The Man Who Wasn't There (2001) ☆ 👁

Az ember, aki ott se volt

(Ethan Coen - Joel Coen)

amerikai-angol dráma, krimi

4,2
★★★★☆
574 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2021-12-08 21:48:04 The Cortez (4) #41

Fekete-fehér noir-dráma, amely megidézi a classic darabokat, valamint a műfaj fénykorát. A történet egyes elemeit tekintve, a film a Véresen egyszerűhöz áll a legközelebb a Coen-életművön belül. A sztori ügyesen épül fel és érdekes fordulatok bonyolítják. Alapvetően egy komolyabb hangvételű, tragikus alkotásról van szó, de itt is jelen vannak a humoros jelenetek, a képtelen helyzetek meg a szórakoztató, idétlen, groteszk karakterek. Utóbbiak közül a legkiemelkedőbb a megkergült nőszemély, aki nem simán coenesen furcsa, hanem egyenesen creepy. Billy Bob Thornton fasza az egyszerre kimért, visszafogott, illetve vicces kertvárosi pali szerepében. A rendezés szándékosan régi vágású, a fényképezés pedig művészien színvonalas, vagyis pontosan olyan, amilyet Deakinstől + egy Coen-mozitól elvárna az ember. A mű összes összetevője egy teljesen egyedi egyveleget alkot.

2020-05-18 09:07:36 Norbert Simon (5) #40

Ez egy szintén nagyon stílusos darab. Ez a fekete-fehér háttér, és a noiros jellege valami fantasztikusan szép lett. Nagyon aprólékosan és gondosan fel van építve a sztori. Én akár a Humphrey Bogartot is bele tudnám képzelni. Tisztelettel adózik a műfaj előtt is és az ötvenes évek előtt is. Mindamellett egy szép film! A karakterek nagyon jól felépítettek.Az Ed Crane a főhősünk is sokáig felejthetetlen figura lesz számomra. Öt csillagot érdemel! Kiváló munkát végeztek a fivérek a stílusosságuknak megfelelően. Mi ez ha nem művészet?

2019-12-26 15:41:57 ipartelep (5) #39

Már nagyfiúként (érett felnőttként), akkor már túl a filmművészet (a szó szoros értelemben vett - ma már egyáltalán nem divatos, népszerű, vagy ismert - film-művészet) javán, láttam először ezt a filmet, és azt gondoltam, hogy az amerikai rendezők túlnyomó többségével ellentétben ezek a Coenék "tudnak valamit". Ugyan nem csinálnak olyan elvont művészfilmeket mint az addigi (és mostani is) főleg európai kedvenceim (bár azóta már pluralistább (és megengedőbb, ha úgy tetszik: populárisabb) lett az ízlésem), de a szinte kizárólag pénz-orientált amerikai rendezők, és filmipar mezőnyében ez nagyon nagy dolog.
És most is ezt gondolom.
Külön dicséret illeti őket a rejtett, sokszor csak a "beavatottak által" észrevehető, és érthető, árnyalt, egyedi, finom humorukért.
Ja, és persze, van még ennél is jobb filmjük. Nem, nem a "No Country for Old Men".

előzmény: Seymour Glass (#35)

2017-05-03 18:23:23 ChrisAdam (5) #38

Nagyon ritkán sikerül az úgy általában, hogy a tökéletességhez közelien sikerüljön egy régebbi kort idézni, bármilyen szempontból. De vannak bizony esetek, amikor leesik az állunk, olyan pontos a hangulat-, kor- és stílus/műfajidézés. Mint például Az ember, aki ott se volt esetében. Coenék olyan pontosan idézték fel a sötét film noir műfaját, korát és hangulatát, hogy ha nem ismerem a színészeket, se a filmről nem tudok semmit, akkor azt gondoltam volna, hogy az 50-es években játszódik. Persze pár modernebb filmes technikai fogás azért árulkodik arról, hogy ez mai film, de ezek szépen olvadnak be az összképbe. Deakins operatőri munkája egyébként páratlanul jó, az egyértelmű, hogy a fekete-fehér korszak letűnése után itt sikerült legjobban használni a BW-t, a fény-árnyék mesteri használata letaglozó, az arcokon ragyogó fény és a félhomály játéka briliáns, egy jelenetben ez kicsúcsosodik, mikor az éjszaka fényét csak részben átengedő fák mozgó lombjai alatt Dave megháborodott felesége mesél a idegenekről.
Egyébként pedig szívszorító dráma, valahogyan olyan fülledt, izzadt, kiégett hangulata van, az időkezelés tényleg remek, olyan komótossá teszi a filmet, amelyben mégis remekül elfér minden. Billy Bob Thorton viszi a filmet a hátán, de érdemes megjegyezni, micsoda jelenléte van a vásznon az ekkor még ártatlan kislány Scarlettnek - és nem csak azért, mert már ekkor is gyönyörű volt.
Nem akarlak titeket még ismételni, mindent leírtak már. Coenék egyik legérettebb filmje és az egyik legjobbjuk, sőt, a múlt évtized egyik legjobb filmje, ez is tény. Újra is fogom nézni, már most tudom. A Nem vénnek való vidék és a Fargo mellett példás helyet foglalhat. 100%

2017-03-05 19:57:28 ryood (5) #37

huh, de jó volt ezt most újra megtekinteni!
ez a coenék leggondolatébresztőbb, és egyben legszebb filmje.

2016-05-21 11:34:28 tomasso (3) #36

A tesók megint rendesen kibabráltak a főhősükkel, kicsit túlzásokba is estek, úgy vélem.

2015-01-24 20:43:14 Seymour Glass (5) #35

Kamaszként láttam először, magával ragadott, azt gondoltam, na ilyen egy művészfilm (még semmit nem tudtam a filmművészetről). Szóval nem tudom érzelmek nélkül, objektíven pontozni, nekem most is zseniális. Ki gondolta volna, hogy a két úriember későbbi filmjeit mennyire nem fogom szeretni.

2013-12-22 12:50:22 Hannibal Lecter (5) #34

Az "egyik" talán nem is kell a mondatba. ;)

előzmény: Szabó Dániel (#33)

2013-12-22 11:29:00 Szabó Dániel (5) #33

Tényleg a Fargo mellett az egyik legjobb Coen film.

2013-03-29 00:17:45 Xuja (4) #32

Eddig nem nagyon jöttek be a Coen filmek, de ez kiváló: egyszerre humoros, szórakoztató, ugyanakkor mégis elgondolkodtató és mély, van benne valami megfoghatatlan, amit nehéz szavakkal közölni. Sokan említitek a fényképezést is, vizuálisan is nagyszerű, plusz még kiemelném az időkezelést, nem nagyon láttam még ilyet, de itt jól sült el.

2012-10-28 22:45:01 tomside (4) #31

Tényleg szép, de engem sajnos nem tudott úgy elvinni. :(

2012-04-20 00:53:21 Hannibal Lecter (5) #30

Noha eddig is imádtam, újranézve még nőtt is a szememben a The Man Who Wasn't There - a Fargo mellett talán Coenék legjobb filmje. Egyszerűen lehetetlen betelni vele. A történet a film noir legszebb hagyományait idézi meg, méghozzá hiánytalanul. Megkapunk itt mindent, amit a műfajban is imádtunk: gúzsba kötött sorsokat, bűnre csábuló átlagpolgárt, csömörtől rothadó szuburbiát (a főhős, Ed Crane az ingerszegény, betokozódott lelkületű erkölcsi véglény archetípusa; Meursault és Frankie Bono különös vegyüléke), fanyar iróniát és mindenekelőtt fordulatos cselekményt. A tárgyak és helyszínek szimbolikája gyönyörű, a képvilág valósággal magába szippantja az embert (az egyik snitten a szélborzolta fák árnyéka vetül rá a lágy, esti lámpafényben úszó házfalakra, a másikban a chiaroscuro-világítás egyik megkapó példáját csodálhatjuk meg, és még sorolhatnám), a zene fantasztikus, a dialógusok pedig szikárak ugyan, de mély értelműek és leleményesek. Billy Bob Thornton valósággal remekel a címszerepben (bár egy kósza pillanatig azon is eltűnődtem, mekkorát domborított volna itt Bryan Cranston), és narrátorként is kitűnő teljesítményt nyújt. Végtelenül egyszerű, mégis sokatmondó, árnyalt jelentéstartalmú eszmefuttatásai örökre a nagyérdemű emlékezetébe égnek, akárcsak maga a film, ami igazi, nagybetűs MŰVÉSZET. Celluloid-költemény, na. Eddig az új évezred egyik legnagyszerűbb filmalkotása, se több, se kevesebb.

2012-04-19 17:46:27 csabaga (4) #29

Ez igaz,de szerintem ennél a műfajnál ez nem olyan fontos.
Mi a csodának kellett színesben is kiadni egy noirt...

előzmény: desmond (#28)

2010-12-25 00:30:41 desmond (4) #28

Azért nem ötös, mert igazábólmindkét gyilkosságnál a bizonyítékok rettenetesen gyenge lábakon állnak, amin valószínűleg még a legfelületesebb nyomozás sem siklott volna át. Bár Coen-rajongó vagyok, ezeket valami valószerűbb módon is megoldhatták volna.

2010-03-20 11:46:54 VMVKWA (5) #27

Elfelejtettél osztályozni.
A film meg...teljesen beszippantott.

előzmény: acidphase (#26)

2009-06-08 17:19:03 acidphase (5) #26

kiraly film volt ez! bob thorntoltol még nem láttam filmet,de nagy forma !

2009-01-18 15:34:28 Oscee (?) #25

A két, nálunk 2008-as filmjükön (+ Paris, je t'aim) kívül mást nem láttam tőlük, tudom, illene már pótolni, igyekszem :)
Szinte biztos, hogy ezt is imádni fogom.

2009-01-18 15:03:53 Brumi (5) #24

Nem vagyok nagy Coen-fan, de ez a filmjük mestermű. Pótold be minél előbb. :)

előzmény: hattori (#23)

2009-01-18 15:02:22 hattori (5) #23

Nézd meg.Mert nagyon jó.Nem is tudom mit kukacoskodok itt az ujjlenyomatokkal...:)

előzmény: Oscee (#22)

2009-01-18 14:57:21 Oscee (?) #22

Az ujjlenyomatot az 1800-as évek vége óta alkalmazzák azonosításra (néhol még régebben, azt hiszem), de már sokkal korábban tudták, hogy egyedi...

A filmet sajna nem láttam :S

előzmény: hattori (#19)

2009-01-18 14:54:35 hattori (5) #21

Hát igazad van.De ha én rendőr lennék,biztos,hogy a gyanusított hozzátartozóit sem hagynám figyelmen kívül:)

2009-01-18 14:46:08 Jereváni Rádió (5) #20

Biztos ismerték a technikát, de szerinted Ed benne volt a nyilvántartásukban? Anélkül hogy azonosították volna az ujjlenyomatát? Ráadásul Edet nem is gyanúsították meg David meggyilkolásával, így ujjlenyomatot sem vettek tőle.

előzmény: hattori (#19)

2009-01-18 14:41:09 hattori (5) #19

Nem ismerem az akkori nyomozói technikát,de lehetséges lenne,hogy nem ismerték akkoriban az ujjlenyomat-vételt?
Ugyanismár a film negyedében lebukott volna a borbély ha megvizsgálják a kést.
De lehet hogy nem figyeltem eléggé és elkerülte valami a figyelmemet.

2009-01-07 22:56:08 Hannibal Lecter (5) #18

Tényleg magával ragadó, hangulatos, gyönyörűen fényképezett film ez, engem teljes egészében az elegáns-zamatos képi világ, a nagyszerű zene, a balladisztikus történet nyűgözött le, a színészek nem, talán csak Thornton alakítása említésre méltó. A zárókép gyönyörűen fájdalmas.

2008-11-30 18:11:41 ronin07 (?) #17

Akkor jó. Csak mert az egyik adón, talán az m2-őn a színes verziót sugározták, és ez szentségtörés szerintem. Meg a kétlemezes DVD-kiadáson is rajta van a színes. De a fekete-fehérről se mondtak le.

előzmény: Jereváni Rádió (#16)

2008-11-30 18:06:34 Jereváni Rádió (5) #16

Nem színesben adták, fekete-fehérben, ahogy kell. Vagy ahogy Ordell Robbie mondta a Jackie Brownban: "Az be is b...na." :)

előzmény: ronin07 (#15)

2008-11-30 17:56:35 ronin07 (?) #15

Elképzelhető, bár Arthur Miller írásait nem ismerem. Amúgy a Duna TV-n nem színesben adták?

előzmény: Jereváni Rádió (#14)

2008-11-30 17:53:57 Jereváni Rádió (5) #14

Coenéktől ez volt a 2. film, amit láttam. Az első a Nagy Lebowski volt, de engem sem nyűgözött le. Ez a filmjük viszont tényleg kitűnő. Ed filmvégi monológja - mint sorstragédia - Arthur Miller Az ügynök halála c. darabját juttatta eszembe. Lehet, hogy kicsit erős a párhuzam, de érzés szintjén mindenképpen ez ugrott be.

előzmény: ronin07 (#11)

2008-11-30 17:51:52 Cesare Gonzago (5) #13

Így már értem, akkor én is néztem.

előzmény: Jereváni Rádió (#12)

2008-11-30 17:50:34 Jereváni Rádió (5) #12

Nem, a helyzet az, hogy úgy egy hónapja leadta a Dunatv, felvettem dvd-re, és most volt időm megnézni.

előzmény: Cesare Gonzago (#10)

2008-11-30 17:46:56 ronin07 (?) #11

Nem sok Coen-t láttam. A Hollywoodi lidércnyomást a legjobb munkájuknak tartom, a Fargo jó volt, de én zseniálisra számítottam, a Lebo és a No Country... meg szimplán nem vitték át a lécet. Így rájöttem, jobb, ha nem próbálkozom velük egy darabig, mert nem nekem valók a filmjeik.
De Az ember, aki... más lapra tartozik. Az rendesen átment ám a vizsgán. Kiváló tanulmány a végzetről, az ember tehetetlenségéről és a lábunk alól kicsúszó talaj pusztító következményeiről. Az alakítások hibátlanok, BBT-től kezdve egy átlagos rendőrig mindenki hiteles, Roger Deakins múltidéző operatőrködése pedig komolyan időutazásra hív.

2008-11-30 17:45:35 Cesare Gonzago (5) #10

Mikor és hol láttad? Netán megszerezted a DVD-t, amely évek óta hiánycikk?

előzmény: Jereváni Rádió (#9)

2008-11-30 17:32:16 Jereváni Rádió (5) #9

A film ötös, az operatőri munka plusz egy csillagos ötös!

2008-11-01 21:00:47 Cesare Gonzago (5) #8

Bizony, és Welles zsenialitására vall számos tükörjelenet és bizonyos tárgyak bizarr elhelyezése. No meg Tolliver, akit szintén A gonosz érintéséből "kölcsönöztek".

előzmény: Olórin (#6)

2008-11-01 15:17:10 boneheaD (5) #7

Nézz(etek) John Alton által fotózott noirokat is, akkor kicsit átalakul a lista. :)

előzmény: Olórin (#6)

2008-11-01 14:58:05 Olórin (5) #6

A gonosz érintése minimum ilyen jó (az egyik, ha nem a legszebben fényképezett film noir)

2008-11-01 14:34:51 k3pl3r (?) #5

"A legszebben fényképezett fekete-fehér film, amit valaha láttam"

Egyetértek! Ilyen téren nálam eddig a The Innocents vezetett. Aki szereti a mesteri fényképezéseket, annak erősen ajánlott.

előzmény: slozi (#4)

2008-11-01 13:37:44 slozi (5) #4

A legszebben fényképezett fekete-fehér film, amit valaha láttam (eddig nálam ilyen téren az Aranypolgár vezetett). Deakins egy zseni.

2008-10-31 17:55:05 k3pl3r (?) #3

Mindig elcsodálkozom, hogy Roger Deakins mennyi pluszt tud adni egy filmhez. Egyszerűen élmény nézni a képeit. Ráadásul a Coen testvérek stílusához nagyon passzol is, ahogy Deakins fényképez. Igazán nem akarom a Coen fivérek érdemeit kisebbíteni, de sokat dob a filmjeiken a fényképezés. Ha Deakins nem kap idén Oscart, megyek tüntetni (bár még egyik idei munkáját se láttam:). Mielőtt bármi vád érne, leszögezném, hogy Coenék is remek munkát végeztek. Ugyanaz az érzésem, mint a No Country-nál: baromi jó nézni a filmet, nem nagyon tudok negatívumot mondani, de valami talán hiányzik belőle, túlságosan "egyszerű". Lehet hogy ezért is olyan jó. Nálam a 4-es 5-ös határán mozog.

2008-09-14 21:54:46 metal_face (5) #2

zseniális film... kiváló színészi játék és persze kiváló színészek! És a történet is profi ahogyan felépül az egész.

2008-03-16 18:04:15 budaik (4) #1

Jó volt, tetszett. Tetszenek az ilyen filmek...