L'uccello dalle piume di cristallo (1970) ☆ 👁

Kristálytollú madár
The Bird with the Crystal Plumage

(Dario Argento)

nyugat-német-olasz horror, krimi, thriller

4,0
★★★★☆
84 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-11-21 20:36:40 Norbert Simon (4) #14

Úgy vélem ,hogy összességében egy nagyszerű és izgalmakkal teli kis krimi. Nekem a hangulata az főként tetszett a filmben. A zene is nagyon betalált. Én úgy látom a Deep Red mellett a másik legfigyelemreméltóbb filmje a rendezőtől. A gyilkos kiléte is meglepett nem tudtam kitalálni ki lehetett a gyilkos. Tetszett az is ,hogy így megtudott lepni.

2019-01-07 23:35:13 GothMan (4) #13

Milyen bölcs gondolat. :)

előzmény: ryood (#12)

2019-01-07 21:41:38 ryood (5) #12

valahol hallottam, hogy ha két ember 90%-ban nem ért egyet, de 10-ben igen, akkor arra a 10-re kell fókuszálni :)

előzmény: GothMan (#11)

2019-01-07 21:22:25 GothMan (4) #11

Ritkán értünk egyet, de most nagyon. Ideje nekem is újranéznem.

előzmény: ryood (#10)

2019-01-07 20:40:11 ryood (5) #10

újranéztem sok év után, és most is imádom!
legelső filmjének forgatókönyvét argento nem tudta azóta se felülmúlni..

2018-02-23 08:38:13 ChrisAdam (4) #9

Korrekt kis krimi, amiből meglepő módon kihagyták az agyatlan logikátlanságot, az eszeveszett, szürreális vérengzéseket és a női testek imádatának vérgőzös ábrázolását. Így aztán tényleg ez is egy atipikus giallo, egyrészről látszik, hogy Argento első munkája, másrészt beköszön pár későbbi filmjében csúcsra járatott filmes elem. Elsőfilmként egyébként eléggé erős, masszív darab. A feszültség egyes jelenetekben csúcsra van járatva, rettenet jól működik. A gyilkos személyének kérdése egész végig izgalomban tartja a nézőt, a megoldás pedig egészen meglepő - habár a nő, mint gyilkos igencsak felemásra sikeredett, nekem kicsit gagyi volt ez a idiótán vihogó stílus, bár persze meg is magyarázzák, miért. Viszont kifejezetten örültem neki, hogy végül nem a kiszámítható befejezéssel hagytak magunkra - miszerint a férj a gyilkos.
Összességében tehát hangulatos kis krimi, sikerült folyamatos feszkót pumpálni a játékidőbe, Argento egyedi stílusa már itt megmutatkozott, a hangsávban hallható zajok és Morricone zenéje pedig itt is hátborzongatóan jó. A 71 szavazat talán kevés is neki, többet érdemelne! 75%

2015-03-31 21:27:12 GothMan (4) #8

Az eddigi legjobb giallo, amit láttam. Bár vizuálisan nem annyira markáns, mint "illene", a történet baromi jó, igazi krimi hangulata van, mindenfajta blődség nélkül - amin azért meglepődtem. :) A gyilkos személye jól ki van találva (én nem találtam ki), viszont az egy kissé idegesítő, hogy már megint egy nő az. Az, hogy ezt a megoldást egyszer-kétszer elsüti az ember, oké, de rendszert csinálni belőle már gáz. De legalább most nem egy nagymamára osztották ezt a szerepet. Egyszóval remek film, remek hangulattal és fináléval.
8/10

U.i.: A film erőszakosságáról nem tudok érdemben nyilatkozni, mert egy vágott verziót láttam. Igaz, nem éreztem hiányát abban a kb. két jelenetben, ahol előfordult.

2014-07-03 09:43:05 tomside (4) #7

És persze a zene és hanghatások. Uhh. Nagyon magával ragadó, nagyon bevonzza a hangulatával a nézőt.

2013-05-20 11:58:06 wurlitzer (5) #6

Ja értem, amiket írsz már mind kései darabok, a legtöbb giallora, már csak születések időpontja miatt is (hetvenes évek eleje, akkor volt a csúcson a műfaj) a Kristálytollú madár gyakorolta a legnagyobb hatást. Ha toplistázni kellene, lehet hogy a Mélyvörös lenne a legjobb nálam, de a legjellegzetesebbnek mindenképpen a madarast mondanám.

2013-05-20 11:46:22 BonnyJohnny (4) #5

Én a Mélyvöröst és a Tenenbre-t, de az Álmatlanul is ezeket idézi meg, és bár nem giallo, csak Argento, de a Suspiria is azokhoz áll közelebb. De mint írtam is, lehet, hogy ezek a kivételek. Hamarosan jobb rálátásom lesz a szubzsánerre. :)

előzmény: wurlitzer (#4)

2013-05-20 11:45:28 wurlitzer (5) #4

A Kristálytollú madár az egyik alap giallo. Mást érthetünk "erős giallo hangulat" alatt, mivel a madárban benne van minden, amiért ezt a műfajt imádom.

2013-05-20 09:51:13 BonnyJohnny (4) #3

Mivel ez az első filmje, igazságtalan lenne azzal vádolni, hogy önismétlő. Ennek fényében a későbbi munkái tűnnek annak. Mindenesetre tipikus argentoi logikát követ.
A nyomozást és a nézőt is zavarja, hogy egy gyilkost keresnek, de kettő van. A film 90%-ánál lelepleződik majd meghal a "másodlagos" gyilkos, de kiderül, hogy ő nem lehetett, mert az egyik gyilkosságnál alibije van, tehát ő csak védte az igazi gyilkost, aki a végén felbukkan, majd meghal. És így egy kis Argento előképzettséggel könnyen kitalálható ki(k) a gyilkos(ok).
Krimiként messze nem nyűgözött le (mondjuk a Tenebre az egyetlen általam látott Argento film, ami krimiként is erős). Thrillerkét sem olyan erős, mint Argento későbbi filmjei, az erős giallo hangulat pedig szinte teljesen hiányzik belőle. Bár lehet, hogy ez az általánosabb, és az általam tegnapelőtt látott filmek a giallo filmek dollártrilógiája.
Ettől függetlenül persze ez is jó film, pláne rendezői debütálásnak, és tényleg sok minden visszaköszön ebből későbbi filmekben. Csak összességében gyengébb, mint a későbbiek.

2010-02-09 18:42:51 wayage (4) #2

Igen, koraisága ellenére remekül felépített giallo. Argento megint képes volt meglepni a gyilkos személyével. Ami még külön tetszett benne, hogy ráismertem pár jelenetére, melyek későbbi filmrendezőkre is hatással lehettek. Például Tarantino innen vette kölcsön:) a Halálbiztos egyik jelenetét, vagy feltűnik a filmben a Hetedik kezdésének egyik legemlékezetesebb tárgya.

2009-02-27 19:03:56 verdeleth (5) #1

Argento nagyon korai, ám mégis egyik leghatásosabb és legborzongatóbb filmje