— Hitchcock legjobbjai —

bumbayo toplistája, 2020. november 10.

Film Rendező Műfaj Nézettség Átlag Megjegyzés
Psycho (1960)
 
Alfred Hitchcock horror, krimi, thriller 1109 4,6 Sok van, mi csodálatos, de a Hitchcock filmeknél nincs semmi csodálatosabb. Ezeken belül is a Psycho a(-z egyik) koronaékszere a Mester életművének — egy megújulni is képes zseni ebben megmutatta, hogy tud ő egészen mást is, mint amit tőle addig szerettünk, és laza mozdulatokkal felrakott a palettára egy olyan alkotást, ami miatt a múzeum vezetősége kénytelen átszervezni a kiállítás képeit. Csillagok? Ötöt? Hány csillagot tud adni az ember, arra amikor lecövekel, és a katatónul körbe-körbe “ezt nem hiszem el“ daráló mormolásban ki is merül az élményeknek a megfogalmazása? (Az itt is közreműködő Bernard Hermann zeneszerző és Saul Bass grafikus tevékenységükkel még magasabb szintre emelték AH munkáit.)
Rear Window (1954)
Hátsó ablak
Alfred Hitchcock thriller 726 4,5 Volt egyszer egy legénylakás (nem Wilder-től) és benne egy kíváncsi mozgássérült. És ennyi lenne az alapsztori, semmi más nem kell egy jó filmhez. Mert arról is szól a film, hogy furcsa dolog a fantázia: kitölti helyekkel a nem látott dolgokat (és nem H. rendezte volna a filmet, ha nem csúnya dolgokkal töltené ki James Stewart a hiátusokat). A teljes H.-életművet taglalva itt is meg lehet említeni Edith Head nevét: azok a ruhaköltemények, amelyeket ő tervezett Hitch éteri szépségű hölgyeinek, valami hihetetlenül kifinomult, elegáns és arisztokratikus megjelenést biztosítottak viselőiknek — itt épp Grace Kellynek. Nem tudok elképzelni olyan heteró férfit, aki nem eszét vesztve reagált volna a GK-féle látogatásokra.
Rebecca (1940)
A Manderley-ház asszonya
Alfred Hitchcock dráma, szerelmi történet, thriller 375 4,4 Hitch kimegy Amerikába, és hogy igazolja a jogosultságát álomgyári belépőkártyájára, elkészít egy selznickes filmet. Csakhogy ez a film azóta élt, lélegzett, élt, lélegzett, rajongótábora akadt, elkezdett önállóan is élni, és ma már látni, hogy Selznick-kel jól ki lett tolva — ez egy ízig-vérig Hitchcock-film. Bűbájos (a bű és a báj eredeti értelmében) melodráma egy géniusztól. Mrs. Danvers ott és akkor bukkan fel, ahol nem várnánk, az árnyékok és a nemesi fészek lezárt helyiségei önálló életet élnek. (Van-e valaki, aki Maxot ártatlannak gondolja?)
North by Northwest (1959)
Észak-északnyugat
Alfred Hitchcock akciófilm, kalandfilm, thriller 571 4,4 Szintézise mindannak, amit H. az „ártatlanul megvádolt és ezért menekülni kényszerülő ember” témakörben el akart mondani, ezután — egy angliai filmjét leszámítva — erről többet nem szól. A NNW hihetetlen módon inspirálja az ezután készülő jó kémfilmeket.
The 39 Steps (1935)
39 lépcsőfok
Alfred Hitchcock kalandfilm, krimi, thriller 282 4,1 Ördögi tempó, rengeteg sziporka, angliai korszakának egyik legjobbja, rátalálás a jellegzetes hitchcock-i stílusra és jegyekre — ezzel a filmmel már előlegzi későbbi legendás filmjeit (Hitch-elemek majdnem tökéletesre csiszolt felbukkanása: a vonat / csipkelődő riposztok férfi-nő között / stílusos gonosz / a pódium).
Strangers on a Train (1951)
Idegenek a vonaton
Alfred Hitchcock dráma, film noir, krimi, ... 361 4,3 Már az indítás is remek, Hitchcock sétáló cipőkkel meséli el két fickó találkozását — a hangulat, a szereplők egymáshoz való viszonya és a kiválóbbnál kiválóbb jelenetek ábrázolása teszi a Mester egyik remekévé és sokak kedvencévé ezt a filmet. Persze, az sem árt, ha az irodalmi alapanyag is egy míves munka. De hányszor láttunk már nagyszerű könyvből készített csapnivaló filmet?
Notorious (1946)
Forgószél
Alfred Hitchcock dráma, film noir, szerelmi történet, ... 244 4,2 Borban az igazság. (Ha borász lennék, biztos hogy McGuffin felirattal palackoznám a boraimat.) Eszerint lehet körömlerágós kémfilmet készíteni üldözéses és lövöldözéses jelenetek teljes mellőzésével is. Az intim együttlétek ábrázolása H.-nál megintcsak zseniális, emlékezzünk borzongva: ez az a korszak, amikor a filmeken a szenvedélyek megjelenítése kimerült abban, hogy hős (se szó, se beszéd) teljes erőből rászorítja száját a hősnő tikkadt ajakira, és elszívva áldozatának életerejét, a fulladásig szorítja. A Mesternél a nők nem a szerelemre passzívan várakozó entitások: a Notorious-ban Ingrid Bergman cirógat, simogat, szavakkal puhít, mire a csókra kerül sor, a férfi már megfőtt a saját levében, a külvilág meg megszűnik a néző számára is. (Felkészül G. Kelly és E. M. Saint)
Shadow of a Doubt (1943)
A gyanú árnyékában
Alfred Hitchcock film noir, krimi, thriller 219 4,3 Hitchcock kedvenc Hitchcock-filmje. A kezdés nem gyenge, ahogy az ucán játszadozó gyerekeket mutatja a kamera, majd lassan „belebeg“ Charlie bácsi bérelt szobájába. Pár perc múlva a bácsi menekülni kényszerül, és lám, az utcák már üresek. (Eléggé nyomasztó módon üresek.) Öröm nézni, ahogy a két Charlie (nagybáty és unokahúg) viselkedése és egymáshoz való viszonya megváltozik, és hogy egyre feszültebb a hangulat közöttük. A vidéki városkába végérvényesen megérkezett a Gonosz.
Rope (1948)
A kötél
Alfred Hitchcock dráma, krimi, thriller 502 4,4 A számomra ismeretlen John Dall erős játéka meglepetés volt, persze Stewart is remek. Egy raszkolnyikovi-nietzschei kísérlet tanúi vagyunk egy filmtechnikai újdonság keretében bemutatva. A gyilkosságot már az első képsorokban letudjuk, hogy többé ne legyen vele gondunk, és csak a mondandóra figyeljünk. (Persze H. azért úgy van a gyilkosságokkal, mint Gombóc Artúr a csokikkal). A becsületes állampolgár énünk azt kívánja, fedezzék már fel a holtestet, a moziba bevont néző viszont szorít, hogy neeee!
The Lady Vanishes (1938)
Londoni randevú
Alfred Hitchcock dráma, thriller 209 4,3 Charters: “Hát, úgy látszik, várnunk kell. Ha nem késtük volna le a vonatot Budapesten...” Caldicott: “Nem szemrehányásként mondom, de maga ragaszkodott hozzá, hogy várjuk végig — méghozzá állva — míg eljátsszák a himnuszukat.” — Az első félóra egy kitalált ország hoteljében játszódik, tipikusan brit komédia. A hideglelés a vonaton kezdődik, Iris-szel együtt nem értjük, mégis mi a franc történhetett. Aztán egyre több felbukkanó nyom utal arra, hogy az öreg hölgy tényleg a vonaton volt.
Dial M for Murder (1954)
Gyilkosság telefonhívásra
Alfred Hitchcock krimi, thriller 448 4,5 Van egy gyanúm, hogy Hitchcock nem különösebben kedvelhette a teniszt, az Idegenek a vonaton után itt se tünteti fel túl szimpatikus karakternek a teniszjátékost. „Úgy látszik, mégis igaza volt, Mark. Tökéletes bűntény csak a könyvekben van.“ (De azért H. is nagyon szeretné, ha lenne.) Kár, hogy Ray Milland-nak csak ez az egy közös munkája volt a Mesterrel, mert itt nagyon jó volt. Zseniális, ahogy az ártatlannak induló beszélgetés során egyre jobban „befonja“ Anthony Dawson karakterét, és ahogy egyre nyomasztóbb lesz a hangulat. (Vajon nagyon szomorú lett volna-e Hitch, ha Grace Kellyt kivégezték volna?)