Utószezon (1966) ☆ 👁

(Fábri Zoltán)

magyar dráma

4,1
★★★★☆
58 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-10-18 01:36:18 Bruce94 (4) #15

Mivel Fábri Zoltán az egyik kedvenc magyar rendezőm így óriásiak voltak az elvárásaim a filmmel kapcsolatban. Ehhez képest az első fele már majdhogynem idegesített a lassítások, gyorsítások miatt és elkönyveltem, hogy ez nem lesz az én filmem. Furán hangzik de olyan volt nekem mint egy Tímár Péter-film kiváló színészekkel és egy csipetnyi drámával.

Aztán a második fele az odaszegezett a képernyőhöz. Ami a régi cinkosok találkozásától történik az talán a magyar filmtörténelem legerősebb 50 perce amivel kb az Ötödik pecsét veszi fel a versenyt.

Páger Antal szenzációs volt, ahogyan szinte mindig és én is valahogy úgy gondolom, hogy ezt a szerepet el is akarta játszani, mégpedig saját maga miatt.

Kicsit még az 1945-re emlékeztet, ez jobban körbejárja a feldolgozás témáját és erősebb pillanatai is vannak, de koherens egészként nekem az mégis jobban tetszett. Ettől függetlenül nagyon is érdemes az Utószezont is megnézni legalább egyszer.

2019-02-08 08:24:27 dittike (5) #14

Félelmetes amikor a lelkiismeret testet ölt egy filmen belül...

2019-01-31 07:56:50 ryood (3) #13

fú, hát engem bevallom, idegesített a film stílusa. ez a "modernkedés". pedig amúgy nincs ellenemre az efféle formai játákosság, de itt számomra kifejezetten zavaró volt. és vhogy a humor sem jött át igazán..

2017-12-22 17:15:28 zéel (5) #12

Fábri szerint az Utószezon műfaja „tragikomédia. Bohóctréfa. Fájdalmas groteszk némi szégyenérzéssel. Beillik rémdrámának is”.

2017-09-23 09:21:28 zéel (5) #11

Az Utószezont anno ahol tudták, csepülték, mozielőadásainak számát pedig jelentősen lecsökkentették.
Egy érdekes elemzés a film korabeli fogadtatásáról ITT olvasható.

2013-11-16 23:03:59 lonecoyote (4) #10

"Fábrit mondjuk amúgy is mellőzik, mert ahogy hallottam 1-2 tanártól, sokan "komcsi seggnyaló"-nak tartják."

Hát, ez elég szomorú. Gondolom, sokan úgy gondolkodnak, hogy aki a múlt rendszerben alkotott, vagy netán baloldali nézetei (is) vannak, az már automatikusan mocskos komcsi. Pedig az ezen az állásponton lévőknek is érdemes lenne elgondolkodni például egy-egy Fábri-filmen.

2013-11-16 22:32:06 Tenebra (4) #9

A Húsz órában szerintem jól csinálta. Ott az idő megbontása tökéletesen simult a történelmi emlékezés témakörébe.
Itt viszont, bár csak fokozta a szatirikus jelleget, de mégsem simult annyira össze a történettel. Például a végén a futásnál egyszerűen nem értettem, minek kellett a tengelyszabályokat áthágni. Meg még ráadásul burleszkesen be is gyorsította. :D Túlzás volt szerintem.

De persze való igaz, ez nem von le sokat a film értékéből, és azét tényleg megemlíthetnék az egyetemi oktatások keretében (én például Puzsértól hallottam e filmről először, holott filmszakos voltam :D. Fábrit mondjuk amúgy is mellőzik, mert ahogy hallottam 1-2 tanártól, sokan "komcsi seggnyaló"-nak tartják. Ami szerintem nonszensz és botrányos - mármint, hogy az egyik legjobb filmrendezőnkről így vélekednek).

előzmény: lonecoyote (#8)

2013-11-16 22:24:37 lonecoyote (4) #8

"Fábri stílusa itt közel sem olyan természetes, mint a többi filmjében. Nagyon érződött rajta (már csak a Szerelmem, Hiroshima kiszólásból is), hogy Fábri ebben annyira szeretett volna modern lenni, de annyira, hogy ez az egész gyorsítás-lassítás, képkimerevítés stb. már modoros lett."

Igen, ezt én is éreztem. Itt is, meg a Húsz óránál is. Általában nem bírom az ilyen "modernkedést", de ezeket a filmeket valahogy még ez sem tudja elrontani, annyira egyben vannak, annyira tartalmasak és drámaiak/komikusak.

2013-11-16 22:13:11 Tenebra (4) #7

Rendkívül kreatív film Fábritól. Kissé az Isten hozta, őrnagy úr!-ra hasonlít stílusában. Illetve azt a filmet és a Húsz órát egyesített tulajdonképpen. Szürreális és formailag is kreatív, kicsit vicces is. Nem drámaian mutatja be a zsidóirtást sem, hanem inkább szatirikusan viszonyul a témához. Merész próbálkozás volt. Részben szerintem ennek is köszönhető, hogy "elfelejtették". Mert ez a film közel sem a bűnösségről szól, hanem azokról, akik habzó szájjal vadásznak a háborús bűnösökre. Fábri rámutat arra, hogy legyen szó antiszemitizmusról vagy antifasizmusról, a szélsőségek mindegyik oldalon durvaságokhoz, halálhoz vezetnek.

Részben pedig szerintem azért is merült ez feledésbe, mert azért Fábri stílusa itt közel sem olyan természetes, mint a többi filmjében. Nagyon érződött rajta (már csak a Szerelmem, Hiroshima kiszólásból is), hogy Fábri ebben annyira szeretett volna modern lenni, de annyira, hogy ez az egész gyorsítás-lassítás, képkimerevítés stb. már modoros lett. De van itt ugróvágás is ala Godard, meg tengelyátlépések. Tök jó, látjuk, hogy Fábri nem mesterember, hanem szerző, modern művész - de jó-e az, ha ezt a néző arcába kell tolni? Nem lett volna jobb, ha kicsit visszavesz? Így az egész olyan... köldöknézős lett, úgymond. A forma túlságosan is a tartalom fölébe növekedett szerintem. Persze értem én, hogy ez amolyan szatíra a felelősségrevonásról, és ehhez hozzátársítható, ez a stílus, de nem működött természetes módon, ahogy a cseheknél vagy mondjuk Fábri Isten hozta őrnayg úr!-jában.

Ettől függetlenül egy érdekes film, és nagyon önreflexív. Páger mintegy ezzel gyónta meg negyvenes évekbeli múltját (habár az a Keleti Mártontól kapott pofonnal már megtörtént az ötvenes években). Mindenesetre a színészek mindenképp zseniálisak, élükön a vegyes karaktereket játszó, de mindig kiváló Páger Antallal.

2012-09-15 23:40:37 s.csaba (1) #6

Lámpaernyő, szappan, meg zuhanyrózsa. Van itt kérem minden, mint a vurstliban.

2012-05-23 00:56:05 tractorking (4) #5

Fábri a mindenkire kiszabott egyéni felelősség drámáját látta meg Rónay György regényében. Hősei oly korban éltek, amikor egyetlen szócska mások halálát okozhatta. Vajon föl lehet-e menteni azokat, akik ugyan nem üvöltöttek együtt a farkasokkal, de akaratlanul, elszólásaikkal, célzásaikkal előidézőjévé váltak emberi tragédiáknak? A megalkuvás is lehet végzetes.
Finoman árnyalt, és kiváló szinészi interpretálással megvalósított lélekrajz adja a film legfőbb erényét.
A főszereplő Páger Antal őszinte átéléssel formálta meg a lelkiismeretétől gyötört idős ember szerepét.
Méltatlanul mellőzött Fábri opusz.

2012-05-23 00:10:24 tractorking (4) #4

Itt megnézhető.

2012-01-24 15:33:49 zéel (5) #3

"Minden vád ellen lehet védekezni, csak az önvád ellen nem." Ez a mottója a film alapjául szolgáló Rónay György regénynek.
Ez a - szinte ismeretlen - Fábri film méltó párja Az ötödik pecsét-nek.

2011-04-09 14:42:38 manuva (5) #2

Méltatlanul kevéssé ismert ahhoz képest, hogy mennyire jó. Fábri legjobb filmjei közt van.

2006-07-03 04:46:21 operett (5) #1

Szembenézés témakörben az egyik legjobb film. Később Szabó Szembesítése hasonló jellegű, de közel sem ilyen jó film.