# | Film | Rendező | Műfaj | Nézettség | Átlag | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | The Godfather (1972) A keresztapa |
Francis Ford Coppola | dráma, krimi | 1573 | 4,6 | Ez egy visszautasíthatatlan ajánlat. A Keresztapa sorozat első része minden egyes képkockájával kötelező klasszikus, filmtörténeti távlatokban nézve is az örökkévalóságig emlékezetes szerepekkel, szituációkkal és színészi alakításokkal. A maffia nemcsak gyilkosságok, manipulációk és pénzelések füzére - hanem, ha úgy tetszik, a Don tiszteletén és családcentrikus döntésein nyugvó, félelemmel vegyes alázattal övezett vállalkozás. |
2 | Scarface (1983) A sebhelyesarcú |
Brian De Palma | akciófilm, dráma, krimi, ... | 1114 | 4,4 | "A másolás nagymesteré"-nek kikiáltott Brian De Palma legjobb rendezése, amely minden adottsággal rendelkezik ahhoz, hogy zseniális mérföldkőnek kiáltsuk ki: atmoszférikus helyszínek, aprólékos koridézés, vérgőzös, az utolsó századmásodpercig élvezetes karriertörténet, nyers brutalitás, dübörgő diszkózenék és természetesen a legendás Al Pacino felejthetetlen alakítása. Grandiózus sztori egy kubai emigránsról, aki lassú, ámde megalkuvást nem ismerő "hentesmunkával" a floridai alvilág kiskirályává válik, és arról, meddig bírja a lélek szakítószilárdsága a modern maffia embertelen törvényeinek súlyát, s mikor ébred fel az önzetlen humánum a lelketlennek látszó bűnözőben. Aki még nem látta, szégyellje magát! :) |
3 | Once Upon a Time in America (1984) Volt egyszer egy Amerika |
Sergio Leone | dráma, krimi | 721 | 4,4 | Hosszúságában csak A Keresztapa vetekedhet vele, de tartalmában is megközelíti a nagy klasszikust. Sergio Leone filmje viszont lassabb sodrású, líraibb, emberibb alkotás, amely nem annyira a századelő maffiokráciájának bemutatását tűzi zászlajára, inkább a bűnhálózatban mozgó egyes emberek elidegenedését, barátságaik szomorú felbomlását és közös álmaik visszavonhatatlan széthullását dolgozza fel. A két főszerepet alakító Robert De Niro és James Woods rendkívül emlékezetes és erőteljes játékélményt nyújt. A mozihoz rengeteget hozzátesz Ennio Morricone szokásos, fajsúlyos zenéje. |
4 | The Godfather: Part II (1974) A keresztapa 2. |
Francis Ford Coppola | dráma, krimi, thriller | 1192 | 4,5 | A monumentális családtörténet folytatódik Michael Corleone (Al Pacino) donságával, aki az ötvenes években újabb nehézségekkel szembesül: nemcsak ellenségeivel kell újfent megbirkóznia, de még felesége is elhidegül tőle. A másik idősíkon pedig a fiatal Vito Corleone (Robert De Niro) pályafutásának kezdeteibe pillanthatunk bele. A Keresztapa II. megőrizte a nagy előd integritásait, és kétidősíkos cselekményével tágította ki a saját maga teremtett mítosz kozmoszát. A filmnek a Vito Corleonéra koncentráló cselekményszálát szokás élvezetesebbnek kikiáltani, de azért a Pacino-vonal is számtalan klasszikus jelenettel, fordulóponttal gazdagítja a történetet. Ritka pillanat: egy, az eredetihez teljességgel méltó és hű, remek folytatás. |
5 | Carlito's Way (1993) Carlito útja |
Brian De Palma | dráma, thriller | 485 | 4,2 | Tíz év elteltével De Palma megint Pacinóval forgatott, és milyen jól tette! A Carlito útja egy "megkeresztelkedni" vágyó maffiózó erkölcs- és megváltástörténete elsőrangú szereplőgárdával, lendületes és szerethető szinopszissal, és lágy zenei aláfestéssel. Nagyszerű "folytatása" A sebhelyesarcúnak, tragikus végkimenetele is csak 1983-as elődjéhez mérhető, és igen, szerintem a (SPOILER!) pályaudvari üldözést lezáró haláljelenet egyáltalán nem giccses! (SPOILER VÉGE.) |
6 | Casino (1995) |
Martin Scorsese | dráma, krimi | 1153 | 4,4 | Ha De Niro és Joe Pesci azonos filmen dolgoznak, abból rossz nem sülhet ki. Scorsese szerencsére a Casinóban ismét felvonultatja házi kedvenceit, és a '70-es, '80-as évek virágzó, las vegas-i gengszteruralmát is hangulatosan, hitelesen diktálja a nagyvászonra. A film arra az érára koncentrál, amikor a maffiának betonbiztos helye volt a szórakoztatóiparban, és a szakszervezet soraiban, amikor az új spekulánsnemzedék még nem söpörte ki őket a sivatagi bizniszből. Rikító öltözékek, ezer színben pompázó kaszinók, pénzszagú páncéltermek, hájas nagyfőnökök és literszámra csorduló vér. Az biztos, hogy nem abból a filmből jövünk rá a keresztény részvétetika kvintesszenciájára, amelyben egy szerencsétlen flótás fejét összelapítják egy satuban (a hitelesség kedvéért, "mint egy baszott citromot"), de hogy pokolian szórakoztató, arra is mérget vehettek. |
7 | The Untouchables (1987) Aki legyőzte Al Caponét |
Brian De Palma | dráma, krimi, thriller | 678 | 4,0 | De Palma életművének harmadik legfontosabb állomása, amely a gazdasági rendőrség egy elkötelezett, ambiciózus tagjának (Kevin Costner) szemüvegén keresztül láttatja a szesztilalom időszakának, Al Capone egyeduralmának brutális, korrupt és ármánykodó világát. Az igazságot hajkurászó, célja eléréséért semmitől vissza nem riadó, kérlelhetetlen rendőrtiszt és a szinte egész Chicagót zsebében hordó, baseballütőkkel büntető nagykutya (Robert De Niro) kötélhúzása majdhogynem tökéletesen zseniális, élményét egy hajszálnyival visszafogják a plágiumjelenetek, de a szereplőgárda sok mindenért kárpótol: Sean Connery és Andy Garcia alakítják a főhős leghűségesebb társait. Az öreg Connery ezért a közkedvelt szerepéért vihette haza Oscarját - vitatható, hogy megérdemelten, vagy egyszerűen csak "szimpátiaszavazás" volt. :D |
8 | Goodfellas (1990) Nagymenők |
Martin Scorsese | dráma, életrajzi film, krimi | 1213 | 4,4 | Scorsese másik epikus méretű gengszterlátomása, amely egy később megtérő maffiózó élettörténetén alapul. Robert De Niro, Joe Pesci és Ray Liotta hármasa felhőtlen, trágárkodó, pisztolydörrenésektől sem mentes szórakoztatást ígér, ebben a filmben is hullámvasutazhatunk a széttrancsírozott koponyák, a lőtt sebek és rothadó tetemek képi világába. |
9 | Dog Day Afternoon (1975) Kánikulai délután |
Sidney Lumet | dráma, krimi, thriller | 523 | 4,2 | Mi történik, ha kínosan elhúzódik egy rutinmunkának induló, ötpercnyire tervezett belvárosi bankrablás? Sidney Lumet erőteljes, indulattól duzzadó, társadalombíráló, krimibe oltott gengszterfilmje a torokzsibbasztó alapszitucáióra épít. Al Pacino és John Cazale alakítják a két peches rablót, akiknek valamiképp okos egyezményre kell jutniuk a kiérkező rendőri erőkkel. De ez még csak a kiindulási helyzet, hiszen a későbbiekben a maga teljességében feltárulkozik előttünk a vietnámi veteránok sanyarú múltja, valódi természete és szándékaik... |
10 | The Godfather: Part III (1990) A keresztapa 3. |
Francis Ford Coppola | dráma, krimi, thriller | 927 | 4,0 | A Keresztapa befejező részének is helyet kell szorítanunk, amelyben Al Pacino Donja már gőzerővel a legalizálódáson ténykedik, miközben léha unokaöccse, akit személyes testőrévé fogad, beleszeret a lányába. A Rómeó és Júlia-szerű, nyálas romantikától sem mentes szerelmi szál mögött ismét izgalmas mélységek domborodnak ki, a főszereplő ezúttal az "egyháziakkal" paktál le. A történet valamivel egyszerűbb, soványabb és sokkal inkább hatásvadász, mint az előző két film, ezért lemarad arról, hogy velük együtt említsük, ennek ellenére jó mozi marad. |
11 | Ying hung boon sik (1986) Szebb holnap |
John Woo | akciófilm, dráma, krimi, ... | 140 | 3,8 | John Woo alkotásáról felesleges is hosszadalmas értekezéseket írni... a Szebb holnap két folytatást is megérő, izgalmas mikroklímája tagadhatatlanul beleégette magát a néző elméjébe, akciódús jelenetei, a távol-keleti gengsztertársadalmat bemutató története, ugyanakkor érzelmes, életrevaló karakterei és csodálatosan lírai hangulatot varázsoló zeneanyaga megkerülhetetlen filmklasszikussá teszi. |
12 | Le clan des Siciliens (1969) A szicíliaiak klánja |
Henri Verneuil | dráma, krimi | 108 | 4,0 | Korántsem tökéletes film, de azt hiszem, kevésszer láttuk Jean Gabint, Alain Delont, valamint Lino Venturát egyetlen filmben. A Szicíliaiak klánja mindazonáltal intelligens, szellemes és pokolian izgalmas gengszterfilm, amely ugyan nem hozott vérfrissítést a műfajban, viszont karakterisztikája, csavaros és egy fantasztikus huszárvágással megdöbbentő végbe torkolló sztorija azonban felejthetetlenné teszi. "Nagyapa, velünk vacsorázol?" - "Nem, ma nem." |