Death of a Salesman (1985) ☆ 👁

Az ügynök halála

(Volker Schlöndorff)

amerikai-nyugat-német dráma

4,3
★★★★☆
85 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ismert filmes anekdota, hogy Arthur Miller Az ügynök halála című darabjának amerikai megfilmesítésére a főszerepet alakító Dustin Hoffman a Mephisto rendezőjét, Szabó Istvánt szerette volta felkérni, ám a szervezők egy fatális tévedés folytán a magyar filmrendezőt összekeverték német kollégájával, s így végül Volker Schlöndorff készít(h)ette el a Miller-mozit.

[[Dustin Hoffman ]]:
New Yorkban nőttem fel, az apám ügynök volt.

PG

[[Artur Miller]]:
Hihetetlen volt látni, hogyan vittek életet a történetbe.

PG

[[Artur Miller]]:
Amikor megragad, te védekezel, de utána nyisd szét a kezedet, mert érzed, hogy nem támad téged, hanem könyörög neked. Nézz rá, hogy mi történik vele, mit akar valójában! Onnan jöhet egy nagy felismerés, egy csodálkozás.

PG

Egy jelenet után:
Dustin Hoffman:
Nagyszerű voltál.
John Malkovich:
Történt valami, nem tudom mi, de láttam, te közben valami másra gondoltál és valamit változtattál, és az a mozdulat segített nekem.

PG

Dustin Hoffman:
Mindig azt mondom, ha valaki szerepében akarsz megjelenni, úgy beszélj és úgy gondolkodj, ahogy ő.
[[Artur Miller]]:
Tökéletesen igaz.

PG

Volker Schlöndorff: Újravesszük a fiú jelenetét.
Dustin Hoffman: (megpaskolja John Malkovich-ot) Gyerünk fiú, ez a te időd.

PG

Volker Schlöndorff:Igen, jól játszottál, ez egy erős jelenet,
John Malkovich:Több félelmet és bizonytalanségot kell kimutatnom, a düh nem eléeg.
Volker Schlöndorff: Óh, ez már gyónásnak is felér.

PG

John Malkovich:
A nagy veszekedésnél hibáztam, mert csak a dühömet és a kétségbeesésémet akartam megmutatni és megfeleldkeztem arról, hogy az apám iránti tiszteletet és félelmet kimutassam.

PG

Volker Schlöndorff:
Ez egy nagyon erős jelenet és hibáztam, hogy egyben akartam felvenni. Különböző kameraállásokra volt szükség a dinamika érzékeltetésére.

PG

A DVD-n a forgatási jelenetek alatt látszik, hogy [[Artur Miller]] néha nagyon elégedett, máskor meghatódik.

PG


Dustin Hoffman:
Az apám, anyám és bátyám, és persze az anyám is hasonlóak voltak a filmbeli szereplőkhöz.

PG

Dustin Hoffman:
Fel se merült bennünk, hogy hasonlóképpen kellene éreznünk, ez a szereplők megfelelő kiválasztásával adódott.

PG

Dustin Hoffman:
Itt a filmben válogatott szereplők vannak és mégis van egy érzelmi azonosság közöttünk, ami a folyamatos nézetkülönbségek ellenére egy kis közösséget hozott létre a stábból.

PG

Dustin Hoffman:
Van hasonlóság az életem és a szerep között, mi valóban család voltunk és mindenki tette a dolgát és sose volt lehetősége mindannyiunknak reflektorfénybe kerülnie.

PG

Másnap reggel az egész stáb arcán megdöbbenés, ahogy látják, milyen nagyszerűen megy a tegnapi jelenet befejezése.

PG

Volker Schlöndorff:
Rendben, ez csak időpazarlás, holnap reggel befejezzük ezt a jelenetet, ugyan ez a díszlet kell reggel is.

PG

Volker Schlöndorff:Fáradt vagy, mindenki fáradt, folytassuk holnap, rendben?
Dustin Hoffman:Nem, jól vagyok, most meg akarom csinálni.

PG

Dustin Hoffman:
Azután egyszercsak azt láttam, hogy jön [[Artur Miller]] és kezdődik a mizéria.

PG

Dustin Hoffman:
Azután New Yorkba mentem színészetet tanulni.

PG

Dustin Hoffman:
Amikor elkezdtem a főiskolát, a színészi szakot ismét megszerettem.

PG

Dustin Hoffman:
A hat évvel idősebb bátyám egy könyvet adott nekem, és az első szerep, amit az életemben elolvastam, a kereskedő volt, ami tönkretett. Két hétig sírtam.

PG

Dustin Hoffman:
A középiskolában kezdtem színészkedni, mert poénos volt.

PG

Dustin Hoffman:
Sose akartam színész lenni, zongoristának készültem.

PG

Dustin Hoffman:
Meg lehet nézni a stábot, mindannyian feszültek és idegesek, mert sok apró jelenetet kell most felvenni és szoros a napirend.

PG

Dustin Hoffman:
Most egy rohanásban vagyunk, mert figyelni kell a költségvetésre is, az időzítésre is, az idő és más kényszerítő körümények hajtanak, de ha a napirend betartása a legfontosabb, akkor nincs idő a jelenetet végigjátszani, máris másik jelenetbe kell kezdeni.

PG

Dustin Hoffman:
Korábban a jelenetek tíz százaléka volt használható, 90 százaléknál valami hiba volt, ezért volt drága a forgatás.

PG

Dustin Hoffman:A kosztümös tervező nagyon csalódott, mert azt akarta, hogy mindannyian kalapban játsszunk, de az időt igényel, ami újabb húsz ezer dollárba került volna.

PG

Volker Schlöndorff: Dustin rám parancsolt, hogy soha ne üljek le! (nevetés)
Dustin Hoffman: Ha a rendező leül, akkor a többiek is leülnek.

PG

(az egész stáb röhög)
Dustin Hoffman: Mi történt?
Többen: Kiabáltál!
Dustin Hoffman: (nevetve leül) valóban? – és ő is röhögni kezd.

PG

Dustin Hoffman:
Nagy a teher, mert nincs lehetőségünk később újraforgatni a jeleneteket.

PG

Dustin Hoffman:
Néha hirtelen nagyon gyors leszek és váratlan mozdulatokat teszek és néha ez jó megoldásokat eredményez.

PG

Dustin Hoffman:
A fizikai adottságaim miatt a túl sok adrenalin miatt egy idő után pánik jön rám, hogy nem jó az egész.

PG

Dustin Hoffman:
Néha úgy tűnik, hogy nemcsak én, hanem a producer és a rendező is megőrült, de valójában minden rendben van, csak így beszélünk egymással.

PG

Dustin Hoffman:
Egy idő után nem bírtam tovább, a gyomrom elkezdett remegni az idegességtől, meet éreztem, hogy ez rossz minőségű munka.

PG

Az újraforgatás más beállításban zajlik, a jelenet alatt Dustin Hoffman nagyon izgatott, többször is hihetetlenül örül, legszívesebben felkiáltana, hogy ezaz! Jól van! Majd a jelenet után szó nélkül elsomfordál, kezében fogva a madzagot.

PG

A jelenet újraforgatása előtt Dustin Hoffman hátrateszi a kezeit és úgy beszél a színészekkel, Volker Schlöndorff egy madzaggal gyorsan összeköti
Dustin Hoffman kezeit, így kell kimennie a díszletek közül.

PG

Vita Dustin Hoffman és a stáb között:
Ez egy más stílusú film! El kell döntenetek, hogy ebben a stílusban maradunk, vagy egy másik filmet kezdtek el forgatni.

PG

Az egyik veszekedős jelenetnél Dustin Hoffman pár másodpercre kilép a díszlet mellé, csinál öt fekvőtámaszt, így izzadtságcseppekkel a homlokán és remegő kézzel megy vissza és eljátssza a gyenge, fáradt és kétségbeesett öregembert, aki tudja, hogy vesztett.

PG

Dustin Hoffman: (egyik forgatási nap végén pihenő színészekkel beeszélget)
Mindjárt vége a második műszakomnak. (észreveszi a kamerát) Nem panaszkodok a kamerának. Élvezem a munkámat!

PG

A forgatás alatt mindenkinek saját széke volt, rajta a nevével.

PG

Operatőr:
Hihetetlen, ahogy Dustin a díszletek között bukdácsol, de amint elindul a felvétel, azonnal belép egy filmes világba.

PG

Operatőr:
Őrület, hogy Dustin pontosan úgy mozog a díszletek között, hogy a filmen természetes közegnek látszik.
Artur Miller:
Igen, tudjuk, ő ilyen.

PG

Volker Schlöndorff: (a vetítőben az egyik jelenet után) Nagyszerű volt az a megoldás, hogy vártad, hogy megérintsen, úgy vesszük újra, hogy a válladra teszi a kezét és te megfogod a kezét.

PG

Volker Schlöndorff:
Hihetetlen, hogy Dustin pillanatok alatt fel tudja venni a legjobb testhelyzetet a filmhez.

PG

Volker Schlöndorff:
Néha nem a leggyorsabb megoldás a legjobb, a filmen másként mutat.

PG

Volker Schlöndorff:
Ez a jelenet fejfájást okoz nekem, tíz percig tart a dühük, ami filmen nem megy.

PG

Volker Schlöndorff:
Dustin reggel négykor kel, három óráig tart a sminkelése, nyolckor kezdünk forgatni és este nyolcig forgatunk, este tíz van, mire hazamehet pihenni.

PG

Volker Schlöndorff:
Nincs lehetőség később semmit újra felvenni, mindent adott forgatási napon kell felvennünk.

PG

Volker Schlöndorff:
A forgatás alatt nem lesz hallgatóságotok, csak mi leszünk itt.

PG

Volker Schlöndorff:
A kamera és a mikrofon is másképpen fog mozogni a jelenetek alatt.

PG

Volker Schlöndorff:
Mindenkinek a saját kreativitására van szüksége a forgatás során, kivéve az érzelmeket, azoknak valódiaknak kell lenniük.

PG

Volker Schlöndorff:
Nincs szükség teljes díszletre, mert minden jelentnél csak egyes elemek látszanak.

PG

Volker Schlöndorff: (az első megbeszélésen)
Itt kell leforgatnunk mindent, nyugodjatok meg, én idegesebb vagyunk, mint ti mindannyian.

PG

Volker Schlöndorff:
Ez nem igazi ház, csak egy makett, nem kell túl sokat beszélni róla.

PG

Dustin Hoffman:
Aogy elolvastam a szerepet, éreztem, hogy jól ismerem ezt a karaktert, de több ismerősből kellett összeraknom.

PG

Dustin Hoffman:
Az apám sose érte el a célját, nem tudta megvalósítani az álmait.

PG

Dustin Hoffman:
Az első színdarab, amit életemben elolvastam, Az ügynök halála volt.

PG

Dustin Hoffman:
New Yorkban nőttem fel, az apám ügynök volt.

PG

A film szinte színpadi díszletek között játszódik, a rendező abban bízott, hogy a nézők csak a színészekre fognak figyelni, mint a színházban.

PG

A filmben végig látszik, hogy a távolabbinak látszó díszletek gyenge minőségű festések csupán.

PG

Az éjszakai vitához tücsökciripelés az aláfestés, ami elég groteszk egy városi tömbházban, később óraketyegésre vált, ami sokkal élethűbb, bár órát nem látni.

PG

A film elején a hálószoba jelenetnél először az látszik, hogy a díszletek nem érnek össze, majd a kamera túl magasra megy és látszik, hogy a háznak nincs teteje, és négy díszletsorból áll az épület.

PG

A film során az autot ténylegesen be se indította senki.

PG