Antoine Doinel története

Film Év Rendező Műfaj Nézettség Átlag
Les quatre cents coups (1959)

Les quatre cents coups
Négyszáz csapás

A gyerekkor rendezője, Truffaut szabadjára engedett kamerája a Négyszáz csapásban bezárt és rabságukból megszökő gyerekeket figyel. Önéletrajzi film, mely egyszerre szól nyomasztóan és felszabadítóan a szeretethiányról. Hőse, Antoine a kamaszkor küszöbére érkezett. "A boldogtalan gyermek mindig bűnösnek érzi magát, s talán ez a legszörnyűbb" - mondta Truffaut. Antoine azért boldogtalan, mert szülei is azok. Szintén magányos barátjával kisebb-nagyobb diákcsínytevéseket követ el, s emiatt szülei jóváhagyásával javítóintézetbe záratják. A film befejezése különösen nyugtalanítóan sugározza a szabadságba-szökés egyszerre felszabadító és nyomasztó kettőségét. Az utolsó három perc véget nem érő futás a tengerparton, a kamera hosszasan kíséri Antoine-t, mígnem Jean-Pierre Léaud nyugodt arccal, riadt tekintettel visszanéz. Felénk. "A Négyszáz csapás a legszebb film elárult gyerekkorunkról." (Bikácsy Gergely)


1959 François Truffaut dráma 422 4,4
Antoine et Colette (1962)

Antoine et Colette
Antoine és Colette

Az Antoine és Colette a Húszévesek szerelme című, öt részből álló szkeccsfilm része - a többit a kor olyan híres rendezői készítették, mint Marcel Ophüls vagy Andrzej Wajda. Truffaut filmjében folytatódik a Négyszáz csapásban megismert Antoine Doinel élettörténete - itt már egyedül él, dolgozik és udvarolni kezd egy lánynak.


1962 François Truffaut dráma, rövidfilm, szerelmi történet, ... 39 4,1
Baisers volés (1968)

Baisers volés
Lopott csókok

A Lopott csókok főhőse Antoine Doinel, akivel először a 400 csapásban találkozhattunk, mint sok problémával küszködő, nehézsorsú iskolásfiúval. (Akit Francois Truffaut nem-titkoltan önmagáról formázott.) Ez az önéletrajzi tetralógia második része, amelyben megcsodálhatjuk a rendező kivételes humorát, Antoine katonai szolgálatának utolsó napjaiban kezdődik és házasságkötése előtt ér véget. Antoine Doinel idő előtt leszerel a katonaságtól, ahová szerelmi csalódása miatt vonult be. Első útja egy nyilvánosházba vezet, majd elszegődik egy szállodába portásnak, ahonnan rövid idő múlva kirúgják. Ezután magándetektív lesz és felelevenedik kapcsolata régi szerelmével, Christine-nel...
"Valójában a Lopott csókokba minden néző "belevitte" a maga témáját, egyesek számára ez az Érzelmek iskolája volt, mások számára a beavatás, megint mások pikareszk kalandokra gondoltak. Mindenki azt látta benne, amit akart, igaz, ez benne is volt. Megtöltötték a filmet mindenfélével, ami csak kapcsolódik ahhoz a témához, amit Balzac "életkezdésnek" nevez.


1968 François Truffaut dráma, szerelmi történet 85 4,1
Domicile conjugal (1970)

Domicile conjugal
Családi fészek

A Családi fészek Antoine Doinele életét bemutató, sorban a negyedik alkotás, amelyben nyomon követhetjük házaséletét Christine-nel. Huszonhat éves főhősünk megnősült, és új lakásba költözött fiatal feleségével. Antoine virágokat színez, Christine hegedű órákat ad. Átlagos, viszonylag boldog életük egy idő után fárasztani kezdi Antoine-t. A helyzet tovább romlik, amikor Christine teherbe esik, és gyerekük születik. Miután a munkahelye leég, Antoine egy amerikai cégnél kezd el dolgozni. Ott megismerkedik egy japán nővel, akivel hamarosan viszonya lesz. Amikor Christine rájön, hogy a férje megcsalja őt, házasságuk összeomlik.


1970 François Truffaut dráma, vígjáték 58 4,1
L'amour en fuite (1979)

L'amour en fuite
Menekülő szerelem

Truffaut utolsó olyan filmje, amelynek főszereplője alteregója, Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud). Antoine lelki válságba került, úgy érzi, nem tudja kihozni magából azt, ami benne van. Feleségétől most vált el, de nem tökéletesen boldog új szerelmével, Sabine-nal sem. Első, önéletrajzi regénye után most újabb témát keres. Találkozik kamaszkori szerelmével, a sikeres jogásznővel (Marie-France Pisier), akinek visszapergeti életének legfontosabb eseményeit, visszaemlékezéseiben mintegy húsz évre tekint vissza. Elmeséli neki készülő regényének témáját is: a főhős talál egy fényképet, amelyen egy csodálatosan szép lány látható. Beleszeret a lányba és elindul a fénykép nyomán, hogy felkutassa. A valóság és a művészet ezúttal is összemosódik: a talált fényképen Sabine arcképe látható. Antoine úgy érzi, talán még nem késő, még újra lehet kezdeni mindent.


1979 François Truffaut dráma, szerelmi történet, vígjáték 36 4,1