a Film noir legjava

bumbayo toplistája, 2020. október 30.

Film Rendező Műfaj Nézettség Átlag Megjegyzés
Sunset Blvd. (1950)
Alkony sugárút
Billy Wilder dráma, film noir, szatíra, ... 440 4,5 A témaválasztás, a feldolgozás, az önreflexió itt bizony csillagos ötös. Amikor nehéz elmondani, mi is az a film noir, magyarázat helyett ezt a filmet kell a mozigépész kezébe nyomni, és aztán hadd menjen. Hollywood illúziók nélkül.
The Killers (1946)
A gyilkosok
Robert Siodmak film noir, krimi 73 4,5 Kitty, Kitty! De sokunknak is van veled egy befejezetlen ügye. Vagy legalább négyszemközt beszélhetnék.
The Asphalt Jungle (1950)
Aszfaltdzsungel
John Huston dráma, film noir, krimi 141 4,3 Tökéletes forgatókönyv, olyan fantasztikus színészi játék, amely minden noir-rajongó szívét megmelengeti. A film egyébként arról a triviális dologról szól, hogy egy rablás briliáns terve hogyan hullik darabjaira. Na de hogyan elmesélve! A “Struggle for existence” birkózó-szakkörben néhányunknak nagyon csúnya elemek jutottak.
The Big Sleep (1946)
Hosszú álom
Howard Hawks dráma, film noir, thriller 252 4,3 Ugyan kit érdekel, ki ölte meg a sofőrt, ha a cinikus detektív kvintesszenciáját legkiválóbb minőségben ebben a filmben találjuk meg. Ha volt értelme a puhakalapot feltalálni, akkor az itteni Marlowe miatt volt.
White Heat (1949)
Fehér izzás
Raoul Walsh dráma, film noir, krimi 196 4,5 Doktor Freud minden jegyzete az anyán csüngő fiúkról felhasználásra került ebben a filmben, James Cagney fenomenális, de Margaret Wycherly az anya szerepében szintén felejthetetlen. Hitchcock uralkodó anyafigurái a megformáláshoz innen szívhatták az életerőt.
Double Indemnity (1944)
Gyilkos vagyok
Billy Wilder film noir, krimi, thriller 260 4,6 Nem lehet nem az öntudatos és magabiztos Barbara Stanwyck karakterével kezdeni a méltató sorokat ­— az ő szerepe testesíti meg azt a férfiakat bűnre csábító nőiséget, amely oly fontos elem a noir-műfajában. McMurray karaktere úgy éli meg a történetet, hogy egyenrangú partnere a nőnek a bűn elkövetésében, holott a férfi elejétől fogva egy zsinórón rángatott báb.
The Maltese Falcon (1941)
A máltai sólyom
John Huston dráma, film noir, krimi 415 4,4 Soha ennél rosszabb kezdést (többszörösen is) — (1) a noir születése, (2) Huston debütálása, (3) Bogey ezzel a filmmel lép be a sztárok közé (köszönjük George Raft, hogy visszautasította a szerepet).
Ace in the Hole (1951)
A nagy karnevál
Billy Wilder dráma, film noir 230 4,6 Erős és egyedi történet a cinikus és bukott újságíróról, aki Bumburnyákfalva helyi lapjából próbál (vissza-)katapultálni New York élmezőnyébe. Vajon van-e hasonlóság Kirk Douglas hiénája és napjaink zsurnalisztái között? Talál-e valaki tíz apró különbséget?
The Lost Weekend (1945)
Férfiszenvedély
Billy Wilder dráma, szerelmi történet 251 4,5 A sikertelen író (aki nem is nagyon próbál meg kiszabadulni az alkohol rabságából) hétvégéjének története, elmesélve úgy, hogy mindenféle szentimentális felhangot és szépítést mellőztek. Talán csak a befejezésért kár, a keserű poharat illett volna fenékig kiüríteni.
Key Largo (1948)
 
John Huston dráma, film noir, krimi, ... 134 4,3 A noir mottója is lehetne: “Az eszem mást mond, és mást az egész életem. Mindig az eszem veszít.” (Frank McCloud / Humphrey Bogart)
The Narrow Margin (1952)
Hajszál híján
Richard Fleischer film noir, krimi, thriller 30 4,3 A szegény ember noir-ja. Az alapötlet viszont nagyon jó.
Scarlet Street (1945)
Vörös utca
Fritz Lang dráma, film noir 70 4,3 Félelmetes szerelmi háromszög, ijesztő, hogy mi minden történhet egy átlagos polgárral, ha rosszkor van rossz helyen.