Apa - Egy hit naplója (1966) ☆ 👁

(Szabó István)

magyar dráma

4,3
★★★★☆
189 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-08-10 23:00:27 ChrisAdam (5) #24

Mélyen őszinte film, amely azzal, hogy nem mond ki semmit, mond el mindent. Valahol megáll benne az idő és halad is, melyen belül Budapest fekete-fehér utcáin korszakok találkoznak. Rendkívül érett film a fiatal Szabótól, aki egyedül átúszta a Dunát. Csillagos ötös, legjobb filmek közt van.

2015-08-11 06:30:18 ryood (4) #23

nagyon úgy tűnik, ennek a "népnek" csak a reménykedés jut..bő 40 évvel később is lehetett megint reménykedni, aztán..ma már legalább nem áltatja magát semmivel az ember itt..
milyen lenne vajon egy mai "hit napljója"?

előzmény: somogyireka (#19)

2015-08-10 22:47:52 critixx (5) #22

Egyetértek. Számomra is meglepő ennek a filmnek a nyers őszintesége ismervén Szabó későbbi, nagyon nagyon modoros munkáit.

De belegondolva már ebben a filmben is vannak eléggé erőltetett dolgok, például a filmforgatás és a karszalag metaforikája vagy a végén a Duna átúszás jelenete. Lehet le is viszem ezek miatt négyesre az osztályzatom.

előzmény: ryood (#21)

2015-08-10 21:57:28 ryood (4) #21

üdítő élmény. nagyon fura szabó későbi filmjei ismeretében (bár már azokat is régen láttam, de valamiért határozottan nem tetszett azoknak a stílusa)

2013-09-17 09:11:52 gerbence (4) #20

Most nézem a képeket... ez komoly, hogy nemzetközi forgalmazásban az "Egy hit naplója"-t "Diary of one week"-nek fordították? :)

A film amúgy tetszett, számomra teljesen átjön belőle a szocializmus üressége, lehangoltsága, kisszerűsége; ugyanakkor a személyes oldal, az apa (szülő) nélkül felnövés élménye is.
Szeretem nagyon a "régi" magyar filmeket, van egyfajta közös, utánozhatatlan hangulatuk, mindegy, hogy Szabót, Bacsót, Fábrit, Szőtsöt, de akár Tarr-t vagy akárkit is nézek, vagy hogy vígjátékot, tragédiát, eredeti történetet vagy épp valamilyen irodalmi adaptációt látok. Valahogy bennük van ez a rendszerváltás előtti kelet-európai, közelebbről is a magyar nihil. Érdekes módon, én a nyolcvanas években éltem meg a kisgyerekkoromat, mégis, ezekben a hatvanas-hetvenes években készült filmeken is sokszor mintha a saját gyerekkoromat látnám. Az a lepusztultság - ami számomra valahogy mégis olyan édeskés - ugyanúgy benne volt és benne maradt az utcákban, az otthonokban, a levegőben. Ebből is látszik talán, mennyire nem ment előre semmi a szocializmus idején.

2013-09-08 20:36:49 somogyireka (4) #19

Pedig csak majdnem 50 év telt el, és ma egy teljesen más típusú ember kószál a földeken. S anélkül, hogy idealizálnám e kort, mégis jobban szeretem azt a régi fajtát. Volt ott valami, ami ma nincs itt. Talán csak annyi, hogy ők még reménykedtek.(igaz ebben a reménykedésben van valami gyermekien éretlen...és még magát a reményt sem idealizálom..vagy csak arról van szó, hogy az az ember kevésbé volt arrogáns,mert épp egy szörnyű korból tért magához)

2012-09-28 15:50:29 Xuja (3) #18

Rendkívül személyes film, melyben tipikusan az európai szerzői filmesek által kedvelt gondolatok vetülnek fel. A flashbackszerű képzelődések a film erősségei, illetve a zárójelenet, de a második felében a film meglehetősen leül. Azért csalódnék Szabóban, ha valóban ez lenne a legjobb filmje, mint az átlag mutatja.

2012-06-21 11:13:37 critixx (5) #17

Jancsó sorra nyerte a díjakat nyugaton, a kultúrvezetés dicsekedhetett vele és verhette a mellét, hogy bizony, ilyen nagyszerű a magyar film. Emiatt elég sokmindent megengedtek neki.

előzmény: zéel (#16)

2012-06-21 11:04:17 zéel (4) #16

Ja, a "kevés könyvet adtak ki"-t már nem is akartam idézni. Nálam a "nem láttunk nyugati filmeket" verte ki a biztosítékot. De a "nem lehetett utazni" sem rossz. Ugyanis a szovjet blokkból, egyedül Magyarországról, még Nyugatra is lehetett utazni. Nem beszélve az olyan elnyomott figurákról, mint Jancsó, aki évekig élt és dolgozott pl. Olaszországban.

előzmény: critixx (#15)

2012-06-21 10:54:02 critixx (5) #15

Nem tudtam, hogy BA ilyen magánemberként. Egyébként isten ments, hogy a Kádár rendszert védjem, de amikor ilyet mond, hogy "kevés könyvet adtak ki", akkor szívesen megnézetném vele az akkori könyvkiadási statisztikákat, és a mostaniakat, továbbá azt is, hogy akkor miket adtak ki és ma miket adnak.

2012-06-21 10:37:36 zéel (4) #14

lehet, hogy BA egy pöcs, de amúgy nekem tetszenek az alakításai
én megpróbálok elvonatkoztatni a magánembertől mindig

Ezeken még tipródtam egy kicsinyt.
Ugyanis van egy régi elméletem, miszerint nincs nagy művész nagy, de legalábbis vállalható (magán)élet nélkül. Persze tudom, hogy nem mindenki Márai Sándor.
A színészek meg különben is híres "kurvák". (Lásd pl. Mephisto!)
De azért Bálint Andrást csak nem értem: miért kell neki hazudoznia a rendszerváltás előtti időkről, ráadásul egy fiatal gimnazistának.
Kikerestem ugyanis a korábban hivatkozott BA (páros) interjút. Még annál is hazugabb, mint amire emlékeztem. Ezt mondja ugyanis: zárt világban éltünk, nem lehetett utazni, nem láttunk nyugati filmeket...
De ez sem semmi: A szabad verseny majd {a kultúrában is} eldönti, mi marad meg, én csak remélem, hogy az értékesebb. (Lásd: könyvesboltok, színházak, mozik bezárása! De, ha a saját színházáról van szó (Radnóti), akkor most már az állami támogatás csökkenése miatt aggódik.)

előzmény: Tenebra (#9)

2012-06-21 10:37:32 zéel (4) #13

lehet, hogy BA egy pöcs, de amúgy nekem tetszenek az alakításai
én megpróbálok elvonatkoztatni a magánembertől mindig

Ezeken még tipródtam egy kicsinyt.
Ugyanis van egy régi elméletem, miszerint nincs nagy művész nagy, de legalábbis vállalható (magán)élet nélkül. Persze tudom, hogy nem mindenki Márai Sándor.
A színészek meg különben is híres "kurvák". (Lásd pl. Mephisto!)
De azért Bálint Andrást csak nem értem: miért kell neki hazudoznia a rendszerváltás előtti időkről, ráadásul egy fiatal gimnazistának.
Kikerestem ugyanis a korábban hivatkozott BA (páros) interjút. Még annál is hazugabb, mint amire emlékeztem. Ezt mondja ugyanis: zárt világban éltünk, nem lehetett utazni, nem láttunk nyugati filmeket...
De ez sem semmi: A szabad verseny majd {a kultúrában is} eldönti, mi marad meg, én csak remélem, hogy az értékesebb. (Lásd: könyvesboltok, színházak, mozik bezárása! De, ha a saját színházáról van szó (Radnóti), akkor most már az állami támogatás csökkenése miatt aggódik.)

előzmény: Tenebra (#9)

2012-06-20 09:49:28 zéel (4) #12

Igen. Az utókor megmondói - tapasztalhattuk - könnyen ítélkeznek az elődök felett. Holott könnyen lehet, hogy ők sem akkora hősök. (A hős fogalma is mintha idejét múlt lenne. Az "okosok" tudják, hogy csak érdek van és pénz.)

Sólyom Kati nekem is tetszik. Egyébként is úgy gondolom, nem árt, ha egy nő okos, művelt. Ugyanis ez valahogy átsugárzik az arcán.

Neked meg sok sikert a "tapogatózásokhoz"!

előzmény: Tenebra (#11)

2012-06-20 08:57:41 Tenebra (5) #11

Sok volt köztük a megfélemlített, megzsarolt ember

Igen, többek között ezért sem tudom elítélni őket. Főleg Bódyt nem, hiszen ő a Kutya éji dalában szinte egy "segélykiáltást" tett, vagyis érződött az egész filmen, hogy ezt az ügynökszerepet igencsak rákényszerítették. Valószínűleg, ha mi akkoriban élünk, dolgozunk, minket is megkörnyékeznek, és nem lehet nemet mondani. Innen hősködni, meg okosnak lenni tényleg semmit nem ér, hiszen ha neked szegezi pár morcos, ballonkabátos ipse a kérdést, hogy "hajlandó vagy-e jelenteni?", akkor biztosan már csak a lelki terror miatt is megteszed. Meg az akkoriban azzal járt, hogy vagy kooperálsz, vagy minimum elveszted a munkád. Szóval igen, ez nem egyszerű téma, és az amúgy is sanyargatott filmeseket még annyira sem lehet elítélni, mint mást, amiért "behódoltak".

A Sólyom Kati pályája valóban érdekes, példamutató. Reményt ad, hogy talán még számomra is vannak tapogatózási lehetőségek. :D (Én is hasonló éles határon állok/álltam, mint ő a fizika-kémia vs. színész ügybenn. :D) Egyébként ő is teljesen illett ezekbe a filmekbe, "tipikus" arca a kornak, mint mondjuk a Bonnie és Clyde-ból Faye Dunaway, vagy a The Graduate és a Butch Cassidy női hőse. Korabeli ifjúság tudott/tudhatott vele azonosulni. +Még szép is volt szerintem. :P

előzmény: zéel (#10)

2012-06-20 08:14:48 zéel (4) #10

OK! Veled könnyű vitatkozni, mert akkor is, amikor eltér a véleményünk értem (sőt! megértem), amit mondasz. Most meg pláne, hiszen neked van igazad. De ilyen szeretem-nem szeretem kérdésekben nem sokat számít az igazság.
(Ügynökségre csak zárójelben. Sok volt köztük a megfélemlített, megzsarolt ember. Egyébként sem kedvelem az UTÓLAG okos, utólag bátor, utólag tisztességes megmondó embereket. Tessék MOST tisztességesnek, bátornak lenni!)
Nekem Sólyom Kati élete, pályája a lenyűgöző. Miután elsőre nem veszik fel a Színművészetire, elvégzi az ELTE kémia-fizika szakát. Aztán még, már gyakorló színészként, azért elvégzi a Színművészetit is. És vidéken (Pécsett) lesz elismert színész.

előzmény: Tenebra (#9)

2012-06-19 23:41:58 Tenebra (5) #9

Ja, vagy úgy. Mondjuk én megpróbálok elvonatkoztatni a magánembertől mindig. Szabó, Bódy, Vikidál Gyula... ugye lehetne őket kárhoztatni, amiért ügynökök voltak. De amúgy meg kiváló művészek (voltak). Ugyanúgy Jancsót sem szeretem az elborult politikai nézetei miatt (ortodox liberális - ha van ilyen), de ugyanakkor meg szeretem a filmstílusát. Szóval lehet, hogy BA egy pöcs, de amúgy nekem tetszenek az alakításai.

előzmény: zéel (#7)

2012-06-19 23:25:56 zéel (4) #8

Jut eszembe, az alább említett BA nyilatkozatról, egy Szabó István interjú (a rendszerváltás kapcsán, még a 90-es évek legelejéről):
Mostantól minden másképp volt!

2012-06-19 22:57:39 zéel (4) #7

Tako a főhős, valóban. De BA a film első felében fel sem bukkan, a második felében is csak mérsékelten.
Hogy mi a bajom vele? Nyálas, erőtlen, pozőr stb. Röviden: nem szeretem.
De az is lehet, hogy ma már összemosom BA színészt és BA-t, a (közismert) magánembert. Nemrég pl. volt képe azt nyilatkozni, hogy Magyarországon a rendszerváltás előtt alig lehetett nyugati filmeket látni. (Küldtem neki egy hosszú listát azokból az olasz, francia, angol stb. rendezőkből, akiknek filmjeit nálunk is vetítették.)

előzmény: Tenebra (#6)

2012-06-19 21:59:50 Tenebra (5) #6

Ezt hogy érted? Mert szerintem nagyon is Bálint András a főhős. Sőt, ugye tulajdonképpen ő "ugyanaz" a figura, mint akit az Álmodozások korában megismertünk, csak itt még az egyetemi éveit tapossa. (Meg ugye a Szerelmesfilmmel és ezzel trilógiát alkotnak. )

Egyébként mi a baj vele? Szerintem jó színész, én bírtam a '60-'70-es filmekben. Tipikus arc a korból szerintem - de pont ezért illett annyira ezekbe a filmekbe.

előzmény: zéel (#5)

2012-06-19 21:30:44 zéel (4) #5

Erősen tartottam ettől a filmtől. Ugyanis azt hittem, hogy Bálint András a főszereplő. De, szerencsére nem. (Bár az erőtlen, pózoló, őszintétlen figura jól illett hozzá.)
Viszont felfedezés számba ment Sólyom Kati, Anni szerepében. (Azt tudtam, hogy a Pécsi Nemzeti Színház megbecsült színésze, örökös tagja, de erről a filmszerepéről nem tudtam.)
Egyelőre erős négyes.

2011-09-30 22:24:56 sleepingdancer (5) #4

Lefegyverző a személyessége, és ahogy ebből a személyességből kibomlik valami általános és időtlen.

2011-01-18 14:11:51 jesi (5) #3

Végre megszereztem, ez Szabó István egyik legjobb filmje, pedig sokáig tartottam tőle...

2010-10-05 10:41:24 Ágó (4) #2

Éppen most láttam. Nagyszerű film, megéri megvenni!

előzmény: Cesare Gonzago (#1)

2010-10-04 20:05:49 Cesare Gonzago (5) #1