Vozvrascsenyije (2003) ☆ 👁

A visszatérés
The Return

(Andrej Zvjagincev)

orosz dráma

4,3
★★★★☆
197 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2018-01-04 12:00:38 mimóza (5) #20

Idő és tér feletti látomás ez a mozgókép... Berántott örvényébe az első hangokkal, amik valamelyest tenger alatti, delfinhangokkal együtt felvett morajlásra emlékeztettek; valamit már ekkor megragadott a lelkemben, és képről képre lassan, óvatosan, de biztosan szakított apró részekre. Félelmetes, fenyegető utazás ez hármójuknak békés tengeren, viharos vízen, poros városi utcákon, sáros hidakon, esőben és napsütésben. Hová tartotok, vajon odaértek-e célotokhoz, megtaláljátok-e az utat egymáshoz? Egyedül az apa tudja, mi a szándéka, a kiásott kis láda rejti a jövőjét, féltve csomagolja el, a fiúkat szeretné megóvni múltja rossz titkaitól, de a jövőt - úgy érzem - együtt képzeli el velük. Milyen titkokat rejt vajon az a sötét, szigorú szempár, mi minden keményítette meg, milyen emlékek ütik-zúzzák napról-napra; hogy csak ily kegyetlenül tud szeretni? Mert szeret, az utolsó "KISFIAM!" kiáltás mindent elárul erről. Akárhogy is, végső elkereseredésében szeretne hozzá eljutni. Nem, szándék és cél nem találkozik, a 7. napon közösség helyett széthullik a mindenség.

2015-10-25 14:37:33 kwzatz (2) #19

Ez tipikusan olyan filmnek tűnik, ami vagy nagyon tetszik vagy nagyon nem, és érdekes módon a két értékítéletet kb. egy hajszál választja el. Viszont lehet, hogy túlságosan rózsaszínben látom a világot (pedig nagyon nem), de 12 év után visszatérve 2 nap elteltével már baltát lengetni a gyerek feje mellett 4-5 pofon után, amitől kb. 3-szor került a padlóra úgy, hogy csak rászámolni nem kellett; azért reményeim szerint nem 1/4-hez az ilyen szülőtípus aránya. :) A főnökösködésről leírtakkal sajnos egyet kell értenem, de azért vannak ennek szintjei. Éppen ezért lehet az, hogy a befejezés gyakorlatilag semmilyen hatással nem volt rám, meghalt a tróger apa, valószínűleg még jól is jártak a gyerekek.

előzmény: Prüstü (#18)

2015-10-25 08:18:10 Prüstü (5) #18

Nekem is nagyon tetszett a Stalker, mi több abszolút kitörölhetetlen kedvenc. Hatásaiban szerintem is hasonló, témájában persze transzcendensebb.

Szerintem fontos témát feszeget a film, és ez a fajta szülőtípus annyira nem ritka, 1/1000-hez, inkább 1/4-hez. Efféle főnökösködés abszolút gyakori, olykor akarva, olykor akaratlanul élik ki a bennük rejlő szadizmust az emberek, a legkézenfekvőbb egy alkalmazott,ha az nincs akkor ott a család, ahol a gyerekek abszolút tőlünk függnek és kiszolgáltatottak.

Önfejű, jellemhibás ember bontakozott ki előttem, aki a filmvégi fényképeken talán még hitt abban, hogy apaként helyt tud majd állni, vagy talán már akkor érezte, hogy ez egy rákényszerített szerep. Az eltűnése ha börtön akkor kényszerű, de az is lehet, hogy simán olajra lépett, hisz ez is gyakori. A láda szerepe pedig nyilván ugyanúgy ehhez a kérdőjelhez tartozik, a múltjához, ami ködben maradt. Ezeknél az embereknél jellemző az is, hogy X év eltűnés után is elvárja, hogy a gyerekek ugyanúgy tiszteljék, mintha nem történt volna semmi, a szeretetet kierőszakolni meg nem lehet egyik napról a másikra, főleg nem ezzel a nevelési technikával, mintha újra kudarcot vallana. Igazából a halála lett a lecke a gyerekeknek ami felnőtté avatta őket, egy bizarr metafora

Nekem nagyon bejött a film, az egész olyan megfoghatatlan hangulatú, és tetszett az is hogy nem magyaráz túl. Tetszettek a tájak, olyan közeliek ez emelte fel zseniálisra nálam, hogy olyan "Európaian" ismerős, meg persze a minimalista zenei betét, ami nagyon vágott mindehhez.

előzmény: kwzatz (#17)

2015-10-24 23:21:30 kwzatz (2) #17

Először is: Nagyon tetszett a Stalker. Még értem is az összehasonlítást valamennyire, mindkét film orosz, kicsit hasonló a hangulata, zenéje, stb. Mégis ezt a filmet valahogy egy nem teljesen átgondolt blöffnek érzem. Tetszett ez a sejtelmesség, ami a elejétől a végéig átjárja, de
vártam valamiféle "magyarázatot" az apa viselkedésére, viszont a film végével nálam az egész kicsit értelmét vesztette. És nem azzal van a gond, hogy nincs szájbarágós lezárás, inkább azzal, hogy hiteltelen és következetlen az egész.

A kérdések: Hol volt az apa? Gondolkoztam, olvasgattam róla, és ez, hogy valószínűleg bűnöző, még igaz is lehet. Mondta ugye, hogy túl sok halat kellett ennie, és az is látszik, hogy nagyon jól feltalálja magát az erdőben, jól alkalmazkodik a különböző szituációkhoz is, szóval arra enged következtetni, hogy rabságban volt egy ideig - akár valami munkatábor jellegűben - vagy bujdosnia kellett. Oké, tehát elszakadt a gyerekeitől. Aztán visszatér, és a lehető legtuskóbb módon viselkedik velük. Ez pedig annyira hiteltelenné teszi nekem a lényeget, amit nem tudok elnézni. Lehetett volna okot adni a gyerekek bizalmatlanságára más módon is, nem ennyire direkt jelleggel. Akárhol volt, akármilyen okból, ennyi év után miért kell minden egyes gesztusával egy igazi szarháziként viselkednie a gyerekeivel szemben? Úgy 1000-ből hány ember viselkedne így? Ha egy beteg pszichopata állat, akkor nekem ebből milyen "szeretetet" kellene éreznem? A baltás jelenet? Kíváncsi lennék abban vajon mennyi apai érzés volt, bevallom én a szeretetnek ezt az baltalengetős arcát korábban még nem láttam. :D A gyerekek kíváncsiak - teljesen természetes módon - hogy hol volt az apjuk ahelyett, hogy őket nevelte volna fel. Magyarázat helyett 3 napi főnökösködést, néhány kellemetlenül nagy pofont és gusztustalan tettet kapnak csak. A bizalmatlanság valahol természetes. Másik kérdés: A ládikó? A jelentősége? Milyen szerepe volt annak a kb. 5 percnek a filmben? Hogy a gyerekeknek legyen csali a kiásott gödörből? :D


Na, gondolkoztam a rossz és a közepes között, de így ezeket leírva meggyőztem magam a rosszról.

2012-08-17 10:19:41 somogyireka (5) #16

Ezek a szavak a filmből jönnek, én csak átadtam magam neki! Ezt tenném én minden filmmel, ami hagyja magát. Ez a film hagyta.
Ajánlom még a rendező többi filmjét. Én most az Elenán nem jutok túl.

előzmény: tomside (#15)

2012-08-17 10:05:45 tomside (5) #15

Mindazon túl pedig annyit akartam mondani, zseniális ez a film. És pont.

2012-08-17 10:05:02 tomside (5) #14

Tisztelt somogyireka! Ahogyan Kegyed ír, ahogy egymásba fonódva utat törnek maguknak a szavak, ősi, vad és buja növényzetet vízionálok. Még a szavak nyomán is képeket érzek. Valami erőt sugallnak a sorok, olyan ősit és vadat, amely csak az érőszaknak és/vagy a szexualitásnak a sajátja. Jó ezt látni!
Kézcsókom! ;)

előzmény: somogyireka (#13)

2012-07-22 10:47:20 somogyireka (5) #13

Hány arca is van a szeretetnek, a legtöbbet nem láttam én még, bizony, most már tudom. De felismerem, ha látom. És ebben a filmben láttam. Pedig kegyetlennek, kíméletlennek tűnt. S vékonyka mezsgye választotta el csupán a gyűlölettől, néha majdnem át is billent oda, de mégis az élen megállt, és ott egyensúlyozott. Sőt, mikor eszembe sem jutott volna, hogy róla van szó, mert „szikrázott a szeme a gonoszságtól”, na akkor bizonyított nekem egy nagyot. A csúcsra tört, s azon is túlra, önmagába zuhanva búcsúzott.

2012-05-12 13:29:18 Lil Martin (4) #12

baaazd szegény srác kajak belefulladt a tóba a forgatás után?? ez jobban letaglózott mint a film. a végén a stáblista alatt meg rohadt jó a zene. és szerettem volna megtudni hogy mit ásott elő az apa, mi volt abban a ládikában.

2012-03-25 23:18:14 Dió (5) #11

Lélegzetelállítóan fényképezett, írt és eljátszott történet annyi szimbolikával és mögöttes tartalommal, hogy még ha csak tizedannyit is beszélnek benne, mint más drámákban, azoknál így is tízszer többet mond. Amivel nem vagyok kibékülve, az a vége... bár nem mondható a végkifejletre, hogy ne lenne egy tökéletes betetőzése az addigi ki nem mondott szavaknak, és az is pozitív, hogy távol áll mindenféle szájbarágástól, a dráma súlya mégis elmarad attól, mint amit az ember az addigi, tragikus végkifejlet felé sodródó 100 perc után várna.

2012-01-17 21:50:13 VVega (5) #10

Gyönyörűen fényképezett, letaglózó film két hibátlanul alakító gyerekszínésszel a főszerepben. Felkavaró érzelmek, nagyon súlyos ki nem mondott szavak, mindenképpen látni kell.

2012-01-15 20:56:21 acidphase (5) #9

nagyon erős film.

2010-01-07 18:44:45 bodzasfanta (5) #8

ha dráma akkor ez

2009-11-02 11:13:22 sleepingdancer (5) #7

lenyűgöző, nagyszerű alkotás. egyik legnagyobb kedvencem

2009-01-07 22:51:31 jorgecosta (5) #6

minden fronton nagyot alakít (színészek, látvány, hangok, látatott és titkos mondanivaló). az utóbbi évek egyik legjobbika a visszatérés. nem értem, miért nem beszélnek róla többet.

2009-01-03 01:49:37 CrazyBoy (5) #5

Egyszerű, és zseniális, ezért egyszerűen zseniális.

2008-12-30 21:29:36 floppylemez (4) #4

Nem egy Tarkovszkij, de kifejezetten jó

2008-07-01 14:10:18 project640 (5) #3

A film befejezése maga a döbbenet, némán néz maga elé az ember és nem gondol semmire. Egy világról szól, fiúkról, apáról, férfiakról, ... egy keményebb, de sokszor mégis nosztalgikus világról. Szenzációs film.

2007-06-01 01:31:42 -senki- (5) #2

Hát ja beérdemelt volna egyet itt is.

előzmény: azazell0 (#1)

2005-01-14 22:35:25 azazell0 (5) #1

Olyan sztalkeres-tarkovszkijos. (tarrbélás?) Tele van szimbolikával, de cseppet sem öncélú módon, a film enélkül is élvezhető, sőt. És senki se féljen attól, hogy unatkozni fog rajta.

A Vapiti-jelölések előtt azért ezt is nézzétek meg. Nálam simán első helyezett.