Platoon (1986) ☆ 👁

A szakasz

(Oliver Stone)

amerikai-angol dráma, háborús film

4,3
★★★★☆
862 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2024-11-29 19:04:39 acidphase (5) #33

Azért még a Kubrick-féle Acéllövedék is mond vmit Vietnámról. :) Hát, sok jó film készült a témában...

előzmény: Xuja (#32)

2024-11-29 10:23:11 Xuja (5) #32

Újranézve ötös! Kíváncsi voltam, hogy az Apokalipszis most / Szarvasvadász után mit lehet még elmondani Vietnamról, egyáltalán lehet-e relevánsat / újat, hát azt hiszem, erre a kérdésre válasz az osztályzat.. Bár a vége felé egyre inkább univerzális sorsdrámákat látunk és egy erős, az emberi természet kettőségét demonstráló monológgal végződik, mégis ez a film ábrázolja a legjobban a vietnami hétköznapokat - a szakasz mindennapi élete, a különböző személyiségek / rasszok konfliktusa, láthatjuk őket lazítani, gőzt kiereszteni (a White Rabbit mindig üt), és láthatjuk kicsinyességüket vagy éppen a nagyságukat is. A tempó nem végig egyenletes, de így is szép íve van, és a faluban játszódó jelenet az egy akkora gyomros, amit eddig az évszámig amerikai filmben nem láthattunk - az egy évvel ezelőtti Jöjj és Lásd hasonló jelenete persze brutálisabb, de itt meg sokkal realisztikusabb az ábrázolásmód.

Sheen alakítása elég pofás, ahogy a félénk közlegényből pár hónap alatt komoly harcossá kupálódik ki, és szembe tud szállni állatias felettesével is . Rajta kívül az ő személyiségét formáló őrmesterek a film motorjai - Dafoe és Berenger ()az ő megszállott tekintete hidegrázós) a két szélsőséget képviselik, és még ha ők (valamelyik irányba) idealizált figurák is, a többiek gondoskodnak róla, hogy összességében a szakasz tagjai teljesen átélhető, hús-vér egyéniségek legyenek. Nagyon sok tartalom fért itt bele ebbe a két órába, a forma pedig szépen asszisztál a hatáshoz, a csúcspontokat lassításokkal és az Adagio For Strings-el megtámogatva.

2023-08-28 20:35:55 ryood (5) #31

"Újranézős" korszakot tartok. Milyen jó, hogy ezt a klasszikust is előszedtem vagy húsz év után.... Fel is ment ötösre. Borzasztóan erősen átjön at az őrület, káosz, ami ott ment a erdőkben... Hogy teljesen váratlanul becsapódik egy bomba, egy gránát, hirtelen tüzelnek az emberre... Igen, abszolút érezhető, hogy Stone megjárta Vietnámot. És kifejezetten izgalmas volt a hippi Elias és a bestiális Barnes hadakozása egymással és Taylor lelkéért. A mellékszereplők is érdekesek, remek jeleneteik vannak. Külön érdekesség, hogy 7 évvel az apja után Charlie Sheen is egy vietnámi háborús filmben kapott fontos szerepet. Imádtam!

2019-11-01 09:08:16 PeggyG (5) #30

Telis-tele van olyan képsorokkal, amiktől nem lehet szabadulni. Hatalmas dicséret a rendezőnek a a faluban erőszakoskodós jelenetért, borzasztó volt nézni, de tulajdonképpen "ízléses" maradt, sokan csináltak volna belőle hatásvadász undormányt, és ráadásul még itt sem fekete-fehér, megmutatja, hogy ezek a katonák már idegroncsok, nem bírják elviselni a helyzetet, a társaik halálát, és bosszút akarnak állni, mindegy, hogy kin.
Nagyon jól sikerült az a jelenet is, amikor a főszereplő először lát vietnámi katonát, félelmetes, ahogy előtűnnek a ködből azzal a növénnyel a fejükön, a néző együtt fagy le Sheennel.
Biztos azért is, mert Willem Dafoe örök kedvencem, de rég érintett meg ennyire haláleset filmben.

Összességében azt éreztem a megnézése után, hogy mindenki, aki ezzel szemben arról csinál filmet, hogy a háború az tulajdonképpen azért bajtársias és hősies dolog, az köpjön fel, és álljon alá. Kötelezővé tenném az összes fotelpatrióta számára.

2018-12-14 19:55:21 Lupi+1 (5) #29

Egyik kedvenc filmem, szeretem, pedig nagyon le van finomítva (szerintem) a valóság, hogy nézhető legyen a tömegeknek.

2016-11-27 19:25:55 Charlie O'Brian (5) #28

Így van. A háborús filmek egyik "legjobbja". Rendkívül megrázó. Én azt gondolom, hogyha egy háborús film finomkodik/szépít, azzal a túlélők és áldozatok szenvedéseit gyalázza meg valahol. Na, itt nyoma sincs finomkodásnak, borzasztó a film, ahogy a valóság is az lehetett. Láthatunk itt szörnyű háborús bűnöket, szociopatává égett embereket, egy olyan háborúban, ahol azt se tudni, ki a barát és ki az ellenség, idegen földön. Szörnyű erkölcsi dilemmákat.
A "Dicsőség ösvényei" mellett a legjobbnak tartom, döntetlennel.

előzmény: -senki- (#2)

2016-11-21 12:59:25 Dezsmant (5) #27

Egy nagyon jó háborús film, rengeteg jó szinésszel, és sajnos sok helyen nagyon megrázó is, a vége is ütős volt. A filmzene is kiváló választás volt. Dj Tiesto ennek a remixével vált igazán híressé.

2016-10-03 01:07:37 ChrisAdam (4) #26

Megrázó, sokkoló, elgondolkodtató, de valahogy mégsem üt. Pedig minden megvan hozzá, drámai zene, hatásos képsorok, alatta narráció, látványos csaták, szíven ütő jelenetek, de a végén a katarzis mégis elmarad és kissé szabdaltnak, didaktikusnak éreztem a film folyását. Az ötöst azért adnám meg, mert a falumészárló jelenet rendkívül jól van összerakva, véleményem szerint az a film csúcspontja - ott mindent megtalálunk, ami a háború kelléke, de onnan nem jut feljebb, hiába próbálkozik mindent bevetni. Kicsit ugyanakkor zavart, hogy a zenével és a hatásvadász jelenetekkel direkt akart lenni, szinte nyomakodott, hogy hatódjak meg, gondolkodjak el. Például én meglettem volna a teljes narráció nélkül is, az arcokról és a apró történésekből tökéletesen leolvasható az, amit Charlie Sheen elmond. A karaktereket is egyébként némely esetben túl sablonosnak éreztem, s egyikhez se jutottunk túl közel.
Messze nem tökéletes A szakasz, de mindenképpen egy rendkívül jól összerakott háborús dráma. Egy gyengébb ötöst talán érdemelne, de az erősebb négyessel jól alszok. A tegnap megtekintett Apokalipszis most-tól több, hosszú lépéssel lemarad.
80%

2014-04-25 06:26:03 Jereváni Rádió (5) #25

10 pontos film, lenyűgöző, megrázó, elgondolkodtató, a rendező legjobbja.

2014-03-12 16:06:59 Lil Martin (5) #24

mármint a rendezőjét is ismerem, persze nem úgy, mint a full metal rendezője, de nagyon nem állt össze az egész az imént :D

ja meg kösz, hogy spoilerbe raktátok, én is akartam, csak olyan sebességgel próbáltam javítani az égésen, hogy elmaradt. :)

mentségemre szóljon, csak betoltam már néhány korsó frökszöt.

apropó, utolsó szerkesztés: 15-ös hozzászólásomban is rakjátok már legyetek szívesek könnyfakasztó utáni részt. köszönömszépe!

utolsó utáni: rakjátok spoilerbe.

előzmény: Lil Martin (#22)

2014-03-12 16:05:33 VMVKWA (5) #23

Full Metal Jacket.

előzmény: Lil Martin (#20)

2014-03-12 16:05:11 Lil Martin (5) #22

igen, ott gondoltam hogy valami nem okés, hogy tudtam, a full metal rendezőjének asszem egy filmje sincs szinkronizálva, ez meg igen, szóval na, ez elég csúnya volt :D

előzmény: critixx (#21)

2014-03-12 16:03:11 critixx (3) #21

Te erre gondolsz.

előzmény: Lil Martin (#20)

2014-03-12 16:01:42 Lil Martin (5) #20

nos én ezt olyan szinten összekevertem valamivel, mint annak a rendje. mi az a film, aminek a végén popej közlegény már nem él? :D

de ez azért nagyon ciki, mert az is az egyik legkedvesebb vietnamos filmem.

előzmény: Lil Martin (#19)

2014-03-12 15:57:35 Lil Martin (5) #19

valaki tud gyorsan válaszolni arra a kérdésre (már elég régen láttam), hogy magyar szinkronnal ez milyen? azaz valószínűleg eddig mindig azzal néztem, de pl a menetelős énekek is magyarul vannak? vagyis most így nem nagyon tudom elképzelni, hogy úgy az úgy extra falyin lenne, de lehet hogy az.

2013-11-23 13:07:06 purplerain (1) #18

Ezzel nyitottam ma reggel, mit mondjak meg is feküdte a gyomrom éhgyomorra… Egy csomó minden nem áll össze nekem ebben a filmben. Oké, a mondanivaló átjön, hogy így a háború meg úgy, meg mindenkit bemocskol na de ezt bármelyik háborús filmben végig tudjuk nézni, ebben szerintem semmi különös nincs A szakasz-t tekintve.
A legnagyobb bajom az, hogy baromira unalmas volt. Egész egyszerűen úgy éreztem, hogy nem történik semmi a filmben. Oké, hogy állandóan haladnak valamerre, de én azt se tudtam követni, hogy mikor, hova és miért mennek. Nézem-nézem a filmet és egyszer csak azt látom, hogy az előbb még a bázison, beszélgetnek, hirtelen meg már mennek előre a semmibe. Persze, elhiszem, hogy semmi más dolguk nem volt csak menni jobbra-balra céltalanul és irtani a vietkongokat csak engem baromira zavart ez az egész (vagy csak nem figyeltem eléggé).
A szereplők. Itt se tudok túl sok jót mondani. A legzavaróbb az volt, hogy nem voltam tisztában a rangokkal, ki-ki felett áll. Mindenki leosztott mindenkit, mindenki parancsolt mindenkinek, leginkább ugye a Barnes-Elias-Wolfe háromszög adott okot a fejtörésre, mert mintha Wolfe hadnagy lett volna a másik kettő pedig őrmester, ehhez képest kapott szépen a pofájára mindkettőtől…
Az effektekről csak egy szóban, mert úgy látszik ezt Hollywood máig nem tudja kinőni. Rengetegszer éreztem azt, hogy bár menetelnek a katonák, mindenki lő rájuk, mindenhol minden robban, mégis, mintha kilométerekre lenne tőlük az egész, nem igazán voltak az akció közepében. Valahogy úgy éreztem, hogy csinálja a rendező a kamu felfordulást, hogy azt érezzük történik valami, holott semmi. Két nagyon markáns emlékem van ezzel kapcsolatban. Az egyik a ’87-es Predator, ahol miután az elején megtisztítják a tábort, jön ki Schwarzi az egyik kunyhóból és össze vissza lövöldöz, totál olyan érzéssel, mintha nem lenne ott senki, csak úgy piff-puff nyomatja, hogy azt higgyük, mocskos nagy szedés közepén vagyunk. A másik csoda, amit még ki is kockáztam itthon egyszer unalmamban az A sötét lovag-Felemelkedésben, mikor Batman és a Macseknő bunyóznak a katonákkal. Kérem szépen, ott valami élvezet az ellenségeket nézni  Mindegyik rúgkapál, kalimpál a levegőben, előre megy aztán hátra, sőt van amelyik magától elesik ))
A karakterekről néhány szóban. Természetesen a Taylor-Barnes-Elias trió áll(na) középpontban, DE. Barnes egyértelműen a rosszat képviselné a filmben, viszont engem baromira hidegen hagyott. Oké, egy patkány, aki vagy alapból ilyen érzéketlen vérgeci, vagy a háború változtatta át, mégis, nem igazán tudott megmozgatni semelyik tette, nem verte ki a biztosítékot. Az is simán alap volt, mikor Elias után ment a dzsungelbe, hogy visszahozza. A másik, Taylor monológja a végén, hogy ő ennek a két apának a gyermeke. Azt mondom, annyi átjött belőle „szimbolikusan” hogy a háborútól mindent megkapott, hogy eztán emberséggel tudjon túlélni. Emberséget Eliastól kapott, a túléléshez szükséges elszántságot pedig Barnestől. A gond, hogy én semmiféle kémiát nem éreztem a karakterek között, ha nem mondja ki ezt így a végén Taylor, sose gondolnám, hogy neki ennyire fontos volt ez a két ember. Kevés volt az interakció szerintem köztük ahhoz, hogy úgy érezzem, bármiféle kapocs volt köztük.

Egy pozitívumot tudok említeni, az pedig a ZENE. Az tényleg csodálatos, sokat dob a hangulaton.

Sajnálom, pedig baromi lelkesen álltam neki…………. 

2013-06-20 02:15:26 Lil Martin (5) #17

Glover fel sem tűnt, de mennyire igazad van!

előzmény: Mindcrimewithin (#16)

2012-10-28 22:01:55 Mindcrimewithin (5) #16

Többször láttam, mindig élmény, de nem az a vitán felüli nonpluszultra film. Ez Stone Apocalypse Nowja csak kicsiben és más szemszögből.

Berenger és Dafoe karakterei nagyon erősek és a fiatal Sheen is kiemelkedő. De az egész szakasz, közte a Living Colour (amerikai funk/hard rock csapat) énekese Corey Glover is ott van.

Nálam egy olyan erős 9-es, de felkerekítettem 10-re.

2012-02-23 22:53:30 Lil Martin (5) #15

no, teljesen mást vártam a filmtől, azt hittem ilyen Szarvasvadász vagy Apokalipszis most-féleség. Pedig totál más, de attól még azok is meg ez is megérik a pénzüket. Csodajó volt, ja és háborús filmben még sosem volt halál olyan borzasztóan könnyfakasztó, mint itt Eliasé. 10/8,5

2012-02-09 13:41:46 jesi (4) #14

A 6-os hozzászólásommal nem értek egyet: újra megnéztem és igenis ez egy jó film a háború borzalmairól, a lelki és testi fájdalmakról. Oliver Stone legjobb filmje amit eddig láttam tőle.

előzmény: jesi (#6)

2011-07-28 13:49:03 robbiemarko (5) #13

Zseniális film, ez vitán felül áll.
Kicsit off de érzésem szerint a főoldalon lévő bevezető történet túlságosan is SPOILEResre sikeredett :/

2011-01-04 18:22:47 tomside (4) #12

én is ezt a két apás dolgot akartam beírni, de te már megtetted helyettem :-)
Most rajta vagyok a war kategórián, és ez egy igen jó film!

előzmény: Darwin (#5)

2010-12-21 22:42:40 Bruce94 (5) #11

Letaglózó film, kegyetlen őszinteséggel. Ennél szerintem, csak a Szarvasvadász mutat naturalisztikusabb látványt a vietnámi háborúról. Charlie Sheen élete legnagyobb alakítását mutatja be, bár ez igaz Tom Berengerre és Willem Dafoera is. Elöbbi karakterét teljes szívemből gyűlölöm. Óriási hangulat, az ember már- már várja, hogy mi fog történni a következő pillantaban. A befejezés pedig az egyik legnagyobb jelenet a történelemben.

2010-11-13 16:30:42 Prüstü (5) #10

Kőkemény film.....és jól szembeállítja a értelmest és a bunkó elvakult embert. Emocionális jelenetek tömkelege, imádom. White rabbit pedig nagyot szól.

2009-12-17 09:26:17 diablo3 (5) #9

Hibatlan alkotas az en szememben es a zeneje is csodalatos.Orulok neki,hogy csak egy nezhetetlen van es az is ki mastol mind... :D

2009-05-09 11:23:55 acidphase (5) #8

ha már a kettöt hasonlitjuk össze, az apokalipszis nekem is favoritabb, na de a szakasz is egy nagyon jó movie..

2009-05-08 22:43:23 -senki- (5) #7

XD

előzmény: jesi (#6)

2009-05-08 17:35:37 jesi (4) #6

Nekem ez a film messze nem mutat semmit (Apokalipszis most ezerrel erősebb film)
Sajnos Oliver Stone nekem néhol erőltetett

2008-11-25 14:14:02 Darwin (5) #5

a fű hatása sokat tett ahhoz, hogy vagány legyen

szerintem a végén, az az idézet a két apáról, az az alapvető emberi értétekre mutat rá

előzmény: ThomYerk (#4)

2008-07-10 16:03:56 ThomYerk (4) #4

nem tartom rossz filmnek, de sajnos az érdemei kicsit elcsépeltek lettek mára, a karakterek nekem túl feszínesre sikerültek, pl nem értettem hogy lett egyszercsak egy zöldfülűből ilyen vagány csóka. láttam már jobb vietnámos filmet is, de ettől függetlenül megvannak a jó tulajdonságai 7/10

2007-08-11 11:01:47 oscarmániás (5) #3

ajajajaj,csoda hogy be nem tiltották.mesélték,az ántivilágban feliratosan ment a mozikbn az angolos diákok jókat derültek a szöveg rossz forditásán

2007-06-07 04:18:14 -senki- (5) #2

Az egyik, hanem a legvalósághűbb és öszintébb háborús film.
Szégyen ehhez képest ahogy egyik másik filmben ábrázolnak.

2005-04-07 19:04:49 Dió (5) #1

A finálét amelyikben felemelkedik a helikopter, elhalkul a zaj, csak Charlie Sheen drámai monológját hallhatjuk, miközben felváltva mutatják nekünk könnyes arcát és az alatta elterülő, halottakkal szegélyezett bombatölcséreket, soha sem fogom elfelejtetni.