó a ház elejét később sem, de amit a környezettel itt elértek, azt egyik későbbi etap sem tudta a Nyolcadik utas után csinálni.

Muszáj még leírnom, milyen veszettül tetszett, ahogy Ripley-vel bánt a film: iszonyat ravaszul léptetik elő főhősnek úgy, hogy elsőre simán a kompetensebbnek tűnő kapitányt, és a modoros/céltudatos tudományos tisztet gondolná a néző az események gerincének. No nem is telnek el fölösleges percek Ripley bemutatásával, csak akkor fókuszál rá a script, amikor már bőven megy a film, és akkor is annyit tudunk meg róla, amennyit kell - nevezetesen, hogy ő az egyetlen, aki akkor is képes higgadt és logikus gondolkodásra, mikor mindenki mást elragadnak az érzelmei. Ennyi pedig ebbe a történetbe bőven elég is.

Végezetül annyit írnék még le, hogy isten áldja a film maketteit - az összes praktikus effekt baromi jól néz ki 2020-ban is. Le a kalappal.

2017-11-21 20:07:38 Norbert Simon (5) #184

Értem. Bocsi. Én akkor rosszul emlékeztem rá.

előzmény: csabaga (#183)

2017-11-21 20:02:31 csabaga (5) #183

Ripley "fedélzeti tiszt",rangban a harmadik és legutáltabb ember a hajón.:)

előzmény: Norbert Simon (#182)

2017-11-21 19:55:08 Norbert Simon (5) #182

Alapmű! Vétség lenne kihagyni ezt egy filmrajongónak. Én szenzációsnak tartom. A legérdekesebb visszanézni ezt a klasszikust. Ahhoz képest ,hogy szüleim anno végig rágták ezen a tíz körmüket. ( Én persze már nem) Már ők is azt mondják visszatekintve "Ettől voltunk úgy megijedve". Nem találtam én ezt annyira parásnak. Bár persze ez is nézőpont kérdése. A film első 30 és 40 percében nem is történik félelmetes dolog. Csupán érezzük ,hogy valami baj fog történni. Gyönyörűen felépített a történet, csak lassacskán indul be. Scott igazi mestere a feszültségkeltésnek. Ez már kapásból tetszik nekem. Az a bizonyos jelenete meg főként. Sigourney Weaver mint-Ellen Ripley parancsnok nagyszerű alakítást nyújt. Öt szép csillagot érdemel.

2017-06-06 23:56:25 ryood (5) #181

hát, ha valakinek úgy jobb...egészségére..

előzmény: tomside (#179)

2017-06-06 22:40:20 Ugor (5) #180

Ez a memóriatörlési felhívás engem is megrémisztett.

előzmény: tomside (#179)

2017-06-06 22:30:51 tomside (5) #179

Már akiéből! :)

előzmény: ryood (#178)

2017-06-06 22:06:51 ryood (5) #178

a covenant förmedvény után muszáj volt ezt újranézni, hogy tudjam, milyen is az igazi alien az igazi ridley scott rendezésében!
ezt az egész prometheus-covenant előzménytörténetet pedig ki kell törölni az emlékezetből!

2017-05-10 16:39:22 Ugor (5) #177

Ez nem személyes volt, nem neked szólt, csak a szindrómának. Amúgy meg persze, én is várom, mert lelkes rajongója vagyok, mióta Alien van. ))

előzmény: redsovi (#170)

2017-05-10 15:50:05 ChrisAdam (5) #176

Hűha, mit robbantott ki itt az a komment. :) Szerintem redsovinak semmi rosszindulata nem volt, pont hogy ő még a Prometheust is szerette, csak azt próbálta kifejezni azzal a kommenttel, hogy ehhez a monumentális zsenialitáshoz mérten iszonyú gyengének fog tűnni a Covenant, ami messze nem olyan jó kritikával bír már most, mint mondjuk ez a film.

Én őszintén szólva már régen nem foglalkozok pontszámokkal, talán a Rogue One volt akkora "törés" (igen, az :D), hogy miután a sajtó meg minden kutyafüle beharangozta az ötödik epizód óta legjobb Star Wars filmnek, olyat hasaltam a moziteremben, hogy hónapokig nyalogattam sebeimet. Aztán a Prometheus hiába kapott viszonylag gyenge értékeléseket, nekem még így is ötösön áll (bár a napokban újrázom, de nem hinném, hogy kevesebbet fog kapni). Tény, hogy nem akkora ötös, mint mondjuk az első rész esetében, de bizony ötös. És ha már azt a szintet hozza a Covenant, akkor csókolom, meg vagyok véve és lehet, hogy meglesz az év egyik legjobb sci-fije. :) Pozitívan állok hozzá, előzeteseket nem nagyon néztem, nem tudok semmit, szereplőket se, bármit, így aztán tényleg vakon megyek a moziba remélhetőleg jövő héten.

Sziez: Igen, hálás is vagyok, hogy mikor tavaly előtt újra bemutatták a filmet a mozikban, meg tudtam nézni a Corvin Korda termében, hatalmas élmény volt, bizony. De ez az a film, ami nem csak nagyvásznon működik, hála égnek.

2017-05-10 15:08:02 tomside (5) #175

Ha olyan lesz, mint a Prometheus, akkor nálam ez lesz az egyik legjobb sci-fi az évtizedben a kettőből. :D

előzmény: GothMan (#172)

2017-05-10 14:57:15 Sziez (?) #174

Ezzel a véleménnyel csak egyetérteni tudok.
Annyi kiegészítéssel, hogy szerintem ez tipikusan az a film, ami csak moziban, nagy vásznon érvényesül igazán, ott éri el a megfelelő hatást, nem véletlenül készült szélesvásznú kivitelben.
Nagy előnye, hogy a műfajában úttörőnek számít sok eszköze, és valóban, a később készült sci-fi horrorok se tudták überelni. Iskolamunka :-) Bár a folytatása, "A bolygó neve: Halál" se sokban marad el tőle.

előzmény: ChrisAdam (#163)

2017-05-10 14:30:57 MicaHiro (4) #173

Nevethetsz, de szerintem ők akkor is csak egy hangos kisebbség. A neten nyilván sok a szélsőséges vélemény, de az emberek nagy része nem gondolkodik így.

előzmény: kwzatz (#171)

2017-05-10 14:02:58 GothMan (4) #172

Én azért megvárom az első (itteni) kritikákat is. De ha azt mondjátok (majd), hogy olyan, mint a Prometheus (ez volt a címe, ugye?), akkor hagyom a francba.

előzmény: kwzatz (#171)

2017-05-10 13:54:45 kwzatz (4) #171

Azért értem én Ugort, ez a sírás és pesszimizmus minden érkező művel (film, sorozat, játék, remake, reboot) kapcsolatban felüti a fejét (elég néha bekukkantani például a youtube kommentek közé), aztán gondolom pont a te hsz-ednél unta meg. Nyilván sokszor kiderül utólag, hogy jogos volt, sokszor meg nem. Hogy a Covenant milyen lesz, meglátjuk, egyelőre 15 kritika alapján 65/100 metacriticen, szóval annyira "iszonyú gyenge" talán nem lett.

MicaHiro:
"egy valóban létező, de ritka hozzáállást"
Ezen mondjuk felnevettem. :D

előzmény: redsovi (#170)

2017-05-10 13:48:04 redsovi (5) #170

Ja, ez szektás dolog. Mint ahogy manapság elbaszni a legnagyobb reményekkel várt sequeleket is. Értesítem Black Phillip-et is gyorsba

előzmény: Ugor (#167)

2017-05-10 13:39:33 csabaga (5) #169

Szerencsére a remake-ek és folytatások nem befolyásolják a klasszikus filmek értékét,se itt se más esetben.

2017-05-10 13:10:47 MicaHiro (4) #168

Egyébként ha meg is akarnád érteni a másikat, nem csak rettentő szellemesen kiosztani egy valóban létező, de ritka hozzáállást; akkor látnád, hogy redsovi mostanság is néz filmeket, és közben még (adatlapja alapján) sok mással is foglalkozik. Azt aláírom, hogy idegesítő, hogy sokan előre temetnek egy filmet, és megszállottan aggódnak azon hogy milyen lesz, de itt szerintem nem erről van szó. Rossz érzése van a filmmel kapcsolatban, és leírta, ennyi. (Mondjuk az nekem sem szimpatikus, hogy látatlanban nyilatkozik ilyen sarkosan, de szíve joga az is, a helyén lehet kezelni.)

előzmény: Ugor (#167)

2017-05-10 12:15:10 Ugor (5) #167

Ez itt valami szektás izé lehet... nem csak ennél a sorozatnál, máshol is megfigyelhető, hogy a hívők tömege hónapokkal a film előtt, jajveszékel, reszket, vonyít, reménykedik, kaparja a vakolatot, hogy az eljövendő Brummabrumm 13. rész vajon jó lesz-e vagy sem... közben, gondolom, nem eszik, nem párzik, nem bocsát ki anyagot, csak faltól falig veri a fejét... ja, és nem néz meg közben inkább vidáman ezer másik filmet, csak szakmányban aggódik.

előzmény: tomside (#166)

2017-05-10 10:22:32 tomside (5) #166

Biztosan az orrod alá dörgölném, ha véletlenül a Covenant lesz az évtized sci-fije. :)
Én sem látok sok esélyt erre, csak bizakodom. Látatlanban.

előzmény: redsovi (#164)

2017-05-10 10:04:22 Umberto (5) #165

Főleg ha így állsz hozzá...

előzmény: redsovi (#164)

2017-05-10 07:39:11 redsovi (5) #164

Na ehhez viszonyítva iszonyú gyenge lesz a Covenant, még így látatlanban is

előzmény: ChrisAdam (#163)

2017-05-10 01:16:05 ChrisAdam (5) #163

Értetlenül állok az élmény előtt, ugyanis legalább háromszor láttam már képernyőn, legutóbb pedig nagyvásznon. Most is képernyő volt a jussom, jobb híján, de talán el kell, hogy mondjam, hogy még sose éreztem ennyire makulátlannak a filmet. Egyszerűen minden minutuma briliánsan tökéletes. Egészen pontos leszek: a 46. másodpercnél még javában a főcím ment és alatta a lúdbőröztető zene... és engem egy az egyben eltalált úgy igazán a hamisíthatatlan Alien hangulat, a kies, halott űr és a durva, olajos, sötét folyosók hangulata. Egyik folytatás se tudja megidézni ezt az atmoszférát ennyire jól, de más filmnek sem sikerült azóta.
Imádom a hosszú, kimért snitteket az elején, a hajópásztát, a planéta viharos, zavaros jeleneteit, a fokozatos feszültségkeltést, az elegáns snitteket a sötét folyosókon át, a macska utáni rohangászást, a villódzó fényeket, Ash folyamatosan fenyegető arcát, a lüktetést, a mocskot és a végén a fellélegzést... Egyszerűen minden a helyén van és így bizony mondhatom azt bátran, hogy a legjobb film műfaján belül. A horrorelemekkel kitűnően bánik, hiába tudom minden lépését, még így is fel tudok riadni rajta. Lenyűgöző látványvilága van, a fény-árnyék-füst játék talán sosem volt ilyen jó, a díszletek monumentálisak.
Mit is mondhatnék... sok-sok év után újra szerelem született, az Alien filmtörténelmi útjelző volt annak idején, szenzációs, mennyire formabontó és úttörő volt. Ridley Scottnak azóta nem született ilyen jó filmje. Hinnye, ez bizony ötös (mi más?!), de mekkora. Korszakos mestermű.

2017-04-03 23:07:35 ryood (5) #162

A 79 éves Ridley Scott interjút adott az Entertainment Weekly-nek, hogy így reklámozza a májusban megjelenő Alien: Covenant című filmet.

A rendező az interjúban elárulta, hogy a legendás, 1979-es Alien végén eredetileg a xenomorph megölte volna az utolsó életben maradt utast, Ellen Ripley-t is, aki az egyik legnagyobb hősnője lett a filmtörténelemnek, Sigourney Weaver még három filmben is eljátszotta.
Scott úgy gondolta, jobb lenne, ha a xenomorph visszajutna a hajóba, ahonnan Ripley kilőtte, és letépné a nő fejét. Miután Scott előadta az ötletét, 24 órán belül jött a válasz, amiben kirúgással fenyegették, ha ezt megteszi. Így élte túl Ripley a földönkívüli lénnyel való első találkozást.


Jones cicáról megint elfeledkeztek.

2015-12-28 08:56:21 schankox (5) #161

Igazán sejtelmes és feszültséggel teli film. Remek példája annak, hogy hosszú snittekkel, szinte steady kamerával is szinte a végletekig lehet fokozni a hangulatot. Az pedig, hogy a háttérben végig hallhatók az űrhajó gépészetének hangjai, még horrorisztikusabbá varázsolják a fimet. Mai szemmel talán kissé lassú, de lehet, hogy ez kell a hatásosságához. Sokadszorra is remek film, borzongató alkotás.
90%

2015-07-09 18:56:52 ChrisAdam (5) #160

Ugyanígy jártam a minap, leszedtem egy hatalmas, majdnem 40 gigás verziót (nem újranézés, csak gyűjtemény végett), nagy monitorom van, Full HD, de mikor lejött és kíváncsian nyitottam meg (rendezői), olyan érzésem volt, mintha a mobilomon nézném. Pedig már majdnem egy éve volt a mozi, de úgy látszik még felejtenem kell. :)

előzmény: Leo_Stotch (#158)

2014-10-04 00:10:01 ryood (5) #159

örülök, hogy rávettem magam a mozira...ez így egy teljesen új élmény a corvin mozi korda termében 150 nm-es vásznon..aki még nem nézte meg, ne hagyja ki!

2014-09-23 08:07:42 Leo_Stotch (5) #158

Én sajnos lemaradok a mozizásról, külföldi munka miatt, vérzik is a szívem, hisz az Alien trilógia nagyon nagy kedvenc.
Viszont ha meg tudtam volna nézni moziban Scott klasszikusát, akkor arra a sorsa jutott volna, mint 2 éve a Titanic. Akkora élmény volt a sok házimozi után, végre nagyvásznon, hogy sztem otthon sose nézem újra. Olyan sose lesz.

2014-09-22 16:54:34 McCl@ne (5) #157

Most csináltál +2 nézőt a filmnek, ma este megyek is! Megvan otthon BD-n minden létező verziója minden létező Aliennek, de ezt szeretném most moziban is megtapasztalni!

előzmény: Olórin (#156)

2014-09-22 16:44:55 Olórin (5) #156

Én is az eredeti verziót preferálom, de az a kép a DC-ben tényleg jó. Csak egy-két másodpercre mutatják a lényt (illetve a nagyobbik részét), nagyon szépen, visszafogottan, sem kameramozgás, sem zene nem jelzi a jelenlétét, csak úgy elvan a magasban, egy prédájára leső ragadozó.

előzmény: csabaga (#155)

2014-09-22 16:41:04 csabaga (5) #155

Így leírva akkor az eredeti változat a jobb.A szörnyből elég a végén...
Hagyom is a rendezői verziót.Az a pofozkodás és a jeladó hangja nélkül megvagyok,a begubózott Dallas nélkül is.

előzmény: Olórin (#154)

2014-09-22 13:46:16 Olórin (5) #154

Megnéztem mindkét verziót, a DC-ben van csak benne. Az eredeti verzióban Harry Dean Stanton feltartja az arcát a lecsöpögő vízbe, és ez ott egyetlen hosszú snitt. A DC-ben viszont egyrészt eleve rövidebb, másrészt meg is szakítja két vágás felülnézetből - az egyiken látszik az alien. Nagyon jó kép. (Külön vicces, hogy ha valaki úgy nézné meg a DC-t, hogy még sosem látta előtte a lényt, még képeken sem, az itt szembesülne vele először, és nem is igazán tudná hirtelen, hogy mit lát.)

előzmény: csabaga (#153)

2014-09-21 16:12:30 csabaga (5) #153

Nem tudom,nekem még a magyar vágott mozis is ott van a fejemben.Úgy rémlik,ott nem volt.

előzmény: Olórin (#148)

2014-09-21 16:10:43 csabaga (5) #152

Ebben a filmben a macskával mindenki szentimentális.A legénység egy tagja a macska keresése közben hal meg.:)

előzmény: Olórin (#148)

2014-09-21 13:27:27 Olórin (5) #151

Én most elővettem az eredeti változatot, és nem látom benne, akárhogy meresztem a szemem... Kénytelen leszek összevetni a jelenetet a DC-vel.

2014-09-20 21:43:07 critixx (4) #150

Én alig egy hónapja néztem újra (az eredeti változatot) és ha jól emlékszem, benne volt.

előzmény: Olórin (#148)

2014-09-20 21:39:34 BonnyJohnny (5) #149

Én korábban is láttam (igaz, nekem is úgy hívták fel a figyelmemet rá), de nem tudom melyik változat sajátja. Bár szerintem az eredetiben is benne van.

előzmény: Olórin (#148)

2014-09-20 21:24:19 Olórin (5) #148

Könnyű hűvösnek és racionálisnak lenni, ha éppen nincs semmi, ami felébressze benne az anyai ösztönöket - illetve, ha azt vesszük, dehogynem van: a macska, amivel éppúgy szentimentális, mint később Newttal.

Egyébként döbbenetes élmény volt moziban látni a filmet, a chestburster jelenet még ma, ikszedszer látva is sokkoló, a díszletek pedig fantasztikusan nyomasztóak, realisztikusak.
Egy apróság: SOHA nem szúrtam ki korábban, hogy Harry Dean Stanton halálánál felülnézetből látni először a teljes méretűre nőtt idegent, ahogy láncok között ül a magasban, a támadás előtt. Tudja valaki, hogy ez a rendezői változat egyik plussza (bár egyszer már azt is láttam, és a két verzió közti különbségeket taglaló leírásokban nem találtam meg), vagy csak azért maradtam le róla a korábbi otthoni megtekintésekkor, mert túl sötét volt a kép?

előzmény: csabaga (#147)

2014-09-15 16:34:57 csabaga (5) #147

Sajnos Ripley karakterét a folytatásokban megváltoztatták.

Szentimentális és anyás lett.Itt ennek még nyoma sincsen.Inkább hűvös és racionális.Így lesz tökéletes ellenfél az idegennek.Ezért tudja ő legyőzni.

Érdemes a forgatókönyvből készült könyvet elolvasni,a két gépész a kapitánnyal megvan,az első tisztet kedvelik,de Ripley-t kihajítanák az űrbe.
Túl pedáns és idegesítő nekik.

előzmény: Tenebra (#144)

2014-09-15 13:27:36 Xuja (5) #146

Tenebra minden filmben talál valami vicceset. :DD

2014-09-14 17:33:13 csabaga (5) #145

Kicsit meglep,hogy viccesnek találtad.:)

Ripley egy "erőszakos ember",ez már az elején is látszik.A két szerelő utálja is őt...
Én Ash esetében láttam inkább személyiség változást.

előzmény: Tenebra (#144)

2014-09-14 15:42:51 Tenebra (5) #144

Nem írtam róla, de én is újranéztem moziban, a Corvinban, még kedden.

Számomra is nagy élmény volt, talán így moziban működött igazán a sztori. Monitoron én sem találtam annyira félelmetesnek, nyomasztónak, már csak azért sem, mert a Halálhajó c. filmet, mely sokat nyúl persze ebből, előbb láttam az Aliennél, és még most is a hideg ráz ki tőle, annyira félelmetes volt az. Az Alien "csak" idegen létformát küld a legénységre, míg az Event Horizon magát a Poklot, mely az embert önmaga és társai ellen fordítja. Itt ez még csak egyes jelenetekben van meg, de nem az egész koncepcióban. Jóllehet, sokszor egymásra is veszélyesek a legénység tagjai (lásd Asht).

Félelmetes most sem volt annyira, de azért voltak jelenetek, melyek annak ellenére hatottak rám durván, hogy már láttam a filmet kétszer ezelőtt. (Igen, sajnos én viszonylag későn fedeztem fel az Alient). Pl. az arctapadó hirtelen ugrásai azért eléggé összefosatják a gatyát. :D Ahogy szerintem az első pár jelenet is nagyon nyomasztó, sokkal nyomasztóbb, mint monitoron (pedig HD monitoron néztem, de azért a vászonhoz képest még az is semmi).

A félelmetesség mellett mondjuk szerintem a humor is dominál a filmben. Pl. a poénkodás az elején, vagy a néger örökös okoskodása, hogy "hibernáltatni kéne" Kane-t, mind viccesek. De én azon röhögtem fel igazán, mikor Ash igazi identitására fény derül, és groteszk módon elkezd rángatózni. Na, ezután a jelenet után az összes többi, maradék megnyilvánulásán nagyon röhögtem.

Érdekes az is, hogy most különösen figyeltem rá, Ripley-nek milyen szerepe van, mennyit változik a karaktere. Végülis arra a következtetésre jutottam, hogy bár eleinte tényleg háttérbe szorul, mivel nem ő a parancsnok, de azért már érződik megnyilvánulásaiból, hogy ő a főszereplő, és lehet sejteni, hogy közte és az alien között fog zajlani az utolsó, nagy ütközet.

Egyetlen észrevételem van, és úgy gondolom, hogy (viszonylag) alacsony költségvetés ide vagy oda, de az utolsó robbanás az elég béna lett. Jól tudom, hogy a CGI-technológia akkoriban fejletlen volt és drága, de talán akkor inkább a régi módszereket kellett volna alkalmazni. Legalábbis nekem ez a kék-sárga avantgárd filmes betét nagyon nem tetszett, sőt, gagyinak tartottam. De ez legyen a legnagyobb probléma.

Amúgy végig feszült, intelligens, kiváló atmoszférájú és rendkívül jó karakterekkel dolgozó film, mely ismét bebizonyítja, hogy horrort/thrillert lehet kevés vérrel, a szörny alig-alig mutatásával is csinálni. Kár, hogy csak igen kevesen (pl. az említett Halálhajó) haladtak e takarékos mű nyomdokain, pedig az aranyszabály igaz, hogy a "kevesebb, több".

2014-09-13 13:51:25 ryood (5) #143

[link]
:-)

2014-09-11 18:55:36 Korben (5) #142

Így van, egyetértek! Valójában nem a történet a lényeg, hanem ahogy 'tálalják'! Sajnos erre sok mai hollywoodi filmkészítő még nem jött rá! Azért is készül annyi gyenge film. Egy csomó példát tudnék felhozni rá.

előzmény: csabaga (#141)

2014-09-11 17:34:54 csabaga (5) #141

Nem kell nagy sztori,de ami van,jól kell elmesélni.

Sok nagy filmnek nincsen nagy története,de jól rendezték meg.A Szelíd motorosok és a Római vakáció története is elmondható három mondatban.

Manapság a semmit bonyolítják,látszólag ott a nagy történet,de ásítás a vége...

előzmény: ChrisAdam (#137)

2014-09-11 17:30:22 csabaga (5) #140

A "történetet" úgy pontosítom,sok párbeszéd van és a szereplők emberi lényeknek tűnnek.
Egy szuperhős sincsen köztük.

A szörnyet meg voltaképpen nem is látjuk,csak az őt kereső szereplőket.

Összehasonlításképpen a filmből sokat merítő Dolog tobzódik a vérben és a véres átalakulások bemutatásában.

előzmény: ChrisAdam (#137)

2014-09-11 16:17:44 ChrisAdam (5) #139

Valahogy az ember már önmagában a Nostromo-tól szorong.

Ott a pont! :) Úgy van, ahogy leírtad. Minden egyes kis sarka ennek a hajónak nyirkos, hideg, idegen... de nem tudom, pont ezért mennék oda egy jó kis kalandra. Adrenalinfüggő énem éledt fel és szólalt meg bennem most, de komolyan. :D Vagy inkább a sci-fi horror imádó énem. Mint ahogy tökre ott lennék a Halálhajó fedélzetén is, csak egy picit. Vagy az Alien harmadik részének börtönében. Nem tudom, ez valami betegség lehet? :D

előzmény: critixx (#138)

2014-09-10 19:33:08 critixx (4) #138

Ez a különbség e között és a második rész között, ennek a javára. Itt a feszültségen és a hangulaton van a hangsúly, abban az akciókon és a szörnyeken.

Egyébként nem tudom, én valahogy nem akarnék ennek a hajónak az utasa lenni. Még úgy sem, hogy nincs a fedélzeten az alien. Ezért is tudnak jól atmoszférát teremteni a készítők. Valahogy az ember már önmagában a Nostromo-tól szorong. Ez nem a Gene Roddenberry-féle jövő, ahol luxuskörülmények közt száguldanak leszármazottaink a világűrben, itt az űrhajó egy koszos, füstös, gépzsíros kasztni, melynek mélyében a "melósok" güriznek a pénzükért.

előzmény: ChrisAdam (#137)

2014-09-10 18:29:17 ChrisAdam (5) #137

Ez a film a történet miatt jó

Furcsa, de nagyon nem értek egyet. Nem nagy sztorija van, egy mondatban el lehet mondani, egyáltalán nem a sztori az erőssége, tipikus horror film - amiknek nem is nagyon van sztorijuk, mert főbb rész inkább az ijesztegetésből áll. Itt a hangulaton, az atmoszférán, a feszültségen van a hangsúly. Igen, feszültség, ez a jó szó és igen, talán a nyomasztó is. Ettől jó ez a film, mert sötét tónusa beszippant és belevonja a nézőt a történetbe, ami nem nagy - egy hajó kap egy vészjelzést, ami miatt leszáll a legénység a bolygóra, ahonnan egy baleset okán felhoz a fedélzetre az egyik hajós egy idegen létformát, ami sorra megöli az egész csapatot. Hát nem nagy sztori, tulajdonképp ki is számítható - a vége "csavar" kivételével.

előzmény: csabaga (#136)

2014-09-10 16:31:33 csabaga (5) #136

Se félelmetesnek se ijesztőnek nem találtam,pedig majdnem veled egykorú voltam.Nyomasztó,az igen.

A végén azzal a lármával és villogó fénnyel inkább idegesítőnek tűnt.Még a figyelmemet is elvonta a végső párbajról.
Visszaemlékezve a nézőkre,őket sem érintette meg különösebben.

Ez a film a történet miatt jó,és nem az ijesztgetés miatt,szerencsére.Ma tanulhatnának ebből.

előzmény: ChrisAdam (#134)

2014-09-09 21:07:39 VVega (5) #135

Hatalmas élmény volt moziban látni, egy csomóan mondták, de nem hittem, hogy ENNYIRE hatásos lesz. Teltház volt a Corvinban, szóval klasszikusokat a vásznakra még, százat, ezeret!

2014-09-09 18:39:12 ChrisAdam (5) #134

Hogy láttam volna, ugyan... :) 18 most múltam pár hete, szüleim is alig voltak 14-ek, amikor ez a film ment a moziban. :)

Amúgy critixx, egyet értek, nem is felkavaró ez a film, vagy nyomasztó. Nem jó szavak ezek rá, ez inkább félelmetes és ijesztő lehet... vagy nem tudom. Olyan jó velős hangulata van, nyirkos, idegen... de mégis legszívesebben azon az olajgőzben fürdő, rideg sötét hajón lennél te is :)

előzmény: csabaga (#127)

2014-09-09 16:54:19 csabaga (5) #133

Én is így vagyok vele.A Cyrano vége mindig hatással van rám.

Az Ördögűzőn is jól szórakoztam,egyszer majdnem el is nevettem magam.Utólag tudtam meg,itt is rosszul kellett volna lennem.

előzmény: critixx (#130)

2014-09-09 01:27:20 tractorking (5) #132

Dettó..

előzmény: ChrisAdam (#125)

2014-09-08 20:11:51 Xuja (5) #131

Szerintem ezzel szinte mindenki így van. Épp ezért Bergman és Lynch a valaha volt legjobb horror-rendezők, engem legalábbis eléggé felkavarnak a két zseni rémálomszerű, beteg víziói.

előzmény: critixx (#130)

2014-09-08 20:05:49 critixx (4) #130

Számomra egy nyomasztó, felkavaró hangulat, érzelmi töltet sokkal félelmetesebb, hatásosabb tud lenni mint bármilyen vizuális inger, undormánykeltés. Ezért is szorongtam sokkal jobban pl. Bergman egyes filmjein mint az Alien-en vagy bármely amerikai horrorfilmen. És ezért is van, hogy az Alien széria összes jelenete közül a számomra legfelkavaróbb (sőt igazából a kevés felkavaró egyike) a félresikerült Ripley klónok felfedezése volt a negyedik részben.

előzmény: csabaga (#129)

2014-09-08 18:16:30 csabaga (5) #129

Én is alulkoros voltam...:)

Pedig akkor még komolyan vették a korhatárokat.De megúsztam.

Fura,de még félelmetesnek sem tartottam.Ez csak egy film...
Olvasom,sokan rosszul lettek.Hát ahol én láttam,senki sem.

Legenda ez,esetleg beépített emberekkel.

előzmény: BonnyJohnny (#128)

2014-09-08 17:57:31 BonnyJohnny (5) #128

Chris? Szerintem '81-ben még a szülei is túl fiatalok voltak ahhoz, hogy ezt moziban nézzék. :D

előzmény: csabaga (#127)

2014-09-08 17:40:47 csabaga (5) #127

Korábban nem láttad moziban,kicsit megvágva?

előzmény: ChrisAdam (#125)

2014-09-08 17:40:15 csabaga (5) #126

Jó hogy írtad,ezt el is felejtettem.Továbbra sem értem,azt az kis időt miért nem lehetett simán hozzátoldani.

előzmény: critixx (#123)

2014-09-08 16:54:01 ChrisAdam (5) #125

No hát, micsoda élmény a nagyvászon! Mindig is bakancslistámon szerepelt megtekinteni moziban, de sosem gondoltam volna, hogy sikerül, hacsak az MKKP nem valósítja meg az időgép-tervet. No de mégiscsak ott voltam a Corvin nagyteremben...
...éés hiába láttam vagy háromszor-négyszer, a nagyvászon bekebelezve engem, a film hatása alá tudott venni és nem egyszer volt igencsak nagy szívroham közeli állapot egyes izgalmas részeknél.
A filmről tudjátok mi a véleményem, zseniális minden részlete, minden egyes kis momentumát öröm nézni, profi film. A nagyvászon meg... áh. Kötelező.

2014-08-31 18:38:23 ChrisAdam (5) #124

Kellemeset csalódtam, ez a film még ma is megállja a helyét.

Ez eddig kérdés volt benned? :D nane.

előzmény: critixx (#121)

2014-08-31 17:34:11 critixx (4) #123

Továbbá szerintem hülyeség volt kivenni azt a jelenetet mikor Dallas elmondja Ripley-nek, hogy Ash-t felsőbb utasításra osztották be a hajóra két nappal az indulás előtt, a kapitány bevált régi kutatótisztje helyére. Nyilván úgy gondolták kicsit szájbarágós, de szerintem meg pont szükséges a szereplők és a néző számára is. Ripley és a néző ekkor billen át az "Ash kicsit gyanús"-ból az "Ash nagyon és biztosan gyanús" állapotába, onnantól kezdve tudja, hogy valami nincs rendben a "küldetés" kapcsán (ami persze be is igazolódik).

előzmény: csabaga (#122)

2014-08-31 17:07:50 csabaga (5) #122

Igen,és őt miért nem lehet megmenteni,mint később a kislányt?Igaz,ott is csak őt.Az első rész nagy erénye,még nyoma sincsen a később eluralkodott giccses szentimentalizmusnak.

előzmény: critixx (#121)

2014-08-31 01:36:08 critixx (4) #121

Na, a nagy felhajtásra való tekintettel megnéztem újra (az eredeti mozis verziót). Kellemeset csalódtam, ez a film még ma is megállja a helyét.

csabaga: Ugyanígy vélem. Nem sok értelme volt ezeknek a változtatásoknak. Az pedig szerintem sokkal jobb, hogy rejtély marad Dallas sorsa.

előzmény: csabaga (#120)

2014-08-30 16:27:38 csabaga (5) #120

Szerintem a kettő között van az igazság.

A vészjelző hangja elmegy,a verekedés szintén,a Dallas begubózva már a későbbi részek miatt került bele,szerintem feleslegesen.
Az egész 5 perc,kár volt emiatt a régiből kihagyni,azt "felpörgetni".

A kevés különbség miatt talán szinte mindegy is.Sokak szerint szimpla üzlet volt csupán ez a "rendezői változat".

előzmény: BonnyJohnny (#117)

2014-08-30 15:40:18 flake (5) #119

De azért jó szórakozást mindenkinek! :)

Azért köszönjük szépen. Meglesz :)

előzmény: critixx (#116)

2014-08-30 14:45:50 Ágó (5) #118

Tényleg jó lenne eredeti 35ösről nézni, de azzal is egyetértek, hogy a rendezői verzió jobb.

előzmény: critixx (#116)

2014-08-30 14:11:08 BonnyJohnny (5) #117

Szerintem a rendezői jobb.

előzmény: critixx (#116)

2014-08-30 13:39:40 critixx (4) #116

Nem akarok gonosz lenni, de az igazán jó az lenne, ha nem digitális kópiáról, hanem eredeti 35ösről vetítenék és nem a rendezői változatot, hanem az eredeti mozist. De azért jó szórakozást mindenkinek! :)

2014-08-12 15:16:10 tractorking (5) #115

Egy korábbi hozzászólásomban írtam:

"És kijelenthetjük: ezt a remekművet egy szemernyi por sem fedi!"

Nem, mert azóta se készült ezzel öszemérhető alkotás a műfajában.
A zenéjéről, pedig azt hiszem bőségesen elegendő a név: Jerry Goldsmith...

2014-08-11 21:28:53 ChrisAdam (5) #114

Sajnos nem tudok ott lenni az újrabemutató premierjén, de a lényeg - vetítik, feliratosan... Nagyon várom.

Amúgy a KT szerint ez a rendezői változat bemutatója? :O

előzmény: Mikkey (#112)

2014-08-11 09:27:26 Leo_Stotch (5) #113

Kétség nem férhet hozzá, hogy Scott filmje minden idők egyik legnagyobb mozija. Minden passzol benne..szeretem, hogy komótos. Sokszor lejátszóba kerül a trilógia és eddig sosem csalódtam benne. Ahogy kezdődik..már a főcím..a hangokkal.

2014-08-11 07:31:51 Mikkey (5) #112

szerintem a 35 év apropóján :) nekem is megvan már a jegyem. szept 4.-ei vetítésre. elvileg lesz körítés is hozzá, hát váróós :)

előzmény: tractorking (#111)

2014-08-11 01:16:37 tractorking (5) #111

S vajon milyen apropóból?

előzmény: ChrisAdam (#109)

2014-08-10 11:54:46 Rorschach (5) #110

Jön Siófokra is egy hétre a rendezői. Wet fanboy mode ON!

előzmény: ChrisAdam (#109)

2014-08-10 11:30:23 ChrisAdam (5) #109

Szeptembertôl a Corvinban, el se hiszem!!!:)

2013-05-19 01:33:18 ChrisAdam (5) #108

Eme remekmű atmoszférája bő esztendő múltán újra csak feléledt bennem, így kénytelen voltam eleget tenni hangulatomnak. Újranéztem ez alkotást és csupán annyit mondanék, nem is beszélnék sokat, üres maszlagokat a levegőbe, hiszen e zseniális filmről pontosan nem lehet megmondani, mily nagy a tökéletessége. Mert tényleg tökéletes, annyi szent.

2013-01-18 16:32:47 ChrisAdam (5) #107

Ennek kifejezetten örülök. Énnekem is újra kell néznem. (Kösz, kedvet adtál hozzá! :))

előzmény: Dynast Grausherra (#106)

2013-01-18 13:16:58 Dynast Grausherra (5) #106

A Prometheus kapcsán úgy döntöttem, hogy újranézem. Most már zseniális, sokkal jobban tetszett. De ez nem vonatkozik a rendezői változatra, nagyon nem kellene bele az a jelenet, ahol Ripley megtalálja Dallast és Brettet. Lealacsonyítja az Alient az olcsó horrorfilmek szintjére. Tudom, hogy a második részben kiderül, hogy a xenomorphok alapanyagot gyűjtögetnek a szaporodáshoz, stb, de nekem már ott sem tetszett. Felesleges vitatkozni egy már letisztult képpel, de az Alien nekem akkor is örökre a magányos ragadozó marad, aki semmilyen nyomot nem hagy maga után.
Mindenesetre az Aliennek nálam most már bérelt helye van a legkiválóbb sci-fi filmek között.

2012-09-20 08:29:17 Tenebra (5) #105

Újranéztem, kurva jó, Ámen.
De tényleg minden egyes megtekintésre egyre jobb. Hihetetlen jó az atmoszférája. Szinte érezzük, ahogy a dohos űrhajón a nyakunkba csöpög a víz majd a sav.
De az is nagyon jó, ahogy Ripley egy másodhegedűs senkiből tulajdonképpen az egyedüli túlélővé és főhőssé válik.
Az androidon meg most is nagyon röhögtem, pedig már ismerem a sztorit.

2012-09-13 23:09:54 Locke(d) (5) #104

Jogos, OFFoltam magam! :)

előzmény: ChrisAdam (#103)

2012-09-13 23:07:40 ChrisAdam (5) #103

Majd keresek valakit!... Mer a KB-k is kellenek!

Amúgy OFF az egész.

2012-09-13 23:03:04 Locke(d) (5) #102

sima tokos = egyszerű slipcase kartontok
Bocsánat

előzmény: Locke(d) (#101)

2012-09-13 23:00:55 Locke(d) (5) #101

Kicsit meg is tudlak nyugtatni, mert nem azt a gyönyörű, letehetetlen, dombornyomott első kiadást, ami a polcomról figyel, hanem annak egy második szériás, sima tokos, de ugyanúgy digistackes változatát (plusz nem beszélve a 4 filmet extra lemezek nélkül kínáló, slimtokos verzióról)... Az a bizonyos Budapesti ismerősöd nagy áldás lenne neked! :)

előzmény: ChrisAdam (#99)

2012-09-13 22:32:28 simijohnny (5) #100

A vaterán 9 dvd-s díszdobozt kapsz 5000-ért.

előzmény: ChrisAdam (#99)

2012-09-13 22:27:47 ChrisAdam (5) #99

teljes Alien antológiát is láttam mostanában 3000 Ft-ért!!

Namostmár tuti, hogy nem alszok. :))

előzmény: Locke(d) (#98)

2012-09-13 22:22:33 Locke(d) (5) #98

Offline már 1000 Ft-ért is dobálják őket, bár ezt csak Budapesten tapasztaltam... Sőt én már a teljes Alien antológiát is láttam mostanában 3000 Ft-ért!!

előzmény: ChrisAdam (#97)

2012-09-13 22:15:09 ChrisAdam (5) #97

Hát igen, ha lesz sok pénzem, akkor majd megveszem... ;)

előzmény: #NULL (#96)

2012-09-13 22:13:24 #NULL (?) #96

Na, újra! :)
[link]

előzmény: ChrisAdam (#93)

  • 1
  • 2