The Lighthouse (2019) ☆ 👁

A világítótorony

(Robert Eggers)

amerikai-kanadai dráma, fantasy, horror

3,8
★★★★☆
325 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2024-02-25 06:51:21 lizardking (4) #53

Ez is az a fajta film, amit minél többször nézek, annál jobban tetszik. Vagy inkább éppen más aspektusa tetszik. Megunhatatlan, mert mindig (újra) fel lehet benne fedezni apró részleteket, újra lehet értelmezni, és el lehet merülni ebben a megfoghatatlan, konkretizálhatatlan látomásban, őrületben, rémálomban, misztikumban, ebben a borzalmas és abszurd módon vicces belső világban. A Radírfej tudja ugyanezt kiváltani belőlem.

2024-02-01 21:50:22 Norbert Simon (5) #52

Ez egy egészen egyedi élmény volt. Két kiváló színész , remek sötét sztori és a képi világ már külön megér öt csillagot. Az egész tömény zsenialitás!

2020-11-16 14:19:22 Calavera (?) #51

Mint a görög mitológiát ilyen formán bemutatni, nálam csodálatos.
Proteus mint Dafoe aki a tudás őrzője, míg Pattinson mint Prometheus aki pedig ellopja a tudást, a fényt.
Szerencsére lehet ilyen jellegű filmeket találni, mint a Mother!, The killing of a sacred deer, de akár a Matrix is vagy a nagy kedvenc, Triangle. Meg persze kell még lennie.

Ilyen fényképezést, libabőr. Zseniális.

"Since the film is set in 1890, it was shot on 35mm black and white Double-X 5222 film, all while augmenting the Panavision Millennium XL2 camera with vintage Baltar lenses from as early as 1918 to as late as 1938. This makes the aspect ratio approximately 1.19:1, which is practically square. To enhance the image and make it resemble early photography, a custom cyan filter made by Schneider Filters emulated the look and feel of orthochromatic film from the late 19th century. This filter blocks all the red wavelengths from hitting the film, so that the reds appear black. Considering most pores and skin tones have red in them, the orthochromatic emulation allows the audience to see just about every imperfection and pore on the actors faces." imdb

Valaki lentebb írta a Keeperst, hogy az mennyivel jobb....hát Gerard Butler-rel?! epic fail

2020-07-03 11:02:04 ArmaGedeon (?) #50

Most nézem a 2017-es Cold Skint, és látok némi párhuzamot a két film között, de nem csupán a világítótoronyt illetően.

2020-06-05 20:26:04 Mikkey (4) #49

Ugyanígy gondolom, nálam csak ez a film lógott ki fölfelé a listából. Mindig várom h hátha jön valami új hipster agymenés, de ritka a hűbxzmeg szintű élmény :)

előzmény: Rorschach (#48)

2020-06-05 20:12:29 Rorschach (1) #48

Bár ugyanígy láttam volna, örülök, hogy neked tetszett.

Nekem viszont szerintem ideje elengednem a horrornak ezt a kortárs Robert Eggers - Ari Aster vonalát, nagyon nem egymásnak lettünk teremtve.

előzmény: Mikkey (#46)

2020-06-05 19:31:24 ryood (3) #47

nekem is pont az volt a filmmel a bajom, mint Rorschachnak, szerintem is nulla a tartalom, viszont formailag bravúros.

előzmény: Mikkey (#46)

2020-06-05 19:29:36 Mikkey (4) #46

Én pont ezt nem tartom hipster maszlagnak, annál mélyebb szálak mozgathatták a rendezői szándékot, szépen megidézve egy expresszionista rémálmot, bátran kitolva a befogadás határait.
Több ez mint üres hatáskeltés :)

előzmény: Rorschach (#45)

2020-06-05 17:20:33 Rorschach (1) #45

Az olyan, amikor hat közhelyből és három gimmickből (kétszereplős egyhelyszínes thriller, retardált aspect ratio és fekete-fehér kép, mert ezzel alátámasztjuk, hogy a mi filmünk egyedi és különleges) de nulla gondolattal meg akarják váltani a világot.

Rossz vicc, a vákuumnál is üresebb blöff.

előzmény: ryood (#44)

2020-06-05 15:59:05 ryood (3) #44

milyen az a "hipster öncélúság?"

ezt tényleg kíváncsiságból kérdezem. a film amúgy nekem sem tetszett igazán.

előzmény: Rorschach (#43)

2020-06-05 15:56:47 Rorschach (1) #43

Tort ül a hipster öncélúság.

2020-05-24 15:33:04 dittike (5) #42

Elég jól felépített cselekményileg és képileg is ez az alkotás, utalások vannak arra, hogy mi hozza el a végzetet a fiatalabb főhős számára is.

2020-05-01 19:42:20 Csakőszintén (1) #41

Szeretem a lassú filmeket, a régi időkről szólókat, a misztikus, fantasy történeteket. Az első fél, háromnegyed óra tetszett, a felépítés feszültséget hordozott, a képi világ megfogott, aztán ... csak az őrületet láttam. Nem értem, mi is volt ez? Vagy rossz helyre sorolták a filmet? Mi is volt itt a misztikum, a fantasy? Dráma, thriller, pszicho talán ... Iszonyatosan szenvedtem a végén, és őszintén emiatt a film miatt regisztráltam, hogy egy csillagot adjak neki ...

2020-05-01 19:41:58 almaspite (1) #40

Vártam a filmet. Két jó színész, misztikus film...
A film után azon gondolkoztam, miért vállalták el ezt a szerepet.
Értem én, meg tudták mutatni hogy kell eljátszani egy hülyét. Nekik ez volt benne a jó, nekem viszont semmi.
Igaz, végig néztem, mert másfél óra után is hittem hogy lesz benne valami, de nem.

2020-03-30 14:17:39 Leo_Stotch (4) #39

Kíváncsi vagyok, mit mondasz róla majd :)

előzmény: BonnyJohnny (#38)

2020-03-30 13:51:32 BonnyJohnny (3) #38

Nekem már három hónapja a gépemen várja, hogy megnézzem. :P Talán ez a lökés kellett hozzá... Meglátjuk. :)

előzmény: Leo_Stotch (#37)

2020-03-30 12:50:25 Leo_Stotch (4) #37

Nem éreztem azt az átütő zsenialitást. Nagyon hangulatos (nálam az a legfontosabb szempont) de azért nem mestermű.
Jó folyású, horrorisztikus mozi.

Onnantól akartam megnézni, hogy hallottam róla, ugye adva volt minden.. nem is csalódtam :)

előzmény: BonnyJohnny (#36)

2020-03-30 12:12:26 BonnyJohnny (3) #36

Úgy tűnik, ezt a filmet neked találták ki. :D
Adódik a kérdés: miért nem ötös? :)

előzmény: Leo_Stotch (#35)

2020-03-30 11:41:30 Leo_Stotch (4) #35

Ez így egy nagy hangulatbomba.
Imádom a filmeket.. Szinte mindent. Road movie.. stb. A musical talán necces kicsit, de ott is megtalálom a magamnak valót.
Na de nem is ez a lényeg.
Rajongok a világítótornyos és/vagy kis halászfalus, sirály vernyogós témáért, amiben cigiznek, ami kevés helyszínt és szereplőt mozgat, lassú és ami fekete fehér.

Erre megkaptam ezt a filmet. Maga a gyönyör :)

A történet itt most másodlagos, minden más elsődleges. Igazi horrorisztikus elmerülés pedig alig vagyunk a víz alatt..

2020-01-22 13:40:14 tomasso (5) #34

Főhajtás ez a filmművészetnek, önmagában is magas vizuális élményfaktor. A konfliktus szépen gyűrűzik felfelé a csigalépcsőn, ahogy az idő múlásával kattannak szét hőseink, szinte borítékolható a befejezés. Vannak alkotások amiket nem a komplex cselekménysorozat miatt szeretünk, hanem a komplex tartalom miatt, nemes egyszerűséggel el tudunk mélyülni a képi világban, és visz magával ahová csak akar, mindegy is hova - élmény lesz az utazás.

2020-01-13 07:20:25 Jereváni Rádió (3) #33

Valamilyen szinten átverés ez a film. Bár Willem Defoe mondja Pattinsonnak, hogy itt nincs rejtély, de mégis úgy van megalkotva, hogy az ember végig ezt várja.

És lőn a semmi.

Döbbenetesen hangulatos képi miliő jellemzi: csodálatos a helyszín, az operatőri munka, a fekete-fehér színvilág csillagos ötös, a hanghatásokért plusz pirospont.

A két színész remek alakítást nyújt. Defoe-tól az ember nem is várna mást, ez a Patisszon gyerek nekem eddig kimaradt, de abszolút felnőtt a szerepéhez.

Csak az a fránya tartalom, az, azt próbálják itt nekünk a képi világgal meg a hangulattal eladni, nem, ez így nem megy. Így nagyobb a füstje, mint a lángja, ez nekem kevés. Ugyanakkor megértem, ha valaki zseniálisnak tartja, de hogy nem a mondanivalója miatt, az is biztos.

Sajnálom, mert egy jobb forgatókönyvvel könnyen 4-es, 5-ös lenne, így viszont egy közepes.

2020-01-12 13:14:49 biri (2) #32

Bennem egy gondolatot merült fel: "szökik a higany" .
A baj az hogy ez már a 10. percben, és a végére se hozott többet.
A Keepers nekem sokkal jobban tetszett.

2020-01-11 23:08:10 hhgygy (5) #31

Már a film közepénél járva gondoltam, hogy 5-ös lesz. Na de most, hogy utánaolvastam, nem is lehetett másképp, hiszen megtudtam, hogy nagy kedvencem, Edgar Allan Poe utolsó töredékes írása is pontosan ezzel a témával foglalkozott és még a címe is azonos: The Light-House. Sőt, eredetileg ezt a töredéket akarták megfilmesíteni, csak menet közben módosult a koncepció. De így is ütős lett, bőven ott van Poe szelleme. Az is érdekes, hogy a kritikákat olvasva másnál is felmerült Tarr Béla, akinek amúgy nem csípem a munkáit, de tényleg emlékeztetett rá a tempó és a kép.

2020-01-11 10:07:09 Bicycle Repairman (2) #30

Hát most eldőlt, nem vagyok elég érett az efféle magas művészeti alkotások befogadására. Bizonyára rengeteg rétege van a filmnek, de én ebből csak egyet láttam, és az rendkívül untatott. Szeretem a lassú folyású filmeket, de ez nem lassú volt, szimplán csak unalmas. Nem hinném, hogy valaha újra nekiülnék - esetleg majd a felújított változatnak.

2020-01-09 16:43:47 ryood (3) #29

két teljesen más kategória, nem mérhetőek össze nálam.

előzmény: The Cortez (#28)

2020-01-09 16:26:20 The Cortez (5) #28

„telepakolva "szimbólumokkal", amire lehet hivatkozni, hogy ez aztán a neo-expresszionista metaforikus művészet.”

Lynch-nél ez nem baj? A végét akár ő is rendezhette volna.

előzmény: ryood (#22)

2020-01-09 09:34:50 MicaHiro (5) #27

Meg tudom érteni, tényleg monotonnak érződhet a film, ha nem hangolódik rá az ember. Ami miatt én nem érzem ezt bajnak, hogy amint kaamir is írja, ennek a monotonitásnak van értelme. Továbbá a film formailag folyamatosan fenntartja a figyelmet gyönyörű megoldásaival, illetve a két főszereplő viszonyának alakulása is van annyira érdekes, hogy érdeklődve kövessem végig.

előzmény: ryood (#24)

2020-01-09 09:28:40 ryood (3) #26

mindennek van egy határa..nálam ez így ebben a formában unalomba fulladt, fárasztóvá vált. közben meg nagyon is értem, mit akar ezzel kifejezni.

előzmény: kaamir (#25)

2020-01-09 09:25:57 kaamir (4) #25

Persze, hogy önismétlő, mert ezzel mutatja be a monotonitást, ami az őrületbe kergeti a szereplőket.

előzmény: ryood (#22)

2020-01-09 09:25:02 ryood (3) #24

érdekes amit írsz, tényleg tetszik. de még mindig édeskevésnek érzem ezt egy egészestés, kétórás filmhez, mondjuk egy 25-30 perces kisfilmként talán működhetne.

előzmény: MicaHiro (#23)

2020-01-09 09:17:00 MicaHiro (5) #23

Előző kommentemet törölni akartam, de gyors voltál ryodd :) Ezt írtam "helyette":

Fura, hogy ilyet mondok, de ezt a filmet kicsit talán kevésbé racionális megközelítéssel kell nézni :)
Persze egzakt, befogadható mondanivalója nincs, ugyanakkor azt a furcsa, ősi, félelemmel vegyes vonzódást, amit az ember az idők kezdete óta a tenger iránt érez, szerintem remekül bemutatja. (De persze nem kell mindenkinek belelátni ezt, csak muszáj voltam írni megint erről a remek filmről)

2020-01-09 09:14:23 ryood (3) #22

vagyis a nagy büdös semmi egy grandiózus lufivá fújva, amely kétség kívül pompás formailag.
telepakolva "szimbólumokkal", amire lehet hivatkozni, hogy ez aztán a neo-expresszionista metaforikus művészet.
de önismétlő, és valóban unalomba fullad gyorsan.

előzmény: ryood (#20)

2020-01-09 09:11:19 MicaHiro (5) #21

Mindig öröm olvasni, mikor ilyen remekül átgondolt, érvekkel alaposan alátámasztott kommentekben világítanak rá az ember tévedéseire.

2020-01-09 08:57:45 ryood (3) #20

megy a parasztvakítás ezerrel...

előzmény: sleepingdancer (#18)

2020-01-09 04:12:55 McCl@ne (5) #19

Az elbeszélés módjáról nem tudni, de ez lesz Eggers következő filmje, nagyon ígéretes szerintem:

előzmény: kaamir (#16)

2020-01-09 00:20:55 sleepingdancer (2) #18

Hatásvadász zene, értelmetlen sztori, unalomba fulladó film. De szépek a képek. 4/10

2020-01-08 15:22:49 The Cortez (5) #17

Bocs :D

A vége eléggé a néző képzeletére van bízva.

Én is kíváncsi vagyok az új filmjére, ami remélhetőleg megint horror lesz. Pont arra gondoltam ma, hogy az új generáció tagjai közül Ari Aster mennyire rohadtul túlértékelt, mint ahogy Ana Lily is (bár őt csak egy szűk réteg ismeri), viszont Eggersnek mindkét filmje minőségi és tudtak valami újat mutatni.

előzmény: kaamir (#16)

2020-01-08 11:36:05 kaamir (4) #16

Nagyjából leírtál mindent, amit én is akartam :)

Hetek óta gyűröm magamban ezt a filmet. Tetszett, hatással volt rám, de biztos, hogy van legalább tucatnyi olyan rétege, amit nem értek (ebben alighanem a műveltségi hiányosságaim is közrejátszanak).

Viszont nem bánnám, ha a következő filmjében Eggers visszatérne a Boszorkány egy fokkal konvencionálisabb elbeszélésmódjához. (bár gyanítom, hogy a harmadik filmje megint valami teljesen új lesz)

előzmény: The Cortez (#15)

2020-01-06 22:22:55 The Cortez (5) #15

Expresszionista művészhorror, Chris Columbusszal a háttérben. Fekete-fehér képi világ, 4:3-as képarány, tökéletes helyszínválasztás, baszottul erős hangulat, lenyűgöző fényképezés, nyomasztó zene, hatásos hanghatások és kiváló színészi alakítások.
Robert Pattinson már az első pár percben jobb, mint bármelyik Alkonyat moziban, Willem Dafoe pedig egy röhejes vén faszt játszik, akinek később persze fejlődik a karaktere. Előbbinek a finálé előtti hosszú monológján, míg utóbbinak a szövegein, bizonyos megnyilvánulásain lehet hangosan felröhögni. A rémálom- meg látomásszerű jelenetek mellett, a rendező nem kevés szimbólummal, valamint mesékből + mítoszokból átvett motívumokkal is melózik, de még az altesti poénokkal operáló vígjátékok egyes elemeit sem fél alkalmazni, ugyanis a főszereplők szinte végigfingják- illetve hokizzák az alkotást, ami leginkább az unalomtól, monotonitástól, ingerszegénységtől való bekattanást mutatja be.
Horrorrajongók, művészmozi kedvelők, továbbá a fingós-hokizós komédiák szerelmesei bátran tehetnek vele egy próbát!

2020-01-05 17:48:47 ChrisAdam (5) #14

Kétségkívül ez a tavalyi év egyik legjobb filmje, amit nagyon szívesen megnéztem volna nagyvásznon. Még keresem a szavakat...

2019-12-21 20:48:04 Benny Bug (5) #13

Robert Eggers zseniális előző alkotása után ismét egy majd hibátlan remekművet készített. Egyszerűen minden kiváló benne: a fenyegető, nyugtalanító atmoszféra, az erősen expresszionista megvalósítás, a különleges képi világ és maga a többféleképp értelmezhető cselekmény is ide tartozik. Robert Pattinson meg Willem Dafoe pedig mindketten nagyot játszottak, rég láttam utoljára színészeket, akik egy filmben használnak ennyiféle érzelmi skálát. Mekkora szégyen már, hogy ezt sem kellett a magyar mozik műsorán keresnünk... 95%

2019-11-17 23:21:12 dr. caligari (5) #12

Pontosabban a UIP-nél vannak a jogok (kb. minden országra), és a hazai leányvállalat nem akarja bemutatni.

előzmény: TheDriver (#10)

2019-11-09 21:39:00 agymosott09 (4) #11

A VVitchet sajnos nem közelíti meg, ott egy percig nem tört meg a sztori, itt többször is ellaposodik. Kár érte, nagyon jó is lehetett volna, másrészről meg egészen pontosan a VVItch volt számomra az egyik utolsó 5/5 film, így bíztam benne, hogy Robert Eggers megmenti a filmművészetet. Azért így is megérte megnézni, tömény Poe-s / Bierce-es hangulat árad a képekből, hangokból.

2019-11-05 07:36:21 TheDriver (3) #10

Mert egy forgalmazó se vette meg sajnos...

előzmény: acidphase (#9)

2019-11-04 23:39:12 acidphase (4) #9

Ennek a filmnek miért csak 1-2 vetitése van egyelöre ?? most majd a toldiba lesz pénteken ahogy látom teltházzal, szóval nem lehet mondani h ne lenne érdeklödés..

2019-11-02 21:47:43 ryood (3) #8

a képarány szinte square, egész pontosan 1.19:1

2019-11-02 20:28:49 The man who laughs (5) #7

Robbert Eggers a zseniális A boszorkány utáni második nagyjátékfilmje A világítótorony egy frenetikusan őrült expresszionista horror-noir. Nem olyan lassan és idegőrlően feszült, mint amilyen A boszorkány volt, de éppen annyira hatásos. Egy irtózatosan kreatív, sodró lendületű és éj-fekete humorral átszőtt főhajtás az Universal klasszikus horrorfilmje előtt. Egy hátborzongató mestermű férfiasságról és a monotonitásból születő őrületről. Hiába a fekete-fehér, 4:3-as képi világ a film olyan letaglózóan erős vizualitással bír, hogy azt lehetőleg a nagyvásznon kell nézni. Willem Dafoe és Robert Pattinson pedig egyaránt olyan erős, átlényegült játékot nyújtanak, hogy már előre idegesít a lehetősége annak, hogy a film műfajából kifolyólag nem jutnak majd az Oscar közelébe. Ne így legyen! És, ha már ők bekerülnének a jelöltek közé, akkor magának filmnek is ott lenne a helye minimum a fényképezés, rendezés, hangkeverés, hangvágás, látványtervezés és legjobb film kategóriákban. Igen, ennyire jó A világítótorony!

2019-10-27 11:33:30 ryood (3) #6

döbbenetes audio-vizuális élmény. nézném is szívesen bizonyos részeit valami kortárs galériában menő installációként. csodálatos képi világ (gyönyörű ez a majdnem négyzet képformátum) sound design, hangulat, zene. de sajnos ennyi a pozitívum (ja, meg a színészek) mert a nagy üres semmi van mögötte. rendezői ujjgyakorlat ez, amikor igazán közölni való, állítás nincs. egy idő után pedig már fárasztó volt ez az konstans szétszedjük egymást, aztán iszunk és barátként énekelünk együtt ölelkezve.
kellett volna valami tartalom, mélység a karaktereknek, meg mínusz fél óra, és egy fasza kis film lehetne ez.

2019-07-31 14:42:38 kaamir (4) #5
2019-05-19 22:46:04 tomside (4) #4

Én is ott vettem észre. :)

előzmény: ryood (#2)

2019-05-19 22:43:05 Benny Bug (5) #3

A rendező kiválóan sikerült első filmje után meg is lepődtem volna, ha alább adja a színvonalat. Az biztos, hogy nagyon tudnék örülni egy magyar bemutatónak, csak sajnos nem tudom, hogy van-e rá esély.

2019-05-19 22:10:32 ryood (3) #2

a Guardian kritikusa 5 csillagot addot neki.

előzmény: tomside (#1)

2019-05-19 22:09:38 tomside (4) #1

Állítólag nagyon jó lett. Csak azért írom, hogy csillagozza más is nézendőnek, aki eddig nem vette észre, de érdekelheti.