Seppuku (1962) ☆ 👁

Harakiri

(Kobayashi Masaki)

japán dráma

4,7
★★★★☆
262 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2022-05-13 12:45:36 Xuja (4) #43

Lehet én leszek az ördög ügyvédje, de szerintem nem ér fel Kuroszavához. A történet kétségkívül erős, a fényképezés szép, az alakítások hatásosak, de nagyon vontatottnak éreztem néhol (főleg a családi flashbackeket). Az viszont tanítani való, ahogy a néző a történések hatására átgondolja a karaktereket és kontextusba helyezi az eseményeket - csak ehhez nem feltétlen kellett volna 2+ óra. Illetve az egész inkább egy Vihar kapujában parafrázis, mintsem eredeti és filmtörténeti mérföldkő.

2020-08-30 20:40:16 Zorkovics (5) #42

A minap akadt a kezembe Jamamoto Conetomo-tól a Hagakure - A szamurájok kódexe című könyv és kellőképpen megihletett, hogy felfedezzem a komolyabb témájú szamuráj filmeket.
Kezdésnek ezt a filmet választottam és azt kell hogy mondjam, remek döntés volt.
Remélem soha nem készül(t) hozzá szinkron, mert az csak elvenne a film éléből.
Imádtam hallgatni Hanshiro monológjait ahogy előadja mindazt amiért megérkezett, az élcelődését, gúnyolódását és megvetését.
10/10

2020-01-20 21:13:32 Ehun69 (4) #41

Lassú kezdés, majd fokozatos izgalmak. 1962-ben halvány utalás arra, hogy vannak felelősei az 1945 augusztusi bombázásoknak, nemcsak Amerikai, hanem talán Japán részről is.
Azok között kell keresni őket, akik csak névleg szamurályok és nem Szamurály-Emberek
Akik pedig ezzel viccelődik, azok húzzanak a FB-ra !

2019-10-04 19:27:57 Jereváni Rádió (5) #40

2019-09-12 14:04:05 Edwest12 (5) #39

A szamurájfilm, ami után az embernek valahogy nincs kedve elővenni egy másik szamurájfilmet. Na, nem mintha rossz lenne, épp ellenkezőleg: annyira jó, hogy nehéz hozzá mérni a többit. Van film, ami látványos harci jelenetekkel, van, ami nagyszerű történetvezetéssel, szegezi a fotelba a nézőt, ez viszont több szinten ad maradandó élményt. Talán a Délidőhöz tudnám hasonlítani, ahogy egyre fokozódik a feszültség, hogy aztán kicsúcsosodjon a végső leszámolásban. A Harakiri abba a kategóriába tartozik, amit csupa nagybetűvel FILMMŰVÉSZET-nek hívnak. Sokszor van, hogy egy-egy filmről már két nap múlva nem tud az ember semmit mondani, annyira nem ragadta meg benne semmi. A Harakirit meg a megtekintése után két hónappal is csak dicsérni tudom, még mindig a hatása alá tudok kerülni.

2016-08-16 11:06:54 dikalosz (?) #38

Jaaaa, abszolút nem minősítés végett írtam, amit. Csak ha már az otakuk szóba jöttek, gondoltam egy kis érdekességgel megjövök :D (illetve maga a mondat is egy kicsit viccesen hat számomra).
Na de meg kell néznem ezt a remekmű-gyanús alkotást, ne offoljam már szét feleslegesen a topikot.

előzmény: kwzatz (#36)

2016-08-15 22:36:54 tomside (5) #37

Sőt, ezzel az ismerettel gazdagodva, most már ez a film is más színben tűnik fel nékem.

előzmény: kwzatz (#36)

2016-08-15 22:32:31 kwzatz (5) #36

Persze, a hikikomori egészen más jelentéstartalommal bír, mint az otaku, Tenebra inkább csak egy újabb vicces példát hozott fel arra, amivel kapcsolatban én is írtam. Nyilván az enyém is csak egyfajta humoros általánosításra épülő hozzászólás volt, nem kell túl komolyan venni.
tomside: Valóban szomorú. Én azóta ismerem ezt a jelenséget, mióta láttam a Welcome to the N.H.K. című, egyébként nagyon jó animét, aminek ez a központi témája, mivel egy hikikomori a főszereplő.

előzmény: dikalosz (#35)

2016-08-15 21:41:02 dikalosz (?) #35

"A Japánban közkeletű tévhitekkel ellentétben viszont nem minden hikikomori otaku is egyben, és ez fordítva sem jellemző."

előzmény: Tenebra (#33)

2016-08-15 21:05:13 tomside (5) #34

Igen-igen.
Csak valahogy mosolyogni nem tudok, morbiditás lvl999. Tényleg szomorú az egész. Ezek a dolgok kicsiben körülöttünk is itt vannak.

előzmény: Tenebra (#33)

2016-08-15 20:43:44 Tenebra (5) #33

És akkor arról a fickóról még nem is esett szó, aki feleségül vette a saját anime-figurát ábrázoló párnáját. :D

előzmény: kwzatz (#31)

2016-08-15 20:36:22 tomside (5) #32

Ez a hikikomori dolog milyen szomorú amúgy!
Eddig nem ismertem a fogalmat, de tényleg, tényleg nagyon szomorú.

előzmény: kwzatz (#31)

2016-08-15 20:30:55 kwzatz (5) #31

"Valami abszolút klasszikus férfimintára gondolok, és nyomaiban ott keleten talán még él (de valószínű tényleg csak nyomaiban..)" A hikikomorik és bugyiautomata használók nagy lelkesedéssel, hívogatóan mosolyogva integetnek feléd! :D

előzmény: somogyireka (#30)

2016-08-15 20:06:15 somogyireka (4) #30

Tőlem nagyon messze van az egész film, a túlpartról integetek csak felé. Tisztelni tudom, amit láttam, de nem az enyém.
Valami abszolút klasszikus férfimintára gondolok, és nyomaiban ott keleten talán még él (de valószínű tényleg csak nyomaiban..)A férfi kiárad, a nő belé simul, mindenki a saját valódi minősége szerint mozdul..A nő megadja magát a férfi előtt a jellegéből adódóan.
(viszont a négyes alát azért adtam, mert isten igazából, egyik szereplőnek sem hittem el, hogy ennyire egyhegyű, ennyire dúvadul szilárd..gondolatban néha megkapargattam azóta őket)

előzmény: csabaga (#29)

2016-08-15 17:42:00 csabaga (?) #29

A nők csak olyan csekélységekről döntenek ott,hol lakjanak,hová járjon a gyerek iskolába,mire költsenek és mennyi zsebpénzt kapjon a férj.:)
A fontos dolgokról a férfiak,ha akad az életben egyáltalán ilyen...:)

előzmény: somogyireka (#28)

2016-08-15 15:24:02 somogyireka (4) #28

Sokszor szerették volna már, hogy eltanuljam a japán nők magatartásmintáját, mely teljességgel meghajlik a férfi akarata előtt, uraként szolgálja, lopva lesi vágyait, hogy kiszolgálhassa, mert ugye a férfi az úr.
Nincs ezzel baj, csak ehhez egy valódi férfiminta is kell, és akkor pompásan megy nekem a hajolgatás..ennek híján csak török.
Egy film az a Férfiről, igen, a nagy betűsről, annak valódi, sziklaszilárd egyhegyűségéről, mely nem dacol sem élettel sem halállal, onnan való, amit a jelenségek meg sem érintenek. Végtelen elhivatottságát és fegyelmét áhítattal nézem.

2015-12-21 00:12:02 kwzatz (5) #27

Több mint 50 éves film, de engem sikerült 2015 végén is letaglóznia...

2015-12-20 00:12:55 Ilith (5) #26

Azért tetszik nagyon, mivel a történet (ha úgy tetszik a mondanivaló) minimum felét nem a story adja, hanem a mód, ahogyan az meg lett jelenítve. A film első fele szándékosan emberi előítéleteket épít fel (pl. a semmirekellő ex-szamuráj, akinek még annyi becsülete sincs, hogy a kardja meglegyen), aztán lerombolja azokat. Többször fordul a világ a nézővel.
Talán az utolsó monológ nem kellett volna, anélkül is egyértelmű volt a szamurájok (általában a hatalom) hozzáállása az egyszerű emberek problémáihoz.
De ettől függetlenül megható, szép és mindenek előtt okos film.

2014-10-28 19:19:21 tomside (5) #25

Kifejezhetetlenül fegyelmezett. A párbaj a mezőn olyan képeket, olyan beállításokat hoz, amely örökre a szemembe égett. Tényleg ott a helye a KT-topban. Fantasztikus.

2011-04-18 16:00:05 Szívtiproimi (5) #24

Talán több ez a film történelmi tablónál. A II.világháború után agyonvert, agyonalázott japán népnek mutat történelmi párhuzamot a széthulló szamuráj-társadalommal. A változó világban a szamurájokra és a világháborús harcosokra sem volt szükség. Gondolom 1945 után millió számra kóboroltak a kolduló katonák. Fizikai bukásukban mégis lehetnek erkölcsi győztesek. Utalnak a filmben Hirosimára is, Talán ennek a jelképe a harakiri és a lefejezés. A film vége a túlerő elleni kilátástalan harcot szimbolizálja, mint ahogy a fakard is.Jellemző, hogy Franciaországban nyert a film díjat, és nem az USÁ-ban.

2010-08-16 14:55:10 zéel (5) #23

Most látom, hogy eltűnt a nézhetetlen minősítés!

előzmény: zéel (#22)

2010-02-28 13:05:19 zéel (5) #22

Most látom, hogy van egy "nézhetetlen" minősítés is. Bizonyára nem csak engem érdekelnének érvei(d)!

2009-09-06 09:24:19 zéel (5) #21

Ha megnézted a filmet, gondolom, az "epigon" miatt megköveted Kobayashi Masakit! egyébként a DVD itt is beszerezhető:
[link]

előzmény: Cesare Gonzago (#17)

2009-09-05 22:32:24 -senki- (5) #20

Na ezzel kivételesen nagyon egyetértek, kb. 3-szor láttam, ami ritka nálam, fantasztikus élmény.

Bezzeg az imdb nincs a topban viszont :(.

előzmény: zéel (#13)

2009-09-05 18:53:50 critixx (5) #19

Az igényesebb helyeken szerintem biztosan kapható DVD-n, mivel megjelent itthon. (Lehet, hogy a "Madaras Teszkókban" is, csak én nem láttam még.)

előzmény: Cesare Gonzago (#17)

2009-09-05 18:50:59 limupei (?) #18

Azért az epigon kifejezést nem erre szokás használni:)

Én meg offolok, úgyhogy most jól rászóltam magamra!

előzmény: Cesare Gonzago (#17)

2009-09-05 18:36:07 Cesare Gonzago (?) #17

"Ahogyan a Gázláng meg a Vád tanúja a legjobb Hitchcock-filmek, amiket nem Hitchcock rendezett."

Így igaz. A Harakirit is megnézném, annak ellenére, hogy csak mérsékelt Kurosawa-rajongó vagyok, da ha valóban olyan kiváló epigonnak bizonyul Kobayashi Masaki, mindenképpen megérné még nekem is az a kis időtöltés. Hol lehet megszerezni ezt a filmet?

előzmény: critixx (#16)

2009-09-05 18:31:24 critixx (5) #16

Ahogyan a Gázláng meg a Vád tanúja a legjobb Hitchcock-filmek, amiket nem Hitchcock rendezett. :-)

Egyébként zseniális a Harakiri is, akárcsak Kuroszava filmje.

előzmény: Olórin (#15)

2009-09-05 18:25:19 Olórin (5) #15

Igen, ez az egyik legjobb Kurosawa-film, amit nem Kurosawa rendezett:)
A másik a The Sword of Doom.

előzmény: Kalti (#14)

2009-09-05 18:18:01 Kalti (5) #14

Örülök, hogy ehhez én is hozzájárulhattam egy szép kövér ötössel.
Viszont ezúton küldöm "jókívánságaimat" a mtv-esek felmenőinek, hogy az értelmes filmeket nem képesek emberi időpontban vetíteni, mindegy ezért megérte virrasztani. Felveszi a versenyt Kurosawa legnagyobb klasszikusaival.

2009-09-05 17:40:11 zéel (5) #13

Akkor nyugtázzuk: mától a Harakiri vezeti a KT topfilmek listáját!

2009-08-18 22:02:06 critixx (5) #12

Nekem először gimnáziumban a jó ízlésű történelemtanárom mesélte, hogy van ez a film és hogy mennyire zseniális. Igaza volt.

2009-08-18 20:15:53 Jereváni Rádió (5) #11

Én is. Alapfilm a '60-as évekből.

előzmény: zéel (#10)

2009-08-18 20:07:02 zéel (5) #10

Az ötöst megelőlegeztem!:)

előzmény: Jereváni Rádió (#9)

2009-08-18 20:03:05 Jereváni Rádió (5) #9

Pontosítok: még 10 db ötös szavazat hiányzik, és akkor - elfoglalva méltó helyét - bekerül a KT-toplista pantheonjába.

előzmény: zéel (#8)

2009-08-18 19:57:28 zéel (5) #8

DVD-én is elérhető! (Viszonylag barátságos áron!)
És már csak 10 szavazat hiányzik, hogy felkerüljön ez a film itt, a KT-en, a Minden idők legsikeresebb filmjei közé. Esetleg annak is a legelejére!

előzmény: nejmed (#5)

2009-08-18 16:59:25 mchn (5) #7

Lenyugozo!

2009-08-16 16:12:08 zéel (5) #6

Az egyik legjobb (japán) film, amit valaha láttam.
Közel ötven éves film! Nem fog rajta az idő! Nyugodtan kijelenthetjük: a filmtörténet egyik alapműve. Klasszikus!
Tanítása jóról-rosszról, helyesről-helytelenről máig érvényesek! Bár, ha így "haladunk", akkor az önérzet, büszkeség (amikor a tisztességünkre vagyunk büszkék, és nem az új autónkra, nőnkre stb.) lassan ismeretlen fogalmak lesznek!

2008-09-05 19:43:09 nejmed (5) #5

Múltkor láttam, hogy ment az örökmozgóban. Persze a vetítés után egy nappal. Elő szokott ott fordulni a film máskor is, vagy csak szökőévente egyszer. Valaki tud infót erről?

2008-09-05 18:48:13 ronin07 (?) #4

Becsület vagy fals becsület? - teszi fel a kérdést Masaki filmje, amely karakterépítés terén nálam a hasonló struktúrájú A vihar kapujábant is übereli. Leírhatatlan, amit a színészek művelnek két órán át, minden fontosabb szereplő hiteles az utolsó lélegzetéig.

2008-05-11 11:46:11 Jereváni Rádió (5) #3

Egyetértek Tarantino frankón lenyúlt egypár beállítást, főleg azokat a közelieket, amikor egy-egy arcot mutatnak csupán. A film viszont tényleg zseniális, shakespeare-i szintű dráma, gyönyörű fekete-fehér (!) operatőri munka, fantasztikus színészek (Nakada Tatsuya - elképesztő alakítás!), harc, erkölcs, bushido.
100%

előzmény: Jill (#2)

2007-09-09 11:47:16 Jill (5) #2

Rendkívüli. Nagyon megrázó és meglepően naturalista. A színvonala felveheti a versenyt Kuroszavával.
Nakadai Tatsuya pedig valami félelmeteset alakít benne.
Az operatőri munka téníyleg zseniális. Rengeteg kifejező nagyközeli arcokról - festetlen arcokról, a legszebb dreyeri és bergmani hagyományok szerint.

Csodálatos a képi világa, különösen a vége felé a párbaj a szélfútta mezőn. Remekmű, amit látni kell. Szerencsére kiadták nálunk dvd-n.


Esküdni mernék, hogy az öreg Tarantino zabálta ezt a filmet, mert némely beállítást szépen le is nyúlta :)

2007-08-08 00:44:14 Olórin (5) #1

Zseniális film, gyönyörűen felépített forgatókönyvvel, ami fokozatosan, a sztori előrehaldtával mutat meg egyre többet a karakterekből és motivációikból, és kiemelkedő operatőri munkával, ami a lendületes kameramozgással és beállításokkal sajátos hangulatot teremt.