The Man Who Shot Liberty Valance (1962) ☆

Aki megölte Liberty Valance-t
Aki lelőtte Liberty Valance-t

(John Ford)

amerikai dráma, western

4,4
★★★★☆
147 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-12-06 20:13:23 Norbert Simon (5) #56

Annak ellenére ,hogy nem igazán vagyok western rajongó véleményem szerint az Aki megölte Liberty Valance-t az eddigi legnagyobb klasszikusok egyike. Igazán epikus történet a vadnyugat korának végéről. Ford ebben a műfajban volt király. A Jimmy Stewart, Lee Marvin és John Wayne zseniális színész trió. Ilyen színészeket keresve sem lehetett volna találni ezekre a szerepekre. Izgalmasnak elég izgalmas. A romantikus szálat nem túlozták el ugyan de szerintem nem rossz. A karakterek nagyon jól ki vannak dolgozva. ( ez a Valance és bandája akkora szadista hogy még én is lelőném.) Szerintem az egyik legnagyobb western filmélmény és a legkiemeltebb politikai témájú film is egyúttal. itt a törvény az csupán... az utolsó golyó.

2013-09-06 17:46:10 csabaga (4) #55

Ez egy rendes film,egy ügyvédről,aki elhozza a civilizációt és a bűn között is rendet vág.

Egyedül talán nem boldogulna,de ott van neki J.Wayne.Kicsit kár,hogy egy indiánt sem ölnek meg,de talán csak azért,mert egy sem szerepel a filmben.Japán sem,de hát nem a háborúról szól...

A két színész,a rasszista és a kora III/3-as ügynöke jól összeillenek.

2013-05-31 16:46:41 csabaga (4) #54

Ez a réges-régi felvetés érdekes,kár hogy csak most olvastam.
Szerintem nem így van.Leginkább azért,mert akkor nem csináltak ilyen "csavarokat" a filmekbe.Főképpen egy westernbe.Amit mondanak,az biztosan úgy is van.
Wayne távolról lő,árnyékban van,ilyenkor a kicsődülő emberek sem távolra néznek.Az orvos sem nézi meg,milyen fegyverből van a golyó.Csak az számít,meghalt.


A film jó,kár az egy-két ripacskodó(orvos,sherif)alakításért.Kilógnak a többi színész közül.Egy kritikus szerint olyan alakítást nyújtanak,mintha egy népszínműben játszanának.A politikai szál is talán sok egy kicsit.Ezért "csak" jó.

előzmény: Dougie (#2)

2012-08-10 16:37:38 csabaga (4) #53

Igen,a felsorolás nívója nem illik a könyv színvonalához.Felesleges is,olyan bulvárjellegű dolog.
Viszont tetszett,hogy az egész világról válogattak és nagy figyelmet szenteltek a rendező segítőinek.

Ott van még az 501 filmsztár c. munka,ahol a "sztárok" harmadát le kellene cserélni valaki másra.
Sokan még a szerzők szerint sem voltak sztárok,de sok esetben még filszínészek sem.Cirkuszban,tévében,rádióban,kabaréban,énekesként esetleg rendezőként lettek híresek.

Mennyi valódi neves színész kimaradt viszont.

előzmény: critixx (#52)

2012-08-09 16:55:51 critixx (4) #52

Én az eredeti angol nyelvű könyvet háromszor kevesebbért vettem anno, mint amennyibe a később megjelent magyar változat került - mely egyébként elég sok fordítási hibát és magyartalanságot tartalmaz. No meg helyenként hiányzik pl. a halálozás dátuma. Fura, hogy Fassbinder '82 óta egyetlen filmet sem csinált. Biztos Elvis-el buliznak valahol.

Az 50 Filmrendező tényleg informatívabb munka, habár ott is vannak gondok. Pl. csomó rendezőnél a legjelentéktelenebb, szinte véletlenszerűen kiválasztott munkákat sorolják fel mint "amiket érdemes megnézni".

2012-08-04 15:51:57 csabaga (4) #51

50 híres filmrendező.

előzmény: Csende Kristóf (#50)

2012-08-03 17:28:39 Csende Kristóf (4) #50

Annak mi a címe?

előzmény: csabaga (#49)

2012-08-03 16:42:33 csabaga (4) #49

Igen felszínes könyv az.
Van egy másik könyv,az kevesebb rendezővel foglalkozik,de értelmesebben és főképpen hosszabban.

előzmény: Csende Kristóf (#46)

2012-08-02 20:50:46 critixx (4) #48

Az eredeti angol szöveg így hangzik: "the shallowness, and perhaps the pathology of the loner who refuses civiled life". Egyébként tényleg gyenge könyv.

2012-08-02 19:20:12 Tenebra (4) #47

Az is jó könyv lehet. :'D

Egyébként az igaz, hogy itt koránt sem a civilizációt ünnepli Ford, sőt. Én is olvastam pár irodalmat, ahol ezt a filmet "elégikus western"-nek tekintik, mert elisratja a régi hősök divatjamúltságát. Hiszen itt már a politikusoké és a törvényé a jövő - sajnos. Az egykori hős, aki kiállt a főtérre párbajozni, most lesből lő, mert a törvény és rend városában már maga is bűnözővé válna, ha nyíltan párbajozna. Igaz, Ransom Stoddardot meg ünneplik még. :D Ezzel is a törvényes rend ellentmondásosságára világít rá Ford szerintem.

De hogy beteges-e? Nem hiszem. Szerintem a civilizáció beteges itt. Vagy lehet, az öngyilkossági kísérlet miatt gondolt erre?

előzmény: Csende Kristóf (#46)

2012-08-02 18:28:48 Csende Kristóf (4) #46

John Wayne magányos hős karaktere ebben a filmben "beteges" az 501 filmrendező c. könyv szerzője szerint. Mire gondolhatott? Meg azt is említi, hogy elutasítja a civilizációt. Szerintem ez nem igaz, mivel próbálkozik beilleszkedni a maga módján, tudja, hogy muszáj neki - pl. a kaktuszvirág ajándékozása a lánynak is keleti parti, városias szokás lehet.

2012-08-01 19:01:55 Csende Kristóf (4) #45

Kifelejtettem megemlíteni azt is, hogy bár nagyon bírom Woody Strode-ot, az egyik beállításban úgy ül, mint egy zombi - tudom kicsit durva, még túlzásnak is, de tényleg. Arról a jelenetről beszélek, mikor a választást megnyitják Shinbone-ban, ő meg csak ott ül és néz bambán, még akkor is mikor a neves bandita Liberty Valance suhan át a kis porfészekben egyenest oda.

2012-08-01 17:49:03 csabaga (4) #44

Igazad van,a politika felesleges bele.Lelassítja a filmet.
Talán csak azt akarták megmutatni,egy szenátor hogyan kezdte,illetve a pisztolyt hogyan váltotta fel a törvény uralma.

előzmény: Csende Kristóf (#43)

2012-08-01 16:41:00 Csende Kristóf (4) #43

Továbbra sem tartom zseniális filmnek. A film végén lévő politikai vita nagyon zavaró és unalmas jelenet, nem kellett volna bele szerintem. John Wayne és Jimmy Stewart viszont kellemes játékukkal egész jól tartják a film színvonalát. Lee Marvin pedig pokolian jó. A mellélszereplők jópofák. A színészekkel kapcsolatban csak azt vettem észre, hogy kellemetlenül sokszor néznek a kamerába. A fényképezés is tetszetős. A zene nem túl maradandó, mindenképpen lehetne intenzívebb. Továbbá hiányzik a filmből egy bizonyos átütőerő, ami még elmaradhatatlan a zseniálishoz, habár a film utolsó beállításától és szövegétől képes libabőrőzni a hátam. :)

2012-01-10 22:22:40 BonnyJohnny (5) #42

Érdekes, én a Rio Bravo-t nem tartom zseniálisnak azóta, mióta láttam ezt a filmet. :) Az "csak" egy erős buddy movie western lett, míg ez mögött több mindent látok.
Amúgy nekem Wayne-től ez a kedvencem, Fordttól pedig a kedvenc westernem.

előzmény: Csende Kristóf (#40)

2012-01-10 22:20:42 Csende Kristóf (4) #41

Már egy ideje tervezem, de a hatalmas játékidő riasztó (egy majdnem három órás spagetti-művet végig nézni nem kis meló ám :D), eddig mindig találtam helyette mást (Quo Vadis, Óriás stb... :))) ).

előzmény: manuva (#38)

2012-01-10 22:19:27 Csende Kristóf (4) #40

Ezt a filmet annyira nem tartom zseniálisnak, amióta láttam a Rio Bravo-t, a Hatosfogatot, a Ben Wade és a farmert és a Pat Garrett és Billy, a kölyköt. :))
Nem ez a kedvencem sem Wayne-től, sem Ford-tól.

2012-01-10 22:01:04 BonnyJohnny (5) #39

Sem egy (sokadik) klasszikus vs. spagetti western vitához, sem egy (nagyon sokadik) Wayne vitához nem alkalmas helyszín ezen film topicja, mivel ez egy nagyszerű darab, és ebben Wayne is jó. Ráadásul már nem is klasszikus értelemben vett klasszikus western, sok revizionista jegyet is mutat, és Wayne sem a szokásos figuráját hozza.
Meg amúgy is kifejtettük érveinket. :) Ennél közelebb nem kerülünk. :P

De egyébként most nézem, ezt a filmet én ötösre osztályoztam, te meg négyesre. ;) Miről beszélünk? :P

előzmény: Csende Kristóf (#37)

2012-01-10 21:56:30 manuva (4) #38

Nézd meg azért a Jó, a rossz-t, szerintem az a legjobb. A Vadnyugat szerintem is túlértékelt. Mondjuk ha ez a három nagyon nem jött be, lehet a Csúf se fog.

előzmény: Csende Kristóf (#37)

2012-01-10 21:46:01 Csende Kristóf (4) #37

Hát nézd: Leone a maga Volt egyszer egy vadnyugat, Egy maréknyi dollárért, Pár dollárral többért hármasával (amiket láttam tőle) nem kápráztatott el... Nem az én világom.

Wayne meg igen is nagy figura, akárki akármit is mond! :))

2012-01-10 21:28:54 BonnyJohnny (5) #36

John Wayne-t meg valahogy nem lehet nem szeretni szerintem.
Ehhh... :)

Leone meg nálam nem egy nagy szám...
Eeehhhhhh... >[

...

Puzséréktól én is hallottam már jót is, érdekeset is, olyat is amivel egyetértek... de ezek voltak kisebbségben. Ellenben mikor saját böszmeségeiket hangoztatják, az többségben van, és akkor igen egetrengető. Szóval összességében negatív a véleményem róluk.

előzmény: Csende Kristóf (#34)

2012-01-10 21:22:06 Csende Kristóf (4) #35

Amúgy Puzsért-ről és kollegáiról nem vagyon rossz véleménnyel, bár az igaz, hogy sokszor elég nagy badarságokat, sőt sokszor igen idegesítő, frusztráló baromságokat hordanak össze, mégis sok jó rádiófelvételt hallottam már tőlük.

2012-01-10 21:20:09 Csende Kristóf (4) #34

Valóban mulatságos, ahogy fennkölten pocskondiázzák az amerikai westerneket...

John Wayne-t meg valahogy nem lehet nem szeretni szerintem. Bármennyire is ultrakonzervatív meg minden, mégis hoz egy olyan karaktert, akit sehogy máshogy, senkivel mással el nem tudnék képzelni...

Leone meg nálam nem egy nagy szám...

előzmény: BonnyJohnny (#33)

2012-01-10 21:05:55 BonnyJohnny (5) #33

És végül is jó ellenpélda arra a "sablonos", beskatulyázott John Wayne sztereotípiára.
Meg a klasszikus western pocskondiázásukra is egy remek válasz.

Amúgy a Herceg színészi képességeiről alkotott véleményem sokaknak ismert. (És azt hiszem véleményemmel a többséghez tartozom.) De John Ford filmjeit (pláne a Hatosfogatot) fikázni még nem hallottam. Ilyenekért "jó" Puzsért hallgatni. (A Zöldsapkások tényleg propagandafilm, a Vadnyugat hőskora tényleg unalmas.)
Mondjuk, ha Puzsér és félkegyelmű kompániája a vasalt ingek miatt, vagy az erős női karakterek miatt fikázza le mondjuk a Délidőt, vagy a 3:10 to Yumát (tudom, nem John Wayne filmek, de ők az egész klasszikus westernt leszólták), akkor csak szánalmat érzek irántuk.

előzmény: Csende Kristóf (#32)

2012-01-10 20:55:16 Csende Kristóf (4) #32

Valahova kellett, és most pont ez jutott eszembe. És végül is jó ellenpélda arra a "sablonos", beskatulyázott John Wayne sztereotípiára.

2012-01-10 20:52:33 BonnyJohnny (5) #31

Miért ide írtad, ezt a filmet pont nem említik?

előzmény: Csende Kristóf (#30)

2012-01-10 20:29:14 Csende Kristóf (4) #30

http://www.youtube.com/watch?v=7IJ-YPwXZQE

Kíváncsi vagyok Ti mit szóltok ehhez a enyhe mocskolódáshoz...

2011-02-15 00:38:02 BonnyJohnny (5) #29

Nem tudom, hogy John Ford teremtette-e meg a westernt? De a Hatosfogattal valami olyat tett le a western asztalra, amit előtte senki, és azóta se sokan.
Őszintén szólva néhány Ford és Wayne nevével fémjelzett westernt is láttam, de egyik sem nyerte el úgy a tetszésemet, mint ez a film. (Bár Fordtól jobban tetszik a Grapes of Wrath, de az nem western.)
Szóval szerintem ez a legjobb John Wayne film. Igaz, ez nem John Waynen múlott. Gyorsan megjegyezném, hogy magához képest nagyon jó, szerintem a legjobb alakítása a True Grit mellett. De ebben a filmben nem (sem) ő viszi a prímet, de szerintem még csak nem is a mindig (és itt is) nagyszerű James Stewart és Vera Miles, hanem Lee Marvin és Edmond O'Brian (és a végén John Carradine). Viszik a showt, ha szerepelnek a jelenetben. Viszont, ahogy valaki lentebb is írta, a mellékszereplők néha nagyon gyengék. És itt csak véletlenül se Woody Strode-ra gondolok, annyit nyújtott, amennyit a szerepe megkívánt. A seriff kifejezetten idegesítő. Ami a hatosfogatban vicces volt, az itt valahogy nem.

Ettől függetlenül a film nagyszerű. Bár zavaró, hogy a jók nagyon jók, a rosszak, meg nagyon rosszak. (Nehezemre esik ne összehasonlítani a High Nonnal) Ez ügyben üdítő kivétel John Wayne karaktere.

De akárhogyis, a film vége amúgyis átdobná zseniálisba a filmet. Bár a szememben visszább csúszott, azért maradt zseniális.

2010-05-24 18:13:55 BonnyJohnny (5) #28

Nem tudnék elképzelni olyan John Wayne filmet, ahol az indiánok nem sematikusan vannak ábrázolva... :P

előzmény: Paul Ricard (#27)

2010-05-24 18:02:22 Paul Ricard (5) #27

Persze, ezzel nincs is baj, ízlésekről nem szándékozok vitát nyitni. ;)
Mindent összevetve szerintem is hibrid darab, de mind Ford pályáján, mind a korábbi westernsémákhoz képest lényegi elmozdulást jelent, előremutat, egyedül (talán) az indiánok sematikus ábrázolása lóg ki a sorból.

előzmény: BonnyJohnny (#26)

2010-05-24 17:34:21 BonnyJohnny (5) #26

Hogy a klasszikus utolsó, vagy a revizionista első darabja, azon kár vitatkozni, hisz nincs egyértelmű határvonal.
De ez nem változtat azon a véleményemen, hogy melyik tetszik jobban. :) Én csak egy filmrajongó vagyok, nem egy filmkritikus. ;)

2010-05-24 17:18:50 Paul Ricard (5) #25

Azért óvatosan az ilyen kijelentésekkel, már a Searchers is inkább revizionista western. :)
A végletek közt vívódó antihős, a rasszizmus kényes témájának minuciózus boncolgatása, a repedező "hagyományos" értékrend (család, hazaszeretet stb.) szimultán ünneplése és búcsúztatása már a '60-as- '70-es évek Új- Hollywoodját előlegezi meg. (Többek között Scorsese-re is óriási hatás gyakorolt. Olyannyira, hogy debütáló munkájában, a Ki kopog az ajtómon? címűben feltűnően gyakran áradozik róla Harvey Keitel figurája.)

előzmény: BonnyJohnny (#24)

2010-05-24 16:26:10 BonnyJohnny (5) #24

Az biztos, hogy más, de nekem személy szerint jobban tetszik a High Noon és a Liberty Valence, mint mondjuk a Stagecoach, vagy a Searchers. Vagy a Red River vagy a Rio Bravo hogy Hawks is emlegetve legyen.

előzmény: Hannibal Lecter (#23)

2010-05-24 16:21:17 Hannibal Lecter (4) #23

"Én a jelentősebbet úgy értettem, hogy szerintem jobb. :D"

Szerintem meg ez nem feltétlenül igaz. Inkább - ahogy írtam - más a kettő.

előzmény: BonnyJohnny (#22)

2010-05-24 15:52:47 BonnyJohnny (5) #22

Nem mondtam, hogy a klasszikus eltűnt, sem azt, hogy éles határvonalak lennének a stílusok, vagy irányzatok között. ;) Sőt, tulajdonképpen teljesen egyetértek veled... :)
Én a jelentősebbet úgy értettem, hogy szerintem jobb. :D

előzmény: Hannibal Lecter (#21)

2010-05-24 14:58:22 Hannibal Lecter (4) #21

Azt, hogy "jelentősebbet alkot", így nem merném kijelenteni. Más. Inkább "változásról" szoktak beszélni, ami értékmentes fogalom, ellentétben a "fejlődéssel." Már csak azért sem problémamentes normatív fogalmakat, fejlődést, jelentősebbé válást emlegetni, mert dacára a megújult szemléletmódnak, a klasszikus western nem tűnt el teljesen a horizontról. A Farkasokkal táncoló például szinte teljesen klasszikus sémákra épít, és hopp, máris a '90-es évek elején vagyunk. Szóval ezeket az irányzatokat nem úgy kell elképzelni, mint éles határvonalakat képező, autonóm műfajtörténeti fázisokat.

előzmény: BonnyJohnny (#20)

2010-05-24 13:03:39 BonnyJohnny (5) #20

Én úgy mondanám, hogy mindkettő túlnő a klasszikus tematika keretein, és valami jelentősebbet alkot.
Bár ez már ízlés kérdése.

előzmény: Hannibal Lecter (#19)

2010-05-24 13:01:14 Hannibal Lecter (4) #19

A klasszikus western kifejezés a műfajok evolúcióelméletével kapcsolatban használatos terminus, és valóban azt a fázist jelenti, amelyben a zsáner már megjelent teljes vértezetében (nem pusztán embrionálisan), jellegadó tulajdonságaival. A Délidő és a Liberty Valance nyilván nem illeszthető be ebbe a sorba, mindkettő szétfeszíti a klasszikus tematika kereteit.

2010-05-24 12:36:58 BonnyJohnny (5) #18

Egyébként szinte biztos, hogy csökkenni fog az átlaga...

Én a klasszikus western kifejezést úgy értettem, mint a spagetti western előtti, főképp John Wayne nevével fémjelzett stílus. Azt nem tudom, annak van-e valami hivatalos neve.

2010-05-24 11:51:36 acidphase (5) #17

Jimmy Stewart végre megérkezett a Top 20-ba. Remélem az átlag növekedni fog idővel és további Jimmy Stewart remekek is fogják ékesíteni előbb utóbb a Top 20-at.

:P

2010-05-24 10:42:43 Ivan/ (5) #16

John Wayne végre megérkezett a Top 20-ba. Remélem az átlag növekedni fog idővel és további Wayne remekek is fogják ékesíteni előbb utóbb a Top 20-at.

előzmény: JeszKar (#12)

2010-05-24 09:11:18 JeszKar (5) #15

Végül is lehet mondani olyat, hogy klasszikus westerni ami, talán a az evolucionista westernek felel meg (a jó fiú legyőzi a rosszfiút, a vadnyugaton rend lesz, megindul a fejlődés). Mondjuk szerintem se a High Noon se ez nem tartozik a klasszikus westernek közé (a Délidő biztos nem)
Spagetti western meg inkább megjelölés az olasz western-re, azok egyszerűen revizionista westernek (csak úgy mint Eastwood vagy Peckinpah filmjei).
Neo-western meg igazából Nem vénnek való vidék vagy Desperado kategóriája.

előzmény: BonnyJohnny (#14)

2010-05-24 08:58:54 BonnyJohnny (5) #14

Szerintem a legjobb Ford western, és a High Noon után a legjobb "klasszikus" western. Szigorúan szerintem.
Szerintem megérdemelt a helye a listán, bár saját véleményem szerint a High Noont előbb tenném oda, de mindegy... más meg úgyis mást.

Ha már itt tartunk, had kérdezzem meg, a klasszikus western létező kifejezés? Ugye van spagetti western, meg neowestern (ami a klasszikus westernre hajaz). Vagy esetleg old school western?

2010-05-24 02:45:52 Hannibal Lecter (4) #13

John Ford, aki egyesek szerint "megteremtette" a westernt, a Liberty Valance-szel stílusosan és méltóságteljesen siratta el a klasszikus műfajt. Végtelenül ironikus gesztusokkal kalibrálja újra a magányos hős veretes mitologémáját, illetve ezen keresztül a vadnyugati legenda-valóság viszonyt. "Nekünk akkor is a legendáról kell írnunk, ha az valósággá válik" - mondja a zárójelenetben a sikersztorit szimatoló újságíró Stewart-nak. Érdekes, mérhetetlen szomorúságot sugárzó, szépen elkészített revizionista western ez. James Stewart zseniálisan játszik, szerintem mégis az alkoholista újságírót szenzációsan megformáló O'Briené a legelsöprőbb színészi teljesítmény a filmben.

2010-05-23 17:46:32 JeszKar (5) #12

Láttom újabb film kerűlt a top 20-as listára.

2009-09-20 12:58:32 JeszKar (5) #11

Nagyon jó hangulata a filmnek. A témája jó, kidolgozottak a karakterek, és kapunk egy remek James Stewart-ot, Edmond O'Brien és Lee Marvin-t. John Wayne (Olórin szavaival élve) pedig John Wayne. Nem szabad bántani, tőle ennyi telik.
Zene kevés, de általában jó helyen szólal meg, és van egy-két szebb kép is benne.

Viszont ami kifejezetten zavart a filmben, azok a mellékszereplők, néha olyan gyengén játszottak, hogy csak néztem. Pl. a seriff elégé idegesített.

Ennek ellenére megérdemli az ötöst.

2009-08-01 01:04:13 mchn (5) #10

Ketto ora kivalo kikapcs volt ez a film szamomra, barcsak mindig ilyesmire akadna az ember gyereke :)

2009-07-21 23:47:41 acidphase (5) #9

üldözök az télleg nem vmi nagy durranás, csak egy sima jó kategoria viszont latom nem vetted figyelembe a #6-ban irtakat:) (egesz veletlenul az imdb-n is az érik a gyumulcs van a legjobban rangsorolva ford-tol)
[link]

nade terjunk vissza a targyra, ki ölte meg liberty valancet?:P



2009-07-21 23:39:26 Cesare Gonzago (5) #8

Tudom, hogy nem kedveled Az üldözőket. :) Akkor egyezzünk ki abban, hogy John Ford három remekművet - Az üldözők, Aki megölte Liberty Valance-t, Hatosfogat -, és számtalan kis műremeket - pl. Rio Grande, Kocsma a Csendes-óceánon - hagyott hátra.

Éljen John Wayne!

előzmény: Olórin (#7)

2009-07-21 23:32:11 Olórin (5) #7

Nem, ez Ford másik remekműve a Hatosfogat mellett;)

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2009-07-21 23:31:08 acidphase (5) #6

de egyik sem annyira zsenialis mint a legnagyobb filmje az Érik a Gyümölcs , Henry Fondaval:) OFF:)

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2009-07-21 22:01:43 Cesare Gonzago (5) #5

Ford másik remekműve Az üldözők mellett.

előzmény: VVega (#4)

2009-07-21 21:56:55 VVega (5) #4

Nekem eléggé belemagyarázósnak tűnik, hiszen az ex-marshal a film elején mondja is, hogy Tom már évek óta nem viselt fegyvert, valószínűleg a bizonyos szempontból hidegvérű emberölés évtizedek óta hordozott terhe miatt. Na meg Rance még nyugalmi állapotban, jobb kézzel sem tudott eltalálni egy festékesdobozt, nem hogy ilyen felfokozott stresszhelyzetben ballal lekapja Liberty Valance-t.

Sokrétű, fantasztikus mestermű a film, részletesen kidolgozott karakterekkel, emlékezetes mellékszereplőkkel, remek hangulattal, és egy zseniális Stewarttal, egy kőszikla Wayne-nel, valamint egy a showt mindkettejük elől ellopó Edmond O'Briennel.

előzmény: Dougie (#2)

2009-03-28 21:48:37 acidphase (5) #3

orok rejtely marad :)

2008-02-19 23:22:17 Dougie (?) #2

az imdbn van egy fórum a filmnél, ahol azt írják:
vigyázat, tényleg spoiler, csak az olvassa el, aki már látta a filmet

http://www.imdb.com/title/tt0056217/board/nest/9219115?p=2
Valance-t valójában Stewart karaktere (Ransom Stoddard) lőtte le, amit később Wayne karaktere (Tom Doniphon) mond neki a végén az hazugság
érdekes felvetés, de vajon lehetséges ez?
több bizonyíték is lehet erre
persze a legkézenfekvőbb azt mondani, hogy biztos nem, meg hogy konkrétan arról szól az egész film, hogy nem is ő lőtte le, és mindenki azt hiszi, hogy ő, és ezzel még a politikai karriekjét is veszélyezteti, meg minden, meg persze bal kézzel kellett hogy lőjön közben meg még jobbal sem tudott rendesen, tehát biztos Doniphon volt, stb. csakhogy van magyarázat a másik verzióra is, tegyük fel, hogy Doniphon igazat mondott, akkor ugyebár Stoddard mellélőtt, csakhogy (gondolom sokkal, mert bal kézzel nem tudott lőni) akkor azt ő is gondolhatta volna, hogy nem ő lőtte le, de ez meg sem fordul a fejében, aztán a kocsmán belül álltak emberek, akiknek látniuk kellett volna Doniphont, és kb. mindenkinek hallani kellett volna, hogy itt nem egy sima pisztoly dördült el, hanem egy mordály, és persze aztán kirohannak az emberek rögtön mikor Valance összesik, és Doniphont megint látniuk kellett volna, mert a túloldalon állt, és az ő verziója szerint nem igazán menekültek, csak elsétáltak az árnyékba... aztán mindenfelől jönnek már emberek, és senki sem vesz észre semmit...
tehát valószínűleg Doniphon nem mondott igazat, de vajon akkor miért tette mindezt? több oka is lehetett rá, Stoddard el akarja hagyni a várost, mikor Doniphon elmondja a saját verzióját a végén, tehát arra akarja ösztönözni, hogy ne hagyja ott a politikai pályáját, és hogy "levegye a terhet a válláról", mivel Stoddard is azt hiszi, hogy ő maga ölte meg, de miután megtudja az "igazat" máris minden rendben, és még Hallie is az övé lehet - csakhogy Doniphon valószínűleg hazudott - és mivel az egész történetet csak elmeséli, nem tudhatjuk biztosan, hogy igazat mondott-e

hát nem tudom biztosan, de mindenesetre lehetséges, és megér egy próbát a végiggondolása, mert akár igaz is lehet ez az elmélet

2006-08-12 18:30:56 Olórin (5) #1

Gyönyörű film, az egyik legmelankolikusabb mű, és az egyik legnagyszerűbb western, amit láttam, talán még a Hatosfogatnál is jobb. James Stewart nagyszerű, John Wayne pedig... John Wayne:)