Ópium - Egy elmebeteg nő naplója (2007) ☆ 👁

(Szász János)

amerikai-magyar-német dráma

3,6
★★★☆☆
320 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-08-26 20:00:46 mimóza (4) #51

Csak megérzés, bizonyítékom persze nincs rá, hogy e film rendezője látta Żuławski Szamankáját... Visszaköszönt ugyanis az érzés több ponton, ami egykor annak közepette rám zúdult. Más háttér, más karakterek, de mégis nagyon-nagyon hasonló helyeken hatott a fejemben és a lelkemben a két film.
Iszonyat nehéz végignézni ezt a kálváriát, meg kell semmisülni többször, majd visszajönni a másik oldalról. Végigküzdöttem azért, mert Csáth Géza eredeti írását ismerem, és nagyon kíváncsi voltam, mit hoznak ki filmnyelven az irodalmi forrásműből. Sok-sok momentumában eltér tőle, és egészen más vonalon futtatják itt ki a sztorit, de érdemes volt megszerezni ezt az élményt is.
A film eddigi és leendő nézőinek is szívből ajánlom Csáth novelláját, nekem katartikus élményt adott! A film is sokkal kerekebb és végtelenül gazdagabb a háttér ismeretében. <3

**
"A hamu - fényes."

2013-10-19 12:31:28 Adam Taylor (3) #50

Felépít egy kétségtelenül szuggesztív atmoszférát, egy érdekes orvos-beteg viszonyt - aztán nem tud tovább lépni. A színészek szenzációsak; Szász szépérzékéhez pedig ezúttal döccenőmentes és kevésbé sematikus képek társulnak - kár, hogy az Ópium beleragad ebbe a hangulatba és képi világba. Az alapkövekre, amik a film első felében rakódnak le, nem igazán épül semmi, így egy idő után maximum a kamerába ordításokra kaptam fel a fejem.

2013-05-26 00:29:38 Kakimatyi (4) #49

Néha kicsit sok volt már az üvöltésből, de így is gyomorszájon vágó alkotás lett belőle, mely közel sem tökéletes.

2012-05-18 21:05:10 Henriett (5) #48

Nagyon szép ez a film. Az emberi lélek mélyére ér,megmutatja a félelmeket,a csalódást,és a valakihez való tartozás szépségét(mind Gizella,mind Brenner esetében),és végül azt,hogy minden tett következményekkel jár... és áldozattal...
Valamint emléket állít a Nyugat sajnos sokszor elfelejtett alkotójának Csáth Gézának.
Minden tiszteletem az alkotóké! Für Anikónak pedig külön küldöm minden tiszteletem,ez a szinkron zseniális lett!

2010-03-31 09:22:00 rakanishu (4) #47

Ja,igen: ez a film nem zseniális, ettől még: csodálatos!

2010-03-31 09:16:23 rakanishu (4) #46

Nagyon szép film. A színészi alakítások mellett Für Anikó szinkron-szerepe és a kísérőzene is igen figyelemreméltó. Művész-film, a szó legnemesebb értelmében.

2010-01-04 01:20:14 Ilith (2) #45

A két főszereplő játéka briliáns, (emiatt néztem végig) nem értem viszont a sok kínzást, az intézet "dekorációját", a nő sminkjét, szőkített haját ("jól megcsinált" naturalizmusnak érzem), az egész nem áll össze egy értelmes történetté (tudom: egy elmebeteg naplójáról van szó), de ez egy film a nézőknek...nem mondom, hogy nincs benne lélek, de töredezett a történet, a beleélés lehetetlen...
Utálom, mikor van egy jó témafelvetés (jelen esetben több: lélek-test, nő-férfi, gonoszság, betegség fogalma), és nincs kidolgozva... ha valaki jobban érti a filmet, világítson fel!
10/4

2009-11-24 05:04:02 Oscee (5) #44

++

Először a Magyar Pszichiátriai Társaság országos kongresszusán láttam belőle részleteket (ők is dícsérték szakmailag), rögtön megfogott, bár csak elég soká láttam utána.
Viszont egy második megnézés kijárna már neki...

előzmény: bali113 (#43)

2009-11-24 01:47:09 bali113 (5) #43

Ez a film kéremszépen briliáns. Kirsti Stubø alakítását díjesővel kellett volna jutalmazni. A lentebb szólókat nem is értem, lehet nem egy filmet láttunk...

2009-08-18 07:09:24 Jereváni Rádió (1) #42

Csúf, rút, torz, beteg, nyomorult. Lélek nincs, csak a bugyi-gatya téma marad. Ez bizony nézhetetlen.

P.S.: Kirsti Stubø pedig abszolút nem nagy szám, amit művel. Bárkit, akit ilyen hullára kisminkelnek, alapból kapna egy elmebeteg jelzőt. Legalább nyolcszor elsütik azt a megoldást, hogy a nő néz, mint borjú az újkapura, ismételget egy mondatot (pl.: „Kérem.” Vagy „A Nap az Isten.”) egyre hisztérikusabban, kb. ötödjére-hatodjára már üvölt, mint az állat, és amikor zsupsz viszik el, akkor már a feje meg a teste is elkezd rángatózni. A következő snittben meg már egy szadó-mazó szerű kínzóeszközön lóg, taknya-nyála egybefolyva.

2009-07-22 19:37:42 lonka (5) #41

Szerintem hatalmas film, benne van minden. Beteg és zseniális. Művészi és elvont. Nagyon nagy !

2009-05-04 10:10:16 czeppelin (3) #40

Nem azt írja, hogy nem szabad apácákat rossz színben feltüntetni, hanem hogy ez a film fölöslegesen teszi, hiszen az eredeti műben ez egyáltalán nem így van.
Amúgy erről a zsidó-nemzsidó dologról a Monty Python egyik jelenete ugrik be, amikor egy takarítónő mondja, hogy büszke arra, hogy még sohasem dolgozott zsidóknak, és akkor a kamera elkezd távolodni.

előzmény: puttancsospeti (#37)

2009-03-25 20:04:21 jesi (4) #39

A rendezőről amit írtál

előzmény: karthauzi (#38)

2009-03-25 20:03:13 karthauzi (?) #38

NE haragudj jesi, de senkit nem szóltam meg a származása miatt. (mivel szóltam meg??) Csak olvastam az eredeti Csáth írást, ahol Klein Gizella arra panaszkodik, hogy fél a zsidó orvosoktól, mert "itt minden orvos zsidó", és végre Csáth nem az. Ezzel szemben kontrasztos, hogy a film ezt "átírta"

2009-03-25 16:17:26 puttancsospeti (?) #37

"Teljesen fölöslegesen az apácákat gonosz és perverz állatokként ábrázolja, a papot meg szadista inkvizítornak. Az egész intézményben egy perverz ördögűzés folyik."
Ajánlom figyelmedbe a Magdolna nővérek c. alkotást, amely igaz történet alapján készült.
Nyilván baromság az apácákat és általában a klerikális személyek elleni gyűlöletkeltés. De mint ahogy bármilyen ideológiának, illetve zárt intézménynek-így a klérusnak is vannak elkorcosult vadhajtásai.
Egyébként rengeteg olyan filmalkotás van, ami ennél sokkal egyoldalúbban és elfogultabban és igazságtalanabbul ítéli ezt meg.

előzmény: karthauzi (#35)

2009-03-25 16:07:53 jesi (4) #36

elég furcsa hogy a rendezőt megszólód származása miatt: sőt több hozzászólásodból látom, hogy nálad ez az első szempont
Elég szörnyű. hogy vannak akik így ítélnek

előzmény: karthauzi (#35)

2009-03-25 09:17:56 karthauzi (?) #35

Van egy nagyon aggasztó dolog a filmben: Teljesen fölöslegesen az apácákat gonosz és perverz állatokként ábrázolja, a papot meg szadista inkvizítornak. Az egész intézményben egy perverz ördögűzés folyik. Ennek valahol van egy kereszténységellenes éle. Teljesen fölöslegesen, mert az eredeti Csáth elemgyógyintézetben sem pap volt pl az igazgató, és nem apácákat dugott Csáth sem. Teljesen fölösleges, mert a film mondanivalóját e nélkül is éppúgy elő lehetne adni. Szerintem csak utánozza más kereszténygyűlölő filmgyártók műveit, mert divatos. Nem is értem, hogy Szász miért lenne kereszténygyűlölő?? Miért divatos a keresztényellenesség?
Már fel sem tűnik. Csak akkor tűnne fel, ha mondjuk egy állandóan támadott csoportot egy védett csoporttal helyettesítenénk be. Például az intézetigazgató egy szadista zsidó orvos lenne, a szadista perverz apácák helyett pedig hangsúlyozottan zsidó ápolónők szerepelnének a filmben, (akik szadisták, és perverzek lennének...) (És még alapja is lenne, ugyanis az eredeti Klein Gizella szerint majdnem az összes orvos zsidó az intézetben...)
Még aggasztóbb az egész, ha tudjuk, hogy Szász János maga is zsidó származású. Hja és véletlenül az eredeti elmebeteg Klein Gizella akit Csáth vizsgált - is zsidó.
Önkéntelenül is az jut eszembe, hogy miféle szándék mozgatja a rendezőt?

2009-03-17 17:48:40 Szívtiproimi (4) #34

Szexuális perverzió mesterfokon.

2009-03-17 17:46:26 Szívtiproimi (4) #33

Ez a Sade márki játékainak magyar változata, az írás és/mint a szenvedés. Az irodalom, mint megváltás.A filmesek mindent beleraktak a filmjükbe amit csak Freudtól össze tudtak szedni

2009-02-01 10:29:09 zéel (5) #32

Közös munka!Hát, alighanem!
Ez meg nekem tetszik!:)

előzmény: pókmacska (#31)

2009-02-01 09:53:27 pókmacska (5) #31

Akkor egy alkotás közös munka. Ez a legjobb benne, hogy közös munka lesz belőle a végén, és mindig, mindenkinél más, ha valóban igaz ez az 50%. Ez érdekes. Tetszik:)

2009-01-31 16:49:14 zéel (5) #30

Jut még eszembe:
El Kazovszkij festőnő (és nagy filmrajongó!) mondta, hogy egy alkotás hatása a nézőre/olvasóra csak 50%-ban függ a műtől! A másik 50%-ban a néző/olvasó személyiségétől, tapasztalataitól,körülményeitől, hangulatától...

2009-01-31 15:27:20 Mikkey (4) #29

kellemes filmes élmény volt. Van 1 Csáth összesem, szeretem az írásait, és a filmes megvalósítás is eltalálta azt a frusztrált hangulatot ami átjön sok írásában. ehhez jó színészi teljesítmény és szép zene párosul.
mindenesetre durva módszereket alkalmaztak annó, szó se róla.

2009-01-31 10:58:21 zéel (5) #28

Én az ilyen kritikákat szeretem. Arról szól, ami a legfontosabb egy filmben (vagy bármi egyéb művészi alkotásban): hogy ti. hatott-e a nézőre!?
Hát, úgy látom ez hatott, ez betalált, rendesen! (Nem csodálom.)

előzmény: Rituska (#27)

2009-01-31 01:15:16 Rituska (5) #27

Elképesztő. Sokkot kaptam. Életem egyik legsúlyosabb filmes élményén vagyok túl. Ez egy igazi remekmű. Nem emlékszem, hogy láttam volna olyan filmet, amely ennyire mélyrehatóan, tökéletesen és titokzatosan mutatja be a gonoszt, amely belénk költözik, és elhatalmasodik rajtunk. A gonoszt, mely erős és buta hatalom. A lelkünkbe kúszik, és szépen lassan rág szét, nem hirtelen felfal. Csodálatos film. Tökéletesnél is tökéletesebb színészi játékok, eszméletlen képek, olyan jelenetek tömkelege, amit soha nem felejtek el. Nehéz erről a filmről véleményt írni, ez nálam általában azt jelenti, hogy megfogalmazhatatlanul jó. A lány szenvedésének ábrázolása zseniális. Az egész úgy ahogy van felejthetetlen. Számomra egyértelműen alapmű. Iszonyat mély és elgondolkoztató. Ez a film egy igazi művészi alkotás. Nekem adott, de rendesen.

2009-01-27 13:08:02 pókmacska (5) #26

Erről eszembe jutott az "apoptózis" nevű fogalom...egy előadáson meséltek róla...az a léyege, hogy a sejtek "programozottan meghalnak". Öngyilkosok lesznek, ha egy adott szövet megbetegedik (legalábbis bennem ez maradt meg nagyon, nem biztos, hogy teljesen hiteles ez a leírás, az utóbbi esetben bocs). De most ez jutott eszembe. Hogy egy lélek érzi, hogy valami torz van benne, és el akarja pusztítani ezt a részt. A rosszat. De ezt csak úgy érheti el, ha ő maga, a személyisége is elpusztul. Ez annyira nyomasztó és szomorú...sokáig nem tudtam szabadulni ettől a gondolattól...azóta sem tudok...nem ártana most egy forró csoki, ahh..

2009-01-27 10:18:28 jesi (4) #25

a torzult lélek sokszor a brutális önkínzásban mutatkozik meg

2009-01-27 09:35:11 jesi (4) #24

Kirsti Stubø annyira jó, hogy már ötöst adnék, csak a hatásvadász elemek...

2009-01-25 01:11:15 angel (?) #23

Egyedül biztos nem nézem meg, a bemutató képkockák után...

2009-01-18 17:25:19 pókmacska (5) #22

Forog? Lehet...
Azért itt-ott érettebb a film, mint Csáth bizonyos novellái (üssetek, de akkor is).
Ami tény, hogy néhol tényleg hatásvadász. És az eltorzítás elkerülhetetlen (sajnos). De Kirsti Stubø hihetetlenül jó a filmben!

2008-06-06 22:24:13 zsyraf (1) #21

nagyon igyekeztek a képi világgal, de marhára nem hozta elő az ide illő érzéseket.
hányingerem van, mióta kiléptem a moziból.
ennek nem erről kellett volna szólnia. nem ezekkel a színészekkel. nem ilyen hatásvadász módon.

2008-03-13 19:37:09 Chen (2) #20

Rosszul voltam az egésztől. Szerintem Csáth forog a sírjában.

2007-12-20 12:41:59 zéel (5) #19

Az Aranyszem-díjat, nagyjátékfilm kategóriában Máthé Tibor kapta az Ópium c. filmért - és lett ezzel a 2007-es Év Operatőre!

2007-12-18 21:45:49 Oscee (5) #18

Régi ajánló szerint nálam ez csont nélküli ötös - nos annyira azért nem ütött, de tényleg nagyon jó.
Nagyszerű rendezés, nagyszerű színészek, mesteri képek.
Nagyon közel van az 5-öshöz, de négyes teteje.

2007-12-15 17:39:43 emőke (4) #17

ööö, nem lehetne érvényteleníteni két felesleges szavazatot, hacsak nem bizonyítja be, hogy hármasikrek vagy valami? :|

2007-12-15 16:14:17 Oscee (5) #16

És hogy mindezért háromszor beregisztráljon...

előzmény: emőke (#15)

2007-12-15 14:40:25 emőke (4) #15

A szösszenet szóval én dobigálózni szoktam, szóval az nálam a film szinonímájaként szerepel, úgyhogy nem lealacsonyításképp írtam. Nekem nagyon tetszett a film, zseniálisnak nem nevezném, de amúgy nagyon egyetértek veled. :) Valóban kíváncsi lennék, hogy mégis mi kényszerít valaki arra, hogy azt mondja rá, hogy NÉZHETETLEN?
Amúgy persze, hogy nézek magyar filmeket, általában kivétel nélkül megnézem mindegyiket, amelyikhez hozzáférésem van. Mert hiszen a miénk. És mostanában egyre több jó alkotást sikerül összehozni, és ennek csak örülök. :)

2007-12-15 11:47:09 zéel (5) #14

Szia! Látom, hogy komolyan érdekel ez a film! Bocs, hogy csak most reagálok.
Nekem egy kellemes kis szösszenet, mondjuk a Megy a gőzös c. vígjáték.
Az Ópium pedig éppenséggel egy hihetetlenül erős, felkavaró dráma! Benne a női főszereplő, Kirsti Stubø egészen döbbenetes alakításával!
Ennyi! De nem akarok senkit meggyőzni! (És a négyes és ötös osztályzat közt nincs is olyan nagy különbség.)
Mindenesetre örülök, hogy magyar filmet is nézel. Mert nálunk ez nagy dolog. Ez egy ilyen ország lett! (Mondjuk pl. a csehek, lengyelek, szerbek több százezren megnéznek egy hazai filmet. Merthogy hazai!)

előzmény: emőke (#10)

2007-12-15 06:01:33 emőke (4) #13

Tangerine, azért úgy legalább egy mondatban tényleg kifejthetnéd, hogy miért volt olyan rettenetes szerinted ez a film! Hanem kapsz egy szurit! :)

2007-12-15 00:32:06 Olórin (?) #12

ja, végülis a hülyeség ellen valóban még több hülyeséggel kell harcolni...

előzmény: tangerine (#11)

2007-12-15 00:26:38 tangerine (1) #11

Na majd én kompenzálok jól, látatlanul. :)
Magyar filmet úgyse nézek.

előzmény: Ivan/ (#3)

2007-11-13 23:12:27 emőke (4) #10

mi a probléma?

2007-11-13 22:35:45 zéel (5) #9

kellemesen kerek kis szösszenet!?
Ez itt az Ópium c. film vélemény-blokkja!
Jó helyre kattintottál?

előzmény: emőke (#8)

2007-11-13 22:01:31 emőke (4) #8

Ulrich Thomsen az egyik legkedvencebb dán színészem, ezért nem meglepő, hogy rendkívül kíváncsian fogtam neki az alkotásnak. Már az első percekben feltűnt a tökéletes filmzene: Jóhann Jóhannsson (egyik kedvenc izlandi 'zenészem'). Ennél tökéletesebb összhangot a színészi játék és a filmzene között el sem tudtam volna képzelni. Persze itt-ott a film jócskán hagy kívánnivalót maga után, nem tökéletes, de a maga módján kellemesen kerek kis szösszenetre sikeredett. Még több ilyen "magyar" filmet, és akkor egyenesbe kerülünk (kerültök).

2007-11-13 19:55:44 pókmacska (5) #7

...
ennyit tudtam mondani a film után
Hihetetlen hangulata van. Egy filmnél sem éreztem azt, hogy nem bírom tovább, és mégsem tudom otthagyni, ez volt az egyetlen.

2007-04-11 12:15:49 zéel (5) #6

Kirsti Stubø játéka, alakítása (egyik sem a megfelelő szó!)lenyűgöző, elképesztő!
Még elképesztőbb azonban, hogy NEM ő kapta a legjobb női színész díját a Filmszemlén!

2007-03-30 10:21:33 Daemiaen (4) #5

Ópium: Egy elmebeteg nő naplója (Ópium: Egy elmebeteg nő naplója, 2007, forgalmazza: Hungarotop)

Az idei Filmszemle - többek között - rendezői díjas alkotása az Ópium. Szász János igen szuggesztív filmet rittyentett Csáth Géza írásaiból, amelyben bizony visszaköszönnek gótikus horrorelemek is - mindenki nagy örömére. Az orvos-beteg kapcsolaton túlmutató történet erőteljes képekkel, makulátlan hangulattal és kiváló színészi munkával büszkélkedik. Az idehaza leginkább a Testvéred feleségét, a Születésnap, Az örökség vagy A világ nem elégből ismert Ulrich Thomsen kifejező arca bőven elég arra, hogy a leginkább narrációra épülő szerepe ellenére erőteljes alakítást nyújtson, ám még így sem éri el Kirsti Stubø szintjét, aki félelmetes a megbomlott elméjű nő szerepében: mozdulatai, gesztusai, mimikája elképesztő átélésről tanúskodik. És bizony a helyenként elbizonytalanodó történetet ők ketten lendítik át a kissé unalmas holtpontokon. Sajnos László Zsolt karaktere kissé kibontatlan marad, ám a kompromisszum-mentes látványvilág, a naturális ábrázolás és Máthé Tibor képei mindenképp emlékezetes filmmé teszik az Ópiumot.

7/10

2007-02-08 23:26:57 Castor (?) #4

Nem a film ellen vagyok, mert nagyon remélem hogy jó lesz, de ez igy nem tűnik túl korraktnek a többi filmmel szemben.. Szegény Éjszaka a Múzeumban :D

2007-01-30 22:23:00 Ivan/ (3) #3

Komolyan ezek után lehet elmegyek majd megnézni vasárnap ha ennyire egyhangú a véleménye mindenkinek:) Csak tudnám, hogy hogy lehet hogy mindenki aki szavazott a filmre max 3 napon belül reggelt és hogy a fenébe csak ezt az egy filmet értékelték mindnyájan:)

előzmény: limupei (#2)

2007-01-30 22:19:47 limupei (?) #2

A stáb:-) Vagy valami elszánt ópiumos szekta, hiszen nagyon egy véleményen vannak:-)

előzmény: Ivan/ (#1)

2007-01-30 22:07:54 Ivan/ (3) #1

Vicces, hogy csak vasárnap mutatják be a filmet azt már 11-en szavaztatok. Talán a rendezői barátai vagytok vagy mégis kicsodák?:)