Novecento (1976) ☆ 👁

Huszadik század
1900

(Bernardo Bertolucci)

francia-nyugat-német-olasz dráma, háborús film, szerelmi történet, történelmi film

4,1
★★★★☆
177 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-05-23 10:55:32 Ugor (5) #18

Látom, hogy 2008-ban osztályoztam. Most megint rámjött, hogy meg kéne nézni. Keresem az okát, hogy valaha miért adtam rá csak egy négyest? Feltehetően azért, mert évtizedekkel ezelőtt találkoztam vele először, és csak a sokkoló, kiugróan szokatlan jelentek maradtak meg, azokat már nem tudtam összekötni egymással. Talán 40 évvel ezelőtt zizi voltam még ehhez. Most már óriásfestménynek látom, fantasztikusan szépen rajzolt, őszintén árnyalt. de szimbolikus vonatkozásokkal áttételesen újra és újra rétegelt filmes történelemkönyvnek. Ritka az ilyen őszinteség. Mióta tudjuk, hogy a legtöbb ország mániákusan dicsfénybe szeretné átmaszatolni mindig a sajátját, erős késztetést adva a nemzeti érzelmek kialakulásának, ez becsületes őszinteség, amit itt Bertoluccitól látunk, és nagyon tiszteletreméltó. Nem csak a fasiszták rosszak, rossz itt más is. Igaz, különböző mértékben. A történelmi szerepe szerint jobb vagy rosszabb mindenki a társadalmi kasztjánál. Éli az örökölt berendezkedés ráosztotta szerepét, feszegeti a határokat. Közben telik az idő, alakul a környező világ, a beszivárgó hatások mindig gyúrnak valamit rajtuk, meg rajtunk is, másokon is. Sok minden jobban érthető már ebből, nekem is jobban fel kellett nőni ehhez. Nagyon nagy film és csak hálásak lehetünk érte.

2019-06-03 19:28:22 Benny Bug (5) #17

Nagyon pazar alkotás a mai nap filmje. Ha kimaradt, mindenképp érdemes pótolni. ;)

2019-05-25 17:59:00 The Cortez (3) #16

Erős, illetve gyenge alakításokkal, jó pár röhejes karakterrel, valamint arcpirítóan kínos jelentekkel teletűzdelt filmeposz. Az egészet bizarr módon a durvább + betegebb részek mentik meg a totális unalomba fulladástól, és húzzák fel közepes szintre. Akad benne néhány, valószínűleg szándékosan botrányos képsor. Ezek közül meg kell említeni a kólázósat, ami a szereplőkkel együtt a nézőket, valósággal kiszakítja a mozi ingerszegény világából.
Az 5 órás verzió első felének 1. fele hihetetlenül vontatott. Sokáig úgy tűnhet a 2 gyerek soha az életben nem fog felnőni, ám ahogy ez nagy nehezen megtörténik, sokkal érdekesebbé válik a sztori. A főszereplők jól játszanak, a főellenséget megformáló, Attila nevezetű Sutherland úgyszintén (bár ő valami kibaszott irritáló volt már itt is), viszont Dominique Sanda a feltűnésétől kezdődően csak ripacskodik.
Politikai vitákról, különböző ideológiák egymásnak fezsüléséről és a buta, semmiből sem tanuló, amnéziásként működő tömeg viselkedéséről szól az alkotás.

2013-06-02 17:02:16 Tenebra (4) #15

Végre megnéztem.
Jó film, nagyon is, de 5-öst nem adok rá azért. Kiváló történelmi tablót ad a politikai ideológiát változásáról. Kicsit (nagyon) részrehajló persze, mert vannak a mocskos fasiszták/arisztokraták és a szegény, kizsákmányolt parasztok/idealizált kommunisták. :D Azért ennél szerintem árnyaltabb volt a kép ott is. De úgy tudom, Bertoulcci erősen balos, tehát ez nem meglepő. A tézis tulajdonképpen az, hogy a balodaliság győzni fog, mert az nem elnyomással és gyűlölettel akar reformokat hozni. Na, persze. :D Ez mondjuk az idea, utópia. De a valóság egészen más, mint az a szovjet példán keresztül is látszott.

Ettől függetlenül a néző tényleg igenli, ahogy végre megkapja a mocskos Attila azt, amit már évtizedek óta érdemelt volna. Az egyik legszadistább, legféktelenebb karakter volt, akit valaha láttam. Bertolucci minden dühe benne volt ebben a karakterben, ami a fasiszták ellen tombolt benne. :D Kőkeményen egydimenziós karakter, de mégis jól működik. Donald Sutherland elemében volt, zseniálisat alakított.

Alfredo számomra kicsit háttérbe szorult, túl visszafogott karakter lett, ahogy Olmo is. Pedig mindketten ígéretesen indultak.

Burt Lancester zseniális volt - igen bizarr szerepet osztottak rá. :D

Szóval nagyon jó film, de mivel kicsit elnyújtott és néhol leül, így nem adok rá, csak erős 4-est.

2013-05-22 08:15:52 sleepingdancer (3) #14

A történelmi filmeposz valószínűleg nem a kedvenc zsánerem, de ez a film egész jó, leszámítva a feketére és fehérre mázolt figurákat (Olmo kontra Attila), rajtuk keresztül a történelem fekete-fehér látásmódját. Viszont érdekes módon a szürke sávban elhelyezkedő Alfredo, aki itt megint az eddigi életművön végigvonuló megalkuvás-problematika képviselője, és akinek elméletileg a legérdekesebbnek kellene lennie, valahogy nem fog meg, sokkal izgalmasabb nála a "hős" Olmo és a "gonosz" Attila mesebeli figurája. Nagyszerű, belemenős a gyerekkor ábrázolása, ahol is a gyerek nem ártatlan, éteri közegben mozgó angyalka, hanem hús-vér lény, ébredező szexualitással, öntudattal.

2013-05-07 19:21:50 zéel (5) #13

...vagyis, hogy nem tanulunk a történelemből, viszont könnyen felejtünk. Egyre könnyebben. Állítólag ma már max. 6 hónap a (politikai) emlékezet átlagos időtartama.
És lehet, hogy így van jól!? Ezért tudunk újra és újra reménykedni!?

előzmény: flake (#12)

2013-05-07 18:15:20 flake (?) #12

Nem láttam a filmet, de a történelem nem éppen azt igazolja, hogy Mindig nagy reménnyel indulunk neki az új rendszernek, aztán mindig nagyot csalódunk.?

előzmény: zéel (#11)

2013-05-07 18:11:03 zéel (5) #11

Filmeposz. Tiszteletre méltó, nagy munka.
Tanulságos is. Hogy a történelemből nem tanulunk soha. Mindig nagy reménnyel indulunk neki az új rendszernek, aztán mindig nagyot csalódunk.
Személyes kedvencem a filmben: Dominique Sanda!

2013-01-08 16:09:12 Prüstü (5) #10

Maradandó, erőteljes, realisztikus, naturalista, ..... sok mindent láttam már, de ez a film így is meg tudott hökkenteni. Valami hiányzott ahhoz, hogy zseniálisnak tituláljam. Talán pont De Niro kevésbé megragadó játéka, vagy az hogy a fiatal Olmo-t nem tudta egyszerűen hozni Depardieu felnőttként, jó alakítás volt és emlékezetes, de a kölyök alakítása még jobb, és brutálisabb.
A legfélelmetesebb jelenség valóban Donald Sutherland, na ilyen egy igazi maniac alakítás nálam.
Valamint én is éreztem, hogy olykor vontatott, nem halad a cselekmény, vagy nem arra összpontosít, ami igazán az érdeklődés központja, hanem elkóborol érdektelen helyekre a kamera.
Egy erős 4-es, abból a fajtából, ami lehet jobban megmarad mint egy zseniális, és idővel helyet cserél vele. Nem tudom, hogy igazi lószar-e, de remélem igen, Bertolucci igazán hiteles

2010-08-28 11:50:05 oscarmániás (4) #9

Kérdésem:
Az igazi lószar,amivel összekenik Sutherland-et?Vagy süti,mint a SALO-ban?
köszi választ előre is

2010-08-15 11:29:40 budaik (4) #8

Jó film volt. Volt benne néha egy kis üresjárat, de kerek szép történet...

Nem annyira felkavaró, mint mondjuk a Volt egyszer egy Amerika...
De csak egy pár százalékkal marad le...

Szép volt...

2010-02-18 22:54:29 Bruce94 (4) #7

Kicsit hosszú vontatott de azért ényleg jó film.Donald Sutherland pedig hatalmasat alakít.
Idáig 3 filmet láttam Bertoluccitól a sorrend a következő

1: Utolsó Tangó Párizsban
2: Huszadik század
3: Álmodozók

2009-03-03 16:54:35 Szívtiproimi (2) #6

Az is Jancsó koppintás a Csillagosok, katonákból

2009-03-03 16:52:04 Szívtiproimi (2) #5

Olyan ez a film, mint Napoleon kardja: hosszú és lapos.Talán csak a nők találnak benne értékelhetőt de Niro és Depardieu faszának látványában. Rendezőkénk láthatott pár Jancsó filmet pl.:Szegénylegények, Még kér a nép stb. Tömegjelenetek, táncolás, éneklés, mesztelen emberek,munkásmozgalom vagy ahogy Attila egyenként kivégzi őket.

2009-02-18 19:58:11 allegra (?) #4

Ez durva?! Neee...

előzmény: imhouse (#1)

2009-02-17 23:02:05 cucu (5) #3

És ha majd megnézed, rájössz, hogy Attila a durva, nem az a képkocka. :-)

előzmény: imhouse (#1)

2009-02-17 22:17:30 metal_face (5) #2

Teljes mértékben!
De ne riadj vissza! Zseniális alkotás! :)
100%

előzmény: imhouse (#1)

2009-02-17 22:14:42 imhouse (?) #1

Sziasztok!
Durva képkockát láttam a filmből.
(18)
http://index.hu/cikkepek/0902/velvet/penisz14.jpg

Igaz ez?!