A Clockwork Orange (1971) ☆ 👁

Mechanikus narancs

(Stanley Kubrick)

amerikai-angol dráma, krimi, sci-fi, szatíra, thriller

4,4
★★★★☆
1133 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
  • ...
  • 4
2020-08-01 15:41:09 caulfield (5) #387

A tavalyi Joker kapcsán merülhet fel ez a film, mint előkép. Legalábbis számomra adott a párhuzam. Amit Kubrick csinál itt az a filmes trollkodás magasiskolája. Módszeresen húzza ki a szőnyeget a néző alól, kivétel nélkül valamennyi figurát bedarál az a bizonyos “gép”, mert mindegyiknél elesik a néző bármilyen azonosulás lehetőségétől. (A szándékosan papírmasénak írt szereplők nem számítanak.) De az igazság az, hogy Kubrick mégsem árul zsákbamacskát, bele lehet helyezkedni egy a rendező által vitt fanyar nézőpontba. Szóval végül nyújt egyfajta fogódzkodót, más dolog, hogy rendesen próbára teszi vele az ember gyomrát.

előzmény: Rorschach (#386)

2020-08-01 05:45:51 Rorschach (4) #386

Nagyon nehéz megfogalmazni, mit is érez az ember a Mechanikus narancs után. Annyi biztos, hogy megérte megnézni. Mikor évekkel ezelőtt kilőttem az első harmad után, nem hittem volna, hogy egyszer ilyet fogok róla írni - pedig akármilyen undorító, öncélú mocsokságnak is hat a bevezetés, nem véletlenül van ott.

Kubrick vérprofi volt, aki nagyon-nagyon értette a mesterségét, erre pedig talán ez a filmje a legjobb példa, legalábbis számomra - formanyelvi bravúr a Clockwork Orange, aprólékosan eltervezett, tudatos film kb. felesleges képkocka nélkül. Nagyon tudta az öreg, mit akar mondani és szerintem meg is találta a módját, hogyan mondja el, még ha ez elsőre nem is egyértelmű, a maga taszító, polgárpukkasztó mivoltával.

Nekem nagyon tetszett, hogy effektíve nem tudjuk meg, hol vagyunk, mikor vagyunk, melyik párttal vagyunk, viszont egyrészt így is kellően ismerős volt a miliő, plusz ez a fogódzkodó nélküli címkézetlenség belöki az egész történetet az univerzális tanmesék kategóriájába.

Továbbá nagyon bejött az, hogy nem húzták fel az egész filmet Malcolm McDowell (egyébként zseniális, brutális, kendőzetlen, undorító, alpári, vastaggal szedett gonosz) játékára, pedig Kubricknál kisebb rendezők ezt simán megtették volna. Szolgaian követi a történetet és mindig pont annyit kapunk belőle, amennyit kell. Irgalmatlan lelki erő kellhetett ahhoz, hogy ezt az alakítást visszanyessék a vágószobában a nagyobb egész érdekében, nagyon értékelem.


Kicsit zavarban vagyok egyébként, hogy X bekezdést írok a film érdemeiről, mégis négyesen tartom - ez egy zseniális film. De az igazság az, hogy ez nekem sok. Szerintem nem arrogancia leírni, hogy értem, mit akart mondani, és sikerült is elmondania; viszont olyan gusztustalan féregségek történnek ebben a filmben költői igazságszolgáltatás nélkül, amik miatt a filmre gondolva elfog a szorongás.

Létezik egy legbelső gát, ami ekkora szemét lélektiprásra nem enged ötöst adni. Fantasztikusan összerakott film, de nem tudok rá gondolni anélkül, hogy görcsbe ne rándulna a gyomrom. Disztópiát így még nem nagyon láttam filmen; vagy nem volt ennyire erős, vagy volt mellette humor, és tudom, hogy papíron a Mechanikus narancs is szatíra, de... én nem nevettem. Kurvára nem. És akármekkora felületes erkölcsrendész kijelentésnek is hat, szerintem ezen a filmen nem is egészséges nevetni.

Az egyetlenegy "negatívum" amúgy, hogy hiába van kvázi tökéletes helyen elvágva a film, módfelett kíváncsi lettem volna arra, hogy most aztán innen hova tovább. Nem gyakran mondok ilyet, főleg nem két óránál hosszabb filmek esetében, de itt nem bántam volna egy extra negyvenöt percet. A madarak azt csiripelik, hogy a könyv továbbviszi a szálakat, hát kíváncsi leszek...

Mindenképpen megéri megnézni, zavarba ejtő film.

2020-05-15 16:53:50 Norbert Simon (5) #385

Ezt a Kubrick nagyon profin megcsinálta. ( Az egyik legvitatottabb film a világon.) Nehéz volt az értékelés! Második megtekintése után megadom rá a zseniálist! Ami leginkább tetszett benne különösen az a film kiváló és egyedi képi világa. A Kubrick filmjei közül ez egy darabig elmaradt nálam a Ragyogáshoz képest. Ami pedig a második ok ami miatt nagyon tetszett a film és ami miatt én legalábbis a zseniális értékelést adtam az a zene. Ezzel így a filmélmény csak még hátborzongatóbb számomra. Remek a mondanivalója is a filmnek. ( No spoiler!!!) Van bizony jó pár olyan felkavaró és megrázó jelenet amely már első megtekintés után megmarad bennünk. ( Ha valaki többször tudja hát csak rajta) Na és persze elfelejthetetlen marad Alex is a legfőbb karakter.

2019-09-21 20:08:23 Mario Brothers (4) #384

Az a helyzet, hogy ez egy jó film. Kiváló a képi világa, jó a színészi alakítás, a fura szavak amiket használnak kreatív fantáziára utalnak és a zenék is remekek. Röstellem bevallani, de most láttam először és valahogy többet vártam tőle. Olvasgattam itt a hozzászólásokat, meg kritikákat róla, hogy "Hú mennyire zseniális, aztaqrvaéletbe! " stb. Viszont ez a film engem nem szórakoztatott, inkább olyan érzésem volt, mint anno az iskolában a kötelező olvasmányokkal. Elolvasom őket mert feladta a tanár oké, mert klasszikusok, de mélyebb nyomot nem hagytak bennem. Ez ugyanaz a szisztéma. Megnézed mert klasszikus, illik ismerni, de nem rajongsz érte úgy, mint mondjuk egy Gladiátorért vagy egy Keresztapáért. Ez persze csak az én véleményem, nem vitatom el a filmművészetre gyakorolt hatását vagy ilyesmi...

2018-02-09 19:35:33 Ugor (5) #383

Én küldök szívesen. Tessék.

előzmény: Rob (#382)

2018-02-09 19:26:07 Rob (?) #382

Hát sajnos sehol nem találtam meg, ezért gondoltam hátha küld valaki valami linket.

előzmény: ChrisAdam (#381)

2018-02-09 17:07:10 ChrisAdam (5) #381

A Kritikus Tömegen nem tudsz letölteni filmet, de sokszínű, széles választékot találhatsz arra, hogy mit tudsz itt csinálni. Arra, hogy hol szerezheted meg a filmet feliratosan, leginkább a Google tud segíteni.

előzmény: Rob (#380)

2018-02-09 16:44:09 Rob (?) #380

Hol lehet ezt feliratosan letölteni?

2015-12-31 01:20:50 kwzatz (4) #379

Évek óta szerepelt a megtekintendő filmek listáján, most sikerült megnézni. Egyelőre képtelen vagyok értékelni, a döntésnek még érlelődnie kell, az viszont biztos, hogy egyedi filmélménnyel lettem gazdagabb.

Nézelődtem neten utána, és véletlenül egy ilyet találtam, mindenképpen érdemes megnézni, mert vicces (még akár úgy is, hogy nem látta a filmet az ember - sőt, lehet, hogy úgy még érdekesebb a dolog):
A Clockwork Orange Misleading Trailer

2015-07-15 23:50:28 csabaimate (4) #378

A könyv sokkal jobb, a végével együtt is.

2014-10-22 09:46:40 Leppard (2) #377

Van hangulata és mondanivalója, viszont ezzel leírtam az összes pozitívumát ennek a műnek. Nemcsak a szereplőknek volt ez szenvedés - nekem is. Kubricktól eleddig csak ennél jobb filmeket láttam.

2014-09-13 07:39:07 arylacee (3) #376

Az volt :) Jó a mondanivalója, de legalább hamar átestem a durvulós jeleneteken. :P

előzmény: BonnyJohnny (#375)

2014-08-26 07:35:12 BonnyJohnny (5) #375

A gyorsított jelenetnél érdekes lehetett a 2x-es sebesség... :P

előzmény: arylacee (#374)

2014-08-25 22:51:58 arylacee (3) #374

Csak 2x es sebességgel tudtam végignézni, bevágott zenéi alatt azt éreztem mint a tag a kezelés során.

2013-10-07 16:39:18 Atazzz (5) #373

A létező legnagyobb film.
Nincs kedvem magyarázkodni.

2013-08-01 23:32:19 critixx (5) #372

A film egy tekintetben mindenképp jobb mint a könyv, ez pedig a vége. Mondjuk ez egy véletlen következménye, lásd lentebb.

előzmény: Dynast Grausherra (#371)

2013-08-01 22:42:23 Dynast Grausherra (5) #371

A regényt sajnos nem olvastam, de valahogy éreztem, hogy Kubrick itt is belenyúlt. A Ragyogáshoz hasonlóan talán ez a film is csak a regénnyel együtt lehet igazán teljes (például a filmben nem igazán éreztem, hogy Alex csak megjátssza a bűnbánót a börtönben, a regényben ez biztosan jobban le van írva), viszont ez megint azzal jár, hogy a regény mellett nem olyan átütő mindenki számára, ahogy a hozzászólásokból feltűnt. Viszont nem láttam olyan kemény kijelentéséket, mint a Ragyogásnál, ami lehet, hogy abból is fakad, hogy Anthony Burgess a sértődött Kinggel ellentétben nem folytatott lejárató kampányt a film ellen. Érdemes elolvasni az írását a könyvvel és a filmmel kapcsolatban: [link] [link]]
Nem nagyon tudnám rangsorolni Kubrick filmjeit, de a Mechanikus narancs az élvonalba tartozik.

2013-05-06 19:41:52 flake (5) #370

Igazából ezzel Burgess egy új nyelvet hozott létre, mint amilyen kb. a Blade Runner-ben a City speak.

előzmény: skoda120 (#369)

2013-05-06 19:32:57 skoda120 (5) #369

én nagyon jól szórakozom rajta, akárhányszor megnézem

egyet viszont nem értek: miért a sok orosz szó benne?

2013-04-28 23:14:00 ChrisAdam (5) #368

Huh.... nem tudom, de nekem a 'szórakoztató' lenne az utolsó jelző, ami eszembe jutna. :)

előzmény: skoda120 (#367)

2013-04-28 22:40:35 skoda120 (5) #367

szórakoztató mozi, az egyszer biztos

2012-03-13 22:37:27 Lil Martin (3) #366

engem az szokott idegesíteni kicsit, hogy ha valaki beírja pl ide, hogy vígjátéknak találta a filmet, arra jön egy okostojás, lekezelő válasz, hogy "hát bizony alaposan félreértelmezted a filmet". nem lehet, hogy néha az a gyökér, aki lekezelően bánik a másikkal..? az tuti, hogy belőlem nagyon mély ellenszenvet vált ki az ilyen viselkedés. azért, mert valaki azt hiszi magáról, hogy ő szarta a spanyol viaszt, még a másiknak is lehet igaza. bunkók. és nem csak itt fordult már elő, ennél talán a port.hu-s "rakd seggbe anyádat inkább"-szintű oltogatás is jobb.

2011-10-13 07:55:31 Tenebra (5) #365

Attól, hogy valamin nevetünk is, még nem vígjáték. A vígjáték szerintem az, ahol végig dominál, hogy a nézőre nevettetően hasson a film minden egyes jelenete, vagy legalábbis jelentős hányada ezeknek.

A szatíra egészen más, nem feltétlenül vígjáték, hanem maró gúny (szó szerint is ezt jelenti). Ez a film pedig minden jelenetében gúnyol, ahogy azt a vígjátéki elemekkel operáló, de szintén szatírának mondható Dr. Strangelove-ban is láthattuk.
Igen, lehet röhögni rajta, de nem ez a célja.

Egyébként én a thrillerelemet nem éreztem benne egyáltalán. Semmiféle nyomozás, vagy veszélyhelyzet, vagy suspense nincs benne. Akkor már inkább "sci-fi", mert egy disztopikus világban játszik (bár ezt is hülyeségnek tartom - de sokan definiálják így).

Amúgy meg felesleges is műfajokba tuszkolni, ez szerintem egyértelműen egy modern művészfilm. S Kubrick legjobbja szerintem.

2011-10-12 16:43:10 jesi (5) #364

A gyilkos csókja 4 alatt van...

előzmény: ChrisAdam (#363)

2011-10-12 16:34:15 ChrisAdam (5) #363

Ja, és nézzétek meg Stanley Kubrick profilját itt a KT-n. csupa 4-es értékelésen felüli filmek!

2011-10-12 16:31:26 ChrisAdam (5) #362

Hú, hát megrázó, durva, perverz, szexuális, kegyetlen...stb. film ez. De tetszett, és nem is tudom miért tetszett. Csak... tetszett. Malcolm McDowell sztem nem nagy színész, de itt nagyot alakított. Nm tudok sok mindent hozzáfűzni a filmhez, de pl. az orgiás résznél beröhögtem:D Aki meg vígjátéknak tartja ezt a filmet, az, hát nézzen meg egy-két vígjátékot. Ez kemény thriller, szatíra.
Szóval Kubrick megint alkotott!
100%

2011-08-15 16:49:04 csabaga (3) #361

Pontosan.Szerintem mindenki képes saját maga értelmezni egy filmet.Ha valaki vígjátéknak érzi,biztosan van oka rá.
Néhány epizód,ha nem is komikus,de igencsak "komolytalan".

előzmény: Muhrel (#360)

2011-08-15 07:00:01 Muhrel (?) #360

A szatíra - humor a vígjáték egyik alműfaja?

2011-08-14 20:24:56 critixx (5) #359

Persze, hogy szatirikus humora van, ahogyan Kubrick számos más filmjének is. De azért korántsem vígjáték. És eléggé komoly kérdéseket boncolgat. Maga Kubrick szörnyedt el a legjobban, mikor azt látta, hogy sokan (leginkább fiatalok) menőnek találták Alexet és a haverjait, és utánozni kezdték őket. Ezért is tiltotta le a film moziforgalmazását egészen haláláig.

2011-08-14 20:20:52 BonnyJohnny (5) #358

A thriller a lélektani terror, és a nyílt erőszak miatt helytálló. A krimi tényleg furcsa. A vígjáték kérdésben pedig szóról szóra Kalti véleményét osztom.

előzmény: manuva (#357)

2011-08-14 20:14:56 manuva (4) #357

Inkább vígjáték, mint krimi vagy thriller.

2011-08-14 20:13:42 Kalti (5) #356

Szatíra, szóval egyfajta groteszk humora van, én is sokszor mosolyogtam rajta, de a vígjáték besorolás még így is erős túlzás.

2011-08-14 20:07:35 critixx (5) #355

Akkor alaposan félreértelmezted ezt a filmet.

előzmény: Muhrel (#354)

2011-08-14 19:37:01 Muhrel (?) #354

Megnézése után inkább vígjátéknak mondanám ,remek hangulata van .

2011-08-13 15:22:18 Bruce94 (5) #353

Igazi mestermű! Kubrick filmjeit [persze amit láttam tőle] amúgy is nagyon szeretem ,de ez még talán közülük is kiemelkedik.Néhol nyomasztó, néhol szatirikus jelenetei rátelepednek a vászonra, s a nézőt elgondolkodtatják. Malcolm McDowell elementáris erejűt alakít, de a mellékszereplők egytől-egyig szintén szenzációsak. A történet groteszksége ellenére igenis komolyan vehető. A legjobb jelenet számomra az pár másodperc, amikor Amikor Alex a kádban énekli az Ének az esőbent, s az idős nyomorék író meghallja, valami leírhatatlanul zseniális arcot vág. Alex Delarge figuráját nem tudtam igazán sajnálni, hiszen amit művelt arra nincs is igazán bocsánat. Alex gyilkos, amit vele tettek az szörnyű, de mégiscsak gyilkos, és ennek ellenére a média megvédi, így lehet rosszul értelmezem, de ez fajta médiakritika is.

10/10

2011-04-12 00:29:54 BonnyJohnny (5) #352

Kubrick megint megcsinálta nálam. Harmadszor még feljebb ment ez a film. Be kell vallanom, az erőszakos jelenetek már kevésbé hatottak meg, de a világkép, a filozófiai és a politikai megnyilvánulások jobban átjöttek. Ettől függetlenül még mindig messze a kedvenc Kubrick filmjeimtől. Inkább csak biztosabb zseniális.

2011-03-25 16:12:45 critixx (5) #351

Lásd a 341. számú hozzászólásom spoilerben lévő részét. :-)

előzmény: hunty (#350)

2011-03-25 16:01:26 hunty (3) #350

Érdekelne h miért kapta ezt a címet a film ill. a könyv?

2010-11-30 20:29:26 Kremy (5) #349

A könyv is és a film is tökéletes. Az egyetemen néztük újra a fiatal bűnelkövetőkkel kapcsolatban,így,hogy más szemmel is kielemeztük,még érdekesebb volt újranézni.

2010-07-30 10:59:43 Loretta (5) #348

Elolvastam a könyvet, letehetetlen, megunhatatlan. Megnéztem a filmet, bevallom féltem a szokásos könyv utáni csalódástól. Hát ez esetben ez messze elkerült. Számomra tökéletesen visszaadta a sztorit, a karaktereket, a nyelvezetet, az atmoszférával, és képi világgal pedig felülmúlta minden képzeletemet. Előre tudtam, hogy a filmnek nem úgy lesz vége, mint a regénynek, ám megnézése után maximálisan egyetértettem Kubrickkal, én is itt fejeztem volna be, így lett kerek... a regény meg úgy... :)
Malcolm McDowell zseniálisan hozza Alexet!
Nem tudom a regény olvasása nélkül hogy hatott volna a film, de gyanítom, hogy nem olyan jól.. Az olvasás elején szenvedtem kicsit, kellett egy kis idő mire belerázódtam, de aztán már ütött, és faltam az oldalakat. Így viszont meg volt az az előnyöm, hogy a filmnél már nem volt szükség a bemelegedésre. :)
Kissé tartottam az erőszak ábrázolásától is, hiszen a regényben a különös nyelvezet hatása nekem valahogy tompította a borzalmakat. És láss csodát Kubrick is megoldotta, hogy ne kelljen a kezemet a szemem elé tartva nézni. Vagy díszlettel, vagy zenével, vagy egyszerűen azzal, hogy Alex imádnivaló, és bármit tesz, nem tudtam rá haragudni...Egyedül a szemhéj kipeckelésnél hunyorogtam, és könnyeztem kicsit... fémkampók, és szemgolyók nem a legjobb párosítás :D
Mind a regény, mind a film újra olvasós és nézős lesz nálam, az már biztos! :)

2010-07-28 20:12:15 Gasz András (5) #347

Mechanikus narancs:

Kubrick mester egy érdekes világot alkotott. Ez a fura olykor modernek ható, olykor némileg Tim Burtonileg elborult berendezésekkel ruhákkal tarkított és a velejéig erőszakos és új rendőr intézkedésekkel operáló 70-es évek érdekes és furcsa volt.
Mindezek mellé jött Alex hatásos története.
Az erőszak embereinek bemutatása és az ő fura világuknak megmutatása és mindennek totális megváltozását állami beavatkozással mutatta be nekünk Kubrick. (itt jött elő a politikai korrupció, haszonszerzés, szavazatmaximalizálós vonal is illetve a korrupt rendőrök vonal is)
Az Alexet alakító színész nagyon jól brutálozik meg szenved, a többiekért már nem voltam annyira oda.
A furcsa szlenges szövegelés is nagyon ütött. (galaván, horrorsó stb) Nem tudom használják e londoni negyedekben pl. ma is.
Tetszett ahogy Kubrick először a színtiszta (Alexesen ultra-brutál jó) erőszakot adta a néző szemébe (nehezen viseltem azért el), majd mindezt egy kísérlettel a feje tetejére állítja, hogy féljen az alany az erőszaktól, méghozzá egy az Alex által használt hasonló módszerrel tették mindezt, erőszakkal és a fájdalom érzetével. Maga a kísérlet/kúra is zseniális egy filmrendezőtől. (erőszakos és perverz filmeket és Beethoven zenéjét használnak fel kikúrálás végett és az állandó szemkontaktust, ezeknek is sok mondanivalója lehet)
Oh, ha már zene akkor meg kell említeni, hogy itt is nagyon működnek a háttérzenék és jól lettek kiválogatva az egyes jelenetekhez. (így vagyok az Acéllövedéknél is, a 2001-Űrodüsszeia esetében nem annyira tetszett a zene választás mindig).

Meg kell hagyni az elején a túlzott erőszak egy idő után untatott és nem is volt nagy élmény számomra illetve a nemiség kihangsúlyozása angolos módon se annyira jött itt most be. Ami a film első fejezetét illeti kellett hozzá a másik 2 is hogy üssön. Igen, szerintem 3 részből állt a film. Az erőszakos első fejezetből, aztán a kikúrálásból, és egy új társadalmilag erőszakmentesített polgár bemutatásáról és újbóli megváltozásáról (spoiler hogy hogyan is változik meg). a morbid humor se igazodott most az én lelkivilágomhoz, szerintem nem illett a film témájához.

Tényleg nem Kubrick legjobb filmje, (azok nálam a Dicsőség ösvényei és a Ragyogás, meg az Acéllövedék triumvirátus) viszont nagyon a hatása alá tud vonni ezzel a furcsa hangulatával és az erőszakosság és annak kezelésének a kérdésével.

90%

2010-07-05 22:45:40 whiteman 01 (5) #346

igen. az az érdekes, hogy úgy csináltak belőle gépet, hogy összezavarták a természetes, zsigeri reakcióit. az addigi rendszerét gyakorlatilag fejre állították...

előzmény: puttancsospeti (#345)

2010-07-05 22:34:30 puttancsospeti (4) #345

És az éppen hogy a korábbiakban a féktelen agresszióval párosult nála. ez egyfajta inverze lett ennek a dolognak-sokkal átfogóbban.

előzmény: whiteman 01 (#344)

2010-07-05 22:29:25 whiteman 01 (5) #344

például a gyönyör érzésére is-lásd. 9. szimfónia

előzmény: puttancsospeti (#340)

2010-07-05 20:42:47 critixx (5) #343

Pontosan. Csak nekem a nyelv nem jutott eszembe. Köszi a kiegészítést.

előzmény: puttancsospeti (#342)

2010-07-05 20:39:22 puttancsospeti (4) #342

Az orang-utan erdei embert jelent az indonéz őslakosok nyelvén. Jó, hogy erre felhívtad a figyelmem-ez a nyelvi bravúr zseniálisan találkozik a lentebb említett dolgokkal. A könyvben az író, aki Alexet a politikai céljaira akarja felhasználni, valami ilyesmit mond: "Hogy az emberre-erre a nagyszerű gyümölcsére a teremtésnek, amelynek küldetése lenne, hogy a tudásban és lélekben gyarapodva leve csorduljon a teremtő Isten szakállán-hogy erre a nagyszerű lényre, olyan törvényeket és szabályokat erőszakolnak, amelyek holmi gépnaranccsá degradálják őt! Nos ez ellen emelem fell toll-kardomat!(...) Szegény Alex! Emberi lényből valami egészen más dologgá változtatták!"
A pontosság igénye nélkül idéztem.

előzmény: critixx (#341)

2010-07-05 20:32:40 critixx (5) #341

Egyes értelmezések szerint
az orange valójában az "orang" / "oráng" szóra utal, mely valamely keleti nyelven, melyről fogalmam sincs jelen pillanatban, embert jelent - lásd orángután = "hegyi ember". Tehát Alex egy mechanikus emberré, gépemberré válik, szó szerint "emberi óraművé". Burgess nyelvész volt és az egzotikus nyelvek szakértője, tehát ez lehetséges.

előzmény: puttancsospeti (#340)

2010-07-05 20:26:43 puttancsospeti (4) #340

Kitűnő megfogalmazás. Talán csak annyiban cizellálható egy kicsit tovább, hogy a félelmeiit ugyebár úgy manipulálták, hogy ezt a természetes érzést, természetellenes módon kiterjesztették minden elragadtatására-hevesebb érzelmére. Összekapcsolták ezeket vele. Egy olyan narancs, amelyet gépparancs irányít=gépnarancs.

előzmény: whiteman 01 (#338)

2010-07-05 19:01:16 lizardking (3) #339

Megnéztem a filmet,de még nem osztályozom.Nem akarok elhamarkodott döntést hozni.A helyzet az,h dilemma uralkodott el bennem.Nem hagyott mély nyomot a tudatomban.Ellenben a film után vagy 20 perc-fél óráig tiszta furán éreztem magamat.Egyértelműen éreztem,h hatással volt a lelki állapotomra,hangulatomra.És ez nem egy elhanyagolható tény.A legtöbb általam zseniálisnak titulált filmeknek meg min. második megnézés után jöttem rá a jelentőségére.Úgyhogy addig biztosan nem osztályozom,míg meg nem nézem még egyszer.Valami van...

2010-06-03 01:51:15 whiteman 01 (5) #338

A film címe egy metafora arra,amit Alexxel műveltek. Gyakorlatilag gépet csináltak belőle, a cselekedeteit nem a morális döntései irányították többé, hanem a kényszeres reakciói és félelmei. Ez ugyanannyira természetellenes, mint létrehozni egy "gépnarancsot", vagyis organikus dologból egy mechanikusat.

előzmény: pókmacska (#119)

2009-10-12 20:23:34 puttancsospeti (4) #337

Köszi. Így már teljesen érthető a dolog. De hogy hogy kimaradt??

insano: Abszolút érthető a szimpátia, hisz Alex személyisége egyrészt taszító, másrészt vonzó. Épp ezért kellően kifinomult a megjelenítése, mert van benne szimpatikus vonás is-valóban nem a brutális és elvetemült oldaláról persze.alapvetően érzékeny és intelligens. És végül de nem utolsósorban, azért is "bejön" valamennyire a karaktere, mert ő a történet egyes szám első személyű elbeszélője, ami nagyon sokat nyom a latban. Ezt motívumot a film is megtartotta.

előzmény: critixx (#336)

2009-10-11 19:45:44 critixx (5) #336

Ami a könyvben még durvább, hogy ott Alex mindössze 15 éves...

Viszont a könyv befejezése
jóval pozitívabb, hiszen itt Alex végül magától "kinövi" az erőszakos viselkedést. Persze jóval hihetetlenebb is, nekem sokkal reálisabbnak és jobbnak tűnik Kubrick cinikus, nyitott vége. (Pletykák szerint a Mester a könyv utolsó fejezetét nem olvasta, mert az az amerikai kiadásból kimaradt.)

2009-10-11 19:28:13 insano (5) #335

Olvastam a könyvet és meg kell mondjam nagyon tetszett. ÉS furcsa de Alex karaktere is bejön persze nem feltétlenül az erőszakos dolgokra gondolok azt ajánlom aki még nem olvasta tegye meg az orosz szavak még hangulatosabbá teszik a könyvet és egyes részei szóval hát váááá ^^
A filmről pedig csak annyit, hogy nagyon jó a szinészi játék és szerintem ez Kubrick egyik legjobb filmje

2009-07-09 23:46:32 puttancsospeti (4) #334

Annyit mondtam; "de ahogy ilyen esetekben lenni szokott, a könyv az igazi! "

Nem feltétlenül ér csalódás a filmadaptációk terén. Van jónéhány regény, amely szerintem a nyomába sem ér a belőle készült filmnek.

De-szerény véleményem szerint-ez a Gépnarancs c. regényre nem áll.

Pedig nagyon tetszik a film is.

előzmény: Paul Ricard (#24)

2009-05-29 16:57:41 Livcsy (5) #333

,,Basil, a kígyó nem szerepel az eredeti regényben, Stanley Kubrick azután tette bele a filmbe, miután megtudta, hogy Malcolm McDowell nagyon fél a kígyóktól." - érdekesség
és miért? ez valami külön kihívás akart lenni Malcolm McDowell-nek? adrenalin?

amúgy azon filózom, hogy beírom érdekességnek, hogy Alexnek egyel kevesebb ,,hatosa" van a filmben, mint a regényben. (6655321 és 655321) Csak azt hittem, ez szőrszálhasogatás... (igen, fanatizmus, hogy ilyesmit is észreveszek, de a fanatizmusomat, annak mértékét és kifejeződését, már kitárgyaltuk. ismertek, szerintem már nem lepődtök meg semmin :) )

2009-05-16 11:56:42 puttancsospeti (4) #332

Egyébként meg: Amit írtál Alexről:"Azokban a pillanatokban szerettem, amikor kondicionálva volt; mert akkor volt benne emberiesség. A gyengeség, a sebezhetőség jelei mutatkoztak rajta, ez vonzott. S maga a megalázottság, kirekesztettség érzése.
De ha az erőszakos vadulásra gondolok, hányni tudnék..."

Én is éppen ezért sajnáltam meg Carlo-t a halála előtt.
Nem erkölcsi, hanem empatikus indíttatásból.

előzmény: Livcsy (#329)

2009-05-16 11:56:11 Livcsy (5) #331

nézd: van igazságtartalma a dolognak! de minden földi halandónak tudnia kellene, hogy a világ egy hatalmas gépnarancs, amit a Bóg forgat bolsoj bazi rúkái között... - a pontos idézetet nem tudom, mert nincs nálam a könyv :( Nem hoztam haza, mert tanulnom kell, és ha itthon lenne, azt olvasnám.

előzmény: puttancsospeti (#330)

2009-05-16 11:43:58 puttancsospeti (4) #330

Fetisizálod az alkotást.szinte vallásos hevülettel és odaadással kezeled. Saját személyiségedben nem bízol eléggé ezért energiáidat átformálod és belevetíted a filmbe és a könyvbe, hogy rá támaszkodhass. :D
Van ilyen.
Én is ezt csinálom.

Amúgy meg csak hülyéskedek! :DDD

előzmény: Livcsy (#329)

2009-05-16 11:41:23 Livcsy (5) #329

ez nem álszerénykedés, csupán a tények ismerete! tisztában vagyok a képességeimmel, de tudom, hogy nem vagyok méltó ehhez a filmhez ;)

előzmény: puttancsospeti (#328)

2009-05-16 11:38:40 puttancsospeti (4) #328

Ezt az álszerénykedést utálom a nagymenőkben! :DDD

előzmény: Livcsy (#327)

2009-05-16 11:36:13 Livcsy (5) #327

hát nem tudom...ti olyan szépen fogalmaztok, én meg.... csak egy halandó vagyok :D

előzmény: puttancsospeti (#325)

2009-05-16 11:35:23 puttancsospeti (4) #326

2009-05-16 11:23:30 puttancsospeti (4) #325

Ne légy kishitű! Csukott szemmel is megírod, teljesen belearbaitoltad már magad a témába! A Bóg vezeti gépelő ujjaidat! :D

előzmény: Livcsy (#324)

2009-05-16 11:20:32 Livcsy (5) #324

itt az ideje, hogy valaki írjon egy ütős elemzést a filmhez szerintem! én nem érzem magam méltónak rá, de örülnék, ha megtörténne :)

2009-05-16 11:09:52 puttancsospeti (4) #323

Igen, ez káprázatos! :D

előzmény: Livcsy (#322)

2009-05-16 11:09:07 Livcsy (5) #322

A gumimacik nem felelőtlenek! max felhőtlenül boldogok és őrzik a gumibogyószörp receptjét :)
kedvenc mechanikus narancsom: [link]

előzmény: puttancsospeti (#321)

2009-05-16 11:05:39 puttancsospeti (4) #321

Megelőztél éppen ezt akartam írni!! :DDD
És Gumimacihoz mit szólsz? Ő is legalább olyan felelőtlen, mint Alex. :-)

előzmény: Livcsy (#320)

2009-05-16 11:04:19 Livcsy (5) #320

guminarancs :)

előzmény: puttancsospeti (#319)

2009-05-16 11:00:09 puttancsospeti (4) #319

Ez a kép a '82-es spanyol labdarúgó VB emblémafiguráját ábrázolja. Nekem megvolt gumiból, anno és ha összeszorítottam az oldalát, akkor topogott a nógájával, a hóna alatt a lasztival, mintha csak azt mondaná: "Na, na! mi lesz már!"
:D

előzmény: Livcsy (#318)

2009-05-16 10:57:48 Livcsy (5) #318

hát nem semmi ez a kép...:D

én akkor borzongok meg, ha dr. Brodsky-t meg a Branomot látom... kiráz a hideg tőlük, félelmetesen jól megcsinált karakterekmég azzan sincsen problémám, hogy dr. Branom a könyvben férfi; ennek így kellett lennie

előzmény: puttancsospeti (#317)

2009-05-16 10:51:31 puttancsospeti (4) #317

Az legelső narancsos-kulturális emlékem:[link]

Narancsocskát megismerve rögtön sejtettem, hogy ez a világ még sok meglepetést és fejtörést tartogat nekem az eljövendő időkben. :D

2009-05-16 10:41:30 Livcsy (5) #316

de a dallam ugyanaz :)
Lakótársam kinyitja a Gépnarancsot, meglátja ezt, elolvassa, majd felkiált: ,,ez vicces" :D

előzmény: puttancsospeti (#315)

2009-05-16 10:36:25 puttancsospeti (4) #315

Az Örömóda átköltése Alex lázálmában:

Gyúlj ki, égi szikra lángja,

szent ökör, te drága, szép!

Bűvkörödbe, ég leánya,

bunkó szívünk vágyva lép.

Seggbe rúgunk, róton vágunk,

Grjáznüj vónnüj rohadék.



Erőteljes! :D

2009-05-13 13:55:35 Livcsy (5) #314

Látod? tele vagyok szóismétlésekkel... tiszta filozófia-vizsga... :(

2009-05-13 13:54:47 Livcsy (5) #313

Hogyne tudnám :D Én mindent tudok, én vagyok a Médium...csak kíváncsi voltam, figyelsz-e a szavaimra :)
Amúgy...Ha tudnád, hogyan igénybe veszi az agyamat a veled való vitatkozás... :D

Nem gondolod amúgy, hogy ez egy elég spoileres kijelentés volt????? ;) De amúgy igen, igen és igen! csak annyit tudok mondani, hogy:
♥ Alex ♥

előzmény: puttancsospeti (#312)

2009-05-13 13:44:47 puttancsospeti (4) #312

"C-t valóban nem úgy kellett volna, ettől függetlenül most sem vagyok oda érte különösebben."
Oda én sem vagyok a figuráért egy kicsit sem. Nem erről van szó. :-) Dehát ezt Te is tudod.
:-)

"Na de ne szennyezzük be Alex emlékét szerintem :)"

Pláne, hogy a regény végére az vele született intellektusa legyőzte a brutalitását! :)

előzmény: Livcsy (#311)

2009-05-13 13:34:27 Livcsy (5) #311

Azt hittem, lealacsonyodsz az én szintemre, ahol legyőzlek a rutinommal :( :D Mondjuk megőrültem volna, ha azt mondod: Michael nem volt bemutatva rendesen és én nem láttam. Nagyjából azok voltak a gondolataim róla, amiket Te itt most leírtál. C-t valóban nem úgy kellett volna, ettől függetlenül most sem vagyok oda érte különösebben.

Jó, igaz, persze, igen, tényleg, valóban, vitathatatlanul :)

Na de ne szennyezzük be Alex emlékét szerintem :)

előzmény: puttancsospeti (#310)

2009-05-13 13:17:31 puttancsospeti (4) #310

Nem nem akarlak meggyőzni, vagyis nem jobban, mint Cesare vagy akárki más... :-))))
Egyébként Carlo sem volt rosszképű legény. :-) Namost. Alapvetően Michael úgy van ábrázolva, mint aki a körülmények kényszerítő pressziójára levetkőzi korábbi tulajdonságait és egy kegyetlen diabolikus személy lesz belőle. Csak én úgy érzem, hogy nem voltak korábbi tulajdonságai nagyon! Szinte semmi nem volt n megmutatva. Csak ennyi, hogy jó tanuló, háborús hős, apu kedvence, aki nem akar ebbe belefolyni...stb. De ez is csak kívülről jelmezszerűen. ahogy Te is megjegyezted nincs igazi kontraszt.
Tulképp ő is egy "hatalmas féreg lesz oszt kész."
a második részben még jobban kibontakozik...
Alex is "egy hatalmas féreg oszt kész", az, hogy milyen ízlése van az ezen nem változtat. (elvégre csoportosan megerőszakolni egy nőt az mennyivel szebb, mint megverni?) És igen, az ember mindig több mint, amit megtudhatunk róla. Úgyhogy szerintem érdemes górcső alá venni a látszólag banális banális dolgokat is-sokszor.
a Keresztapában számomra nincsenek igazán hús vér figurák, mindenki egy "felcimkézett figura oszt kész."
És én nem mondtam, hogy Carlo nem volt féreg, de: 1. aki kinyírta ugyanolyan féreg volt (lásd pl. a második részben Michael testvérgyilkosságát, 2. Ahogy megölték az nekem visszataszító volt, akárhogy is. elhitetni egy emberrel, hogy élhet, miután először minden reményt elveszünk tőle, aztán megölni... Hát... megérdemelte, oké.... DE EZ MÁR NEM AZ A SZINT! Nem az a szint, hogy megérdemli vagy nem. Jó nézni, ahogy kínjában kirugdalja az ablakot?? Jó olvasni ahogy összeszarja magát mielőtt meghal?? Ez elégtétel? nemes igazságszolgáltatás? Persze a széttöredezett szélvédő, amit Carlo kirúg el is takarja a dolog érdemi részét a néző elől. coppola a homály nagymestere. maga a film megpuhított képi világa is ezt segíti elő. Ezért nem annyira nyers a jelenet. Féltakarásos.
nem tudom Livcsy, hogy láttad e a Casino c. filmet. Ott pl. a joe Pesci által játszott igazi pszichopata féreg gengszer halálát alig várod már egy idő után, de amikor kinyírják, az annyira durva és olyan nyíltan van bemutatva, hogy megsajnálod azt a féreg szemetet is. ráadásul a haverja kínozza halálra, aki ugyanolyan féreg mint ő.
Csak ott ez nyíltan van ábrázolva-kontra Carlo esete.
Mondom; szerintem vannak olyan helyzetek, ahol ez a "megérdemelte" dolog már nem érvényes. Nem az a szint.
A keresztelős jelenettel kapcsolatosan annyit. Nagyon jó jelenetet emeltél ki! :-)

Bizonyos mérvű önkény pedig igenis mindenben van. pláne a filmművészetben. mire, hogy közelítünk rá, mit hogy állítunk be, stb. Lásd Alexünk akiben azért vannak rokonszenves vonások is...

előzmény: Livcsy (#309)

2009-05-13 12:48:39 Livcsy (5) #309

Szóval. Ha a te intellektuális szinteden akarnék válaszolni (ami eleve ki van lőve), de ha megpróbálkoznék vele, akkor azt mondanám, hogyCarlo személysigének nincsenek mélyebb vonulatai szerintem. Egy szánalmas féreg és kész. Nem érdemes különösebben foglalkozni vele, ÉS ERRE NEHOGY AZT MONDD, HOGY ÁLDOZATA LETTEM A SZEMFÉNYVESZTÉÁSNEK!! :)Pontosan látom, amit mondasz, de vannak dolgok, amiknek éppen annyi jelentősége van csak, amennyit mutatnak belőlük. És Carlo is ilyen. Mondjuk ott volt pl a lakótársam, aki maximálisan egyet értett azzal, amit Alex kapott. És olvass csak vissza, én is eléggé megütköztem a dolgokon és nem tudtam Alexet hova rakni. De most már tudom, hogy Alex okos, intelligens, jó izlésű és tudatában van annak, amit csinált... Az a Carlo nevű fazon meg nem...Amúgy mondj csak egy pozitívumot is, amit Carlo sokrétű személyiségéből eltitkolhattak az alkotók :)
Ennek ellenére elfogadtam már a nézhetetlenedet; és csak azért mert értem és átérzem a véleményedet, ne hidd/kérd/várd, hogy azonosuljak is vele! Nem mintha említettél volna ilyesmit, de nagyon azon vagy, hogy meggyőzz :)


De mivel az én intellektuális szintem nem elég fejlett, hogy megmérkőzzék a Tieddel, azt mondom: Alexet azért fogadom el, mert gyönyörűszép kék szemei vannak :)))))))))

előzmény: puttancsospeti (#307)

2009-05-13 09:43:11 Livcsy (5) #308

tudtam, hogy ezzel jossz... ereztem, van ra valaszom, de most filozofia vizsga ;)

előzmény: puttancsospeti (#307)

2009-05-13 00:53:10 puttancsospeti (4) #307

De Alex esetében-kontra Carlo, a Keresztapában- annyira nem érzed úgy, hogy "megérdemelte amit kapott". Hmm? ;-) Mert igaz, hogy kétszeres gyilkos de az ő figurájának a mélysége ki van bontva és ráadásul ő meséli a történetet!
Itt van a kutya elásva. Kiből mennyit és hogyan mutatunk. Szemfényvesztés terhe mellett! :D A dramaturgia buktatói kérem szépen! :-))

előzmény: Livcsy (#306)

2009-05-12 20:25:30 Livcsy (5) #306

Amúgy tudjátok, hogyan képzelem el a SÁTÁNT és hatalomgyakorló apparátusát? (csak azért kérdem, mert köze van a Mechanikus Narancshoz)
Dr. Branom és dr. Brodsky (igen, a Branom a SÁTÁN)
félelmetes szerintem...

2009-05-12 15:14:57 puttancsospeti (4) #305

"Mivel foglalkozik egy pszichoterapeuta? Hagymahámozással? A szeletek legmélyén - a "koncentrikus gömb" belsejében talál valamit, ami rám vall? :D"

Ahhoz képest, hogy mennyire gyűlölöd a Shrek-et, pont úgy értelmezed magad, mint ő. Hagymarétegek analógiájára! vicces! :DDD

előzmény: Cesare Gonzago (#295)

2009-05-10 18:13:55 Cesare Gonzago (5) #304

Még szép. Adja magát a poén... :)

előzmény: acidphase (#303)

2009-05-10 17:49:50 acidphase (5) #303

latom vetted a lapot:P

előzmény: Cesare Gonzago (#302)

2009-05-10 17:38:22 Cesare Gonzago (5) #302

Enyém a 300. hozzászólás dicsősége. Remek! :D

előzmény: acidphase (#301)

2009-05-10 17:26:39 acidphase (5) #301

THIS IS SPARTAAA!!:DDD

előzmény: Cesare Gonzago (#300)

2009-05-10 15:43:39 Cesare Gonzago (5) #300

Privátban megírhatod, érdekel... :D

előzmény: terika (#299)

2009-05-10 15:40:19 terika (4) #299

:D Imádom az ilyen objektív meghatározásokat.
Amúgy a pszichoterapeuta munkája sokkal érdekesebb, mint a pszichológusé és/vagy pszichiáteré. De gondolom, most nem kívánod Te sem, hogy a csoportos és egyéni terápiák menetét levezessem számodra. :D

előzmény: Cesare Gonzago (#295)

2009-05-10 12:30:37 Cesare Gonzago (5) #298

Vagyis ide: [link]

előzmény: Livcsy (#296)

2009-05-10 12:29:51 Cesare Gonzago (5) #297

A leírást olvasva a Szomszédok című "teleregény" tragikusabb "fejezetei" tűntek fel lelki szemeim előtt: Lenke néni kalandjai a közértben. Szegénynek mindig felmegy a vérnyomása...

Más. Ha érdekfeszítő értelmezési vitát kívánsz olvasni, látogass el a Gólya, segged dugója című film topikjába.

előzmény: Livcsy (#296)

2009-05-10 12:24:11 Livcsy (5) #296

Rátapintottál a lényegre :)
Ez a trailer nem olyan, mint a nem létező Tejföl - Az áremelkedés című filmé (amit egy leleményes, bár általam csak virtuálisan ismert srác talált ki)

,,én betotyogok a közértbe. Ahogy nyitom az ajtót, elkezdődik a zene. Düm-dümm. Belépek, közeli az arcomról. Azt mondom: „Csókolom!” A mély hang meg: ILYET… odacsámpázok a pulthoz, leveszek egy tejfölt. Düm-dümm… SARKI BOLTBAN… odaérek a kasszához, leteszem a tejfölt. „Csókolom, Marika néni! Mondom, csókolom, Marika néni!!! Hogy tetszik lenni!?” A zene megáll. Dümm… MÉG NEM LÁTTÁL. Dübörög a zene, ahogy előveszem a pénztárcám. 2009 TAVASZÁN… Meglátom a tejföl árát. 500 Ft… ELSZABADUL A POKOL… A következő képsor, hogy mindent beborít a tejföl, és Marika néni ájultan fekszik, ahogy én bevágom magam mögött az ajtót. TEJFÖL /dumm-dumm/, az áremelkedés. És a végére valami menő hangot, olyasmit, hogy ’Dzsviuviu.’ Ugye? Nincs, aki ne nézné meg…"

előzmény: Cesare Gonzago (#294)

2009-05-10 12:05:28 Cesare Gonzago (5) #295

Mivel foglalkozik egy pszichoterapeuta? Hagymahámozással? A szeletek legmélyén - a "koncentrikus gömb" belsejében talál valamit, ami rám vall? :D

előzmény: terika (#292)

2009-05-10 12:03:58 Cesare Gonzago (5) #294

A trailer a legjobbak közé tartozik: vajmi keveset árul el a filmről.

előzmény: Livcsy (#293)

2009-05-10 11:52:05 Livcsy (5) #293

én megyek :D simán :) ki kell kúrálni a megszállottságomat :) meg hát a 13 önmagamat...

a trailer sztem viccesebbnek mutatja a filmet, mint amilyen valójában... de imádom, ettől függetlenül; volt idő, amikor minden nap megnéztem :D (ez is része a vallásnak, amit alapítok)

előzmény: terika (#292)

2009-05-10 09:21:38 terika (4) #292

Én meg egyszer pszichológus leszek... Valakit egy pszichoterápiára előjegyezzek? :D

2009-05-10 09:18:26 terika (4) #291

Ezzel a tapasztalattal nem vagy egyedül. ;)

előzmény: Livcsy (#255)

2009-05-10 09:17:35 terika (4) #290

ÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ ez 10-es!!!! :D Komoly kis anyag, olyan kész mint a film (már amennyit láttam belőle).

előzmény: Livcsy (#253)

2009-05-09 23:07:47 puttancsospeti (4) #289

:-)

2009-05-09 22:59:45 puttancsospeti (4) #288

Tizenhárman vagyol? :-9

előzmény: Livcsy (#287)

  • 1
  • 2
  • ...
  • 4