# | Film | Rendező | Műfaj | Nézettség | Átlag | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Psycho (1960) |
Alfred Hitchcock | horror, krimi, thriller | 1161 | 4,6 | Amikor valaki a Psycho-t látja egy filmes toplista elején talán az első benyomása az hogy közhelyes ezt az angol rendező életművének élére helyezni. Azonban meglátásom szerint ha hajszállal is de valóban a Psycho Hitch legjobb alkotása. A legfőbb érv pedig az hogy eszméletlenül innovatív képi megoldásai mellett, olyan de olyan merész a történetvezetés kapcsán a film első felében, hogy az példátlan a filmtörténetben… A forgatókönyvet Robert Bloch regénye nyomán Joseph Stefano írta. A regényt magát egy Wisconsin államban megtörtént eset ihlette, ahol is egy férfi sokáig odahaza rejtegette halott anyját. A házat, melyet mindvégig valami megmagyarázhatatlanul titokzatos, baljós hangulat lengi körül Hitch szellemesen úgy nevezi építészeti stílus szempontjából : „kaliforniai gótika” Egyébként a ház illetve a motel is egy a valóságban is létező hiteles mása - külön helyeken (Amúgy a mérethelyesnél persze kisebbre építve.) Hitchcock szándékoltan törekedett az épületek vertikális – horizontális kompozícióra ( ház – motel ) így azok ellensúlyozzák egymást a nagy totáloknál vagy -amennyiben láthatóak- a többi jelenet hátterében. |
2 | Dial M for Murder (1954) Gyilkosság telefonhívásra |
Alfred Hitchcock | krimi, thriller | 482 | 4,5 | Mindenidők egyik legjobban kivitelezett és feszültséget keltő dialógjával büszkélkedhet a Dial M for Murder... Az angol rendező 1953-ban egy a Broadway-n nagy sikerrel játszott Frederick Knott színdarabot választott megfilmesítésül Kiválóan építkező dramaturgia, jól megírt dialógok; a Knott-i színpadi mű erényeit, koncentráltságát megőrző filmes adaptáció |
3 | Rebecca (1940) A Manderley-ház asszonya |
Alfred Hitchcock | dráma, szerelmi történet, thriller | 405 | 4,4 | Hitchcock egy korábbi filmje amely nekem a 39 lépcsőfok mellett a legkellemesebb meglepetést okozta a mester életművében. Ez az a film amelyben a legnegatívabb karakter fel sem tűnik mégis szinte végig ott van a vásznon… egy ház, egy házvezetőnő illetve temérdek egyéni és közösségi emlék nyomán… |
4 | The 39 Steps (1935) 39 lépcsőfok |
Alfred Hitchcock | kalandfilm, krimi, thriller | 301 | 4,1 | A 39 Lépcsőfok Hitchcock kedvenc motívumával – az ártatlan ember meggyanúsítása, menekülése - pergő cselekményével, gyors helyszín váltásaival, eredeti figuráival a rendező angliai munkáinak legjobban sikerült darabja. |
5 | North by Northwest (1959) Észak-északnyugat |
Alfred Hitchcock | akciófilm, kalandfilm, thriller | 615 | 4,4 | Az Észak-északnyugat az utolsó igazi nagyszabású és nem mellesleg jól sikerült üldözős-(ügynökös) hamisan megvádolt főhős film Hitchcocktól. Tekinthetjük a 39 lépcsőfok amerikanizált verziójának is, hozzátéve hogy elődfilmjéhez mérten jóval grandiózusabb húzás Hitchtől, hosszabb, cselekmény tekintetében gazdagabb, látványosabb jelenetekkel felvértezett és jobb színészek játszanak benne. Azonos pont azonban pl a humor használata mely mindkettő filmben fellelhető. A filmtörténet kultikus jelenetévé avanzsált permetező-repülőgépes jelenet a klisé kerülés jegyében született meg. Hitchcock nem akarta a filmekben megszokott közhelyes képsor alkalmazni melyben a főhős számára korábban ismeretlen helyre megy : sötét utca, esik az eső és egy telefonfülke vagy egy kiégő lámpa alatt várja a megbeszélt találkozót. Ennek antitézise készült el az Észak-északnyugatban, ahol világos van, üres út mely kukorica táblával és szántásokkal körülvett. Tehát itt nincs kapuajakba való menekülés vagy rendőr őrse való bemenekülés, mint a fentebb említett közhely esetében. Több említésre méltó jelenet is van a filmben melyekről sokat lehetne írni, én had említsem meg a személyes kedvencemet, az ENSZ székházas merényletet, melynek során Grant éppen beszélni készül (Grant és a diplomata egymással szemben állnak) az egyik diplomatával mikor annak hátába messziről kést hajítanak. Az áldozat összecsuklik mire Grant ösztönösen felé nyúl. Átkarolja egyik kezével a másikkal a háta fele amely így pont a kiálló kést markolja meg. A jelenet helyszíne várhozó terem - hall ahol valami oknál fogva fotósok hada várakozik akik persze azonnal dokumentálják a szerencsétlen mozdulat sort… |
6 | Vertigo (1958) Szédülés |
Alfred Hitchcock | dráma, szerelmi történet, thriller | 698 | 4,4 | |
7 | The Lady Vanishes (1938) Londoni randevú |
Alfred Hitchcock | krimi, thriller | 227 | 4,3 | A film alapját az 1880-as években a lányával egy párizsi hotelben megszálló anya története ihlette: a nő rosszul lesz, lánya elmegy gyógyszerért, de mire visszatér anyja eltűnik ... és senki sem emlékszik hogy egyáltalán ott járt valaha … |
8 | Rope (1948) A kötél |
Alfred Hitchcock | dráma, krimi, thriller | 546 | 4,4 | |
9 | Spellbound (1945) Elbűvölve |
Alfred Hitchcock | dráma, szerelmi történet, thriller | 219 | 4,2 | Hitchcock célja a Spellbound-al az első igazi pszicho analitikával foglalkozó film elkészítése volt. A forgatókönyvet Ben Hecht-t írta, Francis Beeding The House Of Dr. Edwardes című regénye nyomán. A regény maga sokkal szélsőségesebb volt, mint később a film lett : őrült ápolónők, sátánista intézet igazgató, aki a talpára feszületet tetováltatott… Az álom jelenetek mellett kiemelendő Rózsa Miklós zenéje, melyet Oscar díjjal jutalmaztak, illetve Bergman alakítása, vagy úgy is fogalmazhatnék hogy puszta jelenléte a filmben (látszólag frigid ám zavarba ejtően vonzó a szemüvegében a szakmai érvek mögé bújó doktornő figurájában). |
10 | Stage Fright (1950) Rémület a színpadon |
Alfred Hitchcock | krimi, thriller | 165 | 4,0 | Kétség kívül mesteri húzás ahogyan a "hamis flashback" működik a filmben és félrevezeti a nézőt |