M (1931) ☆ 👁

M - Egy város keresi a gyilkost
M - Eine Stadt sucht einen Mörder

(Fritz Lang)

német film noir, krimi, thriller

4,6
★★★★☆
383 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-07-24 01:43:40 Benny Bug (5) #54

Remek film, a '30-as évek termésének talán legjobbja. Végig lekötött, nem járt felette el az idő, pedig már alig pár év kérdése és 90 esztendős lesz eme remekmű. Nagyon tetszett, hogy szinte az egész város (rendőrök, alvilág, átlagemberek) szemszögéből is láthatjuk a történetet. Számomra az M a legjobb eddig látott sorozatgyilkos-témájú film a Hetedik mellett. Ez volt az első Fritz Lang film, amit megnéztem, de az biztos, hogy nem az utolsó.

2017-07-17 23:34:17 BalaKovesi (5) #53

Azt hiszem ilyen, ha összeesküdnek az egyszeri filmnéző ellen. A fáradtság még nem is zavart volna annyira, de az első letöltésem alatt nem volt hang, a második már jó volt, de sehogy nem találtam hozzá normálisan illeszkedő feliratot, plusz a párbeszédek majdnem felét nem is feliratozták, és kb negyed óránként le kellett állítanom a filmet. De azért peregtek a képkockák. Igaz itt-ott eléggé untam (bár ennek inkább a fáradtság az oka), a felét nem is értettem (felirathiány), és kb az 50. percnél úgy voltam vele, hogy inkább leállítom és hagyom a fenébe (annak ellenére hogy érdekelt mi sül ki a dologból), majd megnézem akkor amikor jobban rááll az agyam. De jó, hogy nem kapcsoltam ki. A végére ugyanis kezdett a film beszippantani, és a csúcspontja, a finálé is remekre sikerült. Szeretem, amikor a negatív karakter meg van magyarázva (plusz itt még "meg is magyarázza" az őt elkapókat), és azt is, amikor nem olyan egyszerű a helyzet. Azokra, amiket a gyilkos tett nincs mentség, de azok soraiban akik el akarják ítélni és törvényeskedni akarnak felette is ülnek olyan emberek, akiknek illene a hátára az a bizonyos M betű. Mert közvetlenül-közvetve valamennyien gyilkosok... (Vagy azok lettek volna.) Négyesre akartam osztályozni, de valahogy a kezem most inkább az ötösre állt rá.

8/10

2015-07-31 18:10:58 csabaga (5) #52

A rendőrség voltaképpen jó munkát végez,balszerencse,mikor rájönnek ki is a tettes és már várják a lakásán,pont akkor kapja el az alvilág.
Érdekes,ezt az embert én voltaképpen nem éreztem ellenszenvesnek,inkább szánandónak,függetlenül attól,mit is tett.

előzmény: Tenebra (#51)

2015-07-31 14:50:24 Tenebra (5) #51

Pótoltam végre ezt az alapművet, és azt kell mondjam, méltán tartják nagy filmnek. Tulajdonképpen lehetne a noirok és a pszichothrillerek elődjének is tartani, de ez igazából Lang Tébolyának előtanulmánya, kiváló képekkel és komplex történettel.

Ami kicsit zavart, az igazából csak a korabeli technikának tudható be: stúdióforgatás, hangosfilmváltás. Sokszor kicsit össze voltam zavarodva, hogy ez most nappal vagy koraeste játszódik, és nagyon érződött, hogy díszletek között vagyunk. De ezt, ismét hangsúlyozni kell, nem szabad felróni a filmnek, mivel a korabeli technikai követelmények nem tették lehetővé az eredeti helyszínen forgatást.

"Amit fel tudok hozni hibának, az a tartalom. Kidolgozatlannak éreztem, mert az egész csak a nyomozásról szól, és a negatív főhősünk karaktere teljesen kidolgozatlan maradt. Nem tudunk meg sokat róla, azt leszámítva, ami a film végén van. Valószínűleg ettől maradt végig rejtélyes a film nézőknek is, de úgy érzem ezzel kidolgozatlan is. Valamint túl egyszerű a története, "CSAK" egy gyilkosról szól, akit üldöznek. És ezzel ennyi. "

Hát pont emiatt rendkívül összetett film. Mert ez NEM a gyilkosról szól, hanem az üldözőiről. A tömeglélektanról és az igazságszolgátatás problémájáról. Én ebben nagyon benne éreztem 1933 előérzetét. Legalábbis a történészek szerint a weimari köztársaság pont azért bukott meg, mert a hatalom gyenge volt, és Hitlerben, illetve a nácikban igencsak bíztak az emberek, akár a filmbeli gengszterekben az elkeseredett, tehetetlen városiak. Szerintem ennél aligha van erősebb sztori, ami azt mutatja be, hogy a nép nem a törvényes igazságszolgáltatással kooperál, hanem azokkal a gengszterekkel, akik a nép igazságérzetét kihasználva próbálják hírnevüket megtartani és növelni. Egy ilyen sztoriban annyira mindegy, ki a gyilkos, miért öl. Itt ugyanaz a lényeg, mint az öt évvel későbbi Tébolyban: az önbíráskodás kérdése merül fel. Az aztán mindegy, ki, mit követett el, bár Fritz Lang nyilatkozatai szerint ennek sajnos van konkrét társadalmi vonatkozása is.

Egyébként a kedvenc filmjének tartja éppen a társadalomkritikus éle miatt. Tehát ez korántsem szimpla kriminek vagy thrillernek készült. Megnézném a remake-et, hogy Hollywood ezt miként értelmezte. Van egy olyan sanda gyanúm, hogy ott pont a pszichoanalízisre helyezik a hangsúlyt. :D De ez csak tipp.

Üresjáratok egyébként szerintem is voltak benne, néha olyan dolgokkal bíbelődnek pl. a rendőrségen, amelyek egyszerűen nem érdekesek. De ettől még szerintem összességében egy nagyon erős film.

2013-05-16 12:11:13 gomez1000 (4) #50

Lehet, hogy megkapom azt, hogy jövök én ahhoz, hogy kritizáljam egy mester remekművét ? Tény, hogy közönségbarát és majdhogynem a film noir megteremtőjéről van szó, de számomra nem volt tökéletes. Igazából a saját véleményem az, hogy a korát messzemenően felülmúlja Fritz Lang szerintem is legjobb műve, az M, ami végig élvezhető krimi, a végén erős drámai töltettel, de semmiképp nem tökéletes. A német nyelv nem ront értékelésemen, bár magyar nyelvvel hallgatni érdekes lenne. Amit fel tudok hozni hibának, az a tartalom. Kidolgozatlannak éreztem, mert az egész csak a nyomozásról szól, és a negatív főhősünk karaktere teljesen kidolgozatlan maradt. Nem tudunk meg sokat róla, azt leszámítva, ami a film végén van. Valószínűleg ettől maradt végig rejtélyes a film nézőknek is, de úgy érzem ezzel kidolgozatlan is. Valamint túl egyszerű a története, "CSAK" egy gyilkosról szól, akit üldöznek. És ezzel ennyi. Számomra több kell, hogy zseniális legyen valami. Én igazából a film elejét és végén lévő tárgyalási jelenetet éreztem zseniálisnak, a többivel csak kitöltötték a közötte levő időt, hol jobban, hol kevésbé jól. De a legvége megintcsak olyan, mintha elvágták volna.
Nekem újranézéskor nem sok újat tudna adni.

2012-04-01 15:35:09 grofjardanhazy (5) #49

Mesteri feszültségkeltés, erős színészi játék, egy fél percre sem ül le a film. Nem tudnék rosszat mondani rá.

2012-02-07 17:20:25 Raul (5) #48

Illetve legtöbbször a filmek elején volt a stáblista.

2012-02-07 17:01:41 csabaga (5) #47

Igen,a filmek a "vége" felirattal értek véget és nem volt feltüntetve a főszereplő sofőrjének a fodrászának a neve is.

előzmény: jesi (#46)

2012-02-06 20:23:16 jesi (5) #46

Régen egyáltalán nem volt stáblista a filmeknél, főleg az európaiaknál

előzmény: ChrisAdam (#45)

2012-02-06 16:38:39 ChrisAdam (5) #45

Köszi! Megnyugodtam. Mert olyan furcsa volt, hogy nem volt semmi stáblista. :)

előzmény: csabaga (#44)

2012-02-06 16:29:10 csabaga (5) #44

Az imdb alapján 99-117 perc közötti játékidők fordulnak elő NTSC normában.
Mi kb.a német változatot kaptuk.Az 106 perc.

előzmény: ChrisAdam (#41)

2012-02-06 15:48:05 ChrisAdam (5) #43

A magas pontszámok meg biztos csak kornak szólnak...

Mintha csak a saját gondolataimat olvasnám vissza. .)

előzmény: BonnyJohnny (#42)

2012-02-06 14:30:18 BonnyJohnny (5) #42

nagyon nagy meglepetés a film

Mindenki csak legyint, hogy áhh... '31-es krimi-thriller... milyenmá'... A magas pontszámok meg biztos csak kornak szólnak...
Aztán, miután megnézik meglepődnek. :)

előzmény: ChrisAdam (#41)

2012-02-06 14:14:24 ChrisAdam (5) #41

Aztamindenit! Ha tudtam volna, hogy ilyen jó ez a film, nem vrtam volna rá. Zseniális forgatókönyv, színészi alakítások. Egyetlen baja volt: nekem nagyon hiányzott a zene. De azt is el lehetett feledni Lorre és a többiek alakítása és történet mellett. 100%
Én is a TESCO DVD-ről néztem és hát a felirat siralmas. Egyébként egy nagyon fontos kérdésem volna: a dvd-n a film 1 óra 45 perc. Ennyi a film valójában is? (Mert a végén nem volt stáblista) De ahogy nézem, biztos nem vágtak a végéről. :) Mindenkinek ajánlom, mert tényleg nagyon nagy meglepetés a film!

2011-10-31 17:21:13 ChrisAdam (5) #40

Egyetértek. Valaki? Németül?

előzmény: leplesbitang (#39)

2011-10-31 17:04:14 leplesbitang (5) #39

Mindenben egyetértek.
Nincs valaki, aki jól tud németül, és szánna rá időt, hogy csináljon egy korrekt feliratot?

előzmény: HejjaX (#38)

2011-04-09 03:21:09 HejjaX (5) #38

aztabüdös. régóta meg akartam nézni, de ha tudom, hogy ilyen piszok jó sztorija van, nem várok vele eddig. zseniális forgatókönyv, nincs mese. lorre alakítása meg szenzációs.
az egyetlen negatív tényező az a retek felirat volt, de jellemző, hogy ennél a filmnél még ez a bosszantó apróság sem zavart be, pedig az ilyesmi ki szokott ejteni a "ritmusból" - itt nem. asszem, ez mindennél többet mond. 10/10, naná.

2011-01-29 20:18:55 Póda Gergő (?) #37

Persze, hogy nem, ugyanis minden idők egyik legjobb filmje:)

2011-01-29 18:57:16 Bruce94 (5) #36

Az egyik toplistának melyen a film szerepel a címe: Régi de ütős filmek. Ez erre a filmre 100%.ig igaz. Az első fél-háromnegyed óra zseniális, majd kicsit leül a film. De a vége az amikor ítélkeznek akkor megint a zseniális magaslatokat ostromolja. A történet nekem egyszerre volt remek, és hátborzongató. A színészek tényleg zseniálisak, a főszereplő kiemelkedik még közülük is. A német nyelvelvvel nekem sincs semmi bajom, tekintve, hogy németül tanulok. :) [Bár mandarin nyelven nem néznék meg egy teljes filmet. :)] Nem mai darab, de aki megnézi, nem hiszem,hogy csalódni fog.

2010-10-18 16:48:24 Hannibal Lecter (5) #35

Miért? Ez a film a noir egyik fontos előszobája, amelyben már-már teljes vértezetében előbukkan a műfaj. (Ilyen alapon az Egyszer élünk-ről meg a Tébolyról is le kéne venni a címkét, merthogy azok is a '30-as években készültek, de tematikájuk és stílusuk szerint vérbeli noirok.)

előzmény: manson84 (#34)

2010-03-01 09:52:10 manson84 (5) #34

Sürgősen kapja le valaki ezt a film-noir besorolást.

2009-09-22 18:56:47 critixx (5) #33

LanG

előzmény: critixx (#32)

2009-09-22 18:56:35 critixx (5) #32

Lorre tényleg zseniális. Ahogyan Land is. Nem véletlen, hogy mindketten számos noirt csináltak Hollywoodban.

előzmény: BonnyJohnny (#31)

2009-09-22 00:16:45 BonnyJohnny (5) #31

Az eredeti német nyelvel nekem nem akadt különösebb gondom. Néztem már más filmet is németül, sőt előfordult, hogy franciául, vagy mandarin, esetleg japán nyelven.
Az viszont biztos, hogy a történet nagyon jó, és szerintem forgatókönyvíróként ennél többet nem lehet kihozni belőle.
Fritz Lang rendezői, valamint Peter Lorre alias Löwenstein László (honfitársunk) színészi teljesítményére nem találok más jelzőt, mint, hogy zseniális.
Mai szemmel nézve a Metropolis esetében elég sok dologba bele lehet kötni, az M viszont egyszerűen hibátlan alkotás. Ma is az.

2009-06-19 22:48:51 mchn (5) #30

Ez sztem sem noir. Kesoi expresszionista film (mint Lang kb osszes filmje a Metropolis utan), a noir meg ugy a Maltai solyomtol kezdodik imo.

2009-06-17 13:59:18 czeppelin (4) #29

Ezt tekintik az első film noirnak, egy csomó helyen olvastam már. Hogy miért, azt kérdezd az okosabbaktól. :D

előzmény: minimalman (#28)

2009-06-17 09:53:28 minimalman (?) #28

Igaz nincs benne a Brüsszeli 12-ben de igazi kultuszfilm. Nekem személy szerint könnyebben emészthető volt mint a Dr. Caligari.
De azt nem értem hogy lenne film noir???? Ez expresszionista film és mellette bűnügyi film. Majd expresszionista mintájára alakult ki a '40-es években a film noir.
Meg a krimit és a thrillert is egy kalap alá veszik???

2009-05-20 15:56:35 kezdetektől (?) #27

A film első 30 perce fantasztikusan volt megcsinálva, de utána a film többi része engem nem fogott meg annyira. Peter Lorre tényleg zseniális, a fényképezés is tetszetős, de nekem ez kevés. Nem mondom, hogy rossz film (akkor hazudnék), de SZERINTEM annyira nem jó, amennyire az emberek mondják. A közepét kicsit vontatottnak éreztem. A maga korában zseniális film volt, de számomra ma már "nem üt" akkorát, mint pl. a Dr. Caligari (ami 11 évvel korábbi film).
Azért írtam a Caligarit példának, mert szerintem meg az minden idők egyik legjobb filmje.
A film után egyébkétn próbáltam meggyőzni magam, hogy tetszett ..., de aztán rájöttem, hogy rám nem volt akkora hatással. Elment, egyszer jó volt, mostanság biztos nem nézem újra.

Ja, és nem kell nekem esni, ez az én szerény véleményem, ha másnak tetszik azt teljes mértékben megértem (de aki hármasnál rosszabbat ad rá azt kevésbé).

2009-05-15 18:25:38 kezdetektől (?) #26

Remélem ennél a filmnél nem lesz az, hogy "túl magasra teszem a lécet" és így azt mondom, hogy "csak" jó.

2009-05-15 18:09:17 acidphase (5) #25

a legnagyobbak kozt a helye, majd meglatod!!!

előzmény: kezdetektől (#24)

2009-05-15 17:45:52 kezdetektől (?) #24

Na, holnap végre ezt is megnézhetem :D

2009-05-08 18:36:17 mchn (5) #23

Igy kell ver nelkul remek thrillert csinalni. Lorre pedig tipikusan tizeventeegyszerlatszilyet alakitast nyujt, parades.

2009-05-05 09:37:17 acidphase (5) #22

zsenialis ! sajnos a feliratozas az telleg kisse hianyosnak tunik, de azer annyira nem hogy ne tudnank lekovetni az esemenyeket:)
10/10 !

2009-03-20 17:10:50 jesi (5) #21

Nem hiszem, hogy ez a film kevés: sőt
Az ideje múltsággal meg nem nagyon értek egyet (csak azért mert fekete-fehér, meg nem jött be neked a történet)

előzmény: -senki- (#20)

2009-03-18 02:00:49 -senki- (2) #20

Nem tudom miért, bő lére eresztett, facsipesz egyszerűségű krimi.

Az utolsó percek tényleg tartalmasak, a színészi alakítás is kiemelkedőbb, de ennyi kevés volt nekem.

előzmény: jesi (#19)

2009-03-13 12:27:09 jesi (5) #19

Nem hinném, sok mostanában készült film negyedannyit nem adott, mint az M. Szerintem minden idők egyik legjobb filmje

előzmény: "L" (#18)

2009-03-02 10:07:48 "L" (2) #18

Ciki, de én adom az első "rossz" osztályzatot erre a filmre. Egyszerűen idejétmúlt, ennyi.

2009-01-24 15:54:04 sztich (4) #17

Kemény 199 forintért lehet megvenni a teszkóban, no comment. Felcsillant a szemem, mikor megláttam, hogy van egyáltalán, gyorsan meg is vettem.

2009-01-19 08:20:48 pókmacska (5) #16

Szeretem azt a filmet.
És a vége..jaj

2009-01-18 21:23:18 jesi (5) #15

nagy hatással volt rám: az atmoszférája zseniális és nincs benne egy rossz perc sem

2008-09-04 06:51:37 Sógorod (5) #14

Az első félórán majd' elaludtam, bár ez nem a film hibája - egyszerűen fáradt voltam. Ledőltem kicsit, majd folytattam a filmnézést...:) Nem bántam meg. Különösen tetszettek a humoros pillanatok pl. ahogyan szinkronban láthatjuk a városi elöljárók(?) tanácskozását és ellenpontként az alvilági vezetők vérkomoly gyűlését; a híres német alaposságnak adott fricska, ahogyan a bűnszövetkezetnél kiosztják a koldusoknak a feladatokat utca/házszám szerint, és az egészről nyilvántartást vezetnek névvel, azonosító számmal - hiába, rend a lelke mindennek:); eléggé szatirikus lett a végén a "komoly" tárgyalás is a magát a szerepébe teljesen beleélő "ügyvéddel".... Peter Lorre jó választás volt a "jóllakott napközis" ábrázatával. Sajnos a magyar kiadás feliratozása tényleg botrányos, kb. harmada/negyede a szövegnek hiányzik. Hogy a fordítás milyen, ahhoz nem t'ok hozzászólni, sajnos "nem érteni veretes teuton idiómák", pont ezért lett volna szükség a feliratra...

2008-06-20 19:01:35 Cesare Gonzago (5) #13

A film alapmű, de megérne egy tisztességes kiadást: a szinkron hiánya a legkevésbé sem zavar, a fosbarna borító is szemet gyönyörködtető, ám a feliratokkal mostohán bántak.

Sajnálatos, hogy a régi magyar filmek sem olyan körítésben jelennek meg, mint a Warner régi filmjei: pedig itthon is fellelhetők régi filmplakátok; a borítók tervezésekor felhasználhatták volna őket...

2008-06-20 18:36:30 TaZaR (?) #12

Najó, ez tényleg jogos, igazad van.
Akkor addig maradok semleges, amíg nem nézem majd újra, valami normális sub kíséretében.

2008-06-20 18:09:57 Paul Ricard (5) #11

De szeretem, amikor az elcseszett szinkron/ felirat miatt lehúznak egy filmet...

2008-06-20 15:40:56 TaZaR (?) #10

Nekem is tescos verzió van belüle, igaz én 399-ért vettem, de szintén rohadt gyenge a fordítás. A fele szöveg ki van hagyva belőle, ráadásul az időzítés is borzalmas szar. Szóval, ha be akarjátok szerezni ezt a filmet dvdn, ne vegyetek belőle "filmtörténet remekei" felirattal ellátott kiadást.

Amúgy nem volt rossz film, de így most csak 3ast adok, lehet, hogyha majd szerzek hozzá valami normális subtitlet és újranézem, akkor átgondolom majd az értékelésemet is. :)

2008-03-15 10:55:38 bodzasfanta (?) #9

Tegnap megvettem a Tesco-ban a DVD-t 590 forintért... Botrányosan gyenge kiadás!! Az egy dolog, hogy sok helyen félre van fordítva, de hogy több helyen nincs felirat... A film egyharmadát kihagyták a fordítók. Hihetetlen. Ettől függetlenül 5+ a film.

2008-02-14 23:59:37 [: Azuroo andrew :] (4) #8

Egyetértek veled

előzmény: yuriko (#5)

2008-02-14 23:14:46 Hannibal Lecter (5) #7

Nekem sem, sőt, inkább azt mondhatnám, a film korát tekintve, dícséretesen oldották meg a felújítást.

2008-02-06 21:22:20 padam (5) #6

Emiatt szerintem kár kritizálni mivel 2000-ben felújították a filmet, nekem nem volt gond a hanggal.

2007-10-02 00:06:07 yuriko (?) #5

nem a nyelvel van a bajom (sőt azon kevesek közé tartozom, akik szeretik a német nyelvet), hanem a rossz, vagy inkább régi hangminőséggel:(

2007-10-01 23:55:59 Olórin (5) #4

jól értem, hogy csak azért 4-es, mert németül beszélnek benne...???

2007-10-01 23:47:30 yuriko (?) #3

Igen, szerinem is az egyedüli baj az eredeti hang, pedig beszélem is a nyelvet, de sajnos itt nem bírtam megszokni:( Ezt leszámítva valóban mesteri és Peter Lorre zseniális!

2007-10-01 23:41:02 gerike (5) #2

A film valami remekmű, egy kis gondot leszámítva. Mégpedig azt, hogy az eredeti német nyelv első nekifutásra idegesítőnek tűnhet a nagy szinkronizálások, és az amerikai és angol filmek után. Ha ezt lekűzdjük, egy zseniálisan rendezett, lebilincselő történetet kapunk. Érdemes végignézni, és elgondolkodni, hogy mit érdemel az a bűnös, ...

2007-08-28 01:07:14 Hannibal Lecter (5) #1

Hát igen, amikor a hangosfilm gyerekcipőben járt... Fritz Lang engedi kiforrni az új technikát, végig a természetes hanghatások dominálnak, zenei aláfestés nélkül. A történet nagyszerű, Peter Lorre egyenesen kiváló a címszerepben - az alvilág "önbíráskodási" jelenete pedig kőkemény drámai élménnyel ajándékozza meg azt, aki ezt az intelligens, korhű krimit választja.