Örökség (1980) ☆ 👁

(Mészáros Márta)

francia-magyar dráma

3,7
★★★☆☆
40 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2023-04-11 04:20:43 dittike (5) #5

Isabelle Huppert miatt néztem meg ezt a filmet, az ő alakítása a zsenialitás maga, természetes bája, fesztelen viselkedése kiemeli őt a film többi főszereplője közül is.

A Magyar Mozi Tv adta le hétfő este kilenctől!

2019-10-05 18:34:47 zéel (3) #4

Monori Lilit, a nehéz sorsú asszonyok hiteles megformálóját, teljesen hiteltelennek találtam a gazdag úrinő szerepében. Ezt abszolút szereposztási tévedésnek gondolom. Miután azonban ő a film egyik női főszereplője a közepes osztályzatom még így is barátságos. (Nem beszélve más problémákról.)

2017-03-27 18:01:40 berto (2) #3

Kezdem a jó dolgokkal: ebben a filmben lehetett először hallani Döme-Verebes: Sohase mondd című dalát Hernádi Judit szenzációs előadásában. Két nagy „hazatérő” is feltűnt a vásznon, a Meseautóból Perczel Zita, alias Kovács Vera, és az oroszlánarcú Szabó Sándor. Ragályi Elemér varázslatos képei megpróbálták feledtetni a film rettenetes gyengéit. A film készítése idején még nem nagyon lehetett látni archív felvételeket az 1936-os berlini olimpiáról, de ma már sok helyen megnézhető Leni Riefenstahl monumentális, elképesztően hosszú filmje. (Egyébként a matuzsálemkort megélt német rendezőnő életéről is szeretne Mészáros forgatni.) Elöljáróban, nem akarom művészi mivoltukban megalázni sem Mészáros Mártát, sem pedig Monori Lilit, hiszen ha másért nem is, koruk miatt tiszteletet érdemelnek. A rendezőnő már a kilencedik X-et tapossa, Monori Lili – szívbetegként, már ellátogatott a túloldalra, de szerencsére visszahozták – is belépett a nyolcadik X-be. Ennek ellenére a szóban forgó film hemzseg az ordító hibáktól. Maga a történet annyira kimódolt, csak a forgatókönyv íróinak, (Kórody Ildikó, Jan Nowicki – róla majd később is írok!) a realitásoktól teljes mértékben elrugaszkodott fantáziájából születhetett meg. 1936-ban! egy dúsgazdag meddő úriasszony egy zsidó masamódot szemel ki arra, hogy helyette szüljön a ludovikás(!) százados férjétől vagyona örököséül egy gyereket. Nemes egyszerűséggel ezt a témát csakis agyrémnek lehet nevezni. Az is óriási szereposztási tévedés, hogy ezt a Sylvia nevű úriasszonyt Monori Lilivel játszatták el. Ugyan nem osztom a rendezőnő véleményét, hogy Monori a legtehetségesebb magyar színésznő, de kétségtelenül vannak kvalitásai. Elsősorban akkor, ha lecsúszott egzisztenciájú nőszemélyeket alakít, vagy vonaton utazva se szó, se beszéd, üzekedési célból beleül egy vadidegen férfi ölébe (Maár Gyula: Végül), Elsőként kellett volna említenem, hogy remekül tud kamerák előtt szülni. Amennyiben hinni lehet az interjúknak, Kende János, az operatőr elájult, de a művésznő tette a dolgát, premier plánban hozta világra a gyerekét. Szerinte Mészáros Mártának köszönheti, hogy a gyerek élve született meg. A letörölhetetlen spleenes, világfájdalmas arckifejezése alkalmatlanná teszi úriasszony megjelenítésére. A kor úri divatjának megfelelő ruhák úgy lógtak rajta, mint tehénen a gatya! Vegyük a férfi főszereplőt, a nyársatnyelt Jan Nowickit, aki sokáig volt a rendezőnő férje/élettársa. Valószínűleg kellett az ő gázsija is a pár létszükségleteinek a kielégítésére, mert a szerepjátszása a nullával egyenlő, még a közhelyes snájdigsággal sem rendelkezett, csak a néhai Kozák András szinkronja tette elviselhetővé az alakítását. Vajon K.A. nem lett volna ezerszer jobb?! Az idei Oscar-gála vörös szőnyegén lárvaarccal feszengő Isabelle Huppert 1980-ban még karrierje első évtizedét taposta, állítólag ő szeretett volna filmezni Monori Lilivel, meg is adatott neki, penészvirágú kinézetével nem emelte a szereplők játékának színvonalát. Szerencsére nem mutatták a szörnyű végzetét. (Feltűnt, hogy a mellette szereplő statiszta jókedvűen nevetgélt. Vajon mit képzelt? Korzózásra vitték a nyilaskeresztes banditák? Nem akadt senki a film utómunkálatai alatt, hogy valamilyen módszerrel kitakarják ezt a szarvashibának számító bakit?!) Kútvölgyi Erzsébet, Huppert szinkronhangja sokkal életszerűbben el tudta volna játszani ezt a szerepet.
Talán érthető, hogy csak azért nem nézhetetlen az értékelésem, mert végigkínlódtam a filmet, de nagyon feldühített, ezt a hosszúra nyúlt véleményt a bosszúságom levezetése miatt írtam. A filmkészítésben meglehetősen termékeny Mészáros Mártában azt nagyon becsülöm, hogy a hihetetlen megpróbáltatások ellenére (a szobrászművész apját a sztálini terror idején kivégezték, ő árván maradt, irdatlan nehéz körülmények között nőtt fel) képes volt, első női rendezőként jelentős alkotásokat is létrehozni, bár ezt a filmjét legjobb lenne elfelejteni.

2015-01-15 13:51:17 tractorking (3) #2

Mészáros Márta e filmjében egy különös szerelmi háromszögben, érzelmesen játszik el a gyerek utáni vágyakozás, a személyi méltóság és becsület, valamint a szerelem mindent megindító lehetőségével.
Azonban kidolgozottsága némileg felszínes, zavaró a tézisszerűség, túlságosan kiszámított a dramaturgia, melyet nem támaszt alá a lélekrajz hitelessége.
Ha nem is sorolható a rendezőnő rangosabb teljesítményei közé, mégis színvonalas filmlektűr, szórakoztató alkotás a film világában.

Monori Lili pedig impulzív játékával itt is bizonyítja, milyen nagyszerű színésznő.

2011-01-31 21:07:30 desmond (?) #1

Az érdekességek között szerepel egy hibás bejegyzés: Monori Lili nem ebben a filmben hozza világra a gyermekét, hanem a Kilenc hónapban.