The Killing (1956) ☆ 👁

Gyilkosság

(Stanley Kubrick)

amerikai dráma, film noir, krimi, thriller

4,3
★★★★☆
274 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2024-02-11 14:04:03 Leo_Stotch (4) #35

Tényleg, a Kánikulai délután is. Újra kellene már azt is nézni.

Lehet, hogy eljutottak volna a birkózótól hozzá, de nem biztos, hogy rögtön. Los Angeles nagy város, ennyi pénzzel el lehetett volna lavírozni kicsit, csendben. Ekkora összegnél nem hiszem, hogy egy másik állam menedék lett volna. Repülni, mikor már Offendáré, hogy fel tudja vinni a táskát, bukás. De nem von le semmit az értékéből, így azért sokkal izgalmasabb volt.

előzmény: Jereváni Rádió (#34)

2024-02-11 13:47:41 Jereváni Rádió (5) #34

A birkózó túlélte. Csak valószínű, hogy hírbe hozták volna/megfenyegették volna, hogy a rabláshoz segédkezett, és elkotyogta volna a megbízóját. Onnan meg elkezdik körözni az államban, hiába húzza meg magát, sanszos, hogy lebukik. Éppen ezért kell a repülő is. Los Angeles nagy város volt már akkoriban is, mire autóval kijutna a városból, kockázatos, hogy belefut egy útellenőrzésbe. Repülővel hamar kijut az államból egy másik államba (ha jól emlékszem Bostonba szól a jegye).

A szalagos, virágos dobozba rejtett fegyvert nem csak Cameron használta el a T2-ben, ugyanez feltűnik a Sidney Lumet Kánikulai délutánjában és John Woo az A fegyverek istene című filmjében is.

előzmény: Leo_Stotch (#33)

2024-02-11 12:56:20 Leo_Stotch (4) #33

Csuda mozi az biztos. Feszes, érdekes, akkoriban biztos tetszett az embereknek. Mert az ilyen film még ma is tetszik nekik.
Fokozatosan épít, izgalmas volt a finálé felé,
hogy mi lesz a banánhéj. Butaság volt erőltetni a repülést. A motelban el lehetett volna sündörögni hetekig. Vagy úgyis elértek volna hozzá. Bár ki tudja. A sakkos birkózó nem halt meg ugye?
Igazi tovább beszélgetős film, mit, hol, hogyan tennénk mi a helyükben.
A pénztáros férj szerepére csakis William H. Macy jut eszembe. :)
Cameron is látta úgy látszik, a T2 ből a Guns and Roses.

2024-02-11 00:22:01 Jereváni Rádió (5) #32

Végre meg tudtam nézni. A többiek már mindent leirtak előttem, én csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy: na ez egy kurva jó film.

A Kutyaszorítóban komplett szüzséjén kívül Tarantino szépen megidézte (khm. lenyúlta) azt a részt belőle, amikor Val (Sherry szeretője) és a haverja ott állnak a szobában, és a szoba hátsó ajtajából rájuk nyitva tüzel rájuk George.

Csak a Ponyvaregényben mindez fordítva sül el, ott a csávó nem tudja eltalálni Travoltát és Jacksont.

2022-06-24 21:02:54 Rorschach (5) #31

Nagyon szerettem volna vásznon látni A dolgot hétfő este, jubileumi vetítés és kultuszfilm és etc... Ennek egyetlen akadálya volt; mégpedig, hogy az eseménnyel párhuzamosan a Gyilkosságot adták a Bemben.

Azt a mindenit! Én nem tudom, mire adtam négyest első megtekintés után anno miután először láttam ezt a filmet, de jelenleg nem tudok nem rácsapni egy hatalmas ötöst. Lebilincselő mozi, és sikerült pont a legillőbb hangulatban elkapnom - vágytam már egy jó ízes, frappáns heist történetre, és eme kritériumnak maradéktalanul meg is felelt a Gyilkosság, még ha laza bő fél évszázadot is kell visszaugrani érte. Feszes, izgalmas, nagyon szolidan ébenfekete humorú film, ami ráadásul istenien is néz ki. Apróságnak hathat, de számomra a hab a tortán a film címe. Emlékszem, első nézéskor folyamatosan motoszkált bennem a kérdés, hogy mikor fog értelmet nyerni, hiszen nem egy gyilkosság a film központi eleme, és lőn, a végére csodaszépen helyére került ez is.

Abszolút felső polcos mulatság, Kubrick teljesítményét egy fia rossz szó nem érheti most sem. Ha egyszer láthatom A dicsőség ösvényeit is vásznon, azután már kb. nem is lesz értelme többé moziba mennem.

2021-09-10 12:33:12 Xuja (4) #30

Remek struktúrájú, lendületes és csavaros noir ikonikus színészgárdával. A rablás után a forgatókönyv hoz egy-két kisebb-nagyobb logikátlanságot, de a sodrásának, illetve Kubrick magabiztos rendezésének köszönhetően az összkép így is erős. A noirok krémjétől viszont azért elmarad (a hasonló heist dramaturgiára épülő Aszfaltdzsungel például sokkal végzetesebb és drámaibb).

2020-02-21 23:11:22 Manómaszat (5) #29

És még mindig él a zeneszerző...

előzmény: -senki- (#2)

2017-12-01 08:21:19 Norbert Simon (5) #28

Remek film. Borús hangulatú mint amennyire az egy film noirnak lennie kell. A karakterek szerintem sem olyan kidolgozottak. A vége az hamar beég a néző emlékezetébe. Én is leginkább a rendezőt ( Kubrickot emelném ki) Illetve a remek forgatókönyvet. Ez a kettő már önmagában megéri az öt csillagot. Izgalmas kis 80 percet kapunk.

2016-05-04 13:00:31 Bong (?) #27

Azért elég forró már nekik a talaj a végén, meg amúgy is ez már szőrszálhasogatás. Nagyot dob a filmen ez a nem kicsit gúnyos befejezés.

előzmény: Charlie O'Brian (#26)

2016-05-04 12:07:15 Charlie O'Brian (5) #26

Egyébként a jó ostobán viselkedik a végén a férfi a pénzzel. Amikor a repülőre nem engedik föl kézipoggyászként, akkor sokkal okosabb lenne azt mondania, hogy "akkor nem is repülök önökkel és kész". Kilépne, nyugodtan távozna és fölszállna valamelyik vonatra a nejével... :)

2016-05-04 12:04:19 Charlie O'Brian (5) #25

Nagyon jó film. A film noir-okon belül is az egyik legvisszataszítóbb női karakterrel találkozhatunk, nagyszerűen felépített film, hangulat, óriási feszültség, egyedi látásmód!

2016-03-14 01:48:54 Ugor (5) #24

Egy film, amiben egyetlen kiemelkedő színészi teljesítmény sincs, de ez a zseniális forgatókönyv és ez a páratlan rendező simán megugorja vele a legmagasabb mércét is!

2014-06-09 10:31:18 sleepingdancer (4) #23

Nehezen indul be, de aztán magával ragad. Most nem jut eszembe jobb szó, de vannak benne ilyen látványcsomópontok, vagyis nemcsak történet, hanem képileg erősen fogalmazott film. pl: a furcsa álarcos rabló, vagy amikor berakja a pénzt a bőröndbe, és főleg amikor végül szétfújja a pénzt a szél

2014-02-03 17:38:11 zéel (5) #22

Vegyétek úgy, hogy az összes előttem szóló dicséretet, áradozást, pozitív kritikát helyettem is írtátok, kösz!:)
A negatív kritikákhoz nem adom a nevem.

2013-12-19 17:09:15 csabaga (4) #21

Végül csak megjelent DVD-n,két másik Kubrick filmmel együtt.

A Gyilkos csókját inkább mellőzni érdemes,a Dicsőség ösvényei "alapfilm",ezen sokat gondolkodtam.

Jó,de nem az igazi.Egy-két erősebb szereplő(színész) nem ártott volna még.A forgatókönyv alulírt,hiányzik a szereplők bemutatása.
Néha kicsit összecsapott jellege van,ami nagyon más,mint a későbbi filmjei a rendezőnek.

Alighanem a pénzhiány az oka.Az időben való ugrálást és a narrációt is ennek tudom be.

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2012-06-19 23:47:26 Tenebra (5) #20

Remekmű! Kubrick az Kubrick. Szerintem meglepően előremutatú, egyetemes szinten is. Már csak azért is, mert az időt modernista módon kezeli. Sok a párhuzamos szemszög: ugyanazt az eseményt megmutatja több szereplő nézőpontjából is. Ahogy az is jellegzetes, hogy nincs egy markáns főszereplő, hanem "szétfolyatja" a főszerepet párhuzamos élettörténetekben. +Van benne rengeteg irónia és hangnemkeverés Pl. George hazamegy szétlőtt pofával a feleségéhez, agyonlövi - de a papagáj kommentálja. Ez azért egyszerre vicces és drámai. Meg ugye a kutyus véletlen beszaladása, ami miatt az egész zsákmánynak annyi és Johnny is elbukik. :'D Szintén nevetséges + én fel is kiáltottam, hogy "bazdmeg", mert átéreztem a pofáraesés súlyát. :D.

Ami kicsit rontja az összképet, az a nehezen beinduló sztori. De az ember a végén rájön, hogy ez igen is kellett ebbe a vérbeli heistfilmbe, hiszen az előkészítő szakasz nélkül közel sem lenne ilyen erős a sztori.

Ez is kedvenccé vált. Ez a nem is tudom mi: mert tényleg noir is, gengszterfilm is.

2011-10-13 18:18:38 ender1112 (4) #19

A narrálás nem hiányzott, meg a vége is lehetett volna kevésbé idióta.

2011-10-11 15:36:04 Cesare Gonzago (5) #18

Megdöbbentő az összkép. :)

előzmény: Olórin (#17)

2011-10-10 13:45:12 Olórin (5) #17

BD-m még nincs sok, úgyhogy ilyen szempontból még nem volt alkalmam csalódni, de DVD-n rengeteg gagyi transzferbe futottam bele régi filmek esetében (pl. az Aszfaltdzsungel minősíthetetlenül rossz).
Viszont ha valamiből van Criterion kiadás, akkor 100%-ig biztos lehetsz benne, hogy abban a formátumban (legyen az akár DVD akár BD) NINCS annál jobb sehol a világon, akárki adta is még ki. Nem olcsók a lemezeik, de okkal nem azok.
A Killingről itt egy DVD-BD összehasonlítás: [link]

előzmény: JeszKar (#16)

2011-10-10 13:39:53 JeszKar (?) #16

Most már én is kíváncsi vagyok néhány régi ff film bd-s verziójára. De azt mondjátok, hogy ez kiadó függő?

2011-10-10 13:35:46 Olórin (5) #15

Ha régi filmekről van szó, én csak a Criterionban bízom, minden máshoz szkeptikusan állok hozzá - bár a warneres felújításoknak is elég jó a híre, szóval elhiszem, hogy az Elfújta a szél is nagyon jól néz ki.
A Killing (kis túlzással(?)) a BD-n olyan, mintha egy mai fekete-fehér film lenne. Gyönyörű. Eszméletlen jó ránézni így Lucian Ballard sötét, egyetlen fényforrással megvilágított lakásbelsőire. Totális noir esszencia.

előzmény: Ivan/ (#14)

2011-10-10 09:52:58 Ivan/ (?) #14

Ugyan nem láttam a filmet és a kiadást se ismerem, de az Elfújta a szél kék kiadása után én már nem igen tudok meglepődni semmin se.

előzmény: Olórin (#13)

2011-10-10 09:46:49 Olórin (5) #13

Csak egy megjegyzés a nemrég megjelent Criterion Blu rayről: ilyen eszméletlenül gyönyörű, színtiszta képet 55 éves filmnél én még nem pipáltam (bár a Criteriontól ez nem olyan meglepő).

2011-08-08 19:24:13 Csende Kristóf (5) #12

Kubrick egyik korai mesterműve az egyik legjobb a heist-filmek körében.

2010-03-13 21:41:56 Cesare Gonzago (5) #11

Igen, itt okozati összefüggés áll fenn az egyes mozzanatok között - külön-kükön talán egyik sem vezetett volna a bukáshoz.

előzmény: Raul (#10)

2010-02-25 08:07:36 Raul (5) #10

Azért nem csak a kutya miatt csúsztak el, hanem először is nem működött a bőrönd zárja, másodszor is nem engedték nekik felvinni a bőröndöt a fedélzetre.

előzmény: -senki- (#1)

2010-02-24 23:36:41 sztich (5) #9

Alapfilmek alapja.

2010-01-22 19:45:41 Cesare Gonzago (5) #8

Nem bírtam magammal, ezért fennmaradtam a hajnali vetítésig. Megérte!

Másodszor láttam a Gyilkosságot. Stanley Kubrick korai remekműve számomra többet ér csaknem minden későbbi filmjénél, és a Dr. Strangelove-val áll egy szinten. A bűnügyi történet következetessége, és a színészi alakítások John Huston remekművét, az Aszfaltdzsungelt idézik. Mindkét film noir a tökéletes bűntény megvalósítása körül forog, s mindkettőben Sterling Hayden a kulcsszereplő. Kubrick brilliáns arányérzékről tesz tanúbizonyságot, ahogyan az idősíkokkal játszik, és bizarr humora is érvényesül.

Ha már John Huston szóba került, nem titkolom, a Gyilkosság végkifejlete engem A Sierra Madre kincse katartikus fináléjára emlékeztet: a szél hatalma - legyen az természetes, vagy légcsavar-keltette - legyőzhetetlen.

10*/10

2009-12-29 23:19:24 Cesare Gonzago (5) #7

Sajnos igazad van. :)

előzmény: Olórin (#6)

2009-12-29 23:05:03 Olórin (5) #6

Vár a fene a (ki tudja, milyen színvonalú) magyar megjelenésre:)

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2009-12-29 22:56:18 Cesare Gonzago (5) #5

Remélem, hogy a Fantasy Film néhány régi MGM/UA-produkcióval együtt a Gyilkosságot is megjelenteti DVD-n. Illő volna.

előzmény: Olórin (#4)

2009-12-29 22:45:25 Olórin (5) #4

Abszolút tökéletes, az egyik legjobb noir, amit láttam, Kubricknak ezennel ünnepélyesen megbocsátom A gyilkos csókját. A forgatókönyv, a rendezés, a színészi játék, az operatőri munka, a zene mind-mind hibátlan, a záró képsor pedig, az ajtón lassan kisétáló rendőrökkel zseniális.
Egyedül a rablás utáni lövöldözést éreztem kicsit elsietettnek: el kéne hinnem, hogy a sörétes puska egyetlen lövésétől kipurcant öt ember, akik közül az egyik elvileg nem is volt a szobában... háááát... enyhén szólva határeset. De ettől ez a film még ugyanúgy remekmű.

2009-06-30 09:32:58 acidphase (5) #3

tegnap ejjel megneztem tvbe a filmet, ecceruen zsenialias:P

senki: a filmbe nem csak a ló hal meg hanem szinte minden szereplo ugyhogy nem tom te mit neztel..

az meg amit te zavaronak mondasz az epphogy zsenialis, u.azt a jelenetet mutatjak meg, masik szereplo szemszogebol... nem emlekszem h korabban is alkalmaztak e ilyet de ez ujitasnak szamitott szerintem akkoriban.

a befejezes meg konkretan az egyik legkomolyabb, legotletesebb.

szoval senki nem szivesen oltogatlak mar megin, de te rengeteg filmet nem igazan ertesz meg, es ezer van az h filmtortenileg jelentos kiemelkedo filmeket igy lehuzol/lepontozol. kicsit sajnalatos.

2009-05-06 03:27:43 -senki- (3) #2

Megemlítendő még hogy a zene is jó...

2009-05-06 03:24:47 -senki- (3) #1

Közepes egy krimi ez az elég korai Kubrick-film. Szerintem eleve a cím is elhibázott mivel eleve nem egy gyilkosságról, hanem egy rablásról szól. A lovat mondjuk lelövik, bár szerintem azt éppen nem lett volna muszáj, csak a kavarodás miatt.

A bűntény precíz gépezete jó, ámbár a vágás a párhuzamosan történő részeknél nem volt túl jó, kissé zavaró volt amikor bevágnak egy "már megtörtént dolgot".

A befejezés pedig elég fárasztó egy poén (legalábbis engem idegesíteni szokott amikor végig izzadják a filmet a szereplők oszt egy buzi kutyától füstbe megy az egész... :''(, így a végére elég csalódásos lett nekem.