# | Film | Rendező | Műfaj | Nézettség | Átlag | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | There Will Be Blood (2007) Vérző olaj |
Paul Thomas Anderson | dráma | 801 | 4,1 | PTA addig is kiváló életműve egy instant klasszikussal bővült. Elképesztő filmes teljesítmény minden fronton, a rendezőtől a sminkesen keresztül a színészekig mindenki a legnagyobbat nyújtja és egy valódi Mestermű születik meg. Ez az a film, amit bármikor hajlandó vagyok végig nézni és minden alkalommal lenyűgöz. Brutális. Csak szuperlatívuszokban vagyok képes beszélni róla és mégis olyan kevésnek érzem ezeket az elkoptatott nagy szavakat. Fontos film a korunkról és a korszellem kialakulásánál ragadja meg a témát. |
2 | Mulholland Dr. (2001) Mulholland Drive - A sötétség útja |
David Lynch | dráma, thriller | 839 | 4,2 | David Lynch mesterműve. Lynch-nek sikerült az, ami a művészvilágon belül is csak nagyon keveseknek. Valami olyasmi, amit tényleg csak a nagyon kivételes egyéniségek mondhatnak el magukról. Saját stílust teremtet, filmjei nem horrorok, nem kísérleti filmek vagy krimik, a filmjei olyan Lynchesek. A filmszeretők körében mindenki tudja mire számítson ennek a szónak a hallatán. Ennél nagyobb elismerés aligha létezik. Többet ér bármilyen díjnál. És utánozhatatlan, meg lehet próbálni, de kudarc lesz a vége. Rengeteg dologért lehet szeretni és persze utáni is őt. Ebben a filmben talán tökéletes egyensúly uralkodik. Megvan benne minden szürreális vagy mondjuk inkább: Lynch-es hatás, de sokkal több egy absztrakt rémálomnál. Ott a dráma, a rejtélyesség a kritika és a humor is, de folyton ott lebeg, mint valami köd, az a nyomasztó atmoszféra. |
3 | Natural Born Killers (1994) Született gyilkosok |
Oliver Stone | dráma, szatíra, szerelmi történet, ... | 951 | 4,1 | A harmadik helyre igazából két filmet raknék. Oliver Stone két legjobb filmjét a JFK-t és a Natrural Born Killers-t. Mind a kettő kiemelkedő alkotás. A 90-es évek első felében nagyon elemében volt Stone. Kivétel nélkül jó filmeket hozott és közéjük csúszott két mestermű is. Azért az NBK-t rakom ide, mert a JFK talán kevésbé nézőbarát, rengeteg amerikai belpolitika, 3 órát is meghaladó játékidő (teszem hozzá gyorsan, egy pillanatra sem ül le vagy érzem untatva magam), Kevin Costner stb. De a vágás, az operatőr, a rendezés, a színészek (így van még a nyavalyás KC is kihoz magából valamit), a zene és az az ambíció ami a filmben van az elsöprő. És akkor a Született Gyilkosok. A 90-es évek legjobb filmje. A 90-es évek brutálisan erős volt, ennek ellenére is ez a film kimagaslik. Hatalmas társadalom és média kritika. A Hálózat méltó partnere, csak már az MTV módszereivel mutat tükröt az MTV generációnak. Eszméletlenül pörgős és brutális, de brutálisan őszinte is. Korának nagy botrányfilmje. Persze hogy nagy botrány volt körülötte, emberek arcába még így nem nyomták bele a társadalom sötétebbik oldalát. Mi lesz veled emberiség? Teszi fel a kérdést. Talán még van remény visszafordulni. Talán már akkor sem volt. Talán már a Hálózat elkészültekor sem. Szintén minden fronton egy tökéletes film. A vágás, operatőr, a téma, a tálalás/megvalósítás, színészek és a zene. Nincs gyenge pont. Egy fék nélküli kocsiban száguldunk egyre mélyebbre és a pokol elviselhetetlen. Van megváltás? Szükségünk van bármi másra ha van Jerry Springer meg American Gladiators és Rém rendes család? |
4 | Persona (1966) |
Ingmar Bergman | dráma | 371 | 4,4 | A svéd lélekbúvár mester remekműve a modern szerzői film összes fegyverét felhasználja, hogy meséljen nekünk kicsit a személyiségről. Két nő. Távol a civilizációtól. Az egyik beszél, a másik nem (és nem a Jay és Néma Bob feminista elődje :)). Nem hangzik túl izgalmasan, pedig a végeredmény egy nagyon erős alkotás, kiváló színészekkel és a filmtörténelem egyik legnagyobb mesterével a direktori székben. |
5 | Fight Club (1999) Harcosok klubja |
David Fincher | dráma, krimi, thriller | 2142 | 4,6 | Mondtam, hogy a kilencvenes évek bitang erős volt. Ez a film méltó partnere a 3. helyen bemutatott Született Gyilkosoknak. Beton kemény és nyílt társadalom/rendszer kritika. Semmi mellébeszélés vagy felesleges művészpóz. Benne van az egész fonalat vesztett férfi lét nyomorúsága. Az apák szerepe egyre jobban eltűnik a nyugati társadalomban, ahogy a mentoroké is (nem a life coach-ok parasztvakítására célzok). Egy férfi találkozik egy másikkal és verekedni kezdenek. Valami elindul. Valahogy szükségük van arra, hogy férfinak érezzék magukat. Hogy kiszakadjanak a társadalom által erőszakolt normák és elvárásokból. Hogy ismét valami primerré valjának. És elkezdhessék megdönteni a rendszert, ami arra kényszeríti őket, hogy meghunyászkodjanak a szabályoknak. De mi történik utána? David Fincher nem kíméli sem a karaktereit sem a nézőket. Képen vág mint egy jó stand-up. Egy idézet gyűjtemény és egy baromi szórakoztatóan kegyetlen mozi. Fincher sajnos elvesztette a fonalat ezt követően, pedig nem semmi energia volt a paliban. Nehéz is lett volna ezt a lépést tartani. |
6 | Groundhog Day (1993) Idétlen időkig |
Harold Ramis | fantasy, szerelmi történet, vígjáték | 1123 | 4,3 | Egy humorral telepakolt buddhista tanmese. Egyedi koncepció. Parádés kivitelezés. Bill Murray lubickol a szerepben. |
7 | 2001: A Space Odyssey (1968) 2001: Űrodüsszeia |
Stanley Kubrick | sci-fi | 1075 | 4,2 | |
8 | Monty Python and the Holy Grail (1975) Gyalog galopp |
Terry Gilliam - Terry Jones | paródia, szatíra, vígjáték | 1520 | 4,3 | |
9 | Annie Hall (1977) |
Woody Allen | dráma, szatíra, szerelmi történet, ... | 990 | 4,4 | |
10 | Fargo (1996) |
Ethan Coen - Joel Coen | dráma, krimi, thriller, ... | 1001 | 4,2 | |
11 | Apocalypse Now (1979) Apokalipszis most |
Francis Ford Coppola | dráma, háborús film, kalandfilm | 951 | 4,3 | +1 |
12 | Vice (2018) Alelnök |
Adam McKay | dráma, életrajzi film, vígjáték | 280 | 3,8 | +még egy |