Angels with Dirty Faces (1938) ☆

Mocskos arcú angyalok
A villamosszék felé

(Michael Curtiz (Kertész Mihály))

amerikai dráma, film noir, krimi

4,6
★★★★☆
133 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-11-14 18:47:23 csabaga (4) #32

Az a könyv szándékosan ilyen.Nagyobb baj,a rengeteg tárgyi tévedés a filmek tartalmában

előzmény: critixx (#31)

2017-11-14 18:27:07 critixx (5) #31

Szerintem ez totál egyértelmű. Konkrétan mikor világéletemben először olvastam erről a filmről, A film krónikája című vaskos képeskönyvben, ahol jól elspoilerezik a végét, már ott pontosan ez szerepelt a tartalomleírásban. Rocky azt akarja, hogy a gyerekek ne kövessék az ő példáját és ne tartsák hősnek őt, ezért eljátssza a gyávaságot.

előzmény: BonnyJohnny (#30)

2017-11-14 16:27:06 BonnyJohnny (5) #30

Nem gondolom, hogy Rockytól ez őszinte volt. Úgy értem a sírás még esetleg, de az a visítás szerintem műsor volt.

előzmény: gerbence (#29)

2017-11-14 09:08:07 gerbence (5) #29

Nekem úgy tűnt, mintha ezen az ideológiai-nevelési alapú megfontoláson túl ebben az is benne lenne, hogy a pap ezzel adott egy "egérutat" Rocky-nak, hogy a halála előtti pillanatokban ne kelljen megjátszania magát, lehessen "gyenge". Lehessen őszinte, önmaga, ne hazugságban hagyja itt ezt a világot. Szerintem a pap fel tudja mérni, milyen súlyos pillanatok ezek, és könnyíteni akar Rocky lelkén is azzal, hogy előre becsomagolja neki egy (amúgy is érvényes) ideológiai burokba a lehetőséget, hogy nézzen szembe az élet elvesztésével; ne kelljen maníroskodnia mások előtt, lehessen úgy, ahogy természetesen jön abban a helyzetben, csak önmaga és isten előtt. Hogy tényleg összeomolhasson.
Persze lehet, hogy ezt az alkotók nem így szánták, de én láttam benne ezt is. :)

előzmény: BonnyJohnny (#25)

2017-04-16 20:39:00 tomside (5) #28

Tényleg nagyon sűrű a film nyelve a sorsszerűség és az önként vállalás értelmezési tartományban.
Varázslatos!

előzmény: csabaga (#27)

2017-04-16 16:50:43 csabaga (4) #27

Főképpen,hogy ha a síneknél eleső társát nem húzza ki,nem marad le a futásban...

előzmény: tomside (#26)

2017-04-16 15:50:56 tomside (5) #26

Csodálatos film, mai szemmel nézve szinte varázslatos! Az atya utolsó mondata arra a tragédiára is rávilágított, hogy talán az egész filmbéli szerepcsere csak a futáson múlott. Ez a sorsszerű kiszolgáltatottság nagyon tragikus. Varázslatos film.

2012-05-06 09:56:06 BonnyJohnny (5) #25

Én nem az örök érvényű népnevelésre céloztam.
A pap arra kéri Cagney-t, hogy ne legyen erős, hogy a gyerekek csalódjanak benne, és ne kövessék a bűn útjára, aminek a vége börtön, vagy akár villamosszék.
Ez a része örök érvényű népnevelés. ;)
Viszont Cagney-t nem győzi meg a pap, mert ő is olyan ember, aki a "faszméretet" :) abban méri, hogy milyen cool a viselkedése a halál torkában. De aztán rájön, hogy a papnak van igaza. Rájön, hogy az utcakölykök szinte csodálják (hiszen ő is olyan volt, mint ők), és példaképnek tekintik. Rájön, hogy mint ilyen "szellemi vezető" példával kell járnia, és úgy is tesz.
Távoli a hasonlat, és nem is pontos, de például a Carlitó útjában Pacino karaktere is sokszor inkább helyesen cselekszik, nem pedig úgy, ahogy "kell", ahogy azt a "faszméregető" :) gengszterek elvárják, mert egy egész város felnéz rá, és minden tettének, szavának súlya van. Csak, hogy megmutassam, nem kell '30-as évekbeli Production Code ahhoz, hogy helyesen viselkedő gengsztereket lássunk a vásznon. Egyszerűen egy olyan film kell, ami helyesen viselkedő gengszterről szól, tök mindegy mikori a film.
Azt mondjuk elismerem, hogy maga a film ötlete, és egyáltalán a helyesen viselkedő gengszter ötlete lehet, hogy a Production Code miatt jött képbe, de a filmben végül is jól van felvezetve a dolog.

előzmény: Tenebra (#22)

2012-05-06 09:54:52 Tenebra (5) #24

EKKORTÁJT :P Abba szerintem belefér. :D

előzmény: acidphase (#23)

2012-05-06 09:27:01 acidphase (5) #23

'Bár 1938-as, szóval ekkortájt már bőven voltak igényes hangosfilmek (Stagecoach, Mr Smith goes to Washington stb.)

Stagecoach (1939)
Mr Smith goes to Washington (1939)

Pardon?? :P

előzmény: Tenebra (#20)

2012-05-06 09:23:19 Tenebra (5) #22

Igen, van egy egyetemes örökérvényűsége, mely valóban a mára is igaz, hiszen ma is ismerünk bizonyos embereket, akik menőnek tartják, ha bűnözők és abban mérik a "faszméretet", hogy mennyit ültek börtönben. Ilyen szempontból abszolút támogatom én is ezt a végkimenetelt és nemes cselekedet az alkotóktól, hogy próbáltak "népnevelni". Csupán arra akartam rávilágítani, hogy a PC-nak bizonyára nagy szerepe volt abban, hogy így lett vége, ahogy.

előzmény: BonnyJohnny (#21)

2012-05-06 09:13:21 BonnyJohnny (5) #21

Szerintem gyönyörű a vége. És nem csak a Production Code miatt lett ilyen. Alaposan meg van indokolva Cagney döntése. (Amin amúgy ő is vívódik.)

előzmény: Tenebra (#20)

2012-05-06 08:27:58 Tenebra (5) #20

Tegnap megnéztem én is. Tényleg nagy hatású film, meg is lepődtem, hogy... Bár 1938-as, szóval ekkortájt már bőven voltak igényes hangosfilmek (Stagecoach, Mr Smith goes to Washington stb.). James Cagney nagyon jó itt is, és kissé visszatérni láttam a Production Code előtti időket, mert a gengszter újra főszerepet kapott.
Persze ennek ellenére itt is kötelezően meg kellett lennie az ideológiai agymosásnak sajnos, de ez nem csorbítja le nálam. Legalábbis egy '70-es évekbeli verzióban tuti, hogy a Cagney-figura nem hajlandó megalázkodni, és úgy hal meg, hogy legenda váljék belőle, nem alázza így meg magát.

2012-05-05 21:08:42 Corleone01 (5) #19

Amikor eszembe jut ez a film, kiráz a hideg! Nagyon ajánlom mindenkinek.....

Szerintem vége a vizsgaidőszaknak és megint megnézem :)

2012-03-29 16:35:11 Corleone01 (5) #18

Fantasztikus filmélmény volt! És ami nekem kifejezetten tetszett a színészek zsenialitásán kívül, az, hogy mai napig aktuális témát feszeget és próbál megoldani. De sajnos elérhetetlennek tűnik a fiatalok legitim célkitűzése, ha egyszer azt látják hogy a törvény megkerülésével 7es BMW-vel és egyéb luxus termékekkel kompenzálni tudják az ezen a pályán ért kellemetlenségeket(börtön stb,) Generációkon túlnyúló időtlen probléma ez. És ezt nagyon szépen tálalja a film minden kockája.

Hajnal 3kor is fegyelmezetten bámultam a képernyőt! 55

2011-12-01 16:51:13 Hannibal Lecter (5) #17

Meggondoltam magam, mégiscsak megadom a jelest. Nagyon jó film ez.

2011-11-17 21:52:05 acidphase (5) #16

egy szóval fejezném ki a filmet: 'priceless'

2011-08-23 11:45:05 Cesare Gonzago (5) #15

Ámen.

előzmény: Csende Kristóf (#14)

2011-08-21 16:16:30 Csende Kristóf (5) #14

A zseniális befejezés emeli a kor átlag gengszterfilmjei fölé!
James Cagney egy igazi zseni!

2010-09-08 09:58:45 BonnyJohnny (5) #13

Hawks tisztelőjeként nem gondoltam volna, hogy a Scarface-nél jobb gengszterfilmet látok a korszakból... De most láttam.
A filmvégi jelenet tényleg megindító.
A film sokban emlékeztet a Public Enemyre. Az alulról induló csínytevőből középrangú gengszter lesz, és mikor egyenesbe jönne, minden rosszra fordul. (Számomra az is plusz pont ezen két film esetében, hogy a nulláról nem küzdik fel magukat a topra.) Gyerekkori barát és egy akkor ellenséges lány szerelme. Különbség, hogy a Public Enemyben a család fontos szerepet kapott, itt nem is mutatják.
James Cagney ezel a két filmmel máris a top gengszter lett a szememben (bár a White Heat alapján eddig is az volt), és ma még hátra van a Roaring Twenties.
Mindkét filmben szerepel Humphrey Bogart, még a Máltai sólyom sikere előtt. Azt még nem tudom, hogy a Roaring Twentiesben milyen figurát játszik, de ebben egy igazán utálni való, alávaló mocskot, és őszintén szólva jó volt ilyenben is látni Bogartot, nemkülönben azért,mert ebben is jó volt.

2010-08-06 23:39:31 Rocky (?) #12

A film vége a világ LEGSZEBB jelenete,amit valaha filmvásznon láttam , Chaplin 'Nagyvárosi fények'-je (vaklány felismeri Chaplint) mellett. Ez az emberiség csodája.

2010-07-11 18:31:51 Cesare Gonzago (5) #11

Hannibal lelkesedése olyannyira magával ragadott, hogy újra megnéztem a Mocskos arcú angyalokat; néhány perce vettem ki a lejátszóból a lemezt.

Néhány észrevétel (vitaindító gyanán): a tizenéves Rocky-t játszó Frankie Burke kísértetiesen hasonlít a fiatal Cagney-re. Nagyon leleményes, hogy Michael Curtiz két újságcikk látványos bevágásával - és persze a tárgyi környezet változásával - érzékelteti a gyerekkor és a felnőttkor között eltelt éveket: az első cikk Warren Harding elnökké választásáról tudósít, míg a másik egy aviátor rekordjáról(vélhetően Lindberg repüléséről). A városnegyedben a kintornást felváltja a hangszóró, amely csak úgy ontja magából a swing dallamait.

És még valami. Több korebeli filmben feltűnt - megszállott gyűjtőként felismertem -, hogy dollár gyanánt mexikói fizetőeszközt használnak a színészek, nevezetesen Sonora Szabad Állam pesóját. Vajon miért?

2010-07-07 13:47:48 Cesare Gonzago (5) #10

Fejet hajtok az érveid előtt. Valaha Rocky és Jerry atya is "mocskos arcú angyalok" voltak. A villmosszék felé cím eleve azt sugallja, hogy egyiküknek sem lehetett más választása. Erre viszont rácáfol Jerry atya sorsa, aki "gyorsabban futott".

előzmény: Hannibal Lecter (#9)

2010-07-07 13:07:55 Hannibal Lecter (5) #9

"Nos, annyiban, hogy Rocky életútja nyílegyenesen vezet a teherpályaudvartól a reform school-ok és a bűnbandák világán át a villamosszékig."

Szerintem épp azért nem kifejező ez a cím, mert szinte az összes legendás gengszterfigura karrierjében megvannak ezek a (vagy ehhez hasonló) kötelező stációk. Sokkal üresebb, kevésbé érzékletes cím, mint az eredeti, ami - ahogy Cesare is írta - egyszerre utal a két gyermekkori barátra, és a Rocky-t bálványozó bűnözőpalántákra.

2010-07-07 09:28:00 VVega (5) #8

Lehet, hogy kifejezőbb, de egyben kicsit spoileres is, nemde? :)

előzmény: Cesare Gonzago (#7)

2010-07-07 01:57:21 Cesare Gonzago (5) #7

Jogos a kérdés, sajnos egy gondolattal előrébb jártam. Nos, annyiban, hogy Rocky életútja nyílegyenesen vezet a teherpályaudvartól a reform school-ok és a bűnbandák világán át a villamosszékig.

előzmény: Hannibal Lecter (#6)

2010-07-07 01:36:28 Hannibal Lecter (5) #6

És mégis mennyiben kifejezőbb az, hogy A villamosszék felé?

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2010-07-06 23:36:54 Cesare Gonzago (5) #5

A villamosszék felé azon magyar címek egyike, amelyek kifejezőbbek az eredeti angolnál. A Mocskos arcú angyalok a templomi gyerekkórus gengszterrajongó tagjaira utal. Rocky is közülük való, meg az atya is. Két életút, szétváló párhuzamosok.

előzmény: critixx (#4)

2010-07-06 23:04:35 critixx (5) #4

A White Heat is remek film, de azért szerintem Kertész remekműve jobb, nem utolsósorban a történet mélységei miatt. A kis Cagney korának egyik legnagyobb tehetsége volt. Megindító film a Mocskos arcú angyalok (másik magyar címén: A villamosszék felé).

előzmény: Cesare Gonzago (#3)

2010-07-06 22:48:55 Cesare Gonzago (5) #3

A White Heat fináléja ennél is látványosabb, igaz, ezé megindítóbb.

előzmény: Hannibal Lecter (#2)

2010-07-06 22:37:44 Hannibal Lecter (5) #2

Valóban, a finálé a film csúcspontja. Jimmy atya és főhősünk párbeszédétől kezdődően zseniális zárlatnak lehetünk tanúi. Cagney pedig fenomenális.

2010-02-10 12:41:54 VVega (5) #1

Úristen, mekkora finálé. James Cagney-nél emlékezetesebben, erőteljesebben (és nem egyszer stílusosabban is) senki sem tudott távozni egy filmből.