# | Film | Rendező | Műfaj | Nézettség | Átlag | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Jagten (2012) A vadászat |
Thomas Vinterberg | dráma | 1009 | 4,5 | Kőkemény társadalomkritika az emberi csordaösztönről és a karaktergyilkosságról. |
2 | Only God Forgives (2013) Csak Isten bocsáthat meg |
Nicolas Winding Refn | dráma, krimi | 352 | 3,3 | Kompromisszummentes, formalista film, mely stílusával hat elsősorban, ugyanakkor rendkívül sok gondolatot csihol a türelmes nézőben. |
3 | Batman: The Dark Knight Returns, Part 2 (2013) Batman: A sötét lovag visszatér, 2. rész |
Jay Oliva | akciófilm, animáció | 171 | 3,9 | Batman "Toldi estéje". Azt hittük, az első részt nem lehet überelni, de a 2. nekifutás talán még nagyobb lendületű volt, mint az előd. Elképesztő, hová fejleszti a Batman-mítoszt: egy egykoron nevetséges bohócból immáron egy megroggyant, vívódó, nyugdíjba vonulni nem tudó antihőst csinált, aki még magával az félistennel, Supermannel is kiáll egy utolsó bokszmeccsre. Nagyon komoly kérdéseket fejteget a hősléttel kapcsolatban, irtó nagy kár, hogy formailag nem tud hozzátenni a korábbi animációs filmekhez, és az a 70 perc nagyyon kevés ebből a remek átértelmezésből |
4 | The Master (2012) |
Paul Thomas Anderson | dráma | 443 | 3,7 | PTA ironikus, frappáns filmje napjaink egyik legjobb pénzszerzési lehetőségéről, a szektaalapításról és a vallási tömegmanipulációról. Philip Seymour Hoffman és a ripacs Commodusból férfivá érett Joaquin Phoenix zseniális játéka a kicsit izzadtságszagú történetet is érdekessé teszi. |
5 | Paradies: Hoffnung (2013) A remény paradicsoma |
Ulrich Seidl | dráma | 82 | 3,8 | Különleges környezet (ducitábor) és tini kallódásdráma sajátos értelmezésben, nagy adag iróniával. Ez Ulrich Seidl filmje, mely Vinterberg Vadászatának antitézise is lehetne, hiszen itt a tizenéves kislány maga csábítja a nem is olyan ártatlan, tőle jóval idősebb értelmiségit (itt tanár helyett orvost). Ez is az a film, ami nem annyira a történetével, mint hangulatával, karakterviszonyaival gyakorol nagy hatást a nézőre. |
6 | Dupa dealuri (2012) Dombokon túl |
Cristian Mungiu | dráma | 116 | 4,0 | Ólomnehéz dráma egy megtörtént esetről. Mungiu a tőle megszokott tárgyilagossággal és távolságtartással mutatja be, mire képes a vallási és a szerelmi fanatizmus együtt. Sok jóra ne számítsunk. |
7 | Ďakujem, dobre (2013) Köszönöm, jól |
Prikler Mátyás | dráma | 31 | 3,9 | Nagyon érdekes film a szlovák-magyar létről, illetve leginkább korunk defektes családmodelljeiről. Prikler objektíven próbálja megmutatni, mi is a helyzet, nemcsak Szlovákiában, hanem úgy általában mindenütt. Mert ezek az emberek akkor is ugyanúgy marnák egymást, ha Üzbegisztánban vagy Burkina Fasoban élnének. |
8 | Svartur á leik (2012) Éjsötét játszma |
Óskar Thór Axelsson | akciófilm, krimi, thriller | 62 | 3,8 | Tökös, pörgős, némileg dekonstruktív, Scorsese és Refn műveit idéző izlandi gengszterfilm - amit sajnos senki sem ismer, mert itthon az idei XX. Titanic Filmfesztiválon mutatták be csak eleddig. |
9 | V tumane (2012) Ködben |
Szergej Loznyica | dráma, háborús film, történelmi film | 45 | 3,7 | Sok jó orosz II. világháborús filmet láthattunk már, a Ködben ebbe a sorba csatlakozik. Loznyica műve a kortárs művészfilmes trendhez csatlakozva tárgyilagosan, távolságtartással mutatja be a keleti frontot, illetve annak egy szegletét. Film árulásról, bűnről és bűnhődésről, háborús közegben. |
10 | Lore (2012) |
Cate Shortland | dráma, háborús film | 136 | 3,7 | Kissé túlértékelt film, de még így is az idei mezőny egyik legjobbja. Különlegességét az adja, hogy az agyonhasznált, lerágott csont Holokauszt témakörről ezúttal politikailag inkorrekt módon beszél, azaz a Schindler listájához hasonlóan egy náci család szemszögéből láttatja az eseményeket. Ám Spielberg filmjétől is elkülönbözik abban, hogy ezek a nácik kicsit sem bánják bűneiket, sőt, az utolsó pillanatig kitartanak Führerük mellett. Vagy: kitartanak? A Lore tulajdonképpen egy road movie, melynek során a címszereplő lány ahogy egyre inkább önállósodik, elszakad szülei emlékétől, úgy ismeri fel, hogy mit is jelentett igazából a nácizmus és az antiszemitizmus. Elgondolkodtató, hatásos film, kár, hogy perspektíváján kívül több eredetiség nem szorult bele. |