Kötelezően ajánlott - magyar filmek

Jereváni Rádió toplistája, 2008. október 23.

# Film Rendező Műfaj Nézettség Átlag Megjegyzés
1 Szindbád (1971)
 
Huszárik Zoltán dráma 385 4,4 Aki olvasott már életében Krúdyt, az tudja, hogy minden egyes műve gyakorlatilag líra prózában elmesélve. No mármost mindezt filmre vinni egyenlő a kör négyszögesítésével. Hogy mégis hogy sikerült minden idők legnagyobb magyar művészfilmét megcsinálniuk? A válasz talán az, hogy zsenik alkották, zseniális művészek: a zseni Huszárik, a zseni Latinovits, a zseni Sára, a zseni Morell (Istenem az az operatőri munka, azok a vágások!), stb. Felesleg tovább ragozni, nincs még egy ilyen gyönyörű film a világon, legyünk büszkék rá.
2 Isten hozta, őrnagy úr! (1969)
 
Fábri Zoltán dráma, szatíra, vígjáték 656 4,4 Örkény István klasszikus művének, ha lehet még klasszikusabb feldolgozása. Tökéletes szereplőgárda (Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Fónay Márta, Venczel Vera, Páger Antal) természetesen szenzációs alakításokkal (A KT-n tartott szavazás szerint ez Latinovits legjobb alakítása!), eszméletlen szituációk, keserédes humor. A szatíra műfajának egyik csúcs alkotása ez, amely műfajban a Tanú még nagyobb film, de Latinovits miatt az Isten hozta őrnagy úr mégis beelőz nálam.
3 A tanú (1969)
 
Bacsó Péter dráma, szatíra, vígjáték 1317 4,6 A film, melynek minden mondata gyakorlatilag szállóigévé vált. „A nemzetközi helyzet egyre fokozódik”, „Egyszer magától kérni fogunk majd valamit”, „Kicsit sárga, kicsit savanyú, de a mienk”, „Az élet nem habostorta”, és még sorolhatnám, de fölösleges tovább sorolni, aki még nem látta, sürgősen pótolja, mert Bacsó Péter filmje egyszerűen frenetikus. A totalitárius Rákosi-rendszer totális szatírája, Kállai Ferenc és Őze Lajos óriási alakításával.
4 A tizedes meg a többiek (1965)
 
Keleti Márton szatíra, vígjáték 674 4,5 Hagyd a kreativitást az alkotókra. Hülyeségnek tűnik a mondat, ha nem ismeri az ember ezt a filmet. Eredetileg ugyanis egy II. vh-s, vörös hadsereg seggét nyaló propagandafilm lett volna a Tizedes meg a többiek, de aztán Sinkovitsék úgy gondolták, hogy ez a jelenet nem kéne, meg ez sem, meg ez sem, aztán a vége az lett, hogy teljes egészében átírták a forgatókönyvet. Az egész történetet („Az oroszok már a spájzban vannak!”) úgy ahogy van a forgatás közben találták ki. Örök klasszikus.
5 Megáll az idő (1982)
Time Stands Still
Gothár Péter dráma 377 4,3 Gothár Péter mozija az 1963-as érettségizőkről elképesztően jól mutatja be az ’56 utáni megtorlásokat követően a puha diktatúrába megfélemlített/belefásult/belekényelmesedett magyar társadalmat. A film mindezt a szabadságot szerető, nagy generációnak mondott akkori tizenévesek szemszögéből mutatja be bravúrosan. Az egyik legfontosabb film, amit leginkább megnézetnék mindenkivel (a Szindbáddal, a Tizedessel és a Tanúval együtt).
6 Dögkeselyű (1982)
 
András Ferenc dráma, krimi 260 4,2 Az egyetlen magyar akciófilm amit meg lehet nézni (ezerszer :). András Ferenc sajátságos, mondhatni sui generis alkotása igazi közép-kelet európai mozi, amely túllép a krimi-akciófilmek felszínességén. Szociografikus kor-illetve kórrajz, híven bemutatva a '80-as évek szocialista Magyarországának embertelen, sivár, kilátástalan világát. Cserhalmi György alakítása pedig mondanom sem kell egyszerűen tökéletes.
7 Pacsirta (1963)
 
Ranódy László dráma 183 4,4 Az egyik legjobb magyar adaptáció, ha nem a legjobb. A színészgárda hihetetlen milyen erős: Páger, Tolnay, Latinovits, Darvas, Nagy Anna, stb., alakításuk mondanom sem kell káprázatos, a forgatókönyv pedig mestermunka, a film megnézése után nincs az embernek hiányérzete a könyv iránt. A záró jelenetben pedig a szívnek meg kell szakadnia Páger Antaltól.
8 Dealer (2004)
 
Fliegauf Benedek dráma 219 3,6 Fliegauf Benedek fantasztikus első játékfilmjét, a Rengeteget követően (az is nagyon ajánlott mű) előállt a Dealerrel, és jött, látott, győzött. Egy diploma nélküli, autodidakta módon tanult ember amatőr (!) szereplőkkel, 0 költségvetésből forgatott filmjével nem csupán magasabbra tette a mércét, hanem ezzel együtt le is iskolázta a magyar rendezőgárda színe-javát (tisztelet a kivételnek). Az eredmény: talán a legsúlyosabb, legidegtépőbb film amit valaha is láttam. Drogfilm, de a drog csak keret, dosztojevszkiji mélységekig lenyúló lélekboncolás ez. A főszereplő, a dealer egy napját bemutató kamaradráma párját ritkító kincs a magyar filmművészetben.
9 Hukkle (2002)
 
Pálfi György dráma, krimi 344 3,8 Krimi Ozorán. Pálfi György első játékfilmje nem szokványos mozi, a szereplők nagy része a falu embereiből és háziállatokból áll, a filmben pedig gyakorlatilag nem hangzik el egy szó sem, csak hangok hallatszanak. Mégis működik, a történet kerek egész, a megvalósítása a mikrofelvételektől a tájképekig, a csukló öregúr ráncos arcától a bombázó repülőgép számítógépes trükkjéig bezárólag elsőrangú munka.
10 Portugál (2000)
 
Lukáts Andor vígjáték 140 3,7 Helyzetjelentés a magyar faluról, egy szomorú vígjáték formájában. A karakterek elképesztők, a színészek szenzációsak, különösen Szirtes Ági és Varga Zoltán. A film betétdala pedig azóta is a fülemben zsong. A 2000. év magyar filmje.
11 Moszkva tér (2001)
 
Török Ferenc dráma, szerelmi történet, vígjáték 826 4,1 Mozi a kis generációról. Török Ferenc első filmje, az 1989-ben érettségizőket bemutató Moszkva tér 100 %-ban megidézi nem csak a kort, a hangulatot, hanem egy adott nemzedék vágyait, érzéseit, lelki világát, úgy hogy közben egyszer sem válik sablonossá, sem pedig nevetségessé. A 2001. év magyar filmje.
12 Torzók (2001)
 
Sopsits Árpád dráma 110 4,0 Már a cím is. Igen ez egy ’56-os film, ’56 utánról. Mivel a forradalmat leverték, ezért az torzó maradt. 1960-at írunk, a helyszín egy árvaház, ahol minden gyerek igazából fogoly, a tanárok pedig – egy kivétellel – folyamatos elnyomásban tartják őket. Sopsits Árpád filmje egyszerre valóság és szimbólum a Kádár-rendszer kegyetlen, embertelen terrorjáról.